Vusi Kunene

Acteur

Vusi Kunene is acteur.
Er zijn 7 films gevonden.

The First Grader

2010 | Biografie, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk/Kenia 2010. Biografie van Justin Chadwick. Met o.a. Naomie Harris, Tony Kgoroge, Nick Reding, Oliver Litondo en Vusi Kunene.

'Onderwijs is de sleutel naar vrijheid,' bezwoer de 85-jarige Keniaan Kimani Maruge in 2005 in een toespraak voor de Verenigde Naties in New York. Maruge was uitgenodigd omdat hij een jaar eerder in Kenia was begonnen aan de lagere school. Britse filmer Chadwick verfilmde het inspirerende verhaal van de voormalige vrijheidsstrijder, op locatie in ruraal Kenia, in ruil voor elektriciteit, stromend water en een nieuw klaslokaal. De toplaag van 'De eersteklasser' fungeert als aandoenlijk vertelsel, maar de essentie is een ronkende aanklacht tegen kolonialisme en corruptie.

Final Solution

2001 | Drama

Verenigde Staten 2001. Drama van Cristóbal Krusen en Cristobal Krusen. Met o.a. John Kani, Mpho Lovinga, Bruce Marchiano, Marius Weyers en Liezel Van der Merwe.

De Nederlander Jan van Riebeeck stichtte in 1652 nabij Kaap de Goede Hoop de eerste blanke nederzetting in Zuid-Afrika, die uitbreidde tot een veel groter gebied. De kolonisten voerden regelmatig oorlogen tegen de oorspronkelijke bewoners, de Kaffers en de Bantoes. De kolonisten keken neer op de zwarte bevolking, die een andere beschaving had. In het Nederlands betekent de uitdrukking kaffer domoor en is in feite racistisch. De oorsprong van het superioriteitsgevoel kan verklaard worden door het cultuurverschil dat in die tijd sterk be[KA3]invloed werd door het Calvinsime. In 1815 werd Zuid-Afrika Engels gebied. De afstammelingen van de kolonisten waren de Boers, die als herenboeren een welvarende klasse van grootgrondbezitters waren. Zwarten waren aanvankelijk hun slaven, geheel in overeenstemming met hun geweten, en gedekt door het geloof in gods woord discrimineerden de Boers de zwarten. De Boers haatten ook de Engelsen als koloniale overheersers tegen wie zij eind 1800 regelmatig oorlog voerden. De Britten zetten hen gevangen in z.g. `concentration camps`, een instelling die vervolgens nagevolgd werd door de nazi`s om zes miljoen joden, zigeuners en homoseksuelen uit te moorden - de z.g. Endl[KA3]osung - en andere regimetegenstanders zoals anti-fascisten en communisten. In 1910 werd Zuid-Afrika onafhankelijk. De blanke Zuid-Afrikanen zagen na 1945 in dat zij het land moesten gaan delen met de zwarte bevolking. Ze begrepen dat hun positie op den duur onhoudbaar zou worden en zij vreesden voor hun toekomst, te meer zij al driehonderd jaar in het land woonden. Ze hebben op allerlei manieren geprobeerd hun machtspositie te houden en dat heeft geresulteerd in de apartheid. De harde kern achter deze discriminatie bevond zich onder de Boers. Gerrit Wolfaardt (Ellis) gelooft in 1993 als een van de weinigen nog dat je het probleem kunt oplossen in nazi-stijl met volkerenmoord, maar algauw raakt hij van het tegenoverstelde overtuigd, omdat hij niet sterk is in dialectiek. We volgen zijn persoonlijke odyssee tot aan zijn loutering en de mensen die hem daarbij begeleiden. Ouder geworden kijkt hij terug op een turbulente tijd, maar Zuid- Afrika heeft de onvermijdelijke koers van de geschiedenis gevolgd en dankzij de grote staatsman Nelson Mandela is het geen bloedbad of puinhoop geworden maar een zich geleidelijk ten goede kerende zaak. Het scenario van regisseur Krusen is ronduit huichelachtg en niet meer of minder dan witwasserij van bedorven zielen die grove onrechtvaardigheden hebben begaan (in de naam van hun geloof) en bekeerd raakten. Om de tribulaties van Gerrit te vergelijken met de holocaust is belachelijk en aanmatigend, waarmee wij niet willen zeggen dat het koek en ei was in Zuid- Afrika. Integendeel apartheid is verwerpelijk, het blanke regime heeft zich misdragen en misdaaden begaan, maar niet op grote schaal volkerenmoord gepleegd zoals bijv. de nazi's, de communisten onder Stalin, de Hoetoe's of de uiteengevallen Joegoslavische republieken Croatié, Servië en Bosnië in hun bloedige burgeroorlogen. De titel van de film is ronduit misleidend en getuigt van effectbejag.

Diamond Hunters

2001 | Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Italië/Verenigde Staten/Zuid-Afrika/Duitsland 2001. Drama van Dennis Berry. Met o.a. Roy Scheider, Alyssa Milano, Sean Patrick Flanery, Michael Easton en Jolene Blalock.

Zoveelste dikke avontuurlijke melodrama over liefde, list en bedrog in een familieclan in Zuid-Afrika. Zij hebben hun fortuin vergaard met diamanten. Johnny Lance (Flanery) is de bastaard uit de steenrijke familie Van der Byl, waarvan Jacobus (Scheider) de patriarch is. Johnny keert na twintig jaar afwezigheid terug, oud zeer komt boven water en oude rekeningen worden vereffend, terwijl er nieuwe liefdes worden gevonden. Hangt tegen soap aan, Flanery is bekend o.a. uit de YOUNG INDIANA JONES CHRONICLES. Scheider, een oude rot in het vak, heeft het ongeluk gehad om de laatste jaren in steeds slechtere films op te treden. Jaenicke, die de rol van Hugo Kramer speelt, is een bekende Duitse acteur, die meedoet om de nodige harten te veroveren, omdat Duitsland heeft meegeproduceerd. Het scenario is van Carmen Culver naar de roman van Wilbur Smith. Het camerawerk is van Irek Hartowicz. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Kini & Adams

1997 | Komedie

Burkina Faso 1997. Komedie van Idrissa Ouedraogo. Met o.a. Vusi Kunene, David Mohloki, Nithati Moshesh, John Kani en Netsayi Chigwendere.

i

Fools

1997 | Drama

Mozambique/Frankrijk/Zuid-Afrika/Zimbabwe 1997. Drama van Ramadan Suleman. Met o.a. Patrick Shai, Dambisa Kente, Hiomla Dandala, Vusi Kunene en Jeremiah Ndlovu.

Charleston Township, Zuid-Afrika 1990. Professor Zamani (Shai) geniet een uitstekende reputatie in het stadje. Het is overigens bekend dat hij ooit een jonge studente verkrachtte, maar daarvoor sluit men de ogen. Momenteel werkt hij aan een boek over de geschiedenis van zijn land dat in het Afrikaans zal verschijnen. Hij werd verder benoemd om de viering te organiseren van de nationale feestdag, de herdenking van het bloedbad aangericht onder de Zoeloe's door de Boeren. Een ongenadig portret van het politieke en humanitaire proces in het hedendaagse Zuid-Afrika. De houding van de makers is zeer bits. Niemand is in hun ogen onschuldig, zelfs de slachtoffers zijn niet vrij te pleiten van een zekere betrokkenheid. Een voor niet- Zuid-Afrikanen onbekend beeld van een woelig land, waar na meer dan een eeuw onrecht, sadisme en ongelijkheid nog steeds regeren. Dit leed verdween niet met het afschaffen van de apartheid en het zal nog lang zijn sporen nalaten in deze samenleving. Een aangrijpend drama van mensen die meegesleurd worden door het noodlot, gezien en gemaakt door hun eigen landgenoten. Bhekizizwe Peterson en regisseur Suleman bewerkten de roman van Njabulo S. Ndebele. Het camerawerk is van Jacques Bouquin.

Cry, the Beloved Country

1995 | Drama

Verenigde Staten 1995. Drama van Darrell Roodt. Met o.a. James Earl Jones, Richard Harris, Vusi Kunene, Leleti Khumalo en Charles S. Dutton.

Zestigers James Earl Jones en Richard Harris laten op subtiele wijze al hun acteerervaring samenkomen in Cry, the Beloved Country, de tweede verfilming van de roman van Alan Paton. Jones, bekend van de stem van Darth Vader in Star Wars, is groots als weinig wereldse, plattelandse 'umfundisi' (priester) Kumalo. Voor het eerst in zijn leven reist de umfundisi in 1948 naar de grote stad Johannesburg. Hij zoekt er zijn problematische zuster en zijn vermiste zoon. Daarbij krijgt hij handige hulp van lokale umfundisi Msimangu (mooi gespeeld door de onbekende Kunene). Ondertussen leren we dat Kumalo's dorpsgenoot James Jarvis (Harris) eveneens in Johannesburg is, omdat diens zoon er vermoord is. De wegen van Jarvis en Kumalo, een witte landeigenaar een zwarte umfundisi in Zuid-Afrika, zullen op dramatische wijze kruisen. Een aantal kijkers en critici had moeite met Cry, the Beloved Country, omdat de film het racisme in het opkomende apartheidsysteem niet op vlijmscherpe toon aan de kaak stelt. Dat feit kan echter ook als kwaliteit beschouwd worden. De filmers laten een prachtig land zien, met mensen, wit en zwart, die allen nadeel zullen ondervinden van apartheid. De (zwarte) Msimangu beschrijft de tragedie als volgt: 'In mijn hart heb ik die grote angst, dat wanneer de blanke liefde vindt, wij alleen nog haat kennen.'

Waati

1993 |

Mali/Frankrijk/Burkina Faso/Zuid-Afrika/Ivoorkust 1993. Souleymane Cissé. Met o.a. Linéo Tsolo, Sidi Yaya Cissé, Mary Twala, Eric Meyeni en Nakedi Ribani.

Zuid-Afrika rond 1980. Nandi (Tsolo) de dochter van een zwarte landarbeider wordt als jong meisje lastig gevallen door de blanke grootgrondbezitter. Haar ouders sturen haar naar familie in Durban. Na jaren keert ze terug en ziet hoe haar vader en haar broertje op een verlaten strand dat alleen maar toegankelijk is voor blanken (daarom) worden doodgeschoten. Ze schiet terug en moet daarna vluchten. Ze begeeft zich op een odyssee die haar voert naar Zimbabwe, Abidjan en Mali, waar ze in een vluchtelingenkamp onderkomen vindt. Ze zorgt ervoor dat ze onderwijs volgt en ze heeft een romantisch intermezzo met Solofa (Sidi Yaya Ciss[KA1]e) in Burkina Faso. Tenslotte hoort ze dat Mandela president van Zuid-Afrika is geworden en ze meent dat het veilig is om naar huis terug te keren, maar niemand schijnt van Mandela gehoord te hebben. Er heerst chaos en de maatschappij is nog even gewelddadig als ervoor. Laatste film in de trilogie van Souleymane (met FINYÉ uit 1982 en YEELEN uit 1987). De film is veel te lang, het verhaal te zwart-wit en ontbeert de poëzie van de twee vorige films, waar hij zich beperkte tot de Afrikaanse folklore en cultuur. Nu heeft hij veel te veel gewild, waardoor hij zijn doel flink voorbij is geschoten. De beelden - overal in Afrika gefilmd - van Vincenzo Marano, Jean- Jacques Bouhon, Gheorgy Rerberg en Alexi Radinov zijn daarentegen adembenemend, maar het blijft over-done. Overdreven idealistisch scenario van regisseur Cissé.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Vusi Kunene op televisie komt.

Reageer