Henning Carlsen: regie, scenario en productie.
Er zijn 11 films gevonden.

Pan

1995 | Romantiek, Drama

Duitsland​/​​Denemarken​/​​Noorwegen 1995. Romantiek van Henning Carlsen. Met o.a. Lasse Kolsrud, Bjørn Sundquist, Sofie Gråbøl, Anneke von der Lippe en Per Schaanning.

Luitenant Thomas Glahn (Kolsrud) brengt de zomer door in het hoge Noorden (van Noorwegen) in een klein vissersplaatsje, waar hij Edvarda (Gr[KA9]ab[KL23]l), de jonge dochter van handelaar Mack (Sundquist) leert kennen als hij vanwege de eenzaamheid af en toe naar de beschaving terugkeert om inkopen te doen. Edvarda wordt verliefd op de jonge militair. Hoewel het wederkerig is, en Edvarda hem `s nachts bezoekt, komt het nooit verder dan een kus. Thomas legt het tenslotte aan met Eva (Von der Lippe), de jonge echtgenote van de ode dorpssmid. Edvarda gaat in op de avances van een baron, die haar allang het hof maakte. De gehele film is in flashback, als Thomas dienst doet in de tropen en een brief ontvangt met een tweetal groene veren erin. Vierde verfilming van het boek Pan - Af Løjtnat Glahns Papirer uit 1894 door Nobelprijswinnaar Knut Hamsun, die zich later met de nazi's zou compromitteren. De 68-jarige Carlsen, die zijn carrière als maker van speelfilms dertig jaar ervoor begon met zijn veelbelovende debuut van de autobiografische roman van Hamsun SULT, is er dit keer niet in geslaagd de aandacht van de kijker vast te houden omdat het scenario dat hij zelf schreef veel te cerebraal is en te weinig actie bevat. De hoofdrollen slagen onder zijn vaardige regie er niet in om de ingewikkelde gevoelens van deze tragische liefdesgeschiedenis over te brengen. Wat blijft is de adembenemende fotografie van Henning Kristiansen, die op locatie in Kjerringgøy in Noorwegen en in Shaing Mai in Thailand draaide, maar dat is onvoldoende. Dolby SR en Super35 widescreen.

Wolf At The Door

1987 |

1987. Henning Carlsen. Met o.a. Fanny Bastien, Sofie Gråbøl, Valerie Morea, Max von Sydow en Donald Sutherland.

Luitenant Thomas Glahn (Kolsrud) brengt de zomer door in het hoge Noorden (van Noorwegen) in een klein vissersplaatsje, waar hij Edvarda (Gr[KA9]ab[KL23]l), de jonge dochter van handelaar Mack (Sundquist) leert kennen als hij vanwege de eenzaamheid af en toe naar de beschaving terugkeert om inkopen te doen. Edvarda wordt verliefd op de jonge militair. Hoewel het wederkerig is, en Edvarda hem `s nachts bezoekt, komt het nooit verder dan een kus. Thomas legt het tenslotte aan met Eva (Von der Lippe), de jonge echtgenote van de ode dorpssmid. Edvarda gaat in op de avances van een baron, die haar allang het hof maakte. De gehele film is in flashback, als Thomas dienst doet in de tropen en een brief ontvangt met een tweetal groene veren erin. Vierde verfilming van het boek Pan - Af Løjtnat Glahns Papirer uit 1894 door Nobelprijswinnaar Knut Hamsun, die zich later met de nazi's zou compromitteren. De 68-jarige Carlsen, die zijn carrière als maker van speelfilms dertig jaar ervoor begon met zijn veelbelovende debuut van de autobiografische roman van Hamsun SULT, is er dit keer niet in geslaagd de aandacht van de kijker vast te houden omdat het scenario dat hij zelf schreef veel te cerebraal is en te weinig actie bevat. De hoofdrollen slagen onder zijn vaardige regie er niet in om de ingewikkelde gevoelens van deze tragische liefdesgeschiedenis over te brengen. Wat blijft is de adembenemende fotografie van Henning Kristiansen, die op locatie in Kjerringgøy in Noorwegen en in Shaing Mai in Thailand draaide, maar dat is onvoldoende. Dolby SR en Super35 widescreen.

Oviri

1987 | Biografie

Denemarken​/​​Frankrijk 1987. Biografie van Henning Carlsen. Met o.a. Donald Sutherland, Max von Sydow, Jean Yanne, Luis Rego en Fanny Bastien.

In 1893 keert Gaugin terug uit Tahiti om een tentoonstelling in Parijs te houden. Helaas boekt hij daarbij geen succes. Ook in zijn privé-leven heeft hij geen geluk. Hij woont niet meer bij zijn vrouw en kinderen, en zijn geliefde laat hem in de steek. Hij besluit zich met zijn nieuwe minnares en een aantal vrienden terug te trekken op het Bretonse platteland. Gedesillusioneerd keert hij echter weer terug naar de stad. Daar staat hem niets dan armoede te wachten, en hij ziet zich gedwongen de kunstwerken van zijn geliefde vriend Vincent van Gogh te verkopen om terug te kunnen keren naar Tahiti

Your Money or your Life/Pengene eller livet

1982 |

Denemarken 1982. Henning Carlsen.

In 1893 keert Gaugin terug uit Tahiti om een tentoonstelling in Parijs te houden. Helaas boekt hij daarbij geen succes. Ook in zijn privé-leven heeft hij geen geluk. Hij woont niet meer bij zijn vrouw en kinderen, en zijn geliefde laat hem in de steek. Hij besluit zich met zijn nieuwe minnares en een aantal vrienden terug te trekken op het Bretonse platteland. Gedesillusioneerd keert hij echter weer terug naar de stad. Daar staat hem niets dan armoede te wachten, en hij ziet zich gedwongen de kunstwerken van zijn geliefde vriend Vincent van Gogh te verkopen om terug te kunnen keren naar Tahiti

Man sku vaere noget ved musikken

1973 | Drama

Denemarken 1973. Drama van Henning Carlsen. Met o.a. Brigitte Price, Lone Lindorff, Otto Brandenburg, Ingolf David en Jesse Langberg.

Zich mislukt voelende Kopenhagenaars treffen elkaar dagelijks in een permanent open volkskroeg en fantaseren over hun gemiste kansen. Een meisje pleegt zelfmoord en de barkeeper probeert met een paar stamgasten vergeefs een restaurant te kopen, maar uiteindelijk blijft alles bij het oude. Deze sobere en melancholieke film weet elk van de personages evenveel aandacht en bestaansrecht te geven, al gaat het gebruik van de zoomlens in de beperkte ruimte irriteren. Een van Carlsens beste films, maar zonder de poëtische bevlogenheid van O'Neills verwante drama THE ICEMAN COMETH.

Sult

1966 | Drama, Historische film

Denemarken​/​​Zweden​/​​Noorwegen 1966. Drama van Henning Carlsen. Met o.a. Per Oscarsson, Gunnel Lindblom, Osvald Helmuth, Birgitte Federspiel en Knud Rex.

Compromisloze schrijver Pontus (Oscarsson) uit Oslo krijgt zijn werk niet uitgegeven en slaagt er niet in een geliefde te vinden. Hij krijgt daardoor letterlijk en psychisch steeds meer een niet te stillen honger. De bekende autobiografische roman van Nobelprijs-winnaar Knut Hamsun heeft een sobere, quasi- documentaire verfilming gekregen, die erg dor zou zijn geworden zonder de beklemmende hoofdrol van Oscarsson die in perfect opgebouwde nuances het verval van zijn gedisciplineerde personage gedurende de hele film boeiend weet te houden. Oscarsson werd in Cannes geëerd met de prijs als Beste Acteur voor zijn prestatie. Lindblom is de aantrekkelijke Ylajali, die zich tot Pontus aangetrokken voelt. Het scenario is van Peter Seeberg en regisseur Carlsen. Het camerawerk is van Henning Kristiansen. Mono.

Hunger/Sult/Svalt

1966 |

1966. Henning Carlsen.

Compromisloze schrijver Pontus (Oscarsson) uit Oslo krijgt zijn werk niet uitgegeven en slaagt er niet in een geliefde te vinden. Hij krijgt daardoor letterlijk en psychisch steeds meer een niet te stillen honger. De bekende autobiografische roman van Nobelprijs-winnaar Knut Hamsun heeft een sobere, quasi- documentaire verfilming gekregen, die erg dor zou zijn geworden zonder de beklemmende hoofdrol van Oscarsson die in perfect opgebouwde nuances het verval van zijn gedisciplineerde personage gedurende de hele film boeiend weet te houden. Oscarsson werd in Cannes geëerd met de prijs als Beste Acteur voor zijn prestatie. Lindblom is de aantrekkelijke Ylajali, die zich tot Pontus aangetrokken voelt. Het scenario is van Peter Seeberg en regisseur Carlsen. Het camerawerk is van Henning Kristiansen. Mono.

Kattorna

1964 | Drama

Zweden 1964. Drama van Henning Carlsen. Met o.a. Eva Dahlbeck, Gio Petré, Monica Nielsen, Lena Granhagen en Per Myrberg.

Een wasserij is een broeinest van rivaliteit, frustratie en conflicten van vrouwelijke arbeiders waar de mannelijke bezorger van de was egoïstisch misbruik van weet te maken. Als de cheffin haar lesbische geaardheid laat blijken wordt alle woede op haar gericht. Deze Zweedse verfilming door een Deen van een Fins toneelstuk - van Walentin Chooell - komt in de opbouw van confrontaties en onthullingen niet los van haar theateroorsprong, al weet de regisseur de enige locatie overtuigend benauwend te maken en voyeurisme te vermijden. Alle actrices zijn imponerend.

Family Portraits/Familiebilleder

1964 |

1964. Henning Carlsen.

Een wasserij is een broeinest van rivaliteit, frustratie en conflicten van vrouwelijke arbeiders waar de mannelijke bezorger van de was egoïstisch misbruik van weet te maken. Als de cheffin haar lesbische geaardheid laat blijken wordt alle woede op haar gericht. Deze Zweedse verfilming door een Deen van een Fins toneelstuk - van Walentin Chooell - komt in de opbouw van confrontaties en onthullingen niet los van haar theateroorsprong, al weet de regisseur de enige locatie overtuigend benauwend te maken en voyeurisme te vermijden. Alle actrices zijn imponerend.

Dilemma

1962 | Drama

Denemarken 1962. Drama van Henning Carlsen. Met o.a. Ivan Jackson, Zakes Mokae, Evelyn Frank, Marijke Haakman en Gideon Nxomalo.

Een jonge Brit komt als vertegenwoordiger van een Londense uitgeverij in Johannesburg en merkt dat zijn onbevangen omgang met mensen met een donkere huidskleur door de blanke bevolking én door het meisje op wie hij verliefd is, ongepast wordt geacht. Als zijn zwarte vrienden een beroep op hem doen te bemiddelen bij blanke notabelen, ontdekt hij pas echt de gewelddadigheid van het racisme. Deze film, de tweede speelfilm van de documentarist Carlsen, ontleent zijn indringende kracht zowel aan het gegeven als aan de reportage-achtige, op straat opgenomen scènes.

Old People/De gamle

1961 |

Denemarken 1961. Henning Carlsen.

Een jonge Brit komt als vertegenwoordiger van een Londense uitgeverij in Johannesburg en merkt dat zijn onbevangen omgang met mensen met een donkere huidskleur door de blanke bevolking én door het meisje op wie hij verliefd is, ongepast wordt geacht. Als zijn zwarte vrienden een beroep op hem doen te bemiddelen bij blanke notabelen, ontdekt hij pas echt de gewelddadigheid van het racisme. Deze film, de tweede speelfilm van de documentarist Carlsen, ontleent zijn indringende kracht zowel aan het gegeven als aan de reportage-achtige, op straat opgenomen scènes.