Carmen Maura

Acteur

Carmen Maura is acteur.
Er zijn 59 films gevonden.

La vanité

2015 | Drama

Zwitserland/Frankrijk 2015. Drama van Lionel Baier. Met o.a. Patrick Lapp, Carmen Maura, Ivan Georgiev en Adrien Barazzone.

Een levensmoede Zwitserse architect wil met kerst sterven in zijn eigen jaren zestig-bouwsel, een inmiddels verlopen hotel even buiten Zwitsers Lausanne. Zijn stervensbegeleidster is een oudere, van origine Spaanse, verpleegster met weinig beters om handen tijdens de feestdagen. Zonder tweede getuige is euthanasie in Zwitserland verboden, dus wordt een hotelgast (een Russische prostitué) geronseld om het sterfgeval te aanschouwen. Drie onbekenden plus De Dood in een hotelkamer, summiere teksten, onsamenhangende terugblikken; La vanité is taaie kost met weinig verluchting. Subtiel decor, dito timing en knap geregisseerd non-verbaal acteerwerk verheffen de materie boven het maaiveld.

Paulette

2012 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 2012. Komedie van Jérôme Enrico. Met o.a. Bernadette Lafont, Carmen Maura en Dominique Lavanant.

De 80-jarige voormalige bakkersvrouw Paulette woont in armoedige omstandigheden in een buitenwijk van Parijs. Op een dag besluit ze hetzelfde te gaan doen als haar buren. Drugs verkopen, maar dan wel verstopt in overheerlijke gebakjes.

Let My People Go!

2011 | Romantische komedie

Frankrijk 2011. Romantische komedie van Mikael Buch. Met o.a. Carmen Maura, Jarkko Niemi, Clément Sibony en Amira Casar.

Dodelijk onleuke gay romcom in zuurtjeskleuren. Beroepskluns Ruben (Maury) is een Joodse Fransman die aan een Fins meer woont met zijn geliefde Teemu. Op een kwade dag wordt hij op zijn gemoedelijk-pittoreske dorpspostboderoute geconfronteerd met een dubieuze bak geld. Een en ander leidt tot gedoe en een acuut relatieconflict, waarop Ruben vlucht naar zijn woelige familie in Parijs. Zet u schrap voor een vetpotje camp met een behoorlijk irritante hoofdpersoon, artificiële nevenfiguren en appelflauwe kluchtsituaties. Als coscenarist medeschuldig aan deze Noord-Zuidelijke euroverkwisting is regisseur Christophe Honoré.

Les femmes du 6ème étage

2010 | Komedie

Frankrijk 2010. Komedie van Philippe Le Guay. Met o.a. Fabrice Luchini, Sandrine Kiberlain, Natalia Verbeke, Carmen Maura en Lola Dueñas.

Begin jaren zestig verpietert de Parijse beurshandelaar Jean-Louis Joubert in zijn bourgeois-stoffige gezinssleur. Dankzij het nieuwe Spaanse dienstmeisje María betreedt hij de bovenste verdieping van het appartementsgebouw: daar huizen in piepkleine chambres de bonne María's landgenotes, allemaal in dienst bij welgestelde families. Warme, grappige film van Le Guay, in hetzelfde deftige XVIIe-arrondissementsdecor opgegroeid en deels grootgebracht door een Spaans dienstmeisje, bruist door het milieucontrast en acteerwerk. Luchini en Kiberlain, gelieerd in het echte leven, spelen opnieuw een echtpaar in zwaar huwelijksweer. César Beste Vrouwelijke Nevenrol voor Carmen Maura.

Chicas

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Yasmina Reza. Met o.a. Carmen Maura, André Dussollier, Emmanuelle Seigner, Valérie Dréville en Bouli Lanners.

Fameuze dramaturge Reza heeft in haar filmregiedebuut de cinema al aardig in de vingers. Spaanse weduwe Pilar (Maura) nodigt haar in Frankrijk opgegroeide drie dochters uit voor een zondagmiddagetentje om nieuwe minnaar Fernand (Dussollier) te introduceren. Filmster Nuria (Seigner) en theateractrice Aurélia (Dréville) komen opdagen, derde telg Christal (Christelle Tual) laat verstek gaan. Tijdens het goed bedoelde partijtje blijken de wispelturige chicas vooral jaloers op het geluk van hun moeder. Dynamisch ensemblespel, venijnig-gevoelige dialogen à la Reza, bijrol van Waals acteur/regisseur Bouli Lanners.

Tetro

2009 | Drama, Mysterie

Verenigde Staten/Italië/Spanje/Argentinië 2009. Drama van Francis Ford Coppola. Met o.a. Vincent Gallo, Maribel Verdú, Alden Ehrenreich, Klaus Maria Brandauer en Carmen Maura.

Talentvolle zoon van gevierde, maar dominante dirigent verkast naar Argentinië, waar hij het leven van de gekwelde kunstenaar uithangt. Totdat zijn jongere broer hem komt opzoeken. In fraai zwart-wit geschoten melodrama van Francis Ford Coppola werd in Cannes terugkeer naar gouden tijden genoemd, maar film komt niet in de buurt van Coppola's meesterwerken uit de jaren '70. De opera-achtige film sleept en de personages laten je koud. Vincent Gallo irriteert als gekwelde ziel, maar Di Caprio-lookalike Alden Ehrenreich als zijn jongere broer is een ontdekking.

La guerre des saintes

2009 | Komedie

Frankrijk 2009. Komedie van Giordano Gederlini. Met o.a. William Nadylam, Teresa Fernández, Carmen Maura en Patrick Bouchitey.

Een jonge priester wordt door het Vaticaan naar Zuid-Amerika gestuurd om te onderzoeken of de overleden zuster Maria Dolores zalig verklaard kan worden. Ter plekke komt de jongeman erachter dat de plaatselijke gemeenschap verdeeld is: ook zuster Angelica zou voor de speciale titel in aanmerking komen. Zijn leven wordt nog ingewikkelder gemaakt door een aantrekkelijke journaliste die zich met de zaak bemoeit. Tamelijk flauwe televisiekomedie rond koppige geestelijken heeft een aardige rol van de Spaanse Almodóvar-vedette Carmen Maura als moeder-overste.

Volver

2006 | Drama

Spanje 2006. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Penélope Cruz, Carmen Maura, Lola Dueñas, Blanca Portillo en Yohana Cobo.

Penélope Cruz wordt, tot haar chagrijn, vaak gecast omdat ze zo mooi is. Maar soms ook vanwege haar acteertalent. In Volver, bijvoorbeeld, een van de films die ze maakte met Pedro Almodóvar. De moeder van Raimunda (Cruz) is al een tijdje dood, maar ze schijnt nog rond te spoken bij een oude tante. Dan volgen een sterfgeval, een aanranding, doodslag en verdere spookverschijningen. En Raimunda maar proberen om alles glad te strijken. Grappige, mooie, bruisende film. Cruz kreeg een Oscarnominatie voor haar rol.

Reinas

2005 | Komedie

Spanje 2005. Komedie van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Verónica Forqué, Carmen Maura, Marisa Paredes, Mercedes Sampietro en Betiana Blum.

Vrolijke Spaanse klucht over vijf dartele moeders op leeftijd die zich op verschillende wijze druk maken om het aanstaande huwelijk van hun zoons, drie mannelijke paren die in het huwelijksbootje stappen tijdens een 40-koppig massahuwelijk in een protserig hotel. De titelkoninginnen zijn duidelijk de moeders, niet de zwijmelende zonen. Met een knipoog naar het werk van Spanje's kitschkoning en vrouwenkenner Pedro Almodóvar (Kika, Todo sobre mi madre) presenteert regisseur en scenarist Pereira de 'muzen van Almodóvar' als onder andere hopeloos theatraal (Paredes) en praktiserend nymfomaan (Forqué). De zomer van 2005 was daadwerkelijk het startschot voor het Spaanse homohuwelijk. Geestig werk.

Free Zone

2005 | Drama

Israël/België/Frankrijk/Spanje 2005. Drama van Amos Gitai. Met o.a. Natalie Portman, Hana Laszlo, Hiam Abbass, Carmen Maura en Makram Khoury.

Het is even doorbijten aan het begin van dit Israëlische drama van de maker van bekroonde films als Kadosh en Kippur. Pas nadat we een kwartier lang onder begeleiding van intense joodse muziek naar een huilende Natalie Portman hebben gekeken, begint het verhaal over een roadtrip van drie vrouwen van verschillende generaties en culturele achtergronden. Gitai eist veel aandacht en geduld van zijn kijkers, maar maakt ontegenzeggelijk dappere artistieke en inhoudelijke keuzes. Laszlo werd in Cannes bekroond voor haar rol als oudere taxichauffeur. De film zelf werd genomineerd voor de Gouden Palm.

25 degrés en hiver

2004 | Drama, Komedie

België/Frankrijk/Rusland/Spanje/Zweden 2004. Drama van Stéphane Vuillet. Met o.a. Jacques Gamblin, Carmen Maura, Ingeborga Dapkunaite, Josse De Pauw en Pedro Romero.

Een Oekraïense zoekt in Brussel naar de man die haar jaren geleden verliet om in het Westen geld te verdienen en vervolgens niets meer van zich liet horen.

Le ventre de Juliette

2003 | Drama

Frankrijk/Spanje/Luxemburg 2003. Drama van Martin Provost. Met o.a. Julie-Marie Parmentier, Stéphane Rideau, Carmen Maura en Tom Novembre.

Onvoorzichtig bonken met vriendje Mathias (Rideau) leert de twintigjarige Juliette (Parmentier): eigen schuld, dikke bult. De jonge pappie in spe ziet weinig heil in het vaderschap, moeder (Maura) wordt er even niet goed van en zuslief heeft de ambitie om voor Juliette een passende co-opvoeder te vinden. Mede dankzij een oudere man (aardige bijrol van Tom Novembre) probeert Juliette de precaire situatie toch het hoofd te bieden. Voorloper van het Amerikaanse succes Juno (2007) volgt een topzwaar probleemscenario en blijft dankzij Parmentier nog net interessant.

Valentín

2002 | Drama, Biografie

Argentinië/Nederland/Frankrijk/Italië/Spanje 2002. Drama van Alejandro Agresti. Met o.a. Rodrigo Noya, Julieta Cardinali, Carmen Maura, Stéfano Di Gregorio en Mex Urtizberea.

Weemoedig autobiografisch portret van een achtjarig jongetje dat in het Argentinië van begin jaren zestig bij zijn grootmoeder opgroeit. Hij droomt van een toekomst als astronaut, maar worstelt ondertussen met eenzaamheid, het gepest worden op school en de afwezigheid van zijn ouders. De Argentijns-Nederlandse Agresti, die zelf even verschijnt als de afstandelijke vader, maakt goed gebruik van de kleine Noya die met zijn korte beentjes en te grote bril steeds balanceert tussen kinderlijkheid en vroegvolwassenheid. Onderscheiden met een Gouden Kalf voor beste regie.

800 Balas

2002 | Komedie, Western

Spanje 2002. Komedie van Álex de la Iglesia. Met o.a. Sancho Gracia, Ángel de Andrés López, Carmen Maura, Luis Castro en Terele Pavez.

Weemoedig autobiografisch portret van een achtjarig jongetje dat in het Argentinië van begin jaren zestig bij zijn grootmoeder opgroeit. Hij droomt van een toekomst als astronaut, maar worstelt ondertussen met eenzaamheid, het gepest worden op school en de afwezigheid van zijn ouders. De Argentijns-Nederlandse Agresti, die zelf even verschijnt als de afstandelijke vader, maakt goed gebruik van de kleine Noya die met zijn korte beentjes en te grote bril steeds balanceert tussen kinderlijkheid en vroegvolwassenheid. Onderscheiden met een Gouden Kalf voor beste regie.

El palo

2001 | Komedie

Spanje 2001. Komedie van Eva Lesmes. Met o.a. Adriana Ozores, Carmen Maura, Maribel Verdú, Malena Alterio en Jaime Pujol.

Gescheiden Lola (Ozores), moeder van een kind, maakt overdag de bank schoon en werkt `s avonds bij Maite (Maura) als hulp in de huishouding. Lola`s ex Gustavo (Pujol), een smeris, wil weer terugkomen, maar Lola heeft er geen zin in. Silvia (Verd[KA1]u) is kapster en is in verwachting van haar patroon, maar die wil niet scheiden. Als Maite`s man overlijdt en alleen maar schulden blijkt te hebben, terwijl haar dochter binnenkort gaat trouwen, begrijpen we dat het niet goed gaat met de dames. Bovendien wil de familie van Gustavo dat Lola het huis verlaat, zodat ze er zelf kunnen wonen. Lola heeft echter haar eigen dromen en als ze op straat het slachtoffer wordt van punk Pecholata, die het op haar beurs voorzien heeft, gaan de dames overleggen en besluiten dat het de hoogste tijd is om ook eens hun zakken flink te vullen. Ze beramen een bankoverval en Pecholata wordt gerecruteerd om mee te doen. De overval verloopt uiteraard geheel anders dan voorzien. Ze krijgen de sleutel van de safe te pakken, maar de kluis blijkt leeg te zijn! Nu gaat Lola de corrupte directeur (Gea) verleiden om er achter komen wat hij met de centjes gedaan heeft. Hoewel het scenario van Luis Marías onwaarschijnlijk lijkt, is de film heel geloofwaardig gedaan en is onderhoudend. Daarbij komt het uitstekende spel van de rolverdeling die soms voor een gulle lach zorgt. Een kleine komedie die echter heel goed in elkaar zit en vrijelijk geïnspireerd is op ATRACO A LAS TRES van José Maria Forque uit 1962. Het camerawerk is van Gonzalo F. Berridi.

Arregui, la noticia del día

2001 |

2001. María Victoria Menis. Met o.a. Damián Dreyzik, Carmen Maura en Enrique Pinti.

Gescheiden Lola (Ozores), moeder van een kind, maakt overdag de bank schoon en werkt `s avonds bij Maite (Maura) als hulp in de huishouding. Lola`s ex Gustavo (Pujol), een smeris, wil weer terugkomen, maar Lola heeft er geen zin in. Silvia (Verd[KA1]u) is kapster en is in verwachting van haar patroon, maar die wil niet scheiden. Als Maite`s man overlijdt en alleen maar schulden blijkt te hebben, terwijl haar dochter binnenkort gaat trouwen, begrijpen we dat het niet goed gaat met de dames. Bovendien wil de familie van Gustavo dat Lola het huis verlaat, zodat ze er zelf kunnen wonen. Lola heeft echter haar eigen dromen en als ze op straat het slachtoffer wordt van punk Pecholata, die het op haar beurs voorzien heeft, gaan de dames overleggen en besluiten dat het de hoogste tijd is om ook eens hun zakken flink te vullen. Ze beramen een bankoverval en Pecholata wordt gerecruteerd om mee te doen. De overval verloopt uiteraard geheel anders dan voorzien. Ze krijgen de sleutel van de safe te pakken, maar de kluis blijkt leeg te zijn! Nu gaat Lola de corrupte directeur (Gea) verleiden om er achter komen wat hij met de centjes gedaan heeft. Hoewel het scenario van Luis Marías onwaarschijnlijk lijkt, is de film heel geloofwaardig gedaan en is onderhoudend. Daarbij komt het uitstekende spel van de rolverdeling die soms voor een gulle lach zorgt. Een kleine komedie die echter heel goed in elkaar zit en vrijelijk geïnspireerd is op ATRACO A LAS TRES van José Maria Forque uit 1962. Het camerawerk is van Gonzalo F. Berridi.

Le harem de Mme Osmane

2000 | Drama

Marokko/Spanje/Frankrijk 2000. Drama van Nadir Moknèche. Met o.a. Linda Slimani, Carmen Maura en Myriam Amarouchene.

Gescheiden Lola (Ozores), moeder van een kind, maakt overdag de bank schoon en werkt `s avonds bij Maite (Maura) als hulp in de huishouding. Lola`s ex Gustavo (Pujol), een smeris, wil weer terugkomen, maar Lola heeft er geen zin in. Silvia (Verd[KA1]u) is kapster en is in verwachting van haar patroon, maar die wil niet scheiden. Als Maite`s man overlijdt en alleen maar schulden blijkt te hebben, terwijl haar dochter binnenkort gaat trouwen, begrijpen we dat het niet goed gaat met de dames. Bovendien wil de familie van Gustavo dat Lola het huis verlaat, zodat ze er zelf kunnen wonen. Lola heeft echter haar eigen dromen en als ze op straat het slachtoffer wordt van punk Pecholata, die het op haar beurs voorzien heeft, gaan de dames overleggen en besluiten dat het de hoogste tijd is om ook eens hun zakken flink te vullen. Ze beramen een bankoverval en Pecholata wordt gerecruteerd om mee te doen. De overval verloopt uiteraard geheel anders dan voorzien. Ze krijgen de sleutel van de safe te pakken, maar de kluis blijkt leeg te zijn! Nu gaat Lola de corrupte directeur (Gea) verleiden om er achter komen wat hij met de centjes gedaan heeft. Hoewel het scenario van Luis Marías onwaarschijnlijk lijkt, is de film heel geloofwaardig gedaan en is onderhoudend. Daarbij komt het uitstekende spel van de rolverdeling die soms voor een gulle lach zorgt. Een kleine komedie die echter heel goed in elkaar zit en vrijelijk geïnspireerd is op ATRACO A LAS TRES van José Maria Forque uit 1962. Het camerawerk is van Gonzalo F. Berridi.

La comunidad

2000 | Thriller, Komedie

Spanje 2000. Thriller van Álex de la Iglesia. Met o.a. Carmen Maura, Eduardo Atuña, Jesús Bonilla, Paca Gabaldón en Sancho Gracia.

De niet onaantrekkelijke, blonde Julia (Maura), ergens in de veertig, werkt voor een makelaarskantoor en moet aan potenti[KA3]ele kopers dikwijls hele fraaie woningen tonen, waarvan zijzelf alleen maar kan dromen. Haar man Ricardo (Bonilla) is werkloos en hun huwelijk dreigt op de klippen te lopen. In een onopvallende buurt staat al heel lang een appartement leeg in een onaantrekkelijk gebouw. Het is echter heel sfeervol ingericht en Julia besluit met Ricardo op een waterbed hun verwaterde huwelijksbanden eens fors aan te halen. Op dat moment vallen er kakkerlakken naar beneden uit een barst in het plafond. Als Julia een kijkje gaat nemen in de erboven gelegen woning, blijkt daar in het stof en allerlei andere troep het vergane lijk van de bewoner te liggen. Met behulp van de brandweer worden de stoffelijke resten weggehaald en Julia vindt bij toeval de portefeuille van de overledene. Daarin zit de aanwijzing - een soort schatkaart - waar hij driehonderd miljoen peseta`s (ruim twee miljoen euro) verborgen heeft, de winst van de voetbalpool. Er zit echter een forse adder onder het gras: het bedrag bestaat uit verouderde bankbiljetten, die alleen nog maar omgeruild kunnen worden bij de bank van Spanje. Niettemin voelt Julia zich eindelijk in goede doen. Ricardo kan de bons krijgen en zij kan het appartement kopen. Ze merkt echter dat de veertien medebewoners van het gebouw op de hoogte zijn van de hoofdprijs, maar dat zij zich nooit in de woning gewaagd hebben. Ze zijn echter niet van plan Julia als vreemde eend in de bijt de poet te laten krijgen. Ze bedenken allerlei manieren om Julia`s aandacht af te leiden. Zo sturen ze de verleidelijke Cubaan Oswaldo (Perdomo) op haar af, maar Julia is niet van gisteren. Dan wordt er naar ruigere middelen gezocht. Het Hitchcock-achtige scenario van Jorge Guerricaechevarr[KA1]ia en regisseur De la Iglesia is strak, spannend en vol zwarte humor. De eerste helft van de film is sprankelend, maar daarna ontspoort hij. Ten eerste wordt het verhaal voorspelbaar afgewerkt en ten tweede duurt het allemaal veel te lang. Dat is jammer want de spelprestaties zijn goed, vooral van hoofdrol Maura, ooit een van de fetisj actrices van Pedro Almod[KA1]ovar. Sommige personages zijn niet zo origineel zoals Emilio (Guti[KA1]errez Caba), de tamelijk gestoorde voorzitter van de vereniging van eigenaren (la comunidad - de titel) of moederszoontje Charly (Antuña), die Julia onder de douche begluurt. Op een gegeven moment moest Gutiérrez Caba volgens het script hoofdrol Maura een oplawaai verkopen. Nog weken daarna heeft Maura met bloeduitstortingen rondgelopen. De komedie wordt vooral in eigen land hoog gewaardeerd - de film kreeg een keur aan prijzen, maar buiten Spanje wordt hij toch een beetje gezien als een verfilmd stripverhaal met karikaturale figuren. Het camerawerk van Kiko de la Rica ziet er net zoals de vormgeving prachtig uit. Panavision widesscreen, Dolby Digital.

Lisboa

1999 | Thriller, Drama

Spanje/Argentinië 1999. Thriller van Antonio Hernández. Met o.a. Carmen Maura, Sergi López, Federico Luppi, Antonio Birabent en Laia Marull.

Het is altijd geboeid kijken naar Carmen Maura in een nerveuze vrouwenrol. Op haar best is ze misschien in Almodóvars Women on the Verge of a Nervous Breakdown, maar ook in diens Volver (2006) heeft ze het als geest prettig op haar heupen. In Lisboa van regisseur Hernández speelt Maura de elegant geklede en gespannen ogende Berta. Ze moet naar Lissabon en vraagt of ze mee kan rijden met Joao, vertegenwoordiger in porno- en muziekcassettes. Voorlopig staat ze nog op een pleisterplaats bij Madrid. Is ze op de vlucht? Wie de moeite neemt om het trage eerste half uur van de film uit te zitten, krijgt een spannende roadmovie met bizarre personages voorgeschoteld.

L'année de la comète

1999 | Avonturenfilm, Historische film

Spanje/Frankrijk/Mexico 1999. Avonturenfilm van Maryse Sistach, José Buil, José Buil en Maryse Sistach. Met o.a. Patrick Le Mauff, Gabriel Retes, Carmen Maura, Diego Luna en Fernando Rubio.

VV.

El Entusiasmo

1998 | Komedie, Drama

Frankrijk/Spanje/Chili 1998. Komedie van Ricardo Larrain. Met o.a. Carmen Maura, Alvaro Escobar, Álvaro Rudolphi, Gianfranco Lebrini en Sebastian Achaval.

In 1984 stelt de journalist Guillermo (Rudolphini) Isabel (Verdu) en Fernando (Escobar) aan elkaar voor in het dictatoriaal geregeerde Chili. Met zijn drie[KA3]en hopen ze op een betere maatschappij en koesteren utopische idee[KA3]en over de nieuwe republiek. Tien jaar later is Chili een democratie, Isabel en Fernando zijn getrouwd en hebben een zoon, Miguel (Lebrini). Ze besluiten naar Arica te gaan, de noordelijkste kustplaats aan de rand van de woestijn, op de grens met Peru om Guillermo op te zoeken. Hij maakt er reportages, maar de inhoud is anders dan de werkelijkheid, omdat de klanten dat wensen. Fernando ziet grote mogelijkheden om toeristen te lokken voor avontuurlijke vakanties en stort zich met veel enthousiasme op zijn werk. Hij wordt succesvol, maar raakt dan betrokken bij sinistere projectontwikkelaars, die hotels willen neerzetten. Hij verwaarloost Isabel, die uitsluitend tot hem toegang heeft via zijn secretaresse Maria (Maura). Isabel zoekt troost bij Guillermo. Deze film is een soort vervolg op Larrain's debuut uit 1991 LA FRONTERA, maar veel conventioneler en lang niet zo inspirerend en idealistisch, afgezien van zijn ontevredenheid met het kapitalisme en de tekortkomingen van de democratie, Tegen het einde is zelfs de intrige onduidelijk. Het spel staat op een behoorlijk niveau. Het budget bedroeg nauwelijks één miljoen dollar. Het scenario is van regisseur Larrain en Jorge Goldenberg. Het camerawerk is van Esteban Courtalon.

Alice et Martin

1998 | Drama

Frankrijk/Spanje 1998. Drama van André Téchiné. Met o.a. Juliette Binoche, Alexis Loret, Mathieu Amalric, Carmen Maura en Jean-Pierre Lorit.

Regisseur Téchiné, maker van het ondergewaardeerde meesterwerk Les roseaux sauvages, heeft de gave onvoorspelbaarheid te kunnen koppelen aan een coherent verhaal. In wat we wel een typisch Franse film mogen noemen - prachtige beeldtaal en aanvankelijk wat verwarrende tijd- en karakterduiding - zijn we getuige van de gecompliceerde verhouding tussen violiste Alice (Juliette Binoche) en gekneusde Martin (Alexis Loret). In de proloog zien we Martins trauma in wording wanneer zijn moeder hem op zijn tiende wegbrengt naar zijn echte, tirannieke, vader. Tien jaar later vlucht hij weg en via omzwervingen belandt hij in Parijs waar hij de veel oudere Alice leert kennen. Martin hunkert naar vergetelheid, Alice naar intimiteit. Téchiné heeft zijn film opgetuigd met verscheidene dramatische breekpunten en het voert te ver om zijn doorwrochte plotontwikkelingen prijs te geven. Het volstaat te zeggen dat Martin wordt verteerd door schuldgevoelens en het is aan de kijker om zich over te geven aan zijn lijdensweg. De jonggestorven Jeff Buckley verwoordt het treffend in de wonderschone soundtrack, 'why is everything so hazy, or am I just going crazy, dear.' (VM/VPRO Gids)

Elles

1997 | Komedie, Experimenteel, Drama

Frankrijk/Spanje/Luxemburg/België 1997. Komedie van Luis Galvaõ Teles. Met o.a. Carmen Maura, Miou-Miou, Marisa Berenson, Patti Guesch en Marthe Keller.

De levens van vijf vrouwen, allen in de veertig, raken met elkaar vervlochten wanneer een televisiejournaliste (gespeeld door de Spaanse Pedro Almodóvar-ster Carmen Maura) een programma maakt rond de vraag 'Wat wil de vrouw?' Een antwoord daarop krijgen we (uiteraard) niet, maar we zien wel het gehannes met het leven van een aantal van haar vriendinnen. Miou-Miou speelt een universitair docent die een relatie begint met een student, Marthe Keller een gescheiden vrouw die slecht nieuws krijgt over haar gezondheid, Marisa Berenson een schoonheidsspecialiste met een drugsverleden. De prima actrices maken dit tamelijk oppervlakkige melodrama best de moeite waard.

Alliance cherche doigt

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. François Morel, Guillaume Depardieu, Carmen Maura, Florence Geantly en Bruno Flender.

Deze film is bedoeld als een bijtende komedie over een huwelijksbureau, maar dat is niet gelukt. De directrice, Genevi[KA2]eve (Maura), draagt de zaak over aan haar zoon Andr[KA1]e (Depardieu). Hij heeft echter veel minder ervaring dan zijn moeder. Het lukt als maar niet om voor Jean Morlaud (Morel), een boer, de juiste partner te vinden. Hij vraagt de psycholoog van de zaak om raad, maar dat levert telkens het verkeerde resultaat op. Hij komt tot de conclusie dat zijn eigen moeder de enige geschikte kandidate voor die Jean is. Het kersverse stel neemt de touwtjes in handen op het bemiddelingsbureau, hetgeen André tot uiterste wanhoop drijft. Er blijft hem weinig anders over dan het als landbouwer te proberen en op Jeans boerderij te gaan wonen met een van de dames die door hem werd afgewezen. Kijkers, die geilen op het onkiese sfeertje dat deze regisseur altijd weet te maken, komen ruimschoots aan hun gerief, en treffen ook hier weer voldoende dubbelzinnige grappen en idiote situaties die nu eenmaal bij een dergelijk theater-van-de- lach horen. Gemaakt als een vluggertje op een koopje, de teugels van de rolverdeling flink gevierd, het camerawerk van Edmond Richard pover, de moppen met baarden en de som van het totaal vormt wederom een nieuwe nagel aan de doodskist van deze regisseur. Bovendien houd je als kijker er een vieze smaak van over in de mond.

Tortilla y cine

1996 |

Spanje/Frankrijk 1996. Martin Provost. Met o.a. Michel Aumont, Marc Duret en Carmen Maura.

Deze film is bedoeld als een bijtende komedie over een huwelijksbureau, maar dat is niet gelukt. De directrice, Genevi[KA2]eve (Maura), draagt de zaak over aan haar zoon Andr[KA1]e (Depardieu). Hij heeft echter veel minder ervaring dan zijn moeder. Het lukt als maar niet om voor Jean Morlaud (Morel), een boer, de juiste partner te vinden. Hij vraagt de psycholoog van de zaak om raad, maar dat levert telkens het verkeerde resultaat op. Hij komt tot de conclusie dat zijn eigen moeder de enige geschikte kandidate voor die Jean is. Het kersverse stel neemt de touwtjes in handen op het bemiddelingsbureau, hetgeen André tot uiterste wanhoop drijft. Er blijft hem weinig anders over dan het als landbouwer te proberen en op Jeans boerderij te gaan wonen met een van de dames die door hem werd afgewezen. Kijkers, die geilen op het onkiese sfeertje dat deze regisseur altijd weet te maken, komen ruimschoots aan hun gerief, en treffen ook hier weer voldoende dubbelzinnige grappen en idiote situaties die nu eenmaal bij een dergelijk theater-van-de- lach horen. Gemaakt als een vluggertje op een koopje, de teugels van de rolverdeling flink gevierd, het camerawerk van Edmond Richard pover, de moppen met baarden en de som van het totaal vormt wederom een nieuwe nagel aan de doodskist van deze regisseur. Bovendien houd je als kijker er een vieze smaak van over in de mond.

Le bonheur est dans le pré

1995 | Komedie

Frankrijk 1995. Komedie van Étienne Chatiliez. Met o.a. Michel Serrault, Eddy Mitchell, Sabine Azéma, Carmen Maura en Virginie Darmon.

Francis Bergeade, getrouwd met een verwend nest, is veelgeplaagd directeur van een semi-failliete wc-brillenfabriek waarvan de mannenhatende arbeidsters staken. Dankzij een bizarre speling van het lot piept hij ertussenuit en valt in een nieuw leven als andervrouws echtgenoot. Confuus? Allerminst: in deze heerlijke, pre-politiek correcte komedie van Chatiliez (La vie est un long fleuve tranquille) dansen logica en toeval de horlepiep. De grote Michel Serrault (1928-2007) vlamt als vanouds, geflankeerd door zijn César-bekroonde kompaan Mitchell, plus de wulpse Azéma en de Madrileense Carmen Maura.

El rey del rio

1995 | Drama

Spanje 1995. Drama van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Gustavo Salmerón, Carmen Maura en Alfredo Landa.

Francis Bergeade, getrouwd met een verwend nest, is veelgeplaagd directeur van een semi-failliete wc-brillenfabriek waarvan de mannenhatende arbeidsters staken. Dankzij een bizarre speling van het lot piept hij ertussenuit en valt in een nieuw leven als andervrouws echtgenoot. Confuus? Allerminst: in deze heerlijke, pre-politiek correcte komedie van Chatiliez (La vie est un long fleuve tranquille) dansen logica en toeval de horlepiep. De grote Michel Serrault (1928-2007) vlamt als vanouds, geflankeerd door zijn César-bekroonde kompaan Mitchell, plus de wulpse Azéma en de Madrileense Carmen Maura.

El palomo cojo

1995 | Komedie

Spanje 1995. Komedie van Jaime de Armiñan. Met o.a. Francisco Rabal, Carmen Maura en María Barranco.

Francis Bergeade, getrouwd met een verwend nest, is veelgeplaagd directeur van een semi-failliete wc-brillenfabriek waarvan de mannenhatende arbeidsters staken. Dankzij een bizarre speling van het lot piept hij ertussenuit en valt in een nieuw leven als andervrouws echtgenoot. Confuus? Allerminst: in deze heerlijke, pre-politiek correcte komedie van Chatiliez (La vie est un long fleuve tranquille) dansen logica en toeval de horlepiep. De grote Michel Serrault (1928-2007) vlamt als vanouds, geflankeerd door zijn César-bekroonde kompaan Mitchell, plus de wulpse Azéma en de Madrileense Carmen Maura.

Sombras en una batalla

1993 | Thriller, Drama

Spanje 1993. Thriller van Mario Camus. Met o.a. Carmen Maura, Joaquim de Almeida en Fernando Valverde.

Actuele politieke thriller over een vrouw die zich met haar dochter heeft teruggetrokken op het platteland in Noord Spanje, aan de grens met Portugal. Gaandeweg blijkt echter dat ze haar isolement niet zelf heeft gekozen maar dat haar verleden als lid van de terroristische ETA haar tot deze eenzaamheid heeft veroordeeld. Dan ontmoet ze een man die haar bekent in de gevangenis te hebben gezeten wegens wapensmokkel. Nu kan ze haar eigen verleden niet langer verzwijgen. Aangrijpende film met een schitterende Maura. Camus schildert op onvergetelijke wijze het dilemma van een vrouw die niet los raakt van haar verleden. Hij schreef zelf het scenario dat een veroordeling inhoudt van politiek geweld en dat zeker niet plaatsgebonden is. Mooie fotografie van Manuel Velasco.

Louis, enfant-roi

1993 | Historische film

Spanje/Frankrijk 1993. Historische film van Roger Planchon. Met o.a. Carmen Maura, Maxime Mansion, Paolo Graziosi, Jocelyn Quivrin en Hervé Briaux.

Toneelman Planchon heeft de camera gepakt en zich verdiept in de grootse, complexe Franse geschiedenis. Zijn film gaat over de opvoeding van het kind dat op een dag de Zonnekoning zou zijn. Het resultaat van deze vingeroefening is een theatraal epos, waarin fabels en geschiedenis ludiek en ironisch zijn vermengd. Planchon werkte elke scène tot in de puntjes uit, of het nu ging om een gevecht, de pracht en praal of het dagelijkse leven. Deze vernuftig in elkaar gezette film lijkt op een spelletje spoorzoeken door de jeugd van een leider. Het geheel wordt gedragen door het nauwgezette spel van de jonge Mansion, die afwisselend naïef, zwaar, teder en autoritair overkomt. Het camerawerk is van Gérard Simon.

Cómo ser infeliz y disfrutarlo

1993 | Komedie

Spanje 1993. Komedie van Enrique Urbizu. Met o.a. Carmen Maura, Antonio Resines, Alicia Agut, Asuncion Balaguer en Pilar Bardem.

Na de plotselinge dood van haar echtgenoot moet de veertig- jarige Maura zich alleen zien te redden in de wereld en dat blijkt allesbehalve eenvoudig te zijn. Niet alleen is zij opnieuw de prooi van elke man, bovendien begrijpt niemand haar wanneer ze zegt dat ze van haar vrijheid wil genieten. Naast al deze `opdringerige` problemen komt ook haar dochter weer thuis wonen, die zwanger is van haar getrouwde balletleraar. Bitterzoete komedie over een vrouw die onafhankelijk wil zijn in deze mannenwereld. De humor is dikwijls bijzonder cynisch, maar de personages blijven sympathiek. Maura is subliem in haar zware rol (ze is praktisch nooit uit beeld). Carmen Rico Godoy, José Luis en Darcia Sanches baseerden hun scenario op de gelijknamige roman van Godoy. Fotografie van Angel Luis Fernandez. Dolby Stereo SR.

Sur la terre comme au ciel

1992 | Drama, Fantasy

Frankrijk/België/Nederland/Spanje 1992. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Carmen Maura, Didier Bezace, Samuel Mussen, Jean-Pierre Cassel en André Delvaux.

Spaanse muze van regisseur Almodovar, Maura, speelt de rol van een vrouw op het hoogtepunt van haar briljante loopbaan als tv-journaliste. Haar onverhoopte maar niet onverwachte zwangerschap wordt voor haar een nachtmerrie omdat zij bezeten wordt door de overtuiging dat foetussen soms zelf beslissen om niet geboren te worden en liever doodgaan. Filosofisch relaas verpakt in weinig overtuigend sociaal engagement. Het scenario, van Hänsel zelf en van Paul Le, is duidelijk beïnvloed door Le contrat naturel van de filosoof Michel Serres.

La reina anonima

1992 |

Spanje 1992. Gonzalo Suarez. Met o.a. Juanjo Puigcorbé, Marisa Paredes en Carmen Maura.

Spaanse muze van regisseur Almodovar, Maura, speelt de rol van een vrouw op het hoogtepunt van haar briljante loopbaan als tv-journaliste. Haar onverhoopte maar niet onverwachte zwangerschap wordt voor haar een nachtmerrie omdat zij bezeten wordt door de overtuiging dat foetussen soms zelf beslissen om niet geboren te worden en liever doodgaan. Filosofisch relaas verpakt in weinig overtuigend sociaal engagement. Het scenario, van Hänsel zelf en van Paul Le, is duidelijk beïnvloed door Le contrat naturel van de filosoof Michel Serres.

Como ser mujer y no morir en el intento

1991 | Komedie

Spanje 1991. Komedie van Ana Belen. Met o.a. Carmen Maura, Antonio Resines, Juanjo Puigcorve, Carmen Conesa en Tina Sainz.

Maura en Resines zijn een geslaagd, modern Spaans echtpaar: hij is platenproducent en zij journaliste. Ze verdienen goed en bewonen een fraai huis en hebben ieder een kind uit een ander huwelijk. Zij houdt het werk en het huishouden strikt gescheiden, maar lijdt in stilte onder de dubbele taak en de onderdrukking van haar traditionele rol. Hoewel de probleemstelling niet al te origineel is, is deze in Spanje toch nog een stuk actueler dan in bijv. Noord-Europa of Noord-Amerika. Er wordt in de film met verve geacteerd. Carmen Rico-Godoy schreef het scenario en Juan Amoros was verantwoordelijk voor het camerawerk. Geproduceerd met geld van de Spaanse omroep, TVE.

Chatarra

1991 |

Spanje 1991. Felix Rotaeta. Met o.a. Alex Casanovas, Mario Gas en Carmen Maura.

Maura en Resines zijn een geslaagd, modern Spaans echtpaar: hij is platenproducent en zij journaliste. Ze verdienen goed en bewonen een fraai huis en hebben ieder een kind uit een ander huwelijk. Zij houdt het werk en het huishouden strikt gescheiden, maar lijdt in stilte onder de dubbele taak en de onderdrukking van haar traditionele rol. Hoewel de probleemstelling niet al te origineel is, is deze in Spanje toch nog een stuk actueler dan in bijv. Noord-Europa of Noord-Amerika. Er wordt in de film met verve geacteerd. Carmen Rico-Godoy schreef het scenario en Juan Amoros was verantwoordelijk voor het camerawerk. Geproduceerd met geld van de Spaanse omroep, TVE.

Ay, Carmela!

1990 | Drama, Komedie

Italië/Spanje 1990. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Andrés Pajares, Maurizio Di Razza, Edward Zentara, Gabino Diego en Miguel A. Rellán.

Het komische duo treedt op voor de republikeinse troepen tijdens de Burgeroorlog, maar valt in handen van het leger van generaal Franco. Deze tragikomische superproduktie is een bewerking van een toneelstuk van José Sanchis Sinisterra dat veel succes had in Spanje. Het resultaat is twijfelachtig aangezien de film weinig verhaalkracht en ethiek heeft. De film werd echter om de spelprestaties van beide hoofdrollen meervoudig bekroond.

Mieux vaut courir

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Elisabeth Rappeneau. Met o.a. Christian Clavier, Carmen Maura, Lydia Andrei, Jean-Marie Winling en Richard Leduc.

Wervelende bewerking van Charles Williams` roman [KL]Man On The Run[KLE], die draait rond de moord op een politieman. Terwijl een onschuldige meedogenloos achtervolgd wordt, tracht hij de ware dader te ontmaskeren, waarbij hij geholpen wordt door een schrijfster van politieromans. Een kunstig in elkaar gezette film met onverwachte wendingen, waarbij de spanning goed op peil wordt gehouden. De personages zijn voldoende uitgewerkt. Een (zeldzaam) goed gelukte film in dit genre.

La mujer de tu vida: La mujer feliz

1989 |

Spanje 1989. José Ganga. Met o.a. Maroi Gas, Antonio Banderas en Carmen Maura.

Wervelende bewerking van Charles Williams` roman [KL]Man On The Run[KLE], die draait rond de moord op een politieman. Terwijl een onschuldige meedogenloos achtervolgd wordt, tracht hij de ware dader te ontmaskeren, waarbij hij geholpen wordt door een schrijfster van politieromans. Een kunstig in elkaar gezette film met onverwachte wendingen, waarbij de spanning goed op peil wordt gehouden. De personages zijn voldoende uitgewerkt. Een (zeldzaam) goed gelukte film in dit genre.

Mujeres al borde de un ataque de nervios

1988 | Drama

Spanje 1988. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Carmen Maura, Antonio Banderas, Julieta Serrano, María Barranco en Rossy de Palma.

De Spaanse cineast Almodóvar (Volver, Hable con ella) werd bekend met fantastische drama's over kleurrijke zelfkant-types, van drugsverslaafde nonnen tot giftige reality-tv presentatrices. 'Vrouwen op de rand van een zenuwinzinking' is ook zo'n film. Madrileense penthousebewoner Pepa (Maura) is ten einde raad als haar minnaar Iván per antwoordapparaat afscheid neemt. Vriendin Candela verergert de stress als ze bij Pepa onderduikt vanwege contact met een sjiitische terrorist. De komst van Iváns psychisch zieke ex-vrouw Lucía (Serrano) maakt de waanzin compleet. Iváns zoon Carlos (een opmerkelijke rol van twintiger Banderas) probeert ondertussen de onvermijdelijke schade te beperken. Intelligente hilariteit.

Baton rouge

1988 | Misdaad

Spanje 1988. Misdaad van Rafael Moleón. Met o.a. Victoria Abril, Antonio Banderas, Carmen Maura en Laura Cepeda.

Een immens rijke vrouw onderhoudt relaties met een ambitieuze jongeman die haar minnaar wordt, en met haar koele en berekenende psychiater. Een zeer slecht debuut van Moleón, die tot dan toe assistent-regisseur van Pedro Almodovar was.

La ley del deseo

1987 | Drama, Komedie, Romantiek

Spanje 1987. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Eusebio Poncela, Antonio Banderas, Carmen Maura, Miguel Molina en Manuela Velasco.

Vroege film uit het oeuvre van de Spaanse Pedro Almodóvar, die later met ingetogener werk als Hable con ella meer internationaal succes zou hebben. Zijn eerste films vielen op door hun uitbundig kleurgebruik, curieuze personages en veel seksuele onzekerheid en ambiguïteit. Zo ook dit melodrama over de homoseksuele filmmaker Pablo (Eusebio Poncela) die een hevige liefde onbeantwoord ziet, en zijn transseksuele zus Tina (Carmen Maura) die acteerambities koestert. Het loopt allemaal nogal uit de hand, zoals 'la ley del deseo' (de wet van de begeerte) voorschrijft. De mooie rol van Almodovars 'muze' Carmen Maura leverde haar grote populariteit op in homokringen. Geestig, maf en ontroerend.

Tata Mía

1986 | Drama

Spanje 1986. Drama van José Luis Borau. Met o.a. Imperio Argentina, Alfredo Landa, Carmen Maura en Xabier Elorrieta.

Een vrouw, reeds in de veertig en in de overgangsjaren, laat haar kindermeisje, die haar altijd met raad en daad bijstaat, naar haar huis komen om haar van advies te dienen. Een van de slechtste werkstukken van Borau, ondanks dat het thema een zeer interessante film had kunnen opleveren. De come-back van Argentina, die duizend maal overtuigender acteert dan zijn tegenspeelster Maura.

Matador

1986 | Komedie, Misdaad, Experimenteel

Spanje 1986. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Assumpta Serna, Nacho Martínez, Antonio Banderas, Eusebio Poncela en Julieta Serrano.

Rondom een instituut waar stierenvechters worden opgeleid, worden misdaden gepleegd. Een onuitstaanbare mengelmoes van filmische onmacht en overladen pretenties: de meest waardeloze en smadelijke film uit de hedendaagse Spaanse cinema.

¿Qué he hecho yo para merecer esto?!!

1985 | Komedie

Spanje 1985. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Chus Lampreave, Verónica Forqué, Carmen Maura, Luis Hostalot en Gonzalo Suárez.

Een echtpaar raakt verwikkeld in duistere zaken door een buitenlandse zangeres. De veelbesproken Almodóvar laat in deze film zijn homoseksuele geaardheid weer de vrije teugel. Camerawerk van Angel Luis Fernandez. Ook bekend als WHAT HAVE I DONE TO DESERVE THIS?

Se infiel y no mires con quien

1985 | Komedie

Spanje 1985. Komedie van Fernando Trueba. Met o.a. Ana Belén, Carmen Maura, Antonio Resines, Santiago Ramos en Verónica Forqué.

De verschillende buitenechtelijke verhoudingen van twee uitgevers en hun vrouwen. Het grootste commerciële succes van Fernando Trueba sinds OPERA PRIMA, alweer met de onmogelijke Resines. Het verhaal is vagelijk geïnspireerd op het gelijknamige toneelstuk. De film is nogal zwak, hoewel deze de aanzet vormde voor het succes van een aantal van de acteurs, met name voor Forqué.

Extramuros

1985 | Historische film

Spanje 1985. Historische film van Miguel Picazo. Met o.a. Carmen Maura, Mercedes Sampietro, Aurora Bautista, Assumpta Serna en Antonio Ferrandis.

Onsamenhangende intriges in een Spaans klooster aan het eind van de regeringsperiode van Philips II. Een acceptabele film, hoewel niet alle mogelijkheden die de opzet biedt goed uitgewerkt zijn. De dure rolbezetting werd gecompleteerd door Antonio Ferrandis, Manuel Alexandre en Conrado San Martín.

Entre tinieblas

1983 | Komedie, Drama, Experimenteel, Thriller

Spanje 1983. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Cristina Sanchez Pascual, Julieta Serrano, Lina Canalejas, Carmen Maura en Manolo Zarzo.

Hopeloze situaties in een vrolijk klooster. De derde film van de nu beroemde Almodóvar; even vervelend als onevenwichtig. Scenario van de regisseur, camerawerk van Angel Luis Fernández.

El Cid cabreador

1983 |

Spanje 1983. Angelino Fons. Met o.a. Angel Cristo, Carmen Maura, José Luis Lopéz Vázquez en Manolo Gómez Bur.

Een platte en walgelijke parodie op EL CID van Anthony Mann.

Femenino singular

1982 | Komedie

Spanje 1982. Komedie van Juanjo López. Met o.a. Carmen Maura, Emilio Gutiérrez Caba, Emma Cohen en Carlos Tristancho.

Een directrice van een huwelijksbureau is gescheiden van haar echtgenoot. De film is zo slecht dat hij nauwelijks is vertoond.

Gary Cooper, que estás en los cielos

1981 | Drama

Spanje 1981. Drama van Pilar Miró. Met o.a. Mercedes Sampietro, Jon Finch, Carmen Maura en Víctor Valverde.

Een vrouw die als regisseur bij de Spaanse televisie werkt voelt zich gefrustreerd omdat zij haar eigen leven geheel aan haar werk heeft gewijd. Een intimistische en wat vervelende film die niet erg aantrekkelijk overkomt in de bioscoop.

Gary Cooper que estas en los cielos

1981 |

Spanje 1981. Pilar Miro. Met o.a. Mercedes Sampietro, Carmen Maura en Jon Finch.

Een vrouw die als regisseur bij de Spaanse televisie werkt voelt zich gefrustreerd omdat zij haar eigen leven geheel aan haar werk heeft gewijd. Een intimistische en wat vervelende film die niet erg aantrekkelijk overkomt in de bioscoop.

Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón

1980 | Komedie, Experimenteel

Spanje 1980. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Carmen Maura, Félix Rotaeta, Kitti Manver, Alaska en Cecilia Roth.

Drie vrouwen uit verschillende sociale klassen en van zeer uiteenlopende leeftijd in het hedendaagse Madrid. Een soort verfilmd stripverhaal met popmuziek, waarin de leegheid wordt omgezet in een vrolijk motief. Het is het debuut van regisseur P. Almodóvar, dat even bekritiseerd als discutabel is.

La Mano negra

1980 | Komedie

Spanje 1980. Komedie van Fernando Colomo. Met o.a. Iñigo Guerrea, Joaquín Honojosa, Virginia Mataix en Carmen Maura.

Midden in het hedendaagse Madrid ontstaat een misdadigerssekte. Een bijzonder zotte satire op de populariteit die de klassieke thriller in het toenmalige Spanje genoot.

Aquella casa en las afueras

1979 | Horror

Spanje 1979. Horror van Eugenio Martín. Met o.a. Silvia Aguilar, Javier Escrivá, Alida Valli en Carmen Maura.

Een jonge vrouw vestigt zich met haar man in het huis waar zij zich jaren geleden heeft laten aborteren. Een van de verfoeilijkste Spaanse films, die het horrorgenre gebruikt om op sluwe wijze tegen abortus te ageren.

Que hace una chica como tú en un sitio como éste?

1978 | Komedie

Spanje 1978. Komedie van Fernando Colomo. Met o.a. Carmen Maura, Félix Rotaeta, Héctor Alterio en Kitti Manver.

De ex-echtgenote van een politieman knoopt een relatie aan met een 'punk'. Deze folkloristische 'thriller', met ook nog humoristische trekjes, is absoluut rampzalig.

Los Ojos vendados

1978 | Drama

Spanje 1978. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, Jose Luis Gomez, Xabier Elorriaga, André Falcon en Lola Cardona.

Een toneelregisseur woont een conferentie over politieke martelingen bij en wil daar een voorstelling van maken. Een getrouwde burgerlijke dame laat zich als hoofdrolspeelster engageren en komt vanuit de leegte van haar bestaan tot een verregaande identificatie met haar slachtofferrol, terwijl enkele politieke pressiegroepen de première proberen tegen te houden. Saura haalt de in principe boeiende elementen en gegevens eigenlijk te veel overhoop om echt toe te komen aan zijn feitelijke thema: de passieve houding tegenover martelingen. De repetitiescènes met de Grupo Actores del CET zijn indringend en authentiek getroffen.

Tigres de papel

1977 | Komedie

Spanje 1977. Komedie van Fernando Colomo. Met o.a. Carmen Maura, Joaquín Hinojosa, Miguel Arribas en Pedro Díez del Corral.

Het dagelijks leven van drie Madrileense vrienden. Een komedie die pretendeert een tijdsbeeld vast te leggen. De frisheid is echter niet voldoende om de cinematografische onbenulligheid te verhullen.

El Asesino está entre los trece

1973 | Misdaad

Spanje 1973. Misdaad van Javier Aguirre. Met o.a. Patty Shepard, Simón Andreu, Jack Taylor, Dyanik Zurakowska en Ramiro Oliveros.

Een knappe weduwe brengt op haar landgoed de dertien mensen bijeen die worden verdacht van de moord op haar man. Al snel vinden er misdaden plaats. In de stijl van Agatha Christie gemaakt, maar toch een bijzonder trage en vervelende film, slechts opmerkelijk door de grillige rolverdeling.

Mieux Vaut Courier

-1 |

. Élisabeth Rappeneau. Met o.a. C. Clavier en Carmen Maura.

Hij wordt ten onrechte van moord verdacht. Zij schrijft gewoonlijk alleen maar over de wereld van moord en doodslag. Twee brave zielen krijgen overwacht te maken met de harde werkelijkheid, kijken elkaar aan en besluiten dan maar samen het noodlot te tarten. Hun jacht op de echte moordenaar leidt tot een bloedstollende confrontatie in deze thriller.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Carmen Maura op televisie komt.

Reageer