Renzo Rossellini (1908-1982): muziek.
Er zijn 43 films gevonden.

Caligola

1979 | Historische film, Erotiek

Italië​/​​Verenigde Staten 1979. Historische film van Tinto Brass. Met o.a. Malcolm McDowell, Teresa Ann Savoy, John Gielgud, Peter O'Toole en Adriana Asti.

Het scenario van Gore Vidal over de psychotische Romeinse keizer werd in 1976 verfilmd met zoveel accent op sensatie en sadisme dat de schrijver zijn naam er niet aan wilde verbinden. De producent, Penthouse-uitgever Bob Guccione, besteedde nog vier jaar aan ingelaste pornoscènes die ook Brass te bar waren. Het resultaat is, ook door de brokkelige montage en een ratjetoe aan muziek, een geheel stijlloze film waar na de eerste verbazing om slecht spelende, respectabele acteurs tussen lamlendige seksscènes te zien rondwandelen, de verveling snel toeslaat. Door keuring of zelfcensuur van distributeurs rouleert de film in uiteenlopende lengten. Hier geldt, hoe korter hoe beter.

Vanina Vanini

1961 | Drama, Romantiek, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1961. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Sandra Milo, Laurent Terzieff, Martine Carol, Paolo Stoppa en Isabelle Corey.

Een Carbonaro die in de 19e eeuw voor de eenheid van Italië strijdt, wordt verliefd op een prinses, maar laat zijn ideaal boven de liefde gaan. Uit jaloezie verraadt ze de Carbonaro, maar probeert daarna het leven van haar geliefde te redden. Deze onderschatte film van Rossellini - naar motieven uit nagelaten werk en correspondentie van Stendhal - weet onder het uiterlijk van een verzorgd romantisch melodrama heel wat historische gegevens en politieke discussiestof aan de toeschouwer te presenteren. Ideologische uiteenzettingen worden voornamelijk in bed gehouden. Milo is niet opgewassen tegen de titelrol, maar de regisseur bereikt een verrassend resultaat met anders alleen maar decoratieve actrices als Carol en Corey. Franco Solinas, Diego Fabbri, Jean Gruault, Antonello Trombadori en regisseur Rossellini schreven het scenario. Camerawerk van Luciano Trasatti.

I Tartari

1961 | Avonturenfilm, Historische film, Drama, Actiefilm

Italië 1961. Avonturenfilm van Richard Thorpe en Ferdinando Baldi. Met o.a. Victor Mature, Orson Welles, Liana Orfei, Folco Lulli en Arnoldo Foà.

Tartaren verhinderen de vrije doorgang aan Vikingen over de Wolga. De Vikingen weigeren steun aan de Tartaren in hun strijd tegen de Slaven, wat resulteert in valstrikken en gijzelingen over en weer die in bloedige wraak beslecht worden. Deze +spektakelfilm heeft een scenario als een simpel stripverhaal, maar is met geroutineerde vaart in beeld gebracht. De acteurs - Welles in de eerste plaats - doen maar wat. Scenario van Domenico Salvi, Sabatino Ciuffini, Oreste Palella, Mario Frattini en Ambrogio Molteni. Camerawerk van Amerigo Gengarelli.

Viva l'Italia

1960 | Historische film

Italië 1960. Historische film van Roberto Rossellini. Met o.a. Renzo Ricci, Tina Louise, Giovanna Ralli, Franco Interlenghi en Paolo Stoppa.

Garibaldi voert in 1860 een vrijwilligersleger aan om Sicilië van de Bourbonse onderdrukking te bevrijden. Hij draagt het over aan Koning Victor-Emmanuel II, maar zijn partizanen zien in hem het hoofd van de Italiaanse republiek. De film mist de analytische kwaliteiten van Rossellini's latere historische werk, maar geeft een overtuigende en soms spectaculaire reconstructie met een genuanceerde rol van de toneelveteraan Ricci als Garibaldi.

Il Generale Della Rovere

1960 | Oorlogsfilm

Italië 1960. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Vittorio De Sica, Hannes Messemer, Sandra Milo, Giovanna Ralli en Mary Greco.

Prachtig geacteerde rol van De Sica die een As-generaal speelt en erin gelooft. Een enigszins trage film, maar een prima portret. Sergio Amidei, Diego Fabbri, Indro Montanelli en Rossellini bewerkten een verhaal van Montanelli tot scenario. Carlo Carlini deed het camerawerk.

Era notte a Roma

1960 | Oorlogsfilm, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Leo Genn, Peter Baldwin, Sergey Bondarchuk, Giovanna Ralli en Renato Salvatori.

Drie ontsnapte soldaten uit verschillende legers - een Brit (Genn), een Amerikaan (Baldwin) en een Rus (Bondarchuk) - vinden tijdens WO II in Rome onderdak bij een vrouw (Ralli) die via de zwarte markt wat inkomsten heeft. Ondertussen rukken de Geallieerden op. Een soort didactische remake van Rosselini's Roma, città aperta (1945), waarbij de personages, overigens gespeeld door goede acteurs, ieder een politiek standpunt vertegenwoordigen. Technisch interessant doordat scènes in één vaste camera-instelling zijn opgenomen, met een door de regisseur zelf ontwikkelde Pancinor-zoomlens.

Le legioni di Cleopatra

1959 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Vittorio Cottafavi. Met o.a. Linda Cristal, Georges Marchal, Ettore Manni, Massimo Girotti en Alfredo Mayo.

Marcus Antonius is verslagen door de vloot van Octavianus die gladiator Lucilius naar Egypte stuurt om hem van de verraderlijkheid van koningin Cleopatra te overtuigen zodat hij zijn verdere strijd tegen Rome zal staken. Lucilius` pogingen lopen stuk op de hoogmoed van Marcus Antonius, terwijl Cleopatra hem vermomd als danseres verleidt en wil laten doden. De oorlog tussen Rome en Egypte gaat toch door. Ondanks houterig spel van Cristal en Marchal een boeiende en spectaculaire historische reconstructie in een vaak verrassende en fantasievolle vormgeving. (De film werd in 1960 gekocht door 20th Century Fox en uit de roulatie genomen vanwege de concurrentie met hun Elizabeth Taylor-spektakel). Scenario van regisseur Cottafavi, Ennio de Concini, Giorgio Cristallini en Arnaldo Marrosu. Camerawerk van Mario Pacheco.

Il Magistrato

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1959. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. José Suarez, François Périer, Jacqueline Sassard, Massimo Serato en Geronimo Meynier.

Een jonge havenarbeider heeft een corrupte koppelbaas dodelijk verwond. De met de zaak belaste rechter-commissaris zoekt vergeefs naar verzachtende omstandigheden. Daardoor heeft hij geen aandacht voor de drama's die zich afspelen in het familiepension waar hij verblijft. Na aanvankelijk ontgoocheld te zijn, vraagt hij toch een heropening van het proces. De overdosering van de verschillende drama's en liefdesintriges tast de aannemelijkheid van dit sociaal pamflet aan. Bovendien is Suarez een weinig bezield idealist. Een mooie rol van Périer als een op middelbare leeftijd werkloos geworden huisvader.

La Ragazza del Palio

1958 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1958. Komedie van Luigi Zampa. Met o.a. Diana Dors, Vittorio Gassman, Bruce Cabot, Franca Valeri en Teresa Pellati.

Een Texaanse heeft een tv-quiz gewonnen over de Italiaanse man en komt met haar prijs aan in Sienna, waar ze verliefd wordt op een prins. Misverstanden in hun liefde worden overwonnen als ze een concours hippique van Palio wint. Deze onderhoudende, maar weinig oorspronkelijke komedie moet het effect voor een groot deel hebben van Dors' veronderstelde rijvaardigheid, maar het doorzichtige gebruik van een doublure heeft een averechts resultaat.

The Monte Carlo Story

1957 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten​/​​Italië 1957. Romantiek van Samuel A. Taylor. Met o.a. Marlene Dietrich, Vittorio De Sica, Arthur O'Connell, Natalie Trundy en Mischa Auer.

Aantrekkelijke sterren verlenen ondersteuning aan een mager verhaal over een bewogen romance tussen twee dwangmatige spelers; op locatie gefilmd. Scenario van regisseur Taylor.

Difende il mio amore

1956 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1956. Drama van Vincent Sherman. Met o.a. Martine Carol, Gabriele Ferzetti, Vittorio Gassman, Charles Vanel en Giorgia Moll.

Een sentatie-journalist rakelt een oud schandaal op met het doel de oplage van zijn krant te vergroten. Een secretaresse werd verdacht van medeplichtigheid aan de moord die haar werkgever op zijn vrouw pleegde. De inmiddels getrouwde vrouw had vóór haar huwelijk al een dochter waarvan nu geïnsinueerd wordt dat de moordenaar de vader is. De hoofdredacteur grijpt tegen zijn 'eigen' journalist in om de reputatie en de rust van het gezin te redden. Ondanks de uit Hollywood geïmporteerde regisseur en de sterke rolbezetting is deze aanklacht tegen de gele pers te melodramatisch aangedikt om echt te kunnen overtuigen. Fraai contrasterende rollen van Gassman als de journalist en Vanel als de redacteur. De voorspelbare rechtbankscènes doen echter het effect daarvan verzanden.

La donna più bella del mondo

1955 | Muziek, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Muziek van Robert Z. Leonard. Met o.a. Gina Lollobrigida, Vittorio Gassman, Robert Alda, Anne Vernon en Tamara Lees.

Straatzangeres Lina Cabalieri wordt door een Russische prins in de society geïntroduceerd, maar zij kiest voor haar carrière. Als ze de beroemdste vrouw van Parijs is geworden, ontmoet ze hem opnieuw. De Hollywood-veteraan regisseerde een decoratief melodrama, maar Lollobrigida mist het temperament voor haar rol.

Viaggio in Italia

1954 | Drama, Romantiek

Italië 1954. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Ingrid Bergman, George Sanders, Maria Mauban, Paul Müller en Anna Procelmer.

Een Engels echtpaar is met een zakelijke aanleiding in Italië en maakt er ook enkele toeristische uitstapjes, onder meer naar Pompeii. Hun relatie vertoont flinke scheurtjes. Ook deze derde film die Rosselini en Bergman (Stromboli, Europa '51) samen maakten, werd enigszins overschaduwd door het schandaal dat hun in 1949 buitenechtelijk begonnen relatie had veroorzaakt. Ondertussen acteert Bergman de sterren van de hemel als een vrouw die, teleurgesteld in haar man, zich emotioneel laat vervoeren door de haar onbekende omgeving - terwijl de echtgenoot met iedere Italiaanse flirt.

Orient expreß

1954 | Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1954. Komedie van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Silvana Pampanini, Henri Vidal, Curd J ürgens, Eva Bart ók en Folco Lulli.

Een trein blijft op kerstavond bij een afgelegen bergdorp in de sneeuw steken; dit heeft beslissende (vooral romantische) gevolgen voor het leven van de passagiers. Een in Cortina d'Ampezzo opgenomen film-in-episoden met een internationale sterbezetting en meer clichés dan verrassingen. Scenario van Aldo de Benedetti, Paul Andreota en Kurt Heuser. Camerawerk van Aldo Tonti.

La Schiava del peccato

1954 |

Italië 1954. Raffaello Matarazzo. Met o.a. Silvana Pampanini, Marcello Mastroianni, Franco Fabrizi, Camillo Pilotto en Paul Muller.

Een prostiuée geeft haar werk op om een weesje te kunnen adopteren en ontmoet dan haar vroegere minnaar, die denkt dat het zijn kind is. Door haar verleden moet ze toch van het kind afstand doen en ziet haar pas weer terug als volwassen vrouw. Deze zoveelste film van de specialist van de Italiaanse smartlap over 'verboden moederliefde' wordt zeer gehandicapt door het optreden van Pampanini, die het pathos van haar rol geen enkele overtuigingskracht kan geven.

La Cortigiana di Babilona

1954 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Carlo Ludivico Bragaglia. Met o.a. Rhonda Fleming, Ricardo Montalban, Roldano Lupi, Tamara Lees en Carlo Ninchi.

Een rebel tegen de tirannieke koning van Babylon wordt het leven gered door een mooi meisje, dat echter óók de begeerte wekt van de vorst, die haar gevangen neemt en tot zijn geliefde maakt. Ze helpt haar minnaar te bevrijden en de koning te verslaan, waarna ze samen over Babylon zullen heersen. De geïmporteerde sterren zorgen voor een standaardspektakel, dat alle elementen Italiaans-breed aanzet. Het scenario is van Ennio de Concini, Giuseppe Mangione en regisseur Bragaglia. Het camerawerk is van Gabor Pogany. Opnieuw gefilmd als IO SEMIRAMIDE.

Giuseppe Verdi

1954 | Muziek, Biografie

Italië 1954. Muziek van Rafaello Matarazzo. Met o.a. Pierre Cressoy, Anna-Maria Ferrero, Gaby André, Irene Genna en Mario del Monaco.

Op zijn sterfbed denkt de componist Verdi terug aan zijn veelbewogen leven, zijn eerste successen met zijn opera's, het verlies van vrouw en kind, zijn latere liefdes en aan zijn patriottistisch verzet tegen de Oostenrijkse overheersing in Italië, dat ook in zijn muzikale oeuvre een weerslag kreeg. Politiek verzet is een nieuw element in de gangbare componistenbiografie die bij de gratie van die historische feiten boven het genre-gemiddelde uitstijgt. Belcanto-liefhebbers kunnen hun hart ophalen aan de zang van beroemde stemmen.

Donne proibite

1954 | Drama

Italië 1954. Drama van Giuseppe Amato. Met o.a. Linda Darnell, Valentina Cortese, Lea Padovani, Anthony Quinn en Giulietta Masina.

Standaard-melodrama over prostituées die uit 'het leven' willen, wat slechts één van hen lukt. De ontmoeting tussen Quinn en Masina bij deze film resulteerde in LA STRADA. Engelse titel: ANGELS OF DARKNESS.

Casa Ricordi

1954 | Historische film, Muziek, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1954. Historische film van Carmine Gallone. Met o.a. Roland Alexandre, Elisa Cegani, Andrea Checchi, Gabriele Ferzetti en Marcello Mastroianni.

Geslacht van Milanese muziekuitgevers stimuleert carrière van de operacomponisten Rossini, Donizetti, Verdi en Puccini en is onderwijl actief in Italiaanse onafhankelijkheidsstrijd. Episodische biografie houdt zich aan alle clichés van verfilmde componistenlevens maar heeft niet de tijd om ze breed uit te bouwen, zodat resultaat onderhoudender is dan gewoonlijk. Internationale cast heeft nauwelijks rollen om te acteren, maar film biedt gelegenheid om reeks bekende gezichten in jonger jaren terug te zien.

Angst

1954 | Drama

Duitsland​/​​Italië 1954. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Mathias Wieman, Ingrid Bergman, Renate Mannhardt, Kurt Kreuger en Elise Aulinger.

Franz Graf Treuberg, Sergio Amidi en Rossellini bewerkten Stefan Zweigs novelle Angst over een vrouw, die haar echtgenoot bedriegt en dan gechanteerd wordt door een vrouw, die haar geheim dreigt te onthullen aan haar man. Ze slaat uit het lood en raakt volledig ontmoedigd en wordt bijna tot zelfmoord gedreven, maar ter elfder ure wordt ze ervan weerhouden door haar echtgenoot, die echter zelf achter het complot zat. Wordt beschouwd als een dieptepunt in de carrière van Rossellini en Bergman. De fotografie werd verzorgd door Carlo Carlini en Heinz Schnackertz.

Teodora, imperatrice di Bisanzio

1953 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1953. Avonturenfilm van Ricardo Freda. Met o.a. Gianna Maria Canale, Georges Marchal, Renato Baldini, Irene Papas en Roger Pigaut.

Een circusmeisje wordt de echtgenote van Keizer Justinianus en brengt hem democratischer opvattingen bij, waarna hofintriganten haar met verdachtmakingen proberen uit te schakelen. Het oppervlakkige scenario kreeg een stevige en spectaculaire verfilming van Freda, die de decoratieve kwaliteiten van zijn echtgenote Canale méér naar voren liet komen dan het veronderstelde idealisme van het personage dat zij uitbeeldt. Het scenario is van regisseur Freda en Anfré Paul Antoine. Het camerawerk is van Rodolfo Lombardi.

Dov'é la libertà

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Roberto Rossellini. Met o.a. Totò, Vera Molnar, Leopoldo Trieste, Franca Faldini en Eugenio Orlandi.

De ongelukkige Salvatore (Totò) wordt vreselijk jaloers, wanneer een man zijn vrouw het hof begint te maken, en tenslotte vermoordt hij hem. Hij eindigt voor enige tijd in de gevangenis, maar als hij vrijkomt ontdekt hij dat zijn vrouw hem werkelijk in de steek heeft gelaten. Hoofdrolspeler Totò, die furore maakte als komiek en in eigen land gezien wordt als een van de grootste entertainers aller tijden, maakt zijn dramatische rol geloofwaardig, ook al zet hij dus niet zijn gebruikelijke stereotiepe personage neer. Goed geregisseerd door Roberto Rossellini (Roma città aperta), hoewel niet zijn meest gedenkwaardige film, noch zijn beste. Sommige scènes werden overigens helemaal niet door hem gedraaid, maar door collega's Mario Monicelli, Lucio Fulci en Federico Fellini.

Spartacus

1952 | Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1952. Avonturenfilm van Riccardo Freda. Met o.a. Massimo Girotti, Gianna Maria Canale, Ludmilla Tchérina, Yves Vincent en Carlo Ninchi.

Een bevrijde slaaf voert een leger van lotgenoten aan tegen Rome. De onderhandelingen met het stadsbestuur worden gesaboteerd door de senatorsdochter die verliefd is op de held en door hem wordt versmaad. Door verraad in eigen kring vindt hij de dood. Deze decoratieve en vooral in actiescénes suggestief gefilmde spektakelfim schenkt veel aandacht aan de amoureuze intriges die echter worden ondermijnd door een plechtstatige dialoog. Niettemin onderhoudend, al wordt de vergelijking met Kubrick's film in geen enkel opzicht doorstaan. Scenario van Jean Ferry, M. Bori en Renzo Rossellini.

Il boia di Lilla

1952 | Drama, Avonturenfilm, Actiefilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van Vittorio Cottafavi. Met o.a. Rossano Brazzi, Yvette Lebon, Armando Francioli, Maria Grazia Francia en Jean-Roger Caussimon.

De jonge en beeldschone Anne de Breuil (Lebon) zit op het meisjespensionaat van een klooster. Op een nacht verlaat ze heimelijk de slaapzaal. Ze ontmoet een jonge luitenant die ze verleidt en vraagt haar naar Picardi[KA3]e te begeleiden. Later beschuldigt zij hem valselijk van desertie. De ongelukkige officier krijgt de doodstraf en het vonnis moet voltrokken worden door zijn broer de Beul van Lille (Caussimon), die zweert hem te wreken. Ondertussen is het Anne gelukt om de Comte de La F[KA2]ere (Brazzi) te strikken en ze wordt zijn echtgenote. Ze gaat kardinaal de Richelieu helpen bij zijn intriges tegen de Franse koning onder de schuilnaam Milady. Ze hoopt een valstrik te zetten voor de beul, maar ze loopt er zelf in en betaalt met haar leven. Een getrouwe bewerking tot scenario door regisseur Cottafavi, Giorgio Capitani en Siro Angeli van de roman van Alexandre Dumas père. Het tempo is vlot, maar de film is getekend door de tijd waarin hij gemaakt werd, ondanks de uitstekende rol van Lebon als een door en door verrotte vrouw. Het camerawerk is van Vincento Seratrice.

Delirio orage

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van Giorgio Capitani. Met o.a. Raf Vallone, Françoise Arnoul, Elena Varzi, Andrea Valli en Ave Ninchii.

Een Parijse studente in Rome komt via een verliefde jongeman in contact met diens zwager, met wie ze een verhouding krijgt. Geconfronteerd met zijn tweestrijd over zijn zwangere vrouw zal ze zich ten slotte wegcijferen en naar Frankrijk terugkeren. Deze Franse toneelsmartlap van Henri Bernstein kreeg een wijdlopige Italiaanse verfilming waarin het gecombineerde sex-appeal van Arnoul en Vallone nog wat spanning geeft, maar wat de overwinning van de nobele gevoelens niet overtuigender maakt.

Messalina

1951 | Drama, Historische film, Actiefilm, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1951. Drama van Carmine Gallone. Met o.a. María Félix, Georges Marchal en Delia Scala.

De wreedheid en wulpse escapades van de echtgenote van Keizer Claudius wekken verzet bij de Romeinse bevolking. Valerius wordt zelf het slachtoffer van zijn complot om haar ten val te brengen. Zijn opvolger blijkt zelf een verhouding met Messalina te hebben gehad en wordt door zijn medestanders omgebracht. Dit verzorgde historische spektakel, dat een naoorlogse Italiaanse opleving kende, blijft in de weergave van excessen en bacchanalen ver achter bij de behandelingen van dezelfde stof na 1970. Ook door het al te plechtstatige acteren kan men zich nu ternauwernood nog voorstellen dat dit dezelfde personages zijn.

Il Figlio di nessuno

1951 | Drama

Italië 1951. Drama van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Amedeo Nazzari, Yvonne Sanson, Françoise Rosay en Folco Lulli.

Een graaf heeft een bastaardzoon bij een vrouw die na de ontvoering van het kind in het klooster gaat. Na jaren ontmoet zij de vroegere geliefde weer en ontdekt dat hun kind onwetend op het landgoed van de vader werkt. Als hij een fataal ongeval krijgt, wordt zijn afkomst onthuld en treffen de ouders elkaar aan zijn sterfbed. Deze destijds zeer succesvolle en bijna klassieke smartlap van Italiaanse specialisten werkt nu mogelijk op de lachspieren, maar heeft in zijn optelsom van dramatische toevalligheden toch de merkwaardige overtuigingskracht van een consequente genre-film.

Europa '51

1951 | Drama, Experimenteel

Italië 1951. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Ingrid Bergman, Alexander Knox, Ettore Giannini, Giulietta Masina en Sandro Franchini.

Een oppervlakkige diplomatenvrouw verwaarloost haar zoontje, dat zich van de trap laat vallen om aandacht te trekken en sterft. Een neef probeert haar uit haar depressie te halen door haar de ellende in een sloppenwijk te laten zien. Ze stort zich volledig op de liefdadigheid, tot de niets begrijpende echtgenoot haar in een psychiatrische inrichting laat opnemen. Sociale milieuschildering als achtergrond van psychologisch groeiproces; Rossellini werd destijds verweten overmatige aandacht te hebben voor zijn ster (en echtgenote) Bergman, maar het bleek achteraf dat hij een nieuwe filmstijl introduceerde. Scenario van Sandro De Feo, Mario Pannunzio, Ivo Perlli, Brunello Ronda, Diego Fabbri, Angonio Pletrangell en regisseur Rossellini. Camerawerk van Aldo Tonti. Ook bekend als THE GREATEST LOVE.

Francesco, giullare di Dio

1950 | Biografie, Drama, Experimenteel

Italië 1950. Biografie van Roberto Rossellini. Met o.a. Aldo Fabrizi, Arabella Lemaitre, Gianfranco Bellini en Peparuolo.

Een wat fragmentarische, maar goed gemaakte film over het leven van de Franciscanen en een lyrisch portret van Franciscus van Assisi. In negen hoofdstukken wordt het verhaal verteld van het begin van de Franciscaner orde tot aan de preken van de volgelingen. Scenario van Rossellini en Frederico Fellini.

Stromboli, terra di Dio

1949 | Drama

Italië 1949. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Ingrid Bergman, Mario Vitale, Renzo Cesana, Mario Sponzo en Mario Vitale.

Politiek vluchtelinge Karin (Bergman) merkt na haar huwelijk met visser Antonio, ook vluchteling, dat het eiland Stromboli niet het paradijs is waar ze van droomde, maar een naargeestige, kale rots waar voortdurend de dreiging van een vulkaanuitbarsting voelbaar is. Karin probeert er het beste van te maken, maar de lokale bevolking accepteert haar nauwelijks. Ze voelt zich nog meer een vluchteling dan ooit tevoren. Stromboli, Terra di Dio is de geschiedenis ingegaan als het beginpunt van de scandaleuze relatie tussen regisseur en hoofdrolspeelster. Zij en Rossellini, de man van het neorealisme, maakten zeven weinig succesvolle films, voordat hun huwelijk en samenwerking in 1958 eindigde.

L'amore

1948 | Drama, Komedie

Italië 1948. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Anna Magnani, Federico Fellini, Peparuolo en Amelia Robert.

`Eerbetoon aan de kunst van Magnani` valt in twee episodes uiteen. Eerste is een lang telefoongesprek van een vrouw met haar minnaar die haar verlaten heeft, naar toneelsolo LA VOIX HUMAINE van Jean Cocteau en is zowel een krachttoer van de actrice als van de regie die van statische situatie `documentaire van het lijden` maakt. Tweede deel, waarin een dorpsidiote door een zwerver wordt verleid, in wie ze de heilige Jozef ziet en ondanks de pesterijen van boeren in het wonder blijft geloven, is minder interessant (Fellini bedacht verhaal en speelde de zwerver), maar boeit om de actrice en om de kenmerkende wijze, waarop de regie haar één met natuur laat zijn.

Fiacre 13

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Raoul André. Met o.a. Ginette Leclerc, Thérèse Dulac, Marcel Herrand, Pierre Larquey en Raymond Bussières.

Een bewerking van de roman van Xavier de Mont[KA1]epin. Dit melodrama koppelt een zwartwit-kijk en alle andere clich[KA1]e`s die deze volksliteratuur eigen zijn aan elkaar. Deze `kostuumfilm` is echter opgenomen met eerlijk vakmanschap. Deze film in twee delen (Le Crime en Le Châtiment) is nog steeds het aanzien waard, vanwege het acteerwerk, dat op overdreven wijze aan het thema werd aangepast maar toch tamelijk amusant is, alhoewel...drie uur achter elkaar?

La chartreuse de Parme

1947 | Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1947. Romantiek van Christian-Jaque. Met o.a. Gérard Philipe, María Casares, Renée Faure, Louis Salou en Lucien Coëdel.

Een jonge aristocraat wordt vergeefs bemind door zijn jonge tante, maar heeft zelf andere liefdes en doodt een rivaal. In de gevangenis van Parma komen vele gestraften op mysterieuze wijze om het leven, zodat de verliefde gouveneursdochter met hulp van de tante en de aanvoerder van een liberale groepering zijn ontsnapping organiseert. De film doet, ondanks de lengte, onvoldoende recht aan alle nuances van de roman van Stendhal, zodat goed geacteerde romantiek in luxueuze decors overblijft. Opnieuw verfilmd in 1981. Scenario van Pierre Jany, Pierre Very en de regisseur.

Paisà

1946 | Oorlogsfilm, Drama

Italië 1946. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Carmela Sazio, Robert Van Loon, Gar Moore, William Tubbs en Dots Johnson.

De gevolgen van de geallieerde, Amerikaanse invasie en opmars in Italië tijdens WO II wordt in zes episodes op zes verschillende plaatsen van Sicilië tot aan de Po-vlakte getoond. De neo-realistische aanpak doet de zorgvuldige vormgeving en gedetailleerde karaktertekening bijna over het hoofd zien, waarmee Rossellini zich meer dan alleen ooggetuige betoont, zonder zijn visie aan de stof op te dringen. De Romeinse episode waarin een dronken G.I. de nacht bij een prostituee doorbrengt, aanvankelijk zonder in haar het meisje te herkennen dat hij bij de bevrijding heeft ontmoet, en andersom, is een meesterstukje van observatie en vertelt meer van de naoorlogse ontreddering dan complete of pamflettistische films.

Desiderio

1946 | Drama

Italië 1946. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Elli Parvo, Massimo Girotti, Carlo Ninchi, Lia Corelli en Francesco Grandjacquet.

Een plattelandsmeisje is in de stad op drift geraakt en vlucht voor de liefde van een man - voor wie ze zich onwaardig acht - naar haar geboortedorp. Een nieuw begin blijkt onmogelijk, en ook daar is ze een willoze prooi voor diverse mannen, zodat ze zelfmoord pleegt. De in 1943 door de oorlog afgebroken film werd jaren later voltooid door Pagliero (de hoofdrolspeler uit ROMA CITT[KA2]A APERTA), waarna de Italiaanse censuur ingreep. Het warrige en soms al te melodramatische verhaal heeft opmerkelijke individuele sc[KA2]enes, die opvallend genoeg niet het neo- realisme aankondigen, maar ontwikkelingen in de Italiaanse cinema na 1950 (Antonioni, Fellini).

Roma, città aperta

1945 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië 1945. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Anna Magnani, Aldo Fabrizi, Marcello Pagliero, Vito Annicchiaro en Maria Michi.

Verzetsstrijder Giorgi Manfredi met de deknaam Luigi Ferrari (Pagliero) wordt door de Gestapo gezocht en vlucht uit zijn Romeinse woning naar een onderduikadres in de voorstad, maar wordt door zijn vriendin Marina Mari (Michi) verraden, die door de Duitsers gemanipuleerd wordt. Pina (Magnani), de verloofde van zijn vriend Francesco (Grandjacquet) en de priester Don Pietro Pellegrini (Fabrizi) proberen hem te redden, maar hij wordt toch gearresteerd. Deze klassieke film van het neorealisme werd opgenomen in de straten en tussen het puin van het nog maar net bevrijde Rome en heeft met de jaren niets van zijn oorspronkelijke werking verloren, evenmin als het opmerkelijke spel van Magnani. De opnames werden gedeeltelijk gedraaid onder de neus van de niets vermoedende bezetter. Kreeg in Cannes op het eerste festival met acht andere films de Grote Prijs. Het scenario is van Sergio Amidei, Federico Fellini en regisseur Rossellini, die met Amidei en Alberto Consiglio het verhaal bedacht. Het camerawerk is van Ubaldo Arata. Mono. Ook bekend als ROME, OPEN CITY.

L'uomo dalla croce

1943 | Oorlogsfilm

Italië 1943. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Alberto Tavazzi, Roswita Schmidt, Aldo Capacci, Franco Castellani en Piero Pastore.

Aan het front van de Oekra[KA3]ine leveren fascisten - nazi`s, Oekra[KA3]iners en Italianen van Benito Mussolini - een slag tegen het Rode Leger van Stalin. Een Italiaanse aalmoezenier (Tavazzi) van het leger, die het christendom verbreidt en de partizanen onderwijst, walgt van het bolsjewistische geweld. Hij grijpt - geheel onchristelijk - naar de wapens en mengt zich in de strijd. Als hij een in moeilijkheden geraakte tankchauffeur helpt, raakt hij gewond en wordt gevangen genomen door de barbaarse Sowjets. Hij sterft later in de armen van een Russische soldaat, die hij vergiffenis schenkt. Pure fascistische propaganda voor Mussolini, maar wel knap gemaakt. De film werd nauwelijks vertoond, want kort na het uitbrengen landden de geallieerden in Sicilië en werd de film verboden zodra de fascisten afgezet waren. Hoewel de film is opgedragen aan de gevallen aalmoezeniers, was hun hoogste baas, paus Pius de twaalfde ook geen 'lekkere jongen': hij deed 'zaken' met de nazi's. Het scenario is van Asvero Gravelli, regisseur Rossellini, Alberto Consiglio en G. D'Alicandro. Het camerawerk is van Guglielmo Lombardi. De beschrijvingen van de film lopen uiteen; het hangt er maar net vanaf hoezeer je in verlegenheid bent of hoezeer je de aalmoezenier wenst te verheffen tot een held.

I bambini ci guardano

1943 | Drama, Experimenteel

Italië 1943. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Isa Pola, Emilio Cigoli, Luciano D'Ambrosis, Adriano Rimoldi en Ione Frigerio.

Een vier-jarig kind betrapt zijn moeder met een minnaar en wordt naar familie op het platteland gestuurd. Weer thuis loopt hij weg als hij de minnaar opnieuw ziet, waardoor zijn vader merkt wat er aan de hand is en zelfmoord pleegt. De eerste film die De Sica`s neo-realistische periode aankondigt (het scenario is van Cesare Zavattini) is niet slechts een overtuigend melodrama, maar bevat ook ongewone kritiek op de bolwerken van het fascisme: het gezin en het mannelijk eerbesef. Een figurantenrol van Marcello Mastroianni.

Un Pilota ritorna

1942 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1942. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Massimo Girotti, Michela Belmonte, Gaetano Masier, Piero Lulli en Giovanni Valdambrini.

Een Italiaanse piloot wordt tijdens WOII boven Griekenland neergeschoten en komt in een Brits krijgsgevangenenkamp. Hij weet te ontsnappen en hoort bij zijn thuiskomst het nieuws van de Griekse overgave. De onder supervisie van een broer van Mussolini gemaakte propagandafilm is historisch interessant door Rossellini's pogen om -bedenkelijke -ficties te verenigen met de werkelijkheid van een authentieke registratie, waardoor de hoofdpersoon ook niet zozeer gemotiveerd wordt door heroïsch patriottisme, als door puur menselijke overlevings- en vrijheidsdrang. De film werd jarenlang verloren geacht, tot er een kopie werd ontdekt in Tsjechoslowakije.

Un Garibaldino al convento

1942 | Drama, Historische film

Italië 1942. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Carla del Poggio, Leonardo Cortese, Maria Mercader, Fausto Guerzoni en Achille Majeroni.

Tijdens het `Risorgimento` - de Italiaanse [KA1]e[KA1]enwordingstijd - duikt een gewonde volgeling van Garibaldi onder in een kloosterschool, waar zijn verloofde intern is. De hulp van [KA1]e[KA1]en van de andere studentes komt echter te laat om zijn leven te redden. In zijn eerste dramatische film (waarin hij zichzelf ook niet meer de hoofdrol heeft toebedacht) gebruikt De Sica historisch materiaal als metafoor voor de verdeeldheid van Italië tijdens het fascisme.

Teresa Venerdì

1941 | Komedie

Italië 1941. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Adriana Benetti, Vittorio De Sica, Irasema Dilian, Anna Magnani en Virgilio Riento.

Een jonge arts heeft zich door geldschulden en amoureuze complicaties in de nesten gewerkt. Een energiek volksmeisje brengt voor hem orde op zaken en wint hem voor zichzelf. Deze innemende komedie met bittere ondertonen door de sociale omstandigheden van de heldin wordt gedragen door het gevoelig acteren van Benetti. Een opvallende bijrol van Magnani als de temperamentvolle revue-ster die [KA1]e[KA1]en van de (vele) vlammen van de arts is.

Rose ecarlatte

1940 | Komedie

Italië 1940. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Vittorio De Sica, Rubi Dalma, Vivi Gioi en Umberto Melnati.

De bezorging van een boeket rozen met een mysterieuze afzender brengt een harmonieus huishouden in tijdelijke verwarring en crisis. Het regiedebuut van De Sica - naar de succesvolle toneelkomedie - ligt in de lijn van zijn vooroorlogse charmeursrollen, maar komt niet boven een vaag onderhoudende midddelmaat uit.

Il Signor Max

1937 | Komedie

Italië 1937. Komedie van Mario Camerini. Met o.a. Vittorio De Sica, Assia Noris, Rubi D'Alma, Umberto Melnati en Virgilio Riento.

Een krantenverkoper met snobistische aspiraties neemt bridge- en paardrijlessen om zich met succes in de aristocratie binnen te dringen. Deze satirische komedie wordt met verve gespeeld door De Sica, maar was het fascistische regime onwelgevallig, omdat de aristocratie op de hak werd genomen en de arbeidersklasse daartegenover in een veel positiever daglicht werd geplaatst. Het scenario is van de regisseur en Mario Soldati.