Dominique Horwitz

Acteur

Dominique Horwitz is acteur.
Er zijn 46 films gevonden.

Mona kriegt ein Baby

2014 | Drama

Duitsland 2014. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Stephanie Amarell, Barbara Auer, Dominic Raacke, Imogen Kogge en Dominique Horwitz.

De Mona in de titel is zwanger. Met veertien jaar ietwat aan de jonge kant om moeder te worden. Haar vader lijkt zich vooral te schamen, want hij geeft nota bene les in het gebruik van voorbehoedsmiddelen op Mona's school. De rest van het gezin - moeder, zus, broer - hebben ieder zo hun eigen last van Mona's verwachting. Nederlandse regisseur Ben Verbong maakte naam met Das Sams, een lachfilm over bedrukte figuren met varkensneuzen. Mona heeft eenzelfde half serieuze, half lollige inslag, wat voor het tienerzwangerschap-onderwerp niet lekker uitpakt. Vlees noch vis.

Die Frau des Frisörs

2008 | Komedie

Duitsland 2008. Komedie van Jan Ruzicka. Met o.a. Dominique Horwitz, Muriel Baumeister en Nadeshda Brennicke.

Vera heeft altijd de allerbeste intenties, maar toch leiden juist die keer op keer tot problemen. Als Vera na een financiële crisis de lotto wint, wil ze haar man verrassen tijden hun huwelijksdag. Ze houdt haar rijkdom geheim, maar wordt daardoor opgepakt door de politie omdat ze denken dat ze een bank heeft overvallen.

Strajk - Die Heldin von Danzig

2006 | Biografie, Drama, Historische film

Duitsland/Polen 2006. Biografie van Volker Schlöndorff. Met o.a. Katharina Thalbach, Andrzej Chyra en Dominique Horwitz.

'The revolution will not be televised' dichtte Gil Scott Heron in 1974. 'But it will be put into movies' zou je kunnen toevoegen. De opkomst van de Poolse vakbond Solidariteit werd door Andrzej Wajda verwerkt in Man of Iron, en ook Volker Schlöndorff situeerde zijn Strajk - Die Heldin von Danzig in die opwindende periode. Titelheldin Agnieszka werkt op de hijskraan op een scheepswerf in Danzig tot de directie het rapport van een afschuwelijk ongeval vervalst om geen schadevergoeding uit te hoeven keren. Ze kaart de zaak aan en staat zo aan de basis van de stichting van de roemruchte vakbond.

Shooting Dogs

2005 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Duitsland 2005. Oorlogsfilm van Michael Caton-Jones. Met o.a. John Hurt, Hugh Dancy, Claire-Hope Ashitey en Dominique Horwitz.

April 1994. De Hutu-president van Burundi wordt vermoord. Volgens de Hutu's in buurland Rwanda het sein voor een genocide op de door hen verfoeide Tutsi's. De beelden zijn bekend. In Shooting Dogs wordt het drama bezien vanuit de ogen van twee westerlingen: de oude, uitgebluste priester Christopher en de jonge, idealistische leraar Joe. Ze zien het mislukken van de zwaar onderbemande VN in het verscheurde land. Shooting Dogs haalt lang niet het niveau van Hotel Rwanda van Terry George of Raoul Pecks Sometimes in April, maar het is natuurlijk wel een verhaal dat het verdient vaak verteld te worden.

Die blaue Grenze

2005 | Drama, Romantiek

Duitsland/Denemarken 2005. Drama van Till Franzen. Met o.a. Antoine Monot jr, Joost Siedhoff, Dominique Horwitz, Hanna Schygulla en Beate Bille.

April 1994. De Hutu-president van Burundi wordt vermoord. Volgens de Hutu's in buurland Rwanda het sein voor een genocide op de door hen verfoeide Tutsi's. De beelden zijn bekend. In Shooting Dogs wordt het drama bezien vanuit de ogen van twee westerlingen: de oude, uitgebluste priester Christopher en de jonge, idealistische leraar Joe. Ze zien het mislukken van de zwaar onderbemande VN in het verscheurde land. Shooting Dogs haalt lang niet het niveau van Hotel Rwanda van Terry George of Raoul Pecks Sometimes in April, maar het is natuurlijk wel een verhaal dat het verdient vaak verteld te worden.

Blindgänger

2004 | Jeugdfilm

Duitsland 2004. Jeugdfilm van Bernd Sahling. Met o.a. Ricarda Ramünke, Maria Rother, Oleg Rabcuk, Dominique Horwitz en Christine Hoppe.

Bitterzoete jeugdfilm over twee dertienjarige blinde meisjes, Marie en Inga (Ramünke en Rother), die langzaam maar zeker de wereld buiten hun veilige blindeninternaat verkennen. De musicerende meisjes willen meedoen met een talentenjacht op tv maar krijgen te horen dat ze niet mediageniek zijn. Een toevallige ontmoeting met een jonge voortvluchtige Russisch-Duitse accordeonist zet de deur alsnog open. Filmmaker Sahling en zijn getalenteerde cast vervallen geen moment in vals sentiment. Het resultaat is een ontroerende, integere opgroeifilm. Die Blindgänger viel onder meer in de prijzen op het Berlijnse filmfestival en op het Amsterdamse Cinekid-festival.

Sams in Gefahr

2003 | Jeugdfilm, Familiefilm

Duitsland 2003. Jeugdfilm van Ben Verbong. Met o.a. Christine Urspruch, Dominique Horwitz, Ulrich Noethen en Constantin Gastmann.

Hoogduits kindervermaak over titelfiguur Sams, naar eigen zeggen 'het wezen met de wonderschone rode haren en de blauwe sproeten in het gezicht, sproeten waarmee wensen kunnen worden vervuld'. Over de groteske varkenssnuit wordt met geen woord gerept. In dit vervolg op Das Sams (Sproet) jaagt een boze gymleraar op Sproet omdat die wel wat ziet in het wensenwonder. Ondertussen wil Sproet de man te grazen nemen omdat hij het zoontje van 'papa' Taschenbier pest. Het personage van dertiger Urspruch is meesttijds verontrustend, maar dat mag de kinderpret niet drukken.

Liebesschuld

2003 | Drama, Komedie

Duitsland 2003. Drama van Ulrich Stark. Met o.a. Dominique Horwitz, Kai Scheye, Bibiana Beglau en Kai Scheve.

Hoogduits kindervermaak over titelfiguur Sams, naar eigen zeggen 'het wezen met de wonderschone rode haren en de blauwe sproeten in het gezicht, sproeten waarmee wensen kunnen worden vervuld'. Over de groteske varkenssnuit wordt met geen woord gerept. In dit vervolg op Das Sams (Sproet) jaagt een boze gymleraar op Sproet omdat die wel wat ziet in het wensenwonder. Ondertussen wil Sproet de man te grazen nemen omdat hij het zoontje van 'papa' Taschenbier pest. Het personage van dertiger Urspruch is meesttijds verontrustend, maar dat mag de kinderpret niet drukken.

Verrückt nach Paris

2002 | Komedie

Duitsland 2002. Komedie van Eike Besuden en Pago Bahlke. Met o.a. Paula Kleine, Wolfgang Göttsch, Frank Grabski, Dominique Horwitz en Aglaia Szyszkowitz.

Drie mensen met een handicap zijn het monotone leven, de betutteling en de regels van het tehuis waarin ze wonen, beu. Ze besluiten met zijn drieën op reis te gaan en belanden via Keulen in Parijs, op de hielen gezeten door hun opgebrande verzorger. Deze charmante, vrolijke roadmovie was een van de publieksfavorieten op de Berlinale van 2002. De hoofdrollen worden vertolkt door acteurs met een handicap, die geestig en met zelfspot min of meer zichzelf spelen en daarmee op een luchtige manier de eis naar meer zelfbeschikkingsrecht voor mensen met een handicap, kracht bij zetten.

Tatort - Schatten

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Thorsten Näter. Met o.a. Sabine Postel, Oliver Mommsen, Camilla Renschke, Dieter Pfaff en Mathias Koeberlin.

Hauptkommissarin Inga L[KA3]ursen (Postel) wordt door haar links-radicale verleden ingehaald. Zij drong ooit als lid van een groepje demonstranten na de moord op Ulrike Meinhof op 9 mei 1976 binnen bij het dagblad Weserexpress. Een bewaker liet toen in het tumult het leven. S[KA3]oren Feldmann (Horwitz) eiste indertijd de daad voor zich op en verdween in het niets. Sedert die tijd staat hij als terrorist in het opsporingsregister. De anderen zijn inmiddels eerzame burgers geworden. Ze hebben het ver geschopt: politici, advocaten, journalisten, een rijke uitgever, en Inga die bij de afdeling moordzaken in Bremen zit. Een sensatiereporter, die toen ook tot de demonstranten behoorde, wil met `onthullingen` komen over het verleden van de voormalige sympathisanten om zijn zak te spekken. Hij wordt als lijk gevonden, en algauw blijkt dat hij over brisante informatie beschikte, genoeg om heel wat lieden te chanteren. Dan wordt Feldmann opgepakt en hij beschuldigt Inga. Er ontstaat een vertrouwenscrisis met haar collega Stedefreund (Mommsen). Inga wordt geschorst en moet alles op alles zetten om te bewijzen dat zij onschuldig is. Het scenario van regisseur Näter is heel aardig, vooral wat Duitsland betreft, al staat de afloop van te voren vast. Behoorlijke spelprestaties en dito regie. Het camerawerk is van Michael Faust. Aflevering 506.

Meine Mutter, meine Rivalin

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Peter F. Bringmann. Met o.a. Daniela Ziegler, Sharon Brauner, Walter Kreye, Dominique Horwitz en Walter Giller.

Vera Feddern (Ziegler) en haar dochter Yvonne (Brauner) hebben als het schlagerduo `Vera und Yvonne` veel succes. Naar buiten lijken ze een gelukkig stel, maar Vera is een onverzadigbare vrouw die telkens de sympathieke vrienden van haar dochter afpikt. Dit maakt Yvonne verschrikkelijk onzeker en heeft het tweetal een relatie die uit liefde en haat bestaat. Bovendien lijden beiden onder de mysterieuze dood van respectievelijk de echtgenoot en vader. Als een vriend komt te overlijden, raakt Yvonne haar stem kwijt en moet zij worden opgenomen in een kliniek, waar ze verliefd wordt op de sympathieke dokter Breuer (Horwitz). Ze vreest het ergste als Vera langs komt. Het scenario van Horst Königstein en Markus Busch is nogal melodramatisch, maar de gehele voorstelling wordt gered door de uitstekende rollen.

Ich schenk dir einen Seitensprung

2002 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2002. Romantiek van Dominikus Probst. Met o.a. Markus Knüfken, Muriel Baumeister, Dominique Horwitz, Henriette Heinze en Yekaterina Medvedeva.

Brandweerman Erik Krapp (Kn[KA3]ufken) woont al zes maanden samen met Sofie Meisner (Baumeister) en ze willen binnenkort trouwen. Erik ontmoet tijdens het carnaval Melissa en ze beleven een wilde feestnacht. Als Sofie achter Eriks zijsprong komt, maken ze het weer goed en Erik belooft haar grootmoedig dat zij om de score gelijk te maken, ook recht heeft op een zijstap. Erik blufte toen hij zijn aanbod deed en als hij op cursus moet, neemt hij het zekere voor het onzekere en vraagt zijn collega Leo Gruber (Horwitz) een oogje in het zeil te houden. Sofie vindt Leo wel aardig en besluit gebruik te maken van Eriks grootse gebaar. Onbeduidende klucht der misverstanden met jaloezie, schuld, boete en romantiek in een tamelijk voorspelbaar scenario van Thomas Letocha en Andrea Föhr. Dankzij de geroutineerde rolverdeling redelijk onderhoudend. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Heidi M.

2001 | Romantiek

Duitsland 2001. Romantiek van Michael Klier. Met o.a. Katrin Saß, Dominique Horwitz, Kurt Naumann, Franziska Troegner en Ulrike Krumbiegel.

Zo te zien heeft de 45-jarige Heidi (Sa[KL29]) zich door de toestanden rond de scheiding van haar man Winnie (Naumann) heen geslagen. Ze heeft in Oost-Berlijn een avondwinkel geopend. Het lukt haar prima om de kost te verdienen en voor haar dochter Annabel (Hummer) te zorgen. Haar klanten komen niet alleen maar kopen, maar komen ook graag een praatje maken. Toch valt Heidi de scheiding veel zwaarder dan ze gedacht had en voelt zij zich bij tijd en wijle eenzaam en alleen. Als Franz (Horwitz) die weliswaar wat jonger is, belangstelling voor haar toont, probeert ze hem heel voorzichtig voor zich te winnen en beschouwt ze hem als een tweede kans die zij zich niet wil laten ontglippen. De hoofdrollen zijn veel beter dan het tamelijk eenvoudige scenario van Karin Aström. De film is een onderhoudende love story, die niet slecht geregisseerd is. De stemmige beelden zijn van Sophie Maintigneux.

Heidi M

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Michael Klier. Met o.a. Julia Hummer, Ulrike Krumbiegel, Franziska Troegner, Dominique Horwitz en Katrin Saß.

Regisseur Klier, die naast speelfilms ook enkele documentaires heeft gemaakt, zoals portretten van François Truffaut en Jean-Luc Godard, maakt goed gebruik van de voormalige DDR-ster Saß. Zij speelt in dit melodrama de eigenaresse van een winkel in hartje Berlijn. Veertiger Heidi M. is alleenstaand en allerminst op zoek naar een nieuwe partner. Maar wanneer op een dag ene Franz haar zaak binnenstapt wordt alles anders.

Ein tödliches Wochenende

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Thorsten C. Fischer en Torsten C. Fischer. Met o.a. Andrea Sawatzki, Dominique Horwitz, Thomas Kretschmann, Jürgen Hentsch en Helmut Berger.

Vijf mensen die in de maatschappij geslaagd zijn, hebben desondanks hun angsten. Tijdens het weekend gaan ze in therapie bij Harry (Hentsch). Op weg naar diens hut in de bergen rijdt een van hen de zoon van boer Menzel (Nickel) aan. De jongen overlijdt later in het ziekenhuis. Ondertussen heeft Harry zijn pati[KA3]enten een dilemma voorgelegd: ze zitten op open zee in een rubberen reddingsvlot, maar er is slechts plaats voor vier - wie moet eruit? Ondertussen vermoedt boer Menzel dat een van de personen die zich in de hut bevindt, verantwoordelijk is voor het dodelijke ongeluk. Hij overgiet het houten huis met benzine en hij eist met een geweer in de hand dat de dader naar voren komt. Zou een van de aanwezigen - een apotheekster, een lerares, een zakenman, een dokter en een advocaat - de moed hebben om naar voren te komen of proberen ze zich allemaal eruit te praten? Gaan ze elkaar dekken of zou Harry`s therapie afdoende geweest zijn? Toch vraag je je af, waarom de politie niet meteen werd ingeschakeld. Het scenario is van Klaus Peter Wolf en moet het uiteraard van de dialoog hebben. De rolverdeling bestaat uit vaardige toneelspelers (en -speelsters).

Der Schuss

2001 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2001. Thriller van Nikolaus Leytner. Met o.a. Lisa Martinek, Felix Eitner, Dominique Horwitz, Gerd Wameling en Thomas Thieme.

Het smerissenduo Rita Bluhm (Martinek) en Martin Sabarski (Eitner) vormen buiten de dienst ook een stel, dat met elkaar hoopt te trouwen. Bij een overval op een benzinestation schieten twee uit de gevangenis ontsnapte Albanese schurken de pompbediende dood. Terwijl een der daders de wijk neemt, raakt Martin de andere man, Quendrin Osmani (Hildebrand), die door het schot vanaf zijn nek verlamd raakt. Hierdoor wordt de illegaal in Duitsland verblijvende Osmani een permanente sociale last, want hij kan in deze toestand moeilijk uitgewezen worden. Omdat hij een fors strafblad voor geweldsdelicten heeft en gezocht werd door het BKA, probeert men hem toch te lozen. Ondertussen onderzoekt de officier van justitie de toedracht van de schietpartij, waardoor eerst Martin en dan Rita onder druk komt te staan. Voor Rita wordt het gehele voorval een gewetensconflict, dat haar hoop op een gelukkige toekomst in de waagschaal zet. Zij weet als enige dat Osmani zijn handen als teken van overgave in de lucht had gestoken en dat het slachtoffer een vriend van Martin was. Een interessant gegeven, waarin eigenlijk niets zwart-wit is en je onder zulke omstandigheden de beste grijstonen moet zien te vinden. Het spel van de hoofdrollen is overtuigend. Het scenario van regisseur Leytner is geloofwaardig. Het camerawerk is van Hermann Dunzendorfer.

Stubbe - Von Fall zu Fall: Baby Deal

2000 | Misdaad

Duitsland 2000. Misdaad van Thomas Jacob. Met o.a. Wolfgang Stumph, Renate Krößner, Stephanie Stumph, Margret Homeyer en Lutz Mackensy.

Tussen het riet aan de oever van de Elbe wordt het lijk van een jonge vrouw gevonden. Het blijkt een Roemeense te zijn. Ze was kort voordat ze vermoord werd, verdwenen uit een ziekenhuis, waar ze bevallen was van een baby. Intussen landt een echtpaar uit Boedapest op de Hamburgse luchthaven Fuhlsb[KA3]uttel. De vrouw, Juli Kovacz (Redl), zoekt wanhopig haar baby die met de keizerssnede verlost was. Haar was wijs gemaakt dat haar kindje levenloos ter wereld gekomen was, maar ze had ontdekt dat ze het slachtoffer was van een illegale kinderhandel. De Kovaczs verblijven in een bescheiden pension en nemen contact op met de organisatie die bemiddelt in adoptiezaken. Hen wordt hulp beloofd, maar in plaats daarvan wordt er een aanslag op hen gepleegd, waarbij Juli gewond raakt. Haar man Sandor (Horwitz) verwondt echter een van de daders. De killer Holst (Reichel) geeft zijn gewonde maat, een Albanees, het genadeschot. Stubbe (Wolfgang Stumph) en Zimmermann (Mackensy), die zich met beide zaken bezighouden, leggen geen verband totdat ze ontdekken dat zowel de Roemeense als de afgemaakte huurmoordenaar met hetzelfde vuurwapen gedood zijn. Dan komen ze een illegaal circuit van kinderhandel op het spoor en de genadeloze bendeoorlog tussen de Albanese maffia en de lokale schoften die verwikkeld zitten in de prostitutie en andere nog minder fraaie zaken. Juli Kovacz baby wordt ook opgespoord: er breken eerst nog een paar emotionele ogenblikken aan voor de pleegmoeder Gabriele Fenske (Neubauer), die natuurlijk niet wist dat haar adoptie illegaal was. In het subplot heeft Stubbe`s dochter Christiane (Stephanie Stumph) grote problemen op school, maar gelukkig lossen moeder Caroline (Kr[KA3]o[KL29]ner) en tante Charlotte (Homeyer) die op voordat vader moet ingrijpen. Het scenario van Michael Illner geeft de hoofrollen ruim baan en Horwitz speelt nu eens niet de schurk, maar de vertwijfelde echtgenoot en vader. Het camerawerk is van Randolf Scherraus.

Liebesschuld

2000 | Romantiek, Drama

Duitsland 2000. Romantiek van Ulrich Stark. Met o.a. Bibiana Beglau, Kai Scheve, Dominique Horwitz, Ulrike Kriener en Monica Bleibtreu.

Anke (Beglau) werkt als advocate op het kantoor van Stefan (Horwitz) in Hamburg. Ze vormen samen een paar en Stefan heeft haar beloofd dat zij ook op kantoor zijn partner zal worden. Dan krijgt Anke de jobstijding dat haar moeder Inga (Kriener) op sterven ligt. Eigenlijk waren Inga en Anke gebrouilleerd, maar nu haar moeder kanker heeft, keert Anke spoorslags terug naar Nordfriesland. Daar ontmoet ze Alex (Scheve), haar jeugdvriend van weleer, een herenboer, inmiddels weduwnaar en vader van een schattig dochtertje. Tussen Anke en Alex is ooit iets voorgevallen, maar de kijker wordt voorlopig in het ongewisse gelaten. Anke ontdekt dat ze goed kan opschieten met het kleine meisje en dat haar grootouders, de schoonouders van Alex, een proces tegen hem voeren om de voogdij omdat ze hem verantwoordelijk houden voor het verkeersongeluk, waarbij hun dochter het leven liet. Bovendien willen ze de boerderij in hun bezit verkrijgen. Voor Anke een aardige juridische kluif, waar ze best tegen opgewassen is. Ondertussen vindt die sympathieke Stefan dat ze wel lang wegblijft. Hij besluit Anke op te zoeken en voelt dat er iets broeit of bloeit tussen Anke en haar oude vlam. Dan verdwijnt het kind en het is de vraag wiens werk dit nu is. Daarmee worden de kijksters tot het einde in spanning gehouden, want dat bepaalt tevens wie Anke definitief in de armen mag sluiten. Wie weet dat Barbara Engelke het scenario heeft geschreven, weet ook, door haar talloze bewerkingen van o.a. de korte verhalen van Rosamunde Pilcher, exact hoe laat het is. Het camerawerk is van Wolf Siegelmann. Het ziet er mooi uit en de rolverdeling is eigenlijk te goed voor het zoete spul.

Enthüllung einer Ehe

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Michael Verhoeven. Met o.a. Nina Hoger, Dominique Horwitz, Frederik Defant, Diana Peuker en Julian Manuel.

Gymnasiumleraar Roman Westphal (Horwitz), echtgenoot en vader van twee kinderen, voelt meer vrouw dan man; hij is transseksueel. Een grote schok voor zijn vrouw Jana (Hoger), die alles in het werk stelt om hem als hetero te behouden, maar dat leidt tot een zelfmoordpoging van Roman. Tenslotte krijgt Jana via de warmhartige uitbaatster van een speciale club die vroeger zelf een man was, vrede met de zaak; de kinderen schamen zich niet langer voor hun vader en in de finale mag Roman in een speciale kliniek een operatie ondergaan. Het scenario van Nicole Walter-Lingen en regisseur Verhoeven is grotendeels dik melo voor de massa, terwijl de hoofdrollen v[KA1]e[KA1]el meer in hun mars hebben. Het complexe onderwerp kan in anderhalf uur slechts aan de oppervlakte behandeld worden (de betrokkenen behoren tot de welvarende middenklasse en hoe zit het met de verstotenen van de maatschappij, de mensen zonder geld, etc.?), maar geeft de leek toch een zeker inzicht. Het camerawerk is van Stefan Spreer.

Bonhoeffer

2000 | Biografie, Oorlogsfilm

Canada/Verenigde Staten/Duitsland 2000. Biografie van Eric Till. Met o.a. Ulrich Tukur, Johanna Klante, Ulrich Noethen, Tatjana Blacher en Susanne Lothar.

Een zakelijke, maar overtuigende biografie over de Duitse theoloog Dietrich Bonhoeffer (goed neergezet door Ulrich Tukur) die zich na Hitlers machtsovername verzet tegen de nazi-invloeden op de kerk. Zijn deelname aan het actieve verzet doet hem in de gevangenis belanden, waar hij zijn belangrijkste werk over zíjn christelijke leer zal schrijven. Bonhoeffer werd op 9 april 1945 in het concentratiekamp Flossenburg geëxecuteerd.

Tatort - Kriegsspuren

1999 | Mysterie

Duitsland 1999. Mysterie van Nina Grosse. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Hans-Günter Martens, Dominique Horwitz en Rolf Kowalski.

Het stoffelijk overschot van Tom Salsa (Blo[KA1]eb) werd in de buurt van een asielzoekerscentrum gevonden. Hij was oorlogscorrespondent. Samen met zijn collega Peter Hausmann (Horwitz) heeft hij bericht over de wrede Joegoslavische burgeroorlog. Lena Odenthal (Folkerts) gaat een kijkje nemen bij het centrum en hoort de zwarte bloemenverkoper Franklin (Sandow), die op het lijk gestoten zou zijn. Odenthal voelt dat Franklin meer weet dan hij toegeeft en probeert hem met zoete praat over de verlenging van zijn verblijfsvergunning te verleiden. Ook zoekt zij contact met Toms collega en goede vriend Peter Hausmann, die juist met vakantie was toen Tom om het leven kwam. Peter vermoedt dat er een verband is met hun werk in het verleden en de indringer die bij hem had ingebroken en zijn veertien- jarige dochter Anja had bedreigd. Zou de getraumatiseerde bewoner van het centrum Dr. Damir Kovac (Kowalski) in werkelijkheid de ondergedoken en gezochte oorlogsmisdadiger Drago zijn en was Tom hem op het spoor gekomen? Lena en Mario (Hoppe) filosoferen over de mogelijkheden en ze gaan de gangen van Peter na, hopend dat hij hen naar de oplossing zal voeren. Wie Lena Odenthal een beetje kent, weet dat zij haar doel bereikt, vooral als zij van Franklin doorslaggevende informatie krijgt. Het scenario voor aflevering 424 van Harald Göckeritz haakt heel actueel in op de langzaam maar zeker op gang komende processen in Den Haag en Brussel tegen oorlogsmisdadigers. Het camerawerk is van Immo Rentz.

Stille Nacht - Heilige Nacht

1999 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1999. Thriller van Thomas Stiller. Met o.a. Barbara Auer, Christian Berkel, Marek Harloff, Charlotte Schwab en Dominique Horwitz.

Architect Richard (Berkel), zijn tweede vrouw Simone (Schwab), zijn zoon Frank (Harloff), collega van het werk Joachim (Horwitz) en een vriendin, Marianne (Auer) brengen de kerstdagen door in een eenzame skihut in de besneeuwde bergen. Richard hoopt dat het tussen Joachim en Marianne wat wordt, maar Frank ontdekt dat zijn stiefmoeder een relatie onderhoudt met Joachim. Op kerstavond overvallen drie als kerstmannen verklede gangsters, Kramer (Teschner), Winter (Fa[KL29]nacht) en G[KA3]unther (Uenel), de bank in de stad. De hold-up mislukt. Het misdadige trio neemt de wijk naar de hut en gijzelt het vijftal. De sadistische bendeleider Kramer heeft algauw door dat het onderling niet botert tussen de vijf bewoners en zet ze op een beestachtige wijze tegen elkaar op. Uitstekend gespeeld huis- clos-drama. Het scenario met een David Cronenberg-touch is van regisseur Stiller, die zelf even te zien is in de John Woo- achtige actiescène's van dit drama over ontblote en vernederde zielen, dat zich vrijwel uitsluitend in de gesloten ruimte van de hut afspeelt. Het mooie camerawerk is van Marc Liesendahl.

Polizeiruf 110: Mörderkind

1999 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1999. Mysterie van Matti Geschonneck. Met o.a. Jutta Hoffmann, Horst Krause, Kathrin Angerer, Robert Stadlober en Dominique Horwitz.

Zonder enige emotie bekent de dertien-jarige Mark (Stadlober) de moord op de vijftien-jarige Jennifer. Tot grote verbijstering van de bewoners van zijn dorpje in Brandenburg mag hij als minderjarige in afwachting van de beslissing van de kinderrechter naar huis. Het onderzoek van commissaris Wanda Rosenbaum (Hoffmann) uit Potsdam neemt een totaal andere wending als er sperma op de kleding van Jennifer gevonden wordt. Uit laboratoriumonderzoek blijkt namelijk dat het niet van Mark kan zijn. Nu wordt de plaatselijke dierenarts (Horwitz) de belangrijkste verdachte. Onder de behoedzame regie van Geschonneck, noch voyeuristisch noch op effecten mikkend, slaagt Hoffmann in haar debuut als nieuwe Kommissarin Wanda Rosenbaum met gevoel voor humor en met de nodige ironie een supersmeris te spelen, die af en toe een vergissing maakt. Bovendien, zoals later blijkt, is zij een eenzame vrouw die niet ongevoelig is voor een verleider, zelfs als die eigenlijk iets te jong voor haar lijkt. Zij krijgt bij haar onderzoek hulp van gemoedelijke koddebeier Krause (Krause), die algauw uitgroeide tot een cultfiguur in de serie. Zelf is Wanda Rosenbaum in de plaats gekomen voor Tanja Voigt (Katrin Saß), die sinds 1993 tien zaken oploste. Ooit werd Hoffmann in de DDR de Audrey Hepburn van het Oostblok genoemd. Het scenario is van Stefan Kolditz, die zijn eigen verhaal bewerkte. Deze aflevering scoorde op dat moment de hoogste kijkdichtheid, die de reeks ooit behaalde.

No Trains No Planes

1999 | Drama, Komedie

Nederland/België 1999. Drama van Jos Stelling. Met o.a. Dirk van Dijck, Gene Bervoets, Kees Prins, Katja Schuurman en Henri Garcin.

Regisseur Jos Stelling liet zich inspireren door de roman 'Broederweelde' van Jean Paul Franssens (wiens 'De Wisselwachter' hij eerder verfilmde) voor dit ensemblewerk dat zich afspeelt in een café aan een Nederlands stationsplein. Een van de stamgasten die zich dagelijks aan de toog van kroegbaas Joop (Garcin) verzamelen, is Gerard (Van Dijck) die vandaag afscheid neemt. Voorgoed. De cast is aardig (let op Peer Mascini met een hondje), maar kan niet verhinderen dat deze lauwe film lang niet zo geestig wordt als ie vast bedoeld was.

Nachtgestalten

1999 | Komedie, Drama

Duitsland 1999. Komedie van Andreas Dresen. Met o.a. Meriam Abbas, Dominique Horwitz, Oliver Bäßler, Susanne Bormann en Michael Gwisdek.

Na Dresen`s film STILLES LAND een soort SHORT CUTS (van Robert Altman uit 1993), die in Berlijn speelt op het moment dat de paus de Duitse hoofdstad komt bezoeken. Het zijn een aantal op zichzelf staande gebeurtenissen, die op een of andere manier met elkaar verbonden zijn. Hanna (Abbas) is dakloos en bedelt om geld. Ze vindt in haar hoed een honderd markbiljet. Ze wil met haar vriend Victor (Horwitz) voor een nacht in een hotel slapen, zodat ze voor een keer eens lekker kunnen baden en wassen. Dat blijkt veel moeilijker te zijn dan ze denken en hun voornemen gaat gepaard met allerlei tegenslagen zoals het kwijtraken van Hanna`s identiteitsbewijs en het metrokaartje. Intussen arriveert Jochen (B[KA3]a[KL29]ler), een boerenkinkel, in de stad, omdat hij het niet meer kon uithouden op het land. Hij is op zoek naar genegenheid. Een stel skinheads pikken zijn sporttas, maar gelukkig niet zijn portefeuille. Hij neemt een taxi en belandt in de rosse buurt, waar hij het minderjarige hero[KA3]inehoertje Patty (Bormann) ontmoet en met haar voor vijfhonderd mark het weekend wil doorbrengen. Hij heeft het beste met haar voor, maar Patty is gedoemd door haar verslaving. Ondertussen krijgt taxichauffeur Ricardo (Separa), die op weg is naar de Berlijnse luchthaven een aanrijding. Hierdoor kan hij Feliz (Valentim), een jongen uit Angola, die op familiebezoek komt, niet tijdig afhalen. De wachtende Feliz is ondertussen beschuldigd van diefstal van de portefeuille van Henrik Peschke (Gwisdek), maar Peschke ziet in dat hij het mis had. Uit spijt wil hij Feliz wegbrengen, maar zijn BMW is gestolen door hetzelfde stelletje loeders, dat Jochen beroofde. Peschke erkent voor zichzelf dat hij in zijn leven niets bereikt heeft en gekoeioneerd wordt door zijn baas. De kaalkoppen hebben aan het einde van de nacht het strand bereikt en de BMW in de fik gestoken. Het scenario van de 37-jarige regisseur Dresen, die afkomstig is uit de voormalige DDR, zit hecht in elkaar, al is er geen echt verhaal. Het spel van de hoofdrollen is van grote klasse. Gwisdek kreeg de Zilveren Beer op het Berlijnse filmfestival voor zijn rol. Het beeld van Berlijn in de regen, dat cameraman Andreas Hofer vastgelegd heeft, is misschien wel bleek en beangstigend, maar het is pakkend en blijft je bij. Dresen draaide deze zeer geslaagde film met het ultralage budget van drie miljoen mark (ongeveer anderhalf miljoen euro). Het werk van Ken Loach is nooit veraf. Dolby Stereo.

Der Tod in deinen Augen

1999 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Misdaad van Michael Rowitz. Met o.a. Thomas Kretschmann, Aglaia Szyszkowitz, Dominique Horwitz, Walter Kreye en Aleksandar Jovanovic.

Het scenario is van Michael January en Benjamin Parmentier. Het camerawerk is van Dietmar Koelzer.

Der Tod in deinem Augen

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Michael Rowitz. Met o.a. Helmut Reiger, Leo Lohmann, Laura Tillman, Aglaia Szyszkowitz en Thomas Kretschmann.

Het scenario is van Michael January en Benjamin Parmentier. Het camerawerk is van Dietmar Koelzer.

Schalom, meine Liebe

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Josef Rödl. Met o.a. Dominique Horwitz, Katja Weitzenböck, Hana Azoulay-Hasfari, Yehuda Seligmann en Buddy Elias.

Ron Rosenbaum (Horwitz) uit Frankfurt droomt van een carri[KA2]ere als piloot maar in plaats daarvan sappelt hij als creative-designer op het reclamebureau van een vriend. Ron, die joods is, heeft een mooie Teutoonse vriendin, Ingrid (Weitzenb[KA3]ock), die van hem houdt. Als ze onverwacht en ongenodigd op een joodse bruiloft komt, is Rons mispoge ontzet, want voor een sjikse is geen plaats. Het komt Ingrid ter ore dat Ron in Isra[KA3]el een zoon heeft, Benni (Seligman), die inmiddels vijftien is, waar hij zich nooit iets van heeft aangetrokken. Bovendien liet hij de knappe moeder, Yael (Azoulay- Hasfari) zitten. Hierop gooit Ingrid Ron de deur uit. Ron gaat naar Isra[KA3]el, krijgt een opleiding tot vlieger en stort in het zand tijdens zijn eerste grote opdracht om pesticiden boven een landbouwveld te strooien. Yael, die een reisbureau runt, geeft Ron een baantje, maar houdt hem buiten de zaken. Bovendien voelt ze niets meer voor Ron. Ze heeft haar oog op een ander laten vallen. Benni, die zijn vader voor het eerst ziet, is gelukkig dat hij een vader heeft, en het tweetal kan goed met elkaar opschieten. Ron moet erkennen dat hij in Isra[KA3]el (als buitenstaander) mislukt is en wil terug naar Duitsland, waar hij weer op het reclamebureau kan werken. Als hij voor een reis terugkomt naar Isra[KA3]el en met Yael over de toekomst van Benni wil spreken, komt Yael om door een aanslag van palestijnse heethoofden. Benni gaat mee naar Duitsland, maar komt in dezelfde cultuurkloof terecht als zijn vader: nergens bij te horen. Gelukkig is er die sympathieke, blonde Ingrid nog. Zij is de reddende engel. Rafael Seligmann schreef met behulp van regisseur R[KA3]odl een gevoelig scenario, waarin hij laat zien wat het betekent in Duitsland joods te zijn en te ontdekken dat ruim vijftig jaar na WO II (1939-45) nog lang niet alle wonden geheeld zijn. De film is hier en daar wat aan de sentimentele kant en soms een beetje te mooi om waar te zijn, maar het is al met al heel onderhoudend en je kunt zeer goed meeleven met de hoofdrollen, die mooie prestaties onder de regie van Rödl leveren. Camerawerk van Jürgen Herrmann. Superieur aan dergelijk Hollywood-werk, waarin het echte Europese gevoel soms ontbreekt. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Das Glück wohnt hinterm Deich

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Jürgen Bretzinger. Met o.a. Ulrich Pleitgen, Dominique Horwitz, Floriane Daniel, Michael Trischan en Monika Peitsch.

Het gaat slecht met de economie van het Noordfriese Achternb[KA3]ull. Toeristen laten het dorpje al enige tijd links liggen en er is dringend geld nodig om de gemeentekas te spekken. Jens Jensen (Pleitgen), de peetvader van het dorpje, heeft een lumineus idee. Een bus toeristen, die via Achternb[KA3]ull op weg is naar Sylt, wordt `gedwongen` om de reis te onderbreken, zodat de reizigers hun vakantie hier moeten doorbrengen. Van alle bewoners wordt verwacht dat ze het de onvrijwillige gasten zo aangenaam mogelijk zullen maken. De toeristen zijn niet erg blij met hun verplichte stopover. Bovendien zorgt de Hamburgse kruimeldief Eckert (Horwitz) die in Achternbüll ondergedoken is, voor de nodige heibel. Ontspannend volkstoneel in de vorm van een filmklucht. Een anachronimse in een tijdperk, waarin hightech actiefilms hoogtij dagen beleven, maar juist daardoor komt de gezellige oubollige humor nog beter over. De dialogen zijn spitsvondig en snel, terwijl de personages gewoon leuk bedacht zijn. Uiterst geschikt voor een avondje pretentieloze ontspanning. Geschreven door Frank Hemjeoltmanns en Volkmar Nebe. Cameraman Michael Paul Heiter maakt uitstekend gebruik van de schilderachtige dorpslocaties.

Trickser

1997 | Film noir

Duitsland 1997. Film noir van Oliver Hirschbiegel. Met o.a. Dominique Horwitz, Eva Haßmann, Jochen Nickel, Sandra Nedeleff en Roman Knižka.

Kleine gauner Erik (Horwitz) is met een plastik zak vol mark- biljetten op de vlucht na een min of meer geslaagde bankoverval. Het mindere gedeelte is dat hij gewond is aan zijn been en in een binnenplaats vast komt te zitten. In een aangrenzende kelder oefent een popbandje. Drumster Lennie (Ha[KL29]mann), een kiene griet met kort blond haar, merkt hem op. Erik staat voor een dilemma: zijn vriendin Clarissa (Nedeleff) moet hem uit de penarie halen, maar wil Lennie Clarissa wel waarschuwen? Dan is er nog spitsboef-psychopaat Bingo (Nickel), die recht heeft op een deel van de buit en die niet van grapjes houdt; hij is trouwens buitengewoon wantrouwig. Lennie wil wel helpen, maar vooral zichzelf (aan het geld); ondertussen zit Clarissa al in de greep van die enge Bingo. Tussen Erik en Lennie bloeit wat moois op en het ziet ernaar uit dat de kansen voor allen keren; dan wordt Erik herkend door het gespuis van de straat. Het scenario van Jochen Greve geeft een treffend beeld van de zelfkant van een grote Duitse stad (Hamburg) en biedt de hoofdrollen voldoende dimensie om de kijker te boeien met hun aardige spel. Behoorlijk geregisseerd door Hirschbiegel, die o.a. TATORT-films draaide (dat is te merken).

Frauen lügen nicht

1997 | Romantiek

Oostenrijk/Duitsland 1997. Romantiek van Michael Juncker en Michael Junker. Met o.a. Martina Gedeck, Jennifer Nitsch, Dominique Horwitz, Andrea Eckert en Peter Sattmann.

Tijdens de vakantie van Hannah (Gedeck) en Marie (Nitsch) in Itali[KA3]e beleeft Marie een romantische nacht met een charmante vent, die zegt dat hij arts is. Bij het afscheid geeft hij Marie een kaartje, dat niet van hem is, maar van de Weense automonteur Xavier Martin (Horwitz). Eenmaal terug in Duitsland mijmert Marie over haar intermezzo en begint liefdesbrieven aan de niets vermoedende Xavier te sturen. Wat later komt er een foto, die Xavier best bevalt en hij stuurt een aardig antwoordje aan Marie, die daarop gepusht door Hannah, hem gaat bezoeken. Als Hannah en Marie in Wenen aankomen, zegt Xavier die hen afhaalt, dat hij Louis Lefort heet en een vriend van Xavier is. Zo wil hij wat tijd winnen om Marie te veroveren, maar Hannah wordt verliefd op 'Louis' en wil hem hebben. Het gevolg is een voorspelbare keten van sympathieke misverstanden, vrolijke verwisselingen en leugentjes om bestwil. Hoewel het scenario van Siegbert Kammerer, cameraman Helmut Trunz en regisseur Juncker vederlicht is, maken de aantrekkelijke hoofdrollen deze mooi opgesierde klucht tot aangenaam vertier.

Polizeiruf 110: Kurzer Traum

1996 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1996. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dominique Horwitz, Uwe Kockisch, Inge Meysel en Rolf Hoppe.

De angstige Armin (Horwitz), die bij zijn oma (Meysel) op de hoeve was opgegroeid, loopt samen met zijn broer Gerd (Kockisch) patrouille langs de Duits-Poolse grens, toen nog de buitengrens van de EU, waarbij zij het voornamelijk hebben voorzien op clandestiene immigranten. Gerd zou graag willen trouwen met de dochter van timmerman Goertz (Hoppe), maar beide families zijn sedert jaar en dag gebrouilleerd om een stukje land. Uitgerekend Armin vindt op de nachtelijke ronde een lijk, hetgeen veroorzaakt dat Hauptkommissarin Tanja Voigt (Sa[KL29]) de zaak komt onderzoeken. Bange Armin verzwijgt overigens dat hij een knappe Roemeense heeft gevonden in de landbouwschuur, die naast het lijk lag. Niettemin zal zij een sleutelrol spelen zowel in de familievete als bij de oplossing van de moordzaak. Het scenario van Scarlett Kleint is niet slecht en de hoofdrollen doen het goed in deze door de politiek enigszins achterhaalde aflevering (nummer 185).

Tödliche Wahl

1995 | Thriller

Duitsland 1995. Thriller van Peter Deutsch. Met o.a. Jürgen Prochnow, Gertraud Jesserer, Anja Kling, Günther Maria Halmer en Gaby Dohm.

Smeris Alex Bronner (Prochnow) werd ontslagen toen hij betrapt werd bij een hero[KA3]ine-dealtje. Hij had zes gram gepikt en kreeg daarvoor ook nog een jaar voorwaardelijk. Hij is nu pachter van een kroeg in Darmstadt, waar rechts-radikale jongeren elkaar vinden. Als een ex-collega onder duistere omstandigheden om het leven komt, weet Alex zeker dat die vermoord werd. Hij vermoedt dat Michael Naumann (Halmer), de bezitter van de kroeg, wat met de moord te maken heeft. De neo- nazi`s, dom als zij zijn, weten uiteraard niet dat Alex een dubbelleven leidt, want hij is tevens informant voor de politie. Zijn stiefdochter Conny (Kling) wordt door Naumann gedwongen aan een roofoverval mee te werken omdat Naumann vermoedt dat Alex hem bespionneert, want zijn herdershond is neergeknald. Alex heeft uiteraard ook een vriendin, Eva (Jesserer) die de moeder van Conny is, maar Eva mag niet weten wat hij uitvoert en dat leidt tot spanning tussen de tortelduifjes. Verder is er Dagmar (Dohm) met wie Alex een verhouding heeft, maar dat mag natuurlijk niemand weten; bovendien wordt Dagmar weggestuurd als er gevaar dreigt. Tegen de finale ontmaskert Connie Naumann die zich op haar wreekt. Hij laat Conny in een dodelijk val lopen bij de synagoge van Darmstadt, waar het eindgevecht plaats vindt. Een niet onaardige miniserie over neo-nazistisch geweld met een scenario van Robert Stromberger en een pretentieloze, vlotte regie. Het camerawerk is van René Perraudin. Oorspronkelijk in drie delen uitgezonden; deel een is getiteld: DER GEGNER en duurt 83m, deel twee, DIE FEINDIN en duurt 102m en deel drie DAS OPFER en duurt 122m.

Tatort - Eine mörderische Rolle

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Rainer Bär. Met o.a. Heinz Schubert, Alexander Ott, Michael Roll, Karl-Heinz von Hassel en Dominique Horwitz.

Gepensioneerde politie-commissaris Leo Felber (Schubert) kan niet geloven dat populaire televisieheld Frank Langer (Roll) in tegenoverliggend huis een jonge vrouw zou vermoord hebben, zoals zijn kleinzoon Robert (Ott) meent gezien te hebben. Langer speelt op televisie 'Cooper', een snuggere speurder. Felber is er dan ook van overtuigd dat de fanatsie van zijn kleinzoontje op hol is geslagen. Tot het lijk van de vrouw wordt gevonden...Saai verhaal, zonder een thrill die het af en toe uittilt boven gemiddelde TATORT-aflevering.

Peter Strohm - Mädchen aus St. Petersburg

1995 | Misdaad, Avonturenfilm, Actiefilm

Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland 1995. Misdaad van Peter Kahane. Met o.a. Klaus Löwitsch, Michèle Marian, Dominique Horwitz, Volker Bogdan en Sgherkhan Abilow.

Strohm (L[KA3]owitsch) wordt door een jonge Duitse zakenman gevraagd naar Sint Petersburg te komen. De jongeman heeft problemen met de Russische maffia. Peter Strohm ontdekt snel hoe machtig het gangstersyndicaat in het voormalige Leningrad is. Hij krijgt gelukkig hulp van een Russische politiecommissaris en een jonge prostitu[KA1]ee (Marian). Zelden zagen we Löwitsch zo stuurs kijken. Het scenario is van regisseur Kahane naar een idee van Werner Woess.

Der letzte Kosmonaut

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Nico Hofmann. Met o.a. Dominique Horwitz, Barbara Auer, G[KA5]unther Lamprecht, Michael Mendl en Wolf-Dietrich Sprenger.

Het is lente 1992. Rusland staat op de rand van het faillissement en is naarstig op zoek naar nieuwe inkomsten. Het ruimtevaartprogramma wordt stopgezet en Minister van Luchtvaart Mendl verkoopt het anti-satellietsysteem Medusa tegelijkertijd aan Japan en (in het geheim) aan een Arabische mogendheid. Om de Japanners te misleiden wordt het moederstation Mir in de ruimte achtergelaten tot grote ergernis van kosmonaut Horwitz, die de eenzaamheid verschrikkelijk zat is. Een spannende film over de politieke manipulaties achter een belangrijke transactie die de militaire overmacht in de wereld grondig kan wijzigen. Het scenario van Sacha Arango leidt de kijker op verhelderende wijze door het moeilijk te doorgronden netwerk van internationale politieke verwikkelingen. Goed spel van een kleine cast, die zich voornamelijk binnenskamers beweegt. Fotografie van Tom Fährmann.

Stalingrad

1993 | Oorlogsfilm, Drama, Historische film

Duitsland 1993. Oorlogsfilm van Joseph Vilsmaier. Met o.a. Dominique Horwitz, Jochen Nickel, Thomas Kretschmann, Dana Vávrová en Sebastian Rudolph.

De Duitse soldaten Fritz Reiser (Horwitz) en Manfred Rohleder (Nickel) worden in 1942 met hun bataljon naar Rusland gestuurd waar ze ingezet zullen worden in de slag om Stalingrad. Ze zijn ervan overtuigd dat ze het Russische verzet snel zullen breken, maar het tegendeel is waar: het wordt een bloedige, chaotische strijd. Indrukwekkende beelden van winterse, onherbergzame landschappen, geschoten in Praag en Finland versterken de anti-oorlogsboodschap van Stalingrad. Een deel van het productieteam was eerder betrokken bij een andere sterke oorlogsfilm: Das Boot.

La treizième voiture

1993 | Misdaad, Komedie

Portugal/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Duitsland 1993. Misdaad van Alain Bonnot. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Andréa Ferréol, Penelope Keith, Dominique Horwitz en Jean-Marc Thibault.

De transeuropa-expres 'Molière' vertrekt dagelijks om 18:43 uur van het Gare du Nord van Parijs naar Moskou. Op een dag wordt er net voor het vertrek een dertiende wagon aan de trein gekoppeld. Hierin bevindt zich een waardevolle collectie Russische iconen die sinds 1947 bewaard werden in het Louvre. Onderweg tracht een bende gangsters deze ultra-beveiligde schat te roven. Een komische misdaadfilm waarin de humor er veel te dik wordt opgelegd. Enkel Keith, als de oerbritse tante Tanya, slaagt erin overeind te blijven door haar bijtende cynisme. Maciej Slesicki bedacht het verhaal dat door Bonnot en Jean-Jacques Gaffie tot scenario werd omgevormd. Fotografie van Grzegorz Kedzierski.

Die Denunziantin

1993 | Historische film, Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1993. Historische film van Thomas Mitscherlich. Met o.a. Katharina Thalbach, Dieter Schaad, Elisabeth Schwarz, Dolly Dollar en Richy Müller.

Thalbach is een doodgewone boekhoudster die geen enkel spoor in de geschiedenis zou hebben nagelaten, als ze in 1937 Schaad niet ontmoet zou hebben. Deze Duitse aristocraat, jurist en oud- burgemeester van Leipzig, verzette zich tegen de plannen van Hitler en waarschuwde de regeringen van Oost-Europa. Na de mislukte aanslag op de Führer op 20 juli 1944 bluft Thalbach tegen haar collega's dat ze Schaad vroeger kende, maar niemand gelooft haar. Wanneer deze zich echter per toeval in het stadje ophoudt, herkent ze hem en geeft hem aan. Gebaseerd op het ware verhaal van het verraad van Helene Schwärzel dat het leven kostte aan Carl Goerdeler. Scenarioschrijver Detlef Michel probeert de achtergrond van het meisje te schetsen en een motief te vinden voor haar verraad. Boeiend gemaakt, maar vooral geschikt voor hen die belang stellen in dit soort oorlogsverhalen. Fotografie van Thomas Mauch.

Bommels Billigflüge

1993 | Komedie

Duitsland 1993. Komedie van Claus-Michael Rohne. Met o.a. Anke Sevenich, Rüdiger Vogler, Rosemarie Fendel, Tina Ruland en Dominique Horwitz.

Sevenich is al een tijdje getrouwd met Vogler en tot haar wanhoop is ze nog steeds niet zwanger. Op een dag ontdekt ze de reden: haar man heeft zich laten steriliseren, zodat hij probleemloos een avontuurtje zou kunnen aangaan. Ze besluit zich op hem te wreken. Ze wordt secretaresse bij het reisbureau van Bommel, de man uit de titel, met als enig doel een vruchtbare man te vinden die haar een kind kan geven. Nogal idiote komedie die de Duitse film zo'n dertig jaar in de tijd terugplaatst. Het scenario van Ingrid Noll, Jutta Boehe en Rohne is een opeenstapeling van boertigheden en stelt geen enkele eis aan de intelligentie van de kijker. Het spel van de acteurs is redelijk. Fotografie van Peter Koop.

Der große Bellheim

1992 | Drama

Oostenrijk/Duitsland/Italië 1992. Drama van Dieter Wedel. Met o.a. Mario Adorf, Heinz Schubert, Will Quadflieg, Hans Korte en Krystyna Janda.

Titelpersonage Bellheim (Adorf), de eigenaar van een warenhuisketen, was 57 toen hij met pensioen ging. Op zijn zestigste verjaardag hoort hij dat het bedrijf voor een faillissement staat. Hij is de enige die de zaak nog kan redden. Met Schuber, Quadflieg en Korte, drie gepensioneerde vrienden, trekt hij ten strijde tegen het dreigende faillissement. Ze laten het gerucht verspreiden dat een kapitaalkrachtige Zuidkoreaanse holding wil participeren in de warenhuisketen. Daardoor gaan de Bellheim-aandelen de hoogte in. Er moet uiteraard ook worden gesaneerd. Ontslagen dreigen. Verkoper Horwitz en zijn collega Steeger besluiten zelf in de buurt een winkel te openen. Voor verdere onvrede zorgt Hoenig, de voornaamste concurrent, die een heel aandelenpakket van Bellheim opkoopt. Ten slotte komt Adorfs vrouw Janda erachter dat hij iets heeft met Demirkan. Tijdens een vergadering van de aandeelhouders komt het tot een beslissende confrontatie tussen Adorf en Hoenig. Populair en waarheidsgetrouw verslag van een comeback van een oude rot in het zakenwereld-vak, gedragen door de vier golden boys met grijze haren Adorf (64), Quadflieg (80), Schubert (69) en Korte (65). Onderscheiden met aardig wat tv-prijzen en bejubeld door zowel de tv-kritiek als het grote publiek in Duitsland, Oostenrijk en Italië. Camerawerk van Edward Klosinski.

Hausmänner

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Peter Timm. Met o.a. Peter Lohmeyer, Marita Marschall, Dani Levy, Martina Gedeck en Elisabeth Wiedemann.

Twee gefrustreerde, nog jonge huismannen die ooit strandden in hun carrière, beginnen een oppascentrale voor kinderen met 65-plus oma's. Hun onderneming wordt een succes en zij hebben er de allergrootste moeite mee hun bloeiende zaak voor hun dominerende, geldverdienende ega's verborgen te houden en moeten allerlei listen verzinnen. Aardige, luchtige film. Naar een scenario van Thomas Kirdorf. De fotografie is van Michael Teutsch.

Transit

1990 | Film noir, Oorlogsfilm

Frankrijk 1990. Film noir van René Allio. Met o.a. Sebastian Koch, Claudia Messner, Rüdiger Vogler, Magali Leris en Paul Allio.

1940. Koch ontsnapt uit een kamp in Duitsland en vlucht naar bezet Parijs met een aanbevelingsbrief aan de schrijver Weidel. Eenmaal op diens adres aangekomen, blijkt hij te zijn overleden. Men geeft hem diens papieren en manuscripten, zodat hij zich uit de voeten kan maken als Weidel. Hij gaat naar Marseille, vanwaar passage naar de V.S. of Zuid-Amerika mogelijk is. Het bijeen vergaren van de benodigde reisdocumenten en visa is geen sinecure. Hij ontmoet daarbij de aantrekkelijke Messner met wie hij een relatie aanknoopt. Zij blijkt Weidel`s vriendin te zijn. Zij gelooft dat ze hem gauw zal ontmoeten, nu Koch bezig is de papieren te regelen voor Weidel. Koch weet uiteindelijk alle benodigde documenten en passagebiljeten bij elkaar te krijgen, maar wil Messner`s illusie (over Weidel) niet breken. Hij laat haar alleen vertrekken. Prachtig gespeeld. Het scenario is van Jean Jourdeuil en regisseur Allio, die de autobigrafische roman van Anna Seghers bewerkten. Richard Copans verzorgde het camerawerk.

Martha Jellneck

1988 | Drama, Misdaad

Duitsland 1988. Drama van Kai Wessel. Met o.a. Heidemarie Hatheyer, Dominique Horwitz, Angelika Thomas, Ulrich Matschoss en Hayati Yesilkaya.

Martha Jellneck is een oude, zieke vrouw, die thuis door een vrijwilliger verzorgd wordt. Ze leidt een eentonig leven, tot ze toevallig een foto in handen krijgt waarop ze een vroegere SS- officier herkent, die de dood van haar stiefbroer op zijn geweten heeft. Wessels eerste film is vooral sterk als sociale studie. Hatheyer kreeg voor haar rol een bekroning (Filmband in Gold) en de film in 1989 de Bundesfilmpreis. Scenario van Beate Langmaack. Achter de camera stond Achim Poulheim.

Fifty-Fifty

1988 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1988. Komedie van Peter Timm. Met o.a. Heinz Hoenig, Dominique Horwitz, Suzanne von Borsody, Siegfried Kernen en Karl Friedrich.

Willy, de zoon van een ondernemer, ziet zijn bankoverval bijna de mist ingaan, maar gelukkig biedt een echtpaar (een vroegere politieman en een prostituée) zich aan als gijzelaars. Zo lukt de overval, maar als de buit verdeeld moet worden ontstaan er nieuwe moeilijkheden. Een nogal middelmatige dievenkomedie, op een paar aardige grappen na. Scenario van Detlef Michel. Camerawerk van Fritz Seemann.

David

1979 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1979. Drama van Peter Lilienthal. Met o.a. Mario Fischel, Walter Taub, Eva Mattes, Irena Vrkljan en Dominique Horwitz.

Filmbewerking van de roman van Joel K[KA3]onig [KL]Den Netzen entronnen[KLE] over de joodse jongen David Singer (Fischel) die in Berlijn aan de verschrikkingen en de terreur van de nazi's ontsnapt. Indringende en ontroerende regie waarmee Lilienthal voor het eerst in 23 jaar een Gouden Beer in Berlijn veroverde voor een Duitse productie. Oorspronkleijk bedoeld als tv-film voor omroep ZDF, maar door vertoning op voernoemd filmfestival bioscoopstatus verkregen. Het scenario is van Jurek Becker, Ulla Ziemann en regisseur Lilienthal. Het camerawerk is van Al Ruban. Eastmancolor, Mono.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Dominique Horwitz op televisie komt.

Reageer