Jean Bachelet: camera.
Er zijn 6 films gevonden.

La règle du jeu

1939 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1939. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Renoir, Roland Toutain, Marcel Dalio, Nora Gregor en Mila Parély.

Psychologisch, dramaturgisch en visueel meesterwerk over de caprices van de menselijke natuur in de slagschaduw van naderend onheil. Als microkosmos van de vooroorlogse Franse beau monde dient een bont ensemble types op het landgoed van de Joodse aristocraat Robert de la Chesnaye en diens Oostenrijkse wederhelft. Al tijdens de opnamen ontvingen de regisseur en steracteur Dalio - zelf Joodse Parijzenaar - antisemitische schotschriften. De nazi-autoriteiten namen de tragikomedie direct uit roulatie, na WO II kwam de klassiekerstatus. Van tevoren deelde Renoir overigens geen scenario's uit: de acteurs kregen 's ochtends hun tekst, 's middags werd er gedraaid. Opgenomen in de Sologne-streek.

Désiré

1937 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1937. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Jacques Baumer, Arletty en Pauline Carton.

Sacha Guitry bewerkte zijn eigen toneelstuk tot scenario voor de film, regisseerde de rolprent waarin hij zelf de hoofdrol speelt. Hij is Désiré, de huisknecht; zijn meester vindt hem gehoorzaam en goed, zodat hij hem niet wil laten gaan, maar zijn maîtresse vindt hem te vrijpostig, omdat hij verliefd op haar is. Intimistisch, autobiografisch verhaal van Guitry dat te gekunsteld is. De fotografie is van Jean Bachelet.

Le crime de Monsieur Lange

1935 | Drama, Komedie

Frankrijk 1935. Drama van Jean Renoir. Met o.a. René Lefèvre, Jules Berry, Odette Florelle, Nadia Sibirskaia en Sylvia Bataille.

De uitgever van een schandaalblad vlucht voor schuldeisers en doet voorkomen of hij bij een treinongeval is omgekomen. Een journalist maakt van het blad een coöperatieve onderneming en weet die zeer succesvol te maken. Dan komt de uitgever met een nieuwe identiteit de winst opeisen. Combinatie van scenario van Jacques Prévert en regie van Renoir maakt de film tot een meesterwerk, met verrassend moderne zwarte humor en treffende milieutekening van een drukkerij en de bewoners van een binnenplaatsje waar deze gesitueerd is. Sterke rol van Berry als doortrapte uitgever. Camerawerk van Jean Bachelet. Op tv wordt meestal de gerestaureerde versie vertoond.

Tire-au-flanc

1928 | Komedie, Drama

Frankrijk 1928. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Georges Pomiès, Michel Simon, Fridette Fatton, Félix Oudart en Jeanne Helbling.

Eerste filmbewerking van een toneelstuk van Mou[KA1]ezy- [KA1]Eon en Sylvane, dat toentertijd en nog lang daarna enorm populair was. De film is een kluchtige schets van het kazerneleven en beschikt over alle traditionele elementen: de tirannieke kolonel, die niet van `slappelingen` houdt, de pesterijen, de talloze incidenten die het bestaan van een dienstplichtige kleur geven, enz. Aan het einde van het verhaal voeren de soldaten een (niet minder rommelige) show op om het einde van hun rekrutentijd te vieren. Het toneelstuk en de film zijn al wat ouder, maar de film blijft het bekijken waard, want hoewel Renoir naar zichzelf op zoek is, blijkt de montage dankzij haar vloeiende verloop heel modern te zijn en komen de acteurs heel natuurlijk over. Marc Perrone verzorgde in 1996 een versie met muziek. Regie-assistenten waren Lola Markovitch, André Cerf en Alberto Calvacanti. Het scenario is van Renoir, André Cerf en Claude Heymann. Het camerawerk is van Jean Bachelet.

La petite marchande d'allumettes

1928 | Komedie, Fantasy, Familiefilm, Zwijgende film

Frankrijk 1928. Komedie van Jean Renoir en Jean Tédesco. Met o.a. Catherine Hessling, Jean Storm, Manuel Raaby en Amy Wells.

Nieuwjaarsnacht, ergens in het barre noorden in een arme buurt. Een jong meisje (Hessling) leurt op de straat met lucifers, maar in volle koopwoede merkt niemand haar op. Door de ramen ziet ze hoe de rijken feest vieren, terwijl zij verkleumt van de kou. Ze heeft geen enkel doosje verkocht en durft niet naar huis gaan. Overmand door vermoeidheid en honger zoekt ze warmte bij een brandende lucifer en krijgt visioenen. Lyrisch- poëtische bewerking van het beroemde sprookje van Hans Christian Andersen. Elk beeld is een prachtig schilderij en de surrealistische beelden op het einde grijpen je naar de keel. Renoir zelf bewerkte het sprookje. Jean Bachelet stond in voor de fotografie. De geluidsversie werd door Renoir zelf aangepast in 1929.

Nana

1925 | Drama, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1925. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Catherine Hessling, Werner Krauss, Jean Angelo, Raymond Guérin-Catelain en Waleska Gert.

Een courtisane tijdens het Tweede Keizerrijk ru[KA3]ineert al haar minnaars, tot ze door een van haar slachtoffers gewurgd wordt. Deze zwijgende film overtreft alle latere versies van de roman van Zola door een schilderachtig steeds verrassende vorm, een intelligent scenario van regisseur Renoir en Pierre Lestringuez, en vooral de schoonheid en het onvoorspelbaar raffinement van Hessling (Renoirs toenmalige echtgenote). Het camerawerk is van Jean Bachelet, Edmund Corwin en Paul Holsky. In 2002 gerestaureerd door Cin[KA1]eteca Comunale en L`Immagine Ritrovata (Bologna) voor Studio Canal Image met medewerking van ARTE, France en begeleidt door muziek van Marc-Oliver Dupin.