Jean Tissier

Acteur

Jean Tissier is acteur.
Er zijn 88 films gevonden.

Sex shop

1972 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1972. Komedie van Claude Berri. Met o.a. Claude Berri, Juliet Berto, Nathalie Delon, Jean-Pierre Marielle en Béatrice Romand.

Een noodlijdende boekhandelaar maakt op advies van een vriend van zijn winkel een seksshop. Zowel zijn handel als clientèle geeft hem de indruk dat het eigen huwelijksleven toch wel erg fantasieloos is, maar na de frustrerende ervaringen met groepsseks kiest hij toch voor het comfort van een simpeler huwelijksrelatie en de verkoop van Maoïstische boeken, 'die immers óók goed lopen!' Rake en herkenbare typeringen houden al te makkelijk effectbejag in deze satire op de seksrage in evenwicht en vooral Berto als de volgzame echtgenote in slaapkameracrobatiek en Marielle als ondernemende flierefluiter zijn onweerstaanbaar komisch. Scenario van de regisseur.

La veuve Couderc

1971 | Drama, Thriller

Italië/Frankrijk 1971. Drama van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Simone Signoret, Alain Delon, Ottavia Piccolo, Jean Tissier en Monique Chaumette.

Een uit de gevangenis ontsnapte jongeman wordt hulp op de boerderij van een weduwe en ondanks het leeftijdsverschil haar minnaar. De schoonvader van de vrouw geeft hem echter aan bij de gendarmerie. Deze degelijke Simenon-verfilming wordt gedomineerd door de combinatie Signoret-Delon die ondanks haar grimmigheid en zijn wantrouwen een ongewoon, maar overtuigend liefdespaar vormen. Scenario van de regisseur en Pascal Jardin. Het camerawerk is van Walter Wottitz.

La Grande lessive

1968 |

Frankrijk 1968. Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Bourvil, Francis Blanche, Jean Poiret, Karin Balme en Michael Lonsdale.

Leraar merkt dat schoolprestaties fataal beïnvloed worden door tv-kijken en weet antennes op huizen van leerlingen onklaar te maken. Zowel de politie als de tv-stations komen in het geweer tegen 'gevaarlijke maniak'. Satire op tv-verslaving was in jaren zestig misschien actueler dan nu, maar levert nog steeds vermakelijke wraak vanuit concurrerend medium met karikaturaal spel.

Deux billets pour Mexico

1967 | Thriller

Italië/Duitsland/Frankrijk 1967. Thriller van Christian-Jaque. Met o.a. Peter Lawford, Ira von Fürstenberg, Maria Grazia Buccella, Horst Frank en Werner Peters.

Carlos (Lawford) is in Berlijn getuige van de ontvoering van een belangrijk personage met een kennelijk zeer gewild koffertje. Hij slaagt er in het genoemde object te bemachtigen en ontdekt dat er een zeer geheim document in zit. Vanaf dat moment wordt hij zonder ophouden zowel door de zware jongens als door de CIA achtervolgd. Deze film verrijkt het werk van de regisseur net als al zijn andere producties vanaf de jaren 1960-70 in geen enkel opzicht. Een stripverhaal voor iedereen, gezien de oppervlakkige personages en de conventionele situaties. Wat betreft de uitvoering een echte B-film. Naar een boek van Robert Sheckley. Christian- Jaque heet in werkelijkheid Cristian Maudet.

Les Compagnons de la Marguérite

1966 |

Frankrijk/Italië 1966. Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Claude Rich, Paola Pitagora, Francis Blanche, Catherine Rich en Michel Serrault.

Restaurateur van oude handschriften gebruikt zijn talent om zonder administratieve rompslomp van frigide echtgenote af te komen en zoekt echtpaar om mee te ruilen. Advertentie wekt wantrouwen van inspecteur van zedenpolitie die zelf mooie maar veeleisende vrouw heeft. Zoals vaker zijn Mocky's ideeën - ditmaal met valse papieren bekrachtigde partnerruil - beter dan regie en uitwerking, maar arsenaal van komische acteurs grijpt kansen tot venijnige karikaturen aan met graagte.

Le Jardinier d'Argenteuil

1966 | Komedie

Frankrijk/Duitsland 1966. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Curd Jürgens, Pierre Vernier en Alfred Adam.

Een bejaarde tuinman fabriceert valse francs voor beperkt eigen gebruik, tot zijn peetzoon hem aanzet tot verdere exploitatie. Daardoor komt hij in contact met gokkende rijkaards aan de Côte d'Azur. De komedie hinkt op verschillende ideeën en voltrekt zich in een landerig tempo. De rol van Gabin is goed, maar veel vaker gezien. Het scenario is van de regisseur, François Boyer en Alphonse Boudard. Het camerawerk is van Walter Wottitz. Ook bekend als: TULIPE.

Le Voci Bianche

1964 | Komedie, Historische film, Romantiek

Italië/Frankrijk 1964. Komedie van Pasquale Festa Campanile en Massimo Franciosa. Met o.a. Paolo Ferrari, Anouk Aimée, Vittorio Caprioli, Claudio Gora en Graziella Granata.

Gecastreerde contratenors zijn risicoloos gezelschap voor getrouwde, adellijke dames, hetgeen een zanger die door een list aan de operatie is ontsnapt, ongekende mogelijkheden biedt. De sterbezetting en de fantasierijke pruikentijd-aankleding weten uitbundig te verhullen, dat de regie en het scenario de meeste kansen van het gegeven hebben laten liggen. Ferrari is te weinig schelms voor de hoofdrol.

Un drôle de paroissien

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Jean Poiret, Jean Tissier, Jean Yonnel, Véronique Nordey en Marcel Pérès.

‘Heer, geef me een teken’, smeekt berooide aristocraat George (Bourvil), geknield in zijn Parijse buurtkerk. Nog geen seconde later wordt zijn smeekbede verhoord met het geluid van klinkende munten in de collectebus aan de muur. Voilà, George wordt collecterover, zodat hij zijn tijd kan wijden aan le Seigneur en zich - volgens zijn eigen waterdichte logica - niet hoeft te verlagen tot werk. Een zachtaardige, mild bevoogdende komedie met voorzichtige maatschappijkritiek, gefilmd in en rond een tiental verschillende kathedralen in de Franse hoofdstad. Ook bekend als Deo gratias.

Le Bon roi Dagobert

1963 | Komedie, Historische film

Frankrijk/Italië 1963. Komedie van Pierre Chevalier. Met o.a. Fernandel, Gino Cervi, Marthe Mercadier, Pascale Roberts en Darío Moreno.

Een jongetje moet als strafwerk een opstel maken over Koning Dagobert en fantaseert dan avonturen van de vorst die echter de trekken aanneemt van zijn vader, en die ten strijde trekt tegen zijn verraderlijke broer die zich in Reims wil laten kronen. Gul denkt hij zijn vader vijf concubines toe. Deze anachronistische komedie - waarbij Mata-Hari opduikt in de zevende eeuw - blijft ondanks vijf scenarioschrijvers steken in de uitwerking van het kansrijke idee. De fantasieloze regie laat alles over aan typeringen van de beproefde komieken, maar alleen Cowl als pietluttige beul is in een te kort optreden ècht leuk.

Un Chien dans un jeu de quilles

1962 | Komedie

Frankrijk/Italië 1962. Komedie van Fabien Collin. Met o.a. Christian Marquand, Elke Sommer, Danièle Evenou, Madeleine Barbulée en Roland Armontel.

Een excentrieke plattelandsfamilie wordt in beroering gebracht door de komst van een geheimzinnige jongeman, die zegt een aristocraat te zijn. Men vermoedt echter dat hij de gentleman-inbreker is die de villa's in de omgeving onveilig maakt. Niettemin worden alle dochters van het gezin verliefd op hem, wat hij zich met welwillende charme laat welgevallen. Deze weinig geslaagde poging tot een elegante komedie doet naast veel flauwiteiten pogingen tot poëtische stylering die vooral pretentieus zijn. Zwak spel, al geeft Marquand zijn standaardpersonage van 'homme fatale' enige welkome ironie mee.

Règlements de comptes

1962 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1962. Misdaad van Pierre Chevalier. Met o.a. Daniel Gélin, Dany Carrel, René Dary, Bryant Haliday en Noël Roquevert.

Een Amerikaanse gangster ontsnapt uit de gevangenis in Marseille. Hij wil de poet van een jaren eerder gepleegde Parijse overval ophalen, maar anderen zijn daar ook in geïnteresseerd en zij proberen hem quasi-behulpzaam op een dwaalspoor te leiden. Het weinig oorspronkelijke, maar in de verfilming kansrijke scenario gaat de mist in door de houterige regie. Door dit laatste mislukt zelfs een spectaculair bedoelde scène op de daken van de Notre-Dame.

Les Vierges

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Charles Aznavour, Gérard Blain, Francis Blanche, Jean Poiret en Stefania Sandrelli.

Een episodenfilm waarin vijf jonge burgermeisjes hun seksuele onervarenheid gebruiken om uit diverse motieven uiteenlopende heren aan zich te binden, met soms ook voor henzelf frustrerend resultaat. Dit cynische vijfluik is wisselend van toon en kwaliteit, maar niettemin te weinig gevarieerd in thematische behandeling. De combinatie van onbekende, onervaren actrices met geroutineerde tegenspelers werkt soms precies tegen de strekking in. Sfeervol gefotografeerd door Eugen Schufftan.

Le Motorizzate

1962 | Komedie

Spanje/Italië/Frankrijk 1962. Komedie van Camillo Mastrocinque. Met o.a. France Anglade, Walter Chiari, Pierre Doris, Sophie Desmarets en Michel Galabru.

Een reeks komische sketches zonder onderling verband over de gevolgen van een verkeerschaos en de hebbelijkheden van automobilisten. De film wisselt voor de hand liggende grappen (een non achter het stuur) met origineler vondsten (een werkloze in politie-uniform geeft instructies die tot overtredingen leiden die hij voor eigen rekening verbaliseert), maar er wordt over de hele linie aanstekelijk (over)geacteerd. Chiari als belaagde voetganger is de leukste. Een onvoorziene grap is dat de destijds zeer overdreven verkeersdrukte door de werkelijkheid inmiddels ver is overtroffen.

L' Assassin viendra ce soir

1962 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1962. Misdaad van Jean Maley. Met o.a. Francois Deguelt, Raymond Souplex, Renée Cosima, Gilbert Gil en Pierre Doris.

Een reeks schijnbare hartaanvallen blijken moorden te zijn die met een dodelijk gas werden gepleegd. Het spoor van de politie leidt naar een parfum-laboratorium. Een B-film zonder kraak of smaak die de oude feuilletonfilms met bizarre scènes en spectaculaire achtervolgingen wil naäpen, maar die faalt in de slordige uitwerking. Er zijn wat melige grappen van tweedeplanskomieken.

Les Snobs

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Francis Blanche, Jacques Dufilho, Jean Galland, Gérard Hoffmann en Elina Labourdette.

De directeur van een zuivelcoöperatie in Normandië is in de melk verdronken en de vier adjunctdirecteuren komen in het geweer om zich als opvolger te laten kiezen. Ieder heeft eigen tactiek en kruiwagens, maar de jongste bespeelt met succes het snobisme van de plattelands-notabelen. Deze nogal venijnig uitgevallen satire krijgt haar voornaamste scherpte door de gewoonlijk tweede- of derde plansacteurs naar voren te halen die van hun rollen ongegêneerde karikaturen maken.

Les Godelureaux

1961 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1961. Komedie van Claude Chabrol. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Bernadette Lafont, Charles Belmont, Jean Tissier en Sacha Briquet.

Eigengereide jonge snob is slachtoffer van een practical joke van zijn kennissenkring. Hij wreekt zich door de vriendin van rijkeluiszoon af te troggelen en haar vervolgens de bons te geven. Ze troost zich snel met een Amerikaan. Een van de dwarse satires waarmee Chabrol zich in het begin van zijn carrière de woede van pers en publiek op de hals haalde. Film over 'versierde leegte' is daarmee niet lege film, al kan voor wie geen afstand neemt tot irritante personages, ergernis makkelijk overslaan. Brialy is perfect.

La Fille du torrent

1961 | Drama

Frankrijk/Italië 1961. Drama van Hans Herwig. Met o.a. Alida Valli, Anita Höfer, Robert Etcheverry, Alain Quercey en Jean Tissier.

Een weduwe probeert haar volwassen zoons geheel aan zich te binden, maar slaagt er uiteindelijk niet in om het huwelijk van de jongste zoon met een aantrekkelijk weesmeisje te saboteren. Dit opgeklopte melodrama wordt ontoereikend geregisseerd en in de voornaamste rollen ook nog eens uiterst zwak gespeeld. Valli is een uitzondering als de bezitterige moeder.

La Bride sur le cou

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean Aurel en Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Michel Subor, Jacques Riberolles, Josephine James en Claude Brasseur.

Een fotomodel probeert geliefde - die een rijke Amerikaanse boven haar verkiest - jaloers te maken met een andere man, maar wordt echt verliefd op de plaatsvervangende partner. Deze simpele komedie vol onnodige en onwaarschijnlijke complicaties was een eigen produktie van Bardot die de debutant Aurel liet vervangen door Vadim (die in zijn films zelden gevoel voor humor etaleert en hier minder dan ooit). Nu bekende namen bij de bijrollen geven de film enige curiositeitswaarde, naast het animo van Bardot die de flauwiteiten ook niet redt.

Dossier 1413

1961 | Mysterie

Frankrijk 1961. Mysterie van Alfred Rode. Met o.a. Claudine Dupuis, Jean Danet, Dora Doll, Henri Vilbert en Jaques Dumesnil.

De moord op een jonge vrouw brengt een detective op het spoor van een chantagecomplot vanuit een privé-kliniek, met vertakkingen in het Parijse nachtclub-circuit. B-film met een verwarrend scenario dat door loze pretenties van de vormgeving er niet beter op wordt.

Vous n'avez rien à déclarer?

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Clément Duhour. Met o.a. Jean Poiret, Pierre Mondy, Jacqueline Maillan, Jean Richard en Michel Serrault.

Een gedeputeerde heeft zijn dochter uitgehuwelijkt aan een rijke graaf. De op het meisje verliefde zangleraar verstoort vervolgens de huwelijksreis per trein zó dat de echtgenoot impotent wordt en van zijn psychiater herstel moet zoeken bij een andere vrouw. De vaudeville-klucht vol persoonsverwarringen kreeg een sterke rolbezetting van specialisten in het genre, maar de regie weet toneel-effecten niet naar film te vertalen.

Marie des Isles

1959 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk/Italië 1959. Avonturenfilm van Georges Combret. Met o.a. Belinda Lee, Magali Noël, Folco Lulli, Alain Saury en Jacques Castelot.

Een aan een corrupte despoot uitgehuwelijkte vrouw gaat met hem naar het 17e-eeuwse Martinique, waar ze de zeekapitein hervindt op wie ze vóór haar huwelijk verliefd was. Samen met hem bindt ze de strijd tegen de piraten aan. Deze driestuiversromantiek had onderhoudende kitsch à la ANGELIQUE kunnen opleveren, maar de amechtige regie maakt er niets van, terwijl de acteurs alleen maar desinteresse demonstreren.

Bobosse

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Etienne Périer. Met o.a. François Périer, Micheline Presle, Elizsabeth Manet, Jacques Jouanneau en Armanda Navarre.

Een acteur die een stuk speelt over een man die het vertrek van zijn echtgenote filosofisch incasseert, wordt privé met dezelfde situatie geconfronteerd, bedrinkt zich en wil het toneel niet meer op. In de kleedkamer vertelt zijn teruggekeerde vrouw hem een doorzichtige leugen die hij al te graag wil geloven. Deze filmversie voegt aan het spitse toneelstuk van André Roussin niets eigens toe, maar registreert de briljante rol van Périer die er in het theater ook succes mee had. Acteur en debuterende regisseur zijn geen familie.

A pied, à cheval et en voiture

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Maurice Delbez. Met o.a. Noël-Noël, Denise Grey, Sophie Daumier, Gil Vidal en Darry Cowl.

Een werknemer in een begrafenisonderneming heeft een afkeer van auto's, maar koopt er toch een om indruk te maken op de sjieke schoonouders van zijn dochter. Veel pech bevestigt al zijn vooroordelen. Deze slechts bij vlagen grappige komedie biedt de gelegenheid bekende acteurs aan het begin van hun carrière te zien.

L' Inspecteur aime la bagarre

1956 | Drama, Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1956. Drama van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Nicole Courcel, Louis Velle, Bernard Dhéran en Albert Dinan.

De moord op een vliegtuigconstructeur en diefstal van een plan voor revolutionaire atoomaandrijving worden toegeschreven aan de aanstaande schoonzoon. Diens tweelingbroer neemt zijn plaats in om zijn onschuld te bewijzen, maar krijgt te maken met een argwanende politie en een gangster die de feitelijke schuldige is. Meurisse geeft als politie-inspecteur zijn rol veel meer ironie dan waarin het geforceerde scenario van deze onderhoudende B-film oorspronkelijk voorzag.

Et Dieu... créa la femme

1956 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1956. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Curd Jürgens, Jean-Louis Trintignant, Jane Marken en Jean Tissier.

Het Zuid-Franse Saint Tropez was nooit meer hetzelfde nadat de zwoele, 22-jarige Brigitte Bardot in haar doorbraakrol voor een internationale sensatie had gezorgd. Onder regie van haar eerste echtgenoot en motor achter haar wulpse imago, speelt 'BB' een rusteloos meisje dat in het kustplaatsje trouwt met de broer van de man op wie ze verliefd is. Met haar losse lange haren en blote voeten (dansscène in een bar!) was Bardot een compleet andere verschijning dan tijdgenoten als Marilyn Monroe of Audrey Hepburn. 'Een duivelse vrouw', bestempelde het Vaticaan haar eens.

Alerte au deuxième bureau

1956 | Actiefilm

Frankrijk 1956. Actiefilm van Jean Stelli. Met o.a. Frank Villard, Geneviève Kervine, Martine Sarcey, Marc Cassot en Albert Dinan.

Een kapitein van de geheime dienst dringt zich in een spionagebende binnen, die geheime defensie-documenten heeft bemachtigd. Deze spionagefilm heeft onvoldoende tempo en te veel cliché-elementen, tot aan de spannende en nogal spectaculair gefilmde finale waarin een helikopter een belangrijk aandeel heeft.

Papa, maman, ma femme et moi

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Robert Lamoureux, Nicole Courcel, Gaby Morlay, Fernand Ledoux en Elina Labourdette.

Robert en Catherine uit PAPA, MAMAN, LA BONNE ET MOI zijn nu getrouwd, maar wonen nog in bij zijn ouders. Het praktische ongemak wordt na de geboorte van een tweeling steeds groter, zodat de grootouders zich - niet van harte - willen wegcijferen en buiten Parijs gaan wonen. Rake en vaak geestige observaties in een plezierig tempo, al blijft de komedie vaak wat al te angstvallig vriendelijk.

La Rue des bouches peintes

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Françoise Christophe, Jean Danet, Paul Bernard, Louis Seigner en Denise Grey.

Een journalist treft in een Marokkaans bordeel een prostituée die door haar wraakzuchtige en machtige echtgenoot gedwongen werd tot het rosse leven. Als ze dat niet zou doen, dan zou haar minnaar geruïneerd worden. Bij een confrontatie met de journalist sterft de sadistische echtgenoot aan een beroerte, zodat niets een happy end in de weg staat. Een treinromannetje van Maurice Dekobra werd in gepaste kitsch-stijl verfilmd, met vermakelijk resultaat. Fraai camerawerk.

Ces sacrées vacances

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Sophie Desmarets, Pierre Destailles, Julien Carette, Jean Carmet en Pauline Carton.

Een arbeidersgezin gaat met vakantie in een oude auto die ze onderweg voor veel geld verkopen aan een Amrikaanse verzamelaar. Hun onverwachte rijkdom wekt de verdenking van de politie en doet hen in de cel belanden. Deze simpele komedie is de aanleiding voor een losse reeks episodes die mede dank zij een uitgelezen reeks karakterspelers onderhoudend worden gepresenteerd.

Papa, maman, la bonne et moi

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Robert Lamoureux, Nicole Courcel, Gaby Morlay, Fernand Ledoux en Madeleine Barbulée.

Een werkloze jonge advocaat kan niet aan een huwelijk denken, dus brengt hij zijn geliefde als dienstbode onder in zijn ouderlijk huis. Deze vriendelijke komedie over de verwikkelingen in een bourgeois-gezin onthoudt zich van al te dolle kluchteffecten, maar kabbelt daardoor ietwat sloom voort zodat het dwaas optreden van De Funès als excentrieke buurman zeer welkom is. Het ironisch commentaar van de held steunt al te zeer op verbale spitsvondigheden.

Le Vicomte de Bragelonne

1954 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Italië/Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Fernando Cerchio. Met o.a. Georges Marchal, Dawn Addams, Florence Arnaud, Jacques Dumesnil en André Falcon.

Bragelonne heeft voor koning Lodewijk XIV een verdrag met Engeland tot stand gebracht, tot ergernis van kardinaal Mazarin die een verbond met Spanje wilde. Na dood de van Mazarin wordt een complot om de vorst van zijn troon te stoten en te vervangen door zijn tweelingbroer (Man met het IJzeren Masker) verijdeld door Bragelonne met behulp van de drie musketiers. De nadruk op alleen duels en achtervolgingen maken de intriges uit de roman van Alexandre Dumas moeilijk te volgen, maar resulteren in een oppervlakkige onderhoudende film. Herfst geeft de landschapsopnamen een fraaie kleur.

La Belle de Cadix

1953 | Muziek

Spanje/Italië 1953. Muziek van Raymond Bernard. Met o.a. Luis Mariano, Carmen Sevilla, Jean Tissier, Claude Nicot en Claire Maurier.

Filmploeg komt in Spaans dorpje operette [KL]La belle de Cadiz[KLE] verfilmen en kiest jonge zigeunerin voor vrouwelijke hoofdrol die gespeelde sc[KA2]enes en realiteit niet uit elkaar kan houden en na opname van happy ending zich [KA2]echt met ster getrouwd waant. Geheel van filmopnamen geeft ietwat extra-humor aan standaard operettefilm rond zangidool Mariano en vaste partner Sevilla (die in elk geval mooi is om naar te kijken).

Alerte au sud

1953 | Avonturenfilm, Sciencefiction

Italië/Frankrijk 1953. Avonturenfilm van Jean Devaivre. Met o.a. Erich von Stroheim, Gianna Maria Canale, Jean-Claude Pascal, Peter van Eyck en Lia Amanda.

Commandant van U-boot heeft in Afrikaanse woestijn zender van dodelijke straal geïnstalleerd die overvliegende Franse vliegtuigen laat verongelukken. Luitenant van Vreemdelingenlegioen weet met behulp van dubbelspionne fort binnen te dringen en waarschuwt leger. Avonturenfilm met SF- elementen heeft op scenario-niveau op hol geslagen fantasie waar vormgeving al te braaf ver achter blijft. Reeks van verwikkelingen en melodramatisch acteren houden aandacht geamuseerd vast.

Une caprice de Caroline Chérie

1952 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1952. Historische film van Jean Devaivre. Met o.a. Martine Carol, Jacques Dacqmine, Jean-Claude Pascal, Véra Norman en Denise Provence.

Caroline, de echtegenote van een generaal is met haar man in bezet Italië waar hij zich ontpopt als ontoombare rokkenjager. Ze neemt wraak door heftig te flirten met een Italiaan die echter een rebellenleider is en haar ontvoert. Het vervolg op een succesformule waarin de hoofdrollen nog altijd het lonken niet kunnen laten. Dat de vluchtige staten van ontkleding van Carol ooit voor uiterst gewaagd golden is nu veel verbazingwekkender dan al haar avontuurtjes. Scenario van Jean Anouilh naar een roman van Cecil Saint-Laurent. Camerawerk van André Thomas.

L'île aux femmes nues

1952 | Erotiek, Komedie

Frankrijk 1952. Erotiek van Henri Lepage. Met o.a. Jane Sourza, Armand Bernard, Felix Oudart, Lili Bontemps en Jean Tissier.

Frans onding dat bij het begin van de jaren vijftig de aandacht trok door wat onschuldig naakt. Ontstellend slecht. Je moet eigenlijk deze film gezien hebben om te weten wat bedoeld wordt met 'puinhoop'.

Le furet

1949 | Misdaad

Frankrijk 1949. Misdaad van Raymond Leboursier. Met o.a. Pierre Larquey, Pierre Jourdan, Jacques Baumer, Michel Peres en Héléna Manson.

Een nauwkeurige bewerking van de roman [KL]Crimes [KA2]a vendre[KLE] van de vandaag de dag nog altijd veel gelezen Belg Stanislas-Andr[KA1]e Steeman. Zijn beroemde Monsieur Wens (Jourdan) ontdekt hoe `Le Furet` (Larquey) de dader van verscheidene misdaden is, wanneer hij ze thuis ten overstaan van getuigen voorspelt, en ook voor zijn kristallen bol in de hoedanigheid van helderziende. Vindingrijk (zelfs wat te veel), maar heel goed gespeeld en gefilmd door wat voor een behoorlijk ambachtsman kan doorgaan, hoewel hij vandaag de dag in het vergeetboek is beland. Een slimmerik, die kan bewijzen of het hier om een complete versie gaat.

La femme nue

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van André Berthomieu. Met o.a. Giselle Pascal, Michèle Philippe, Paulette Dubost, Germaine Charley en Yves Vincent.

Verfilming van het stijve en ouderwetse drama van Henri Bataille. Met het verstrijken der jaren is dit verhaal 'waarin men zich uit smart van het leven berooft' onbedoeld grappig geworden.

Gigi

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Danièle Delorme, Gaby Morlay, Frank Villard, Yvonne de Bray en Jean Tissier.

De 16-jarige Gigi wordt door een grootmoeder en een tante - oude courtisanes - opgevoed als toekomstige maîtresse van rijke heren. Ze moet debuteren bij een jeugdige bon vivant, die haar dwarsheid een welkome verademing vindt tussen zijn andere avontuurtjes. Het verhaal van Colette is minder rooskleurig dan het in de latere Hollywood-musical zou lijken; ondanks goed acteren van iedereen is deze eerste verfilming veel minder stijlvol dan de film van Minnelli. Audry was overigens de eerste en heel lang ook de enige naoorlogse vrouwelijke regisseur in Frankrijk.

Fandango

1949 | Komedie, Musical

Frankrijk 1949. Komedie van Emile E. Reinert. Met o.a. Luis Mariano, Ludmilla Tchérina, Jean Tissier, Raymond Bussières en Annette Poivre.

Een werkloze zanger wordt verliefd op een serveerster in een noodlijdend dorpshotel dat hij samen met haar vergeefs rendabel probeert te maken, hoewel er toch een happy end komt. Deze Franse poging tot een musical komt meer in de buurt van een zouteloze operette, hoewel er met Tissier en Bussières nog wel enige komische momenten zijn. Verder alleen voor de vroegere bewonderaars van tenor Mariano.

Une mort sans importance

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Yvan Noé. Met o.a. Suzy Carrier, Marcelle Géniat, Andrée Debar, Pierrette Caillol en Jeanne Fusier-Gir.

De vergeten Yvan Noemann (1896-1963) was journalist, romanschrijver, producent, regisseur en vooral toneelschrijver. Hier brengt hij een van zijn eigen stukken op het witte doek. Een komedie met echte galgehumor en allerlei onwaarschijnlijkheden. In deze venijnige schets van een geduchte familie gaat het om een pact dat is gesloten met 'De dame met de zeis'. Yvan Noé beperkt zich tot het filmen van de dialogen. Cinematografisch stelt het niets voor. Een goede acteursprestatie en een grappig scenario.

Toute la famille était là

1948 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1948. Komedie van Jean de Marguenat. Met o.a. Marguerite Pierry, Katherine Kath, Jacqueline Roman, Milly Mathis en Germaine Stainval.

Naar een roman van Henri Falk over de Parijse avonturen van een zonderlinge figuur uit de provincie, die zijn geluk beproeft in het chanson. Op het moment dat het succes zich aandient, komt zijn familie bij hem langs en vader gebiedt de verloren zoon in de vleeswarenzaak van de familie te komen werken. Daar vindt hij dan zijn vertrouwde omgeving terug. Typerend voor wat er destijds aan Franse kwaliteit voorhanden was en voorzien van een ouderwets en verouderd scenario. Ook bekend als LE PORC-EPIC en LE SEDUCTEUR INGENU.

Métier de fous

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Sylvia, Lisette Lanvin, Madeleine Barbulée, Henri Guisol en Jean Tissier.

Het lukt hem maar niet een komedie af te ronden en deze (erg) Parijse schrijver wordt door de theaterdirecteur meegenomen naar de Côte d'Azur. Daar spelen de acteurs zonder zijn medeweten verschillende variaties op het thema liefdesverdriet, die uitmonden in allerlei misverstanden. Vervolgens krijgt de dramaturg weer inspiratie. Hunebelle heeft ten onrechte een slechte reputatie verworven. Deze vakkundige technicus weet een plot levendig te sturen en weet acteurs ten volle te benutten in wat niet meer is dan een, zij het schitterend neergezette, losse schets.

Les casse-pieds

1948 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Bernard Blier, Jean Tissier, René Blancard en Henri Crémieux.

Met Les Fâcheux van Molière als uitgangspunt stelt Noël-Noël een onderzoek in wie de typische lastposten van de moderne tijd zijn en demonstreert dat - door middel van vijftien in beeld gebrachte episodes, de proloog en epiloog meegeteld - binnen zijn kennissenkring om te ontdekken dat hij zich daarmee zelf tot een lastpost voor zijn vrienden maakt. Noël-Noël is niet de meest scherpe komiek en houdt zich ook in het door hem geschreven scenario minzaam op de vlakte, terwijl de demonstratie door alle ontwikkelingen sindsdien is voorbijgestreefd. Blijft tamelijk oorspronkelijke, vriendelijke komedie over. Het camerawerk is van Léonce-Henry Burel. Ook bekend als LES FÂCHEUX MODERNES en PARADE DU TEMPS PERDU.

La veuve et l'innocent

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Cerf. Met o.a. Jean Tissier, Sophie Desmarets, Raymond Bussièrs, Jean Desailly en Saturnin Fabre.

Een misdaad-komedie waarin de guillotine gestolen is, zodat een onschuldig ter dood veroordeelde niet geëxecuteerd kan worden. Een stelletje dat op huwelijksreis is, heeft die valbijl bij zich. De komische situaties, de gevatheden en de reeks goede bijrollen waarop de Franse cinema toen nog het patent bezat, vormen de essentie van de film. De maker is in hoofdzaak een scenario- en dialoogschrijver en neemt slechts zo nu en dan achter de camera plaats.

Si jeunesse savait

1947 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1947. Fantasy van André Cerf. Met o.a. Jules Berry, Suzet Maïs, Saturnin Fabre, Jean Tissier en Paul Azaïs.

Een dramatische komedie met een afgezaagde fantasie als thema. De genius zit gevangen in een fles, komt vrij en verleent zijn weldoener de mogelijkheid zijn leven opnieuw te beginnen. Uiteenlopende maar weinig originele en weinig interessante verwikkelingen. In de filmische aanpak is dan ook alleen aandacht aan de acteurs besteed. Zij zijn het die in werkelijkheid de film maken en zeker geldt dat ook voor de bijzonder goede bijrollen, kenmerkend voor de Franse film van destijds.

Le Diamant de cent sous

1947 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Suzy CArrier, Noëlle Norman, Marcelle Monthil, René Dary en Raymond Pellegrin.

Tamme politiekomedie rond een gestolen diamant. Er wordt meer gepraat dan gehandeld en de film lijdt nogal aan een gebrek aan middelen. Toch nog het aanzien waard dankzij de fantasie en het opgewekte spel.

La dame d'onze heures

1947 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1947. Mysterie van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Micheline Francey, Pierre Renoir, Gilbert Gil en Pierre Louis.

Een detective is door zijn vriend ingeschakeld om chantage van en dreigbrieven aan zijn vader te onderzoeken, waarna de vriend zelf wordt vermoord. Er vallen nog meer slachtoffers in de familie vóór het spoor leidt naar de aanstaande schoonzoon. Conventioneel en al te snel voorspelbaar 'wie is de dader' verhaal is vooral het aanzien waard vanwege de bezetting van inmiddels overleden top-acteurs. Scenario van de regisseur en Jean-Paul Le Chanois naar de roman van Pierre Apestéguy. Camerawerk van René Gaveau.

La Kermesse rouge

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Paul Mesnier. Met o.a. Albert Préjean, Jean Tissier, Andrée Servilanges, Germaine Kerjean en Hélène Tossy.

Een ongelukkige liefde tussen een mondaine kunstschilder en zijn vrouw, zelf artieste, in het Parijs van de jaren 1890-1900. Hij veroorzaakt onopzettelijk de dood van zijn vrouw en pleegt bij een brand zelfmoord. Een onverbeterlijke draak. De vlammen springen er letterlijk en figuurlijk vanaf, want het thema dient er vooral voor de fameuze brand in de Bazar de la Charité te beschrijven. Deze opnamen zijn de enige die de film de moeite waard maken, de rest is van geen belang.

L' Homme traqué

1947 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Robert Bibal. Met o.a. Marcel Herrand, Jean Tissier, Louise Carletti, Fréhel en Hélène Pépée.

Een bewerking van de zeden- en politieroman van Francis Carco, die zich afspeelt in het Hallenkwartier van Parijs. Het vertrouwde sfeertje is aanwezig dankzij de decors van Louis le Barbenchon en het camerawerk van Alphonse Lucas. Deze alledaagse misdaadgeschiedenis verdient het eveneens gezien te worden om Herrand en Tissier.

Son dernier rôle

1946 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1946. Drama van Jean Gourguet. Met o.a. Gaby Morlay, Marcel Dalio, Jean Tissier, Jean Debucourt en Georges Chamarat.

Een bewerking - door Jean Paul Lechanois - van een huilerig melodrama naar de roman van Lajos de Zilahy over een actrice die opgegeven is door de artsen en die haar laatste rol speelt: die van oude dame. Ze trekt zich terug in Annecy voordat ze naar Parijs terugkeert om te sterven bij haar minnaar. Het is moeilijk dit scenario zo te verfilmen dat het niet ongewild belachelijk wordt.

Rendez-vous à Paris

1946 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Gilles Grangier. Met o.a. Annie Ducaux, Marguerite Moreno, Jacqueline Carrel, Odette Talazac en Gabrielle Robinne.

Een verwarrend verhaal over passie, jaloezie, liefde en vriendschap aan boord van een passagiersboot. Een dergelijk scenario à la Bernstein is niet eenduidig, maar vast staat dat Grangier een goede technicus is en de kunst verstaat zijn acteurs te kiezen en te regisseren.

On demande un ménage

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Maurice Cam. Met o.a. Saturnin Fabre, Jean Tissier, Robert Dhéry, Denise Grey en Marguerite Deval.

Een middelmatige bewerking voor het witte doek van deze muffe komedie vol misverstanden van Jean de Létraz. De jacht op de schat bij een zonderling kind maakt het nog wat ingewikkelder. Alleen het optreden van de acteurs Tissier en vooral Fabre redt deze film van de ondergang.

Leçon de conduite

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Odette Joyeux, André Alerme, Gilbert Gil, Maurice Baquet en Yves Deniaud.

Een jong, rijk krengetje wordt ontvoerd door een jongen en gevangen gehouden aan de bosrand. Echter in alle eer en deugd: hij wil haar talrijke huishoudelijke karweitjes bijbrengen. Totdat er echte amateur-gangsters opduiken...het loopt echter allemaal af met een huwelijk. Deze door Gaston Modot en Georges Lacombe uitgebroede komedie mag bekeken worden aangezien de Grangier uit die jaren meer waard was dan de 'hofleverancier' van onder meer Jean Gabin en Fernandel die hij naderhand is geworden. Camerawerk van Philippe Agostini.

La Revanche de Roger la Hunte

1946 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. María Casares, Paulette Dubost, Simone Valère, Lucien Coëdel en Paul Bernard.

Verfilming van de zeer populaire roman van Jules Mary. De film ademt de sfeer van de 'gouwe ouwe' series van weleer. Bovendien gaat het hier om een van de eerste films van André Cayatte, toen hij zich nog niet bezighield met het aan de kaak stellen van het onrecht in de Franse samenleving. De spelprestaties dragen veel bij aan het vermaak dat deze film biedt.

L' Ennemi sans visage

1946 | Sciencefiction, Misdaad

Frankrijk 1946. Sciencefiction van Maurice Cammage en Robert-Paul Dagan. Met o.a. Louise Carletti, Jean Tissier, Frank Villard, André Fouché en Huguette Montréal.

Wheeler maakte een uitstekende bewerking van een detective van Stanislas-André Steeman. De regie van de film kan daar helaas niet aan tippen. Dit was de laatste film van Cammage die zich daarna terugtrok. Cammage mag dan niet altijd een slechte regisseur geweest zijn, de onbekende Dagan draagt absoluut niets bij. Wat rest is een grote aanstellerij-partij.

Faut ce qu'il faut

1946 | Oorlogsfilm, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1946. Oorlogsfilm van René Pujol. Met o.a. Pierre Lacquey, Jean Tissier, Marguerite Pierry, Déva Dassy en Marie Bizet.

Of hoe een oude vriend erin slaagt het weerzien tussen een jonge man, die voor de oorlog is opgeroepen, zijn vriendin en hun kind te vergemakkelijken. Louter een voor die tijd interessante film die nu niet meer te pruimen is.

Roger la Honte

1945 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Renée Devillers, Paulette Dubost, José Conrad, Madeline Suffel en Lucien Coëdel.

Eerste gedeelte van de verfilming van de populaire roman van Jules Mary die een mislukking in zijn tijd was. Zie LA REVANCHE DE ROGER LA HONTE.

Lunégarde

1945 |

Frankrijk 1945. Marc Allégret. Met o.a. Gaby Morlay, Jean Tissier, Giselle Pascal, Gérard Landry en Saturnin Fabre.

Een graaf, die door zijn vrouw is verlaten voor een louche minnaar en de hoop op een toneelcarrière, voedt zijn dochter uiterst streng op. Het meisje verleidt niettemin een jonge kasteelgast om op zoek te gaan naar haar moeder die ze niet kent. De moeder is vervallen tot diefstal en alcoholisme, maar blijkt tot een kloosterorde te zijn toegetreden als haar dochter haar vindt. Dit fraai gefotografeerde, maar gedateerde melodrama, naar een roman van Pierre Benoît, is moralistisch inconsequent, waardoor de puriteins opgevoede jonge gravin zich zonder bedenken in de armen werpt van de eerste de beste jongeheer. Curieus om een reeks bekende actrices zoveel jonger te zien.

Le Roi des Resquilleurs

1945 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1945. Komedie van Jean Devaivre. Met o.a. Rellys, Jean Tissier, André Gabriello, Suzanne Dehelly en Janette Batti.

Verschillende zaakjes worden door twee slechte zangers voor feestavonden bedacht en uiteindelijk gaan ze zich met chantage bezighouden. Vervolgens hebben ze grote plannen in de professionele sport maar alles blijkt onbeduidend. Weer een film die op maat gemaakt is voor de komiek Rellys maar Tissier is veel interessanter. Er hebben zich vijf mensen met het scenario en de dialogen beziggehouden: het resultaat is niet veel beter dan anders. Blijft over het werk van de acteurs en komedianten.

Le Cavalier noir

1945 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Gilles Grangier. Met o.a. Mila Parély, Nicole Maurey, Simone Valère, Michèle Philippe en Georgette Tissier.

In het Vlaanderen van de achttiende eeuw haalt een soort ouderwetse Tijl Uilenspiegel veel kwade streken uit met het hoofd van de tolambtenaren teneinde de gebieden terug te krijgen die men hem onterecht heeft ontnomen. Het einde van het liedje is dat hij trouwt met dochter van het hoofd in kwestie. Puur lopende band-werk, en zoals al het werk van Grangier zuiver commerciëel. Hoe dan ook, hij verstond zijn vak wel. Meeslepende muziek van Lopez en het is heel moeilijk Jean Tissier en Alerme te vergeten. Ook bekend als LE CHANT DU CAVALIER.

Le Capitain

1945 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1945. Romantiek van Robert Vernay. Met o.a. Claude Génia, Aimé Clariond, Lise Delamare, Sophie Desmarets en Danièle Delorme.

Op weg naar Parijs bevrijdt een jonge cadet een jonge aristocrate van haar geheimzinnige ontvoerders. Zo raakt hij betrokken in de strijd tegen een komplot van Florentijnse hovelingen tegen koning Lodewijk XIII. Deze romantische avonturenfilm naar de roman van Michel Zevaco geeft een goed gedocumenteerd beeld van de politieke intriges in het begin van de 17e eeuw. Er wordt met flair, en soms met ironie, geacteerd en de vormgeving is tamelijk spectaculair, hoewel soms wat langdradig. Het verhaal is opnieuw gefilmd in 1960.

L' Invité de la onzième heure

1945 | Sciencefiction, Thriller

Frankrijk 1945. Sciencefiction van Maurice Cloche. Met o.a. Roger Pigaut, Blanchette Brunoy, Jean Tissier, René Génin en Junie Astor.

Een jonge uitvinder ontdekt een geheimzinnige straal die zowel gedachten kan doorgronden als een dodelijke werking heeft. Omdat hij het fatale nut daarvan voor de militaire strategie beseft, wil hij zijn vinding geheim houden, maar een doortastende journalist komt achter de waarheid met noodlottige gevolgen voor zichzelf. Deze bescheiden, maar boeiende SF-film heeft de voor de ontstaansperiode kenmerkende pacifistische strekking die hem van het genre-gemiddelde onderscheidt. Het decor van een oude villa zonder enig modern comfort geeft een werkzaam contrast.

L' Extravagante mission

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Henri Calef. Met o.a. Henri Guisol, Mona Goya, Denise Grey, Jean Tissier en Martine Carol.

Een levensmoede man wordt van zelfmoord gered door een oplichter die hem vraagt een pakket documenten naar Indo-China te vervoeren. Onderweg ontdekt hij dat het de buit is van een grote oplichting. Hij probeert zich vergeefs te ontdoen van het pakket, maar het lukt hem alleen een medepassagiere te veroveren. Pretentieloze komedie laat sporadisch echt amusante scènes zien, maar de regie laat alle kansen liggen om er meer van te maken.

Fausse alerte

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Micheline Presle, Joséphine Baker, Gabrielle Dorziat, Lucien Baroux en Saturnin Fabre.

Twee Parijse onroerend goed-eigenaren haten elkaar terwijl hun kinderen van elkaar houden. Dankzij het feit dat zij elkaar weer tegenkomen in een gemeenschappelijke schuilkelder, zien de ouders onder het ritme van de bombardementen uiteindelijk hun kleingeestigheid ten overstaan van een oorlog in. Een magere intrige en een hele serie schilderachtige personages. Een minder interessante tweederangsfilm, die echter geen moment verveelt, in het omvangrijke en soms schitterende oeuvre van De Baroncelli.

Le Merle blanc

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Jacques Houssin. Met o.a. Saturnin Fabre, Georges Rollin, Julien Carette, Jean Tissier en Robert Dhéry.

Een geschiedenis over een verduisterde erfenis, uitbuiting van arbeiders en fabrieken. Maar de kwelgeesten staan zelf aan kwellingen bloot en deze komedie, naar een verhaal van Frédéric Boulet, eindigt in een huwelijk. Vrolijke personages. Als directeur van een schoensmeerfabriek heeft Saturnin Fabre als devies: 'De glans, dat ben ik!' Zijn zoon Jean Tissier verzamelt schoenen op z'n Buñuels en Carette is onvergetelijk in de rol van arbeider. Dankzij dit drietal acteurs is de film - zoals overigens al het werk van deze regisseur - nauwelijks verouderd.

Coup de tête

1944 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1944. Avonturenfilm van René Le Hénaff. Met o.a. Josseline Gaël, Gisèle Casadesus, Jeanne Fusier-Gir, André Alerme en Jean Tissier.

Roland Dorgelès deed zelf de bewerking van zijn boek voor deze film: een gangsterverhaal met een goede afloop. De regie is nauwkeurig en er wordt ontspannen in geacteerd. Zo ontspannen dat de personages eerder vermakelijk dan afschrikwekkend zijn. Ook het decor van Jacques Colombier is charmant.

Picpus

1943 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1943. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Juliette Faber, Gabrielle Fontan, Colette Régis, Héléna Manson en Maximillienne.

Er is een moord gepleegd op nummer 162 in de Rue de Picpus. Kort daarop volgen er nog meer, waarvan de moord op Mascouvin (Tissier) een zanger, het opmerkelijkst is, maar die niets te maken lijkt te hebben met de eerste moord. Commissaris Maigret (Pr[KA1]ejean) begint een onderzoek en ontmoet de oude scheepsarts Le Cloaguen (Delmont) die de niet onaanzienlijke gift van tweeduizend Francs gekregen heeft van een rijke Amerikaanse, Sheila Dumont, die hem zeer dankbaar zou zijn. Naar het boek van Georges Simenon Signé Pipcus wat eveneens de werktitel van de film was. Een waar speurdersdrama dat dreigt te verdrinken in de keur van personages. In latere MAIGRET- verfilmingen komt de commissaris dan ook beter uit de verf, maar voor Simenon-Maigret-liefhebbers is deze misdaadfilm een absolute must, die zij onder geen beding mogen missen. Het scenario is van Jean-Paul Le Chanois en het camerawerk is van Charlie Bauer. Werd in het jaar ervoor gedraaid toen het land door de Duitsers grotendeels bezet was om in de late winter van 1943 uit te komen in de donkere zalen. Mono.

L' Enfer des anges

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Louise Carletti, Jean Claudio, Jean Tissier, Sylvia Bataille en Bernard Blier.

Een meisje loopt weg uit het opvoedingsgesticht en leert vervolgens een jeugdige verschoppeling kennen, op wie ze verliefd wordt. Met dit goedbedoeld sociaal drama wordt geprobeerd sympathie te wekken voor verwaarloosde jongeren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van middelen van een barre smartlap, die in averechtse belachelijkheid uitpakken. De acteurs doen toegewijd hun best, maar zijn door de omstandigheden geen moment geloofwaardig.

Au bonheur des dames

1943 | Drama, Historische film

Frankrijk 1943. Drama van André Cayatte. Met o.a. Albert Préjean, Michel Simon, Blanchette Brunoy, Juliette Faber en Suzy Prim.

Oprichting van warenhuis voor damesconfectie in midden vorige eeuw leidt tot ondergang van kleine modewinkels. Nichtje van geruïneerde winkelier gaat als verkoopster in warenhuis werken en wordt verliefd op directeur, wat jaloezie van diens geldschietster tot gevolg heeft. Aan roman van Zola ontleend verhaal en acteursprestaties blijven boeiend, al heeft regisseur Cayatte in vroege film nog veel te leren.

Le Lit á colonnes

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Roland Tual. Met o.a. Fernand Ledoux, Valentine Tessier, Jean Marais, Odette Joyeux en Mila Parély.

Een gewetenloze gevangenisdirecteur eigent zich een partituur van de hand van een onschuldig veroordeelde, jonge musicus toe en geeft zichzelf uit voor de componist. Deze melodramatisch aangezette verfilming van een roman van Louise de Vilmorin levert pathetisch museumtoneel op, dat zich ook door de ster-bezetting met geamuseerde verbazing laat aanzien.

L'assassin habite au 21

1942 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Suzy Delair, Huguette Vivier, Jean Tissier en Pierre Larquey.

Rechercheur Wenceslas (Fresnay) ontdekt het adres van een seriemoordenaar, maar de moeilijkheid is dat het huis in kwestie een pension is met veel gasten. Wenceslas besluit te infiltreren, vermomd als priester. Zijn vriendin Mila Malou (Delair), een zangeres op zoek naar publiciteit, komt hem helpen. Dit debuut van auteur-cineast Clouzot bevat allerlei elementen die volgende films als Le corbeau en Les diaboliques vermaard zouden maken: een ingewikkelde moordzaak, seksuele spanning en wantrouwen jegens autoriteiten. L'assassin habite au 21 werd gedraaid tijdens de Duitse bezetting wat vooral voelbaar is in de ontknoping.

Premier rendez-vous

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Fernand Ledoux, Louis Jourdan, Jean Tissier en Gabrielle Dorziat.

Een professor van middelbare leeftijd plaatst een contactadvertentie en gaat corresponderen met een charmante jonge vrouw. Bij hun eerste afspraak laat hij zich vervangen door een meer aantrekkelijker en jeugdiger neef. Romantisch niemendalletje speelde in op de behoefte aan verstrooiing tijdens de oorlogsjaren, maar is beter gebleven dan veel pretentieuzere films door het spel van Ledoux, de spontaniteit van Darrieux en de frisheid van debuterende jonge acteurs en actrices (als medestudenten van Jourdan figureren ook nog Daniel Gélin en Georges Marchal). Scenario van regisseur Decoin.

Les inconnus dans la maison

1941 | Drama, Thriller

Frankrijk 1941. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Juliette Faber, Jacques Baumer, Lucien Coëdel en Jean Tissier.

Een alcoholische advocaat moet de verloofde van zijn dochter verdedigen in een moordzaak en gaat beseffen dat hij zowel zijn professionele als zijn ouderlijke plichten heeft verwaarloosd. Tijdens de rechtszaak houdt hij een pleidooi voor binnen het gezin veronachtzaamde jongeren. De verfilming van de voor de ontstaansperiode baanbrekende (maar nu overbekende) probleemstelling dankt veel aan de behendige scenariobewerking door H.G. Clouzot van de oorspronkelijke roman van Simenon, de knappe hoofdrol van Raimu en aan de bekwame regie. Opnieuw gefilmd als COP OUT.

Le dernier des six

1941 | Avonturenfilm, Mysterie, Thriller

Frankrijk 1941. Avonturenfilm van Georges Lacombe. Met o.a. Pierre Fresnay, André Luguet, Jean Chevrier, Lucien Nat en Jean Tissier.

De verfilming van de bekroonde roman [KL]Six hommes morts[KLE] van S.A. Steeman (Prix du roman d`aventures 1931). Dit uitstekende misdaadverhaal over zes vrienden die bij een spel een groot bedrag hebben gewonnen en elkaar beloven na vijf jaar weer samen te komen met hun fortuinen, verdwijnen een voor een onder verdachte omstandigheden. De politie begint een onderzoek... De film heeft veel profijt van de opmerkelijke bewerking (inclusief het scenario) en dialogen op naam van Clouzot. Ook de zeer realistische decors van Andreiew vallen op. Fresnay, die de hoofdrol van Meneer Wens heeft, stelde zich toen nog niet zo aan. De beste van de vier versies dankzij het scenario waardoor het een genre-model is geworden, trouw aan de letter en de geest van het boek. De film heeft een fletse en duistere sfeer. Verbluffend acteerwerk met als extraatje de verschijning van een nog totaal onbekende Carol, die een klein rolletje in haar eerste film speelt.

Vingt-quatre heures de perm'

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Blanchette Brunoy, Mona Goya, Georges Rigaud, Julien Carette en Jean Brochard.

Twee vrienden, samen gemobiliseerd en werkloos, sturen hun foto's aan twee jonge arbeidsters en dit leidt tot verschillende sentimentele verwikkelingen met, natuurlijk een gelukkige ontknoping. Een 'grappige' soldatenfilm, maar behoorlijk vulgair. Gedraaid tijdens 'de oorlogsgekte', maar deze film is niet eerder dan in 1945 op het witte doek verschenen: dat is het enige excuus! Enkele acteurs proberen nog de film boven het platte niveau uit te tillen. Met Meurisse debuterend in een klein rolletje.

L' Acrobate

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernandel, Gaby Wagner, Jean Tissier, Charles Deschamps en Jean Brochard.

Om aan de jaloezie van zijn vriendin te ontsnappen veinst Fernandel geheugenverlies. Hij wordt opgenomen in een psychiatrische inrichting, waar hij een valse identiteit krijgt aangemeten. Misverstanden en avonturen stapelen zich op. Flauwe, en vaak platvloerse klucht laat komiek met toewijding maar zonder enige verrassing zijn repertoire aan grimassen afwerken.

Nuit de décembre

1939 | Drama, Muziek

Frankrijk 1939. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Pierre Blanchar, Renée Saint-Cyr, Gilbert Gil, Jean Tissier en Marcel André.

Een beroemde pianist ontmoet een meisje dat hem herinnert aan een scharrel van één avond twintig jaar eerder, wordt verliefd op haar, maar hoort van haar wettige vader dat ze misschien zijn eigen dochter is. Dit romantische drama kreeg een gestileerde vormgeving, waarbij concerten als start- of breekpunten van het verhaal fungeren. De ijdelheid van acteur Blanchar is goed gebruikt in een onuitstaanbare rol. De laatste Europese film van Bernhardt vóór zijn vertrek naar Hollywood.

Je chante

1939 | Komedie, Musical

Frankrijk 1939. Komedie van Christian Stengel. Met o.a. Charles Trenet, Janine Darcey, Nina Sinclair, Jean Tissier en Félix Oudart.

Een zingende muziekleraar weet een noodlijdend meisjesinternaat uit de financiële moeilijkheden te helpen. De chansons van Trenet hebben de tand des tijds beter doorstaan dan de film zelf: de braafheid en opgewektheid van de kostschoolmeisjes geeft anderszins aanleiding tot glimlachen dan destijds was bedoeld.

Battements de coeur

1939 | Misdaad

Frankrijk 1939. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Claude Dauphin, André Luguet, Junie Astor en Saturnin Fabre.

Een ongedisciplineerde jongedame ontsnapt uit een opvoedingsgesticht en komt terecht op een zakkenrollersschool. Bij de eerste diefstal wordt ze betrapt door een diplomaat die echter van haar vingervlugheid gebruik wil maken om bewijzen van overspel van zijn vrouw te bemachtigen. Vrolijk immoreel scenario en frisheid van de acteurs wegen ruimschoots op tegen de geringe lichtheid van Decoins (Darrieux' echtgenoot) regie. In 1946 opnieuw verfilmd als HEARTBEAT.

Les Femmes collantes

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Pierre Caron. Met o.a. Henri Garat, Josseline Gaël, Betty Stockfeld, Michèle Béryl en Mona Goya.

Jonge notaris probeert zich te onttrekken aan de trouwplannen van zijn drie vriendinnen en wordt verliefd op de verloofde van zijn klerk. Deze boulevard-komedie, volgens een door de jaren heen beproefd recept, kreeg een verfilming in een al even voorspelbare stijl, maar verwierf zich met de jaren een vertederende charme, vanwege de `leeftijd` van de film. De vooroorlogse (internationale) idool-status van Garat laat zich nu echter nauwelijks weer voorstellen.

J'étais une aventurière

1938 | Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Avonturenfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Jean Murat, Jean Max, Jean Tissier en Félix Oudart.

Vera Vronsky, een Russische prinses, geruïneerd door de revolutie, begeeft zich op het pad van de oplichterij en vormt een trio met de avonturier Désormeaux en de zakkenroller Paulo. Hun volgend slachtoffer bevindt zich aan de Rivièra en die gaan ze 100.000 francs trachten armer te maken. Maar door de onhandigheid van Paulo verloopt niet alles volgens plan. Ook bekend als LES GRANS MOYENS.

Carrefour

1938 | Film noir, Drama

Frankrijk 1938. Film noir van Curtis Bernhardt. Met o.a. Charles Vanel, Jules Berry, Suzy Prim, Tania Fédor en Jean Claudio.

Een rijke industrieel wordt aangeklaagd omdat hij een bedrieger zou zijn. Eigenlijk is hij namelijk een sloeber, die twintig jaar eerder op het slagveld van WO I zijn geheugen kwijt is geraakt en daarna de plaats heeft ingenomen van de topman, denkt de aanklager. Maar hij wordt vrijgepleit door een geheimzinnige getuige, die echter wel wat terug wil voor zijn verklaring. Sterke film noir, dankzij het goede spel van Vanel en Berry en het mooie camerawerk van Léonce-Henri Burel (Napoléon, 1927). Later opnieuw verfilmd als Crossroads (1942) en Dead Man's Shoes (1938).

Le Puritain

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Jeff Musso. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Pierre Fresnay, Viviane Romance, Alexandre Rignault en Georges Flamant.

Een overspannen Ierse moraalprofeet vermoordt uit zuiveringsdrang zijn lichtzinnige buurvrouw en schuift de schuld op haar minnaar. De commissaris van politie raakt geïntrigeerd door zijn merkwaardige psychologie en komt zo achter de waarheid. Een verouderde, maar boeiende karakterstudie/politiefilm, die behalve door zijn opmerkelijke rolbezetting ook curiositeitswaarde heeft door de situering in Dublin. De Ierse Liam O'Flaherty schreef het scenario, dat vervolgens werd vertaald in het Frans.

L'affaire du courrier de Lyon

1937 | Misdaad, Historische film, Drama

Frankrijk 1937. Misdaad van Maurice Lehmann. Met o.a. Dita Parlo, Sylvia Bataille, Hélène Robert, Monique Joyce en Gilberte Géniat.

In 1796 wordt de koerier uit Lyon die zeven miljoen Frank soldij voor het leger van Napoleon in Noord-Itali[KA3]e vervoert, overvallen door vijf struikrovers. De politie houdt al spoedig vier van hen aan en kent de identiteit van de vijfde onverlaat. Ze arresteren een zekere Lesurques (Blanchard), die erg op de overvaller Dubosc (Blanchard in een dubbelrol) lijkt maar die beweert onschuldig te zijn. Hij wordt echter rap veroordeeld tot de guillotine en het vonnis wordt snel voltrokken. Zijn vrouw en later zijn weduwe Parlo protesteert heftig tegen de gang van zaken. Deze goed geregisserde en uitstekend gespeelde film reconstrueert d.m.v. flashbacks de waar gebeurde historische feiten. Reeds eerder verfilmd in 1911 door Capellani en in 1923 door Léon Poirier onder dezelfde titel met Roger Karl en Blanche Montel. Aanvankelijk getiteld: L'AFFIARE LESURQUES en LE COURRIER DE LYON.

Hercule

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Alexandre Esway, Carlo Rim en Henri. Met o.a. Fernandel, Gaby Morlay, Jules Berry, Pierre Brasseur en Jean Tissier.

Hercules Maffre (Fernandel) is de erfgenaam van een grote Parijse krant, die hij van de ondergang redt. Daarna geeft hij de voorkeur eraan terug te keren naar zijn geboortestreek. Matige regie, maar Fernandel doet het uitstekend in de hoofdrol en het scenario van coregisseur Rim mag er ook wezen. Niet zozeer satire als wel milde spot met het wereldje van de pers. Camerawerk van Michel Kelber en Philippe Agostini. De film zou aanvankelijk uitgekomen zijn als L'INCORRUPTIBLE.

Ne t'promène donc pas toute nue !

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Arletty, Félix Oudart, Sinoël, Charles Redgie en Jean Tissier.

Volksvertegenwoordiger Ventroux (Oudart) is niet erg gelukkig met het feit dat zijn vrouw Clarisse (Arletty) graag schaars gekleed rondloopt in hun appartement, temeer daar hun knecht hier duidelijk helemaal geen aanstoot aan neemt. Maar ze heeft het ook altijd zo warm en haar man heeft de tijd niet om met haar naar het strand te gaan. Zo is het zesendertig graden en ze zijn nog altijd in een uitgestorven Parijs dank zij het parlement. Maar Ventroux ontvangt belangrijke mensen en Clarisse blijft maar rondlopen in haar lingerie. Erg theatrale, maar leuk gespeelde komedie met goede dialogen. Het geheel is sterk verouderd, maar is een waardevol document dat een idee geeft van wat de mensen ontspannend vonden in de jaren voor de televisie en bovendien geeft het de gelegenheid om Arletty nog eens te bewonderen. Georges Feydeau baseerde het scenario op zijn eigen eenakter. Achter de camera werd plaatsgenomen door Christian Matras.

La Garçonne

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean de Limur. Met o.a. Marie Bell, Henri Rollan, Jaque Catelain, Maurice Escande en Suzy Solidor.

Bewerking van de roman van Victor Margueritte, die toen hij gepubliceerd werd een schandaal ontketende. Dat moet zich echter vooral afgespeeld hebben vóór de film in roulatie ging, want deze afgezwakte versie stelt weinig voor. Mondain melodrama met grote namen en veel kabaal om niets.

Le Voyage imprévu

1934 | Komedie

Zwitserland/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1934. Komedie van Jean de Limur. Met o.a. Betty Stockfield, Jean Tissier, Janine Guise, Raymond Cordy en Claude Dauphin.

Een trouwe bewerking van de gelijknamige roman van Tristan Bernard, die zelf de dialogen voor de film schreef. Een aangename mondaine komedie zonder diepgang, volop gemakkelijke en bijtende humor, naar een goed gebruik van deze filmer. Is nog goed te genieten, mede dankzij het geestige spel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean Tissier op televisie komt.

Reageer