Simone Renant: cast.
Er zijn 25 films gevonden.

3 hommes à abattre

1980 | Actiefilm, Thriller, Misdaad

Frankrijk 1980. Actiefilm van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Dalila Di Lazzaro, Pierre Dux, Michel Auclair en Pascale Roberts.

's Avonds onderweg naar een hoogniveaupartijtje bevrijdt beroepspokeraar Michel Gerfaut een zwaargewonde man uit een auto en levert hem af bij het dichtstbijzijnde hospitaal. Vanaf dat moment is hij schietschijf. Bewerking in Delon-Deray-stijl van Le petit bleu du côte ouest (Série Noire nummer 1714 uit 1976) van querulant noir-communist Jean-Patrick Manchette kijkt niet op een executie meer of minder. Di Lazzaro is seks op benen, Dux hoogst amusant-vilein als kattenverzotte groot-entrepreneur die over lijken gaat. Enerverende achtervolgingsscène op de Parijse Périférique, voorhamerslotakte, Claude Bolling-muziek. Gemaakt door kerels, voor kerels.

Un homme qui me plaît

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Annie Girardot, Marcel Bozzuffi, Maria Pia Conte en Richard Basehart.

Een Franse actrice en een componist van filmmuziek worden verliefd op elkaar tijdens opnamen in Hollywood. Na voltooiing van de film maken ze samen een toeristische reis door de V.S. en keren dan terug naar hun gezinnen. De film begint veelbelovend met een ironisch kijkje op het produktieproces en voor de hand liggende, maar werkzame humor over taalbarrières, maar halverwege wordt het verhaal stopgezet voor een banale reisdocumentaire waarbij de acteurs alleen maar toeschouwers zijn. Jammer, want Girardot en Belmondo vormen een goede combinatie.

L'homme de Rio

1964 | Avonturenfilm, Komedie, Actiefilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1964. Avonturenfilm van Philippe de Broca. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Françoise Dorléac, Jean Servais, Adolfo Celi en Simone Renant.

Jean Fouchets regenboogoptiteling en de sambariedel van Georges Delerue vormen de zonnige opmaat tot deze heerlijke, nu klassieke avonturenfilm. Waarin luchtmachtsoldaat-met-verlof Adrien, wanneer hij ontvoerde verloofde Agnès wil bevrijden, verzeild raakt in Brazilië en de jacht op een gestolen Amazonebeeldje. Onversaagd grapt, sjeest, knokt en stunt Belmondo zich door het dollemansscenario geïnspireerd op Kuifje-strips en belandt ook in de nog onvoltooide architectenutopie Brasilia. De Broca en Bébel deden het in 1965 nog eens dunnetjes over met de Jules Verne-adaptatie Les tribulations d'un Chinois en Chine.

L' Homme De Rio

1963 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1963. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Jean Servais, Françoise Dorléac, Jean-Paul Belmondo, Milton Ribeira en Simone Renant.

Jean Fouchets regenboogoptiteling en de sambariedel van Georges Delerue vormen de zonnige opmaat tot deze heerlijke, nu klassieke avonturenfilm. Waarin luchtmachtsoldaat-met-verlof Adrien, wanneer hij ontvoerde verloofde Agnès wil bevrijden, verzeild raakt in Brazilië en de jacht op een gestolen Amazonebeeldje. Onversaagd grapt, sjeest, knokt en stunt Belmondo zich door het dollemansscenario geïnspireerd op Kuifje-strips en belandt ook in de nog onvoltooide architectenutopie Brasilia. De Broca en Bébel deden het in 1965 nog eens dunnetjes over met de Jules Verne-adaptatie Les tribulations d'un Chinois en Chine.

Vive Henri IV, vive l'amour!

1961 | Historische film, Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1961. Historische film van Claude Autant-Lara. Met o.a. Francis Claude, Francis Blanche, Bernard Blier, Pierre Brasseur en Nicole Courcel.

De bejaarde koning Hendrik IV wordt verliefd op een vijftienjarige en om de jaloezie van koningin Maria de Medicis niet te wekken, huwt hij haar uit aan een jonge prins, die onvoorzien aanspraak maakt op zijn huwelijksrechten en zijn echtgenote van het hof ontvoert. Het ironisch scenario in de traditie van een pikante roddel over gekroonde hoofden waarin Sacha Guitry uitblonk, concentreert de actie in de diverse slaapvertrekken van het hof. De regisseur mist echter de lichtvoetige aanpak en de theaterkomiek Claude is niet tegen de hoofdrol opgewassen. Het weerzien met een reeks sterren is aangenaam, hoe weinig kansen de film hun ook biedt.

La Française et l'amour

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Decoin, Michel Boisrond, René Clair, Jean Delannoy en Henri Verneuil. Met o.a. Jacqueline Porel, Darry Cowl, Sophie Desmarets, Pierre Mondy en Valérie Lagrange.

Zeven min of meer beroemde regisseurs en een reeks sterren in amoureuze ontwikkelingstadia van de (Franse?) vrouw, van een kind dat zijn geloof in de ooievaar verliest tot en met een oude vrijster die prooi is voor een huwelijkszwendelaar. De film wordt onderhoudender naarmate het onderwerp ouder wordt: de eerste drie episoden zijn leuk noch treffend. Clair maakt iets aardigs van een huwelijksreis - met - hindernissen. Meurisse domineert als bedrogen echtgenoot die wraak neemt in een overspelsketch. Papieren echtscheidings-rompslomp wordt satirisch aangevat en het laatste deel heeft een mooie rol van Montfort als een muurbloem die opbloeit van de attenties van een fortuinjager.

Les liaisons dangereuses

1959 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1959. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Jeanne Moreau, Annette Stroyberg, Jean-Louis Trintignant, Jeanne Valérie en Simone Renant.

Een libertijns echtpaar is elkaars cynische medeplichtige bij buitenechtelijke escapades, tot hij echt verliefd wordt op een degelijke vrouw, en de anti-strategie van zijn echtgenote tot een tragedie leidt. Vadim verplaatst de ooit scandaleuze brievenroman van Choderlos de Laclos naar de eigen tijd en maakt ondanks modieuze en kitsch-elementen zijn beste film, met een aantal écht suggestieve erotische scènes. Stroyberg was destijds Mme Vadim en het enige zwakke onderdeel in de topbezetting. In 1976 door Vadim opnieuw gemaakt als de kostuumfilm UNE FEMME FIDÈLE. In 1989 in Amerika verfilmd door Stephen Frears als DANGEROUS LIAISONS.

Sans famille

1958 | Drama, Familiefilm

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van André Michel en Andre Michel. Met o.a. Joël Flateau, Gino Cervi, Pierre Brasseur, Bernard Blier en Simone Renant.

Remi is als kind uit zijn gezin ontvoerd om een erfeniskwestie en wordt als zevenjarige verkocht aan een rondtrekkende kermisklant met een beestennummer. Hector Malots beroemde roman kreeg precies de juiste filmbenadering waarbij zowel melodramatiek serieus wordt genomen als de humor het volle pond (maar niet meer dan dat) krijgt, waardoor het resultaat boeiend en vertederend blijft voor alle leeftijden.

Faibles femmes

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Mylène Demongeot, Pascale Petit, Jacqueline Sassard, Alain Delon en Simone Renant.

Drie jonge vrouwen ontdekken dat een jongeman hen gelijktijdig het hof maakt en hen [KA1]o[KA1]ok nog met een vierde bedriegt. Als individuele moordpogingen uit wraak jammerlijk mislukt zijn, besluiten ze hem gezamenlijk te gijzelen. Een onderhoudende en vlot gemaakte komedie, die met animo wordt geacteerd door jonge sterren aan het begin van hun carri[KA2]ere (die hun nog zelden humoristische kansen zou bieden). Vrijwel identieke wraakfantasieën en een gijzeling doken ruim twintig jaar later, met andere motieven, op in NINE TO FIVE.

Les Oeufs de l'autruche

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Pierre Fresnay, Simone Renant, Marguerite Pierry, Georges Poujouly en Ypko Tani.

Een zelfingenomen fabrieksdirecteur meent ook een voorbeeldig gezinsleven te hebben, tot hij merkt dat zijn oudste zoon homoseksueel is en modeontwerper wil worden, terwijl de jongste zich laat inpalmen door een Japanse gravin. Een venijnige boulevardkomedie van André Roussin - die inmiddels veel scherpte verloren heeft - kreeg een bekwame maar fantasieloze filmversie, maar biedt de verrassing van de anders op het pompeuze af serieuze Fresnay in de komische vaderrol.

Echec au porteur

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Paul Meurisse, Jeanne Moreau, Serge Reggiani, Simone Renant en Gert Fröbe.

Voor zijn huwelijk wil een jonge gangster een laatste slag slaan met het verhandelen van in een voetbal verstopte drugs, maar hij heeft gerekend buiten de onscrupuleuze methoden van een rivaliserende bende en de slimheid van een politieman die daar tactisch op inspeelt. De geroutineerde regie en een sterke rolbezetting tillen dit doorsnee gangsterdrama boven de middelmaat uit.

Si Paris nous était conté

1955 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1955. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Françoise Arnoul, Danielle Darrieux, Sophie Desmarets en Robert Lamoureux.

Op verzoek van een groep jongeren vertelt Guitry anekdotes uit de geschiedenis van Parijs, met het accent op meer pikante of ironische gebeurtenissen, zonder enige bekommernis om de chronologische volgorde. Deze oppervlakkige, maar luxueus aangeklede episodenfilm geeft vooral gelegenheid om enige tientallen groten uit de Franse film- en theaterwereld te zien. Sprongen in de tijd zijn verrassender dan wat er verteld wordt.

Escale à Orly

1955 | Mysterie, Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Duitsland 1955. Mysterie van Jean Dréville en Jean Dréville. Met o.a. Dany Robin, François Périer, Heinz Rühmann, Dieter Borsche en Simone Renant.

Het vliegveld Orly is de achtergrond voor een reeks intriges: romance tussen een grondstewardess en een piloot; een filmster- op-retour hervindt haar zelfvertrouwen door een flirt met een medepassagier; een simpele burgerman ontmaskert een drugssmokkel. Geen van de afzonderlijke verhalen is bijzonder leuk of interessant, maar de afwisseling maakt het geheel onderhoudend. De film laat zich vergelijken met een aflevering van THE LOVE BOAT.

Bedevilled

1955 | Drama

1955. Drama van Mitchell Leisen. Met o.a. Anne Baxter, Simone Renant en Steve Forrest.

Het vliegveld Orly is de achtergrond voor een reeks intriges: romance tussen een grondstewardess en een piloot; een filmster- op-retour hervindt haar zelfvertrouwen door een flirt met een medepassagier; een simpele burgerman ontmaskert een drugssmokkel. Geen van de afzonderlijke verhalen is bijzonder leuk of interessant, maar de afwisseling maakt het geheel onderhoudend. De film laat zich vergelijken met een aflevering van THE LOVE BOAT.

Bedeviled

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Mitchell Leisen. Met o.a. Anne Baxter, Steve Forrest, Simone Renant en Victor Francen.

Bizar verhaaltje met Baxter als chanteuse die vlucht van de plaats waar een moord is gepleegd en wordt beschermd door Forrest, een priester in opleiding. Opgenomen in Parijs.

Bal Cupidon

1949 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1949. Mysterie van Marc-Gilbert Sauvajon. Met o.a. Simone Renant, Maria Mauban, Pierre Blanchar, Marion Tourrès en Marcelle Praince.

Een amateur-detective en een advocaat moeten hun krachten bundelen naar aanleiding van een moord die in een nachtclub is gepleegd. Het gevolg is gezochte taal met een afloop zoals het hoort in deze pretentieloze komedie. De regisseur is vooral een schrijver van boulevardtoneel en heeft enkele van zijn stukken voor het witte doek bewerkt. Ook heeft hij enkele originele scenario's geschreven, zoals deze, die overigens niets origineels bevat. Het probleem is dat hij precies zo filmt als hij een toneelstuk regisseert. Zijn film is daarom nauwelijks nog uit te zitten, maar dankzij de spelers lukt dat nog wel.

Après l'Amour

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Simone Renant, Giselle Pascal, Claire Gérard, Gabrielle Fontan en Germaine Ledoyen.

Bewerking van een stuk van Henri Duvernois die, vandaag de dag vergeten, een succesvol schrijver van boulevardtoneel was. Hoewel dit huilerige melodrama, over een in het kraambed gestorven studente en het uit wraak verwisselen van baby's, nauwelijks geloofwaardig aandoet, moet worden erkend dat een opmerkelijke acteursregie dat compenseert. Zeker geen hoogtepunt in de immense carrière van Tourneur, maar wel vakwerk.

Quai des Orfèvres

1947 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1947. Misdaad van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Bernard Blier en Simone Renant.

In besneeuwd Parijs vlak voor kerst krijgt inspecteur Antoine van het hoofdbureau op 36, quai des Orfèvres het zaakje toegeschoven van een vermoorde zakenman met pervers-erotische preferenties. Dader lijkt nachtclubzangeres Jenny, maar iets in de reconstructielogica wringt. Eerste post-WO II-film van meester Clouzot sinds zijn rehabilitatie is een Franse-filmschittering zonder weerga. Ambacht huwt kunst, met als resultaat perfectie in ieder departement, van scenario en spel tot decors (Max Douy) en fotografie (Armand Thirard). Jouvet brilleert als Antoine, ex-legionair die alle misère van de wereld al heeft gezien, in de rol van zijn leven.

Le Mystérieux Monsieur Sylvain

1947 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Jean Stelli. Met o.a. Simone Renant, Marcelle Praince, Claude Nollier, Suzanne Bara en Frank Villard.

Een waterbouwkundig ingenieur wordt gedood op het moment dat hij juist de naam van een spion zou gaan onthullen. Wie heeft hem gedood? Drie speurders duiken op, waaronder zich de geduchte en efficiënte monsieur Sulvain bevindt. Wie? Rond dit gegeven heeft Stelli, in een tijd waarin je overal spionnen zag, een situatieschets in elkaar gedraaid. Ook bekend als DANGER DE MORT.

La Tentation de Barbizon

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Jean Stelli. Met o.a. Simone Renant, Juliette Faber, Myno Burnet, François Périer en Daniel Gélin.

Op de aarde gekomen probeert de duivel te stoken tussen twee geliefden maar hun (erg aantrekkelijke) beschermengel steekt daar een stokje voor. Op dit flauwe thema heeft Marc-Gilbert Sauvajon zowel goede dialogen als een degelijke mise-en- scène gemaakt. De film zou echter geen enkele indruk maken als de acteurs niet zo sympathiek waren.

L' Ange qu'on m'a donné

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Choux. Met o.a. Simone Renant, Gabrielle Dorziat, Catherine Fonteney, Mady Berry en Charlotte Ecard.

Naar een toneelstuk van de geheel vergeten schrijver Jean Charma. Een jonge vrouw neemt in 1940 een baby onder haar hoede die ze in 1945 weer aan de vader moet teruggeven. Ze treedt als huishoudster bij hem en zijn vrouw in dienst en bemerkt dat de laatste aan een ernstige vorm van geheugenverlies lijdt. Aan het einde neemt zij ontslag. Een zeer dramatisch werk, erg ouderwets vanwege de erin gehuldigde opvattingen en de filmische aanpak.

Lettres d'amour

1942 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1942. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Simone Renant, Louis Salou en Julien Carette.

Een duf provincieplaatsje tijdens het regime van Napoleon III biedt de bewoners geen ander tijdverdrijf dan roddel en nieuwsgierig gepeuter in andermans affaires. Om haar liaison geheim te houden vraagt een jonge vrouw een naïeve vertrouwelinge haar vurige liefdescorrespondentie voor haar te bewaren, waardoor dat meisje zelf in opspraak komt. Deze sfeervolle, ietwat trage kostuumkomedie krijgt charme door de hoofdrolspelers.

Mam'zelle Bonaparte

1941 | Drama, Historische film, Musical

Frankrijk 1941. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Edwige Feuillère, Raymond Rouleau, Monique Joyce, Marguerite Pierry en Guillaume de Sax.

Een royalist wordt verliefd op een jonge vrouw zonder te weten dat ze een vertrouwelinge van de keizerlijke familie is. Na zijn arrestatie wordt ze verscheurd tussen liefde en overtuiging en krijgt pas gratie van de keizer los als haar geliefde bij een ontsnappingspoging dodelijk gewond blijkt. Het bekwaam gemaakt historisch liefdesdrama zet in spel en scenario de nobelheid van de emoties wel erg dik aan. Feuillère lijdt decoratief.

Les Pirates du rail

1937 | Avonturenfilm

Frankrijk 1937. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Charles Vanel, Erich von Stroheim, Suzy Prim, Simone Renant en Valéry Inkijinoff.

Een Franse spoorlijn door China wordt vaak aangevallen door piraten. Een ingenieur gaat naar Zuidelijke piraten voor een niet-aanvalspact en ondertussen wordt zijn vrouw gegijzeld door de piraten van het Noorden. De exotische avonturen zijn vlot gefilmd, maar vooral curieus om het onderwerp en de rolbezetting.

L' École des journalistes

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Armand Bernard, Colette Darfeuil, Pierre Stéphan, Simone Renant en Charles Lemontier.

Een stel provincialen doet zich voor als journalist om met een ster-op-doorreis in contact te komen en veroorzaakt zo het ene misverstand na het andere. De gedateerdheid is de voornaamste bezienswaardigheid van deze doorsnee-klucht, die langs precies dezelfde veelbetreden paden gaat als de routine-films in alle volgende decennia.