Paul Crauchet

Acteur

Paul Crauchet is acteur.
Er zijn 57 films gevonden.

La très excellente et divertissante histoire de François Rabelais

2010 | Drama, Biografie

Frankrijk 2010. Drama van Hervé Baslé. Met o.a. Michel Aumont, Eric Elmosnino, Bernadette Lafont, Jacques Boudet en Anne Azoulay.

Aan turbulentie geen gebrek in het zeer voortreffelijke en vermakelijke leven van François Rabelais (circa 1494-1553). Televisietweedeler over de arts/geestelijke/schrijver uit de Middeleeuwen/Renaissance is met 220 minuten dus niets te lang. Humanist Rabelais, die met Pantagruel en Gargantua belangrijke teksten naliet, maakte zich vrolijk over adel en clerus, en bekritiseerde christelijke dogma's. Aumont (oude Rabelais) en Elmosnino (jonge Rabelais) bezitten in respectievelijk meerdere en mindere mate het schelmachtige elan van hun personage. Visueel oninteressante vorm en eikenhouten toneelregie van kroniek in flashback devalueren de stof. Deel 1.

Le champ dolent, le roman de la terre

2002 |

Frankrijk 2002. Hervé Baslé. Met o.a. Paul Crauchet, Yolande Moreau en Jean Yanne.

Aan turbulentie geen gebrek in het zeer voortreffelijke en vermakelijke leven van François Rabelais (circa 1494-1553). Televisietweedeler over de arts/geestelijke/schrijver uit de Middeleeuwen/Renaissance is met 220 minuten dus niets te lang. Humanist Rabelais, die met Pantagruel en Gargantua belangrijke teksten naliet, maakte zich vrolijk over adel en clerus, en bekritiseerde christelijke dogma's. Aumont (oude Rabelais) en Elmosnino (jonge Rabelais) bezitten in respectievelijk meerdere en mindere mate het schelmachtige elan van hun personage. Visueel oninteressante vorm en eikenhouten toneelregie van kroniek in flashback devalueren de stof. Deel 1.

Le champ dolent

2002 |

Frankrijk 2002. Hervé Baslé. Met o.a. Paul Crauchet, Yolande Moreau en Jean Yanne.

Aan turbulentie geen gebrek in het zeer voortreffelijke en vermakelijke leven van François Rabelais (circa 1494-1553). Televisietweedeler over de arts/geestelijke/schrijver uit de Middeleeuwen/Renaissance is met 220 minuten dus niets te lang. Humanist Rabelais, die met Pantagruel en Gargantua belangrijke teksten naliet, maakte zich vrolijk over adel en clerus, en bekritiseerde christelijke dogma's. Aumont (oude Rabelais) en Elmosnino (jonge Rabelais) bezitten in respectievelijk meerdere en mindere mate het schelmachtige elan van hun personage. Visueel oninteressante vorm en eikenhouten toneelregie van kroniek in flashback devalueren de stof. Deel 1.

Le marathon du lit

2001 | Komedie

Frankrijk 2001. Komedie van Bruno Gantillon. Met o.a. Christine Murillo, Paul Crauchet en Annie Girardot.

Aan turbulentie geen gebrek in het zeer voortreffelijke en vermakelijke leven van François Rabelais (circa 1494-1553). Televisietweedeler over de arts/geestelijke/schrijver uit de Middeleeuwen/Renaissance is met 220 minuten dus niets te lang. Humanist Rabelais, die met Pantagruel en Gargantua belangrijke teksten naliet, maakte zich vrolijk over adel en clerus, en bekritiseerde christelijke dogma's. Aumont (oude Rabelais) en Elmosnino (jonge Rabelais) bezitten in respectievelijk meerdere en mindere mate het schelmachtige elan van hun personage. Visueel oninteressante vorm en eikenhouten toneelregie van kroniek in flashback devalueren de stof. Deel 1.

Dessine-moi un jouet

1999 |

Frankrijk 1999. Hervé Baslé. Met o.a. Roland Blanche, Catherine Frot, Christoph Waltz, Jacques Spiesser en Olivier Saladin.

Frankrijk, begin 20e eeuw. De 12-jarige Louis woont met zijn ouders op het platteland. Zijn vader is behalve lanbouwer ook ambachtelijk draaier. Op een dag moet Louis' vriendinnetje Marie opgenomen worden in het ziekenhuis omdat ze tuberculose heeft. Louis heeft van zijn vader de grondbeginselen van het draaien geleerd en een Duitse collega van zijn vader laat het verfijnde houten speelgoed uit Duitsland zien. Op een reis naar Duitsland krijgt Louis een magische houten pop die uiteindelijk voor de genezing van Marie zorgt

Rideau de feu

1997 | Drama

Zwitserland/Frankrijk/Duitsland 1997. Drama van Igaal Niddam. Met o.a. Corinne Touzet, Mathieu Carrière, Romain Legrand, Aurélien Recoing en Paul Crauchet.

Muriel (Touzet), een jonge, succesvolle, Zwitserse advocate die snel leeft, krijgt een visioen, waarin zij ziet hoe haar zoontje Romain (Legrand) wordt verteerd door een vlammenzee. Langzaam beseft zij dat zij als kind al werd geconfronteerd met een dergelijke paranormale gave en zij gaat op zoek naar verklaringen voor dit fenomeen. Ze komt in aanraking met een wetenschapper, die met een onderzoek bezig is. Naast het thema van helderziendheid en de beperkingen ervan, is dit vooral de strijd van een moeder die haar zoontje wil redden van wat zij vreest dat hem zal overkomen. Het spel van moeder en kind zijn sterk en maken de overbodige traagheid van het scenario van Michèle Letellier min of meer acceptabel. Het camerawerk is van Claude Egger, Michel Burki en Christian Jacquenod.

La soupe aux herbes sauvages

1997 | Biografie, Drama

Frankrijk 1997. Biografie van Alain Bonnot. Met o.a. Annie Girardot, Catherine Samie, Rufus, Amélie Pick en Bernard Fresson.

Bij een demonstratie van landbouwers in de buurt van Brian[KA10]con (Hautes-Alpes) tegen de aanleg van een snelweg door de vallei van de Clar[KA1]ee niet ver van de grens met Itali[KA3]e, ontmoeten jeugdvriendinnen Justine (Samie) en [KA1]Emilie Carles (Girardot) elkaar weer nadat er ettelijke jaren zijn verstreken. Zij zijn beiden op leeftijd. De herinneringen aan vroeger worden opgehaald: de bliksem, die [KA1]Emilie`s moeder trof toen zij pas vier was, hoe [KA1]Emilie en Justine vriendinnen werden, Gaston (Lefebvre), op wie zij als opgeschoten meiden verliefd werden, en de gebeurtenissen die hun stempel drukten op het keiharde, karige boerenbestaan. Girardot is ontroerend echt als de menslievende, milieubewuste vrouw die al haar hele leven strijdt tegen onrecht en onderdrukking. Émilie als klein kind wordt gespeeld door Coesens en als adolescente door Legrix. Justine als kind wordt gespeeld door Bénichou, als adolescente door Martel en als volwassen vrouw door Bois. Speelt begin jaren 1980. Naar de autobiografische roman van Émilie Carles en Robert Destanques. Het scenario is van Michèle Letellier. Het camerawerk is van Francis Junek. Stereo.

Entre terre et mer

1997 | Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1997. Drama van Hervé Baslé. Met o.a. Didier Bienaimé, Florence Hebbelynck, Roland Blanche, Claude Piéplu en Bernard Fresson.

Zesdelig groots opgezet vissersleed-verhaal, geschreven door regisseur Basl[KA1]e, zelf een kleinzoon van Bretonse vissers. In 1920 verlaat Pierre Abgrall (Bienaim[KA1]e), na dood van zijn moeder, zijn dorpje in Bretonse bergen om zijn geluk aan de kust te beproeven. Hij belandt in visserdorpje waar de mannen `s zomers de wijde zee kiezen. Hij wordt er opgevangen door energieke boerin Jeanne (Jacquemin) wiens echtgenoot Joseph (Blanche) kapitein is van vissersboot. Zij kan hulp gebruiken bij de fruitpluk. Pierre wil niet terug naar zijn dorp, hij geeft er de voorkeur aan de zeelui, waarover zo veel gepraat wordt, te zien terugkeren. Hij wordt aangeworven om bewaking van driemaster te verzekeren en waar mogelijk steekt hij een handje toe bij herstellingswerken. Zijn grote droom om ooit zelf matroos te worden komt dichterbij. Een jaar later vaart de driemaster uit met Pierre aan boord, en dat doet het hart sneller kloppen van Marie (Hebbelynck). Okstakels, storm, mist, ijsschotsen, zijn legio. Het leven aan boord is ruw en incidenten blijven niet uit, maar worden telkens weer bijgelegd. Wanneer maanden later het schip aanlegt in St.-Jean wordt Pierre er ei zo na verleid door de jonge Mimi (Panse) maar kan aan de verleiding weerstaan. Terug thuis is de vreugde groot en Marie besluit te trouwen met Pierre, die vastbesloten is opnieuw de gevaren van de zee te trotseren. Simpel volksverhaal wordt poëtisch verteld met sterk spel van Bienaimé als authentiek overkomende schuchtere boerenjongen die droomt van zeemansbestaan, van Jacquemin als aantrekkelijke en sterke boerin Jeanne en vooral van fragiele Hebbelynck als lokale 'lavandière'.

Parisien, tête de chien

1996 | Komedie, Sportfilm

Frankrijk 1996. Komedie van Christiane Spiero. Met o.a. Sam Karmann, Marthe Villalongo, Paul Crauchet, Guillaume Romain en Virginie Peignien.

Pierre Monestier (Karmann) is de talent-scout voor een Parijse voetbalploeg. Hij reist doorlopend het land af op zoek naar jong, beloftevol voetbaltalent. Hij is niet erg vlug enthousiast wanneer hij een jonge kerel ziet die wat met de bal uit de voeten kan, maar dan valt zijn oog op Vincent Billot (Romain), een verstoten, onhandelbare vijftienjarige knaap, die het voetballen duidelijk in zijn bloed heeft. Een Franse variante op een thema dat in Amerika al zo dikwijls gebruikt werd. Er is niets nieuws onder deze zon en het wordt niet eens met veel overtuiging gebracht. Het is zelfs twijfelachtig of voetbalfanaten veel zullen hebben aan deze vrouwelijke kijk op een mannelijke sport, waarin ook aandacht besteed wordt aan het sociale kader. Philippe Donzelot en Jean-Jacques Kahn schreven het voorspelbare scenario, dat in beeld gezet werd door Jean- Claude Hugon.

L'avocate : Linge sale en famille

1995 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1995. Misdaad van Philippe Lefebvre. Met o.a. Corinne Dacla, Nathalie Cardone, Bernard Freyd, François Marthouret en Agnès Regolo.

Voor het assisenhof van Bouches-du-Rh[KA4]one verdedigt advocate haar cli[KA3]ent Dacla Cardone. De jonge vrouw wordt ervan beschuldigd met voorbedachte rade een oude rijke man vergiftigd te hebben met de medeplichtigheid van diens zoon. Dacla gelooft in de onschuld van haar cli[KA3]ente, temeer wanneer eensklaps Odent verschijnt, de schoonzoon, die het spel van de gerechtigheid komt meespelen. De Franse Perry Mason is weer in volle actie. Alle routine- gegevens worden mooi gemanipuleerd om uiteindelijk tot de `verhelderende` waarheid te komen. Het wordt allemaal mooi voorgesteld, maar je hebt het al zo dikwijls (veel beter) gezien en iets origineel moet je niet verwachten in dit scenario van Jean-Claude Sussfeld, Aude Blanchard en Lefèbvre. Fotografie van Gérard Vigneron. Formaat 16/9.

Les derniers jours de la victime

1994 | Thriller, Drama

Frankrijk/Cuba 1994. Thriller van Bruno Gantillon. Met o.a. Niels Arestrup, Assumpta Serna, Paul Crauchet, Philippe Dormoy en Sally Ramos.

Een huurmoordenaar (Arestrup) geniet een sterke reputatie. Zijn beroep is voor hem een kunstwerk en hij doodt zonder problemen rechters, zakenlieden en politici. Hij krijgt een opdracht die anders dan anders is: hij moet een kleine gangsterbaas liquideren. Zoals gebruikelijk huurt hij een gemeubileerde kamer tegenover het appartement van zijn doelwit (lekker gemakkelijk dat zo'n kamer 'altijd' beschikbaar is). Binnen de kortste tijd kent hij diens gewoontes. Hij aarzelt echter om dit contract uit te voeren. Waarom moet hij zo'n onbelangrijk persoon doden? Zit er een geheim achter deze opdracht? Interessant portret van een huurmoordenaar die aan zijn werk gaat twijfelen. De uitwerking duurt wat lang en de motieven zijn niet steeds even goed te volgen, maar het einde is toch verrassend. Het scenario is van regisseur Gantillon, Patrice Dard en Gérard Jourd'hui naar de roman van José-Paulo Feinmann. Het camerawerk is van Angel Alderete.

Le fils du cordonnier

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Hervé Baslé. Met o.a. Roland Blanche, Michèle Gleizer, Andrzej Seweryn, Robinson Stévenin en Marina Golovine.

Stévenin wordt in de jaren 1920 geboren als zevende kind van schoenmaker Seweryn. Als zijn vrouw weer zwanger wordt, ziet hij zich genoodzaakt het kind onder te brengen bij de nonnen, want ondanks zijn inspanningen kan hij al die monden niet voeden. Op zijn twaalfde komt de jongen terecht op de boerderij van Blanche en Gleizer, waar hij hard moet werken voor kost en inwoning. Hij is bijzonder intelligent en om hem de kans te geven te studeren, laat Seweryn een dochter in diens plaats op het land werken. Ouderwetse familiekroniek, die zich afspeelt tussen de twee wereldoorlogen in een Bretons dorpje. Bij de acteurs vallen vooral Seweryn en de kleine Stévenin op, die het uiterste weten te halen uit het veel te lange, middelmatige scenario van regisseur Baslé. Charlie Gaëta stond achter de camera. Bestaat uit drie delen.

Fast

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Dante Desarthe. Met o.a. Frédéric Gélard, Jean-François Stévenin, Karin Viard, Nathalie Schmidt en Georges Claisse.

De 25-jarige Jean-Louis (Gélard) is wat men noemt een naïeve jongeling. Hij werd opgevoed door zijn grootvader in een haast uitgestorven dorpje. Opa is inmiddels overleden en Jean-Louis staat alleen op de wereld. Dus besluit hij maar naar Parijs te trekken en op zoek te gaan naar 'het meisje met de gele haren'. Alles wat hij van haar heeft is een pakje lucifers met daarop de reclame Fast Burger. Hij schuimt zo heel wat hamburgertenten - lees MacDonald's - af. Een vreemde film over een onervaren jongeman die geconfronteerd wordt met een metropool die niet voldoet aan zijn verwachtingen. Desarthe heeft geprobeerd de ware mens - de jongen uit de provincie - tegenover de kunstmens - de gedrilde employees van MacDonald's - te zetten zonder in een parodie te vervallen. Het verhaal is wat dunnetjes om een hele film te vullen, maar Gélard vertolkt zijn personage zo ontwapenend dat het toch nog wat goedmaakt. Desarthe schreef het scenario samen met Jackie Berroyer. Achter de camera stond Ariane Damain.

Les maîtres du pain

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Hervé Baslé. Met o.a. Wladimir Yordanoff, Anne Jacquemin, Françoise Seigner, Elisabeth Margoni en Paul Crauchet.

In de kerstnacht van het jaar 1928 moet Jacquemin, in de rol van de vrouw van bakker Yordanoff, bevallen van hun eerste, langverwachte kindje. De ontgoocheling is groot wanneer de baby dood geboren wordt en bovendien blijkt dat Jacquemin nooit meer zwanger kan worden. Twee weesjongens worden buiten het medeweten van Jacquemin, in de bakkerij opgenomen. Yordanoff beleeft een avontuurtje met Margoni, waarop Jacquemin zich op haar man wreekt door een verhouding te beginnen met Babilée. Uit die kortstondige relatie wordt een meisje geboren. De bakker is erg trots op zijn inmiddels volwassen geworden geadopteerde weesjongens, maar een van hen verwijt de bakker dat hij de andere steeds heeft bevoordeeld. Groots opgezette Franse soap die voor de sentimentaliteit van de verhalen van Courths-Mahler niet onderdoet. Onbeduidend maar ook onschadelijk.

Faut-il aimer Mathilde?

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Edwin Baily. Met o.a. Dominique Blanc, André Marcon, Paul Crauchet, Victor Garrivier en Jacques Bonnaffé.

Mooie milieuschets van mensen in het desolate Franse departement Nord (rondom de stad Lille). De jongere zus van titelpersonage Mathilde (Blanc) trouwt, maar zijzelf voelt er niet veel voor om zich te binden. Twee mannen maken haar het hof, maar zij twijfelt. Eigenlijk is het niet dat wat zij zoekt, dit leven in een fabriekswijk. Wat zij precies wil weet zij ook niet. En dat maakt haar diep ongelukkig. Scherp geobserveerde psychologische studie, voer voor vrouwelijke kijkers en cinefielen die dwepen met dit soort Franse melodrama's. Scenario van Luigi De Angelis, muziek van de eigenzinnige Belgische rocker Arno. Camerawerk van Pierre-Laurent Chenieux die het Noord-Westen van Frankrijk fraai in beeld heeft gebracht.

Secret de famille

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Hervé Baslé. Met o.a. Véronique Genest, Bruno Pradal, Paul Crauchet, André Marcon en Pierre-Marie Escourrou.

Franse soap op zijn best met het levensverhaal van weesmeisje Genest dat zwanger wordt van Escourrou als oudste zoon van rijke boer en molenaar Crauchet. Hij laat haar in de steek, verongelukt en Genest trouwt met zijn jongere broer Marcon. Tijdens WO I wordt die als vermist opgegeven maar hij keert twintig jaar later terug en Genest heeft al die tijd alleen voor de opvoeding van haar twee kinderen gezorgd en het familiefortuin nog aanzienlijk uitgebreid. Het verhaal eindigt met WO II, nadat Genest nog een verhouding heeft met de joodse wapenhandelaar Karmann. Haar dochter is inmiddels getrouwd met dokter Pradal die in het verzet zit, terwijl haar zoon Orcier collaboreert. Alle ingrediënten van een goed melodrama ontbreken niet tot en met de finale verdrinkingsdood van Genests kleindochtertje. Mooi in beeld gebracht hoewel de statische schoonheid van landschappen en bepaalde scènes een wat monotone indruk laten. Glansrol van Genest. Pradal overleed in 1992, net na het beëindigen van de opnames.

Jeu d'enfant

1992 |

1992. Michel Léviant. Met o.a. Benoît Régent, Paul Crauchet en Mireille Perrier.

Franse soap op zijn best met het levensverhaal van weesmeisje Genest dat zwanger wordt van Escourrou als oudste zoon van rijke boer en molenaar Crauchet. Hij laat haar in de steek, verongelukt en Genest trouwt met zijn jongere broer Marcon. Tijdens WO I wordt die als vermist opgegeven maar hij keert twintig jaar later terug en Genest heeft al die tijd alleen voor de opvoeding van haar twee kinderen gezorgd en het familiefortuin nog aanzienlijk uitgebreid. Het verhaal eindigt met WO II, nadat Genest nog een verhouding heeft met de joodse wapenhandelaar Karmann. Haar dochter is inmiddels getrouwd met dokter Pradal die in het verzet zit, terwijl haar zoon Orcier collaboreert. Alle ingrediënten van een goed melodrama ontbreken niet tot en met de finale verdrinkingsdood van Genests kleindochtertje. Mooi in beeld gebracht hoewel de statische schoonheid van landschappen en bepaalde scènes een wat monotone indruk laten. Glansrol van Genest. Pradal overleed in 1992, net na het beëindigen van de opnames.

Les cerfs-volants

1991 | Romantiek

Frankrijk 1991. Romantiek van Pierre Badel. Met o.a. Jacques Penot, Anne Gauthier, Jean-Marc Thibault, Paul Crauchet en Rosy Varte.

Getrouwe en nauwkeurige bewerking van de prachtige roman van Romain Gary, uit de familie van [KL]Le Grand Meaulnes[KLE]. In een Normandisch bos maakt de tien-jarige Ludo (Penot) kennis met Lila (Gauthier), een elf-jarig guitig Pools aristocraatje dat haar vakantie doorbrengt op het landgoed Jars. Hij wordt hopeloos verliefd op haar en haalt droom en werkelijkheid door elkaar. Badel, in wezen een tv-man (slechts [KA1]e[KA1]en speelfilm), hoort bij het (kleine) groepje regisseurs dat het publiek nooit echt heeft teleurgesteld. Het is wonderbaarlijk hoe hij de kijkers met een zo dunne en eenvoudige leidraad 220m lang weet te boeien! Natuurlijk zijn er langdradige momenten, maar dat wordt goedgemaakt door de charme van de acteurs en het betoverende, sprankelende het camerawerk. Waarom zond de RTBF deze film uit op een tijdstip dat de kinderen al naar bed zijn? Zeer

Le coup suprême

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Jean-Pierre Sentier. Met o.a. Philippe Clévenot, Charlotte Maury, Bernard Giraudeau, Jean-Yves Thual en Paul Crauchet.

Aan boord van een passagiersschip wordt een biljartwedstrijd georganiseerd. Op ieder dek staat een tafel en het achtste niveau is het moeilijkst. Het record staat op naam van een zekere Raymond Michel, die vijftien jaar ervoor spoorloos is verdwenen. Wie wint, mag zijn aantrekkelijke weduwe Lucie (Maury) in de armen sluiten. Cl[KA1]evenot gaat voor de zoveelste keer zijn geluk proberen om de winnende stoot te maken. Een zonderlinge passagier heeft een goed idee om het slingerende en stampende schip te stabiliseren. Franse poging om de Amerikaanse voorgangers (THE HUSTLER en THE COLOR OF MONEY) te evenaren, maar deze keer is driemaal beslist geen scheepsrecht! Scenario van Christain Pereira en regisseur Sentier.

La Vénus à Lulu

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Daniel Losset. Met o.a. Caroline Laurence, Paul Crauchet, Alain Mottet, Maxime Boidron en Charles-Henri Lorieux.

Een Fin die met zijn caravan op vakantie is in Frankrijk stopt aan de kant van de weg om een wiel te verwisselen. Ondertussen slaapwandelt zijn vrouw door de achterdeur naar buiten om in haar blootje door het platteland te zwerven. Haar man heeft niets gezien en vertrekt weer. Een jongetje ontdekt Lulu-Venus (Laurence), die niets van de situatie begrijpt. De rest van de film wordt moeizaam opgevuld met zeer Franse humor (helaas!). Je kunt nu eenmaal geen film opbouwen rond een enkel ideetje, hoe origineel ook. Banale en moeizame regie, terwijl Crauchet slecht gekozen is voor de rol van een boer uit de diepe binnenlanden van Frankrijk. Ongeloofwaardig dus. Het scenario is van regisseur Losset. Het camerawerk van Dominique Brabant bevat mooie beelden (en dat slaat niet alleen op hoofdrol Laurence).

Un été après l'autre

1990 | Drama

België 1990. Drama van Anne-Marie Etienne. Met o.a. Annie Cordy, Paul Crauchet, Olivia Capeta, Jean-Paul Comart en Françoise Bette.

Het dagelijkse, uitzichtsloze bestaan van al die gewone mensen die in Luik wonen: mijnwerkers, immigranten, arbeiders, vrouwen van allerlei slag, werklozen, gokkers etc. Een moeder is de ster van de buurt. Kwaliteiten op het intieme vlak en sympathie voor de personages compenseren ternauwernood een alledaags, weinig verrassend scenario en een slappe regie, terwijl Cordy in de hoofdrol van begin tot eind een kunstmatige indruk 'wekt'. Heeft niet het gewicht van, bijvoorbeeld, DISTANT VOICES STILL. Ook bekend als IMPASSE DE LA VIGNETTE.

Le château de ma mère

1990 | Biografie, Drama

Frankrijk 1990. Biografie van Yves Robert. Met o.a. Julien Ciamaca, Philippe Caubère, Nathalie Roussel, Didier Pain en Thérèse Liotard.

Vervolg op La gloire de mon père naar de autobiografische roman van de Franse romancier Marcel Pagnol (1895-1974). Le château de ma mère biedt wederom een intieme en nostalgische blik op de jeugd van de schrijver. Marcel (Ciamaca) is inmiddels een jaar of 13 en hunkert iedere dag naar de vakanties in het tweede huis van de familie in de Provence. De voetreis erheen is steeds weer een avontuur, met als eindbestemming de geliefde heuvels, het landelijke decor voor zijn eerste schuchtere stappen in liefde en vriendschap. Yves Robert levert met dit warme tweeluik het beste werk van zijn onevenwichtige carrière. Prachtige cinema.

La puttana del re

1990 | Drama, Historische film

Italië/Frankrijk/Oostenrijk/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1990. Drama van Axel Corti en Alex Corti. Met o.a. Timothy Dalton, Valeria Golino, Stéphane Freiss, Robin Renucci en Feodor Chaliapin jr.

Deze film van de Oostenrijkse regisseur Corti is bovenal een triomf voor de acteurs en de decorontwerper. Op de decors van de in het Engels opgenomen film is geen cent gespaard. Het hof van het noord-Italiaanse Piedmont herleeft, waar de koning verliefd wordt op de jonge vrouw van zijn kamerheer, hoewel zij gelukkig getrouwd is. Zij wordt gedwongen toe te geven aan de wensen van de koning en woedend eist zij dat zij als een hoer betaald wordt in juwelen en kunst. Een tragisch melodrama. Videoversie dertien minuten korter dan bioscoopfilm.

La gloire de mon père

1990 | Biografie, Drama

Frankrijk 1990. Biografie van Yves Robert. Met o.a. Julien Ciamaca, Philippe Caubère, Nathalie Roussel, Didier Pain en Joris Molinas.

Acteur-regisseur Robert kreeg in 1990 internationale lof voor zijn op de memoires van schrijver/cineast Marcel Pagnol (1895-1974) gebaseerde tweeluik, La gloire de mon père en Le château de mon mère. In La gloire de mon père staan de jeugdervaringen van de kleine Marcel centraal. Hoe hij samen met zijn vader en moeder, broertje en zusje van Aubagne naar Marseille verhuist. Hoe ze in de Provence een zomerhuisje huren, waar Marcel op slag verliefd wordt op de omgeving, en op Lili. De film treft de stijl van Pagnol met griezelige precisie. Regisseur Yves Robert en zijn scriptschrijver Jérôme Tonnerre moeten wel fans zijn.

Retour à Malaveil

1989 | Actiefilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Actiefilm van Jacques Ertaud. Met o.a. Frédéric Pierrot, Jean Franval, Françoise Christophe, Françoise Fabian en Isabelle Renauld.

Getrouwe en kundige bewerking van de roman van Claude Courchay, die zich afspeelt in een Frans dorp in de Haute- Provence en draait rond het thema wraak. Pierrot komt na twaalf jaar onschuldig gezeten te hebben uit de gevangenis. Hij vraagt zich af waarom de moordenaaar van een toerist de schuld op hem heeft geladen. En bovenal wié dat was. Gecompliceerde of ondoorgrondelijke karakters worden meesterlijk bestudeerd door de camera, die zeer gevoelig de nuances weet vast te leggen. De personages zijn degelijk ingepast in het fotogenieke landschap. De spanning wordt goed gedoseerd. Didier Cohen, Jacques Ertaud en Béatrice Rubinstein schreven het scenario.

Les fortifs

1989 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Marco Pico. Met o.a. Christine Dejoux, Hélène Surgère, Paul Crauchet, Jean-Claude Leguay en Anouk Grinberg.

Pico`s zeer eigen talent voor amusement is ook weer te vinden in deze geschiedenis rond een netwerk van geheime inlichtingendiensten, in 1943 aangelegd in de Parijse buitenwijken, die nog altijd worden omsloten door een netwerk van oude vestingswerken (LES FORTIFS is jargon). De sfeer van die tijd is opmerkelijk goed weergegeven en de figuren doen zeer realistisch aan.

Les deux n'en font qu'une

1989 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1989. Avonturenfilm van Charles Brabant. Met o.a. Michel Aumont, Michel Bouquet, Michel Robin, Sophie Bouilloux en Isabelle Gélinas.

`Twee` revolutionaire nachten, die van 11 op 12 en die van 13 op 14 juli 1989, zoals beleefd door Restif de la Bretonne (Aumont). Daarnaast zijn er fragmenten uit zijn memoires Les nuits revolutionnaires en dit alles met op de achtergrond een volksoproer. Een curieuze schets van een vroege ochtend in Parijs, die volgt op een nacht, waarin niemand heeft geslapen en die overgaat in een van de beroemdste dagen van die tijd. Fatsoenlijk gefilmd, met klaarblijkelijk de beschikking over voldoende middelen, zoals alle films in deze serie 'speciale opdrachten'. GEMIDDELD .

Le hérisson

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Robert Enrico. Met o.a. Gisele Casadessus, Pierre Vaneck, Anouk Ferjac, Marie Bunel en Paul Crauchet.

De amoureuze avonturen van een zeventigjarige vrouw die, naar het lijkt, actief en gelukkig is. De verveling, de generatieconflicten en de eenzaamheid knagen echter, ondanks de huwelijksaanzoeken van fortuinjagers. Enrico's pogingen om er een bioscoopfilm van te maken mislukten. Hij vond geld bij de tv.

Choc en retour

1988 | Misdaad

Frankrijk 1988. Misdaad van Jacques Trébouta. Met o.a. Yves Rénier, Guy Montagné, Catherine Morin, Jean-Luc Moreau en Paul Crauchet.

Commissaris Moulin in een van zijn ontelbare zaken. Floquet is een rijke ondernemer en aanhanger van een religieuze sekte. Hij sterft als er een gewelf van een kapel instort, maar commissaris Moulin gelooft niet in een ongeluk.

La Brute

1987 | Thriller, Misdaad, Film noir

Frankrijk 1987. Thriller van Claude Guillemot. Met o.a. Xavier Deluc, Assumpta Serna, Jean Carmet, Rosette en Georges Claisse.

Verfilming van een roman van Guy des Cars. De film volgt het boek dat met deze namaakschrijver bijgenaamd 'Guy des Cares' heeft afgeraffeld. We kunnen deze film geen cijfer 0 geven als je let op het spel van Carmet. Ook Crauchet is altijd even doeltreffend in een onmogelijke rol. Deze debuutfilm doet het ergste vrezen voor de toekomst.

Liste noire

1984 | Thriller, Actiefilm, Misdaad

Frankrijk 1984. Thriller van Alain Bonnot. Met o.a. Annie Girardot, Paul Crauchet, Jean-Claude Dreyfus, François Marthouret en Bernard Brieux.

Al zes maanden heeft Jeanne (Girardot) haar dochter niet gezien. Dan hoort ze dat ze met wat sukkelige vrienden heeft deelgenomen aan een bankoverval, die in een tragedie is geëindigd. De overval was door gangsters opgezet als afleidingsmanoeuvre. Woest gaat Jeanne op pad om wraak te nemen. Halverwege de jaren tachtig was de carrière van Girardot nogal in het slop geraakt - om pas na Les Misérables (1995) weer een hoge vlucht te nemen - maar de actrice is best stoer, in deze niet onaardige, vlot gemonteerde thriller.

Bancals

1982 | Drama, Komedie

Frankrijk 1982. Drama van Hervé Lièvre. Met o.a. Paul Crauchet, Albert Delphy, Gilbert Bahon, Mathieu Barbey en Max Berto.

Alain, een vrijgezel zonder vast beroep, trekt in bij Antoine, een eenzame vijftigjarige man die sinds zijn geboorte gehandicapt is. Alain vrolijkt de man op met zijn verhalen maar teert ook op hem en uiteindelijk zal Alain hem doodschieten. Langdradige stukken, herhalingen, maar toch een veelbelovende film dankzij de zoet-zure humor, de nostalgie en de schildering van de Parijse buitenwijken.

La Gueule du loup

1981 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1981. Film noir van Michel Léviant. Met o.a. Miou-Miou, Paul Crauchet, Anémone, Gérard Sergues en Yves Bureau.

Begint als een heuse detective, compleet met overval en auto-ongeluk maar gaat dan snel over op schilderachtige beschrijvingen van randfiguren à la Simenon. Zeer gebrekkig plot en volledig voorspelbare ontknoping. Wel heerst er een eigenaardige sfeer in de stad waar het zich allemaal afspeelt. Een sfeerfilm, kortom, waaraan slechts een goed opgebouwd scenario ontbreekt.

Bobo la tête

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van Gilles Katz. Met o.a. Gilles Segal, Jean-Pierre Moulin, Michel Robin, Paul Crauchet en Pascal Aubier.

Het verhaal van een mislukte schrijver die zijn best blijft doen, hoewel zijn bekendheid beperkt blijft tot zijn eigen omgeving. Plotseling wordt [KA1]e[KA1]en van zijn onderwerpen voor een film gekozen! Wordt hij nu eindelijk beroemd? Uiteindelijk worden de kleingeestige trucjes en transacties hem fataal, en bij de aanblik van zoveel idealistische na[KA3]iviteit re[KA3]incarneert Dosto[KA3]ievski zelf om hem te hulp te komen. Lijkt een volwaardige autobiografie, gezien de bedroevende carri[KA2]ere van deze begaafde regisseur: twee films in ruim twintig jaar, waarvan de eerste (het bijzondere LETTRES DE STALINGRAD) de bioscopen nooit bereikte, terwijl deze produktie er zo een is die na drie dagen van het programma wordt gehaald. Wisselvallig, omdat de regisseur het moest doen met een bescheiden budget, maar daarom niet minder waarachtig. Een kroniek afgewerkt met een dosis fantasie, die op scherpe, schampere en allesbehalve vriendelijke toon een wereldje van zelfvoldane botteriken beschrijft (ambtenaren, uitgevers, producenten en distributeurs). Naar de 'casting' te oordelen zijn zijn vrienden hem te hulp gekomen. Het gevoelige spel wordt gedomineerd door een zowel potsierlijke als zielige Segal. Ook bekend als A PROPOS DE NEIGE FONDUE.

Un papillon sur l'épaule

1978 | Thriller, Drama

Frankrijk 1978. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Lino Ventura, Claudine Auger, Paul Crauchet, Nicole Garcia en Laura Betti.

Wanneer Roland Fériaud (Ventura) in de Barcelonese hotelkamer naast de zijne verontrustende geluiden hoort, gaat hij kijken. Dan wordt het zwart. Fériaud ontwaakt, confuus, in een vreemdsoortige psychiatrische kliniek. En over welk zwart koffertje hebben ze het? Cineliteraire grootmeesters Jean-Claude Carrière en Tonino Guerra bewerkten John Gearons roman The Velvet Well uit 1946 tot een sublieme 'Alleman in Kafkaland'. Veel scènes werden in guerrillastijl geschoten in de zonoverstroomde straten van Barcelona, waardoor deze noir-nagelbijter zowel vervreemding als authenticiteit ademt. Nevenrol van Nicole Garcia.

Le Témoin

1978 | Komedie

Italië/Frankrijk 1978. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Alberto Sordi, Philippe Noiret, Roland Dubillard, Giselle Préville en Paul Crauchet.

Een Italiaanse schilder wordt door een Franse kunst-mecenas naar Reims gehaald voor de restauratie van muurschilderingen in een kathedraal. Zijn introductie in de provinciale bourgeoisie laat hem buitenstaander, zodat hij onbewust zelf de verdenking op zich laadt van een lustmoord. De Franse satiricus Mocky zocht via een co-productie steun van Italiaanse scenarioschrijvers en acteur Sordi die op hun manier specialist zijn in zwarte humor. Zwartgallig pessimisme wordt daardoor versterkt, satirische grappen hinken op twee verschillende benaderingswijzen.

Flic story

1975 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1975. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Jean-Louis Trintignant, Claudine Auger, Renato Salvatori en Maurice Barrier.

Inspecteur Roger Borniche (Delon) slaagt er maar niet in de uit de psychiatrische afdeling van de gevangenis ontsnapte misdadiger Emile Buisson (Trintignant) te vangen, tot chagrijn van zijn chef. Na de zoveelste moord komt hij hem weer op het spoor en zet een ingenieuze val voor hem op. Spannende en efficiënt gemaakte politiefilm - naar de memoires van de echte inspecteur Borniche - met mooie, ingehouden dreiging in het spel van Trintignant. Delon, die de film ook produceerde, is zoals gebruikelijk bijzonder cool.

Au-delà de la peur

1975 | Thriller

Frankrijk/Italië 1975. Thriller van Yannick Andrei. Met o.a. Michel Bouquet, Michel Constantin, Marilù Tolo, Jean-Pierre Darras en Paolo Bonacelli.

Brave burger hoort per ongeluk plannen van inbrekersbende. Om hem tot zwijgen te dwingen worden zijn vrouw en zoon gegijzeld. Gegeven stelt eerst rol van de politie aan de orde - wel of niet te vertrouwen door individu - maar laat dit vallen in ontknoping vol geforceerde toevalligheden. Niettemin efficiënt en spannend verteld, zonder huilerige sensatie.

Un Nuage entre les dents

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Marco Pico. Met o.a. Phillippe Noiret, Pierre Richard, Jacques Denis, Paul Crauchet en Jean Obé.

Een journalist en een fotograaf zijn zo beroepsgedeformeerd dat ze door een klein misverstand een kidnapping vermoeden, de hele redactie in hun opwinding meeslepen en door hun speurtocht zichzelf tot verdachten maken. De film maakt vanaf het begin duidelijk dat er niets aan de hand is, waardoor de absurditeit het volle pond krijgt. Hoewel een onverdiende flop bij de première, kreeg de film sindsdien een steeds grotere reputatie. Scenario van Edgar de Bresson en regisseur Pico. Camerawerk van Jean-Paul Schwartz.

Pas si méchant que ça

1974 | Komedie, Drama, Romantiek

Zwitserland/Frankrijk 1974. Komedie van Claude Goretta. Met o.a. Gérard Depardieu, Marlène Jobert, Dominique Labourier, Philippe Léotard en Michel Robin.

Komedie met rasacteur Gérard Depardieu die met zijn befaamde gevoel voor urgentie een jonge erfgenaam van een sukkelige meubelhandel neerzet op het verstilde Zwitserse platteland. Om zijn personeel te kunnen betalen slaat hij aan het roven. Tijdens deze helft van zijn dubbelleven loopt hij postlokettiste Nelly (Jobert) tegen het lijf die haar saaie bestaan maar al te graag inlevert voor een leven van criminaliteit. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Les granges brûlées

1973 | Drama

Frankrijk/Italië 1973. Drama van Jean Chapot. Met o.a. Alain Delon, Simone Signoret, Paul Crauchet, Bernard Le Coq en Pierre Rousseau.

Dat Les granges brûlées überhaupt werd voltooid, is aan het incasseringsvermogen van regisseur Chapot te danken, die regelrecht werd gekoeioneerd door ster Delon terwijl grande dame Signoret verzuimde in te grijpen. Delon speelt een magistraat die in de winterkille Jura de mysterieuze dood van een jonge vrouw moet onderzoeken. Daarbij stuit hij op de boerenclan van matriarch Signoret. Intrige en decor van dit psychologisch drama met sterk karakterspel herinneren sterk aan de Gabin-boerderijdrama's uit dezelfde periode: La horse, L'Affaire Dominici. Allégret is Signorets dochter.

L'affaire Dominici

1973 | Misdaad, Drama, Thriller

Zweden/Frankrijk/Italië 1973. Misdaad van Claude-Bernhard Aubert en Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Jean Gabin, Victor Lanoux, Geneviève Fontanel, Gérard Darrieu en Gérard Depardieu.

Engelse toeristen in de Provence worden in hun tent vermoord. De verdenking richt zich op de bewoners van de nabije boerderij. Boeiende reconstructie van een echt gebeurd voorval uit 1952, met vooral een sterke rol van Gabin als de norse oude boer. Scenario van de regisseur, Daniel Boulanger, en Louis-Emile Galey. Camerawerk van Ricardo Aronovitch.

Un flic

1972 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1972. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Alain Delon, Richard Crenna, Catherine Deneuve, Ricardo Cucciola en Michael Conrad.

In grijsblauwe kerkhoftinten geschoten vaarwelfilm van noir-maestro Melville (1917-1973) over zwijgzame smeris Coleman (Delon) en zijn koers naar de volledige ontgoocheling. Coleman heeft een affaire met Cathy (Deneuve), koele maîtresse van nachtclubuitbater annex gangster Simon (Crenna). Laatstgenoemde blijkt betrokken bij een dubbele coup: een bankoverval en een drugsroof uit een trein. Evenals Le samouraï is Un flic psychogram van een eenzame wolf, liefdestragedie en genreparel in één. Alleen jammer van die trucopnamen met een schaalmodeltreintje.

Sans mobile apparent

1971 | Mysterie, Thriller

Frankrijk/Italië 1971. Mysterie van Philippe Labro. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Dominique Sanda, Sacha Distel, Carla Gravina en Jean-Pierre Marielle.

In Nice wordt een reeks geheimzinnige moorden gepleegd. Een politie-inspecteur ontdekt - nadat zijn ex-vriendin ook is neergeschoten - dat alle slachtoffers in het verleden hebben meegespeeld in dezelfde studententoneelvoorstelling. Eén van de actrices van toen is onvindbaar. De regisseur verplaatste de roman van Ed McBain naar de zonnige Côte d'Azur met verrassend resultaat. De intrige vertoont nogal wat gaten, maar geeft ruimte aan de kleurrijke variëteit van treffend gespeelde personages die in gespannen tempo de revue passeren. Scenario van de regisseur en Jacques Lanzmann naar de roman van Ed McBain Ten plus one.

Où est passé Tom?

1971 | Thriller, Avonturenfilm

Frankrijk 1971. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Rufus, Alexandra Stewart, Lucien Arnold, Jean Gaven en Paul Crauchet.

Een vrij degelijke thriller met Rufus als een man die in Genève voor een mensenrechtenorganisatie werkt. Zijn machteloosheid frustreert hem en daartoe aangespoord door een militante vriendin besluit hij daadwerkelijk op te treden en een door de mensenrechtenorganisatie geviseerde dictator neer te schieten... Afgezien van het originele basisidee is dit een conventionele, helaas weinig geloofwaardige thriller met een sterke hoofdrol van Rufus.

La maison des bois

1971 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk 1971. Oorlogsfilm van Maurice Pialat. Met o.a. Pierre Doris, Jacqueline Dufranne, Agathe Nathanson, Henri Puff en Hervé Levy.

Uitgebreide kroniek waarvoor de regisseur ook het oorspronkelijke scenario geschreven heeft. Laten we grosso modo stellen dat het verhaal over een familie gaat die van 1917 tot 1918 in Villeneuve woont en dat het zich vooral afspeelt rond het huis van de jachtopziener van het kasteel en zijn familie, de bewoners van het kasteel en de Duitse bezetters van de nabijgelegen luchtmachtbasis, met alle tragische (het verongelukken van de markies, de dode Duitse piloot), tragikomische (wanneer een man van de voorraden van de Duitsers steelt, schieten ze hem in zijn achterwerk, waardoor hij plotseling een held wordt) of komische (de klas, het drinken van de wijn van de pastoor) gevolgen van dien. We vinden in deze film al Pialats dierbare onderwerpen terug, wanneer hij op zeer realistische wijze dit kleine wereldje beschrijft. Prima acteerwerk.

Bof ... anatomie d'un livreur

1971 | Erotiek

Frankrijk 1971. Erotiek van Claude Faraldo. Met o.a. Marie Dubois, Paul Crauchet, Julian Negulesco, Marie-Hélène Breillat en Mamadou Diop.

Een jonge huis-aan-huis bezorger wordt uit zijn afmattend sleurbestaan gehaald door zijn huwelijk met een sensuele verkoopster, en door zijn vader die zijn vrouw vermoordt, de fabrieksarbeid eraan geeft, bij zijn zoon intrekt en in alle harmonie de schoondochter met hem deelt. Een winkeldievegge en een straatveger sluiten zich bij hen aan in een niet door arbeid bedorven vrijheidsbeleving. Deze verkwikkende anarchistische komedie straalt warme blijheid uit door aanstekelijk acteren, dat de film over onzekerheden in de regie, en soms al te voor de hand liggende satire, heenhelpt. Regisseur Faraldo is autodidact en de oorspronkelijkheid van de film weegt ruimschoots op tegen het gebrek aan vakbekwaamheid.

Le cercle rouge

1970 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1970. Misdaad van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Alain Delon, Bourvil, Yves Montand, Gian Maria Volonté en François Périer.

Sublieme Franse misdaadfilm waarin drie beroepscriminelen elkaar treffen in de onderwereld van Parijs en samen een perfecte juwelenkraak voorbereiden en uitvoeren. Le cercle rouge is het summum van stijl en sfeer, met als monumentale hoogtepunten een inbraakscène van bijna een half uur (zonder tekst!) en een kennismaking tussen twee gangsters in een uitgestrekte modderige akker (Alain Delon en Gian Maria Volonté). Meesterfilmer Melville dikte zijn kunstwerk aan met beelden van deinende Amerikaanse wagens, filosoferende rechercheurs, natte straten en hippe jazzclubs. Een topstuk binnen het Franse misdaadgenre.

Dernier domicile connu

1970 | Film noir, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1970. Film noir van José Giovanni. Met o.a. Lino Ventura, Marlène Jobert, Michel Constantin, Paul Crauchet en Alain Mottet.

Een door de wol geverfde politieman zonder opleiding, krijgt een idealistische agente als partner toegewezen, en moet samen met haar een ondergedoken kroongetuige opsporen, die ook door de bende van een gearresteerde gangster wordt gezocht. Deze vooral psychologisch boeiend uitgewerkte politiefilm werkt naar een beklemmende slotscène toe als de protectie van de getuige ophoudt, zodra hij zijn verklaring heeft afgelegd. Waarschijnlijk meest overtuigende film van Giovanni, met sterk spel over de hele linie. Camerawerk van Etienne Becker.

La piscine

1969 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1969. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Romy Schneider, Maurice Ronet, Jane Birkin en Paul Crauchet.

Filmmaker Deray, cameraman Jean-Jacques Tarbès en acteur Alain Delon maakten samen een aantal opwindende Franse drama's, waaronder Borsalino (1970) en deze La piscine. Voormalige partners Delon en Schneider schitteren in en rond het titelzwembad van een villa even buiten Saint-Tropez, met een oude vriend (Ronet) en diens achttienjarige dochter (Birkin) als onweerstaanbare sirene. Een spannend verhaal, maar vooral een stilistisch kunststuk op de rand van kitsch, waarbij bijvoorbeeld beelden van een racende bruine Maserati naadloos overgaan in een panorama van het naakte lijf van Schneider. Hoogtepunt in de Franse cinema.

L'armée des ombres

1969 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1969. Oorlogsfilm van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Lino Ventura, Simone Signoret, Paul Meurisse, Jean-Pierre Cassel en Claude Mann.

Frankrijk, halverwege WO II. De leden van een verzetsgroep - veelal veertigers, onder dagelijkse leiding van ingenieur Philippe Gerbier (Ventura) - kennen uit veiligheidsoverwegingen zo min mogelijk elkaars identiteit, maar zijn toch beducht dat hun gearresteerde kameraden tijdens martelingen van de Gestapo doorslaan. Zowel bevrijdingsacties als onderlinge liquidaties uit voorzorg blijken noodzakelijk. Melville voegde aan de roman van Joseph Kessel zijn eigen verzetsherinneringen toe en gaf de film de sfeer en de benadering van zijn gangsterthrillers; met een beklemmend resultaat. Lang ondergewaardeerd, maar ijzersterk.

Ho!

1968 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk/Italië 1968. Misdaad van Robert Enrico. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Joanna Shimkus, Sydney Chaplin, Paul Crauchet en Raymond Bussières.

Een autocoureur verliest na een ongeval zijn rijbewijs en wordt chauffeur voor bankrovers. Na zijn arrestatie en zijn daaropvolgende ontsnapping wordt hij zowel opgejaagd door de politie als door zijn vroegere werkgevers. De film is bekwaam gemaakt, maar de noodlottige gangsterromantiek doet gedateerd aan en past slecht bij de dynamiek van Belmondo. Naar de roman van José Giovanni door Pierre Pelegri, Lucienne Hamon en de regisseur tot scenario bewerkt. Camerawerk van Jean Boffety.

Tante Zita

1967 | Drama, Komedie

Frankrijk 1967. Drama van Robert Enrico. Met o.a. Joanna Shimkus, Suzanne Flon, Katina Paxinou, José-Maria Flotats en Bernard Fresson.

Een meisje woont met haar moeder in bij een oud-tante die een langdurig sterfbed heeft. Op een nacht ontsnapt ze aan de depressie en vermoeidheid van de verzorging door uit te gaan met leeftijdgenoten. Ze beleeft haar eerste liefdeservaringen met een Spaanse gastarbeider en met een bassist en bij haar thuiskomst blijkt de tante gestorven. Een oorspronkelijke film over het proces van volwassen worden, voornamelijk gesitueerd in onbekend nachtelijk Parijs. De charme van Shimkus helpt de handeling over tempoverzwakkingen heen.

Estouffade à la Caraïbe

1967 | Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1967. Avonturenfilm van Jacques Besnard. Met o.a. Frederick Stafford, Jean Seberg, Serge Gainsbourg, Paul Crauchet en Maria Rosa Rodriguez.

Ex-kraker wordt door idealistische Amerikaanse overgehaald om één keer tot oude vak terug te keren en de kluis open te breken waarin Zuidamerikaanse dictator zijn geïnde woekerbelastingen heeft opgeborgen. Kluis bevindt zich in zwaar bewaakt fort met tanks en mitrailleurs. Onderhoudende avonturenfilm wordt nooit echt spannend of spectaculair, maar biedt de nodige actie en de locaties in Colombia, Seberg en de biceps van zwemkampioen Stafford zijn uiterst fotogeniek.

Les Grandes gueules

1965 | Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1965. Avonturenfilm van Robert Enrico. Met o.a. Bourvil, Lino Ventura, Marie Dubois, Jean-Claude Rolland en Michel Constantin.

Een man heeft een houtzagerij in de Vogezen geërfd en laat zich aanpraten om als arbeiders voorwaardelijk vrijgelaten gevangenen uit de omgeving aan te nemen. Een van hen hoopt zo de rekening te kunnen vereffenen met een oude tegenstander. De natuur en het accent op vriendschap tillen de film boven het gemiddelde avonturenniveau uit. Scenario van José Giovanni naar zijn eigen roman, met een ongewone rol van Bourvil.

Belhegor ou le Fantôme du Louvre

1965 | Mysterie

Frankrijk 1965. Mysterie van Claude. Met o.a. Juliette Gréco, René Dary, François Chaumette, Christine Delaroche en Madame Sylvie.

Tamelijk trouwe bewerking in onwezenlijke kleuren van de succesvolle politieroman van Bernède. Een doelmatige regie, goede montage en een goed script houden de toeschouwer in spanning.Een pretentieloos werk, waarin vakkundig geacteerd wordt.

Le Signe du lion

1959 | Drama, Komedie

Frankrijk 1959. Drama van Eric Rohmer. Met o.a. Jess Hahn, Michèle Girardon, Van Doude, Jean Le Poulain en Paul Bisiglia.

Een succesloze (en mogelijk talentloze) componist wordt uit zijn hotel gezet en vervalt passief tot de status van clochard, waardoor zijn vrienden hem aanvankelijk niet kunnen bereiken met de mededeling dat hij een grote erfenis heeft gekregen. Als hij daar uiteindelijk toch van hoort, laat hij zijn enige medestander in nood zonder bijgedachten in de steek.Dit is een cynisch einde van Rohmers - door Claude Chabrol geproduceerde - debuutfilm, die de omzwervingen van de anti-held gebruikt voor milieuschetsen van de Rive Gauche en van ironisch geportretteerde, alleen verbaal actieve kunstluizen. Conform andere nouvelle vague-films gastrolletjes voor filmcritici en collega-regisseurs, onder meer Jean-Luc Godard.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Paul Crauchet op televisie komt.

Reageer