Claude Autant-Lara (1901-2000): regie, cast en scenario.
Er zijn 32 films gevonden.

Gloria

1977 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1977. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Valérie Jeannet, Sophie Grimaldi, Nicole Maurey, Alain Marcel en Maurice Biraud.

Door WO I verliest een meisje haar speelmakkertje uit het oog. Ze ziet hem pas terug als ze volwassen is; zij staat aan het begin van een balletcarrière en hij is inmiddels getrouwd. De veteraan-regisseur werd tot de verfilming van een kasteelroman overgehaald door een producent die hem beloofde dat hij daarna een ambitieuzere film mocht maken. Deze belofte werd niet nagekomen, zodat hij zijn carrière moest afsluiten met een wezenloze smartlap die zelfs in het genre ondermaats is. Scenario van Claude Autant-Lara en Jean Halain. Camerawerk van Vladimir Ivanov.

Le Plus vieux métier du monde

1971 | Komedie, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1971. Komedie van Franco Indovina, Mauro Bolognini, Philippe de Broca, Michael Pfleghar en Claude Autant-Lara. Met o.a. Michèle Mercier, Enrico Maria Salerno, Hiram Keller, Elsa Martinelli en Gastone Moschin.

Episodenfilm over prostitutie. I. De oertijd. II. Het Romeinse keizerrijk. III. De Franse revolutie. IV. De Belle Epoque. V. De tegenwoordige tijd. VI. Een gecomputeriseerde toekomst. De charme en (voorzover aanwezig) het talent van de actrices is verspild aan de fantasieloze scenario`s, die navenant lusteloos in beeld zijn gebracht. De Broca`s episode met Moreau als Mimi Guillotine, die haar attracties combineert met het uitzicht op de onthoofdingen, is nog wel aardig, terwijl Godards filosofische SF interessant voortborduurt op zijn ALPHAVILLE (maar tijdens de bioscooproulatie werd de film meestal gecoupeerd). De scenario's zijn van Daniel Boulanger, André Tabet, Jean-Luc Godard, Ennio Flaiano, Jean Aurenche, Georges- André Tabet en Michel Legrand.

Les patates

1969 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1969. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Pierre Perret, Henri Virlojeux, Rufus en Christine Aurel.

Onder de Duitse bezetting heeft een dorp in de Ardennen grote bevoorradingsproblemen. Clovis, een arbeider, besluit om de bezette zone te verlaten om aardappels te halen om zijn gezin te voeden.

Le franciscain de Bourges

1968 | Biografie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1968. Biografie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Hardy Krüger, Jean-Pierre Dorat, Gérard Berner, Jean Desailly en Suzanne Flon.

Een franciscaner monnik die als verpleger in het Duitse leger is ingelijfd, verzorgt met grote toewijding de slachtoffers van Gestapo-martelingen, waardoor hij voortdurend zijn eigen leven in de waagschaal stelt. Het Franse ziekenhuis wil hem ook na de bevrijding behouden, maar hij verkiest de religieuze orde. Hoewel de film gebaseerd is op herinneringen van een door de franciscaan verzorgde verzetsman, mist de rolprent authenticiteit waardoor de uitvoerige martelscènes als ongezonde sensatie overkomen. Krüger maakt het simpele godsvertrouwen van zijn titelrol waar, maar de film laat hem in de steek. Scenario van Jean Aurenche en Pierre Bost naar de roman van Marc Toledano.

Journal d'une femme en blanc

1965 | Drama

Frankrijk 1965. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Marie-José Nat, Jean Valmont, Paloma Matta, Claude Gensac en Jacques Santi.

Een gynaecologe doet stage in een kraamkliniek en maakt mee hoe jonge vrouw sterft aan miskraam. Zelf wordt ze zwanger van een collega, maar kiest voor abortus. Deze film hield zeker voor de ontstaansperiode een dapper pleidooi voor 'baas in eigen buik', maar doet dat, om een zo groot mogelijk publiek te bereiken, binnen de clichés van de doktersroman. Het spel van de hoofdrolspelers legt de nadruk op de smartlap in plaats van een strijdvaardige overtuigingskracht.

Le meurtrier

1963 | Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1963. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Maurice Ronet, Marina Vlady, Robert Hossein, Yvonne Furneaux en Gert Fröbe.

Een politie-inspecteur ziet parallellen tussen de moorden op twee vrouwen en de alibi's van hun verdachte echtgenoten. Inderdaad heeft de tweede man zich laten inspireren door de 'volmaakte misdaad' van de eerste, die zich op hem zal wreken voor deze imitatie. Deze matte bewerking van een roman van Patricia Highsmith maakt van bekwame acteurs ongeïnteresseerde slaapwandelaars, met uitzondering van Fröbe en Furneaux die tot driemaal toe te véél doen. Opnieuw gefilmd als Der Mörder.

Le Magot de Josefa

1963 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1963. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Anna Magnani, Bourvil, Pierre Brasseur, Ramon Iglesias en Henri Virlojeux.

Een componist probeert een dorpsherbergierster over te halen wat van haar spaargeld aan haar zoon af te staan. Dat geld blijkt niet te bestaan en alleen verzonnen om haar aanzien in het dorp te verschaffen. De jacht en intriges rond de niet bestaande poet doen aan de stukken van Molière denken, maar de film blijft mat, ondanks de a priori explosieve combinatie Magnani-Bourvil- Brasseur.

Vive Henri IV, vive l'amour!

1961 | Historische film, Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1961. Historische film van Claude Autant-Lara. Met o.a. Francis Claude, Francis Blanche, Bernard Blier, Pierre Brasseur en Nicole Courcel.

De bejaarde koning Hendrik IV wordt verliefd op een vijftienjarige en om de jaloezie van koningin Maria de Medicis niet te wekken, huwt hij haar uit aan een jonge prins, die onvoorzien aanspraak maakt op zijn huwelijksrechten en zijn echtgenote van het hof ontvoert. Het ironisch scenario in de traditie van een pikante roddel over gekroonde hoofden waarin Sacha Guitry uitblonk, concentreert de actie in de diverse slaapvertrekken van het hof. De regisseur mist echter de lichtvoetige aanpak en de theaterkomiek Claude is niet tegen de hoofdrol opgewassen. Het weerzien met een reeks sterren is aangenaam, hoe weinig kansen de film hun ook biedt.

Tu ne tueras point

1961 | Drama

Joegoslavië​/​​Frankrijk 1961. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Laurent Terzieff, Suzanne Flon, Horst Frank, Mica Orlovic en Marian Lovric.

Een pacifist weigert de dienstplicht en verwerpt ook de aangeboden mogelijkheid tot afkeuring op medische gronden, zodat hij tot celstraf wordt veroordeeld, terwijl een Duitse priester, die als soldaat een Franse partizaan heeft gedood, wordt vrijgesproken omdat hij alleen zijn plicht heeft gedaan. Dit is een film tegen de Franse wet op dienstweigering (waarbij de hechtenis even lang verlengd kan worden, als de weigering wordt volgehouden). De film werd in Frankrijk voor vertoning verboden en moest worden opgenomen in Joegoslavi[KA3]e (met helaas bar slecht spelende co-produktie-acteurs. Het parallel-proces met de Duitser is al te nadrukkelijk van ironie, hoewel de bevel-is-bevel-overtuiging van een integere eenvoud is.

Thou Shalt Not Kill

1961 |

1961. Claude Autant-Lara. Met o.a. Suzanne Flon, Laurent Terzieff en Horst Frank.

Een pacifist weigert de dienstplicht en verwerpt ook de aangeboden mogelijkheid tot afkeuring op medische gronden, zodat hij tot celstraf wordt veroordeeld, terwijl een Duitse priester, die als soldaat een Franse partizaan heeft gedood, wordt vrijgesproken omdat hij alleen zijn plicht heeft gedaan. Dit is een film tegen de Franse wet op dienstweigering (waarbij de hechtenis even lang verlengd kan worden, als de weigering wordt volgehouden). De film werd in Frankrijk voor vertoning verboden en moest worden opgenomen in Joegoslavi[KA3]e (met helaas bar slecht spelende co-produktie-acteurs. Het parallel-proces met de Duitser is al te nadrukkelijk van ironie, hoewel de bevel-is-bevel-overtuiging van een integere eenvoud is.

Le Comte de Monte Cristo

1961 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Historische film van Claude Autant-Lara. Met o.a. Louis Jourdan, Yvonne Furneaux, Pierre Mondy en Bernard Dhéran.

De jonge Franse zeeman Edmond Dantès wordt in 1814 slachtoffer van een intrige en wordt als Bonapartist achter de tralies gezet. Een lotgenoot vertelt hem over een geheime schat en als Edmond erin slaagt te vluchten lonkt de grote rijkdom. De zoveelste (derde Franse geluids-) verfilming van de roman van Alexandre Dumas heeft meer decoratieve romantiek dan actie en is daardoor wel erg wijdlopig. Scenario van Jean Halain. Camerawerk van Jacques Natteau.

Le Bois des amants

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Laurent Terzieff, Erika Remberg, Françoise Rosay, Horst Frank en Gert Fröbe.

De vrouw van een Duitse officier die tijdens WOII haar man in Brest wil bezoeken, vindt onderdak bij een Franse verzetsstrijder. Hun liefde van één nacht resulteert in haar dood. Dit geforceerde melodrama krijgt van het scenario en de regie geringe overtuigingskracht en geeft de acteurs ook weinig kansen. Voor alle betrokkenen teleurstellend.

La jument verte

1959 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1959. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Bourvil, Yves Robert, Francis Blanche, Valérie Lagrange en Sandra Milo.

Frankrijk, tweede helft van de negentiende eeuw. In het dorp Claquebue heerst al lang een vete tussen de boerenfamilies Haudoin en Maloret. De Haudoins danken hun voorspoed aan een gelukbrengende mascotte: een merrie met een groene vacht. Een vuige streek van de stikjaloerse Malorets zal in de loopgravenoorlog grote repercussies hebben. Verbazingwekkend boosaardige farce met krasse en misogyne scènes, waarin Autant-Lara plus scenaristen Pierre Bost en Jean Aurenche de boeren van het Second Empire portretteren als primaten. Psychologie en fantasie uit Marcel Aymés roman zijn ver te zoeken.

Le Joueur

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Gérard Philipe, Liselotte Pulver, Bernard Blier, Françoise Rosay en Nadine Alari.

Een Russische generaalsfamilie in Baden-Baden wordt bij voorbaat verscheurd door intriges om de erfenis van een oude tante, die echter nog zeer vitaal is en haar kapitaal aan de goktafels er door jaagt. Een op haar gemanipuleerde dochter verliefde idealistische leraar wordt ook door haar gokkoorts aangestoken. De spelverslaving kreeg in deze film een weinig overtuigende geobsedeerdheid, zodat de Dostoyevsky-verfilming een melodrama zonder kern werd die door de goede acteursprestaties niet gered kon worden.

En cas de malheur

1958 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean Gabin, Brigitte Bardot, Edwige Feuillère, Franco Interlenghi en Nicole Berger.

Oftewel: hoe bemiddelde mannen van middelbare leeftijd alles op het spel kunnen zetten voor krokante jongedames met dubieuze intenties. Advocaat André Gobillot is zo'n man, Yvette Maudet zo'n jongedame. Hij redt het wispelturige gelegenheidsstraathoertje van de petoet en valt voor haar, zij brengt de gehuwde strafpleiter aan de rand van de afgrond. Noodlotsdrama naar de gelijknamige Georges Simenon-roman heeft dat typisch Parijse jarenvijftigpatina. Door de prachtig uitgelichte decors van meester Max Douy wandelen twee waarlijk iconische hoofdrolspelers. Gouden moment in dit eclatante kassucces: Gabin snuit empathisch Bardots snotterneusje.

La traversée de Paris

1956 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1956. Oorlogsfilm van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean Gabin, Jeannette Batti, Anouk Ferjac, Monette Dinay en Jacques Marin.

Hoe sjouw je in nazi-bezet Parijs vier koffers met een vers geslacht varken van de ene kant van de stad naar de andere zonder in een Wehrmacht-cachot te belanden? Werkloze taxichauffeur Martin (Bourvil), goedmoedige schlemiel van nature en transporteur van zwarthandeltjes door noodzaak, denkt het met de gelegenheidscompagnon Grandgil (Gabin) in één avond te rooien. Dat de twee heren bitter weinig compatibel zijn, is de sjeu in deze geweldig gefotografeerde Marcel Aymé-adaptatie met boosaardig geestige dialogen van specialist Jean Aurenche. Raskomiek De Funès verzilvert in deze qualité française-klassieker de nevenrol van de louche, hatelijke kruidenier Jambier.

Marguerite de la nuit

1955 | Drama, Fantasy

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean-François Calvé, Palau, Yves Montand, Michèle Morgan en Louisa Colpeyn.

Na een opera-avond maakt de oude dr Georges Faust kennis met de mysterieuze meneer Léon, die hem meeneemt naar de nachtclub Pigall's in Montmartre. Daar raakt Faust door danseres Marguerite liefdesblind: hij is tot alles bereid om weer jong te zijn teneinde haar hart te winnen. Ghislaine Autant-Lara's adaptatie van het fantastische verhaal van Pierre Mac Orlan (1882-1970) is een fraaie donker-romantische droom. Het verhaal werd verplaatst van de jaren twintig naar de jaren vijftig. Bijrolletje van Louisa Colpeyn, de Antwerpse moeder van meester-romancier Patrick Modiano, als Russische gravin.

Le Rouge et le noir

1954 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1954. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Antonella Lualdi, Jean Martinelli, Jean Marcure en André Bruno.

Een jonge arrivist van proletarische afkomst probeert zich via amoureuze tactiek binnen de aristocratie in te werken. Vlak voor zijn huwelijk met de dochter van een markies die zelfs een titel voor hem wil kopen wordt zijn verleden echter bekend gemaakt. Ondanks zijn grote lengte doet de film de rijkdom aan gebeurtenissen en nuances van de Stendhal-roman onvoldoende recht. Zorgvuldige vormgeving heeft een mat effect op de emoties, ondanks goed acteren.

L'uomo e il diavolo

1954 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Gérard Philipe, Antonella Lualdi en Danielle Darrieux.

Een schitterend gefilmd verhaal over een jonge leraar die een afschuwelijke ervaring heeft op een kloosterschool. Later wordt hij verliefd op een dame van goeden huize, maar hun relatie houdt geen stand. Zijn liefde voor haar blijft aan hem knagen en als hij ontdekt dat ze een andere man heeft, doodt hij haar. De rijke aankleding is een feest voor het oog.

Le blé en herbe

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Edwige Feuillère, Pierre-Michel Beck, Nicole Berger, Renée Desvillers en Charles Deschamps.

Twee zestienjarigen die samen zijn opgegroeid weten tijdens hun strandvakantie geen raad met hun opkomende verliefdheid. De jongen wordt verleid door een zich vervelende rijpe vrouw. Hij keert bij het meisje terug zonder zijn onbevangenheid, maar gelouterd in de oprechtheid van zijn gevoel. Deze Colette-verfilming zet pubers al te zwart-wit af tegen het karikaturale onbegrip van hun ouders, maar de jeugdige rollen zelf zijn treffend getekend en geacteerd, terwijl Feuillère de ideale belichaming is van de oudere vrouw die 'van een jongen een man maakt'

Les Sept péchés capitaux

1952 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van Georges Lacombe, Eduardo De Filippo, Jean Dréville, Yves Allégret en Carlo Rim. Met o.a. Andrée Debar, Claudine Dupuis, Eduardo De Filippo, Isa Miranda en Michèle Morgan.

Op de kermis kun je gooien naar poppen die de zeven hoofdzonden voorstellen en de exploitant vertelt anekdotes die elke zonde illustreren. De nogal zwakke scenario-uitwerking met een op LA RONDE ge[KA3]inspireerde ceremoniemeester (Philipe) dankt meer aan de sterbezetting dan aan de regie, hoewel Rossellini's 'afgunst' - naar een verhaal van Colette - een relatieve uitschieter is. Het tegenspel van Morgan en Rosay redt de 'hoogmoed', waardoor deze episodefilm in de laatste twee sketches toch nog wat interessanter wordt.

Le Bon Dieu sans confession

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Yvan Desny, Henri Vilbert, Claude Laydu en Grégoire Aslain.

De nabestaanden van een overleden zakenman herinneren zich in de lijkstoet de dode en hun relatie tot hem, waardoor uit tegenstrijdige en incomplete beelden een volledig portret van zijn leven ontstaat. Een boeiend en zonder al te moralistische conclusies geschetst beeld van een bourgeois-milieu steunt op sterke spelprestaties, waar de regie zelf weinig aan toevoegt. Naar de roman M. Dupont est mort van Paul Vialar.

The Red Inn

1951 |

1951. Claude Autant-Lara. Met o.a. Julien Carette, Françoise Rosay, Fernandel en Grégoire Aslan.

De nabestaanden van een overleden zakenman herinneren zich in de lijkstoet de dode en hun relatie tot hem, waardoor uit tegenstrijdige en incomplete beelden een volledig portret van zijn leven ontstaat. Een boeiend en zonder al te moralistische conclusies geschetst beeld van een bourgeois-milieu steunt op sterke spelprestaties, waar de regie zelf weinig aan toevoegt. Naar de roman M. Dupont est mort van Paul Vialar.

L'auberge rouge

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Fernandel, Julien Carette, Françoise Rosay, Marie-Claire OIivia en Grégoire Aslain.

Zwarte humor domineert dit maffe verhaal over een herbergier die met zijn vrouw zijn gasten doodt en berooft. Een monnik verneemt dit geheim in een biecht (afgenomen met een grillrooster, bij gebrek aan een biechtstoel met venster) en komt voor een dilemma te staan: zijn medereizigers redden of zich aan zijn zwijgplicht houden? De destijds populaire komiek Fernandel speelt de monnik maar krijgt prima tegenspel van herbergiers Carette en Rosay. Het liedje La ballade de l'auberge rouge wordt gezongen door niemand minder dan Yves Montand. Deze macabere komedie kreeg een remake in 2007.

Occupe-toi d'Amélie!

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean Desailly, André Bervil, Louise Conte en Marcelle Arnold.

Het meesterscenaristenspan Jean Aurenche en Pierre Bost bewerkte met Autant-Lara het boulevardstuk van Georges Feydeau tot een grandioze komedie. In deze farce over een vals en een echt huwelijk, een forse erfenis en rad van de tongriem gesneden hoofdfiguren wordt met bourgeoiswaarden en traditiewetten van film en theater vrolijk de vloer aangeveegd. Vaudevilleske kassakraker vol vindingrijke situaties en topcast verdween na eerste bioscooproulement uit zicht omdat de erven Feydeau het script onwaardig achtten. La Darrieux fonkelt op haar koketst, Max Douy tekende voor de bekroonde decors.

Le Diable au corps

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Micheline Presle, Gérard Philipe, Denise Grey, Jean Debucourt en Jean Varas.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog raken verpleegster Marthe en gymnasiumleerling François verliefd op elkaar. Maar ook na haar huwelijk met Jacques kan ze François niet vergeten.

Sylvie et le fantôme

1945 | Romantiek, Fantasy

Frankrijk 1945. Romantiek van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Jean Desailly, Louis Salou en Julien Carette.

Een romantisch meisje is verliefd op het schilderij van een overleden aristocraat, dat door haar vader uit geldnood wordt verkocht. Vader neemt een acteur in dienst om voor de geest van de geportretteerde te spelen die zich om middernacht in het gezelschap blijkt te bevinden van een inbreker en van een aanbidder van het meisje dat haar realiteitsbesef hervindt. De film is eerder melancholiek-poëtisch uitgevallen dan dat dolkomische effecten worden uitgebouwd. De charme van de spelers accentueert de gevoeligheid.

Douce

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, Madeleine Robinson, Marguerite Moreno, Gabrielle Fontan en Marie-José.

Het aristrocratische gezin De Bonaf[KA1]e bewoont een chique herenhuis in Parijs in 1887. Madame de Bonaf[KA1]e (Moreno) is mater familias en de moeder van Engelbert de Bonaf[KA1]e (Debucourt), die weduwnaar is. Hij heeft een houten been. Ir[KA2]ene Comtat (Robinson) is de gouvernante van Engelberts zeventien-jarige dochter Douce (Joyeux) en de ma[KA4]itresse van rentmeester Fabien Marani (Pigaut). Engelbert verlangt naar een vrouw en wil desnoods trouwen met iemand uit de lagere stand; Irène wil wel een stapje omhoog, maar Madame de Bonafé is furieus als haar zoon haar zegen vraagt om met Irène te mogen trouwen. Ondertussen heeft Fabien Douce verleid en het tweetal gaat na hun romantische interlude naar de Opéra- Comique, waar brandt uitbreekt. Douce weet dat de knappe Fabien van plan is met Irène naar Canada te gaan, nu Madame de Bonafé vertoornd is op haar zoon. De wanhopige en vernederde Douce stort zich in het vuur en Irène en Fabien worden ontslagen. In de slotscène's wordt het huis voorgoed gesloten. Deze geweldige draak scoorde qua genre best hoog toen hij uitkwam. Hij werd echter beroemd na de première, omdat de censuur de producent dwong de scène's van een bezoek aan de armen te couperen, omdat men deze te vernederend vond. Vijftig jaar later volslagen belachelijk, al was de strekking natuurlijk onjuist - dat blijft onveranderd. Het scenario is van Pierre Bost en Jean Aurenche naar de roman van Michel Davet. Het camerawerk is van Philippe Agostini. Geproduceerd onder de Duitse bezetter toen de middelen schaars werden; toch kwamen er in dat jaar nog zestig films uit, maar dat was weinig vergeleken met het bevrijdingsjaar 1944, waarin er 73 uitkwamen en het jaar ervoor met 77.

Lettres d'amour

1942 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1942. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Simone Renant, Louis Salou en Julien Carette.

Een duf provincieplaatsje tijdens het regime van Napoleon III biedt de bewoners geen ander tijdverdrijf dan roddel en nieuwsgierig gepeuter in andermans affaires. Om haar liaison geheim te houden vraagt een jonge vrouw een naïeve vertrouwelinge haar vurige liefdescorrespondentie voor haar te bewaren, waardoor dat meisje zelf in opspraak komt. Deze sfeervolle, ietwat trage kostuumkomedie krijgt charme door de hoofdrolspelers.

Le Mariage de Chiffon

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, André Luguet, Jacques Dumesnil, Suzanne Dantès en Louis Seigner.

Een jonge adellijke vrouw in de provincie van 1900 verzet zich tegen haar familie door een aanzoek van een hertog af te slaan en een huwelijk met een aangetrouwde oom door te zetten. Deze romantische komedie maakt sentimentaliteit niet belachelijk, maar wisselt haar relativerend af met luchtiger scènes. Joyeux is ideaal als naïeve vrouw.

Fric-frac

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Maurice Lehmann en Claude Autant-Lara. Met o.a. Fernandel, Michel Simon, Marcel Vallée, Arletty en Hélène Robert.

Provençaal Fernandel speelt met verve Parijzenaar Marcel, juweliersemployé van beroep en Joris Goedbloed van nature. Wanneer hij het luidruchtige achterbuurtduo Jo en Loulou ontmoet, is hij van laatstgenoemde direct met liefdesblindheid geslagen. Slinkse Loulou, wier wederhelft volpension heeft van Vrouwe Justitia, ziet direct mogelijkheden. Knaladaptatie van het Édouard Bourdet-boulevardstuk uit 1936 zwiert van smeuïge dialogen, met brille afgevuurd door legendarische acteurs. Het argot van Arletty en Simon is vetter dan afgewerkte olie. Fric-frac ('Inbraak') was de derde en laatste coregie van Lehmann en Autant-Lara.

L' Homme du large

1920 | Drama

Frankrijk 1920. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Roger Karl, Jaque Catelain, Marcelle Pradot, Claire Prélia en Suzanne Doris.

Een bewerking van de novelle Un drame au bord de la mer, een minder bekend werk van Honoré de Balzac. Is eveneens een van de eerste lange speelfilms van Marcel Lherbier. Hoofdpersoon is de zee, weergegeven in al haar nuances en met een opmerkelijke liefde voor de natuur. Een geschiedenis die baadt in een intense schoonheid, verteld met een zeldzame beheersing van de filmtaal.