Wim Wenders

1945 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Wim Wenders (1945) is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 45 films gevonden.

Every Thing Will Be Fine

2015 | Drama

Duitsland/Canada/Frankrijk/Zweden/Noorwegen 2015. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Rachel McAdams, James Franco, Peter Stormare, Charlotte Gainsbourg en Marie-Josée Croze.

The Salt of the Earth

2014 | Documentaire

Frankrijk/Brazilië/Italië 2014. Documentaire van Wim Wenders en Juliano Ribeiro Salgado.

Fraai vormgegeven documentaire over Braziliaanse sociaal fotograaf Sebastião Salgado, die wereldberoemd werd met omvangrijke projecten als Workers en Migrations. In de documentaire zien we Salgado, die zelf alleen in zwart-wit fotografeerde, afwisselend in kleur en zwart-wit. In kleur wanneer hij voor zijn nieuwste fotoproject Genesis de wereld over reist en wordt gefilmd door zoon Juliano. In zwart-wit wanneer hij tegen Wenders vertelt over zijn eerdere werk, waarin vooral het menselijk lijden centraal staat. Salgado kon die ellende op zeker moment niet langer aanzien en zocht troost in de natuur. Voor Genesis fotografeerde hij louter ongerepte natuur.

Pina

2011 | Documentaire, Biografie, Muziek

Duitsland/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 2011. Documentaire van Wim Wenders.

Filmmaker Wim Wenders neemt de kijker mee op een sensuele en visueel adembenemende ontdekkingsreis in zijn documentaire over de Duitse choreografe en danseres Pina Bausch. Haar onverwachte overlijden in de zomer van 2009 was een zwarte dag voor de danswereld en haar eigen dansgezelschap 'Tanztheater Wuppertal' in het bijzonder. De dansers van het wereldberoemde ensemble, die jarenlang intensief met Pina Bausch samenwerkten, voeren de kijker mee in haar unieke werkwijze. Wenders adapteert deze methode in deze documentaire. De dansers geven op het podium en in de open lucht expressie aan hun emoties voor Pina Bausch.

Palermo Shooting

2008 | Drama

Duitsland/Frankrijk/Italië 2008. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Campino, Dennis Hopper, Giovanna Mezzogiorno en Inga Busch.

De immer productieve Wenders keerde terug naar zijn geboorteplaats Düsseldorf, waar deze existentialistische, wat neuzelige schets van een modefotograaf in persoonlijke crisis, begint. Finn, gespeeld door jaren tachtig punkzanger Campino, reist voor bezinning af naar Sicilië. Vrijwel onafgebroken luisterend naar muziek (Nick Cave, Thom, Beirut) rijdt hij in een oude sportwagen door fraaie landschappen, converseert met de Dood - in de verschijning van Dennis Hopper - en ontmoet een mooie kunsthistorica. In een gastoptreden poseert actrice Milla Jovovich hoogzwanger voor de fotograaf, en is ook Lou Reed even te zien.

Chacun son cinema

2007 | Komedie, Drama

Frankrijk 2007. Komedie van Theodoros Angelopoulos, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion en Youssef Chahine.

Verzamelkunstwerk van 33 regisseurs uit alle werelddelen over de magie van een bioscoopervaring.

Don't Come Knocking

2005 | Drama

Verenigde Staten/Frankrijk/Duitsland 2005. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Sam Shepard, Tim Roth, Gabriel Mann, Jessica Lange en Sarah Polley.

Don't Come Knocking is het verhaal van Howard Spence, een acteur op leeftijd die overvallen wordt door een gevoel van onrust. Hij ontsnapt van de filmset waar hij een ouderwetse western aan het opnemen is, en trekt - eerst als een cowboy te paard, later per trein en bus - door het Westen, op zoek naar een verleden en een toekomst. De film ziet er prachtig uit, maar beweegt zich stroef, geremd door de onwaarschijnlijkheden in het scenario. De hoofdrol wordt gespeeld door Sam Shepard, die ook het scenario schreef. Regisseur Wenders en Shepard werkten eerder al samen voor de filmhit Paris, Texas.

Land of Plenty

2004 | Drama

Verenigde Staten/Duitsland 2004. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Michelle Williams, John Diehl, Shaun Toub, Wendell Pierce en Richard Edson.

Paul (Diehl) is een paranoïde Vietnamveteraan die sinds de aanslagen van 11 september 2001 obsessief zijn omgeving surveilleert. Lana (Williams), zijn twintigjarige nichtje komt over vanuit de Westelijke Jordaanoever. Als voor haar logeeradres een islamitische man wordt neergeschoten gaat ze samen met Paul vanuit Los Angeles op onderzoek naar het gehucht Trona. Onderweg krijgen de verstokte reactionair en zijn idealistische nichtje langzaam maar zeker begrip voor elkaar. Roadmovie van regisseur Wenders (Buena Vista Social Club, Der Himmel über Berlin) krijgt gaandeweg een stevig religieuze inslag. Wenders offert hier zijn artistieke visie op om zijn moralisme en ideeën over de moderne maatschappij uit te dragen.

The Soul of a Man

2003 | Documentaire, Muziek

Duitsland/Verenigde Staten 2003. Documentaire van Wim Wenders.

Wim Wenders onderzoekt de muziek en het leven van Skip James, Blind Willie Johnson and J. B. Lenoir. The Soul of a Man is een combinatie van fictie en documentaire, archiefmateriaal en hedendaagse covers. Onderdeel van de serie 'The Blues' van Martin Scorcese.

Narren

2003 |

Duitsland 2003. Tom Schreiber. Met o.a. Nicholas Bodeux, Arved Birnbaum en Christoph Bach.

Een heel introverte jongeman komt in Keulen te wonen, waar hij als technisch tekenaar aan het werk gaat. Ondertussen zorgt hij voor zijn oude, zieke grootmoeder. Wanneer het fameuze Keulse carnaval aan zijn raam voorbijtrekt wordt hij onwillekeurig door het exhibitionisme van de hossende menigte meegesleurd. Vervolgens is hij getuige van een misdaad en dan is er geen weg meer terug naar zijn stille, eenzame leven. Dit op digitale video gedraaide, duistere drama is de eerste speelfilm van Tom Schreiber en werd geproduceerd door veteraan Wim Wenders en zijn productiehuis, Road Movies.

Halbe Miete

2003 | Misdaad, Komedie, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Marc Ottiker. Met o.a. Stephan Kampwirth, Doris Schretzmayer, Natascha Bub en Stephan Kampwirth.

Computerhacker Georg vlucht na de zelfmoord van zijn vriendin naar Keulen, waar hij de reservesleutels van de bewoners van een appartementenblok gebruikt, om in hun schaduw verder te leven. Wanneer zij weg zijn, slaapt Georg in hun bed, verzet stukken op schaakborden en vult koelkasten aan.

The Million Dollar Hotel

2000 | Thriller, Mysterie

Verenigde Staten/Duitsland/Verenigd Koninkrijk 2000. Thriller van Wim Wenders. Met o.a. Jeremy Davies, Milla Jovovich, Mel Gibson, Jimmy Smits en Peter Stormare.

Op een persconferentie in Sydney noemde Mel Gibson Wenders' The Million Dollar Hotel 'boring as a dog's ass', terwijl dat heel niet het geval is. De man levert nota bene zelf in de film een niet onaardige vertolking van een langzaam psychisch desintegrerende politieman die werkt aan een verdachte (zelf)moord in het Amerikaanse titelhotel dat krioelt van de schilderachtige mafkezen onder het genot van een fantastische soundtrack van o.a. Bono en Brian Eno. De jury van het Berlijnse filmfestival kon de ietwat bizarre film wel waarderen en gaf daarvan blijk met de Zilveren Beer.

Buena Vista Social Club

1999 | Muziek, Documentaire, Experimenteel

Cuba/Duitsland/Verenigde Staten/Frankrijk 1999. Muziek van Wim Wenders. Met o.a. Omara Portuondo, Barbarito Torres, Ruben Gonzalez, Ibrahim Ferrer en Joachim Cooder.

In 1996 nam meestergitarist Ry Cooder - min of meer per ongeluk, de hoofdact uit Mali bleef steken achter een grens - een album op met stokoude Cubaanse muzikanten. Cooder kende regisseur Wenders, had immers voor hem de soundtrack van Paris, Texas gemaakt, daarom vroeg hij of Wenders een muziekdocumentaire rond de muzikanten wilde draaien. Wenders wilde wel, legde een paar optredens van de krasse knarren in Amsterdam en New York vast en filmde ze daarnaast op lokatie in Cuba. Het resultaat van dit alles: een Oscarnominatie, een Grammy voor de cd die meer dan twaalf miljoen keer werd verkocht en hernieuwde belangstelling voor de zwoele Cubaanse muziek.

The End of Violence

1997 | Actiefilm, Thriller, Experimenteel, Drama

Verenigde Staten/Duitsland/Frankrijk 1997. Actiefilm van Wim Wenders. Met o.a. Bill Pullman, Andie MacDowell, Gabriel Byrne, Rosalind Chao en Pruitt Taylor Vince.

Regisseur van gewelddadige films (Bill Pullman) wordt ontvoerd en krijgt koekje van eigen deeg. Wim Wenders levert met The End of Villence een pretentieus en moralistisch commentaar op toenemende sensatiezucht.

Stars unter Palmen - 50 Jahre Filmfestspiele Cannes

1997 | Documentaire

Duitsland 1997. Documentaire van Peter Goedel. Met o.a. Louisette Fargette, François Chalais, Chiara Mastroianni, Alain Terzian en Jean-Claude Brialy.

Een Duitse terugblik op vijftig jaar Filmfestival van Cannes. De makers hebben niet enkel aandacht voor de schittering van de sterren die dit festival groot maakten, maar voeren tevens gesprekken met mensen die achter de schermen meewerkten, zoals Louisette Fargette, die sinds bijna een halve eeuw de persverantwoordelijke is, François Chalais, criticus die vanaf 1946 elke festival bijwoonde, chauffeur Jean-Jacques Bressart, persfotografe Cathy Berg, operateur David Dessites, schipper Rosanno Ceccadi en natuurlijk ex-Cannes-directeur Gilles Jacob. Zij laten tevens enkele nieuwe idolen aan het woord die verklaren wat Cannes voor hen betekent. Verder is er natuurlijk veel aandacht voor de Duitse bijdragen aan het festival en gesprekken met de twee Duitse Gouden Palmwinnaars, Schlöndorf en Wenders, konden niet uitblijven. Bodo Fründt schreef het scenario en nam, samen met Nicole Front, Margret Köhler en Georg von Langsdorff, de interviews voor zijn rekening. Commentaar wordt ingesproken door Bettina von Websky, Friedrich Schloffer, Wilhelm Beck en Lothar Werner Berg. De camera was in handen van Christian Beranger, Kitt Elliott, Ulrich Jaenchen en Klaus Lautenbacker.

Go for Gold!

1997 | Komedie

Duitsland/Frankrijk/Spanje 1997. Komedie van Lucian Segura. Met o.a. Lars Rudolph, Saïd Taghmaoui, Antonio Carmona, Maria de Medeiros en Chick Ortega.

In Berlijn houdt Jeff (Rudolph) zich in leven met zaken, die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Als de grond hem te heet onder de voeten wordt, moet hij ijlings de wijk nemen met zijn vriend Moussa (Taghmaoui). Ze pakken het eerste, het beste vliegtuig dat op het punt staat te vertrekken. Zo komen ze door toeval in het Spaanse Benidorm aan de Costa del Sol terecht. Ze huren een goedkoop appartement, dat de gewetenloze eigenaar al had verhuurd aan de zigeuner Quillo (Carmone) die ter plaatse met zijn partner Paquita (De Meideiros) een tamelijk lauwe flamenco act als broodwinnig opvoert. Na aanvankelijk wat stekeligheden, besluiten de stellen samen te gaan doen; bovendien is Jeff smoor op Paquita. Jeff organiseert survivaltochten voor geronselde toeristen, waarbij de slachtoffers hun fantasieën mogen uitleven. Deze tochten draaien snel uit op een horrortrip als een van de deelnemers een vrouw verwondt met een pistoolschot. Als er vervolgens ook nog een bloedig, nachtelijk stierengevecht wordt gehouden, moeten ze het hazenpad kiezen omdat de politie achter hen aan zit. Het vormeloze scenario van regisseur Segura, kan niet kiezen tussen slapstick en griezel met als gevolg dat het geen van beiden is geworden. De rolverdeling voert zijn eigen nummers op, hetgeen de harmonie niet ten goede komt. Bovendien spreken sommige spelers hun teksten niet in hun eigen taal, wat afbreuk aan hun spelprestaties doet. Bij een zorgvuldig ingedubde versie, anders dan de oorspronkelijke, is dat effect enigszins afgezwakt. Al met al is deze film nauwelijks boeiend of interessant en helemaal niet grappig. Concluderend moet gesteld worden dat Segura's tweede film feitelijk een mislukking is. Geproduceerd o.a. door Wim Wenders, die na DER AMERIKANISCHE FREUND en PARIS, TEXAS verder nauwelijks iets boeiends heeft voortgebracht, behalve een hoop slaapverwekkend, intellectualistisch gedoe. Het camerawerk is van Giovanni Fiore Coltellacci. Dolby.

Berlin-Cinéma

1997 | Documentaire

Zwitserland/Frankrijk 1997. Documentaire van Samira Gloor-Fadel. Met o.a. Wim Wenders, Jean Nouvel, Jean-Luc Godard, Thomas en Rüdiger Vogler.

Een filmessay over kunst, film en de vergankelijkheid der dingen in de stad Berlijn. De Libanese regisseuse wandelt langs verloederde stukken stad als de Anhalter Bahnhof, de Potsdamer Platz, Alexander Platz, de metrostations, het Mitte en de Kreuzberg-wijk. Ondertussen moeten we luisteren naar oeverloos intellectualistisch gelul van over het paard getilde would be- cineasten als Wim Wenders en Jean-Luc Godard die zichzelf voor genieën houden. Een goed alibi om in moeilijke bewoordingen te zeggen dat je niets te vertellen hebt. De kleine Thomas en Rüdiger Vogler lezen citaten uit teksten van Ruth Andreas- Friedrich, Franz Hessel, Ilma Rakusa, Adonis, Godard en Wenders. Deze laatste zien we bovendien nog overvloedig aan het werk, terwijl er fragmenten getoond worden uit zijn films SUMMER IN THE CITY, TOKYO GA, ALICE IN DEN STÄDTEN, DER HIMMEL ŸBER BERLIN en NICK'S MOVIE-LIGHTING OVER WATER. Ook uit Fassbinders BERLIN ALEXANDERPLATZ worden scènes getoond. Dat kan je allemaal zien als je niet binnen het kwartier in slaap gesukkeld bent bij het bekijken en beluisteren van zoveel onzin. Gloor- Fadel en Jacques André bedachten het concept en het scenario. Fotografie van Philippe Bonnier, Patrice Cologne, Gloor-Fadel, Denis Jutzeler, Jacques Loiseleux, Sophie Maintigneux en Hughues Ryffel. Enkel voor cinefiele masochisten.

Foto Film 2001

1996 | Documentaire

Duitsland/Slovenië 1996. Documentaire van Maja Weiss en Peter Braatz. Met o.a. Anton Demšar, Diego A. Gómez, Karel Meister, Uli Reinhardt en Eberhard Sauer.

Het maken van foto's. Voor de enen een hobby, voor anderen een beroep of een obsessie. Vandaag kan iedereen zijn eigen foto's maken, maar dat sluit toch niet uit dat er nog steeds beroepsfotografen werkzaam zijn: de portretfotografen, de modefotografen, de reportagemakers, de persfotografen. Je kan foto's kopen via agentschappen. Nog nooit voordien is de geschiedenis zo in beeld gebracht als vandaag. De documentaire tracht uit te zoeken waarom men foto's maakt en toont de oneindige mogelijkheden van de fotografie. Bekende fotografen en cineasten, w.o. Wim Wenders, geven hun kijk op de toekomstmogelijkheden van de fotografie. Voor de leek is het allemaal weinig interessant, maar mensen die geobsedeerd zijn door de fotografie zullen heel wat kunnen leren uit deze documentaire. Regisseurs Weiss en Braatz schreven het scenario, terwijl Braatz fungeert als commentator. Montage is van Sonja Peklenk en achter de camera nam Stepan Benda plaats.

Die Gebrüder Skladanowsky

1996 | Experimenteel, Biografie

Duitsland 1996. Experimenteel van Studenten HFF en Wim Wenders. Met o.a. Lucie Hurtgen-Skladanowsky, Christoph Merg, Nadine Buttner en Udo Kier.

Het maken van foto's. Voor de enen een hobby, voor anderen een beroep of een obsessie. Vandaag kan iedereen zijn eigen foto's maken, maar dat sluit toch niet uit dat er nog steeds beroepsfotografen werkzaam zijn: de portretfotografen, de modefotografen, de reportagemakers, de persfotografen. Je kan foto's kopen via agentschappen. Nog nooit voordien is de geschiedenis zo in beeld gebracht als vandaag. De documentaire tracht uit te zoeken waarom men foto's maakt en toont de oneindige mogelijkheden van de fotografie. Bekende fotografen en cineasten, w.o. Wim Wenders, geven hun kijk op de toekomstmogelijkheden van de fotografie. Voor de leek is het allemaal weinig interessant, maar mensen die geobsedeerd zijn door de fotografie zullen heel wat kunnen leren uit deze documentaire. Regisseurs Weiss en Braatz schreven het scenario, terwijl Braatz fungeert als commentator. Montage is van Sonja Peklenk en achter de camera nam Stepan Benda plaats.

Lumière et compagnie

1995 | Documentaire

Duitsland/Spanje/Noorwegen/Frankrijk 1995. Documentaire van Sarah Moon. Met o.a. Gabriël Axel, Theodoros Angelopoulos, Vicente Aranda, Merzak Allouache en John Boorman.

Op initiatief van Philippe Poulet werden veertig internationale regisseurs uitgenodigd door het Filmmuseum van Lyon om een stukje film te draaien met de originele cinématographe van de gebroeders Lumière, onder het talentrijke oog van kunstenares Sarah Moon. De regels die ze moeten volgen: het filmpje mag maximum tweeënvijftig seconden duren, mag geen synchroon geluid hebben en moet uit ten hoogste drie scènes bestaan. Ondertussen worden hen vragen gesteld als 'Waarom filmt u?', 'Houdt de filmkunst op te bestaan?' en 'Waarom wilt u filmen met de camera van Lumière?'. Als tegenpool worden actualiteitsbeelden van het jaar getoond, zonder geluid en in zwart-wit. Een film waaraan het grote publiek weinig heeft, maar die in wezen veertig verschillende theorieën geeft over de zevende kunst, even uiteenlopend als de talenten die erbij betrokken werden. Een curiosum dat voor cinefielen en filmstudenten een hele wereld opent. Roger Ikhief en Timothy Miller moesten alles monteren en de historische ontmoetingen werden vastgelegd met een gewone 35mm-camera door Philippe Poulet en Didier Ferry. De film ging in wereldpremière op 27 december 1995, de dag dat de cinematografie honderd jaar werd.

Fare un film é per me vivere

1995 | Documentaire, Biografie

Frankrijk/Duitsland/Italië 1995. Documentaire van Enrica Antonioni. Met o.a. Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, Wim Wenders, Inès Sastre en John Malkovich.

Een reportage over het draaien van PAR DELA LES NUAGES, de eerste film van Michelangelo Antonioni in dertien jaar. Ziekte plaatste hem op non-actief, maar door zijn wilskracht was hij er toch in geslaagd dit project rond te krijgen. Hij regisseert de film in nauwe samenwerking met Wim Wenders. Praten kan hij haast niet meer, dus gebruikt hij gebarentaal. Verschillende van de medewerkers aan de film getuigen over hun samenwerking met de oude, maar nog steeds erg actieve, grootmeester van de zevende kunst. Een documentaire die duidelijk met veel liefde gemaakt werd door zijn echtgenote Enrica. Het is in elk geval indrukwekkend hoe deze man, gehandicapt als hij is, toch nog zijn persoonlijkheid doet uitstralen over de set. Roberto Missiroli was verantwoordelijk voor de montage. Opgenomen tijdens de draaidagen in Ferrara door Agnès Godard en Thomas Balmès.

Al di là delle nuvole

1995 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk/Duitsland 1995. Drama van Michelangelo Antonioni en Wim Wenders. Met o.a. Jeanne Moreau, Marcello Mastroianni, Jean Reno, Vincent Perez en Chiara Caselli.

De bundeling van krachten door surrealisme-grootmeesters Antonioni (L´avventura) - sinds zijn hersenbloeding in 1985 inactief - en Wenders (Der Himmel über Berlin) leverde weliswaar geen klassieker op, toch is Par-delà les nuages door zijn vorm een interessant werk. In deze vorm zijn beeld, gevoel en associatie belangrijker dan karakter en verhaal. De film is een vierluik. De gemene deler wordt gevormd door het personage van Malkovich, een regisseur die op zoek is naar materiaal voor zijn film. In vier verhalen zien we de potentiële kandidaten voor de film. Telkens gaat het om een geïdealiseerde, afstandelijke jonge vrouw en een gedesillusioneerde man die de liefde samen niet goed kunnen vinden. Veel onrealistisch gedrag en uit het raam staren van gevestigde acteurs die hun kans grepen om (nog) eens met Antonioni te werken.

Straight To You: Nick Cave - A Portrait

1994 | Documentaire, Biografie, Muziek

Duitsland 1994. Documentaire van Nanni Jacobson. Met o.a. Nick Cave, Christoph Dreher, Mick Harvey, Blixa Bargel en Thomas Wydler.

Een portret van rockzanger en dichter Nick Cave, die in 1957 geboren werd in Wangarrata, Australi[KA3]e. Als tiener dook hij in de underground en vormde in 1977 een popband `The Boys Next Door`, die harde, agressieve rock brachten, ge[KA3]ent op de successen van voornamelijk Iggy Pop. Hij bleef erbij tot 1979, waarna hij naar Engeland trok waar hij `The Birthday Party` oprichtte in 1980. Nadat deze groep in 1983 uiteen ging, besloot hij solo verder te gaan, met als begeleidende band `The Bad Seed`. De Duitse avant-garde musicus Blixa Bargel bracht hem naar Berlijn, waar hij vriendschap sloot met Christoph Dreher en optrad met diens band `Die Haut`. In de jaren 1990 verloor hij zijn wilde haren en zette meer gematigde, maar even intense, muziek op C.D., waaronder diverse duetten. `Where The Wild Roses Grow` met Kylie Minogue werd trouwens zowat zijn grootste hit. Hij trad op in films als DER HIMMEL UBER BERLIN van Wim Wenders (1987), DANDY van Peter Sempel (1988), GHOST OF THE CIVIL DEAD van John Hillcoat (1988) en JOHNNY SUEDE van Tom DiCillo (1992). Uit al deze films werden fragmenten opgenomen. Hij publiceerde een boek met gedichten, Kink Ink in 1988 en een roman, And The Ass Saw The Angel in 1989. Een veelzijdig kunstenaar die met de jaren aan belang won. Jacobson schreef ook het scenario dat opgebouwd is rond een lang gesprek met de zanger.

Lisbon Story

1994 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1994. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Rüdiger Vogler, Patrick Bauchau, Teresa Salgueiro, Manoel de Oliveira en Madredeus.

Oorspronkelijk had Wenders de opdracht gekregen een documentaire te maken ter gelegenheid van het feit dat Lissabon de culturele hoofdstad van Europa was in 1994. Daar eenmaal aangekomen besloot Wenders anders: deels fiction, deels een beeld van de stad. De waarheid is dat Wenders inzag dat hij zijn opdracht nimmer op tijd kon leveren en hij maakte een deal met de Duitse omroep WDR voor afname en hield met de behendigheid van een duivelskunstenaar alle andere financiële bronnen in stand, w.o. bescheiden sponsors uit Italië en Portugal.

In weiter Ferne, so nah!

1993 | Drama, Fantasy

Duitsland 1993. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Otto Sander, Bruno Ganz, Peter Falk, Nastassja Kinski en Heinz Rühmann.

Als vervolg op zijn Himmel über Berlin, vertelt Wenders het verhaal van twee engelen, die in het hedendaagse Berlijn hun beschermende werk doen. Op een dag geeft een van de twee zijn eeuwige leven op en wordt mens, om het leven van een meisje te kunnen redden. Maar hij komt in verkeerd gezelschap terecht. Wenders' film bevat talrijke prachtige scènes en hij had de beschikking over uitstekende acteurs. Maar zo goed als Himmel über Berlin is hij niet, en hij is wat aan de lange kant.

Bis ans Ende der Welt

1991 | Sciencefiction, Thriller

Duitsland/Frankrijk/Australië/Verenigde Staten 1991. Sciencefiction van Wim Wenders. Met o.a. Solveig Dommartin, William Hurt, Pietro Falcone, Sam Neill en Jeanne Moreau.

Autorenkino-veteraan Wenders doorkneedt zijn aloude omzwervingencinema met humanistische science fiction. Waarin, anno 1999, de levens van de stuurloze Claire Tourneur (Dommartin) en de man-met-een-missie Trevor McPhee (Hurt) elkaar kruisen. Terwijl een uit zijn baan geraakte nucleaire satelliet de aarde bedreigt, bloeit er iets moois. De oorspronkelijke 279 minuten-versie van deze episch geflopte 'ideeënfilm' is zelfs voor de Wim-fanclub een uitdaging. De thematische veelkantigheid fascineert, de gevoelsarmoede saboteert. Bijrollen van Rüdiger Vogler, Jeanne Moreau en Eddy Mitchell, geliefd Frans zanger-acteur-cinefiel.

Notebook On Cities And Clothes

1989 | Documentaire, Biografie

Frankrijk/Duitsland 1989. Documentaire van Wim Wenders.

Overwegingen, dialogen en notities van Wenders met de Japanse mode-ontwerper Yamamoto. De modewereld vanuit een andere optiek bekeken, zoals alleen Wenders dit kan. Hij zoekt de filosofie achter de mode van Yamamoto en analyseert diens wereld. Afwisselend worden Parijs en Tokio bezocht, voor Yamamoto de belangrijkste steden. Yamamoto leeft van dag tot dag en gelooft niet meer in de toekomst. Hij heeft een speciale affiniteit met zwart. Afwisselend gebruikt Wenders beelden opgenomen in 35mm en met de videocamera. Bij dit laatste procédé zijn de mensen meer ontspannen, maar de beelden des te slechter. Wie zich thuis voelt in het universum van Wenders zal genieten, andere filmliefhebbers kunnen zich beter onthouden, te meer daar het 'Engels' dat Yamamoto uitbraakt moeilijk te volgen is. Een vermoeiende filmervaring, geschreven door Wenders, gemonteerd door Dominique Auvray en in beeld gebracht door een cameraploeg o.l.v. Robby Müller.

Carnet de notes sur vêtements et villes

1989 | Documentaire, Experimenteel

Frankrijk/Duitsland 1989. Documentaire van Wim Wenders. Met o.a. Yohji Yamamoto en Wim Wenders.

De gangen van Wenders zijn altijd ondoorgrondelijk. Omdat hij zich heel goed voelde in een bepaald kledingstuk, besloot hij de ontwerper daarvan te filmen, dat wil zeggen de Japanse couturier Yamamoto. Het gaat hier evenwel niet om een documentaire maar om een experimentele cinematografische beschouwing over de keuzes waarvoor de cineast zich gesteld ziet. Daarnaast ontdekte hij een geheimzinnig en uiterst nauwkeurig fabricageproces dat, hoewel je dat niet zou verwachten, veel op het regisseren van een film lijkt. Verwarrend en poëtisch, schitterende opnamen van Tokio en Parijs en een knappe muziekkeuze.

Helsinki Napoli All Night Long

1987 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland/Finland 1987. Misdaad van Mika Kaurismäki. Met o.a. Kari Väänänen, Roberta Manfredi, Jean-Pierre Castaldi, Nino Manfredi en Samuel Fuller.

Finse derde rangshulde aan de B-gangsterfilms van en met Fuller, Constantine e.a. met West-Berlijn als goor decor waarin drugs, sloeries, verraad, nachtkroegen de ingredi[KA3]enten vormen om de gijzeling van een tweeling te omkaderen. Hakkelende gangsterfilm wordt verder bevolkt door Finnen, lawaaierige Italianen (vader en dochter Manfredi!), Fransen, Amerikanen en Duitsers. Je lacht om de beslist niet zo bedoelde onhandigheden en het geheel is onvoorstelbaar irritant banaal.

Der Himmel über Berlin

1987 | Fantasy, Drama, Romantiek

Duitsland/Frankrijk 1987. Fantasy van Wim Wenders. Met o.a. Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander, Curt Bois en Peter Falk.

Twee engelen observeren sinds het begin der tijden hoe de schepping zich ontvouwt. De standplaats van Damiel (Ganz) en Cassiel (Sander) is Berlijn, ze luisteren daar onopgemerkt naar de gedachten van de inwoners. Op een dag besluit Damiel dat observeren niet langer genoeg is, hij wil, als sterfelijk wezen, deelnemen aan het leven. Met schitterende beelden van Berlijn, voor de val van De Muur, vertelt Wenders (Der Amerikanische Freund, Paris, Texas) een prachtig, filosofisch verhaal vol melancholie en vervreemding. Peter Handke schreef mee aan het script. Wenders kreeg de regieprijs in Cannes.

Paris, Texas

1984 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Frankrijk 1984. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Hunter Carson en Aurore Clément.

Schitterend gespeelde en gefilmde roadmovie waarin Travis (fantastische rol van Stanton) na vier jaar afwezigheid uit de woestijn terugkeert en zijn zoontje opspoort om samen met hem op zoek te gaan naar zijn vrouw (Kinski). Regisseur Wenders: 'We zijn gewoon op weg gegaan en hebben gekeken - zoals Travis, die begint te lopen, net zolang tot hij iemand tegenkomt. Gewoon gekeken en niet gezocht naar reeds bekende filmbeelden.' De beelden die door Robby Müller werden gevonden zjn prachtig en worden ijzersterk ondersteund door een soundtrack van Ry Cooder. Wenders kreeg onder andere een BAFTA en een Gouden Palm voor z'n film.

King Kongs Faust

1984 |

Duitsland 1984. Heiner Stadler. Met o.a. Leonard Lansink, Werner Grassmann, Heinz van Nouhuys, Wolfgang Längsfeld en Wim Wenders.

Op het filmfestival van Berlijn wordt een experimentele film uit de jaren 1920 getoond. Er zijn geen begin- en eindtitels. Filmjournalist Fritz Ackrewa (Grassmann) die het zout niet in de pap verdient, ruikt hierin een grote story. De rolprent zou gemaakt zijn door een voor de nazi`s gevlucht regisseur, Wawerka, de brein achter het meesterwerk KING KONG (van Merian C. Cooper en Ernest B. Schoedsack uit 1933). Hij reist er de halve wereld voor af om zijn verhaal na te gaan. Deze prent is hooguit interessant voor Duitse filmgekken die erop trippen om Wim, Wenders, Doris Dörrie e.a. te zien rondstappen. Wie daar niet mee op de hoogte is, zakt algauw weg in een diepe slaap of pakt een boek en kijkt de komende paar maanden naar geen enkele film meer. Scenario van de regisseur, Ulrich Enzensberger en Liliane Targownik. Camerawerk van de regisseur en Markus Dürr.

De droomproducenten

1984 | Documentaire

België 1984. Documentaire van Robbe De Hert, Willem Thijssen en Chris Verbiest. Met o.a. Chantal Akerman, Jan Blokker, Hugo Claus, Sylvia Kristel en André Delvaux.

Drie bekende filmers leggen de vinger op de Vlaamse filmwonde, in de vorm van een boeiende compilatiefilm waarin de Vlaamse filmproblematiek tot op internationaal bespreekbare hoogte wordt getild. Het proces wordt gemaakt over de verraderlijke rol van de televisiemanagers t.o.v. de filmproduktie. Vaak vernuftig is het cynisch tegenover elkaar stellen van beelden van tv-spelletjes met interviews van filmmakers. De vraag blijft echter: wie ligt er wakker van deze subjectieve wandeltocht doorheen de Belgische filmproblematiek? Ook bekend als LES FABRICANTS DE RÊVES.

Room 666

1983 | Documentaire

Duitsland/Frankrijk 1983. Documentaire van Wim Wenders. Met o.a. Jean-Luc Godard, Steven Spielberg, Michelangelo Antonioni, Werner Herzog en Rainer Werner Fassbinder.

Een tussendoortje van Wenders die tijdens het festival van Cannes in 1982 een camera neerpootte in een kamer van het Carlton-hotel en verschillende van zijn collega's vroeg commentaar te leveren op de vraag of de cinema nog een toekomst heeft. Vele Grote Namen defileren voor die camera, één trekt er zelfs zijn sokken uit, maar weinigen maken een intelligente indruk. Toch leuk om naar te kijken.

Hammett

1982 | Mysterie, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1982. Mysterie van Wim Wenders. Met o.a. Frederic Forrest, Peter Boyle, Marilu Henner, Roy Kinnear en Elisha Cook jr.

Fictieve biopic over de schrijver van detectiveverhalen Dashiell Hammett, geproduceerd en (blijkbaar) grotendeels gedraaid door Francis Coppola. Hammett (Forrest) krijgt bezoek van Boyle, die ooit zijn leven redde en die nu een wederdienst vraagt: hij moet in de onderwereld van Frisco een Chinees meisje opsporen. In het hartje van Chinatown ontdekt hij een universum van corruptie, afpersing en moord. De goede sfeerschepping is het meest geslaagde aspect van dit Amerikaans filmdebuut van Wenders, waaraan meer dan twee jaar gewerkt werd. We herkennen heel wat bekende film-noir gezichten in cameorollen. Door de overdreven ambitie van Wenders werd de film echter een ontgoocheling. Het scenario van Ross Thomas en Dennis O'Flaherty, een moeizame bewerking van de roman van Joe Gores, is onsamenhangend. De echte Hammett zou er beslist niet gelukkig mee geweest zijn. Uitstekende score van John Barry. Het camerawerk is van Joseph Biroc.

Der Stand der Dinge

1982 | Drama

Duitsland/Verenigde Staten/Portugal 1982. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Patrick Bauchau, Isabelle Weingarten, Allen Goorwitz, Samuel Fuller en Viva Auder.

Wenders maakt na zijn mislukking met HAMMETT de balans op in een film over een 'filmcrew' die in Portugal bezig is met een SF- film, The Survivors. Het geld is op en ieder doodt de tijd op zijn of haar manier. De regisseur gaat naar Los Angeles om de producent op te sporen. Deze blijkt op de vlucht voor zijn duistere geldschieters en wordt neergeschoten. Wenders heeft er weer eens een echte Wendersfilm van gemaakt waarin de crisis van heel de mensheid verwerkt is. Hij slaagt hierin echter maar ten dele. Scenario van Wenders en Robert Kramer. Camerawerk van Henri Alekan, Fred Murphy en Martin Schäfer.

Lightning over Water (Nick`s Movie)

1980 | Documentaire, Drama

Duitsland 1980. Documentaire van Nicholas Ray en Wim Wenders. Met o.a. Nicholas Ray, Wim Wenders, Susan Ray, Tom Farrell en Ronee Blakley.

Een documentair drama over de laatste levensjaren en het sterven van de door Wenders zeer bewonderde Amerikaanse regisseur Nicholas Ray. De door Ray en Wenders scène voor scène ingestudeerde film was oorspronkelijk 116 minuten. Een door eerlijkheid schokkende, gevoelige film over een meester en zijn leerling.

Die linkshändige Frau

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Peter Handke. Met o.a. Bruno Ganz, Edith Clever, Markus Mühleisen, Gérard Depardieu en Rüdiger Vogler.

Een indrukwekkende literaire studie over een vrouw die haar man en haar zoontje in een isolement brengt door de eerste te verzoeken haar huis te verlaten, met camerabeelden als Japanse etsen van Robby Müller.

Der amerikanische Freund

1977 | Film noir, Misdaad, Drama, Experimenteel, Thriller

Duitsland/Frankrijk 1977. Film noir van Wim Wenders. Met o.a. Bruno Ganz, Dennis Hopper, Lisa Kreuzer, Nicholas Ray en Samuel Fuller.

Het rustige leventje van de terminaal zieke lijstenmaker Jonathan Zimmermann (Ganz) wordt compleet op zijn kop gezet als hij de Amerikaanse kunstzwendelaar Tom Ripley (Hopper, mysterieus als altijd) ontmoet. Want voor hij er erg in heeft staat Jonathan in de Parijse metro met een pistool op zak, wachtend op zijn eerste doelwit als huurmoordenaar. Fascinerende en uiterst stijlvolle bewerking van thrillerroman Ripley's Game, die uitblinkt in een aantal briljant geënsceneerde actiescènes. Hoogtepunt is de onvergetelijke treinrit naar München: een waar meesterstuk qua suspense en technisch vernuft.

Im Lauf der Zeit

1976 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1976. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Lisa Kreuzer, Hanns Zischler, Rudolf Schündler, Dieter Traier en Franziska Stömmer.

Rondreizend reparateur van bioscoopprojectoren Bruno (geweldige rol van Vogler) en de depressieve Robert treffen elkaar onder eigenaardige omstandigheden: laatstgenoemde probeert zichzelf in een rivier te verdrinken maar zijn auto zinkt niet, waarna Bruno hem een lift geeft. Een diepe vriendschap ontstaat gedurende een gezamenlijke trektocht langs de Oost-Duitse grens. Gefilmd zonder script en in uiterst traag tempo, maar desondanks openbaart zich in al die leegte een wonderschone film. Over kameraadschap, vrouwen en de zin van het leven. Ook onvergetelijk: de bijzondere zwart-witfotografie van Nederlander Robby Müller.

Falsche Bewegung

1975 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1975. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Hanna Schygulla, Hans Christian Blech, Ivan Desny, Peter Kern en Marianne Hoppe.

Peter Handke's scenario van Goethe's Wilhelm Meisters Lehrjahre leverde één van de allermooiste, literaire verfilmingen op, een zeldzaamheid in Duitsland wat deze grote schrijver betreft. Een industrieel krijgt bezoek van een neef, die zijn neef niet is, maar die hem door dit bezoek van zelfmoord heeft weerhouden. De neef heeft enkele vrienden in zijn kielzog van wie er één zijn gedichten voorleest. Let op de kleine Nastassja Kinski en op veteraan-actrice Marianne Hoppe.

Alice in den Städten

1974 | Familiefilm, Avonturenfilm, Drama, Experimenteel

Duitsland 1974. Familiefilm van Wim Wenders. Met o.a. Yella Rottländer, Elisabeth Kreuzer, Edda Köchl, Didi Petrikat en Ernest Böhm.

Een duitse journalist, die een reportage over de V.S. moet maken, wil terug naar huis, maar komt vast te zitten op een vliegveld waar gestaakt wordt en krijgt het verzoek een klein meisje, Alice, mee te nemen. Een sleutelfilm van Wenders wat het reismotief betreft, met fraai spel van Vogler en het meisje Rottländer, en met perfect camerawerk van Robby Müller.

Der Scharlachrote Buchstabe

1973 | Historische film, Drama

Frankrijk/Duitsland 1973. Historische film van Wim Wenders. Met o.a. Senta Berger, Hans Christian Blech, Lou Castel, Rüdiger Vogler en Yella Rottländer.

Het beroemde verhaal van Nathaniel Hawthorne over het meisje in een 17e-eeuws puriteins kolonistendorp in Amerika, dat weigert te bekennen met wie zij overspel pleegde en daarom jaarlijks in het openbaar te schande wordt gezet met een grote rode A van Adultery (overspel) op haar jurk, werd gebrekkig in beeld gebracht.

Die Angst des Tormanns beim Elfmeter

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Arthur Brauss, Kai Fischer, Erika Pluhar, Bert Fortell en Mario Kranz.

Een beroemde voetballer (Arthur Brauss) werd nog beroemder door deze eerste hoofdfilm (in feite zijn tweede want zijn eindexamenfilm SUMMER IN THE CITY was ook 'n lange) van Wenders naar Peter Handke's boek over een doelman die van het veld gestuurd wordt en de cassière van een bioscoop vermoordt.

Die Angst des Tormans beim Elfmeter

1971 | Drama, Experimenteel

Duitsland/Oostenrijk 1971. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Kai Fischer en Arthur Brauss.

Een beroemde voetballer (Arthur Brauss) werd nog beroemder door deze eerste hoofdfilm (in feite zijn tweede want zijn eindexamenfilm SUMMER IN THE CITY was ook 'n lange) van Wenders naar Peter Handke's boek over een doelman die van het veld gestuurd wordt en de cassière van een bioscoop vermoordt.

Summer in the City

1970 |

Duitsland 1970. Wim Wenders. Met o.a. Hanns Zischler, Edda Köchl, Marie Bardischewski, Libgart Schwarz en Muriel Werner.

Wenders` debuut (zijn eindexamenfilm aan de Münchener Film en TV-Academie) die hijzelf als een 'documentaire van het einde van de jaren zestig' omschrijft. Een man komt uit de gevangenis, rijdt doelloos rond, wordt achtervolgd, wil naar New York, maar komt in Amsterdam terecht.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Wim Wenders op televisie komt.

Reageer