Jacques Weber

Regisseur, Acteur, Scenarist

Jacques Weber is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 50 films gevonden.

Bienvenue parmi nous

2012 | Drama

Frankrijk 2012. Drama van Jean Becker. Met o.a. Patrick Chesnais, Miou-Miou, Xavier Gallais en Jacques Weber.

Hij mag een gevierd schilder zijn, plotsklaps houdt Taillandier (Chesnais) het voor gezien. Hij stapt in de auto en vertrekt, zonder doel en zonder zijn naasten een uitleg te geven. Zijn ontmoeting met een tienermeisje (Lambert) dat in de knel zit, geeft een nieuwe wending aan zijn leven. Regisseur Becker, die zijn scenario baseerde op de gelijknamige roman van Eric Holder, weet zijn drama over een lente-herfst relatie niet boven allerlei clichés uit te tillen. Jammer voor Chesnais, die ongeveer tegelijkertijd schitterde in Je ne suis pas là pour être aimé.

Joseph l'insoumis

2011 | Drama

Frankrijk/België 2011. Drama van Caroline Glorion. Met o.a. Laurence Côte, Anouk Grinberg en Jacques Weber.

Omdat politiek en bureaucraten in naoorlogs Frankrijk verzuimen om haast te maken met sociale woningbouw, wonen honderden mensen in een bidonville bij de Parijse voorstad Noisy-le-Grand. Strijdbare priester Joseph (hier met panache vertolkt door theatergrootheid Weber) bekommert zich als enige om de kanslozen en uitgestotenen. Sociaal-realistisch tv-drama snijdt vergeten episode aan en portretteert Joseph Wresinski (1917-1988), oprichter van ATD Vierde Wereld. ATD staat voor Agir Tous pour la Dignité ('Samen voor de waardigheid') en heeft wereldwijd een adviesfunctie over het armoedeprobleem.

Fais-moi plaisir!

2009 | Komedie

Frankrijk 2009. Komedie van Emmanuel Mouret. Met o.a. Emmanuel Mouret, Judith Godrèche, Déborah François, Frédérique Bel en Jacques Weber.

Mouret verlaat het Eric Rohmer-pad der 'talige' comédie dramatique voor een heerlijke farce inclusief Harold Lloyd-hommage. In de charmante-stuntelrol van uitvinder Jean-Jacques gaat hij, op strikt verzoek van zijn vriendin, uit met een onbekende jongedame teneinde de springerige hormonen te temmen. Eer hij het weet, bevindt hij zich in de parallelle wereld van de rijken en machtigen. Zowel als scenarist-regisseur als acteur voelt Mouret zich in deze onderkoelde situatiekomedie duidelijk kiplekker. Dit Parijs-bonbonnetje van aanzienlijk raffinement amuseert van grappige beginscène tot lief einde. Droogkomische bijrol van theaterster Jacques Weber.

Les ambitieux

2006 | Komedie

Frankrijk 2006. Komedie van Catherine Corsini. Met o.a. Karin Viard, Éric Caravaca en Jacques Weber.

Julien, timide aspirant romancier uit de provincie, dorst naar publicatie. Judith, professioneel en privé gehaaide uitgeefster in Parijs, ziet een verzetje. Hun ontmoeting zorgt voor wederzijds besnuffelen en, nadat Julien het verhaal van Judiths activistische vader ontdekt, voor gedonder. In deze aangenaam lichtvoetige komedie met kartelrandjes bewegen de scrupuleniveaus der hoofdpersonages zich gaandeweg in tegenovergestelde richting. Het geeft Viard en Caravaca vrijbrieven voor subtiel spel met karakterontwikkeling, en regisseur Corsini ruimte voor malicieuze observaties over de ambitiemens en het literaire wereldje.

7 ans de mariage

2003 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 2003. Komedie van Didier Bourdon. Met o.a. Didier Bourdon, Catherine Frot, Yan Duffas en Jacques Weber.

Na zeven jaar huwelijk is de spanning er wel een beetje vanaf in het echtelijk bed van Audrey (Frot) en Alain (Bourdon). Op aanraden van een bevriende seksuoloog besluiten ze, aanvankelijk wat onwennig, naar middelen te zoeken om het vuur weer wat op te rakelen. Het wordt een wondere tocht door de wereld van de moderne erotiek, met onverwachte resultaten. Mild geestige erotische komedie van de Frans-Algerijnse Bourdon, die een leuke sukkel neerzet. Frot is ook prima als langzaam onttruttende Parisienne.

Ruy Blas

2002 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film, Drama

Frankrijk 2002. Romantiek van Jacques Weber. Met o.a. Carole Bouquet, Gérard Depardieu, Jacques Weber, Jacques Sereys en Anne Suarez.

Don Salluste (Depardieu) wordt door koningin Marie de Neubourg van Spanje (Bouquet) ontheven van zijn functie en verbannen. Vernederd en verzuurd broedt Don Salluste op wraak. Zijn neef, Don C[KA1]esar de Bazan (Weber), die ook al uit de gratie gevallen is, houdt zich in leven als struikrover. Don Salluste stelt zijn neef voor de koningin te doorklieven, maar Don C[KA1]esar wimpelt het voorstel beleefd doch gedecideerd af. Dan neemt Don Salluste toevlucht tot een list. Hij zorgt ervoor dat zijn neef naar de galeien wordt gestuurd en laat zijn kamerdienaar Ruy Blas (Gallais) diens identiteit aannemen en tot de koningin doordringen. Don Salluste rekent echter buiten de waard met de charme van Ruy Blas: de koningin valt ervoor en Ruy vergeet zijn missie. Nu moet de machiavellistische Don Salluste zijn toevlucht nemen tot een ander middel dat zijn doel zal heiligen. Gallais speelt zijn rol met overtuiging, Bouquet is van grote klasse en Depardieu - 'le cinéma c'est moi'- die voor een keertje niet iedere scène domineert, is dan geen zonnekoning, maar wel goed. Het scenario is van Jean-Claude Carrière naar het toneelstuk van Victor Hugo, die daarmee de betrekkelijkheid van de monarchie heeft willen laten zien en willen aantonen dat het volk ook mondig is; Hugo was zijn tijd ver vooruit. Het prachtige camerawerk is van José Luis Alcaine, die op authentieke locaties draaide. Voor de liefhebbers van kostuumfilms.

Tôt ou tard

2000 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 2000. Komedie van Anne-Marie Etienne. Met o.a. Philippe Torreton, Amira Casar, Laura del Sol, Anny Duperey en Jacques Weber.

Fransman [KA1]Eric (Torreton) werkt in de bouw in Praag en is daarmee niet helemaal gelukkig. Zijn grote liefde is niet zijn vrouw Anna (Savic), maar de cello, waarmee hij carri[KA2]ere wil maken en roem wil oogsten. Tegelijkertijd zien we Catherine (Casar) in Parijs worstelen met een zang- en songwriters loopbaan. Ze verknalt de ene auditie na de andere. Éric besluit naar de lichtstad terug te keren en Anna heeft het voor het nakijken. We begrijpen dit door de voice-over van het ongeboren kind in de schoot van Catherine. De rest afwachten, en vooral afzien tot de stukken in elkaar passen nadat de wegen elkaar diverse malen gekruist hebben. Het voorspelbare scenario van regisseuse Etienne is traag van tempo en de in eigen land populaire hoofdrollen Torreton en Casar zijn behoorlijk vermoeiend. Het camerawerk is van Alain Choquart.

Depardieu... le regard des autres

2000 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 2000. Documentaire van Catherine Jivora en Pierre-André Boutang. Met o.a. Le Dœuff, Nathalie Baye, Claude Berri, Michel Blanc en Bertrand Blier.

Een collage van diverse interviews, gegeven door een uiteenlopende reeks mensen op even uiteenlopende tijdstippen, over de Franse acteur G[KA1]erard Depardieu (1948). Op die manier trachten de makers een beeld te cre[KA3]eren van de persoon, de mythe, de mens, de acteur, de zakenman, de regisseur, enz., zonder dat Depardieu zelf op de pijnbank gelegd wordt. Helaas wordt het haast een promotiefilm voor hem, want nergens is er een woord kritiek te bespeuren in de soms ellenlange hommages. Het geheel wordt ge[KA3]illustreerd met fragmenten uit zowel zijn theaterwerk, o.a. [KL]Les gar[KA10]cons de la bande[KLE] van Matt Crowley (uit 1968) en [KL]Galapagos[KLE] van Jean Chatenet (uit 1971). Met een fragment uit LES VALSEUSES (1974) belanden we dan bij het serieuze filmwerk. Een documentaire die uitsluitend in de smaak zal vallen van de kritiekloze Depardieu-fans. De regisseurs schreven zelf het scenario en tekenden tevens voor de montage. Fotografie is van Barney Gumble.

Bérénice

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Carole Bouquet, Gérard Depardieu, Jacques Weber, Isabel Otero en Hugues Quester.

Rome, 79 jaar na Christus. Keizer Vespasianus is gestorven en zijn zoon Titus (Depardieu) moet hem opvolgen. Titus is verliefd op B[KA1]er[KA1]enice (Bouquet), de koningin van Palestina. Zijn liefde wordt beantwoord, maar ook zijn beste vriend Antiochus (Weber) begeert Bérénice. Een onmogelijke liefde voor Antiochus, maar ook een erg controversiële relatie voor Titus en Bérénice, want een Romeinse wet verbiedt de keizer om te huwen met een vreemde monarch. Eerste in een reeks prestigieuze tv-bewerkingen van oude Franse klassieke tragedies. Spijtig genoeg werd ze verschrikkelijk theatraal in beeld gebracht, zodat de uitstekende reeks acteurs hun personages filmisch niet tot leven kunnen brengen. Gevolg is dat het geheel erg langdradig overkomt en dit wordt niet verholpen door de archaïsche taal die gesproken wordt. Een mislukte start ondanks de somptueuze decors en rijke kostuums. Jean-Claude Carriére bewerkte de tragedie van Jean Racine samen met regisseur Verhaeghe. Mooie fotografie van Gérard Vigneron. Stereo.

Don Juan

1998 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Spanje/Duitsland 1998. Romantiek van Jacques Weber. Met o.a. Jacques Weber, Michel Boujenah, Emmanuelle Béart, Penélope Cruz en Ariadna Gil.

De onverschrokken rokkenjager-edelman Don Juan (Weber) trekt met zijn trouwe bediende Sganarelle (Boujenah) begin 1600 door Spanje. Zonder enige wroeging doodt hij zijn vijanden en verleidt de vrouwen, waarop hij zijn oog laat vallen, zonder zich achteraf te bekommeren om hun gevoelens. Hij heeft Elvire (B[KA1]eart) van het klooster naar de sponde gelokt en daarna heeft hij haar vergeten. Elvire voelt zich gekrenkt en hitst haar broers op om de achtervolging van Don Juan inzetten en haar eer te wreken. Intussen belooft Don Juan afzonderlijk aan twee dorpsschonen, Mathurine (Cruz) en Charlotte (Gil), met hen te trouwen. Hun hoofd is zodanig op hol gebracht dat ze om hem gaan vechten. Nadat Don Juan met beiden de liefde bedreven heeft, vertrekt hij weer met de noorderzon. Dit kan natuurlijk niet eeuwig voortduren. Als Don Juan opnieuw Elvire ontmoet, heeft zij hem al afgeschreven, maar hij is en blijft onverbeterlijk en begrijpt het pas als het te laat is. Het scenario is van debuterend regisseur en hoofdrol Weber naar het blijspel uit 1665 Don Juan van Molieère, die in werkelijkheid Jean-Baptiste Poquelin heette. Het is een zeer vrije bewerking geworden, waarin Weber zijn rol op maat heeft gemaakt. De film is oppervlakkig en biedt niets nieuws, maar het camerawerk van Jose Luis Alcaine is verschrikkelijk mooi en de dames zijn stuk voor stuk heel aantrekkelijk, hetgeen niet van Weber opgemerkt kan worden. Boujenah geeft misschien wel de beste rol weg. Kostuums van Sylvie de Segonzac. Dolby Digital.

Que la lumière soit !

1997 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1997. Komedie van Arthur Joffé. Met o.a. Hélène de Fougerolles, Tchéky Karyo, Ticky Holgado, Pierre Arditi en Sergio Castellitto.

In deze fantastische vertelling treedt god hoogst persoonlijk op, vermomd als een beschermengel, die nadat hij zijn scenario voltooid heeft, afdaalt naar de aarde om de ideale regisseur te vinden. Regelmatig van gedaante verwisselend ontmoet god een zekere Jeanne (De Fougerolles), aan wie hij zijn project voorlegt. Zij geeft het aan haar baas Harper (Karyo), die het aanvaardt op voorwaarde dat zij een aantal veranderingen doorvoert. Als god er achter komt, is het te laat. Hij voelt zich verraden en ontmaskert in Harper de duivel. Hij ziet er vanaf en legt de opnames stil. Jeanne is wanhopig, gaat op zoek naar de almachtige, dwaalt door de straten en laat zich insluiten in een psychiatrische inrichting. Ze ontsnapt met de hulp van een aantal geestelijke gehandicapte patiënten. Met de camera aan de schouder legt ze haar dromen vast op de gevoelige laag. De film wordt op deze manier voltooid en gaat in een kathedraal in première. De reacties zijn laaiend enthousiast. Op lichte toon behandelt het scenario van regisseur Joffé het thema van een film die nog gemaakt moet worden en een film die gedraaid wordt. Hij wisselt steeds van zijde om een ongrijpbaar onderdeel van de film uit te bannen: de succesfactor. De rolprent bevat cameo's van talloze coryfeeën uit de film- en glitterwereld, die de kijker vrolijke knipoogjes geven. Meesterfotograaf Philippe Welt heeft zijn taak heel inventief verricht, waardoor de enscènering uitblinkt, maar hij overtreft het eenmalige succes van god bij diens première uiteraard niet.

Chienne de vie

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Bernard Uzan. Met o.a. Jacques Weber, Marie Laforêt, Bernard Menez, Pierre Aknine en Bruno Lochet.

Op een nacht krijgt de succesvolle en gerespecteerde acteur Daniel Rousseau (Weber) een telefoontje van zijn ex-vrouw Fran[KA10]coise (Laforet). Haar rondreizende toneelgezelschap zit zonder hoofdacteur en ze vraagt hem om in te springen. Niet bepaald enthousiast stemt hij uiteindelijk toe. Vanaf dat moment verandert zijn leven in een ware nachtmerrie. De film geeft een prima beeld van de problemen en genoegens van acteurs op tournee. Het komische aspect is er soms wat bijgesleurd en de grappen zijn niet steeds even fris. Weber en Laforet spelen echter op de toppen van hun talent. Spijtig dat ze niet al te best geholpen worden door het zwakke scenario van Olga Vincent, Eric Rognard, Jean-Pierre Alessandri en Brigitte Thomas. Fotografie van Eric Peckre. Nicam Stereo.

Beaumarchais l'insolent

1996 | Biografie, Avonturenfilm, Historische film, Komedie

Frankrijk 1996. Biografie van Edouard Molinaro. Met o.a. Fabrice Luchini, Manuel Blanc, Sandrine Kiberlain, Michel Aumont en Michel Serrault.

Het turbulente leven van de Parijse societyschrik, entrepreneur en schrijver Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (1732-1799) is een schelmenroman tjokvol woordduels, valkuilen en rake pointes. Luchini, in cinema en theater dé pleitbezorger der klassieke Franse letteren, was dan ook de ideale keuze voor de titelrol in deze even 'talige' als dynamische filmbiografie. Met veel zin voor theater werkt de aristocraat annex revolutionair zich steeds in de nesten, om zich daar telkens toch ook weer uit te redden. Scenario wortelt in toneelstuk van Sacha Guitry, zelf een romaneske figuur die taalvirtuositeit niet vreemd was. Schatkamer van knipogen en leuke bijrollen.

Northern Passage

1995 | Avonturenfilm

Canada 1995. Avonturenfilm van Arnaud Selignac. Met o.a. Neve Campbell, Jeff Fahey, Lorne Brass, Jacques Weber en Genevieve Rochette.

VV.

Bari

1994 | Avonturenfilm

Canada/Frankrijk 1994. Avonturenfilm van Arnaud Selignac. Met o.a. Jeff Fahey, Neve Campbell, Jacques Weber, Lorne Brass en Géneviève Rochette.

Het Hoge Noorden van Canada. De jonge Campbell, wiens Indiaanse moeder bij haar geboorte overleden is, besluit niet langer naar school te gaan in de stad en keert terug bij haar vader, Weber. Ze sluit vriendschap met de wolfshond Bari, die zich normaal door niemand laat benaderen, maar die toch niet aarzelt om een beer aan te vallen die Campbell bedreigt. Dan verschijnt de Amerikaanse zooloog Fahey die niet ongevoelig is voor de charmes van de halfbloed. De vriendschap tussen een meisje en een wilde hond. Erg origineel is het allemaal niet, wel mooi en ontroerend gefilmd met een uitstekende Campbell. Jonathan Hales baseerde zijn scenario op de roman Bari The Wolf van James Oliver Curwood. Mooie fotografie van Michel Mandero. Bestaat in originele Engelse en Franse versies.

Le petit garçon

1993 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1993. Oorlogsfilm van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Jacques Weber, Brigitte Rouan, Stanislas Forlani, Ludmila Mikaël en Serge Reggiani.

Het is 1942, Frankrijk tijdens WO II. De 8-jarige Fran[KA10]cois (Forlani-Crevill[KA1]en) is verhuisd uit Parijs en hij woont nu op een ch[KA4]ateau op het platteland in de vrije zone in de Midi (de Tarn). Ze hebben daar gelukkig weinig last van de oorlog. Zijn vader (Weber) heeft zijn ma[KA4]itresse, Madame Roussel (Mikael), in de buurt aan een baantje bij het onderwijs geholpen. Fran[KA10]cois` moeder Christina (Rouan) heeft het door, maar doet net alsof ze het niet merkt.

Antoine Rives, le juge du terrorisme : L'affaire du DC 10

1993 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1993. Thriller van Philippe Lefebvre. Met o.a. Jacques Weber, Jean-Pierre Bisson, Jean-François Balmer, Michel Galabru en Jean-Pierre Kalfon.

Een DC 10 van de Afrikaanse luchtvaartmaatschappij TAI op weg van Brazzaville naar Parijs stort neer in de T[KA1]en[KA1]er[KA1]e-woestijn. Onderzoeksrechter Rives (Weber) krijgt het dossier op zijn bureau en hij begeeft zich ter plaatse. Van Amerikaanse zijde hoort hij dat dit ongeluk een sterke gelijkenis vertoont met de bomaanslag op een Boeing van Panam boven Schotland. Uit onderzoek blijkt dat Palestijnen mogelijk achter de aanslag zitten, terwijl de bom afkomstig kan zijn uit Iran, Libi[KA3]e of Syri[KA3]e. Weer een spectaculair onderzoek van Antoine Rives, ook dit keer gebaseerd op authentieke feiten: het vliegtuig van de Franse overzeese luchtvaartmaatschij UTA (die inmiddels is opgeheven wegens reorganisatie) dat door de Libi[KA3]ers in opdracht van dictator al-Kadhafi werd opgeblazen, evenals de voornoemde Boeing 747 (van Panam, die inmiddels failliet isgegaan en niet meer bestaat) boven het Schotse Lockerbie. De Libische agenten werden uiteindelijk veroordeeld en moesten een lange tijd doorbrengen in een Noorse gevangenis. De nabestaanden van de slachtoffers werden na lang juridisch touwtrekken en internationale politieke druk door Libië tenslotte gecompenseerd voor het verlies van hun dierbare familieleden. Daarna was al-Kadhafi weer acceptabel, maar zijn reputatie als paria van de internationale politiek heeft hij niet meer van zich kunnen afschudden. Het scenario is van regisseur Lefèbvre, Jean-Gérard Imbar en Norbert Saada. Het is zeer gedetailleerd, waardoor we het onderzoek tot in de details kunnen volgen en zo komen we het een en ander te weten over de problemen, die een onderzoeksrechter voor internationaal terroristen op zijn weg, zelfs in eigen land, kan tegenkomen. De minste of geringste zet kan een internationaal diplomatiek incident veroorzaken. Goed spel van de algehele rolverdeling. Het camerawerk is van François Lartigue. Aflevering 6 van het eerste seizoen, nummer 6 van 6.

Antoine Rives, le juge du terrorisme : L'affaire Sauer-Krabbe

1993 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1993. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Jacques Weber, Jean-Pierre Bisson, Michel Galabru, Jean-Pierre Kalfon en Nathalie Roussel.

De Franse anti-terreurbrigade slaagt erin dankzij een tip van hun Duitse collega`s twee internationaal gezochte terroristen, Sauer (Lemaire) en Krabbe (Glass), te arresteren in een parkeergarage. Door de toevallige tussenkomst van een politieman is men verplicht de politie in te schakelen zodat de zaak, die geheim had moeten blijven, openlijk bekend wordt. Het gevolg is dat de leider der terroristen eist dat zijn mensen worden vrijgelaten. Rechter Rives (Weber), specialist in dit soort zaken, komt onder zware politieke druk te staan. Gebaseerd op waar gebeurde feiten - twee leden van de Duitse RAF gepakt in Parijs - toont de film de machteloosheid van de rechtsstaat tegenover het internationale terrorisme. De centrale figuur is de beruchte Venezuelaan Carlos, bijgenaamd de jakhals, die indertijd gezocht door de politie van ieder land ter wereld werd gezocht. Tenslotte wisten de Fransen hem te arresteren in Soedan en hij werd veroordeeld voor de bomaanslagen met dodelijke afloop op een trein. Weber speelt op uitstekende wijze titelrol, waardoor de film een diepe indruk achter laat. Het camerawerk is van Roland Bernard. Aflevering 2 van het eerste seizoen, nummer 2 van 6.

Antoine Rives, le juge du terrorisme : L'affaire Kamel Benami

1993 | Thriller

Frankrijk 1993. Thriller van Philippe Lefebvre. Met o.a. Jacques Weber, Jean-Pierre Bisson, Michel Galabru, Jean-Pierre Kalfon en Nathalie Roussel.

Er wordt actief onderhandeld over de ruil van een Iraanse terrorist tegen Franse gijzelaars in Libanon. De onderhandelingen mislukken echter en de uitwisseling gaat niet door. Enkele dagen later ontploft een bom in een winkel aan de Champs-Elys[KA1]ees. Volgens onderzoeksrechter Antoine Rives (Weber) staan beide zaken met elkaar in verband. Een degelijke in elkaar gestoken film over het onderzoek, gebaseerd op ware feiten. Weber legt in zijn titelrol een gevoel van zowel menselijkheid als rechtvaardigheid. Het scenario van Lefèbvre, Yves Ellena en Norbert Saada biedt een onthullende blik achter de schermen van de strijd tegen het terrorisme. Het camerawerk is van François Lartigue. Aflevering 3 van het eerste seizoen, nummer 3 van 6.

Antoine Rives, le juge du terrorisme : L'affaire Akbari

1993 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1993. Thriller van Philippe Lefebvre. Met o.a. Jacques Weber, Jean-Pierre Bisson, Jean-François Balmer, Michel Galabru en Jean-Pierre Kalfon.

Na een moordaanslag in Parijs wordt de Irani[KA3]er Feridoun Akbari (Vergas) gearresteerd door onderzoeksrechter Rives (Weber). Gevolg: in Iran worden Fransen gegijzeld en de diplomatieke druk vanuit Teheran wordt ondraaglijk. Ondanks het protest van anti-terreur rechter Rives wordt Akbari vrijgelaten. Kort daarop wordt in Iran een gegijzelde Fransman vermoord. Commissaris Bellec (Bisson) arresteert een aantal sympathisanten van de Hezbollah zodat geleidelijk een beeld ontstaat van de terroristische aanslag. We zien Rimbaud wederom als de Franse minister van Buitenlandse Zaken en Galabru als lid van de vaste bezetting in de rol van minister van Binnenlandse Zaken. Een interessante tv-film over de gespannen verhouding tussen Parijs en Teheran, terrorisme, geheime onderhandelingen om gijzelaars uit te wisselen en gemanipuleer tot op het hoogste niveau. Een spannende politieke thriller naar een scenario van Lefèbvre, Norbert Saada en Jean-Gérard Imbar, gebaseerd op politieke verwikkelingen die in 1987 de relatie tussen Parijs en Teheran explosief maakte. Het camerwerk is van François Lartigue. De vijfde aflevering uit een reeks van zes. Mono.

Antoine Rives, le juge du terrorisme : Action Rouge

1993 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1993. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Jacques Weber, Jean-Pierre Bisson, Nathalie Roussel, Bernard Freyd en Alain Rimoux.

Tijdens de obscure oorlog tussen Iran en Irak wordt het embargo tegen Irak meerdere malen geschonden, wat de gemoederen in Iran hoog doet oplopen. In Beiroet wordt een aanslag gepleegd tegen zowel Amerikaanse mariniers als Franse parachutisten. Onderzoeksrechter Antoine Rives (Weber) moet uitzoeken of er een rechtstreeks verband bestaat tussen Iran en de Duitse RAF (Rote Armee Fraktion). Goede politieke thriller die net als de andere films in de ANTOINE RIVES-reeks aantoont dat internationale spionage niet altijd even spectaculair hoeft te zijn als de James Bond-verhalen. Weber speelt de rol van de hoge ambtenaar die niet voor een kleintje vervaard is. Daardoor worden realistische actiescènes afgewisseld met meer persoonlijke momenten van een onderzoeksrechter op zijn kantoor of thuis. Het scenario van Norbert Saada, Yves Ellena en Béhat is uitstekend gedocumenteerd en is weer gebaseerd op een authentiek onderzoek. Het camerawerk is van Roland Bernard. Aflevering 4 van het eerste seizoen, nummer 4 van 6.

Antoine Rives, juge du terrorisme

1993 | Thriller

Frankrijk 1993. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Jean-Pierre Bisson, Jacques Weber en Jean-François Balmer.

Tijdens de obscure oorlog tussen Iran en Irak wordt het embargo tegen Irak meerdere malen geschonden, wat de gemoederen in Iran hoog doet oplopen. In Beiroet wordt een aanslag gepleegd tegen zowel Amerikaanse mariniers als Franse parachutisten. Onderzoeksrechter Antoine Rives (Weber) moet uitzoeken of er een rechtstreeks verband bestaat tussen Iran en de Duitse RAF (Rote Armee Fraktion). Goede politieke thriller die net als de andere films in de ANTOINE RIVES-reeks aantoont dat internationale spionage niet altijd even spectaculair hoeft te zijn als de James Bond-verhalen. Weber speelt de rol van de hoge ambtenaar die niet voor een kleintje vervaard is. Daardoor worden realistische actiescènes afgewisseld met meer persoonlijke momenten van een onderzoeksrechter op zijn kantoor of thuis. Het scenario van Norbert Saada, Yves Ellena en Béhat is uitstekend gedocumenteerd en is weer gebaseerd op een authentiek onderzoek. Het camerawerk is van Roland Bernard. Aflevering 4 van het eerste seizoen, nummer 4 van 6.

Meurtre en douce

1990 | Misdaad

Zwitserland/Frankrijk/Canada 1990. Misdaad van Patrick Dromgoole. Met o.a. Jacques Weber, Jacques Spiesser, Sandrine Dumas, Gilles Gaston-Dreyfus en André Oumansky.

Weber is de briljante projectleider van een internationaal architectenbureau, geleid door zijn vriend Spiesser. Beiden zijn van middelbare leeftijd en geslaagd in het leven. Toch heeft Weber, ondanks de vele beloftes van Spiesser, nooit de projecten mogen uitvoeren die hem nauw aan het hart lagen. Bovendien is zijn mooie echtgenote, Catillon, een vreemde voor hem. Hij aarzelt dan ook niet lang als een modelbouwster (Dumas) op een avond zijn hulp inroept. Die avond verandert zijn leven drastisch. Alledaagse thriller die op kunstmatige wijze een vergezochte, ongeloofwaardige plot logisch wil laten overkomen. Acteursprestaties zijn bevredigend, maar aan het scenario dat Sylvain Saada inspireerde op Murder On Side van Day Keene schort het nodige. Sombere fotografie van Jacques Guérin.

Le dernier mot

1990 | Drama

Duitsland/Oostenrijk/Italië/Frankrijk 1990. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Maria Schell, Marie Theres Relin, Jacques Weber, Jean-Pierre Aumont en Tom Novembre.

In 1989 ontvlucht Schell de DDR met de grote stroom vluchtelingen, die via Hongarije het Westen bereiken. Ze wil naar Parijs, waar ze vijftien jaar geleden haar dochter heen wist te krijgen. Het weerzien met de jonge vrouw, de veelbelovende kunstenares Relin, is aanvankelijk een teleurstelling omdat de verwijdering te groot is geworden. Geleidelijk weet Schell het ijs te breken: ze schept een vriendelijke band met Relins vriend, de twintig jaar oudere architect Weber en er ontstaat vervolgens een toenadering tussen moeder en dochter. Als Aumont, die Relin als kind uit de DDR smokkelde, op de proppen komt, raakt de stemming verbitterd en blijken er diepe verwijten te zijn, die zoals later zal blijken op misverstanden berusten. Schell vertrekt naar Oost-Berlijn om zich voor de jonge democratie die door de vallende muur opkomt, te gaan inzetten. Als Relin de waarheid hoort over Aumont en haar moeder, krijgt zij spijt en vertrekt spoorslags naar Berlijn. Overtuigend en onderhoudend drama. Mooi spel van Schell. Scenario van Christine Miller en gefotografeerd door Richard Andry.

Lacenaire

1990 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1990. Biografie van Francis Girod. Met o.a. Daniel Auteuil, Jean Poiret, Jacques Weber, Maïwenn en Samuel Labarthe.

Biografische film over het leven van deze dichter, schrijver, biseksuele verleider, erudiet met verfijnde manieren en moordenaar omwille van het plezier, die daarin zover ging dat hij in 1836 zijn eigen zelfmoord onder de guillotine in sc[KA2]ene zette. En hoewel Auteuil de voortreffelijke vertolking van dit duistere maar romantische personage door Marcel Herrand in LES ENFANTS DU PARADIS (Marcel Carn[KA1]e, 1945) niet kan doen vergeten, geeft hij toch op magistrale wijze gestalte aan dit uitzonderlijke wezen. De tijd van toen is op uiterst zorgvuldige en schitterende wijze opnieuw tot leven gebracht. Het camerawerk werd verzorgd door een ware kolorist (Bruno de Keyzer). Eén van de best geslaagde rolprenten van deze filmmaker. Scenario van Georges Conchon en Francis Girod.

Cyrano de Bergerac

1990 | Romantisch drama, Historische film, Komedie

Frankrijk 1990. Romantisch drama van Jean-Paul Rappeneau. Met o.a. Gérard Depardieu, Anne Brochet, Vincent Perez, Jacques Weber en Roland Bertin.

Nooit verouderende romantiek over hoe de buitenkant vaak het zicht belemmert op innerlijke schoonheid. Mooie jongeling Christian wil de schone Roxane het hof maken, maar is verbaal ietwat zwakbegaafd. Vervolgens fungeert de met een immense neus uitgeruste poëet Cyrano - overigens een historisch figuur die leefde van 1619-1655 - als souffleur d’amour. Depardieu op z’n uitbundigst, Rappeneau op z’n zwierigst, componist Jean-Claude Petit op z’n kamerbreedst: deze Cyrano is zonder twijfel de heerlijkste filmadaptatie ooit van Edmond Rostands theaterstuk. Terecht met prijzen overladen.

Les poneys sauvages: Terres brûlantes

1989 | Avonturenfilm, Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Avonturenfilm van Robert Mazoyer. Met o.a. Jacques Weber, Michel Duchaussoy, Yves Beneyton, Jean-François Balmer en Florence Haziot.

Derde deel uit de serie naar de roman van Michel D[KA1]eon, die samen met de regisseur het scenario schreef. Georges (Weber) is voor een opdracht in Barcelona. Na een avontuurtje met een jonge liftster keert hij naar Parijs terug, waar zijn zeventien- jarige zoon Daniel (Furic) woont. Nu wil zijn baas hem naar Algerije sturen, en Daniel krijgt het voor elkaar dat zijn vader hem meeneemt. Als we niet te veel aandacht besteden aan het eerste, nogal overbodige deel van de film en de ogen sluiten voor het onwaarschijnlijke (of onbezonnen) plan met een jongen van die leeftijd naar een land in oorlog af te reizen, zien we een compacte en degelijke regie, overtuigende personages en een opmerkelijke reconstructie van het Algerije van die tijd, met propaganda van het Franse geheime leger, enz... Tamelijk

Les poneys sauvages 2 - Sarah

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Robert Mazoyer. Met o.a. Jacques Weber, Michel Duchaussoy, Yves Beneyton, Florence Haziot en Jean-François Balmer.

Tweede deel van het fresco LES PONEYS SAUVAGES van Michel Déon. Het verhaal speelt zich af in Frankrijk in de periode van 1945 tot 1954. Sarah verkiest weer de vrijheid na het leven te hebben geschonken aan een kind. Michel Mezières vindt haar terug in Parijs waar zij een nieuw bestaan heeft opgebouwd. De film is niet zo'n staaltje van meesterschap als het boek, maar deze bewerking loopt goed en het spel is overtuigend. Een vervolg op LES PONEYS SAUVAGES 1 - LES COMBATTANTS DE L'OMBRE.

Les Poneys sauvages 3 - Terres violentes

1989 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Robert Mazoyer. Met o.a. Jacques Weber, Yves Beneyton, Nathalie Juvet, Hervé Furic en Michel Duchaussoy.

Met 'terres violentes' wordt de grond aan het eind van de Algerijnse oorlog bedoeld. Georges is daar op reportage. Geloofwaardige personages in een knap gemaakte, pretentieloze film, waarbij de romanticus volop aan zijn trekken kan komen.

Les Poneys Sauvages 1 - Les combattants de l'Ombre

1989 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Robert Mazoyer. Met o.a. Jacques Weber, Yves Beneyton, Marc Delsaert, Florence Haziot en Michel Duchaussoy.

Vier studenten (twee uit Frankrijk en twee uit Engeland) zweren in 1938 tijdens hun studie in Cambridge dat ze elkaar hun hele leven zullen blijven steunen. Dan breekt de oorlog uit. Een bewerking van Michel Déon en Michel Legris van de roman- cyclus Les combattants de l'ombre geschreven door eerstgenoemde. Deze tv-film is erg ambitieus van opzet maar lijdt aan een gebrek aan financiële middelen in de oorlogsscènes. De acteurs laten echter overtuigend spel zien. Prima muziek.

Le crime d'Antoine

1989 | Mysterie

Frankrijk 1989. Mysterie van Marc Rivière. Met o.a. Tom Novembre, Catherine Wilkening, Jacques Weber, Yves Robert en Stéphane Jobert.

Een getrouwe bewerking van de roman van Dominique Roulet, die zich ergens op het grensvlak van politie-, avonturen- en griezelfilm bevindt. Met zijn eerste lange speelfilm toont Marc Rivière zich een onevenwichtig filmer. Sommige scènes zijn zeer intens en andere zijn mislukt, vooral door het zo nu en dan onwaarschijnlijke scenario. De ontknoping is bovendien té vergezocht. Goede vertolkers, vooral Yves Robert. Het camerawerk van Claude Agostini is soms excentriek.

Adieu Christine

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Christopher Frank. Met o.a. Caroline Silhol, Michel Didym, Sophie Aubry, Jacques Weber en Inge Offerman.

Succesauteur Christopher Frank heeft deze keer niet een van zijn eigen werken verfilmd maar een roman van G.M. Bovay. De plaats van handeling is een kuuroord tegen het eind van WO II. Christine is vijftien en zit achter de kerels aan, wat eindigt in het bed van haar moeder. Maar deze keer wordt ze echt verliefd op een jongen van 22, die gedwongen wordt zijn aandacht te verdelen over twee vrouwen. Een tamelijk beklemmende situatie, met degelijk vakmanschap verteld. Het vele gepraat maken de acteurs weer goed door een aardige prestatie te leveren.

A deux minutes près

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Eric Le Hung. Met o.a. Jacques Weber, Charlotte de Turkheim, François-Eric Gendron en Dominique Règnier.

Tristan en Virginie hebben ieder een slecht huwelijk. Ze ontmoeten elkaar en het is liefde op het eerste gezicht. Maar ja, ze hebben geen rekening gehouden met de beslommeringen van alledag, noch met de reacties van de anderen. Le Hungs eerste film sinds 1977, na een aantal middelmatige tv-producties Aardige satire met zwakheden die vandaag de dag vaker voorkomen. Ook deze veel te 'lange ontmoeting' bevat clichés, gemeenplaatsen en gemakzucht. Wat rest is hetde mooie camerawerk van Philippe Théaudière en Norbert Marfaing Sintes; de acteurs proberen er het beste van te maken.

Une Vie suspendue

1988 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Libanon/Canada 1988. Drama van Jocelyne Saab. Met o.a. Jacques Weber, Hala Bassam, Juliet Berto, Youssef Housni en Denise Filiatrault.

Een liefdesgeschiedenis in Beiroet tussen een intellectueel die in deze stad geboren is en een jonge vluchtelinge. Met een scenario van Gérard Brach naar een idee van de regisseuse. Hij wordt gedood door een in een hinderlaag verborgen schutter. Dat is alles. Het gaat echter vooral over een opgegeven - met flash-backs 'over vroeger' - en door dertien jaar oorlog verwoeste stad. De dood is er een alledaags verschijnsel: door een gekke schutter of een verdwaalde kogel. Zelfs de kinderen dragen kalachnikov-geweren. Deze atmosfeer van dagelijkse tragiek wordt in prachtig opnamen weergegeven evenals het gejaagde gedrag van de twee hoofdrolspelers. Zij hebben hun hele rol fonetisch moeten leren. Deze film gaat over de totale ondergang rond wat voorlopige overlevenden.

L'adolescente sucre d'amour

1985 | Drama

Libanon/Frankrijk 1985. Drama van Jocelyne Saab. Met o.a. Jacques Weber, Hala Bassam en Juliet Berto.

Een ingewikkeld en bijna onmogelijk liefdesverhaal in een door de verwoesting surrealistisch geworden Beiroet. Niets van te begrijpen: het gaat over een jonge Libanese en een schilder die tussen twee culturen verscheurd wordt - slecht vertolkt door Jacques Weber, wat de film geen goed doet. Verder zien we opnames van een stad met een onbeschrijfelijke sfeer.

Escalier C

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Jean-Charles Tacchella. Met o.a. Robin Renucci, Jean-Pierre Bacri, Catherine Frot, Michel Aumont en Claude Rich.

Deze verfilming van de gelijknamige roman van Elvire Murail verhaalt van de dagelijkse beslommeringen van de bewoners van een appartementencomplex in Parijs die elkaar slechts in 'trappenhuis C' tegenkomen. Hoofdpersoon Forster Lafont (Renucci) is een onbeschofte, emotioneel ondoordringbare en rancuneuze kunstcriticus wiens cynisme wordt doorbroken wanneer een buurman zelfmoord pleegt. In het origineel werd de journalist uiteindelijk homoseksueel, een element dat in de film min of meer uit het zicht is verdwenen. Tacchella is ook de regisseur van het ontroerende Cousin, cousine uit 1975.

Un amour de sable

1980 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1980. Drama van Christian Lara. Met o.a. Jacques Weber, Anne Dolans, Evelyne Dassas, Jean-Jacques Moreau en Christine Laurent.

In Belle-Ile-en-Mer probeert Angela te herstellen van de gevolgen van een zenuwinzinking, daarbij vergezeld door een verpleegster. Zij had het plan opgevat haar man en zijn minnares te doden. Vervolgens komen deze twee om bij een auto-ongeluk, waar zij niets mee te maken heeft. Toch voelt zij zich vreselijk schuldig. Zij vertelt haar geschiedenis aan een andere vakantieganger, een gescheiden dierenarts, die haar bevrijdt van haar obsessie. Een mooi en moeilijk thema voor, bijvoorbeeld, iemand als Marguerite Duras. De voor het overige sympathieke, oprechte en soms ontroerende film van Lara - overigens de vader van de Antilliaanse cinema - kent gebreken en langdradige momenten. Het thema is hij bij lange na niet meester. Ook bekend als ANGELA.

Le Comte de Monte-Cristo

1979 | Avonturenfilm

Frankrijk/Duitsland 1979. Avonturenfilm van Denys de La Patellière. Met o.a. Jacques Weber, Carla Romanelli, Manuel Tejada, Jean-François Poron en Roger Dumas.

Groot-spektakel miniserie, naar de klassieke avonturenroman van Alexandre Dumas. Een genre dat bekwame regisseur De La Patelli[KA2]ere, helemaal niet ligt. Weber heeft bovendien te weinig charisma om gestalte te geven aan de legendarische graaf. Deze komt aanvankelijk als de zeeman Dant[KA2]es, verloofd met Romanelli in de rol van Mercedes, door een complot in een kerker terecht waaruit ontsnappen onmogelijk is. Een lotgenoot, de oude abb[KA1]e Virlojeux, wijdt er hem in zijn geheim in: op het eiland Monte Christo ligt een verborgen schat. In de lijkwade van de overleden abb[KA1]e slaagt Weber erin toch te ontsnappen en wordt uit de zee gehaald door smokkelaars. Het lukt hem vervolgens om de zoon van zijn voormalige geliefde Mercedes uit de klauwen van bandieten te redden. De jongeman nodigt zijn redder, voortaan de Graaf van Monte-Christo, uit om hem naar Parijs te vergezellen. Daar ontmoet hij opnieuw zijn vijanden van weleer, maar alleen Mercedes herkent hem. Eind goed al goed. Hoewel deze lange tv-serie meer mogelijkheden biedt om personages en gebeurtenissen uit het boek van vader Dumas te etaleren, wordt de verbeelding niet geprikkeld. De `coups de th[KA1]e[KA4]atre` en de karakterschetsen zijn te schematisch, terwijl de hartstochten te elementair en te weinig genuanceerd zijn. De voormalige Duitse leading-lady in internationale films (en ex- echtgenote van Tony Curtis) Christine Kaufmann, kreeg, omdat het een Frans-Duitse coproduktie was, het rolletje toebedeeld van Madame Danglars.

L'adolescente

1979 | Komedie, Drama

Frankrijk/Duitsland 1979. Komedie van Jeanne Moreau. Met o.a. Simone Signoret, Laetitia Chaveau, Francis Huster, Edith Clever en Jacques Weber.

Moreau verfilmde haar eigen jeugdherinneringen in dit verhaal over de 11-jarige Marie, die tijdens de zomervakantie bij grootmoeder Signoret op het platteland haar eerste verliefdheid beleeft en haar illusies over de volwassenen verliest. Het streven naar sfeer en de poëtische effecten verdoezelen de scherpe kanten van het anti-semitisme en de oorlogsdreiging anno 1939, maar het opmerkelijke acteren in de talrijke rollen houdt de aandacht toch vast.

Le Malin plaisir

1975 | Thriller, Komedie

Frankrijk 1975. Thriller van Bernard T. Michel. Met o.a. Jacques Weber, Claude Jade, Anny Duperey, Nicoletta Machiavelli en Mary Marquet.

Een historicus verongelukt voor hij zijn studiewerk heeft kunnen voltooien, zodat de uitgever een ghost-writer opdracht geeft het boek te voltooien. Deze maakt zijn entree in de uitsluitend uit vrouwen bestaande huishofhouding van de overledene en gaat zich, ondanks zijn groeiende twijfel over de omstandigheden van diens dood, steeds meer met hem identificeren. De rolbezetting en Midi-locaties zijn aantrekkelijk, maar de film is wat gemakzuchtig en oppervlakkig uitgewerkt voor wat betreft het thriller-element en het psychologische identificatieproces. Heeft de charme van een vakantiereportage.

Une Femme fatale

1974 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1974. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Anicée Alvina, Heinz Bennent, Jacques Weber, Tilly Breittenbach en Marc Moulin.

Een saai melodrama over de rivaliteit tussen twee piloten, rivaliteit die zelfs dodelijke gevolgen heeft als de jonge piloot de vrouw van zijn oudere collega het hof begint te maken, waarna deze reageert met de perfecte moord. Flets en vervelend.

La Femme aux bottes rouges

1974 | Drama

Spanje/Italië/Frankrijk 1974. Drama van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Catherine Deneuve, Fernando Rey, Jacques Weber, Laura Betti en Adalberto Maria Merli.

Door te werken in het zelfde surrealisme als vader Luis en met acteurs die met hem geassocieerd zijn haalt Bunuel zich vergelijkingen op de hals die nadelig moeten uitvallen. Niettemin had zijn film over excentrieke rijkaard die kunst koopt om te vernietigen en zich dan meet met schrijfster Deneuve - een kunstwerk op zich - opmerkelijk veel succes bij het publiek.

Aloïse

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Liliane de Kermadec. Met o.a. Delphine Seyrig, Isabelle Huppert, Marc Eyraud, Michael Lonsdale en Jacques Weber.

Zwitserse jonge vrouw groeit in begin deze eeuw op met vaderbinding en kan gehoopte zangcarrière niet doorzetten. Opgenomen in psychiatrische inrichting begint ze te schilderen en wordt met beelden van een imaginair theater beroemd. Waar-gebeurde case history werd niet uitdrukkelijk militante vrouwenfilm met opmerkelijk spel van Seyrig in titelrol, die als jong meisje door Huppert wordt vertolkt.

R.A.S.

1973 | Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk 1973. Oorlogsfilm van Yves Boisset. Met o.a. Jacques Spiesser, Jacques Weber, Jean-François Balmer, Philippe Leroy en Jacques Villeret.

In 1966 worden voor het eerst Franse dienstplichtigen naar Algerije gezonden. Ondanks hun onwil en verzet slaagt de commandant er in hen tot een keurkorps te drillen. Deze eerste Franse film die direct de Algerijnse oorlog tot onderwerp neemt, is vooral een indringend anti-militaristisch pamflet met een reeks opmerkelijke jonge acteurs. De titel staat voor: RIEN A SIGNALER.

Projection privée

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Françoise Leterrier en Francois Leterrier. Met o.a. Jean-Luc Bideau, Françoise Fabian, Bulle Ogier, Jane Birkin en Jacques Weber.

Een regisseur wil een film maken over een tragische episode toen hij zijn vriendin bedroog met een jongere vrouw en zij zich verdronk. Inmiddels is hij met een tweede vriendin getrouwd die vreest dat de geschiedenis zich zal herhalen met de actrice die 'haar rol' gaat spelen. Bovendien weet zij dat de werkelijkheid anders is dan hij denkt en in zijn scenario heeft geschreven. De film combineert psychologisch drama met de ontluistering van het creatief proces: fictie wordt gevoed door werkelijkheid maar vervalst die werkelijkheid ook als het dramatisch beter uitkomt. De sobere en eerlijke aanpak wordt gesteund door het voortreffelijk acteren.

État de siège

1972 | Thriller, Drama

Frankrijk/Duitsland/Italië 1972. Thriller van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, O.E. Hasse, Renato Salvatori, Jacques Weber en Jean-Luc Bideau.

Een 'technisch expert' van de CIA in Uruguay wordt gegijzeld door de guerrilleros van de Tupamaros, zowel om hem in te ruilen tegen door de regering gevangen kameraden, als om de geheime Amerikaanse bemoeienis met de fascistische dictatuur aan de kaak te stellen. Voor deze op feiten gebaseerde politieke thriller werd Montand gecast als de Amerikaan, de gemanipuleerde idealist die te laat de consequenties van het beleid van zijn regering beseft. Fascinerende politieke film van Costa-Gavras, die al eerder met Montand Z en L'aveu maakte.

Faustine et le bel été

1972 | Komedie, Romantiek, Familiefilm

Frankrijk 1972. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. Muriel Catalá, Isabelle Adjani, Marianne Egerickx, Francis Huster en Jacques Spiesser.

De zestien-jarige Faustine (Catalá) brengt de vakantie bij haar grootouders door en wordt nieuwsgierig naar de bewoners van een naburige villa. Even dromerig als kordaat zoekt ze contact en maakt zo kennis met de liefde, eerst door observatie van de intriges van anderen, dan uit eigen ervaring, en ontdekt het verschil tussen werkelijkheid en verbeelding. Belangrijk en uiterst esthetisch regiedebuut van de scenarioschrijfster kreeg een ontwapenende frisheid door een reeks jonge acteurs, Spiesser als Florent, Adjani als Camille en Huppert, aan het begin van hun carrière, die alleen voor de veelbelovende titelrol Catalá teleurstellend zou worden. Het scenario is van regisseur Companéez. Het camerawerk is van Chislain Cloquet. Eastmancolor, Mono.

L' Humeur vagabonde

1971 | Drama

Frankrijk 1971. Drama van Edouard Luntz. Met o.a. Erick Penet, Jeanne Moreau, Michel Bouquet, Madeleine Renaud en Margo Lion.

Een jonge provinciaal ontsnapt aan de sleur van het gezin en wil Parijs veroveren. Ondanks de belangstelling van een mondaine vrouw, keert hij teleurgesteld terug naar zijn geboorteplaats waar zijn moeder zijn vrouw vermoordt op verdenking van overspel. Dit voorval geeft hem kortstondige roem waardoor hij van het Parijse 'wereldje' opeens alle aandacht krijgt.Een niet geslaagde, maar interessante poging om een beeld te geven van het gebrek aan communicatie in een op een façade gerichte samenleving maakt de eenvormigheid duidelijk door Bouquet een hele reeks verschillende Parijzenaars te laten spelen. Terugkeer naar Parijs ná de tragedie voegt aan het voorafgaande niets toe en doet de vrij korte film langdradig lijken.

Berenice

-1 |

. Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Jacques Weber en Carole Bouquet.

Tv-bewerking van Jean-Daniel Verhaeghe van de tragedie van Jean Racine, ihkv een educatief project van het Franse ministerie van onderwijs, waarbij de fine fleur van de nationale film- en toneelwereld middelbare scholen bezoekt om in klasverband naar stukken te kijken van literaire grootheden. Een pracht stuk overigens, zeker in de bewerking van scenarioschrijver Jean-Claude Carrière, die de drie actes fraai aaneen smeedde, en onbegrijpelijke politieke toespelingen schrapte. Bleef over een mooi, intiem verfilmd verhaal over de tragische liefde tussen de Romeinse keizer Titus (Gérard Depardieu) en titelheldin Bérénice (Carole Bouquet). Jacques Weber speelt koning Antiochus die ook al een oogje op Bérénice heeft

Antoine Rives

-1 |

. Philippe Lefebvre. Met o.a. Michel Galabru, Jean-Pierre Bisson en Jacques Weber.

Tv-bewerking van Jean-Daniel Verhaeghe van de tragedie van Jean Racine, ihkv een educatief project van het Franse ministerie van onderwijs, waarbij de fine fleur van de nationale film- en toneelwereld middelbare scholen bezoekt om in klasverband naar stukken te kijken van literaire grootheden. Een pracht stuk overigens, zeker in de bewerking van scenarioschrijver Jean-Claude Carrière, die de drie actes fraai aaneen smeedde, en onbegrijpelijke politieke toespelingen schrapte. Bleef over een mooi, intiem verfilmd verhaal over de tragische liefde tussen de Romeinse keizer Titus (Gérard Depardieu) en titelheldin Bérénice (Carole Bouquet). Jacques Weber speelt koning Antiochus die ook al een oogje op Bérénice heeft

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jacques Weber op televisie komt.

Reageer