Christian Matras (1903-1977): camera.
Er zijn 22 films gevonden.

La Voie Lactée

1968 | Experimenteel, Fantasy, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1968. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Laurent Terzieff, Paul Frankeur, Claudio Brook, Pierre Clémenti en Alain Cuny.

Een pelgrimstocht van twee zwervers voert hen langs alle excessen en vormen van ketterij die sinds het ontstaan van het christendom hebben bestaan. Deze surrealistische reeks episoden, visioenen, ontmoetingen en dromen is in briljante stijl gemaakt, maar religie als uitsluitend doelwit voor harde satire maakt deze Buñuel-film minder algemeen toegankelijk dan zijn verwante werk. Het scenario is van Buñuel en Jean-Claude Carrière. Het camerawerk is van Christian Matras. Ook bekend als THE MILKY WAY.

Woman Times Seven

1967 | Komedie, Drama, Experimenteel

Verenigde Staten​/​​Frankrijk​/​​Italië 1967. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Shirley MacLaine, Peter Sellers, Rossano Brazzi, Vittorio Gassman en Lex Barker.

Een zevenluik met MacLaine in de hoofdrollen. 1: een jonge weduwe laat zich troosten door een vriend, met wie zij een verhouding begint; 2: een nette huisvrouw wordt bedrogen door haar echtgenoot en zij betrapt hem. 3: een ijskoude tolk blijkt toch een warm hart te hebben. 4: de vrouw van een succesvol auteur gaat zich gedragen als een van de hoofdpersonages uit zijn romans om zijn aandacht te trekken. 5: een society-lady ziet haar rivale in hetzelfde toilet bij een galavoorstelling. 6: een 'Julia' ziet in dat zelfmoord zinloos is en slaat op de vlucht voor haar 'Romeo'. 7: een overspelige huisvrouw blijkt de door haar jaloerse man ingehuurde privédetective aan de haak geslagen te hebben. Sommige episodes zijn erg grappig, andere scherp en satirisch, maar met zo'n rolbezetting en met deze regisseur had alles nog veel beter gekund. Scenario van Cesare Zavattini.

Les risques du métier

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van André Cayatte. Met o.a. Jacques Brel, Emmanuelle Riva, Nadine Alari, René Dary en Jacques Harden.

De alom bewonderde Belgische chansonnier Jacques Brel (1929-1978) maakte halverwege de jaren zestig de overstap naar film en had zijn eerste grote rol in Les risques du métier. Hij speelt een onderwijzer wiens carrière en huwelijk op de helling komt te staan wanneer hij door een aantal van zijn leerlingen wordt beschuldigd van seksueel misbruik. Brel en tegenspeelster Emmanuelle Riva zijn prima in deze bewerking van het gelijknamige, op feiten gebaseerde boek van Jean en Simone Cornec. Brel zorgde ook, hoe kan het anders, voor de muziek.

Les Amitiés particulières

1964 | Drama

Frankrijk 1964. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michel Bouquet, Didier Haudepin, Francis Lacombrade, François Leccia en Lucien Nat.

Roman van Roger Peyrefitte over verliefde vriendschap tussen tweelingen op Jezuïeten-internaat die door inmenging van de priesters resulteert in zelfmoord van de oudste jongen, kreeg serieuze en degelijke verfilming met bijna emotieloos resultaat. Mooi spel van Bouquet als de priester die zijns ondanks disciplinair moet zijn.

Cartouche

1962 | Avonturenfilm, Romantiek, Komedie, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Avonturenfilm van Philippe de Broca. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale, Jess Hahn, Odile Versois en Philippe Lemaire.

In de achttiende eeuw verlaat bandiet Louis uit onvrede de roversbende van Malichot. Het wordt hem niet in dank afgenomen. Hij zet door en wordt na verloop van tijd de nieuwe leider van de Parijse bende, en weet zelfs de sympathie van het volk voor zich te winnen. Maar de politie én zijn oude baas zijn naar hem op zoek. Belmondo is bijzonder leuk om naar te kijken in zijn rol van schelm, en Cardinale is op haar schattigst als zigeunerin Vénus in deze aardige avonturenfilm.

Paris Blues

1961 | Muziek, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1961. Muziek van Martin Ritt. Met o.a. Paul Newman, Sidney Poitier, Joanne Woodward, Diahann Carroll en Louis Armstrong.

Telkens als je deze film weer opnieuw ziet, heb je het gevoel dat je hem beter vindt. Het is een ongewoon verhaal over twee jazz-muzikanten, Newman en Poitier die op de Parijse rive gauche wonen en de tijd vinden om toeristes Woodward en Carroll te verleiden. De muziek van Duke Ellington is verplichte kost voor jazz-liefhebbers. Scenario van Jack Sher, Irene Kamp en Walter Bernstein. Camerawerk van Christian Matras.

Pourquoi viens-tu si tard?

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Francis Blanche, Claude Dauphin en Colette Richard.

Persfotograaf Walter Hermelin (Vidal) strandt na een auto-ongeluk in een provinciestadje en ontmoet daar advocate Catherine Ferrer (Morgan). Zij betrekt hem in haar strijd tegen wijnverkopers die met hun knakenbakbocht arme drommels vergiftigen. Ten tijde van de première had classicist Decoin pech: zijn bedaarde anti-alcoholmelodrama werd al overstemd door het geraas van de Nouvelle Vague. Spijtig, want Morgan (1920-2016) is hier een mooie droevige zwaan met gebroken vleugels. Michel Audiard beitelde de dialogen, het in een weelderig strijkersarrangement gestoken titelnummer is van Charles Aznavour.

Le chemin des écoliers

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1959. Drama van Michel Boisrond. Met o.a. Alain Delon, Jean-Claude Brialy, Françoise Arnoul, Bourvil en Lino Ventura.

Alain Delon (in een van zijn eerste filmrollen) speelt een 17-jarige die het in de oorlogsjaren in Parijs aanlegt met een getrouwde vrouw wier echtgenoot door de Duitsers krijgsgevangen is gemaakt. Zij spoort haar jonge geliefde aan wat bij te verdienen op de zwarte markt. Dat doet hij door champagne te smokkelen uit het restaurant van zijn vriend Tiercelin, een mooie rol van een eveneens zeer jonge Jean-Claude Brialy. Deze in 2007 overleden bijrolacteur speelde in 185 Franse films, waaronder Les uns en les autres, Le genou de Claire en L'Ascenseur pour l'échafaud.

Montparnasse 19

1958 | Biografie, Drama

Frankrijk 1958. Biografie van Jacques Becker. Met o.a. Lilli Palmer, Gérard Philipe, Anouk Aimée, Lino Ventura en Lea Padovani.

De tuberculeuze schilder Modigliani drinkt de verbittering over zijn miskenning weg in de kroegen van Montparnasse. De toewijding van een verliefde jonge vrouw uit gegoede familie, en zijn verhuizing naar het Zuiden van Frankrijk, komen voor zijn gezondheid te laat, en hij is nog maar net gestorven, als de kunsthandelaren zijn doeken voor een prikje komen wegkopen. Het door en voor Max Ophuls ontwikkeld scenario werd na diens dood overgedragen aan Becker. Het resultaat is een intelligente, smaakvolle en voortreffelijk geacteerde film die nooit echt indringend wordt (maar zich positief blijft onderscheiden van de gemiddelde kunstenaarsbiografie).

Christine

1958 | Romantisch drama

Frankrijk​/​​Italië 1958. Romantisch drama van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Alain Delon, Micheline Presle, Sophie Grimaldi, Fernand Ledoux en Jean-Claude Brialy.

Wenen, 1906. Ondanks zijn liefde voor een jong meisje kan een officier er niet toe komen om een eind te maken aan zijn verhouding met een getrouwde barones. Als hij in een duel met haar echtgenoot gedood wordt, merkt het meisje pas dat ze werd bedrogen. Deze nieuwe versie van Schnitzlers Liebelei - in 1932 door Max Ophüls verfilmd met Romy's moeder Magda Schneider - mist de melancholieke poëzie van het origineel, zodat er een wat sentimentele film overbleef. Curiositeitswaarde door de combinatie Hoofdrolspelers Schneider en Delon verloofden zich na de draaiperiode.

Lola Montès

1955 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Luxemburg 1955. Biografie van Max Ophüls. Met o.a. Martine Carol, Peter Ustinov, Anton Walbrook, Yvan Desny en Oskar Werner.

De meeste films van Max Ophüls gaan over vrouwen in een vrouw-onvriendelijke samenleving. Zo ook Lola Montès, gebaseerd op het levensverhaal van de in 1821 in Ierland geboren danseres Elizabeth Rosanna Gilbert. Haar relatie met de Beierse koning Lodewijk de Eerste leidde tot de val van de koning in 1848. Een mooi tragisch verhaal in Cinemascope verfilmd met een van de grote filmsterren uit de jaren 50 in de rol van Lola Montès: kauwgomplaatje Martine Carol. De uiterst fraaie Carol, uit Nana en Madame du Barry, bleek ook uitstekend te kunnen acteren. Peter Ustinov is de goedgemutste verteller, impresario en ceremoniemeester in deze barokke biografie.

Madame de...

1953 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Boyer, Vittorio De Sica, Jean Debucourt en Jean Galland.

Vermaard meesterwerk over schone schijn en hol decorum, gebaseerd op de roman van Louise de Vilmorin. Actrice Darrieux (8 Femmes) overtuigt als de verveelde titelheldin die haar verstandshuwelijk in Parijs anno 1900 verlucht met nutteloze aankopen en dito minnaars terwijl haar vooraanstaande echtgenoot zich vermaakt met een buitenvrouw. Geen vuiltje aan de geparfumeerde lucht, totdat de echtelieden hun sociale positie zien wankelen vanwege de escapades. Een topstuk uit het rijke oeuvre van Ophüls, bewonderd vanwege het inventieve gebruik van camerakranen en -rails die de jaren 50-kijker een uniek perspectief gaven.

Le plaisir

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Jean Galland, Madeleine Renaud, Daniel Gélin, Claude Dauphin en Gaby Morlay.

De Maupassant door Ophüls: een portmanteaufilmmeesterstuk. In Le masque zijgt een oudere Casanova op de dansvloer ineen. In La maison Tellier neemt de madam van een maison close haar nachtvlinders mee op een bijzonder uitje. Le modèle vertelt de tragische liefde tussen kunstschilder en muze. Kijker, treed binnen in de Belle Époque van de classicistische Franse cinema: van decors, kostumering en fotografie tot spel en muziek ademt Le plaisir perfectie en ambivalente schoonheid. Het door Christian Matras gerealiseerde openingsshot van het tweede segment is een mirakel.

Fanfan la Tulipe

1952 | Avonturenfilm, Romantiek, Historische film, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1952. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Gérard Philipe, Gina Lollobrigida, Marcel Herrand, Sylvie Pelayo en Olivier Hussenot.

In begin achttiende-eeuws Frankrijk gaat Fanfan (Philipe) het leger in. Niet dat hij nou zo strijdlustig is, maar in het leger kan hij zich verstoppen voor een vrouw met wie hij na een indiscretie geacht wordt te trouwen. Bovendien heeft een aantrekkelijke waarzegster (Lollobrigida) hem de hand van de dochter van de koning beloofd. Fanfan probeert die voorspelling te doen uitkomen. Mooie swashbuckler, met Franse zwier gemaakt, waarin Philipe een geweldig leuke schelm neerzet. Zilveren Beer in Berlijn, regieprijs in Cannes. In 2003 verscheen een niet zo geslaagde remake.

Olivia

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Marie-Claire Olivia, Edwige Feuillère en Simone Simon.

'Ik hou van je kind, meer dan je denkt,' verzucht hoofdonderwijzeres Julie (Feuillère) tegen pupil Olivia (Marie-Claire Olivia). En daarmee nestelde Jacqueline Audry's Olivia zich in de eregalerij van het vroege vrouwenfilmgenre. Olivia is de Engelse tiener die in Parijs onder de vleugels van mademoiselle Julie wordt voorbereid op de buitenwereld. De film is bijzonder ten opzichte van tijdgenoten vanwege de betrokkenheid van een autoriteit (het schoolhoofd), waarmee een overwinning op de vijandige buitenwereld wordt gesuggereerd. Los van de thematiek is Olivia een vakkundige etalage van alles waaraan vrouwen werden onderworpen.

Blaubart

1951 | Avonturenfilm, Komedie, Fantasy, Familiefilm

Duitsland​/​​Frankrijk 1951. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Hans Albers, Cécile Aubry, Fritz Kortner, Arno Paulsen en Lina Carstens.

Filmbewerking naar het beroemde gelijknamige verhaal van Charles Perrault (1628-1703), uit zijn verzameling [KL]Sprookjes van Moeder de Gans[KLE], die tegelijk een Franse en een Duitse versie kreeg. Albers als `Was weisst du denn schon von mir` is bepaald geen afschrikwekkende vrouwenmoordenaar, maar iemand die ze wel weet te versieren. Het scenario werd geschreven door een compleet Frans-Duits team: Andr[KA1]e-Paul Antoine, Jean Bernard- Luc (die ook medewerkte aan de decors), Henri Jeanson, regisseur Christian-Jaque, E. Kröhnke, Hans J. Rehfisch en Boris von Borresholm. Het camerawerk is van Christian Matras. Gevacolor, Mono.

La ronde

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1950. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Anton Walbrook, Simone Signoret, Serge Reggiani, Simone Simon en Daniel Gélin.

Als een keten gerangschikte reeks ontmoetingen in Wenen rond de eeuwwisseling begint en eindigt met dezelfde prostituee (Signoret). De prostituee slaapt met een soldaat, die maakt een dienstmeisje het hof, zij begeert een jonge man, en zo verder. Regisseur Ophüls maakte zijn Franse comeback met deze stijlvolle en charmante verfilming van Arthur Schnitzlers (ooit omstreden) ironische en melancholieke toneelstuk Reigen over de onbestendigheid en ontnuchtering van liefdesrelaties. Walbrook speelt de ceremoniemeester die verschillende episodes met sarcastisch commentaar verbindt. Ook door de uitzonderlijke rolbezetting niet overtroffen door latere verfilmingen.

La Valse de Paris

1949 | Biografie

Frankrijk 1949. Biografie van Marcel Achard. Met o.a. Pierre Fresnay, Yvonne Printemps, Noëlle Norman, Denise Provence en Jacques Charon.

De operette-componist Offenbach brengt een jonge zangeres tot roem en helpt haar over haar wantrouwen jegens mannen heen - gemotiveerd door eerder liefdesverdriet. Het resultaat is dat ze hem bedriegt met haar talrijke bewonderaars, zodat hij voor haar 'La belle Hélène' componeert als een spottend portret. Deze ironische muzikale biografie is zowel in regie als door het acteren nogal toneelmatig gebleven, waardoor de geluidsband meer bezieling heeft dan het beeld. Scenario van Marcel Achard. Camerawerk van Christian Matras.

Les Jeux sont faits

1947 | Drama, Mysterie, Horror, Experimenteel

Frankrijk 1947. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Micheline Presle, Marcello Pagliero, Charles Dullin, Marguerite Moreno en Fernand Fabre.

In het hiernamaals ontmoeten een door haar echtgenoot vermoorde vrouw en een door de politie gedode stakingsleider elkaar en merken dat ze op aarde een ideaal liefdespaar zouden zijn geweest. Ze krijgen vierentwintig uur herkansing, maar de strijdige interesses en milieus blijken obstakels, zodat het lot geen andere wending krijgt. Het oorspronkelijk scenario van Jean- Paul Sartre is kenmerkend voor zijn existentialisme, maar het krijgt een bekwame, maar ongeïnspireerde filmvorm en een onvoldoende bezetting van de mannelijke hoofdrol. Gevolg: een film die interessanter is om over na te denken of te praten dan om te zien. Het scenario is van regisseur Delannoy, Jacques- Laurent Bost en Jean-Paul Sartre. Het camerawerk is van Christian Matras.

L'aigle à deux têtes

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Sylvia Montfort, Edwige Feuillère, Jean Marais, Jacques Varennes en Jean Debucourt.

Een vorstin wier man op de eerste dag van hun huwelijk gestorven is, leeft in rouw als een kluizenaarster en regeert alleen nog in naam. Revolutionaire samenzweerders sturen een dubbelganger van de dode koning naar haar paleis, met onvoorziene tragische gevolgen. Cocteau verfilmde een eigen romantisch toneelstuk om de acteursprestaties te bewaren, maar voegde daar in samenwerking met decorbouwer Christian Bérard zijn barokke filmpoëzie aan toe. Marais is als altijd een beetje veel als de held; Feuillère is superieur in haar rouw, ongenaakbare trots en passie. Opnieuw gefilmd als IL MISTERIO DI OBERWALD.

L'idiot

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Gérard Philipe, Edwige Feuillère, Lucien Coëdel, Jean Debucourt en Nathalie Nattier.

Het is een hele prestatie om Dostojevski's vuistdikke boek 'De idioot' (1868) te comprimeren tot anderhalf uur celluloid. Regisseur Lampin en de befaamde Belgische scenarist Charles Spaak kregen het voor elkaar, met behoud van de literaire essentie. Franse steracteur Gérard Philipe (1922-1959) imponeert in zijn tweede acteerjaar als Mysjkin, de edelman die in de hogere regionen van de geharde Russische maatschappij door het leven gaat als 'de idioot' vanwege zijn naïeve christelijke naastenliefde. Vele close-ups van de subtiele lichaamstaal van Philipe, verbeelden effectief de dolende jongeling: vervreemd van vriendschappen, romantische liefde en zelfs van zijn fysieke gesteldheid. Knap werk.

La grande illusion

1937 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1937. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Erich von Stroheim, Dita Parlo en Marcel Dalio.

Tijdens WO I worden drie Franse militairen met zeer verschillende karakters en achtergrond van het ene Duitse krijgsgevangenenkamp naar het andere gesleept. Onderwijl vijlen ze aan een indrukwekkend curriculum van ontsnappingspogingen. Humanistisch meesterwerk chroniqueert hun tragikomische overlevingskunsten in tijd van onvoorstelbare barbarij. Briljant scenario van Renoir en co-auteur Charles Spaak tovert met dialogen: het hagelt wijze subtiliteiten, rake observaties en sarcastenhumor. Dat de bevlogen acteurs als één organisch ensemble optreden maakt iedere minuut van dit beste pacifistenpamflet ooit tot een tijdloze delicatesse.