Peter Vogel

Regisseur, Acteur, Scenarist, Componist

Peter Vogel is regisseur, acteur, scenarist en componist.
Er zijn 45 films gevonden.

Einfach raus

1999 |

Duitsland 1999. Peter Vogel. Met o.a. Inga Busch, Cosma Shiva Hagen, Fabian Busch, Susanne Lothar en Ulrich Mühe.

Vlak voor de Val van de Muur van Berlijn vluchten tijdens de zomer van 1989 DDR-burgers uit hun failliete arbeidersparadijs via Hongarije naar het vrije Westen. Hun vluchtpogingen en latere ervaringen zijn zeer verschillend. De hoofdpersonages zijn de 18-jarige Andreas (Fabian Busch), die in de Bondsrepubliek natuurkunde wil studeren en de 22-jarige Michelle (Inga Busch), die gewoon hoopt op een beter en rijker leven. Tien jaar later maken zij de balans op. Film is interessant en de spelprestaties mogen er zijn.

Tatort: Der Tod spielt mit

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Peter Vogel. Met o.a. Joachim-Paul Assböck, Peter Sodann en Bernd Michael Lade.

Vlak voor de Val van de Muur van Berlijn vluchten tijdens de zomer van 1989 DDR-burgers uit hun failliete arbeidersparadijs via Hongarije naar het vrije Westen. Hun vluchtpogingen en latere ervaringen zijn zeer verschillend. De hoofdpersonages zijn de 18-jarige Andreas (Fabian Busch), die in de Bondsrepubliek natuurkunde wil studeren en de 22-jarige Michelle (Inga Busch), die gewoon hoopt op een beter en rijker leven. Tien jaar later maken zij de balans op. Film is interessant en de spelprestaties mogen er zijn.

Tatort - Der Tod spielt mit

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Peter Vogel. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Joachim-Paul Assböck, Hendrik Duryn en Eduard Burza.

De eigenaar van een Imbiss in Dresden is omgekomen in een brand die aangestoken werd door enkele gemaskerde kerels. Kommissar Bruno Ehrlicher (Sodann) vermoedt dat de man geweigerd had zich te laten afpersen omdat hij geen beschermingsheffing wilde betalen. Bachmann (Seiffert), de broer van het slachtoffer en mede-eigenaar van het kraampje weigert mee te werken aan het onderzoek. Het duurt niet lang voordat een tweede slachtoffer valt en zelfs een derde... Het is best aardig het commissarissenduo Ehrlicher en Kain (Lade) aan het werk te zien. Met drie moorden is dit een behoorlijk ingewikkelde zaak. Krimifans komen aan hun trekken, want onverwachte wendingen zorgen voor heel wat spanning en je blijft nieuwsgierig hoe het verder gaat en tenslotte zal aflopen. Een aangename verrassing is jonge Angerer als de schuwe en kwetsbare Karin. Het aardige scenario is van Christian Limmer. Het camerawerk is van Jürgen Heimlich. Vijftiende zaak van Ehrlicher. Aflevering 366.

Tatort - Bei Auftritt Mord

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Hans Werner. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Mathieu Carrière, Ursula Karven en Diego Wallraff.

Producent Lewald (Carri[KA2]ere) bereidt een nieuwe dansshow voor in Dresden. De repetities beginnen niet onder een goed gesternte, want een of andere onverlaat plakt op de affiches een strook met de slogan `Show met Moord als Toegift`. `s Nachts wordt een danser in een bar levensgevaarlijk verwond door een messteek. Lewald vraagt bescherming van de politie, maar dan is het al te laat. Bij de generale repetitie is de dreiging werkelijkheid geworden: de jonge sterdanseres Frederike (Graf) is het dodelijke slachtoffer. Commissaris Ehrlicher (Sodann) ziet weer eens een vrije avond de mist ingaan. Ehrlicher en Kain (Lade) zoeken de dader in de kring van het 26-koppige gezelschap, zodra zij weten dat het om een gifmoord gaat. Formulethriller die opgeluisterd wordt door enkele erotische dansnummers. Nauwelijks origineel of spannend en de oplossing is ook al aan de zwakke kant. Peter Vogel schreef het scenario dat met veel glitter en glamour in beeld gebracht werd door Roland Dressel.

Polizeiruf 110: Ein verhängnisvoller Verdacht

1991 | Misdaad, Thriller

DDDE 1991. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Wolfgang Dehler, Hansjürgen Hürrig, Nadja Puls, Matthias Schweighöfer en Torsten Michaelis.

Serveerster Rita K[KA3]ohler (Puls) maakt in een kroegje snelle contacten en peest bij gelegenheid in het achterkamertje. Ze ontmoet Rolf Clausen (Michaelis) en ze wordt verliefd op hem. Rolf is de zoon van Irene Clausen (Schorn), de vrouw met wie Hauptkommissar Dillinger (Dehler) samenleeft. Als Rita op haar werk, dat niet risicovrij is, wordt gewurgd, is Rolf de eerste die haar vindt. Andere getuigen treffen Rolf gehurkt bij Rita aan. Dat hij wel schuldig moet zijn, lijkt voor de hand te liggen. Dillinger mag niet aan het onderzoek deelnemen en zijn collega Oberkommissar Lehnert (Hürrig) neemt de zaak over. Hoewel lager in rang, moet hij zijn chef verbieden om zijn handen van de zaak af te houden. Dillinger neemt vakantie om op zijn eigen houtje een onderzoek te doen. Lehnert is intelligent genoeg om te begrijpen dat een samenwerking zijn vruchten zal afwerpen. Er keek geen mens meer naar de serie, want de DDR was ingestort en had opgehouden te bestaan. Eigenlijk jammer, want zo slecht was het nu ook weer niet gesteld met deze aflevering. Het scenario is van hoofdrol Dehler. Het camerawerk is van Uwe Reuter. Aflevering 152.

Selbstversuch

1989 | Drama

Duitsland 1989. Drama van Peter Vogel. Met o.a. Katrin Klein, Hansjürgen Hürrig en Johanna Schall.

Serveerster Rita K[KA3]ohler (Puls) maakt in een kroegje snelle contacten en peest bij gelegenheid in het achterkamertje. Ze ontmoet Rolf Clausen (Michaelis) en ze wordt verliefd op hem. Rolf is de zoon van Irene Clausen (Schorn), de vrouw met wie Hauptkommissar Dillinger (Dehler) samenleeft. Als Rita op haar werk, dat niet risicovrij is, wordt gewurgd, is Rolf de eerste die haar vindt. Andere getuigen treffen Rolf gehurkt bij Rita aan. Dat hij wel schuldig moet zijn, lijkt voor de hand te liggen. Dillinger mag niet aan het onderzoek deelnemen en zijn collega Oberkommissar Lehnert (Hürrig) neemt de zaak over. Hoewel lager in rang, moet hij zijn chef verbieden om zijn handen van de zaak af te houden. Dillinger neemt vakantie om op zijn eigen houtje een onderzoek te doen. Lehnert is intelligent genoeg om te begrijpen dat een samenwerking zijn vruchten zal afwerpen. Er keek geen mens meer naar de serie, want de DDR was ingestort en had opgehouden te bestaan. Eigenlijk jammer, want zo slecht was het nu ook weer niet gesteld met deze aflevering. Het scenario is van hoofdrol Dehler. Het camerawerk is van Uwe Reuter. Aflevering 152.

Polizeiruf 110: Katharina

1989 | Misdaad, Thriller

DDDE/Duitsland 1989. Misdaad van Georg Schiemann en Peter Vogel. Met o.a. Andreas Schmidt-Schaller, Jürgen Frohriep, Constanze Roeder, Karsten-Michael Meyer en Gerd Blahuschek.

Tegen het einde van de serie onder het schrikbewind van vadertje Honecker, maakten sommige commissarissen toch nog snel carrière. Terwijl Oberleutnant Hübner nooit werd bevorderd en Fuchs de enige is, die het tot Hauptmann bracht, werd Leutnant Grawert bijna ongemerkt Oberleutnant. Hij heeft het heel druk met zichzelf, want hij gaat verhuizen naar een beter en groter oord. Ondertussen wordt het lijk van een vrouw in haar woning gevonden. Zij was lid van een ondernemerscollectief. Er zijn nauwelijks sporen van geweld. De Oberleutnant heeft eigenlijk geen tijd, maar met de steun van de oude rot in het vak Hübner en de kersverse, hoopvolle Leutnant König, wordt er gepuzzeld aan de oplossing. Vragen, verhoren, dreigementen en het zetten van een val brengt de oplossing. Het scenario is van Ulrich Frohriep. Uitgezonden bijna een week voordat de Muur van Berlijn werd stukgehamerd. Aflevering 133.

Triumph der Gerechten

1988 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1988. Drama van Josef Bierbichler. Met o.a. Josef Bierbichler, Rudi Klaffenböck, Alfons Scharf, Annemarie Bierbichler en Sigi Reindl.

Een aaneenschakeling van scènes uit de dertigjarige oorlog en beelden uit het dagelijkse leven in Duitsland. De combinatie ontmaskert de leugenachtigheid van de personen aan de macht. Bierbichler geeft dan ook in zijn eerste eigen film stof tot nadenken over de onontkoombare ondergang van de mensheid.

Polizeiruf 110: Im Kreis

1987 | Misdaad, Thriller

DDDE 1987. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Klaus Gendries, Peter Borgelt, Hans Teuscher, Diana Gaede en Marianne Wünscher.

In de tweede helft van de jaren 1980 kwamen peperdure alarmsystemen ook in de DDR in zwang, hoewel het eigenlijk niet nodig was, omdat iedereen immers alles had wat zijn hartje begeerde. Evenwel in winkels, waar westerse elektronica, geluidsapparatuur, tv`s enz. verkocht werden, moeten installaties aangebracht worden om eigenmachtig optredende lieden, die de schaarse goederen tot zich willen nemen, het moeilijk te maken. Ingmar Lesser (Teuscher) brengt die installaties aan en daarop volgt steevast een inbraak. Het ligt voor de hand voor Hauptmann Fuchs (Borgelt) en Oberleutnant Reger (Gendries), om Lesser aan de tand te voelen. Lesser beweert van niets te weten, maar bij een eenvoudige huiszoeking (zonder tussenkomst van de officier van justitie) komt achter de houten wand van Lessers woonkamer gestolen goed te voorschijn. Hauptmann Fuchs is genuanceerd genoeg om na te gaan of Lesser er soms niet is bijgelapt door anderen. Minutieus gespeur voor hem en Oberleutnant Reger begint, maar Fuchs' intuitie bedroog hem niet. Werd redelijk goed bekeken in een land dat drie jaar later niet meer zou bestaan. Het scenario is van Lothar Dutombé en regisseur Vogel. Aflevering 109.

Polizeiruf 110: Auskünfte in Blindenschrift

1983 | Misdaad, Thriller

DDDE/Duitsland 1983. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Jürgen Frohriep, Michael Pan, Dieter Mann, Renate Geißler en Christine Schorn.

In augustus 1992 keert de 28-jarige Savannah (Roeun) terug uit de strijd tegen de Rode Khmer van Pol Pot. Zo snel als de communisten uit het straatbeeld verdwenen zijn, hebben gelukszoekers, mafiosi en ander gespuis zich meester gemaakt van de economie en het corrupte openbare leven - niets bijzonders in landen, waar men zich heeft kunnen bevrijden van het communistische juk. Een nieuw bestaan opbouwen is niet eenvoudig, want Savannah heeft behalve zijn oom, bij wie hij is ingetrokken, niemand meer. Met kickboksen verdient hij een grijpstuiver en houdt zich in leven. Dromend van klatergoud en glans, leert hij bij de kassa van de bioscoop de aantrekkelijke Srey Poeuv (Chan) kennen. Zij danst in een bar en wie haar goed wil betalen, mag meer. Ze zoekt haar klanten in de 'betere' kringen van de snel rijk geworden lieden. Hij is weg van haar en wil met haar een gezin stichten. De ontgoocheling is groot, want er is geen eerlijk werk te krijgen, zodat Savannah tenslotte vervalt tot de kleine misdaad. Het spel van de hoofdrollen onder de bezielende regie van Panh is prachtig. Tweede deel na LES GENS DE LA RIZIÈRE van een trilogie in neorealistische stijl met een vleugje Satyajit Ray, de grote Indiase meester die in dit genre school maakte. Het scenario is van regisseur Panh en Eve Duboise. Het camerawerk is van Christophe Pollock. Dolby Digital.

Polizeiruf 110: Der Schweigsame

1981 | Misdaad

DDDE 1981. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Jürgen Frohriep, Jürgen Zartmann, Wilfried Pucher, Christine Schorn en Jürgen Reuter.

Nolle (Reuter) heeft een fors strafblad. Hij is onverbeterlijk en heeft middels een inbraak stereo-apparatuur te pakken gekregen. Nolle is echter heel ambitieus want hij wil van kruimeldiefstallen overschakelen naar grote zaken. Daartoe heeft hij een vrachtwagen nodig en vrachtrijder Udo Walter (Pucher) die eveneens het nodige op zijn kerfstok heeft, is daartoe de ideale figuur. Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) komt hen op het spoor en nagelt hen tenslotte vast met hulp van zijn collega Bergmann (Zartmann). Het scenario is van Otto Bonhoff en Frohriep is even onsympathiek als altijd. Aflevering 74. Stereo.

Polizeiruf 110: Alptraum

1981 | Misdaad

DDDE 1981. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Dieter Mann, Volkmar Kleinert, Renate Blume, Manfred Kranich en Jürgen Zartmann.

Bernd Broske (Mann) is nog altijd tot over zijn oren verliefd op zijn frivole donkerharige vrouw Angela (Blume). Hij aanbidt haar zodanig dat hij voor haar uit stelen gaat, waardoor hij de bak in draait. Wegens goed gedrag komt hij vervroegd op vrije voeten en gaat samen met Wilhelm Gurak (Kleinert) die hij in de petoet heeft leren kennen, naar huis. Hij ontdekt dat Angela helemaal niet zo veel van hem hield, want zij heeft inmiddels troost gezocht bij werktuigkundig ingenieur Hanssen (Kranich), die door Angela mee naar binnen wordt genomen. Bij Bernd slaan alle stoppen door. Hun luxueuze houten huis dat door Bernd van een bouwval was omgetoverd tot een paleis (met gestolen bouwmaterialen), vliegt in brand. Een politieman die nachtdienst heeft en toevallig passeert, kan Angela nog net uit het brandende huis redden, maar de brandweer vindt een verkoold lijk, dat niet onmiddellijk ge[KA3]identificeerd kan worden. Hauptmann Fuchs (Borgelt) die het onderzoek leidt, hoort van zijn dappere collega dat Bernd en een andere man gesignaleerd waren bij het huis van Angela en hij had vastgesteld dat Bernd een week eerder vrijgelaten was. Fuchs neemt onmiddellijk contact op met Berlijn om een opsporingsbericht te laten rondsturen aan alle politiebureaus in de DDR. In een volgende sc[KA2]ene zien we Bernd en Wilhelm die ontnuchterd zijn en weten wij wie het verbrande slachtoffer was. Nu is het nog een kwestie van tijd voordat Hauptmann Fuchs het tweetal laat aanhouden. Terwijl Oberleutnant Bergmann (Zartmann) en Oberleutnant Fischer (K[KA3]orner) jacht op hen maken, ontdekt Bernd de ware aard van zijn z.g. kameraad Gurak, die probeert zijn zwakheden uit te buiten. Bernds uiteindelijke arrestatie komt als een bevrijding. Aflevering 71 uit de serie is meer het psychologische portret van een zwakke man, voor wie de dingen zich van kwaad tot erger ontwikkelen. Het scenario van Fred Unger bevat nogal wat `ondeugende` situaties naar DDR-normen volgens westers voorbeeld: hippieachtige kleding, een pruik, een pikante striptease van Blume op een feestje met jonge en oude kameraden, de vriendin van de politieman die haar kleren uittrekt en naakt door het huis loopt (maar je ziet in beide gevallen net niets), passende muziek uit het tijdperk, enz. De film heeft een tamelijk rustig tempo zonder dat er een zeer duidelijke indeling van tijd en plaats is. Gesitueerd in het koele voorjaar.

Die Rebellion

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Josef Meinrad, Ida Krottendorf, Erna Schickel, Fritz Eckhardt en Peter Vogel.

Het trieste relaas van een oorlogsveteraan, die het slachtoffer wordt van de bureaucratie die er na een revolutie heerst. In plaats van een degelijke prothese, krijgt hij een houten stomp en toestemming om als orgeldraaier zijn inkomsten te verwerven.

Polizeiruf 110: Vergeltung

1980 | Misdaad

DDDE 1980. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep, Peter Borgelt, Werner Tietze en Reimar J. Baur.

Gunter S[KA3]ohnl (Baur) en Eberhard Gantzer (Zerbe) maakten zich in hun jeugd schuldig aan een ernstig misdrijf. Eberhard werd gepakt en bracht een fors aantal jaren door achter de tralies om boete te doen. Gunter wist zich te ontrekken aan de gerechtigheid, nam een andere identiteit aan, maar maakte natuurlijk dezelfde fouten. Als Eberhard op vrije voeten komt, wordt hij bespied en besnuffeld door het team van de rustige Hauptmann Fuchs (Borgelt), Leutnant Vera Arndt (G[KA3]ohler) die beter gekleed gaat dan andere DDR-burgeressen, de onsympathieke Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) en de streberige Leutnant Woltersdorf (Tietze) die alles op alles zetten om Eberhards medeplichtige zijn gerechte straf te laten krijgen. Het voorspelbare scenario van Eberhard Görner is gebaseerd op ideeën van Hasso Mager. Aflevering 63.

Polizeiruf 110: Tödlicher Illusion

1979 | Misdaad

DDDE 1979. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Jürgen Frohriep, Dietrich Körner, Volkmar Kleinert, Karin Gregorek en Petra Barthel.

Armin Hagen (Kleinert) is een modelburger. Hij heeft een goede baan op een soort waterloopkundig laboratorium, is ijverig en wil hogerop. Hij studeert om verder te komen en er is hem een promotie in het vooruitzicht gesteld. Hij is getrouwd met Katja (Gregorek), die veel van hem houdt. Samen hebben ze een zoon. Voor Armin is Katja niet genoeg. Hij houdt er een jongere vriendin op na, Beate Beyer (Barthel), de dochter van Dr. Beyer (B[KA3]owe) van het werk. Armin heeft een slap karakter. Hij kan en wil helemaal niet kiezen tussen Katja en Beate, want hij houdt van allebei. Beate die zwanger van hem is, vindt dat hij nu moet kiezen en als hij dat niet doet, wil ze hem onder druk zetten met een zelfmoordpoging, maar die loopt uit de hand, want Beate slikt te veel slaaptabletten. Armin vindt haar op bed in haar flatje. Uit een soort paniek, maar eerder uit wakte loopt hij weg zonder haar hulp te verlenen en wakker te maken. Katja die door anonieme roddel een vermoeden had dat haar Armin een vriendin zou hebben, had hem ook al voor het blok gesteld. De eeuwig wroetende speurder Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die een definitief rapport moet opmaken van Beate`s ontijdige dood, zoekt naar motieven. Met veel gepluis, gepraat en ondervragen van de bewoners van het flatgebouw, bedenkt hij dat er weleens sprake zou kunnen zijn van dood door schuld. De onsympathieke politieman doet met blinde ijver zijn best om doodslag te bewijzen en wordt daarbij in de finale geholpen door een psychologisch ingestorte, huilende en bekennende Armin. Het flauwe scenario van Otto Bonhoff tracteert ons op een zedenles volgens SED-recept. Communisten geloofden niet in de tien geboden omdat godsdienst volgens hun goeroe Karl Marx opium voor het volk was, maar overspel vonden ze lastig bij het in bedwang houden van hun burgers. De films worden langer, drie kwartier, maar niet beter, ook al wordt er wat socialistisch bloot (de borsten van Barthel in een liefdesscène) vertoond en krijgen we een idyllisch viswatertje met een Oostduitse dacha te zien. Debuut in de serie van de gemoedelijke Böwe die na de Duitse eenwording zelf tot aan zijn dood een POLIZEIRUF 110-Kommissar zou worden in Schwerin in door de ARD geproduceerde films. Aflevering 58.

Polizeiruf 110: Bonnys Blues

1978 | Misdaad

DDDE 1978. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Jürgen Frohriep, Werner Tietze, Kurt Goldstein, Jenny Gröllmann en Barbara Schnitzler.

Deze indertijd bij zijn tv-premi[KA2]ere dicht bekeken uitzending moet het niet zozeer hebben van het `geweldige` scenario van C.U. Wiesner en Eberhard G[KA3]orner, maar van het tamelijk interessante tijdsbeeld dat men verschaft van de `moderne` jeugd in een totalitaire staat, die overmatig alcohol drinkt, rookt, muciseert en de indruk wekt te lui te zijn om te werken. Glazenwasser Bohnenstein (Goldstein) heeft talent als zanger maar zijn vaste vriendin, de lieve Annemarie (Gr[KA3]ollmann), een receptioniste in een `modern` hotel (en moeder van een joch), is er tegen dat hij dit ontwikkelt in een jazzgroepje. Hip geklede muzieklerares Christa Schneider (Schnitzler) gelooft in Bonny (Bohnensteins bijnaam), maar dan wordt hij vermoord of was het doodslag? Was het Annemarie`s vader, een pianist in ruste, of niet? Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) pluist heel kalmpjes de zaak uit - het gaat tenslotte om moord. Interessant beeld van de langharige jeugd in Honeckerland en wat men daar onder rock en folk verstond. De jeugd, die nogal bejaard lijkt, maakt amateuristische tamme muziek tussen de ruïnes van huizen die kennelijk sedert de bombardementen van WO II nog steeds niet opgeruimd zijn. Frohriep loopt er als een oppermachtige partijbons tussendoor. Voor een keer is het in deze film niet ijskoud, want men is veel in de open lucht. Aflevering 52.

Das Einhorn

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Peter Vogel, Gila von Weitershausen, Christiane Rücker, Miriam Spoerri en Isolde Barth.

Geslaagde verfilming van Martin Walsers roman over een schrijver, die van een uitgever het verzoek krijgt een roman over de liefde te schrijven, maar die met zijn eigen ervaringen op dit terrein moeilijk uit de voeten denkt te kunnen komen. Het scenario is van Dorothee Dhan, Martin Walser en regisseur Patzak.

Polizeiruf 110: Die Abrechnung

1977 | Misdaad

DDDE 1977. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep, Anne-Kathrein Kretschmar, Gerd Biewer en Ulrich Thein.

Deze aflevering wijkt behoorlijk af van de anderen, omdat hij grotendeels als flashback gefilmd is. Het leven van een veroordeelde wegens een zwaar misdrijf wordt gereconstrueerd. Tevens wordt de strafmaat uitgelegd. De nadruk viel op het opvoedkundige aspect, het onderzoek dat met groot geduld door de politie werd verricht en een beeld dat men van de dader optrekt. Het scenario is van Eberhard Görner naar motieven van een roman van Hasso Mager. Zoals kenmerkend voor de serie, is deze film niet helemaal lipsynchroon, soms slecht belicht en werden de verkeerde contrasten toegepast in de kostuums en de decors. Aflevering 49.

Polizeiruf 110: Bitte zahlen

1976 | Misdaad

DDDE 1976. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep en Anne-Kathrein Kretschmar.

Tijdens een `mondaine` party bij een slanke chef-kok die een chique eigen huis bezit, wordt er ingebroken. Het blijkt dat hij de inbreker kent en hij wil geen aangifte doen. Zijn vrienden zijn echter regimegetrouwe en gehoorzame DDR-burgers en zij dringen erop aan dat hij de politie belt. Schoortvoetend doet hij het, maar als de politie komt, weigert hij aangifte te doen. Ook de inbreker beweert dat hij niet heeft ingebroken, maar zich een dronken bui heeft vergist in de woning. De politie moet de man laten lopen, maar laat hem schaduwen, want Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) is van mening dat er geen rook zonder vuur is. In het grote restaurant, waar de kok de scepter in de keuken zwaait, wordt de navragende Hübner geen snars wijzer. Ondertussen ontvangen de chef-kok en de oberkellner een anonieme dreigbrief. Zij menen het episterl afkomstig is van de inbreker. De chef-kok besluit de aan hem bekende boef een lesje te leren en verkoopt hem in een verlaten hoek van het station van de ondergrondse een flinke optater. Ondertussen blijft Oberleutnant Hübner door peuteren met doordrammerige gewroet in andermans privacy. Hij wordt een stuk wijzer als hij op een bijzonder laaghartige manier de zwangere vriendin van de inbreker onder druk zet en bij toeval het een en ander van de vriendin van de chef-kok hoort. Zo komt de politie op het spoor van een omvangrijke zwendel met vlees, dat contant wordt afgerekend en betrokkenen veel geld verschaft waardoor zij er 'decadent van kunnen leven'. Het scenario van Rudolf Böhm is heel onderhoudend en sprak toentertijd tot de verbeelding van de kijker, die van zoveel privé-luxe alleen maar kon dromen. Spel en regie zijn van de gebruikelijke kwaliteit, waarbij dit keer het schaduwen van de potentiële verdachte niet alleen onwaarschijnlijk is, maar ook nog eens heel grotesk. De bijrollen variëren van zeer houterig tot heel zwak. Bijzondere medewerking werd verkregen van Dieter Frenzel en Peter Deutsch. Aflevering 43.

Versuchung im Sommerwind

1973 | Komedie

Duitsland 1973. Komedie van Rolf Thiele. Met o.a. Helmut Käutner, Yvonne Furneaux, Christiane Hörbiger, Paul Hubschmid en Peter Vogel.

Met drie vrienden als oppassers wil een beroemd medicus zich verzekeren van de trouw van zijn echtgenote, wanneer deze alleen op vakantie gaat naar de Middellandse Zee. Zijn vrouw neemt wraak door met alle drie een verhouding aan te gaan. Licht amusement, te gemakkelijk aangepakt om echt leuk te zijn.

Monsieur

1964 | Komedie

Italië/Duitsland/Frankrijk 1964. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Philippe Noiret, Mireille Darc en Gaby Morlay.

Een oude bankier begint als weduwnaar een nieuw leven en laat zich als huismeester in een bourgeoisgezin opnemen, waarin hij met diverse amoureuze intriges orde op zaken stelt en een door hem geprotegeerde ex-prostitu[KA1]ee aan een echtgenoot helpt. De rolbezetting is het voornaamste pluspunt in deze al te vriendelijke en bedaarde satire die haar afkomst als toneelstuk (van Claude Gevel) niet altijd verhult door een kunstmatige samenloop van omstandigheden. Scenario van Pascal Jardin en Claude Sautet.

Das hab' ich von Papa gelernt

1964 |

Oostenrijk/Duitsland 1964. Axel von Ambesser. Met o.a. Peter Vogel, Thomas Fritsch en Willy Fritsch.

Een oude bankier begint als weduwnaar een nieuw leven en laat zich als huismeester in een bourgeoisgezin opnemen, waarin hij met diverse amoureuze intriges orde op zaken stelt en een door hem geprotegeerde ex-prostitu[KA1]ee aan een echtgenoot helpt. De rolbezetting is het voornaamste pluspunt in deze al te vriendelijke en bedaarde satire die haar afkomst als toneelstuk (van Claude Gevel) niet altijd verhult door een kunstmatige samenloop van omstandigheden. Scenario van Pascal Jardin en Claude Sautet.

Das hab ich von Papa gelernt

1964 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk 1964. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Willy Fritsch, Thomas Fritsch, Peter Vogel, Gertraud Jesserer en Gustav Knuth.

Clemens Andermann begon zijn succesvolle carri[KA2]ere op het toneel en voor de rollende camera van de film, maar tegenwoordig is hij een geslaagde industrieel (door zijn huwelijk). Het artistieke milieu is tegenwoordig taboe, al kijkt hij wel naar zijn eigen oude films. Achterhaalde, bedenkelijke en zeer gedateerde komedie der misverstanden en verwisselingen, die alleen maar leuk is voor kijkers, die zich Willy en Thomas Fritsch, Hörbiger en Seebald nog kunnen herinneren.

Das 7. Opfer

1964 | Misdaad

Duitsland 1964. Misdaad van Franz Josef Gottlieb en Ann Smyrner. Met o.a. Hansjörg Felmy, Hans Nielsen, Ann Savo, Trude Herr en Wolfgang Lukschy.

Lord Mant (Rilla), die een aardige stoeterij bezit, is het slachtoffer van een reeks aanslagen die regelrecht in verband zouden moeten staan met de paardenraces en zijn favoriete vos, Satan. Inspecteur Bradley (Engelmann) volgt lange tijd een vals spoor en zes man leggen onderwijl het loodje. Verzekeringsdetective Peter Brooks (Felmy,) bijgestaan door de schattige Molly (Herr) is slimmer dan de politie en weet dat er een onbekende maniak aan de gang is. Aardige, zij het wat oubollige speurneuzen-film van pulp-filmer Gottlieb, die zelf het boek [KL]Murder Is Not Enough[KLE] van Bryan Edgar Wallace (een zoon van Edgar) bewerkte tot scenario. De doeltreffende fotografie is van Richard Angst.

Rote Lippen soll man küssen

1963 | Komedie, Romantiek, Musical

Oostenrijk 1963. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Johanna Matz, Peter Weck, Sabine Sesselman, Peter Vogel en Trude Herr.

In dit romantische verhaal met veel muziek wil een Amerikaanse miljonairsdochter een prima ballerina worden en ze gaat daarvoor naar Wenen.

Ferien vom Ich

1963 | Komedie, Drama, Muziek

Duitsland 1963. Komedie van Hans Grimm. Met o.a. Geneviève Cluny, Monika Dahlberg, Peter Vogel, Hans Holt en Elisabeth Flickenschildt.

Deze Franz Seitz-productie steekt wel erg af tegen de voorgangers uit 1934 en 1952. De titel van de film is de naam van het hotel waar alle operette-achtige toestanden plaats vinden. Scenario van Ilse Lotz-Dupont naar de gelijknamige roman van Paul Keller. Camerawerk van Dieter Wedekind.

Charleys Tante

1963 | Komedie, Muziek

Oostenrijk 1963. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Peter Alexander, Peter Vogel, Maria Sebaldt, Helli Servi en Alfred Böhm.

Derde Duitse filmversie van de toneelklucht der verwisselingen van Brandon Thomas. De hoofdrol is dit keer toebedeeld aan schlageridool Peter Alexander, die Dr. Otto Wilder uit Brazilië speelt. Hij leert op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in Wenen de uiterst charmante grootaandeelhoudster Carlotta Ramirez, een weduwe, kennen. Hij is gelijk weg van haar.

Sing, aber spiel nicht mit mir

1962 | Muziek

Oostenrijk/Duitsland 1962. Muziek van Kurt Nachmann. Met o.a. Adrian Hoven, Paul Hörbiger, Peter Vogel, Rex Gildo en Karin Heske.

Het verhaal vertellen heeft weinig zin omdat deze film slechts een excuus is om de vedettenummers aan elkaar te binden. De voornaamste optredenden: Sacha Distel, Rex Gildo, Bill Ramsay, Ted Herold en De Chakachas.

Ohne Krimi geht die Mimi nie ins Bett

1962 | Komedie

Oostenrijk 1962. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Heinz Erhardt, Karin Dor, Harald Juhnke, Ann Smyrner en Peter Vogel.

Een ruziemakend stel en de consul Keyser, meegesleept door zijn dochter Marion, belanden op een vakantie-eiland. Met allerlei verwikkelingen zoals nepberovingen, mensen die per ongeluk op het eiland terechtkomen, verliefdheden, wordt geprobeerd de kijker aan het lachen te krijgen. Maar zelfs met de parmantige liedjes is het toch niet meer dan een flauwe klucht. Het scenario is van Johannes Kai en Hugo Wiener. Het camerawerk is van Hanns Matula.

Kohlhiesels Töchter

1962 | Komedie

Duitsland 1962. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Liselotte Pulver, Helmut Schmid, Dietmar Schönherr, Adeline Wagner en Peter Vogel.

Vader Matthias blijft erbij: de lelijkste van zijn twee dochters moet het eerst trouwen. Maar het lelijke eendje blijkt alras een mooie zwaan. Nu is dit Kräly-verhaal wel tot op de draad versleten. Na de cinemascope-operetteverfilming Ja, Ja, die Liebe in Tirol was dit de vijfde verfilming. Het scenario is van Eckart Hachfeld. Het camerawerk is van Willy Winterstein.

Dicke Luft

1962 | Komedie

Duitsland 1962. Komedie van Rolf von Sydow. Met o.a. Willy Millowitsch, Ingrid van Bergen, Peter Vogel, Rainer Bertram en Harald Dietl.

Een aardige klucht over een fabrikant van bikini`s (Millowitsch) die 's nachts op kosten van de zaak slippertjes maakt, en over zijn onkosten moeilijkheden krijgt met de belastingen. Zijn bijna volwassen kinderen reageren op onverwachte wijze, hoewel één van zijn nachtelijke ontmoetingen de vriendin van zijn zoon blijkt te zijn.

Eine hübscher als die andere

1961 | Komedie

Duitsland 1961. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Heidi Brühl, Peter Nestler, Gustav Knuth, Rudolf Platte en Peter Vogel.

Rijkeluiszoon Pitt Seeberg (Nestler) is een ellendige nietsnut die achter de rokken aanjaagt. Gabi (Br[KA3]uhl) moet van zo`n oppervlakkige hartedief niets hebben, maar hij wordt verliefd op haar, en weet haar dankzij een andere identiteit in te palmen totdat hij geheel voorspelbaar (inclusief de finale) door de mand valt. Goed voer voor Brühl-fans, die haar nog eens willen zien. Het scenario is van Aldo von Pinelli, Dieter Hildebrandt en Gustav Kampendonk. Het camerawerk is van Igor Oberberg.

Die Junge Sünderin

1960 | Drama, Komedie

Duitsland 1960. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Karin Baal, Rudolf Prack, Paul Hubschmid, Vera Tschechowa en Grethe Weiser.

Een burgermeisje raakt, dankzij een vriendin in het mondaine milieu verzeild. Wanneer de vader van die vriendin haar oneerbare voorstellen doet, besluit ze dat ze liever terugkeert naar haar eigen omgeving dan dat ze toegeeft. Gelukkig is er een happy-end voorzien. Scenario van Maria von der Osten-Sacken en Peter Berneis. Camerawerk van Ekkehard Kyrath en Werner M. Lenz.

Der Held meiner Träume

1960 | Komedie

Duitsland 1960. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Carlos Thompson, Heidi Brühl, Maria Perschy, Peter Vogel en Klaus Dahlen.

Een onwaarschijnlijke komedie van veelfilmer Rabenalt (dat jaar werden het er vier!) rondom twee families die met hun tienerzoons en -dochters gezamenlijk op vakantie zijn. De ontluikende jeugd flirt wat met elkaar, maar de meisje vallen echt in zwijm als ze (zoals geheel logisch te verwachten viel) een piloot ontmoeten die zojuist een noodlanding heeft gemaakt. Trouwens die moet deze flauwe film ook maken. Het scenario is van Gina Falckenberg en Johannes Alexander Hübler-Kahla. Het camerawerk is van Willi Sohm.

Agatha, laß das Morden sein!

1960 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1960. Misdaad van Dietrich Haugk. Met o.a. Johanna von Koczian, Klausjürgen Wussow, Elisabeth Flickenschildt, Peter Vogel en Hans Dieter Zeidler.

Bij het pleidooi om verzachtende omstandigheden te verkrijgen voor zijn cli[KA3]ente, verguist de jonge, ambitieuze advocaat Peter Brent (Wussow) de misdaadroman die door een zekere Agatha Scott (Von Koczian) geschreven was. De gepikeerde schrijfster weet echter haarfijn en openlijk aan te tonen dat de strafpleiter haar boek niet volledig gelezen had. De totale afgang voor Brent. Hij wil zich wreken en lokt Agatha in de val onder het mom van een weekendje in de country. In zijn landhuis zet hij de perfecte val voor Agatha die gebaseerd is op haar boek. Agatha heeft het te laat door en weet dat er geen uitweg meer mogelijk is. Toch is er een happy-end want Brent heeft een oogje op Agatha. Het lijkt allemaal veel enger dan het is, want het is eigenlijk een komische film met veel te vet aangezette grappen. Het scenario is gebaseerd op een idee van K.P. Gillmann waaraan een heel team van filmgeleerden flink wat hebben afgepend: Franz Geiger, Stefan Gommermann, regisseur Haugk, Franz Marischka, Eva Anger, Franz M. Schilder, Wolfgang Schnitzler, Hans Schweikart, Gottfried Wegeleben en Hugo Wiener. Het camerawerk is van Günther Senftleben.

Wenn das mein groszer Bruder wüszte

1959 | Muziek

Duitsland/Oostenrijk 1959. Muziek van Erik Ode. Met o.a. Cornelia Froboess, Fred Bertelman, Margit Saad en Peter Vogel.

Zie: Schlagerfilms.

Peter Voss, der Held des Tages

1959 | Avonturenfilm, Misdaad

Duitsland 1959. Avonturenfilm van Georg Marischka. Met o.a. O.W. Fischer, Walter Giller, Linda Christian, Peter Vogel en Ingmar Zeisberg.

De zoveel belovende filmreeks rondom globetrotter-held Peter Voss (O.W. Fischer) vervalt tot een prul in de tweede aflevering onder pulpregisseur Marischka, ondanks de bekwame rolbezetting. Het uiterst dunne verhaal gaat over een rijke erfgename die verliefd is op een nep-prins, die op haar fortuin uit is; als Voss haar van de uitbuiter afhelpt, wordt ze op hem verliefd. Onbenullig en versleten.

Ein Mann geht durch die Wand

1959 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 1959. Komedie van Ladislao Vajda. Met o.a. Heinz Rühmann, Nicole Courcel, Rudolf Vogel, Rudolf Rhomberg en Hans Leibelt.

Wees maar bescheiden, dan komt alles ook wel in orde, is het brave evangelie van deze Rühmann-komedie over iemand die door muren heen kan lopen, wat in het begin best leuk is, maar later vervelend wordt, waardoor ook de film inzakt. Scenario van István Békeffy en Hans Jacoby naar een novelle van Marcel Aymé. Camerawerk van Bruno Mondi.

Der Haus-Tyrann

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Heinz Erhardt, Grethe Weiser en Peter Vogel.

De eigenaar van een slechtlopend café is zeer opvliegend van aard en tiranniseert zijn hele omgeving. Vooral zijn zuster en de buurvrouw van boven, zijn huurster, hebben het zwaar te verduren. Hoewel wat toneelmatig van opzet, een redelijke film met aardige momenten. Naar het blijspel Das Ekel van Toni Impekoven.

Worüber man nicht spricht

1958 | Drama

Duitsland 1958. Drama van Wolfgang Glück. Met o.a. Hans Söhnker, Antje Geerk, Albert Rueprecht, Karin Dor en Friedrich Domin.

Een voorlichtingsfilm en tevens een aanklacht tegen abortus. Een jong meisje raakt in verwachting, overweegt abortus, verwerpt dit en uiteindelijk komt alles nog goed. Ook bekend als FRAUENARZT DR.BRAND GREIFT EIN.

Stefanie

1958 |

Duitsland 1958. Josef von Báky. Met o.a. Sabine Sinjen, Carlos Thompson, Peter Vogel, Rainer Penkert en Elisabeth Flickenschildt.

De verfilming van een populaire damesroman van Johannes Mario Simmel over een zestienjarig meisje dat bij haar broers wegloopt om bij Pablo te gaan wonen. Een film die lijkt op de bekende veelkleurige kitschschilderijtjes van zigeunerinnetjes.

Der Pauker

1958 | Komedie

Duitsland 1958. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Heinz Rühmann, Wera Frydtberg, Gert Fröbe, Peter Kraus en Klaus Löwitsch.

Hermann Seidel is een autoritaire leraar op een klein gymnasium. Als hij wordt overgeplaatst naar een grote school in de stad, wordt hij met zijn opvoedingsdenkbeelden zwaar op de proef gesteld.

Witwer mit fünf Töchtern

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Heinz Erhardt, Susanne Cramer, Vera Tschechowa, Angelika Meissner en Christine Kaufmann.

Erhardt, weduwnaar met vijf dochters in de leeftijd van 5 tot 20 jaar is de beheerder-bibliothecaris van een historisch slot. Het huishouden is een grote puinhoop.

Marianne, meine Jugendliebe

1954 | Romantiek

Duitsland/Frankrijk 1954. Romantiek van Julien Duvivier. Met o.a. Marianne Hold, Isabella Pia, Horst Buchholz, Udo Vioff en Carl Simon.

Een eigenaardige, sfeervolle Duvivier-verfilming naar het boek Schmerzliches Arkadien van Peter de Mendelssohn over een Argentijnse jongen op een Duitse kostschool die een vreemde verliefdheid opvat voor een geheimzinnig meisje in een oud kasteel. Werd tegelijk met de Franse versie, MARIANNE DE MA JEUNESSE, opgenomen. Camerawerk van Louis-Henri Burel.

Das Fliegende Klassenzimmer

1954 | Komedie

Duitsland 1954. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Paul Dahlke, Heliane Bei, Paul Klinger, Peter Tost en Peter Kraus.

Verfilming van een scenario van Erich Kästner over een middelbare-schoolklas die een stuk opvoert dat heet : 'Het vliegende klaslokaal'. Nostalgie van de schooljaren in 1973 met veel minder succes opnieuw verfilmd door routinier Werner Jacobs.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Peter Vogel op televisie komt.

Reageer