Charles Boyer (1899-1978): cast.
Er zijn 73 films gevonden.

Autour du corsaire

1994 | Documentaire

Frankrijk 1994. Documentaire van Bruno Esquirol en Marc Allégret. Met o.a. Louis Jourdain, Michèle Alfa, Charles Boyer, Jacques Dufilho en Alain Cuny.

Op 18 augustus 1939 startte Allégret in Nice de opnamen voor zijn 23e film, LE CORSAIRE, met in de hoofdrollen Boyer, Alfa en debutant Jourdan. Het was een groots prestige-project, dat op voorhand al was verkocht voor distributie in Amerika. Eigenlijk een film in de film - net zo iets als THE FRENCH LIEUTENANT'S WOMAN - Jourdain speelt een gevestigd acteur en Alfa een jonge actrice zonder ervaring. Ze krijgen de hoofdrol in een avonturenfilm: Jourdain is officier bij de marine, die in opdracht van de Franse koning Engelse handelsschepen aanvalt; daar ontmoet hij Alfa de dochter van een rijke Engelse bankier. De film speelde dus op twee niveau's: in het heden met de hoofdrollen als gewone mensen en in het verleden, met de hoofdrollen in hun resp. rollen. Met het oog op de gespannen situatie in Europa besloot Boyer af te wachten, zodat begonnen werd met de opnamen waarbij hij niet nodig was. De droom eindigde met de oorlogsverklaring van Duitsland aan Frankrijk, op 2 september. De film werd stopgezet, en de opnamen werden verloren gewaand tot Esquirol ze in 1993 in handen kreeg. Hij reconstrueerde de film door het materiaal te monteren tot een redelijk sluitend geheel, dat een idee geeft van wat Allégret in gedachten had. Het originele scenario was van Marcel Achard, Jean Lustig en Allégret, en Curt Courant stond in voor de fotografie. Commentaar werd geschreven door Dominique Golfier en ingesproken door Jean-Louis Trintignant. Zo werd toch nog een deel gered van wat wel eens een van de meesterwerken van de Franse film had kunnen worden. Van grote importantie voor Allégret-vorsers en filmhistorici.

A Matter of Time

1976 | Drama

Italië​/​​Verenigde Staten 1976. Drama van Vincente Minnelli. Met o.a. Liza Minnelli, Ingrid Bergman, Charles Boyer, Spiros Andros en Tina Aumont.

Minnelli is een jonge vrouw, afkomstig van het platteland. Ze heeft een baantje als kamermeisje in een vervallen hotel in Rome. Vaste bewoonster, gravin Bergman, wier faculteiten langzaam achteruitgaan, vertelt Minnelli over haar glorierijke verleden als gevierde ster. Ze leert Minnelli dat als je iets in het leven wilt bereiken, het alleen maar kan door je echt in te zetten. In het hotel wordt Minnelli ontdekt door scenarioschrijver Andros, die haar proefopnamen laat maken. De gravin komt om bij een verkeersongeluk, en Minnelli wordt een grote filmster. Een hopeloos damesverhaaltje à la Courts Mahler met onnodig gezang van Minnelli, en haar vaders laatste film. Boyer - eveneens zijn laatste film - speelt Bergmans vervreemde echtgenoot. Bergmans dochter Isabella Rosselini voor het eerst op het witte doek als non. Gesitueerd in 1940-1950.

Stavisky...

1974 |

Italië​/​​Frankrijk 1974. Alain Resnais. Met o.a. Roberto Bisacca, Michael Lonsdale, Anny Duperey, François Périer en Claude Rich.

Minnelli is een jonge vrouw, afkomstig van het platteland. Ze heeft een baantje als kamermeisje in een vervallen hotel in Rome. Vaste bewoonster, gravin Bergman, wier faculteiten langzaam achteruitgaan, vertelt Minnelli over haar glorierijke verleden als gevierde ster. Ze leert Minnelli dat als je iets in het leven wilt bereiken, het alleen maar kan door je echt in te zetten. In het hotel wordt Minnelli ontdekt door scenarioschrijver Andros, die haar proefopnamen laat maken. De gravin komt om bij een verkeersongeluk, en Minnelli wordt een grote filmster. Een hopeloos damesverhaaltje à la Courts Mahler met onnodig gezang van Minnelli, en haar vaders laatste film. Boyer - eveneens zijn laatste film - speelt Bergmans vervreemde echtgenoot. Bergmans dochter Isabella Rosselini voor het eerst op het witte doek als non. Gesitueerd in 1940-1950.

Stavisky

1974 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1974. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Anny Duperey, François Périer en Michael Lonsdale.

De oplichter en lieveling van de jet-set Stavisky is betrokken bij een financieel schandaal en komt ook door het toenemende antisemitisme steeds meer alleen te staan. In dezelfde periode (1933) is Lev Trotsky een banneling aan de C[KA4]ote d`Azur. Meer dan in een politieke analyse is Resnais ge[KA3]interesseerd in de uitzonderlijk elegante reconstructie van de periode en het portret van een raadselachtig mens (Belmondo in zijn enige echt goede rol in jaren). Scenario van Jorge Semprun.

Lost Horizon

1973 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1973. Drama van Charles Jarrott. Met o.a. Peter Finch, Liv Ullmann, Sally Kellerman, George Kennedy en Michael York.

Het eerste halfuur is scène voor scène een kopie van de film uit 1937 en alles zit goed; dan komen we in Shangri- La en krijgen we vreselijke Burt Bacharach-Hal David liedjes te horen en het stort in elkaar. 'Verloren' is terecht. In Nederland werden er zelfs een aantal liedjes uitgehaald, bovendien was de oorspronkelijke versie 150m.

The Madwoman of Chaillot

1969 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1969. Komedie van Bryan Forbes. Met o.a. Katharine Hepburn, Charles Boyer, Claude Dauphin, Edith Evans en John Gavin.

Een ongelukkige miskleun, met Hepburn als een excentrieke vrouw die weigert te geloven dat de wereld niet langer mooi is. De bezetting is gewoon verspild in deze te zwaar opgezette allegorie die dientengevolge niet werkt. Naar een stuk van Jean Giradoux.

The Day the Hot Line Got Hot

1969 |

Verenigde Staten 1969. Etienne Périer. Met o.a. Charles Boyer, George Chakiris, Dominique Fabre en Gerard Tichy.

Lege poging tot actualiteit met geheimagenten die de hot-line tussen Washington en Moskou proberen te verstoren en een internationale crisis veroorzaken.

The April Fools

1969 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1969. Komedie van Stuart Rosenberg. Met o.a. Jack Lemmon, Catherine Deneuve, Peter Lawford, Harvey Korman en Sally Kellerman.

Poging tot een ouderwetse komedie doet geforceerd aan, is ongeloofwaardig en verre van leuk. Lemmon is een getrouwde zakenman die alles opzij gooit om er met Deneuve vandoor te gaan, Deneuve verspilt hier haar talent.

El Rublo de dos caras

1968 |

Frankrijk​/​​Spanje 1968. Etienne Périer. Met o.a. Charles Boyer, Robert Taylor, George Chakiris en Marie Dubois.

Een internationale terroristische organisatie wil de spanning tussen de Verenigde Staten en de Sovjet Unie opvoeren. Een vulgaire modefilm met oud-idolen van de Amerikaanse cinema in de hoofdrollen.

Casino Royale

1967 | Komedie, Avonturenfilm, Sciencefiction, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1967. Komedie van John Huston, Ken Hughes, Robert Parrish, Richard Talmadge en Joseph McGrath. Met o.a. David Niven, Peter Sellers, Ursula Andress, Orson Welles en Woody Allen.

Dolle parodie op de James Bond-films, losjes gebaseerd op een boek van Ian Fleming. Niven is de inmiddels gepensioneerde meesterspion die terugkeert naar zijn post voor een speciale zaak. Incoherente komedie staat bol van de bekende gezichten. Een van de leukste optredens is van Woody Allen als neef Jimmy Bond. Ian Flemings boek werd eerder verfilmd als aflevering in de tv-serie Climax met Barry Nelson als Bond en Peter Lorre als LeChiffre (een rol die in Hustons Casino Royale overigens geweldig wordt vertolkt door Orson Welles).

Barefoot in the Park

1967 | Komedie, Romantiek, Experimenteel

Verenigde Staten 1967. Komedie van Gene Saks. Met o.a. Robert Redford, Jane Fonda, Charles Boyer, Mildred Natwick en Herb Edelman.

Paul (Redford) en Corie (Fonda) installeren zich na een luxueuze wittebroodsweek in een armzalig appartementje in Greenwich Village. Hun buurman, gespeeld door de eeuwig charmante Boyer, wint de sympathie van Corie, wat hem dan weer de jaloezie van Paul oplevert. Plezierig scenario van Neil Simon, die zelf zijn toneelstuk voor de film bewerkte. Het is vooral het frisse, ongedwongen spel van de twee hoofdrollen dat de aandacht de hele film door vasthoudt. Redford speelde de rol al eerder op de planken van Broadway. De tv-serie met een zwarte cast, geproduceerd in 1970, werd na twaalf afleveringen stopgezet.

Paris brûle-t-il?

1966 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Frankrijk 1966. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Alain Delon, Anthony Perkins, Charles Boyer en Gert Fröbe.

Brandt Parijs? zou de Duitse leider in 1944 aan z'n generaals hebben gevraagd. Een wat al te zijdelingse titel voor een film waarin de bevrijding van Parijs door het Franse verzet wordt bejubeld. Inderdaad, het Franse verzet als bevrijder, en niet het Amerikaanse leger. Dat was de wil van Generaal de Gaulle, anders mochten de makers niet filmen in Parijs. Zo strompelt het onnavolgbaar meanderende drama bijna drie uur lang van de ene halfwaarheid in de andere. Zonde, want in de brij schuilt een kunststuk, gedraaid en verbeeld door kunstenaars.

How to Steal a Million

1966 | Komedie, Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1966. Komedie van William Wyler. Met o.a. Audrey Hepburn, Peter O'Toole, Charles Boyer, Hugh Griffith en Eli Wallach.

How to Steal a Million had zonder schade een half uur korter gekund. En wat extra diepgang in het scenario van Harry Kurnitz had de film beslist goed gedaan. In de huidige vorm heeft deze komedie over een miljoenenroof uit een Parijs museum iets weg van een modeshow. Maar wat deert dat allemaal met een actrice als Audrey Hepburn. Regisseur Wyler houdt zichtbaar z'n adem in zodra ze in beeld komt. Ze ziet er dan ook prachtig uit in haar witte mantelpakje dat zo fraai afsteekt tegen haar rode sportwagen. Nog mooier is ze in zwarte avondjurk met bijpassend kanten 'masker'. De als altijd elegante Peter O'Toole is perfect gecast als haar belangrijkste accessoire.

A Very Special Favor

1965 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1965. Romantiek van Michael Gordon. Met o.a. Rock Hudson, Leslie Caron, Charles Boyer, Walter Slezak en Dick Shawn.

Een té geforceerde komedie met te veel blah-blah over Boyer die Hudson vraagt zijn dochter Caron het hof te maken.

Love Is a Ball

1963 | Komedie, Romantiek, Experimenteel

Verenigde Staten 1963. Komedie van David Swift. Met o.a. Glenn Ford, Hope Lange, Charles Boyer, Ricardo Montalban en Telly Savalas.

Geforceerd oppervlakkig gedoe dat heel veel moeite doet sjiek te zijn; goud zoeken en romantiek aan de Rivièra. Het scenario is van Swift, Rom Waldman en Frank Waldman. Het camerawerk is van Edmond Sechan. Gedraaid in Panavision.

Four Horsemen of the Apocalypse

1962 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1962. Oorlogsfilm van Vincente Minnelli. Met o.a. Glenn Ford, Ingrid Thulin, Charles Boyer, Lee J. Cobb en Paul Henreid.

Vergeleken met de zwijgende versie van Rex Ingram uit 1921 (met Valentino in de hoofdrol van een jonge Argentijn en een verhaal dat speelde tijdens WO I in Frankrijk), is dit dure glamour op platgetreden paden, waarbij elk gevoel voor realiteit verloren is. Het verhaal gaat over een familie die deels in bezet Frankrijk leeft en deels in nazi-Duitsland. Ze vechten aan beide zijden van het front tijdens WO II. Angela Lansbury zou de dialogen van Thulin ingedubd hebben. Robert Ardrey en John Gay bewerkten een roman van Vincente Blasco-Ibañez tot scenario. Camerawerk van Milton Krasner. Metrocolor. Gefilmd in CinemaScope.

Les Démons de minuit

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Charles Boyer, Pascale Petit, Maria Mauban, Charles Belmont en Berthe Grandval.

De vrouw van een diplomaat heeft een affaire met een jeugdige ministerszoon en dreigt met zelfmoord als hij haar de bons geeft. De minister wil een schandaal voorkomen en zoekt zijn zoon in het Parijse nachtleven, met een cynisch maar eerlijk jong meisje als gids. Sfeervolle fotografie en overwegend sterk spel tillen het scenario boven gekunstelde dramatiek en banale dialogen uit. Boyer die een gladde charme en de suggestie van pathos heeft als de minister, maakt beginnende verliefdheid van Petit op hem aannemelijk en Mauban behoedt haar onmogelijke rol als suicidale minnares met genuanceerde gevoeligheid voor karikatuur. Grandval is een ontdekking als de bruuske dochter van de minister. Jammer dat kwaliteiten niet worden gesteund door een zinniger scenario.

Fanny

1961 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1961. Drama van Joshua Logan. Met o.a. Leslie Caron, Maurice Chevalier, Charles Boyer, Horst Buchholz en Baccaloni.

Prachtig opgenomen en van mooie muziek voorziene dramatische versie van Marcel Pagnol's trilogie over een jong meisje dat met haar kind wordt achtergelaten door een zeeman die het avontuur zoekt. Chevalier en Boyer spelen schitterend.

Du Bist Zauberhaft Julia

1961 | Romantiek

Oostenrijk 1961. Romantiek van Alfred Weidenmann. Met o.a. Charles Boyer en Lilli Palmer.

Prachtig opgenomen en van mooie muziek voorziene dramatische versie van Marcel Pagnol's trilogie over een jong meisje dat met haar kind wordt achtergelaten door een zeeman die het avontuur zoekt. Chevalier en Boyer spelen schitterend.

Adorable Julia

1961 | Drama, Komedie

Oostenrijk​/​​Frankrijk 1961. Drama van Alfred Weidenmann. Met o.a. Lilli Palmer, Charles Boyer, Thomas Fritsch, Jean Sorel en Ljuba Welitsch.

Toneelspeelster Palmer voor wie de jaren zijn gaan tellen, is getrouwd met theater-producent Boyer. Zij ontmoet de jongere Sorel, raakt betoverd door zijn charme en hij wordt haar minnaar. Als zij moet wijken voor een aankomende actrice, die door Sorel tot op de planken geprotegeerd wordt, is ze ontdaan, maar houdt het hoofd koel. Tijdens de première van het nieuwe stuk krijgt ze haar kans en heeft een leuke professionele verrassing in petto voor haar rivale. Prima spel. Naar het verhaal Theatre van W. Somerset Maugham, bewerkt door Johanna Sibelius en Eberhard Keindorff.

The Buccaneer

1958 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1958. Avonturenfilm van Anthony Quinn. Met o.a. Yul Brynner, Charlton Heston, Claire Bloom, Charles Boyer en Inger Stevens.

Stijve cape- en degenfilm onder supervisie van Cecil B. Demille, die opnieuw de gebeurtenissen van de oorlog van 1812 onder de loep neemt waarbij Andrew Jackson (Heston) gedwongen wordt op boekanier Lafitte (Brynner) te rekenen om de Britse invasie het hoofd te bieden. De actie is miniem, maar oogverblindend.

Maxime

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Michèle Morgan, Charles Boyer, Félix Marten, André Brunot en Micheline Luccioni.

Een berooide charmeur verdient zijn brood met onderwijs in omgangsvormen en wordt door een rijke jongeman gevraagd om zijn voorspraak te zijn bij een aantrekkelijke vrouw. Deze wordt verliefd op de plaatsvervanger in de veronderstelling dat hij gefortuneerdheid is, zodat rivaliteit en bijna een duel ontstaat tussen beide mannen. Uiteindelijk kiest de vrouw voor het geld van de jongere man. Charme en routine van hoofdrollen houdt de komedie amusant boven langdradigheid uit, maar Marten als de rijke aanbidder toont rampzalig gebrek aan talent dat afloop totaal onwaarschijnlijk maakt.

Une Parisienne

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Charles Boyer, Henri Vidal, Brigitte Bardot, Nadia Gray en Fernand Sardou.

De onstuimige echtgenote van een politicus is diens slippertjes zat en belooft hem te zullen bedriegen met de eerste de beste. Dat blijkt een prinsgemaal op staatsbezoek. Een van de aardigste komedies rond B.B., ook dankzij haar sterke tegenspelers. Met name de ironie van Boyer als de prins geeft de uitbundige verwikkelingen amusant reliëf.

Paris, Palace Hôtel

1956 | Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1956. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Charles Boyer, Françoise Arnoul, Roberto Risso, Tilda Thamar en Michèle Philippe.

Françoise (Arnoul), een manicure in een luxe hotel, krijgt veel aandacht van een oudere gast (Boyer), maar heeft zelf meer oog voor monteur Gérard (Risso). De driehoeksrelatie blijkt gecompliceerder dan de betrokkenen hadden gedacht. Veel om het lijf heeft deze Frans-Italiaanse romcom niet, maar de acteurs zijn leuk. Veteraan Boyer zorgt voor wat gewicht en Arnoul is charmant als de jongedame in een lastig parket. Met haar maakte Verneuil, van Armeense afkomst, opgegroeid in Frankrijk en vooral bekend om z'n thriller-oeuvre, eerder onder meer Le mouton à cinq pattes.

The Cobweb

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Vincente Minnelli. Met o.a. Richard Widmark, Lauren Bacall, Gloria Grahame, Charles Boyer en Lillian Gish.

Dr. Stewart McIver is sinds kort het nieuwe hoofd van een psychiatrische privé-kliniek. Hij krijgt met veel spanningen te maken, want het vorige hoofd werkt nog steeds in de kliniek en kan het niet verkroppen dat McIver nu zijn baas is. Ook met zijn huwelijk gaat het slecht omdat zijn vrouw zich verwaarloosd voelt, en hij zoekt troost bij een knappe vrouwelijke collega. Als dan ook de patiënten nog problemen veroorzaken, ontlaadt de spanning zich explosief... (IdH/VPRO Gids)

Nana

1955 | Drama, Romantiek, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Charles Boyer, Elisa Cegani, Walter Chiari en Jacques Castelot.

Hun liefde voor de wispelturige theaterster brengt haar rijke of aristocratische aanbidders tot de maatschappelijke of morele ondergang en soms zelfs tot zelfmoord. Uiteindelijk zal een jaloerse minnaar haar wurgen. De roman van Zola werd bewerkt tot een luxueus spektakel rond Carol die als actrice raffinement mist en voortdurend kijkt alsof zij het ook niet kan helpen. Goed spel van Boyer en de meeste andere tegenspelers.

La fortuna di essere donna

1955 | Komedie

Italië 1955. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Sophia Loren, Charles Boyer, Marcello Mastroianni, Elisa Cegani en Titina de Filippo.

Een volksmeisje wordt door een fotograaf tot cover-girl gemaakt en probeert hem jaloers te maken door een flirt met een adellijke filmmagnaat die haar voorbereidt voor de lancering als ster, tot zijn dominerende echtgenote daar een stokje voor steekt. Niet in staat tot een carrière op eigen kracht keert ze bij de fotograaf terug. Aardige satire wordt gedragen én gesaboteerd door Loren die ideaal voor het personage is, maar als actrice nog te weinig ontwikkeld om óók een dubbele bodem te kunnen spelen. De ironie van Boyer is een geraffineerdere film waardig.

Drama Classics: The Wild Bunch

1955 | Komedie

Verenigde Staten 1955. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Charles Boyer, Gigi Perreau, Nathalie Wood, Noreen Nash en B.G. Norman.

Boyer en Nash zijn pas gehuwd wanneer ze thuiskomen. Tot zijn grote verbazing heeft zijn kersverse echtgenote drie tienerkinderen. Tot overmaat van ramp wordt Nash weggeroepen door haar zieke zuster. Boyer is alleen met de drie duivelse pubers die alles in het werk stellen om hem te tiranniseren. Met Norman moet hij de kat zoeken, Perreau vraagt hem haar gedichten te lezen en met Wood krijgt hij het aan de stok wanneer ze wil uitgaan met een jongen die het vertrouwen van haar moeder niet heeft. Een leuk niemendalletje over een man die eensklaps de hoede krijgt over drie, niet al te brave, pubers, maar die zich uiteindelijk best uit de slag zal weten te trekken. Frederick Brady baseerde zijn scenario op een verhaal van Gordon Malhebbe Hillman. George F. Diskant stond in voor de fotografie. Boyer produceerde.

Drama Classics: Madeira, Madeira

1954 | Komedie

Verenigde Staten 1954. Komedie van Roy Kellino. Met o.a. Charles Boyer, Angela Lansbury en David Niven.

Niven, een vriend van Boyer, is tijdens het surfen verdwenen, waarschijnlijk verdronken. Boyer weet echter dat de man een uitstekend zwemmer is en kan dus niet in een ongeluk geloven. Hij besluit naar Madeira te gaan waar hij Lansbury, de weduwe, opzoekt. Hij wordt met open armen ontvangen en Lansbury, die onwaarschijnlijk opgewekt is, nodigt hem zelfs uit om als gast op het landgoed te blijven, waar hij in alle rust kan schrijven. Leuke spielerei met een geestig, onverwacht einde. De acteurs spelen de pannen van het dak. Een juweeltje van een tv-film, geschreven door Leroy H. Zehren en in beeld gebracht door George E. Diskant. Boyer produceerde.

Thunder in the East

1953 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1953. Avonturenfilm van Charles Vidor. Met o.a. Alan Ladd, Deborah Kerr, Charles Boyer, Corinne Calvet en Cecil Kellaway.

Melodramatische hutspot met Ladd als een wapensmokkelaar in India die betrokken raakt bij plaatselijke opstootjes.

Madame de...

1953 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Boyer, Vittorio De Sica, Jean Debucourt en Jean Galland.

Vermaard meesterwerk over schone schijn en hol decorum, gebaseerd op de roman van Louise de Vilmorin. Actrice Darrieux (8 Femmes) overtuigt als de verveelde titelheldin die haar verstandshuwelijk in Parijs anno 1900 verlucht met nutteloze aankopen en dito minnaars terwijl haar vooraanstaande echtgenoot zich vermaakt met een buitenvrouw. Geen vuiltje aan de geparfumeerde lucht, totdat de echtelieden hun sociale positie zien wankelen vanwege de escapades. Een topstuk uit het rijke oeuvre van Ophüls, bewonderd vanwege het inventieve gebruik van camerakranen en -rails die de jaren 50-kijker een uniek perspectief gaven.

The Happy Time

1952 | Komedie

1952. Komedie van Richard Fleischer. Met o.a. Kurt Kasznar, Bobby Driscoll, Linda Christian, Marsha Hunt en Marcel Dalio.

Vermaard meesterwerk over schone schijn en hol decorum, gebaseerd op de roman van Louise de Vilmorin. Actrice Darrieux (8 Femmes) overtuigt als de verveelde titelheldin die haar verstandshuwelijk in Parijs anno 1900 verlucht met nutteloze aankopen en dito minnaars terwijl haar vooraanstaande echtgenoot zich vermaakt met een buitenvrouw. Geen vuiltje aan de geparfumeerde lucht, totdat de echtelieden hun sociale positie zien wankelen vanwege de escapades. Een topstuk uit het rijke oeuvre van Ophüls, bewonderd vanwege het inventieve gebruik van camerakranen en -rails die de jaren 50-kijker een uniek perspectief gaven.

Drama Classics: The Actress

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van Robert Florey. Met o.a. Charles Boyer, Maria Henderson, Hillary Brooke, Hugh French en Florence Bates.

De bekende acteur Boyer heeft ruzie met zijn vrouw en gaat te voet, door de regen, naar huis. Op een brug kan hij op het nippertje een jonge vrouw redden die op het punt staat te springen. Hij brengt haar naar een hotel en geeft haar wat geld. De volgende ochtend wil hij haar opzoeken, maar de receptionist heeft het meisje buiten gezet omdat het geld vals was. Hiervan niets begrijpend gaat hij wanhopig op zoek naar de onbekende. Sterk melodrama met een inventief, onverwacht einde. Boyer speelt moeiteloos zichzelf, maar Henderson steelt de show als de onbekende. De scenarist van dit filmpje is verdwenen in het limbo van de tijd, maar Les White stond aan de camera. Boyer produceerde.

The First Legion

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Charles Boyer, William Demarest, Lyle Bettger en Barbara Rush.

Boeiend, fijnbesnaard verhaal over een Jezuietenpriester, die twijfelt aan een verondersteld wonder, dat in zijn stad gebeurt. Boyer in één van zijn beste rollen.

The 13th Letter

1951 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1951. Drama van Otto Preminger. Met o.a. Linda Darnell, Charles Boyer, Michael Rennie, Constance Smith en Judith Evelyn.

Interessant verslag van de gevolgen van een reeks anonieme brieven op de bevolking van een Canadees stadje. Nieuwe versie van H. G. Clouzot's LE CORBEAU.

Arch of Triumph

1948 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Drama van Lewis Milestone. Met o.a. Ingrid Bergman, Charles Boyer, Charles Laughton, Louis Calhern en Ruth Warrick.

De zo op het oog wulpse, amorele Joan Madou (Bergman) valt in het vooroorlogse Parijs voor de illegaal in het land verblijvende arts dr. Ravic (Boyer). Hij is op zoek naar de nazi-folterraar die verantwoordelijk is voor de dood van zijn vrouw. Maar hij wordt opgepakt en naar Duitsland uitgezet. Joan begint een verhouding met een playboy (Bekassy), Ravic keert terug, maar Joan weigert haar nieuwe minnaar op te geven. Mooi, maar tikje traag en gedateerd. Het scenario, naar een roman van Erich Maria Remarque, is niet heel sterk.

A Woman's Vengeance

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van Zoltan Korda. Met o.a. Charles Boyer, Ann Blythe, Jessica Tandy, Mildred Natwick en Cedric Hardwicke.

Een uitstekend drama over de zwerflustige Boyer die terecht moet staan nadat zijn vrouw dood werd aangetroffen. Een schitterende bezetting zorgt voor levendige rollen. Naar een verhaal van Aldous Huxley.

Cluny Brown

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Charles Boyer, Jennifer Jones, Peter Lawford, Helen Walker en Reginald Gardiner.

Heerlijke Lubitschkomedie over een romance tussen loodgietster Jones en vluchteling Boyer in het Engeland van vlak vóór WO-II. De mooie karakterrollen doen veel.

Confidential Agent

1945 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1945. Oorlogsfilm van Herman Shumlin. Met o.a. Charles Boyer, Lauren Bacall, Peter Lorre en Katina Paxinou.

Londen, 1937. Ex-concertpianist Luis Denard vecht in de Spaanse burgeroorlog aan de zijde van de Republikeinen. Als geheim agent probeert hij het leveren van kolen door de Britten aan het fascistische regime van Franco te verhinderen. Zijn vermeende helpers Mrs. Melandez en Contreras ontpoppen zich echter als verraders waardoor er plotseling jacht op hem wordt gemaakt. Boeiende spionagegeschiedenis over de Spaanse Burgeroorlog naar het boek van Graham Greene.

Together Again

1944 | Komedie

Verenigde Staten 1944. Komedie van Charles Vidor. Met o.a. Irene Dunne, Charles Boyer, Charles Coburn, Mona Freeman en Elizabeth Patterson.

Een niemendalletje over niets, dat schitterend gedragen wordt door Dunne als burgemeesteres in een stadje waar de doorgewinterde New yorker Boyer op bezoek komt. Een charmante komedie.

Gaslight

1944 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1944. Drama van George Cukor. Met o.a. Ingrid Bergman, Charles Boyer, Joseph Cotten, Dame May Whitty en Angela Lansbury.

In deze sfeervolle klassieker trouwt Paula Alquist (Bergman) met Gregory Anton (Boyer). Ze trekken in het huis van haar recent overleden tante. Al snel gebeuren er geheimzinnige dingen, lampen beginnen onverklaarbaar zwakker te branden, ze hoort vreemde geluiden. Volgens haar man verbeeldt ze zich dingen, en ze begint aan zichzelf te twijfelen. Gelukkig krijgt ze hulp van Brian Cameron (Cotton). Zeer sfeervolle thriller is gebaseerd op een toneelstuk, wat te zien is, maar allerminst stoort. Veel mooie zwart/wit opnamen van mistig Londen. Bergman won een Oscar voor haar rol.

The Constant Nymph

1943 | Romantiek

Verenigde Staten 1943. Romantiek van Edmund Goulding. Met o.a. Charles Boyer, Joan Fontaine, Alexis Smith, Brenda Marshall en Charles Coburn.

Een intens romantisch verhaal over een Belgisch meisje (Fontaine) dat vreselijk verliefd is op een narcistische componist (Boyer), die een mondaine vrouw (Smith) trouwt zonder zich de diepte van zijn gevoelens voor het meisje te realiseren. Ontroerend, intelligent en goed geproduceerd, met meeslepende muziek van Erich Wolfgang Korngold. De roman en het toneelstuk van Margaret Kenndy werden bewerkt door Kathryn Scola. Al eerder verfilmd in 1928 en 1934.

Flesh and Fantasy

1943 | Horror, Drama

Verenigde Staten 1943. Horror van Julien Duvivier. Met o.a. Charles Boyer, Edward G. Robinson, Barbara Stanwyck, Robert Benchley en Betty Field.

Film in drie delen over het bovennatuurlijke, aan elkaar gepraat door Benchley. Field is het lelijke meisje dat een schoonheid wordt dankzij Cummings liefde; Robinsons leven wordt veranderd door waarzegger Mitchell; Boyer is een helderziende circusster die door Stanwyck bespookt wordt. De episode met Robinson is het interessantst. Naar de literaire werken van Oscar Wilde, Ellis Saint-Joseph en Laszlo de Vadnai.

Tales of Manhattan

1942 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1942. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Henry Fonda, Rita Hayworth, Ginger Rogers, Charles Boyer en Edward G. Robinson.

Een hartveroverende film over de gevolgen voor verschillende eigenaars van het dragen van een rokkostuum in vijf afleveringen die nu weer amusant dan weer spits en ironisch zijn. Onze favoriet: de aan lager wal geraakte Robinson die een schoolreünie bijwoont.

Hold Back the Dawn

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Mitchell Leisen. Met o.a. Charles Boyer, Paulette Goddard, Victor Francen, Walter Abel en Rosemary DeCamp.

Een eerrsteklas melodrama met Billy Wilder/Charles Bracket- scenario over de gigolo Boyer die de oude vrijster Olivia trouwt om in de VS te komen.

Back Street

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Robert Stevenson. Met o.a. Charles Boyer, Margaret Sullavan, Richard Carlson, Frank McHugh en Tim Holt.

Boyer en Sullavan als mooi team brengen leven in dit melodrama van Fannie Hurst dat eeuwig schijnt te duren over een vrouw wier liefde voor een man blijft bestaan ook als hij met een ander trouwt. Eerder in 1932 gefilmd met Irene Dunne en John Boles.

Appointment For Love

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Charles Boyer, Margaret Sullivan, Rita Johnson, Reginald Denny en Ruth Terry.

Frivole komedie met heerlijke sterren. Man en vrouw met carrières hebben bijna geen tijd voor hun gelukkig huwelijksleven.

All this, and heaven too

1940 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1940. Drama van Anatole Litvak. Met o.a. Henry Daniell, Walter Hampden, Virginia Weidler, Barbara O'Neill en Jeffrey Lynn.

Frivole komedie met heerlijke sterren. Man en vrouw met carrières hebben bijna geen tijd voor hun gelukkig huwelijksleven.

All This and Heaven Too

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Anatole Litvak. Met o.a. Bette Davis, Charles Boyer, Jeffrey Lynn, Barbara O'Neill en Virginia Weidler.

Edelman Boyer wordt verliefd op gouvernante Davis en veroorzaakt schandaal en dood; 'sterren' doen het zeer goed in nauwgezette verfilming van boek van Rachel Field dat zich afspeelt in 19e-eeuwse Frankrijk.

When Tomorrow Comes

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van John M. Stahl. Met o.a. Irene Dunne, Charles Boyer, Barbara O'Neil, Nydia Westman en Onslow Stevens.

Een standaard damesfilm opgevrolijkt door de twee hoofdrolspelers. Philip Andr[KA1]e Pierre Chagal (Boyer) houdt van Miss Helen Lawrence (Dunne), ook al is hij getrouwd. Het scenario is van Dwight Taylor naar een roman van James C. Cain. Nieuwe versie: INTERLUDE.

Love Affair

1939 | Komedie

Verenigde Staten 1939. Komedie van Leo McCarey. Met o.a. Irene Dunne, Charles Boyer, Maria Ouspenskaya, Lee Bowman en Astrid Allwyn.

Eersteklas komedie-drama over een romance die tijdens een bootreis is ontstaan. De relatie wordt op de vaste wal voortgezet, als de reis voorbij is, en door onvoorziene omstandigheden op wrede wijze verstoord. Dunne en Boyer zijn een prachtig paar. Opnieuw gemaakt door dezelfde regisseur als AN AFFAIR TO REMEMBER. Er zijn videoversies in omloop waarbij de oorspronkelijke muziek vervangen is.

Algiers

1938 | Avonturenfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Avonturenfilm van John Cromwell. Met o.a. Charles Boyer, Sigrid Gurie, Hedy Lamarr, Joseph Calleia en Alan Hale.

Dit duistere verhaal speelt in de mysterieuze sfeer van de kasba van Algiers met Boyer als Pepe Le Moko, de sufferd die verliefd wordt op danseres Lamarr en verstrikt raakt in een spionagenet. Luistervink Calleia is de nare rechercheur van politie en Lockhart de smerige verklikker. Goed gespeeld en goed geregisseerd. De Amerikaanse versie van PEPE LE MOKO en in 1948 als CASBAH opnieuw verfilmd.

Tovarich

1937 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1937. Komedie van Anatole Litvak. Met o.a. Claudette Colbert, Charles Boyer, Basil Rathbone, Anita Louise en Isabel Jeans.

Boyer en Colbert zijn Russen met koninklijk bloed op de vlucht voor de Revolutie met de kroonjuwelen bij zich. Een erg aardige maar verouderde romantische komedie die zich afspeelt in Parijs.

Orage

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Charles Boyer, Michèle Morgan, Jean-Louis Barrault, Lisette Lanvin en Robert Manuel.

Het talent van Marc Allégret is gekoppeld aan de muziek van Georges Auric in deze bewerking van Henri Bernsteins stuk. Een bewerking waar men z'n best voor heeft gedaan, maar een dusdanig doods en moralistisch theaterstuk is ook vandaag de dag niet te redden. Met Michèle Morgan aan het begin van haar carrière.

History Is Made at Night

1937 | Romantiek

Verenigde Staten 1937. Romantiek van Frank Borzage. Met o.a. Charles Boyer, Jean Arthur, Leo Carrillo, Colin Clive en Andre St. Maur.

Arthur vlucht weg van de jaloerse echtgenoot van wie ze niet houdt en wordt verliefd op een Parijse ober (Boyer). Een elegant romantisch drama dat rimpelloos werd geregisseerd door Borzage. De film bevat een ongelooflijke climax aan boord van een schip. Vlekkeloos spel van de twee hoofdrolspelers.

Conquest

1937 | Historische film, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1937. Historische film van Clarence Brown. Met o.a. Greta Garbo, Charles Boyer, Reginald Owen, Alan Marshal en Henry Stephenson.

Boyer als Napoleon en Garbo als de Poolse gravin Waleska in een redelijk interessante kostuumfilm met mooie rollen die een niet altijd opwindend scenario van Samuel Hoffenstein, Salka Viertel en S.N. Behrmann goedmaken. Gebaseerd op het toneelstuk van Helen Jerome en de roman Pani Walewska van Waclaw Gasiorowski. Het camerawerk is van Karl Freund. Ook bekend als: MARIE WALEWSKA.

The Garden of Allah

1936 | Romantiek

Verenigde Staten 1936. Romantiek van Richard Boleslawski. Met o.a. Marlene Dietrich, Charles Boyer, Tilly Losch, Basil Rathbone en Joseph Schildkraut.

Zwierige romance in de Algerijnse woestijn, waarin de zwoele Dietrich in de ascetische Boyer haar gelijke ontmoet. Technicolor is onder andere verantwoordelijk voor de royale produktie. Scenario van W.P. Lipscomb en Lynn Riggs naar de roman van Robert Hichens. Camerawerk van W. Howard Greene en Hal Rosson.

Mayerling

1936 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Historische film van Anatole Litvak. Met o.a. Charles Boyer, Danielle Darrieux, Suzy Prim, Gabrielle Dorziat en Jean Dax.

De kroonprins van Oostenrijk heeft vele politieke vijanden en wordt - hoewel getrouwd - verliefd op de jonge Maria Vetsera. De keizer gelast een einde aan de verhouding en de gelieven vluchten samen weg. De historische liefdestragedie kreeg een hoogst romantische benadering die de film tot een groot internationaal succes maakte. De jonge Darrieux is nog steeds aandoenlijk. Het scenario is van Irma von Cube en Joseph Kessel naar de roman La fin d'un idylle van Claude Anet.

Shanghai

1935 | Drama

Verenigde Staten​/​​India 1935. Drama van James Flood. Met o.a. Loretta Young, Charles Boyer, Warner Oland, Fred Keating en Charles Grapewin.

Een mistroostig drama over een Amerikaans meisje, verliefd op de geheimzinnige Boyer die een (hou je vast!) halfbloed blijkt te zijn. Twee goede filmsterren kunnen zoveel opgeblazen onzin niet redden.

Private Worlds

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van Gregory La Cava. Met o.a. Claudette Colbert, Charles Boyer, Joan Bennett, Joel McCrea en Helen Vinson.

Gedateerd maar aandacht eisend verhaal over een psychiatrische inrichting met artsen Boyer en Colbert met een ingehouden rol. Bennett is tevens de aandacht waard.

Break of Hearts

1935 | Romantiek

Verenigde Staten 1935. Romantiek van Philip Moeller. Met o.a. Katharine Hepburn, Charles Boyer, John Beal, Jean Hersholt en Sam Hardy.

De stormachtige romance tussen dirigent Boyer en aspirante componiste Hepburn. Als Beal om de gunsten van het meisje gaat dingen, raakt Boyer aan de drank. Een onmogelijke soap, die zelfs in de jaren 1930 het publiek niet kon boeien en die bijna het einde van de carrière van Hepburn betekende. Een opeenstapeling van clichés, dolgedraaide dialogen en een afwezige regie zorgen ervoor dat het enige dat van de film herinnert moet worden de prestaties van de acteurs zijn die met het onmogelijke materiaal hun best doen er toch nog iets van te maken. Sarah Y. Mason, Victor Heerman en Anthony Veiller werkten samen aan het scenario, naar een verhaal van Lester Cohen. Fotografie van Robert de Grasse.

Liliom

1934 | Fantasy

Frankrijk 1934. Fantasy van Fritz Lang. Met o.a. Charles Boyer, Madeleine Ozeray, Pedro Alcover, Odette Florelle en Antonin Areaud.

Een heethoofdige kermisklant is bij een roofoverval door de politie gedood, maar mag na zestien jaar even terug op aarde om het leven van zijn weduwe en dochter een positieve wending te geven. Het toneelstuk van Ferenc Molnar (door Lang en Robert Liebmann bewerkt) is voor Lang geen ideale stof voor zijn enige Franse film na zijn vlucht uit nazi-Duitsland en vóór Hollywood. De trucages zijn behendig, maar de dramatische scènes krijgen zoveel accent dat het sprookje erdoor uit zijn evenwicht raakt en sentiment en poëzie ontbreken. Een goede en verrassend onbehouwen rol van Boyer. Het camerawerk is van Rudolf Maté en Louis Née. Het stuk was al eerder verfilmd in Hollywood en werd later bewerkt tot de musical CAROUSEL.

Le Bonheur

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Charles Boyer, Gaby Morlay, Jean Toulout, Paulette Dubost en Michel Simon.

Een jonge anarchistische kunstenaar voelt zich aan de ene kant aangetrokken tot een filmster, maar ergert zich aan de andere kant aan haar sterallures. Hij doet een vage poging haar te doden, maar dat mislukt; de filmster op haar beurt wordt geïntrigeerd door zijn ambivalente gevoelens: een romance is het gevolg. Hoewel wat dramatisch van opzet, staat de film nog steeds. Dat is een gevolg van het goede spel en de goede sfeertekening. Het scenario is van regisseur L'Herbier naar een toneelstuk van Henry Bernstein. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Caravane

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Erik Charell. Met o.a. Annabella, Charles Boyer, Conchita Montenegro, Pierre Brasseur en Marcel Vallée.

De Franse versie van de in dat zelfde jaar gemaakte Hollywoodoperette CARAVAN over een Hongaarse prinses die vanwege haar meerderjarigheid moet huwen en overhaast haar zinnen zet op een aantrekkelijke zigeuner. Boyer en regisseur Charell zijn op herhalingsoefeningen, maar prinses Annabella is een verbetering ten opzichte van Loretta Young.

Caravan

1934 | Musical

Verenigde Staten 1934. Musical van Erik Charrell en Erik Charell. Met o.a. Loretta Young, Charles Boyer, Jean Parker, Phillips Holmes en Louise Fazenda.

Ongewone musical met een majestueuze Loretta die gedwongen wordt te trouwen met vagebond Boyer; deze over het geheel genomen niet zo succesvolle film wordt voornamelijk nog bekeken vanwege zijn curiositeitswaarde.

The Only Girl

1933 | Muziek, Komedie, Romantiek

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1933. Muziek van Friedrich Hollaender. Met o.a. Lillian Harvey, Charles Boyer, Mady Christians, Maurice Evans en Ernest Thesinger.

De Engelse variant van ICH UND DIE KAISERIN. Een hertog wordt verliefd op de zang van de kapster van de keizerin, terwijl hij meent dat haar stem aan de vorstin zelf toebehoort. Deze aardige operettefilm was de enige regiepoging van de componist Holländer. Boyer, Evans en Thesinger nemen de plaats in van Veidt, Rühmann en Von Meyerinck in het origineel.

La Bataille

1933 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1933. Oorlogsfilm van Nicolas Farkas. Met o.a. Annabella, Charles Boyer, Roger Karl, John Loder en Betty Stockfeld.

Een jonge Japanse marine-officier weet het vertrouwen te winnen van een Engelse waarnemer om zo achter de geheimen van de Engelse strategie te komen. Bovendien wordt hij begeleid door zijn vrouw, die hij overigens brutaal behandelt. De vrouw en de Engelse officier worden verliefd, wat de Japanner toelaat om op het moment suprème tijdens een zeegevecht de Engelsman te dwingen hem het kommando over te geven. De Engelse officier weet de strijd echter te winnen al moet hij dit met de dood bekopen. De traditionele Japanner weet dat na zijn dubbele vernedering hem nog maar één weg openstaat: harakiri. Een sterke en angstaanjagende film die inmiddels klassiek geworden film. Farkas was van origine operateur en maakte slechts drie films; de speciale effecten, gevormd door maquettes en modellen voor de zeeslagen werken verbluffend en Annabelle en Boyer als Japanners zijn aannemelijk. Naar de roman van Claude Farrère. Gesitueerd tijdens de Russisch-Japanse oorlog van 1904-1906. Er is ook nog in 1934 een Engelstalige versie gedraaid THE BATTLE/ THUNDER IN THE EAST. waarin met Merle Oberon in de rol van Annabella en Miles Mander. Het betreft overigens de herverfilming van de zwijgende film uit 1923 van Edouard-Emile Violet.

The Man from Yesterday

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Berthold Viertel. Met o.a. Claudette Colbert, Clive Brook, Charles Boyer, Andy Devine en Alan Mowbray.

Een verhaal over Colbert die met Boyer trouwt omdat ze in de waan is dat echtgenoot Brook dood is. Heel goed gedaan dankzij de topbezetting.

Red Headed Woman

1932 | Komedie

Verenigde Staten 1932. Komedie van Jack Conway. Met o.a. Jean Harlow, Chester Morris, Una Merkel, Lewis Stone en May Robson.

Furie Lil Andrews (Harlow) maakt carri[KA2]ere door de liefde, die uiterst zorgvuldig berekend is: eerst slaat zij haar baas Bill Legendre jr. (Morris) aan de haak en als ze behalve diens vrouw Irene (Hyams), ook nog zijn centen ingepikt heeft, zet ze een val voor miljonair Mr. Gaerst (Stephenson), terwijl ze ook nog lonkt naar zijn chauffeur Albert (Boyer). Deze zeer spirituele, satirisch getinte komedie met sexbom Harlow is gebaseerd op een verhaal van Katharine Brush en een scenario van niemand minder dan Anita Loos. De fotografie is van Harold Rosson.

Tumultes

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Charles Boyer, Odette Florelle, Clara Tambour, Robert Arnoux en Thomy Bourdelle.

Een man ontdekt dat zijn geliefde hem tijdens een gevangenisstraf ontrouw is geweest en vermoordt zijn rivaal. Hij duikt met haar onder bij een vriend die al snel ook door de vrouw wordt verleid, die zich van haar jaloerse minnaar ontdoet door hem bij de politie te verraden. Een curieuze film die als koploper in de fatalistische Franse traditie Duits- expressionistische regie-aanpak kreeg van Siodmak. De charme van Boyer in een van zijn eerste hoofdrollen maakt het steeds maar verkiezen van anderen boven hem niet erg aannemelijk.

Big House

1930 | Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1930. Drama van Paul Fejos en George Hill. Met o.a. Mona Goya, Charles Boyer, André Berley, André Burgère en Rolla Norman.

Franse versie van de Amerikaanse film van George Hill, getiteld THE BIG HOUSE met o.a. Leila Hyams, Chester Morris, Wallace Beery en Lewis Stone. Drie gevangenen zitten in een strafinrichting in een benauwde cel. Ze willen uitbreken en beramen daartoe een opstand. Een van hen weet te ontsnappen, maar wordt weer in de kraag gevat. Als hij zich tijdens de opstand netjes gedraagt, wordt hij beloond met zijn invrijheidstelling. Melodramatische in de V.S. gedraaide gevangenisfilm die hooguit interessant is vanwege de spelers en het feit dat men per taalgebied speciale versies vervaardigde. Het scenario is van Frances Marion en het camerawerk is van Harold Wenstrom. De Duitse versie - ook door Fejos gemaakt - heet MENSCHEN HINTER GITTERN en werd in 1931 gedraaid met in de hoofdrollen Heinrich George, Gustav Diessl, Egon von Jordan en Anton Pointner. Ward Wing maakte de Spaanstalige versie in EL PRESIDIO in 1930 met Juan De Landa en José Crespo. Frejos raakte verbitterd en teleurgesteld over de grote studio's en verruilde na deze film Amerika voor Frankrijk om er na vele omzwervingen weer in 1941 terug te keren en directeur te worden van een Anthropologisch instituut.

Le Capitaine Fracasse

1929 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1929. Romantiek van Alberto Calvacanti. Met o.a. Pierre Blanchar, Lien Deyers, Charles Boyer, Daniel Mendaille en Marguerite Moreno.

De berooide baron de Sigognac (Blanchar) ontvangt op zijn vervallen manoir in Gascogne (in de Dordogne in het Zuid-Westen van Frankrijk) een theatergroep. Verliefd op het jonge talent Isabelle (Deyers) besluit hij het reizende toneelgezelschap te volgen. Onderweg kan hij bewijzen wat hij waard is als ze worden overvallen door roverhoofdman Agostin (Mendaille) en zijn bende. Als de snel schermende edelman slaat hij de gehele bende van zich af en gaat voortaan door het leven als de onverschrokken held, de legendarische Capitaine Fracasse; in die hoedanigheid was de weg open voor nog veel meer avonturen. Deze zwijgende film kwam uit vlak voordat de geluidsfilm in Europa zijn intrede deed en zo raakte dit werk algauw in het vergeetboek. In 2000 restaureerde Lobster Films in opdracht van de Frans-Duitse cultuurzender ARTE met steun van het Conseil régional d'Aquitaine de film en Michel Portal componeerde er een score bij. Het scenario is van regisseur Cavalcanti en Henry Wulschleger naar een roman van Théophile Gautier. Het camerawerk is van Pierre Benoît en Paul Portier. Een voor cinefielen niet te versmaden werk. Talloze keren herverfilmd. Oorspronkelijke lengte: 2.900 meter.

L' Homme du large

1920 | Drama

Frankrijk 1920. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Roger Karl, Jaque Catelain, Marcelle Pradot, Claire Prélia en Suzanne Doris.

Een bewerking van de novelle Un drame au bord de la mer, een minder bekend werk van Honoré de Balzac. Is eveneens een van de eerste lange speelfilms van Marcel Lherbier. Hoofdpersoon is de zee, weergegeven in al haar nuances en met een opmerkelijke liefde voor de natuur. Een geschiedenis die baadt in een intense schoonheid, verteld met een zeldzame beheersing van de filmtaal.