Ornella Muti

Acteur

Ornella Muti is acteur.
Er zijn 76 films gevonden.

L'inchiesta

2006 | Drama

Italië/Spanje/Verenigde Staten/Bulgarije 2006. Drama van Giulio Base. Met o.a. Daniele Liotti, Dolph Lundgren, Mónica Cruz, Hristo Shopov en Ornella Muti.

Het is drie jaar na de kruisiging van Jezus van Nazareth. Het gerucht dat hij uit de dood is opgestaan, verspreidt zich door het land en inspireert de bevolking tot een opstand tegen de Romeinse heersers. In een poging de rust te bewaren, stuurt de Romeinse keizer Tiberius de onderzoeker Taurus naar Judea om het lijk van Jezus te vinden en zo het verhaal te ontzenuwen. Hoe meer Taurus te weten komt over het leven en de dood van Jezus, hoe meer hij begint te twijfelen aan zijn opdracht.

Un couple épatant

2002 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Frankrijk/België 2002. Komedie van Lucas Belvaux. Met o.a. François Morel, Ornella Muti, Gilbert Melki, Dominique Blanc en Lucas Belvaux.

Alain (Morel) en Cécile (Muti) zijn een hecht koppel totdat hypochonder Alain het in zijn hoofd haalt dat hij spoedig zal sterven. Zijn drang naar isolement wordt door nietsvermoedende Cécile opgevat als bewijs dat hij vreemd gaat. Ten einde raad vraagt ze bevriende politieman Pascal (Melki) om Alain te schaduwen, niet wetende dat Pascal verliefd is op haar. Un couple épatant maakt onderdeel uit van Belvaux' trilogie - samen met Cavale en Après la vie - over het wankele fundament van liefde. Elke film is gemaakt in een ander genre met de hoofdpersoon in de ene film als figurant in de ander. Net echt.

Lo zio d'America

2002 |

Italië 2002. Rossella Izzo. Met o.a. Eleonora Giorgi, Ornella Muti en Christian De Sica.

Alain (Morel) en Cécile (Muti) zijn een hecht koppel totdat hypochonder Alain het in zijn hoofd haalt dat hij spoedig zal sterven. Zijn drang naar isolement wordt door nietsvermoedende Cécile opgevat als bewijs dat hij vreemd gaat. Ten einde raad vraagt ze bevriende politieman Pascal (Melki) om Alain te schaduwen, niet wetende dat Pascal verliefd is op haar. Un couple épatant maakt onderdeel uit van Belvaux' trilogie - samen met Cavale en Après la vie - over het wankele fundament van liefde. Elke film is gemaakt in een ander genre met de hoofdpersoon in de ene film als figurant in de ander. Net echt.

Cavale

2002 | Misdaad, Thriller, Experimenteel

Frankrijk/België 2002. Misdaad van Lucas Belvaux. Met o.a. Lucas Belvaux, Catherine Frot, Dominique Blanc, Ornella Muti en Gilbert Melki.

Achtervolgingsdrama waarin ontsnapte crimineel Bruno (regisseur/scenarist Belvaux zelf) zich na vijftien jaar gevangenschap opnieuw warmloopt voor een gewelddadige proletarische revolutie. Zijn voormalige kameraden zijn minder enthousiast en fanatieke proleten zijn in geen velden of wegen te bekennen. Belvaux leverde een sfeervolle film noir af waarin hij zelf een akelig levensechte psychopaat in de dop neerzet. Cavale is het eerste deel van Belvaux' trilogie - samen met Un couple épatant en Après la vie - over het wankele fundament van liefde. Elke film is gemaakt in een ander genre met de hoofdpersoon in de ene film als figurant in de ander. Net echt.

Après la vie

2002 | Drama, Experimenteel

België/Frankrijk 2002. Drama van Lucas Belvaux. Met o.a. Dominique Blanc, Gilbert Melki, Ornella Muti, François Morel en Catherine Frot.

Melodrama over veertigers Pascal en Agnès (Melki en Blanc) die het fundament van hun huwelijk ondergraven met drugs, overspel en zelfverachting. Lerares Agnès is voor haar heroïneverslaving afhankelijk van politie-inspecteur Pascal die op zijn beurt zijn ziel moet verkopen om aan voldoende drugs te komen. Maar zijn Faustiaanse pact haalt het niet bij wat Agnès over heeft voor haar begeerte. Après la vie is de slotfilm van Belvaux' trilogie - samen met Cavale en Un couple épatant - over de wankele basis van liefde. Elke film is gemaakt in een ander genre met de hoofdpersoon in de ene film als figurant in de ander. Net echt.

Last Run

2001 | Actiefilm

Hongarije/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 2001. Actiefilm van Anthony Hickox. Met o.a. Armand Assante, Corey Johnson, Barna Illyés, Anthony Hickox en Annabel Brooks.

De communisten in Rusland moeten de macht afgeven aan een gekozen regering, waarvan van te voren vast staat dat de meeste leden zwaar corrupt zijn. Ex-KGB-er Andrus Bukarin (Prochnow) zit in Kiev en heeft een lijst met namen van de onbetrouwbare jongens. Die lijst is verborgen in een doos, die in de buurt van de Hongaarse hoofdstad Boedapest is begraven. De Amerikanen willen heel graag deze lijst in handen krijgen. Zij zetten daarom ex-CIA-ers onder aanvoering van Frank Banner (Assante) in om Bukarin, die in de gaten wordt gehouden door zijn oude kameraden, ongemerkt via Hongarije naar het vrije Westen te halen. Het magere scenario van regisseur Hickox die te herkennen is als Riley Chapin, en Robert Syd Hopkins bevat een achterhaald clichéplot over de voorbije Koude Oorlog. De spelprestaties passen bij het genre en de film is interessant voor de fans van de hoofdrollen en liefhebbers van actiefilms. Het predicaat B- film is flatteus. Het camerawerk is van Michael G. Wojciechowski, die in Hongarije draaide, locaties die bij het Amerikaanse publiek als zeer echt bevonden worden omdat ze gunstig afsteken bij de studiodecors uit Hollywood. Ook bekend als HOT ZONE en THE MAN OUTSIDE.

Widows - Erst die Ehe, dann das Vergnügen

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Sherry Hormann. Met o.a. Ornella Muti, Katja Flint, Eva Matthes, Uwe Ochsenknecht en Martin Benrath.

Het bijtende scenario van Kit Hopkins gaat over de diepste roerselen van getrouwde vrouwen, die zich pas bevrijd voelen als ze weduwe worden - trouwens een welbekend verschijnsel over opleving na onderdrukking. Gecombineerd met de regie van ge[KA3]engageerde Hormann, een keur van actrices (Muti, Flint en Mattes), gesteund door sterke bijrollen (Ochsenknecht en Stapel) is hierdoor een aardige film, vooral over dodelijke vergissingen, ontstaan. Molly (Mattes) wreekt zich op haar flamboyante, maar trouweloze en vulgaire echtgenoot Erich (Ochsenknecht) die in de film zit, door zijn overlijdensbericht aan relaties rond te sturen; Elisabeth (Flint) laat zich verleiden door Casanova, Vince Travelli (Ferch) als zij gelooft dat haar 25 jaar oudere echtgenoot Charles (Benrath) omgekomen is bij een vliegtuigongeluk, maar ze weet niet dat hij een andere vlucht heeft genomen en Maria (Muti) merkt dat ze voor haar man Konrad (Stapel) niet meer is dan een meubelstuk. Als ze haar petekind Benny (Verhoeven) inwijdt in de liefde, zet de bedrogen echtgenoot haar buiten de deur - uitgerekend Maria krijgt de kans om Konrad ongemerkt koud te maken, maar de vraag is, of ze gebruik maakt van de gelegenheid.

Tierra de fuego

2000 |

Spanje/Italië 2000. Miguel Littin. Met o.a. Alvaro Rudolphy, Luis Alarcon, Claudio Santamaria, Nelson Vilagra en Ornella Muti.

Het bijtende scenario van Kit Hopkins gaat over de diepste roerselen van getrouwde vrouwen, die zich pas bevrijd voelen als ze weduwe worden - trouwens een welbekend verschijnsel over opleving na onderdrukking. Gecombineerd met de regie van ge[KA3]engageerde Hormann, een keur van actrices (Muti, Flint en Mattes), gesteund door sterke bijrollen (Ochsenknecht en Stapel) is hierdoor een aardige film, vooral over dodelijke vergissingen, ontstaan. Molly (Mattes) wreekt zich op haar flamboyante, maar trouweloze en vulgaire echtgenoot Erich (Ochsenknecht) die in de film zit, door zijn overlijdensbericht aan relaties rond te sturen; Elisabeth (Flint) laat zich verleiden door Casanova, Vince Travelli (Ferch) als zij gelooft dat haar 25 jaar oudere echtgenoot Charles (Benrath) omgekomen is bij een vliegtuigongeluk, maar ze weet niet dat hij een andere vlucht heeft genomen en Maria (Muti) merkt dat ze voor haar man Konrad (Stapel) niet meer is dan een meubelstuk. Als ze haar petekind Benny (Verhoeven) inwijdt in de liefde, zet de bedrogen echtgenoot haar buiten de deur - uitgerekend Maria krijgt de kans om Konrad ongemerkt koud te maken, maar de vraag is, of ze gebruik maakt van de gelegenheid.

Jet Set

2000 | Komedie, Drama

Frankrijk/Spanje 2000. Komedie van Fabien Onteniente. Met o.a. Samuel Le Bihan, Lambert Wilson, Ornella Muti, Ariadna Gil en Bruno Solo.

In de Parijse volksbuurt Montreuil staat de Bombay Bar van Jimmy (Solo). De tent staat op springen, schuldeisers cirkelen als aasgiren om de zaak, terwijl Jimmy`s vrouw Lydia (Larrivaz) ieder moment kan bevallen van een baby. Door het tv-programma Riches et Sympas krijgen Jimmy en zijn compagnon Fifi (Deutsch) een idee: als de bar nu eens in de mode raakte bij de jetset, dan gaat hij lopen als een trein. Mike (Le Bihan), een acteur zonder werk, laat zich door Jimmy ompraten om voortaan door het leven te gaan als Prins di Segafredi. In die hoedanigheid moet hij doordringen tot de kringen van de vips. Mike`s moeder (Moya) heeft de nodige jaren de namen geknipt uit de chique kleren van de jetset, die in de recycling terecht kwamen, en adressen verzameld. Zo legt Mike contact met Arthus de Poulignac (Wilson), een dure bal, die zich verveelt en met een rijke Egyptische weduwe, Camilla Balbeck (Muti), die hem algauw uitnodigt om de lakens van haar bed op te slaan. Hij gaat huizen bij de edele Evrard (Gallienne) met een website voor de rijken en legt snel verder contacten met Mellor da Silva (Garcia), een Braziliaanse playboy en Nicole Schultz (Clement), een teutoonse jetsetter. Jimmy mag zich in de handen wrijven over de komende klandizie. De film is een luchtig en kluchtig portret van het overdreven wereldje van de SDF (Sans Difficult[KA1]es Financi[KA2]eres - de zorgelozen) tegenover de bezitloze SDF (Sans Domicile Fixe - de daklozen). Het is best lachen geblazen en de rollen zijn heel leuk, maar het scenario van regisseur Onteniente, Bruno Solo, Emmanuel De Brantes en Olivier Chavarot is mager en graaft niet diep - voor een keer hoeft dat ook niet. Het camerawerk is van Franco Di Giacomo.

Esther

1999 | Drama

Duitsland/Italië 1999. Drama van Raffaele Mertes. Met o.a. F. Murray Abraham, Louise Lombard en Ornella Muti.

Xerxes, koning der Perzen, organiseert een banket voor zijn mensen om zijn rijkdom te tonen. Als hij zijn mooie vrouw Vashti beveelt haar schoonheid te tonen, weigert ze. De koning verbant haar en geeft de opdracht de mooiste jonge maagden van het land bij hem te brengen. De joodse Esther, de geadopteerde dochter van Mordechai, is één van de uitgekozen vrouwen. Esther slaagt erin om de koning met haar schoonheid en charme te verleiden, en ze wordt koningin. Haman, eerste minister van het koninkrijk is een fervente jodenhater. Wanneer Mordechai weigert voor hem te buigen groeit zijn haat. Hij voert een wet in om alle joden te vermoorden. Mordechai vraagt Esther te helpen. Met gevaar voor haar eigen leven redt Esther haar volk

The Bible: Esther

1998 |

Italië/Duitsland/Verenigde Staten 1998. Rafaelle Mertes en Raffaele Mertes. Met o.a. Louise Lombard, Thomas Kretschmann, F. Murray Abraham, Jürgen Prochnow en John Hollis.

Xerxes, koning der Perzen, organiseert een banket voor zijn mensen om zijn rijkdom te tonen. Als hij zijn mooie vrouw Vashti beveelt haar schoonheid te tonen, weigert ze. De koning verbant haar en geeft de opdracht de mooiste jonge maagden van het land bij hem te brengen. De joodse Esther, de geadopteerde dochter van Mordechai, is één van de uitgekozen vrouwen. Esther slaagt erin om de koning met haar schoonheid en charme te verleiden en ze wordt koningin. Haman, eerste minister van het koninkrijk, is een fervente jodenhater. Wanneer Mordechai weigert voor hem te buigen groeit zijn haat. Hij voert een wet in om alle joden te vermoorden. Mordechai vraagt Esther te helpen. Met gevaar voor haar eigen leven redt Esther haar volk

Le comte de Monte-Cristo

1998 | Avonturenfilm, Actiefilm, Historische film

Frankrijk 1998. Avonturenfilm van Josée Dayan. Met o.a. Gérard Depardieu, Ornella Muti, Jean Rochefort, Pierre Arditi en Sergio Rubini.

Groots opgezette verfilming in vier delen naar het heldenepos van Alexandre Dumas dat in 1845 verschenen is. De Franse tv- kijker heeft er kennelijk na een aantal bioscoopverfilmingen nog niet genoeg van en wil telkens weer de helden uit de 19e eeuwse (Franse) literatuur zien herleven. De drang naar macho-helden, avontuurlijke ondernemingen en nobele gevoelens, die de gerechtigheid laten zegevieren tegen valsheid en gekonkel, lijkt onverzadigbaar. G[KA1]erard Depardieu wilde al twee decennia lang gestalte geven aan zijn Graaf van Monte-Cristo, alias Edmond Dant[KA2]es, Abb[KA1]e Busoni, Lord Wilmore en Vader Dant[KA2]es. Er kwam een gigantisch budget (miljoenen Euro`s), er werd een prestigieuze rolverdeling ingehuurd, men zorgde voor oogverblindende locaties (24 in totaal, waaronder de Franse volksvertegenwoordiging, het Gr[KA1]evin-museum, de kastelen van Nandy en Saussay, de opera van San Carlo in Napels en het eiland Malta, waar de vroeg-19e eeuwse haven van Marseille werd nagebouwd. Men liet vijfduizend kostuums maken en plaatste de miniserie van bijna zeven uur in 26 landen om de kosten weer terug te halen. De bezielende kracht van G[KA1]erard Depardieu moest de film dragen en tegelijkertijd leert de kijker de Depardieu-clan verder kennen: dochter Julie als Valentine de Villefort en zoon Guillaume als de jonge Edmond Dant[KA2]es. In het begin zien we Dant[KA2]es als de jonge kapitein ter zee, die ten onrechte wordt ingesloten in een fort op een eilandje, Ch[KA4]ateau d`If. Na twintig jaar in de kerker hebben zitten verkommeren, kan hij op miraculeuze wijze ontsnappen. Hij vindt een grote schat, vermomt zich als Monte-Cristo en gaat systematisch zijn vijanden opsporen, ontmaskeren en vernietigen. In Parijs rekent hij af met Baron Danglars (Aumont), Fernand De Morcef (Rochefort) en officier van justitie Villefort (Arditi). Ook op het amoureuze vlak laat Monte-Cristo zich niet onbetuigd. Italiaanse actrice Muti speelt zijn onfortuinlijke verloofde Mercedes, die hij later terugvindt. Franse coryfee[KA3]en maken hun opwachting: de zanger Moustaki als abb[KA1]e Faria in de kerker, 76-jarige Presle als Madame de Saint Meran en good-old- Brialy als vader Morrel. Het scenario is van Didier Decoin, een Prix-Goncourt-winnaar en voormalig hoofd drama van staatszender France 2. De handeling komt traag op gang met een aanvankelijk te gespannen Depardieu. Het zijn de schoften, Arditi en Rochefort, die vaak de show stelen. Halverwege krijgt men het beste gedeelte: het is ritmisch, hartstochtelijk, magisch met een Monte-Cristo die aarzelt tussen haat voor zijn vijanden, medelijden voor de onschuldigen en zijn liefde voor Mercedes. In het slot zien we bij de wedergeboorte van Dant[KA2]es de triomf van de liefde, zijn vergevingsgezindheid en zijn menselijkheid. Hoewel deze vierdelige film lang genoeg is om bijfiguren te ontwikkelen, komen ze te weinig uit de verf. De alom aanwezige en dominerende Depardieu moet het qua vertolking wel degelijk afleggen tegen zijn Monte-Cristo voorgangers Louis Jourdan (1961), Jean Marais (1954) en zelfs Robert Donat (1934) en... Richard Chamberlain uit de tv-film anno 1975. Of de Franse kijker het hiermede eens zal zijn, valt ten zeerste te betwijfelen, want toen de serie werd uitgezonden in het najaar van 1998 was het 's avonds stil in de straten en onmogelijk om mensen bijeen te krijgen voor bijeenkomsten en vergaderingen.

Le comte de Monte Cristo

1998 | Romantiek, Actiefilm, Avonturenfilm

Duitsland/Frankrijk/Italië 1998. Romantiek van Josée Dayan. Met o.a. Jean Rochefort, Ornella Muti, Gérard Depardieu en Sergio Rubini.

Niet alleen in Engeland wordt uitstekend kostuumdrama gemaakt. Dat bewijst Le comte de Monte Cristo, een prestigieuze Franse miniserie in vier delen naar de roman van Alexandre Dumas, met in de hoofdrollen grote namen als Gérard Depardieu, Ornella Muti en Jean Rochefort. Le Comte de Monte Cristo is het verhaal van Edmond Dantès (Depardieu), die in 1815 als jonge kapitein op de grote vaart een veelbelovende carrière voor de boeg heeft. Maar op de avond van zijn verloving met de mooie Mercédès (Muti) wordt hij gearresteerd en kort daarna wegens vermeend Bonapartisme tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld. Na zijn ontsnappping keert hij terug naar Parijs om - zoals hij het zelf noemt - te verwonderen en te verbazen, om te fascineren en te verwarren. Maar vooral om wraak te nemen op het hooggeplaatste volkje dat hem in het cachot deed belanden.

L'inconnu de Strasbourg

1998 | Thriller, Misdaad, Actiefilm, Romantiek

Frankrijk 1998. Thriller van Valeria Sarmiento. Met o.a. Ornella Muti, Charles Berling, Johan Leysen, Christian Vadim en Laurence Masliah.

Jean-Paul (Berling) en zijn minnares Madeleine (Muti) worden betrapt door haar man, met een noodlottige afloop. Daarna is hij na een auto-ongeluk ook nog zijn geheugen kwijtgeraakt. Hij weet alleen nog dat hij een afspraak heeft met Madeleine. Onderweg daarheen wordt hij aangezien voor een rijke erfgenaam. Het scenario van L'inconnu de Strasbourg, geschreven door de oorspronkelijk Chileense regisseuse Sarmiento en drie anderen, is nogal rommelig, maar dat wordt deels goedgemaakt door stevig spel van de prima cast en de sfeervolle beelden van Straatsburg.

Pour rire!

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Lucas Belvaux. Met o.a. Antoine Chappey, Ornella Muti en Jean-Pierre Léaud.

Jean-Paul (Berling) en zijn minnares Madeleine (Muti) worden betrapt door haar man, met een noodlottige afloop. Daarna is hij na een auto-ongeluk ook nog zijn geheugen kwijtgeraakt. Hij weet alleen nog dat hij een afspraak heeft met Madeleine. Onderweg daarheen wordt hij aangezien voor een rijke erfgenaam. Het scenario van L'inconnu de Strasbourg, geschreven door de oorspronkelijk Chileense regisseuse Sarmiento en drie anderen, is nogal rommelig, maar dat wordt deels goedgemaakt door stevig spel van de prima cast en de sfeervolle beelden van Straatsburg.

Pour rire !

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Lucas Belvaux. Met o.a. Ornella Muti, Jean-Pierre Léaud, Antoine Chappey, Tonie Marshall en Philippe Fretun.

Het huwelijksbootje van Nicolas (L[KA1]eaud) en Alice (Muti) staat duidelijk op zinken. Door persoonlijke tegenslagen is Nicolas trouwens nog maar een schaduw van wie hij ooit was en dat is niet genoeg voor Alice. Ze vindt troost bij Gaspard (Chappey). Deze relatie neemt een andere wending als Nicolas voor de ogen van Gaspard in de Seine springt. Zonder te weten dat het de echtgenoot is van zijn minnares, redt Gaspard de wanhopige man en neemt hem mee naar zijn appartement. Een delicate film over passie, liefde en overspel. Een vaudeville van de tegenwoordige tijd waarin geluk maar al te dikwijls verward wordt met emotie. Een absurde driehoeksrelatie vol natuurlijk klinkende dialogen, gespeeld door enkele rasacteurs. Het ligt dus beslist niet aan hen dat de tweede film van de 35-jarige Belgische regisseur- scenarioschrijver Belvaux niet tot het einde kan boeien. Wat de rolprent op den duur doet stranden is ongekende opeenstapeling van banaliteiten. Jammer, want het was een interessant (en dus niet helemaal gelukt) experiment. Het camerawerk is van Laurent Barès.

Il grande Fausto

1995 | Biografie, Sportfilm

Italië 1995. Biografie van Alberto Sironi. Met o.a. Sergio Castelliati, Ornella Muti, Bruno Ganz, Evelyne Bouix en Simon de La Brosse.

Biopic als miniserie die meestal in twee delen wordt uitgezonden, over Fausto Coppi (Castelliati) de Italiaanse wielrenner die tijdens zijn leven al een legende was. Hij won vijf maal de Ronde van Itali[KA3]e, twee maal de Tour de France en werd in 1953 wereldkampioen op de weg. De film begint ermee om te laten zien hoeveel moeite Coppi moest doen zijn bescheiden familie (van landbouwers) ervan te over tuigen dat een wielercarri[KA2]ere voor hem in het verschiet lag. Dat wereldkampioenschap vormde een dramatisch keerpunt in zijn leven. Bij de prijsuitreiking liet hij zich voor het eerst in het openbaar zien met Giulia Occhini (Muti), een vrouw die getrouwd was met een arts. Zoiets was in Itali[KA3]e, waar in 1953 de r.k. bepaalde wat wel en niet mocht, onzedelijk. De kerk dreigde over Coppi de banvloek uit te spreken. Er werd zoveel heisa in de pers gemaakt dat de supporters Occhini, bijgenaamd de Witte Dame, uitkotsten. Zij moest daarop de wijk nemen naar Argentini[KA3]e,waar ze beviel van een jongetje, Faustino. De prestaties van de campionissimo waren daarna minder en dat zou allemaal de schuld geweest zijn van Occhini. Zelfs toen Coppi op 41-jarige leeftijd op tragische wijze zijn schepper ontmoette - hij overleed aan malaria - kreeg zij de schuld. De film kon pas gemaakt worden nadat Occhini in 1993 overleden was. Toen de rolprent eenmaal klaar was, laaiden de emoties in Itali[KA3]e weer hoog op. Al met al een boeiend protret van een groot wielertalent en een schrijnend beeld van de benepen Italiaanse samenleving na WO II, al distanti[KA3]eerde Coppi`s rivaal Gino Bartali (gespeeld door Andrei) zich tot op zekere hoogte van de film en meent Faustino dat niet alles tot in de kleinste details klopt. Scenario van Giuseppe Tornatore (NUOVO CINEMA PARDISO).

Once Upon A Crime

1992 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1992. Komedie van Eugene Levy. Met o.a. John Candy, James Belushi, Cybill Shepherd, Sean Young en Richard Lewis.

Het regiedebuut van Levy is een tamelijk flauwe film over Julian Peters (Lewis) een Amerikaanse acteur zonder werk en zijn vriendin Phoebe (Young), die een weggelopen tekkel in Rome vinden. Ze begeven zich naar Monte Carlo in de hoop vijfduizend dollar beloning te kunnen incasseren. In plaats daarvan treffen ze het lijk van de vermoorde eigenaar aan en worden ze beschuldigd van moord. Ze raken betrokken in een misdaadzaakje. Ondanks sterren van formaat een slappe film. Aan het zwakke scenario werkten maar liefst een trio dat bestond uit Steve Kluger, Nancy Meyers en Charles Shyer. De weinig indrukwekkende (toeristische) plaatjes zijn van Giuseppe Rotunno. In deze oubollige screwball-comedy speelt Candy de gokker Augie Morosco die de roulettetafel niet kan verlaten en Giannini rechercheur van politie Bonnard die dit wie-is-de-dader-zaakje in een ommezientje klaart.

Non chiamarmi Omar

1992 |

Italië 1992. Sergio Staino. Met o.a. Ornella Muti, Stefania Sandrelli, Elena Sofia Ricci, Gastone Moschin en Giuliana Calandra.

Regisseur Staino schreef samen met auteur Fransesco Tullio Altan het scenario, gebaseerd op diens verhaal Nudi e crudi. De gebeurtenissen spelen zich af in een Noorditaliaanse stad op een vroege winterochtend. Aan het begin van een praatprogramma op de radio hebben enkele excentrieke figuren een afspraak. Ze komen in allerlei situaties terecht om hun afspraken te kunnen nakomen. Door de vele verschillende sketches wordt de film tamelijk chaotisch. Sommige situaties houden het precies tussen het komische en het bizarre. De kijkers weten niet of ze vermaakt worden of in de maling worden genomen.

Vacanza di Natale '91

1991 | Komedie, Familiefilm

Italië 1991. Komedie van Enrico Oldioni. Met o.a. Massimo Boldi, Christian De Sica, Nino Frassica, Ezio Greggio en Ornella Muti.

Infantiel, seksloos, droogkloterig derderangs knutselwerkje voor de kerst-programmering. We worden geconfronteerd met een aantal toeristen in St. Moritz, zoals een maffe kunstenaar die op huwelijksreis is met zijn tweede vrouw, maar wordt opgejaagd door de geest van zijn eerste; de ambitieuze dochter van een onderdanige kellner; een arrogant stel uit Milaan dat een suite moet delen met lawaaischoppers uit Rome; en een homoseksuele vader die jongleert met zijn zoon en zijn minnaar. De mannen zijn zonder uitzondering hypocriete zakkenwassers, de vrouwen zijn allemaal sletten. Een klucht van lik-m'n-vestje.

Stasera a casa di Alice

1991 | Romantiek, Komedie

Italië 1991. Romantiek van Carlo Verdone. Met o.a. Carlo Verdone, Ornella Muti, Sergio Castellitto, Beatrice Palme en Cinzia Leone.

Een vermakelijke romantische komedie over een driehoeksverhouding. Saverio (Verdone), die gelukkig getrouwd is, leidt samen met zijn zwager Filippo (Castellitto) een reisbureau. Beide mannen zijn echter geen ideale echtgenoten: wanneer Filippo gek wordt op Alice (Muti), komt Saverio tussenbeide om de rust en kalmte in de familie te herstellen, maar helaas, ook hij komt in de ban van Alice en de twee zwagers besluiten daarop hun relatie met haar zo te plannen dat de ene dag Saverio en de andere dag Filippo aan de beurt is. Op den duur krijgt Alice echter genoeg van deze situatie. Knap acteerwerk.

Oscar

1991 | Komedie, Misdaad, Familiefilm

Verenigde Staten 1991. Komedie van John Landis. Met o.a. Sylvester Stallone, Ornella Muti, Don Ameche, Peter Riegert en Tim Curry.

Geen remake maar wel overduidelijk ge[KA3]inspireerd op de gelijknamige toneelklucht (inclusief het smijten met de deuren en het verwisselen van de personen) en de film van Edouard Molinaro. In deze is Stallone een gangster (Angelo 'Snaps' Provolone uit 1930) die zijn stervende vader belooft zijn leven te beteren en de familie-eer te herstellen te midden van financiële kommer en kwel. Stallone op de komische toer valt redelijk mee en vooral de bijrolspelers zijn leuk: Palminteri als beulsknecht van Snaps, Curry als de kwast van een spraakleraar, Bracken als stotterende verlinker, en Shearer en Ferrero als de Funuccis. Toch haalt de film het niet bij die van Molinaro met Louis De Funès.

La domenica specialmente

1991 | Fantasy

België/Frankrijk/Italië 1991. Fantasy van Giuseppe Tornatore, Giuseppe Bertolucci, Marco Tullio Giordana en Francesco Barilli. Met o.a. Maddalena Fellini, Chiara Caselli, Ivano Marescotti, Philippe Noiret en Ornella Muti.

Vier verhalen, vier grote Italiaanse regisseurs en een puike internationale cast. De verhalen spelen zich af aan de Adriatische kust en zijn aan elkaar gelijmd door Tonino Guerra, de vaste schrijver van Federico Fellini. In LA NEVE SUL FUOCO (SNOW ON FIRE) debuteert Maria, Fellini`s zuster, in een verrukkelijke rol van een dame, die haar zoon bespioneert als hij vrijt met zijn vrouw. Het is geregisserd door Giordana. In IL CANE BLU (THE BLUE DOG) van Tornatore zien we Noiret als een hondenhater, die achtervolgd wordt door de liefde van een grappig bastaardhondje. Het surrealistische LA DOMENICA SPECIALMENTE (ESPECIALLY ON SUNDAY) van Bertolucci gaat over aantrekkingskracht die maar niet tot intimiteit leidt. In LE CHIESE DI LEGNO (WOODEN CHURCHES) van Francesco Barilli lonkt iemand naar al het bloot in het door seks geobsedeerde Rimini, als er plotseling drie fraai verlichte, drijvende kerken verschijnen.

Il conte Max

1991 | Romantiek, Komedie

Italië 1991. Romantiek van Christian De Sica. Met o.a. Christian De Sica, Ornella Muti, Galeazzo Benti, Maria Mercader en Antonello Fassari.

Dit is de derde filmversie van Conte Max. De eerste was met Vittorio De Sica, Christians vader, de tweede met Alberto Sordi. In deze moderne versie is Benti de berooide graaf, die een monteur uit Rome (De Sica jr.) de fijne kneepjes bijbrengt van de burgerlijke omgangsvormen. Hij tovert de jongeman om tot Graaf Max Varaldi die zijn grote liefde, een topmodel, volgt naar Parijs en Marokko. De Sica jr. kan niet tippen aan zijn vader, die Graaf Max speelde in de originele versie, maar deze herverfilming is fris en onderhoudend, doch niet uitzonderlijk.

La primavera di Michelangelo

1990 | Biografie, Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Italië/Verenigde Staten 1990. Biografie van Jerry London. Met o.a. Mark Frankel, F. Murray Abraham, Ornella Muti, Daniela Poggi en Alessandro Gassman.

Tv-produktie van de bovenste plank over de vroege kunstenaarsjaren van Michelangelo. Het verhaal begint in het voorjaar van 1492, wanneer de jonge kunstenaar tegen de wil van zijn vader naar een beeldhouwacademie gaat. Tegen het decor van Florence ten tijde van de Medici volgen we Michelangelo's artistieke loopbaan en de invloed daarop van politiek en religie, zijn vriendschap met Da Vinci, zijn verblijf in Rome en Bologna en op oudere leeftijd, ten slotte, zijn artistieke triomf: de Sixtijnse kapel.

Wait until spring, Bandini

1989 | Drama

Italië/Verenigde Staten/België/Frankrijk 1989. Drama van Dominique Deruddere. Met o.a. Joe Mantegna, Ornella Muti, Faye Dunaway, Michael Bacall en Sean Baca.

Een bewerking van de roman van John Fante door een Belgische regisseur, zichtbaar van zijn stuk gebracht door de veeleisendheid van een internationale co-productie en een dito acteursgezelschap. Deze tamelijk suffe vertelling over het dagelijkse leven van een Italiaanse immigrantenfamilie uit Abruzzo rond 1928 in Colorado, V.S., telt een paar goede momenten. De regie mist kracht en persoonlijkheid, hoewel de film een keurige tijdsreconstructie is. Maar het probleem is nu juist dat het bij die reconstructie blijft en dat de creativiteit ontbreekt. De film had negen coproducenten, waarvan zes Fransen. De filmmelodie is van Paolo Conte. Scenario van Dominique Deruddere. Camerawerk van Jean-François Robin.

Il Frullo del passero

1989 | Erotiek

Frankrijk/Italië 1989. Erotiek van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Philippe Noiret, Ornella Muti, Nicola Farron en Claudine Auger.

Een niet onaardige erotisch getinte fantasie over het kleurloze leven van een nog jonge vrouw die haar geliefde door een verkeersongeluk moest missen. Haar leven wordt opgefleurd door een oudere heer, die haar zijn gelegenheidsminnares maakt om haar zijn avontuurtjes te kunnen vertellen, waar hij (uiteraard) met zijn eigen vrouw niet over praten kan. De vrouw bloeit op en wordt verliefd op een jongeman. Als haar oudere vrijer over een telefoongesprek met een jongeman vertelt, gaat bij haar de telefoon. De sfeervolle film heeft een verward open einde en net iets teveel aandacht voor laarzen en leer. Ook bekend als MOMENTS OF LOVE.

'O Re

1989 | Historische film

Italië 1989. Historische film van Luigi Magni. Met o.a. Giancarlo Giannini, Ornella Muti, Carlo Croccolo, Corrado Pani en Luc Merenda.

Een ironische film over koning Francesco II en zijn vrouw Maria Sofia. Zij zijn de laatsten van de dynastie die heerste over het Koninkrijk der Beide Siciliën. Het verhaal speelt zich af in 1860, toen ze als bannelingen in Rome woonden onder bescherming van de paus. De koningin smacht naar een kind, maar de koning wil haar niet eens aanraken en komt tragisch aan zijn eind.

Codice privato

1988 | Drama

Italië 1988. Drama van Francesco Maselli.

Een gedurfde one woman-show van Muti. Een vrouw is door haar vriend verlaten. Ze laat verdriet en woede zien, ze haalt herinneringen op, ze gaat in dialoog met de telefoon en met de computer van haar ex. Complimenten voor Muti voor deze moeilijke rol. Echter, anderhalf uur lang naar een vrouw in een flat kijken, is missschien toch wat veel van het goede.

Io e mia sorella

1987 | Komedie

Italië 1987. Komedie van Carlo Verdone. Met o.a. Carlo Verdone, Ornella Muti, Elena Sofia Ricci, Sebastian Blaauw en Galeazzo Benti.

Een verhaal over twee verwanten, Carlo en Sylvia. Door een sterfgeval in de familie zoekt Carlo zijn zuster, die hij in Spoleto ontmoet. Carlo's vrouw ergert zich aan zijn aandacht voor de rusteloze Sylvia. Er volgen verschillende belevenissen, onder andere blijkt Carlo oom te zijn van een in het buitenland geboren jongetje. Hij gaat naar Engeland om zijn verdwenen zuster te zoeken en als de twee terugkomen, blijkt zijn vrouw hem te hebben verlaten. Een aangename film met goed spel. Scenario van de regisseur, Leo Benvenuti en Piero de Bernardi. Camerawerk van Danilo Desideri.

Cronaca di una morte annunciata

1987 | Drama

Frankrijk/Italië 1987. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Rupert Everett, Ornella Muti, Gian Maria Volonté, Irene Papas en Lucia Bosè.

Deze film volgt het boek van Gabriel Garcia Marquez over het geweld en de strikte tradities in een Zuidamerikaanse gemeenschap in een slaperig stadje aan een Colombiaanse rivier in de jaren 1950-60. De film begint in het heden en springt heen en weer in de tijd om een verhaal van liefde, ontmaagding en wraak te ontvouwen. Spel en techniek zijn topklasse, alleen Everett past niet in het geheel. Het scenario is van regisseur Rosi en Tonino Guerra. Het camerawerk is van Pasqualino de Santis. Engelse titel: CHRONICLE OF A DEATH FORETOLD.

Cronaca di una morte annunciata

1987 |

Italië 1987. Tonino Guerra.

De verfilming van Gabriel García Márquez' veelgeprezen roman 'Kroniek van een aangekondigde dood'. Meesterfilmer Rosi (1922) maakte er een prachtige film van over liefde en wraak. Onder een constante spanningsboog kom je langzaam aan de weet wat er speelt terwijl Rosi onderwijl de transformatie van eenvoudig mens tot moordenaar invoelbaar maakt. Rosi, voormalig voorman van de auteurscinema, verkwanselde zijn talent in zijn nadagen aan boekverfilmingen. (VM/VPRO Gids)

Casanova

1987 | Historische film

Italië/Verenigde Staten/Duitsland 1987. Historische film van Simon Langton. Met o.a. Richard Chamberlain, Faye Dunaway, Sylvia Kristel, Ornella Muti en Hanna Schygulla.

Lichthartige stoeipartij met alweer een sterrol voor Chamberlain als de legendarische 18e eeuwse minnaar. Internationale sterren fungeren als zijn partners in het boudoir. Geestig geschreven door George McDonald Fraser, regie van de Brit Langton. Het geheel duurt iets te lang.

Stregati

1986 | Romantiek

Italië 1986. Romantiek van Francesco Nuti. Met o.a. Francesco Nuti, Ornella Muti, Novello Novelli, Alex Partexano en Mirta Pepe.

Een banaal 'jongen ontmoet meisje, en raakt meisje weer kwijt'-verhaal dat de kijker niet zal ontroeren. Nuti speelt een nachtelijke DJ en playboy die in de eerste scène een dom getrouwd vrouwtje verleidt en haar deelt met zijn vader, eigenaar van een seksbioscoop. Al gauw raakt hij in de ban van een geheimzinnige schone die met een andere man trouwt. Deze film over vluchtige ontmoetingen is deprimerend hoewel het camerawerk van de bovenste plank is. Helaas is het allemaal zo sloom dat u de aftiteling misschien niet meer wakker meemaakt.

Grandi magazzini

1986 | Komedie

Italië 1986. Komedie van Castellano en Pipolo. Met o.a. Laura Antonelli, Enrico Montesano, Alessandro Haber, Nino Manfredi en Michele Placido.

Het idee achter deze film: zet zoveel mogelijk populaire Italiaanse filmsterren in een enorm warenhuis bij elkaar in een verhaal met talrijke subplots. Verhaal en film worden chaotisch en onzinnig; alleen Ornella Muti (als zichzelf) is een lust voor het oog wanneer ze onverwacht opduikt op de afdeling sportkleding voor heren. U kunt beter zelf naar een warenhuis gaan. Sceario van Castellano en Pipolo; camerawerk van Nino Celeste.

Grandi Magazzini

1986 | Komedie

Italië 1986. Komedie van Franco Castellano. Met o.a. Ornella Muti, Laura Antonelli en Michele Placido.

Het idee achter deze film: zet zoveel mogelijk populaire Italiaanse filmsterren in een enorm warenhuis bij elkaar in een verhaal met talrijke subplots. Verhaal en film worden chaotisch en onzinnig; alleen Ornella Muti (als zichzelf) is een lust voor het oog wanneer ze onverwacht opduikt op de afdeling sportkleding voor heren. U kunt beter zelf naar een warenhuis gaan. Sceario van Castellano en Pipolo; camerawerk van Nino Celeste.

Tutta colpa del paradiso

1985 | Romantiek, Komedie

Italië 1985. Romantiek van Francesco Nuti. Met o.a. Francesco Nuti, Ornella Muti, Roberto Alpi en Laura Betti.

Het paradijs is in deze film de berg Monte Rosa waar een jonge naturalist en zijn vrouw wonen met hun zoon, Lorenzo, die ze hebben geadopteerd nadat zijn echte moeder was verdwenen en zijn vader tot vijf jaar gevangenisstraf was veroordeeld wegens roof. Als deze vrijkomt, besluit hij dat hij zijn zoon terug wil maar de ontwapenende eerlijkheid en vriendelijkheid van het echtpaar, en bovenal zijn tegenzin om de jongen pijn te doen door hem zijn paradijs te ontnemen, brengen hem tot andere gedachten. Een eenvoudige film met een heel mooie locatie.

Un amour de Swann

1984 |

Frankrijk/Duitsland 1984. Volker Schlöndorff. Met o.a. Jeremy Irons, Ornella Muti, Alain Delon, Marie-Christine Barrault en Fanny Ardant.

Charles Swann, tot het katholicisme bekeerde dandy van Joodse afkomst, ontmoet in de salons van de gefortuneerde Parijse beau monde de raadselachtige schone Odette de Crécy. Deze 'tot leven gekomen Botticelli' zal Swanns grote liefde worden, met alle gevolgen van dien. Indertijd onbegrijpelijk lauw ontvangen Proust-adaptatie, waarin de belezen Schlöndorff trouw blijft aan de oorspronkelijke dialogen, is een vergeten diamant. Met een bescheiden budget, literaire sensibiliteit, fantastische acteursregie en aankleding komt de verzonken belle époque-wereld tot sprankelend filmleven.

Die Zukunft heisst Frau

1984 | Drama, Romantiek

Duitsland 1984. Drama van Marco Ferreri. Met o.a. Hanna Schygulla, Ornella Muti, Niels Arestrup en Ute Cremer.

Anna en Gordon hebben besloten geen kinderen te nemen, uit angst voor een atoomoorlog. Dan ontmoeten ze Malvina, een jonge vrouw die zwanger is. Tussen de drie ontstaat een intensieve verhouding, die het rustige en geordende leven van het echtpaar in de war brengt.

Un Povero ricco

1983 | Komedie

Italië 1983. Komedie van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Renato Pozzetto, Ornella Muti, Nanni Svampa, Patrizia Fontana en Mila Stanic.

Een industrieel, die wordt achtervolgd door nachtmerries van financiële rampspoed en ellende, krijgt nieuwe hoop wanneer een psycholoog hem adviseert zich te trainen in het arm zijn en hij portier wordt in zijn eigen bedrijf. Een geestige en onderhoudende film, waarin Pozzetto mooi subtiel spel laat zien en Muti er prachtig uitziet.

La Ragazza di Trieste

1983 | Drama

Italië 1983. Drama van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Ben Gazzara, Ornella Muti, Mimsy Farmer, Andréa Ferréol en Jean-Claude Brialy.

Een onderhoudend, zij het doelloos en inhoudelijk leeg melodrama met Gazarra als een Amerikaanse cartoonist die eerst gefascineerd wordt door en later verliefd wordt op de mysterieuze Muti. Muti gaat regelmatig uit de kleren, en de rest van de cast beperkt zich voornamelijk tot toekijken. Knappe muziek van Riz Ortolani.

Love and Money

1982 | Misdaad

Verenigde Staten 1982. Misdaad van James Toback. Met o.a. Ray Sharkey, Ornella Muti, Klaus Kinski, Armand Assante en King Vidor.

Kronkelig drama over Sharkey die verwikkeld is in een internationaal plan, bedacht door multimiljonair-zakenman Kinski; het heeft zijn leuke ogenblikken, maar stelt niettemin teleur omdat regisseur Toback zich te veel van zijn materiaal distantieert. De seksscènes met Sharkey en Muti waren al afgezwakt voordat de film werd uitgebracht. Wat voornamelijk interessant is, is de aanwezigheid van de legendarische regisseur King Vidor als Sharkeys seniele oude grootvader. Afgefilmd in 1980.

Storie di ordinaria follia

1981 | Drama

Italië/Frankrijk 1981. Drama van Marco Ferreri. Met o.a. Tanya Lopert, Ornella Muti en Ben Gazzara.

Schrijver Charles Serking leidt een extreem leven met veel vrouwen en alcohol, wat hem echter niet gelukkig maakt. Als de prostituee Cass in zijn leven komt, leeft hij weer op, maar het geluk is slechts van korte duur. Losse, volstrekt humorloze verfilming van Ejaculations, Exhibitions, and General Tales of Ordinary Madness (1972) van Charles Bukowski.

Storia di ordinaria follia

1981 | Komedie, Drama

Frankrijk/Italië 1981. Komedie van Marco Ferreri. Met o.a. Ben Gazzara, Ornella Muti, Susan Tyrrell, Tanya Lopert en Roy Brocksmith.

Een aan de zelfkant levende, alcoholische dichter wordt verliefd op een prostitu[KA1]ee die hem er bovenop probeert te helpen, maar die na zijn ergste aanval zich op de meest drastische manier van de liefde afsluit. Stof van Charles Bukowski geeft Ferreri gelegenheid om zijn thema`s in een ander milieu en decor te plaatsen (Amerikaanse West Coast), maar de literaire afkomst lijkt eerder een beperking dan een stimulans, ook in het spel van Gazzara dat geen echte eenheid van toon heeft. Niettemin een boeiende film, met een schokkend optreden van Muti. Het scenario is van regisseur Ferreri, Sergio Amidei en Anthony Foutz naar de roman van Bukowski Erection, Ejaculations, Exhibitions and General Tales of Ordinary Madness. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli.

Nessuno è perfetto

1981 | Komedie

Italië 1981. Komedie van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Renato Pozzetto, Ornella Muti, Massimo Boldi, Lina Volonghi en Gabriele Tinti.

Een dolkomische film over een transseksueel, met Pozzetto en Muti in enkele van hun beste rollen. Pozzetto trouwt met Muti, een topmannequin, en ontdekt dat zij een transseksueel is die ooit in Duitsland een mannelijke parachutist is geweest. Omdat hij haar verleden geheim wil houden en haar niet wil verliezen, verzinnen ze het plan een zwangerschap voor te wenden; hiertoe gebruiken ze ballonnen en kussens en adopteren ze na negen maanden een baby.

Innamorato pazzo

1981 | Komedie

Italië 1981. Komedie van Castellano en Pippolo. Met o.a. Adriano Celentano, Ornella Muti, Adolfo Celi, Milla Salloner en Enzo Garinei.

De kroonprinses van een denkbeeldig klein vorstendom, waarvan het casino noodlijdend is, moet in Rome worden uitgehuwelijkt aan een rijke industrieel. Tijdens een clandestien uitstapje van haar verplichtingen wordt zij verliefd op een ongegeneerde buschauffeur. Deze officieuze herverfilming van ROMAN HOLIDAY speelt hevig in op de gelijkenis van Muti met Caroline van Monaco, maar haar talent en allure tillen de komedie uit boven het gemiddelde peil van de kluchten van Celentano, wiens uitbundige motoriek nog eens onnodig wordt versterkt door trucagefotografie. Scenario van de regisseurs. Camerawerk van Danilo Desideri.

Innamorato pazzo

1981 | Komedie, Romantiek

Italië 1981. Komedie van Franco Castellano. Met o.a. Adolfo Celi, Ornella Muti en Adriano Celentano.

De kroonprinses van een denkbeeldig klein vorstendom, waarvan het casino noodlijdend is, moet in Rome worden uitgehuwelijkt aan een rijke industrieel. Tijdens een clandestien uitstapje van haar verplichtingen wordt zij verliefd op een ongegeneerde buschauffeur. Deze officieuze herverfilming van ROMAN HOLIDAY speelt hevig in op de gelijkenis van Muti met Caroline van Monaco, maar haar talent en allure tillen de komedie uit boven het gemiddelde peil van de kluchten van Celentano, wiens uitbundige motoriek nog eens onnodig wordt versterkt door trucagefotografie. Scenario van de regisseurs. Camerawerk van Danilo Desideri.

La Vita è bella

1980 | Thriller

Italië/SU 1980. Thriller van Grigori Tsjoechrai. Met o.a. Giancarlo Giannini, Ornella Muti, Stefano Madia, Jevgeni Lebediev en Regis Adomaitis.

Een taxichauffeur in Lissabon wordt verliefd op een meisje dat is opgenomen in een verzetsgroep en laadt de verdenking van de geheime politie op zich, zodat hij gevangengezet wordt. Van buitenaf wordt een ontsnapping voor hem beraamd. Een merkwaardige politieke thriller, die in Rusland is opgenomen maar in Portugal gesitueerd, dat dan ook een weinig overtuigende filmische reconstructie krijgt. De regissuer, lang uit de gratie geweest, gebruikte een dictatuur elders voor een verpakte kritiek op het Stalinisme. Deze tweezijdige abstrahering resulteerde in een spannende actiefilm van doorsnee-kwaliteit.

Il bisbetico domato

1980 | Komedie

Italië 1980. Komedie van Castellano en Pippolo. Met o.a. Adriano Celentano, Ornella Muti, Edith Peters, Pippo Santonastaso en Milly Carlucci.

Een boer blijft een verstokt vrijgezel, ondanks de aandrang van zijn huishoudster dat hij een vrouw moet zoeken. Een Milanese schoonheid met autopech doorbreekt zijn isolement en tracht hem met haar verleidingskunsten in te palmen. Hij weerstaat haar, maar volgt haar tenslotte toch naar de stad. De werkzame combinatie van Celentano's opzettelijk primitieve humor met Muti's raffinement veroorzaakte als omgekeerde versie van Shakespeares The Taming of the Shrew een internationale doorbraak. De eindeloze slapstick-finale, waarin de held een basketbalwedstrijd wint, slaat in deze context nergens op. De karikaturale rol van de zwarte huishoudster grijpt terug op de ergste clichés van het vooroorlogse Hollywood.

Flash Gordon

1980 | Avonturenfilm, Sciencefiction

Verenigde Staten 1980. Avonturenfilm van Mike Hodges. Met o.a. Sam J. Jones, Melody Anderson, Max von Sydow, Ornella Muti en Timothy Dalton.

Verschrikkelijke natuurrampen bedreigen de aarde. Door vreemde energiegolven werd de maan uit haar baan gedreven. Volgens Dr. Zarkov (Topol) is een botsing met de aarde onvermijdelijk. Samen met zijn vrienden Flash Gordon (Jones) en Dale Arden (Anderson) vertrekt hij met zijn ruimteschip om te onderzoeken wie hier achter kan zitten. Overgeproduceerd SF- avontuur, dat doet terugverlangen naar de naïeve serials van destijds. Verbluffende special-effects van Glen Robinson en George Gibbs, maar een rommelig en niet overtuigend scenario van Lorenzo Semple, Jr. en Michael Allin, gebaseerd op de comic- strips van Alex Raymond. De popgroep Queen leverde een leuke rock-score, terwijl Howard Blake de actiescènes muzikaal ondersteunde. Muti als de boze prinses Aurora en Von Sydow als Ming hebben geen moeite om de rest van de rolverdeling weg te spelen. Het camerawerk is van Gil Taylor.

Ritratto di borghesia in nero

1978 | Drama

Italië 1978. Drama van Tonino Cervi. Met o.a. Senta Berger, Ornella Muti, < Capucine, Christian Borromeo en Stefano Patrizi.

Een jonge pianist wordt minnaar van een getrouwde vrouw in Venetië, maar wordt dan verliefd op meisje van zijn leeftijd, terwijl zijn oude minnares hem tot elke prijs voor zichzelf wil behouden. De nogal verlekkerd uitgemeten decadentie krijgt een alibi omdat het zich tijdens het opkomend fascisme afspeelt, maar de wezenloosheid van de jonge held maakt de begeertes waarvan hij het onderwerp is weinig aannemelijk. De bestudeerd esthetische vormgeving krijgt een impuls door de cynische ontknoping als het prille meisje nòg doortrapter blijkt dan wie ook in de film.

Giallo Napoletano

1978 | Thriller, Komedie

Italië 1978. Thriller van Sergio Corbucci. Met o.a. Marcello Mastroianni, Ornella Muti, Michel Piccoli, Renato Pozzetto en Capucine.

Een Napolitaanse mandolinespeler krijgt opdracht te spelen onder het balkon van een man, die prompt daarop zelfmoord pleegt. Dat is de start van een mysterieuze intrige; de slachtoffers hopen zich op en de muzikant moet de schuldige zien te vinden vóór de verdenking van de politie op hem valt. Deze kleurrijke, komische thriller heeft een ingenieus scenario en een briljante rolbezetting. De voornaamste prestatie is dat Corbucci ondanks alle grappen, die niet allemaal even geslaagd zijn - Mastroianni in travestie is bepaald niet leuk -de spanning en de nieuwsgierigheid weet vast te houden. Het scenario is van Corbucci, Giuseppe Catalanos en Elvio Porta. Het camerawerk is van Luigi Kuveiller.

Eutanasia di un amore

1978 | Drama

Italië 1978. Drama van Enrico Maria Salerno. Met o.a. Tony Musante, Ornella Muti, Monica Guerritore, Mario Scaccia en Elsa Trotter.

Een professor van middelbare leeftijd wordt na tien jaar verlaten door zijn assistente-minnares en zoekt de reden van haar vertrek. Zijn onmacht om zich te binden resulteerde in de weigering haar een kind te geven en dat blijkt de oorzaak, maar ook in de relatie tot een steriele vrouw kan hij niet veranderen. Bedoeld als psychologisch drama werd het een langgerekte smartlap die tot halverwege uitsluitend bestaat uit verzoeningen en hernieuwd afscheid en veel tranen. Musante geeft zijn personage enige (plechtstatige) waardigheid, Muti doet vergeefs haar best. De regisseur lijdt aan een kennelijke overdosis van Lelouch-films.

Primo amore

1977 | Komedie

Italië 1977. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Ornella Muti, Mario del Monaco, Caterina Boratto en Venantino Venantini.

Een bejaarde tweedeplans-komiek neemt zijn intrek in een tehuis voor gepensioneerde artiesten. Hij wordt verliefd op een daar werkend dienstmeisje, dat hij verovert met de belofte van een carrière aan zijn zijde. Met geraffineerd arrivisme brengt zij het tot tv-ster, terwijl hij de hoop op een carrière moet opgeven. Deze bittere komedie is verwant aan Duviviers FIN DU JOUR, maar doet in harde karikaturen de uitgerangeerde artiesten nooit echt tragisch worden, zonder echter de gevoeligheid geheel op te offeren. De carrière van de ambitieuze Muti loopt parallel aan Risi's TELEFONI BIANCHI, maar is minder uitgediept doordat het accent nu vooral op de oude Tognazzi valt.

Mort d'un pourri

1977 | Thriller, Actiefilm, Misdaad, Drama

Frankrijk 1977. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Alain Delon, Michel Aumont, Stéphane Audran, Ornella Muti en Mireille Darc.

Het scenario van Mort d'un pourri is even ondoorzichtig als het politieke wereldje waarin het verhaal speelt. Des te knapper is het dat Alain Delon goed raad weet met zijn dragende rol. Als man van de wereld gaat hij de corruptie te lijf, koersvast, betrouwbaar en gedecideerd. Een man moet nu eenmaal doen wat hij moet doen, ook al is de kans op blijvend succes nihil. Want, weet hij, schakel een corrupte magistraat uit, en er staat al een volgende klaar om zich in het pluche te nestelen. Het verhaal is gebaseerd op een roman van Raf Vallet en het dossier De Briglie, de politicus die in 1976 werd doodgeschoten.

La Stanza Del Vercovo

1977 | Thriller

Italië 1977. Thriller van Dino Risi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Marcello Turilli, Gabrielle Giacobbe, Ornella Muti en Patrick Dewaere.

Het scenario van Mort d'un pourri is even ondoorzichtig als het politieke wereldje waarin het verhaal speelt. Des te knapper is het dat Alain Delon goed raad weet met zijn dragende rol. Als man van de wereld gaat hij de corruptie te lijf, koersvast, betrouwbaar en gedecideerd. Een man moet nu eenmaal doen wat hij moet doen, ook al is de kans op blijvend succes nihil. Want, weet hij, schakel een corrupte magistraat uit, en er staat al een volgende klaar om zich in het pluche te nestelen. Het verhaal is gebaseerd op een roman van Raf Vallet en het dossier De Briglie, de politicus die in 1976 werd doodgeschoten.

I Nuovi mostri

1977 |

Italië 1977. Mario Monicelli, Dino Risi en Ettore Scola. Met o.a. Vittorio Gassman, Ornella Muti, Alberto Sordi, Ugo Tognazzi en Orietta Berti.

Twaalf sketches over allerlei vormen van huichelachtigheid. Wisselend van toon, niveau en lengte, maar met enkele fikse uitschieters en voortdurend verrassend door het transformatievermogen van de drie voornaamste acteurs. Diverse scenarios van Age Scarpelli, Maccari en Zapponi.

La Chambre de l'Evêque

1976 | Thriller, Komedie

Frankrijk/Italië 1976. Thriller van Dino Risi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Patrick Dewaere, Ornella Muti, Lia Tanzi en Gabriella Giacobbe.

Een jonge schipper op het Lago Maggiore wordt gastvrij opgenomen door een oorlogsveteraan. Deze laatste probeert een treurig huwelijksleven en een ander geheim te verbergen, achter zijn opschepperij over heldendaden, waarbij zijn mooie schoonzuster ook een geheimzinnige rol speelt. De dood van de echtgenote alsmede de erfeniskwesties roepen nog meer vragen bij de schipper op en hij wordt van nieuwsgierige getuige tot onwetende medeplichtige. De film wisselt steeds van thriller naar satirische komedie, waardoor beide elementen tekort komen. Sfeervolle locatieopnamen en genuanceerde rol van Tognazzi hadden een beter uitgewerkt scenario verdiend.

L' Ultima Donna

1976 | Drama

Italië 1976. Drama van Marco Ferreri. Met o.a. David Biffani, Ornella Muti, Renato Salvatori, Michel Piccoli en Zouzou.

Een jonge schipper op het Lago Maggiore wordt gastvrij opgenomen door een oorlogsveteraan. Deze laatste probeert een treurig huwelijksleven en een ander geheim te verbergen, achter zijn opschepperij over heldendaden, waarbij zijn mooie schoonzuster ook een geheimzinnige rol speelt. De dood van de echtgenote alsmede de erfeniskwesties roepen nog meer vragen bij de schipper op en hij wordt van nieuwsgierige getuige tot onwetende medeplichtige. De film wisselt steeds van thriller naar satirische komedie, waardoor beide elementen tekort komen. Sfeervolle locatieopnamen en genuanceerde rol van Tognazzi hadden een beter uitgewerkt scenario verdiend.

Leonor

1975 |

1975. Juan Luis Buñuel. Met o.a. Antonio Ferrandis, Ornella Muti, Michel Piccoli en Liv Ullmann.

Een jonge schipper op het Lago Maggiore wordt gastvrij opgenomen door een oorlogsveteraan. Deze laatste probeert een treurig huwelijksleven en een ander geheim te verbergen, achter zijn opschepperij over heldendaden, waarbij zijn mooie schoonzuster ook een geheimzinnige rol speelt. De dood van de echtgenote alsmede de erfeniskwesties roepen nog meer vragen bij de schipper op en hij wordt van nieuwsgierige getuige tot onwetende medeplichtige. De film wisselt steeds van thriller naar satirische komedie, waardoor beide elementen tekort komen. Sfeervolle locatieopnamen en genuanceerde rol van Tognazzi hadden een beter uitgewerkt scenario verdiend.

La Joven casada

1975 | Drama

Spanje 1975. Drama van Mario Camús. Met o.a. Ornella Muti, Pedro Díez del Corral, Mark Edwards en Mayrata O'Wisiedo.

Een jong echtpaar laat hun huwelijksleven de revue passeren. Weer een draak van een film van de ten onrechte befaamde Spaanse regisseur Mario Camús.

La Dernière femme

1975 | Drama

Frankrijk/Italië 1975. Drama van Marco Ferreri. Met o.a. Gérard Depardieu, Ornella Muti, Zouzou, Michel Piccoli en Renato Salvatori.

Een werkloze ingenieur is met zijn zoontje door zijn feministische vrouw verlaten. Hij wordt verliefd op een verzorgster in de cr[KA2]eche van zijn baby, die in de daaruit volgende verhouding steeds meer groeit in haar moederrol en zich uiteindelijk gaat verzetten tegen de seksualiteit die haar tot een object maakt. De man die zijn bestaansrecht als vader en als minnaar heeft verloren, castreert zichzelf. Indringende tragedie plaatst de personages tegen onpersoonlijke nieuwbouw en maakt aannemelijk dat de hoofdpersoon (met volledige inzet door Depardieu gespeeld) zich alleen nog kan bewijzen door middel van zijn geslacht. Dat hij als fallocraat verzet oproept, maar zelf zijn ergste slachtoffer is, maakt Ferreri's pessimisme over het failliet van de gangbare relatie-structuren genuanceerd en beangstigend overtuigend.

Come una rosa al naso

1975 | Komedie

Italië/Verenigd Koninkrijk 1975. Komedie van Franco Rossi. Met o.a. Vittorio Gassman, Ornella Muti, Lou Castel, Adolfo Celi en Madeline Hinde.

Een Italiaanse restauranthouder in Londen krijgt van zijn mafia-verwanten op Sicilië opdracht te waken over de maagdelijkheid van een aantrekkelijk nichtje dat naar Engeland komt. Deze stereotiepe situatie-komedie is geconstrueerd rond de komische talenten van Gassman en de charme van Muti die door gebrek aan inhoudelijke verrassingen wel erg zwaar belast worden.

Romanzo popolare

1974 | Komedie

Italië 1974. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Ugo Tognazzi, Ornella Muti, Michele Placido, Pippo Starnazza en Vincenzo Crocitti.

Een ontwikkelde Milanese fabrieksarbeider trouwt met een veel jongere Siciliaanse immigrante en is zeer gelukkig tot hij een jonge politieagent - ook uit Sicilië - tot huisvriend maakt. De jonge streekgenoten worden geliefden en de echtgenoot gooit al zijn psychologisch inzicht en ruime denkbeelden overboord voor traditioneel wraakzuchtige jaloezie. Deze briljante komedie keert gebruikelijke genre-elementen om en toont een voor Italië ongewone ontwikkelingsdrang tot zelfstandigheid van de vrouw. De schitterende rol van Tognazzi steunt mede op zijn citeren van modieuze cliché-wijsheden, waarvan de ironie in de vertaling misschien verloren gaat.

Léonor

1974 | Romantiek, Horror

Frankrijk/Spanje/Italië 1974. Romantiek van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Liv Ullmann, Michel Piccoli, Ornella Muti, Antonio Ferrandis en Ángel del Pozo.

Een middeleeuwse ridder verliest zijn vrouw en kan haar ondanks een tweede huwelijk en kinderen niet vergeten. Na tien jaar ontmoet hij haar spook. Dit gruwelsprookje van liefde over de dood heen kreeg een onvoldoende tekening van de barre en mystieke tijd, waardoor de sterke hoofdrollen in een vacuüm blijven. Het regietalent van Buñuel jr blijft opnieuw achter bij zijn werk als scenario-schrijver.

Una Chica y un señor

1973 | Romantiek

Spanje 1973. Romantiek van Pedro Masó. Met o.a. Ornella Muti, Sergio Fantoni, Eduardo Fajardo, Helga Liné en Emilio Gutiérrez Caba.

Het liefdesverhaal tussen een man van middelbare leeftijd en een mooi meisje. Deze echt afschuwelijk commerciële film ziet er uit als een beeldroman.

Tutti figli di Mammasantissima

1973 | Misdaad

Italië 1973. Misdaad van Alfio Caltobiano. Met o.a. Pino Colizzi, Ornella Muti, Alf Thunder, Luciano Catenacci en Tano Cimarosa.

Een Siciliaanse emigrant in het Chicago van 1929 wordt ingeschakeld in de strijd tegen een groep Ierse gangsters die de Leger des Heils-keuken als dekmantel gebruiken. Uiteindelijk gaan de bendes samen en wordt de Siciliaan hun leider. De zouteloze misdaadparodie heeft flitsend camerawerk en een vroege rol van Muti als gekidnapte gangsterdochter; ze heeft nog niet leren acteren, maar is wel al heel mooi. De zogenaamd Amerikaanse situering is bar weinig overtuigend.

Paolo il caldo

1973 | Komedie, Erotiek

Italië 1973. Komedie van Marco Vicario. Met o.a. Giancarlo Giannini, Rossana Podestà, Gastone Moschin, Adriana Asti en Vittorio Caprioli.

Een Siciliaanse baron blijkt als kind al de hitsige aard van zijn voorvaderen te hebben geërfd en maakt als volwassene een reeks van veroveringen, zonder onderscheid in rang en stand en laat fascisme, oorlog en bevrijding als onbelangrijke incidenten aan zich voorbij gaan. Als bejaarde is zijn geest nog steeds willig, maar het vlees wordt zwak en het huwelijk met een jonge apothekersdochter biedt geen soelaas, omdat ze frigide is. De film heeft minder aandacht voor de seksscènes dan de uitsluitende interesse van de hoofdpersoon doet verwachten en legt vooral het accent op familie-, gezins- en politieke conflicten, maar haalt daarmee zoveel zó kluchtig overhoop, dat het uiteindelijke resultaat oppervlakkig en vermoeiend platvloers wordt.

Les religieuses du Saint Archange

1973 | Drama

Frankrijk/Italië 1973. Drama van Domenico Paolella. Met o.a. Claudia Gravi, Ornella Muti en Anne Heywood.

Een Siciliaanse baron blijkt als kind al de hitsige aard van zijn voorvaderen te hebben geërfd en maakt als volwassene een reeks van veroveringen, zonder onderscheid in rang en stand en laat fascisme, oorlog en bevrijding als onbelangrijke incidenten aan zich voorbij gaan. Als bejaarde is zijn geest nog steeds willig, maar het vlees wordt zwak en het huwelijk met een jonge apothekersdochter biedt geen soelaas, omdat ze frigide is. De film heeft minder aandacht voor de seksscènes dan de uitsluitende interesse van de hoofdpersoon doet verwachten en legt vooral het accent op familie-, gezins- en politieke conflicten, maar haalt daarmee zoveel zó kluchtig overhoop, dat het uiteindelijke resultaat oppervlakkig en vermoeiend platvloers wordt.

Le Monache di Sant'Arcangelo

1973 | Drama, Historische film, Erotiek

Frankrijk/Italië 1973. Drama van Domenico Paolella. Met o.a. Anne Heywood, Luc Merenda, Ornella Muti, Muriel Catala en Martine Brochard.

Om de opvolging van een abdis van een Napolitaans klooster in de 16de eeuw ontstaat rivaliteit en geïntrigeer. Moeder Giulia die een lesbische relatie heeft met een jonge non, maar een novice boven haar verkiest, schakelt de mededingsters naar de machtspositie uit, maar de verlaten geliefde neemt wraak door het sturen van anonieme brieven naar de aartsbisschop. Een onderzoek, martelingen en een proces zijn het gevolg. Seksuele en andere frustraties bij vrouwen die zonder roeping door hun familie in een klooster zijn gestopt, kunnen boeiende dramatische stof opleveren maar het scenario en de regie zoeken het uitsluitend in effectbejag dat bovendien overdreven wordt aangedikt. De zeer verzorgde fotografie draagt tot weinig positiefs bij.

Cebo para una adolescente

1973 | Drama, Erotiek

Spanje 1973. Drama van Francisco Lara Polop. Met o.a. Ornella Muti, Philippe Leroy, Emilio Gutiérrez Caba en José Vivó.

Een jonge secretaresse wordt verleid door haar chef en bemind door een jonge man van haar eigen leeftijd. Het is een van de erotische drama's waarin Ornella Muti, aan het begin van haar carrière in Spanje, de hoofdrol vervulde.

Un Posto ideale per uccidere

1972 | Thriller

Italië 1972. Thriller van Umberto Lenzi. Met o.a. Irene Papas, Ray Lovelock, Ornella Muti, Michel Bardinet en Jacques Stany.

Een jong Deens paartje gaat met vakantie naar Italië. Daar raken de centen op en om hun vakantie te verlengen besluiten ze tot verkoop van porno-foto's die hij van haar neemt. De politie pikt dat niet. Maar inplaats van Italië te verlaten komen ze in een moordzaak terecht waarbij ze gemanipuleerd worden door de moordenaresse zelf. Dan volgt de klopjacht door de politie op het paar.

Experiencia prematrimonial

1972 | Komedie

Spanje 1972. Komedie van Pedro Masó. Met o.a. Ornella Muti, Alessio Orano, Alberto Closas en Julia Gutiérrez Caba.

Een verloofd stel besluit te gaan samenwonen...Een van de meest hypocriete, beschamende en onuitstaanbare produkties uit de Spaanse filmgeschiedenis.

La Casa de las palomas

1971 | Drama, Romantiek

Spanje/Italië 1971. Drama van Claudio Guerín. Met o.a. Ornella Muti, Lucía Bosé, Glenn Lee, Carmen De Lirio en Caterina Boratto.

De haat-liefde verhouding tussen een moeder, de aantrekkelijke weduwe Bos[KA1]e en haar knappe dochter, gespeeld door de toen nog zeventien-jarige Muti. De moeder heeft een minnaar (Lee), die haar op een dag in de steek laat. Ze blijft verdrietig achter en als hij weer opduikt is ze blij, maar beseft te laat dat het een ellendige nietsnut is die alleen maar op haar zak teert. Als ze dat begrijpt, en Lee daarmee confronteert, wreekt hij zich op haar dochter. Een zeer middelmatige film, die echter toentertijd, wegens het voor Spanje en Italië pikante karakter, zeer populair was. Ook bekend als UN SOLO GRANDE AMORE.

Il Sole nella pelle

1971 | Drama, Erotiek

Italië 1971. Drama van Giorgio Stegani Casorati. Met o.a. Alessio Orano, Ornella Muti, Chris Avram, Luigi Pistilli en Fortunio Arena.

De dochter van een grootindustrieel wordt verliefd op een hippie-figuur, maar haar omgeving keert zich zo krachtig tegen deze relatie, dat de ontwikkelingen een dramatische wending nemen. Deze zeer gladde, sentimentele produktie boeit soms door enkele rake milieuschetsen.

La moglie più bella

1970 | Drama

Italië 1970. Drama van Damiano Damiani. Met o.a. Ornella Muti, Alessio Orano en Amerigo Tot.

Geënt op de ware geschiedenis van Franca Viola, het onteerde meisje, dat zorgde voor een groot schandaal in Sicilië. Muti speelt in haar eerste film de onderworpen, maar mooie dochter van een boer, die het slachtoffer is van een aardbeving. Een rijke mafioso laat zijn oog op haar vallen en hij denkt dat ze wel met hem zal trouwen als hij haar eerst ontvoert en dan verkracht. Maar inplaats daarvan klaagt zij hem aan en zij haalt haar ouders over haar te steunen in een gewaagde civiele procedure. Ze wint, net als Muti's indrukwekkende spel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ornella Muti op televisie komt.

Reageer