Robert Hossein

Regisseur, Acteur

Robert Hossein is regisseur en acteur.
Er zijn 105 films gevonden.

Il terrore della maschera di cera

1997 | Horror, Misdaad, Historische film

Frankrijk/Italië 1997. Horror van Sergio Stivaletti. Met o.a. Robert Hossein, Romina Mondello, Riccardo Serventi, Valérie Valmond en Umberto Bali.

Parijs 1900. Op nieuwjaarsdag vindt de politie de gruwelijk verminkte lijken van een echtpaar. Enkel het tien-jarige dochtertje Sonia overleefde de slachting. Dertien jaar later wordt in Rome het wassenbeeldenmusum van Boris (Hossein) en zijn assistent Alex (Bali) geopend. Nadat een jongeman er het leven liet profiteren ze van de nieuwsgierigheid. De drukte wordt zo groot dat Boris besluit hulp aan te werven. Zo komt Sonia (Mondello), de overlevende van de vroegere moord, als assistent in het museum. Rond die tijd beginnen er ook mensen spoorloos te verdwijnen. Commissaris Lanvin (Masasso) vermoedt dat Boris iets te maken heeft met de oude slachtpartij en vertrekt naar Rome om zijn onderzoek verder te zetten. Nutteloze bloedige remake van MYSTERY OF THE WAX MUSEUM en HOUSE OF WAX. Al is Hossein een uitstekend acteur van de kitscherige rol van Boris weet hij niets te maken. Elke gebeurtenis is enkel een aanleiding tot het tonen van sadistische geweldsc[KA2]enes die de vorige afleveringen niet nodig hadden, daarin primeerde de gruwelijke sfeer. Lucio Fulci (die kort voor de opnamen overleed) en Daniele Stroppa bewerkten ditmaal Waxworks van Charles Belden. Voor de fotografie tekende Sergio Benassi. Dolby Stereo.

Belmondo le magnifique

1996 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1996. Documentaire van Patrick Chamming's. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Philippe Labro, Jean-Claude Brialy, Jean Marais en Jean Rochefort.

Een portret van Belmondo, de man die het gezicht was van de Franse film in de periode 1960-90. Een reeks bekende gezichten, vrienden en ex-medewerkers van Belmondo evoceren zijn droomcarrière aan de hand van een reeks filmfragmenten, interviews met Belmondo tijdens die periode, evenals met zijn partners Anna Karina, Jean Seberg, enz. tijdens het draaien van hun films, actualiteitsopnamen en filmbeelden van het draaien. Daarna brengt Belmondo hulde aan zijn 'meesters', Jean Gabin, Michel Simon, Charles Vanel, Pierre Brasseur en Dalio. Tenslotte wordt zijn terugkeer naar het toneel belicht, met als gids Robert Hossein, die hem voor de creatie van Kean terug op de planken bracht. De film bevat enkele zeldzame stukjes, zoals de eerste filmopname van Belmondo uit 1956, privé-opnamen met zijn vader Pierre en moeder Madeleine en een screentest met Brigitte Bardot voor LA VERITE. Scenario en research zijn van Blandine Guihot en Nicole Medjeveski. Jean Durieux en Sylvie Gassot stonden in voor de interviews en Sylvie Crépel was verantwoordelijk voor de montage. Nieuw beeldmateriaal is van Jacques Leclerc.

Les misérables

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Michel Boujenah, Alessandra Martines, Salomé Lelouch en Annie Girardot.

Lelouch die zijn eigen scenario schreef, verplaatste het epoque-verhaal van Victor Hugo naar de 20e eeuw. Belmondo speelt met verve een drievoudige rol: de chauffeur Henri Fortin die vlak na de eeuwwisseling in 1900 ten onrechte wordt veroordeeld, diens analfabete zoon Roger en verweerde Jean Valjean. De actie gaat dan naar de jaren 1930 en WO II (1939-45).

L'affaire

1993 | Film noir, Thriller

Italië/Frankrijk 1993. Film noir van Sergio Gobbi. Met o.a. Robert Hossein, Bruno Wolkowitch, Andrea Vandernoot, Philippe Volter en Anna Falchi.

Elke avond kleedt Hossein zich met moeite aan, wat ongetwijfeld komt door de zwarte handschoenen die hij dag en nacht draagt. Een zonnebril vormt de rode lijn in de ceremonie. Hij is een gokker, verslaafd aan het pokerspel. In de achterzaal van een bar observeert hij de spelers. Mannen met vermoeide gezichten, koud als staal. Hij gaat in op een uitdaging van Abraham, een befaamde en geniale tegenstander. Variant op THE CINCINNATI KID, met opvallend spel van Hossein en Abraham. De opbouw van het scenario (geschreven door Gobbi en Victor Arnold) is nogal zwak, al is het eindduel een sterk stukje film. Achter de camera stond Jean François Gondre. Dolby Stereo.

Le pavé du gorille

1990 | Misdaad, Thriller

Duitsland/Italië/Frankrijk 1990. Misdaad van Roger Hanin. Met o.a. Karim Allaoui, François Périer, Robert Hossein, Jean Benguigui en Claude Brosset.

De internationale avonturier Hossein slaagt erin de Soedanese regering voor ettelijke miljoenen op te lichten. Hij verkoopt hen een uitgestrekt stuk woestijn, dat hij belooft te irrigeren. Maar zijn plannetje lekt uit en de Franse regering stuurt hem de Gorilla (Allaoui) op de hielen. Zuivere comic strip met een uitstekende Hossein die moeiteloos de show steelt, waarvoor hij van kameraad Hanin (ooit zelf de Gorilla) overvloedig de kans krijgt. Het verhaal raakt kant noch wal, maar Hossein amuseert zich kostelijk met deze (voor hem) uiterst lichte kost. Hanin zelf bewerkte de roman van Antoine Dominique en hij profiteert van de prachtige locatie-fotografie van Alain Levent.

Kean

1990 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1990. Biografie van Robert Hossein. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Béatrice Agenin, Sabine Haudepin, Danielle Volle en Gabriel Cattand.

Uit het leven van de beroemde Britse acteur Kean, naar het stuk van Jean-Paul Sartre uit 1953, op zijn beurt geïnspireerd op Alexandre Dumas. De vraag is wat er resteert van dit personage, dat dezelfde is als de persoon die echt heeft bestaan. Deze aflevering speelt zich in het begin van de 19e eeuw op het landgoed van de graaf van Koefeld af. Zoals al het toneelwerk van Sartre, doet het stuk onevenwichtig aan, en de filosofie die kenmerkend is voor de schrijver van Walging, drukt de ongebreidelde romantiek van Dumas naar de achtergrond. De kijker bevindt zich op het randje van de verveling, maar er wordt schitterend gespeeld door vooral de actrices.

Les enfants du désordre

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Yannick Bellon. Met o.a. Emmanuelle Béart, Robert Hossein, Patrick Catalifo, Mona Bausson en Pierre Bergez.

Een realistisch en meedogenloos portret van een bepaald deel van de hedendaagse jeugd, dat zich toespitst rond de centrale figuur Marie Béart. Na met de gevangeniswereld te hebben kennisgemaakt, overwint zij uiteindelijk de drugs, criminaliteit en prostitutie en wordt toneelspeelster. De werkelijkheid is als uitgangspunt genomen. Het gezelschap van het Théatre du Fil bestaat echt en werd in 1975 in Parijs opgericht en onder meer voormalige jonge gedetineerden maken deel uit van dit gezelschap. Toch is alles wat deze film tot een documentaire zou maken weggevaagd. Ervoor in de plaats kwam een zeldzaam intens verhaal dat van begin tot eind authentiek aandoet en waaraan het bijzondere spel van Béart bijdraagt. Scenario van Y. Bellon en Loleh Bellon.

La croisade des enfants

1987 | Drama, Historische film

Frankrijk 1987. Drama van Serge Moati. Met o.a. Simon Duprez, Marie Fugain, Robert Hossein en Jean-Claude Drouot.

De gevoelige en levendig vertelde geschiedenis van deze verbazingwekkende (en rampzalige) kinderkruistocht uit 1212, op bedreven wijze en met de beschikking over maar weinig geld in elkaar gezet. Deze komt niet voor bij de acht kruistochten, die doorgaans in de geschiedenisboeken worden beschreven, maar is via de overlevering aan het nageslacht doorgegeven. Zij die niet onderweg doodgaan, worden tenslotte als slaven aan de Moslims verkocht. Dat het verhaal toch sterk doet denken aan een legende, is van weinig belang. Daarentegen heeft deze film- en televisiemaker op realistische en krachtige wijze de harde sfeer en de ellende van de betreffende eeuw beschreven. Als bioscoopfilm zou het een meesterwerk kunnen zijn geworden, maar dan ook met een heel ander budget!

Lévy et Goliath

1986 | Komedie

België/Frankrijk 1986. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Richard Anconina, Michel Boujenah, Jean-Claude Brialy, Souad Amidou en Maxime Leroux.

Een vervelend vervolg op RABBI JACOB. Hoewel ook geen hoogvlieger, had die film toch op z`n minst het voordeel dat Louis De Fun[KA2]es erin meedeed, die het publiek in zijn ban weet te houden. Hier gaat het om de absurde wederwaardigheden van een jonge orthodoxe jood en een hasjiesroker uit Antwerpen. Zij vervoeren door een vergissing verdovende middelen naar Parijs, terwijl ze denken diamantslijpsel bij zich te hebben. Is nauwelijks interessant, want totaal `voorspelbaar` met inbegrip van de ergste clich[KA1]es (de politiecommissaris die een travestiet is, de verplichte homoseksuelen, de dito jeugdige rellenschoppers) en een karikaturale en erg onsympathieke beschrijving van Antwerpen, die ver van de werkelijkheid afstaat. En niet te vergeten: twee komedianten uit het Middellandse Zee- gebied spelen de hoofdrollen en moeten dus joden afkomstig uit Centraal Europa voorstellen! Scenario van de regisseur en Danièle Thompson. Camerawerk van Wladimir Ivanov.

Le Caviar rouge

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Robert Hossein, Candice Patou en Yvan Desny.

Twee geheimagenten bevechten elkaar in een oud huis vol herinneringen aan een Russische prins. Robert Hossein is altijd even serieus, en misschien heeft hij wel Russische voorouders. Lijkt teveel op Huis Clos of Les séquestrés d'Altona in een nieuw jasje gestoken. Opvallend weinig acteurs voor een verfilmd toneelstuk.

Surprise Party

1983 | Familiefilm

Frankrijk 1983. Familiefilm van Roger Vadim. Met o.a. Caroline Cellier, Michel Duchaussoy, Robert Hossein, Mylène Demongeot en Maurice Ronet.

Een groep middelbare scholieren organiseert alvast een feestje om het nog te behalen succes van hun eindexamen te vieren, hetgeen voor sommigen uitmondt in een eerste verkenning op het terrein van de liefde en seks. Vadim - ooit koploper in de filmerotiek - loopt amechtig achter bij de bioscoopmode van tienerseks in een ouwelijke en vrij gluurderige optiek. Voor de oudere generatie is dit een aangenaam weerzien met sterren van weleer, zoals Ronet in zijn laatste rol. De jonge held wordt gespeeld door de zoon van de regisseur (en van Catherine Deneuve).

Les Misérables

1982 | Drama, Historische film

Frankrijk/Duitsland 1982. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Lino Ventura, Michel Bouquet, Jean Carmet, Christiane Jean en Evelyne Bouix.

4-delige miniserie naar het boek van Victor Hugo. Jean Valjean heeft negentien jaar gevangen gezeten vanwege het stelen van een brood. Na zijn vrijlating steelt hij zilverwerk van een bissschop die hem onderdak verleent. De man klaagt hem niet aan, Valjean betert z'n leven, neemt een nieuwe identiteit aan en schopt het tot burgemeester. Maar Valjean komt niet los van zijn verleden.

Les uns et les autres

1981 | Musical, Drama, Komedie

Frankrijk 1981. Musical van Claude Lelouch. Met o.a. James Caan, Fanny Ardant, Geraldine Chaplin, Robert Hossein en Nicole Garcia.

Vier muzikale families, uit Frankrijk (variété), Amerika (jazz), Duitsland (klassiek) en Rusland (ballet), worden gevolgd van 1936 tot in 1980 als de diverse wegen en ontwikkelingen zich kruisen op een UNICEF-gala. Deze epische film neemt een hink-stap-sprong door de geschiedenis en maakt gebruik van bekende en onbekende ware incidenten. De pretenties worden lang niet allemaal waargemaakt en de overzichtelijkheid is met acteurs die zowel eerste als tweede generatie spelen vaak ver te zoeken. Muziek als bindmiddel en filmische lef van Lelouch heffen bedenkingen op zolang de film duurt. De finale toont Maurice Béjarts choreografie van Ravels Boléro.
In 2017 opnieuw uitgebracht in de bioscopen in de digitale restauratie.

Le professionnel

1981 | Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1981. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Robert Hossein, Elisabeth Margoni, Jean Desailly en Cyrielle Claire.

Joss Beaumont (Belmondo) wordt door de Franse geheime dienst naar een Afrikaans land gestuurd om een dictator te vermoorden. Hij wordt gepakt en in een showproces veroordeeld tot dwangarbeid. Maar dan ontsnapt hij, en keert terug naar Parijs om het karwei af te maken en een appeltje te schillen met zijn oude superieuren. Inmiddels is de politieke wind gedraaid. Op het hoogtepunt van Belmondo's carrière als testosteronheld was hij opnieuw afwisselend charmant en très cool. De muziek van Ennio Morricone werd genomineerd voor een César.

Le grand pardon

1981 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Misdaad van Alexandre Arcady. Met o.a. Roger Hanin, Jean-Louis Trintignant, Richard Berry, Anny Duperey en Bernard Giraudeau.

Het hoofd van een maffia-familie raakt met een concurrent in een strijd gewikkeld over de aankoop van een casino. Hij schakelt de mededinger uit, maar geeft zich aanvankelijk geen rekenschap van een verrader in zijn eigen gelederen. Hij breekt de wetten van Jom Kippoer door op deze Grote Verzoendag de intrigant zelf te executeren. Terwijl hij zijn gevangenisstraf uitzit, draagt hij alle verantwoordelijkheid over aan zijn zoon. Deze Franse variant op THE GODFATHER vervangt het katholieke traditionalisme en familiebesef door een joods milieu, maar dat blijft een oppervlakkig vernisje voor een onderhoudende, maar conventionele misdaadfilm. Wel voortreffelijke acteerprestaties. Scenario van de regisseur, Daniel Saint-Hamont en Alain Le Henry. Camerawerk van Bernard Zitzermann.

La couleur du temps

1979 | Drama

België/Frankrijk 1979. Drama van Christian Paureilhe. Met o.a. Pierre Mondy, Sylvie Coste, Francis Lemaire, Francins Blistin en Micheline Presle.

Een werkloos kaderlid verlaat Parijs. Hij gaat op avontuur uit in Frankrijk en op zoek naar zijn vroegere geliefdes en kameraden. Paureilhe, cineast uit experimentele hoek, stelt diepgaand teleur met zijn gekunstelde, weinig verrassende scenario, en zijn rondtrekkende, zeer oppervlakkige personage. Een soort van armoedige LE FEU FOLLET (Louis Malle, 1963). Het ergste is dat hij in 1978 met DÉMONS DE NUIT opnieuw in dezelfde fout verviel, met precies hetzelfde thema en net zo'n mislukking. Daarna verdween hij voorgoed van de schermen.

Demons de midi

1978 | Drama

Frankrijk/België/Spanje 1978. Drama van Christian Paureilhe. Met o.a. Pierre Mondy, Sylvie Coste, Micheline Presle, Robert Hossein en Francis Lemaire.

Interessant psychologisch drama met Mondy in een uitzonderlijk sterke rol als een werkloze veertiger die het op een dag gewoon allemaal beu is, een auto steelt en naar het zuiden trekt. Onderweg ontmoet hij verschillende andere zwervers, maar uiteindelijk blijft hij alleen. Om in leven te blijven pleegt hij een paar kleine overvallen, tot hij echter door de politie wordt neergeschoten. Ondanks een aantal storende onwaarschijnlijkheden in het scenario boeit de film door de sfeerrijke en relatief originele behandeling van het thema en de meer dan behoorlijke vertolkingen.

L'amant de pôche

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Bernard Queysanne. Met o.a. Mimsy Farmer, Pascal Sellier, Andréa Ferréol, Bernard Fresson en Madeleine Robinson.

Een puber wordt verliefd op een mooie Amerikaanse die zijn adoratie wel aandoenlijk vindt. Als ze om hem haar werk als call- girl gaat verwaarlozen komt hij achter de waarheid. Zwak scenario (van Pierre Pelégri en de regisseur) geeft talent van regisseur en acteurs te weinig kansen. Goed camerawerk van Michel Levent. Naar een roman van Voldemar Lestienne.

Angélique marquise des Anges

1977 | Avonturenfilm, Romantiek

Duitsland/Frankrijk/Italië 1977. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Robert Hossein, Jean Rochefort, Claude Giraud en Giuliano Gemma.

Hermontage van de films ANG[KA1]ELIQUE MARQUISE DES ANGES (1964) en MERVEILLEUSE ANG[KA1]ELIQUE (1964) naar de populaire romans van Anne en Serge Golon. Consumptieliteratuur levert een consumptiefilm op en Borderie - die niet veel later is overleden - had geen enkele pretentie maar hij was een goed technicus en een goede regisseur. Bovendien wordt de dialoog van Daniel Boulanger vlot gespeeld.

Le Protecteur

1974 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Spanje 1974. Drama van Roger Hanin. Met o.a. Georges Géret, Bruno Cremer, Robert Hossein, Roger Hanin en Jean Servais.

Een architect wiens dochter is verdwenen, is bij zijn speurtocht stukgelopen op de gesloten wereld van de prostitutie wat hem zelfs gevangenisstraf oplevert. Hij gaat opnieuw op onderzoek uit, meldt zijn bevindingen aan de pers en politie en zaait zo verwarring in het milieu van de blanke-slavinnenhandel. De verdwenen dochter wordt tot een huwelijk met een pooier gedwongen om haar vader tot zwijgen te brengen, maar deze zet toch door. Deze op ware gebeurtenissen gebaseerde film onthult naast dit individuele geval de cijfers en achtergronden van het nog steeds doorgaande verdwijnen van meisjes en vrouwen. Gedocumenteerde in plaats van sensatie zoekende aanpak maakt dit regiedebuut van acteur Hanin interessant; al doet de keuze van 'zware-jongensacteurs' een standaard-trottoirfilm verwachten.

Le Faux-cul

1974 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Duitsland 1974. Komedie van Roger Hanin. Met o.a. Bernard Blier, Robert Hossein, Georges Géret, Roger Hanin en Edward Meeks.

Een goedgelovige politieman wordt belast met de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van een Afrikaanse president in Frankrijk een verdrag voor uraniumlevering komt tekenen. Hij krijgt te maken met spionnen, corrupte zakenlieden en andere belanghebbend en weet ongemerkt toch de Franse staat te redden. Acteur Hanin toont zich eerder een vlot bekwaam regisseur dan een vindingrijk scenarioschrijver, zodat de satirische opzet verloren gaat in overbekende situaties die door de acteurs met uitbundige routine worden neergezet.

Un Officier de police sans importance

1973 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1973. Misdaad van Jean Larriaga. Met o.a. Marc Porel, Julian Negulesco, Dani, Robert Hossein en Charles Denner.

Een drietal jongeren droomt van een vertrek naar een eiland in de Stille Oceaan en bereidt daartoe een bankoverval voor. De overval mislukt en ze gijzelen de politieman die met de zaak belast wordt. De simpele maar onderhoudende misdaadfilm - met een scenario van hoofdrolspeler Porel - probeert al te nadrukkelijk sympathie te wekken voor het centrale trio, maar heeft daardoor toch een eigen toon. Van de veteraan-acteurs in de bijrollen onderscheidt Denner zich als de gekidnapte politieman.

Prêtres Interdits

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Robert Hossein, Claude Jade, Pierre Mondy, Claude Piéplu en Louis Seigner.

Een jonge dorpspastoor wordt verliefd op een jong meisje in de turbulente tijd v[KA1]o[KA1]or WO II. Hij treedt uit het ambt en moet haar meerderjarigheid afwachten voordat ze kunnen trouwen. Ze sterft tijdens de oorlog en hij gaat in het verzet samen met een bevriende abt die (ook) de kerkhiërarchie betwist. Hij sneuvelt en de abt brengt het na de bevrijding tot aartsbisschop, die jonge priesters echter de noodzaak van het celibaat moet voorhouden. Vlakke regie van een interessant en ingetogen gespeeld scenario, dat de celibaatskwestie en andere kerkvernieuwingen zinnig behandelt, al zou een korter tijdsbestek de duidelijkheid van de kritiek ten goede zijn gekomen.

Un meurtre est un meurtre

1972 | Thriller

Frankrijk 1972. Thriller van Etienne Périer. Met o.a. Stéphane Audran, Jean-Claude Brialy, Catherine Spaak, Robert Hossein en Michel Serrault.

Een tirannieke verlamde vrouw komt bij een auto-ongeval om zodat haar echtgenoot een nieuw leven kan beginnen met zijn vriendin. Dan meldt zich een man die zegt de vrouw vermoord te hebben en een beloning voor zijn diensten eist, en de tweelingzus van de overledene komt de weduwnaar ook van moord beschuldigen. Deze bizarre misdaadintrige mist spanning in de verfilming, maar compenseert dat met humor tot aan een uitermate gezochte en teleurstellende ontknoping. De acteurs beleven merkbaar genoegen aan hun rollen.

Helle

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Gwen Welles, Maria Mauban, Didier Haudepin, Bruno Pradal en Robert Hossein.

Een tiener komt thuis op het platteland, waar zijn moeder een jongere minnaar heeft, en waar een oudere broer - teruggekeerd van de oorlog in Indo-China - in depressieve stemming zelfmoord pleegt. Een doofstom meisje uit de omgeving is een machteloze prooi voor de boeren, maar zal tenslotte samen met de jongen vertrekken. Vadim verfilmde een nog ongepubliceerde jeugdroman met een combinatie van nostalgie, prille romantiek versus verloederde seks en vage politieke referenties, maar het blijft een ratjetoe. Meer kitscherig dan poëtisch en nogal naïef, ondanks de gewaagde taferelen. Welles is expressief in zijn zwijgende titelrol.

Don Juan 73

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Maurice Ronet, Robert Hossein, Jane Birkin en Robert Walker jr..

Vrouwelijke Don Juan biecht aan priester gevolgen van haar erotische initiatieven: huisvader wordt gecompromitteerd, muzikant pleegt zelfmoord, vriendin van derde man blijkt lesbisch. Dan verleidt ze haar biechtvader, maar wraak van haar eerste slachtoffer wordt haar noodlottig. Ooit koploper in erotische vrijmoedigheid probeert Vadim in reünie met B.B. recentere ontwikkelingen in te halen, maar resultaat is amechtig, muf en onbedoeld moralistisch.

Conspirateurs, Les

1972 | Drama

Italië/Frankrijk 1972. Drama van Luigi Magni. Met o.a. Robert Hossein, Nino Manfredi, Claudia Cardinale, Enrico Maria Salerno en Renaud Verley.

Het 19e eeuwse Italië. De Carbonari vechten tegen de tirannie van paus en leger. Twee van hen steken een verrader dood. Ze worden gearresteerd en ter dood veroordeeld, maar ze zullen pas worden geëxecuteerd als ze berouw tonen. Dat geeft enkele vrienden de tijd voor een reddingsactie. Geen suspense, maar de Pauselijke Staat van die tijd wordt op fijnzinnige, subtiele en ontroerende wijze tot leven gewekt door het camerawerk van deze barokke regisseur, die zich niets van heilige huisjes aantrekt en buiten zijn eigen land te weinig bekendheid heeft. Deze film, die in Frankrijk pas in 1972 te zien was, werd al in 1969 opgenomen. In Rome draaide hij verscheidene jaren.

Les parts des lions

1971 |

Frankrijk 1971. Jean Larriaga. Met o.a. Michel Constantin, Robert Hossein en Charles Aznavour.

Het 19e eeuwse Italië. De Carbonari vechten tegen de tirannie van paus en leger. Twee van hen steken een verrader dood. Ze worden gearresteerd en ter dood veroordeeld, maar ze zullen pas worden geëxecuteerd als ze berouw tonen. Dat geeft enkele vrienden de tijd voor een reddingsactie. Geen suspense, maar de Pauselijke Staat van die tijd wordt op fijnzinnige, subtiele en ontroerende wijze tot leven gewekt door het camerawerk van deze barokke regisseur, die zich niets van heilige huisjes aantrekt en buiten zijn eigen land te weinig bekendheid heeft. Deze film, die in Frankrijk pas in 1972 te zien was, werd al in 1969 opgenomen. In Rome draaide hij verscheidene jaren.

Le casse

1971 | Avonturenfilm, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1971. Avonturenfilm van Henri Verneuil. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Omar Sharif, Dyan Cannon, Robert Hossein en Renato Salvatori.

Een viertal inbrekers heeft in Athene een juwelenroof gepleegd en wordt opgejaagd door een politieman die zelf hun buit wil inpikken. Poging om Belmondo naar Amerikaanse bioscopen te laten doorbreken met partners uit Hollywood had geen resultaat: Amerika had geen interesse, maar het Europees succes bleef even groot. Sterker scenario had misschien meer effect gehad. Vahé Katcha en Henri Verneuil bewerkten de roman The Burglar van David Goodis tot scenario. Enkele spectaculaire scènes.

La part des lions

1971 | Misdaad

Frankrijk/Italië 1971. Misdaad van Jean Larriaga. Met o.a. Robert Hossein, Charles Aznavour, Elsa Martinelli, Raymond Pellegrin en Michel Constantin.

Oude schoolvrienden zien elkaar terug als de een schrijver is geworden die uit de mode is en de andere brandkastenkraker. De tweede sleept zijn vriend mee in een overval, waarna een chanterende getuige uit de weg moet worden geruimd. Deze weinig oorspronkelijke en in uitwerking en regie allesbehalve overtuigende misdaadfilm weet enigszins te boeien door het duo Hossein-Aznavour en een effectieve rolomkering: de eerste speelt de schrijver, de tweede de geroutineerde gangster. Scenario van regisseur Larriaga, André Tabet en Georges Tabet. Camerawerk van Roland Cantigny.

Point de chute

1970 | Misdaad

Frankrijk 1970. Misdaad van Robert Hossein. Met o.a. Johnny Hallyday, Robert Hossein, Pascale Rivault, Albert Minski en Robert Dalban.

Drie gangsters ontvoeren de jonge Catherine, dochter van rijke ouders, en stellen haar onder bewaking van de even jonge Vlad, een nietsnut zonder scrupules. Na verloop van tijd ontstaat er echter een vriendschap en zal Vlad haar helpen ontsnappen. Eén van de zeldzame verschijningen van Hallyday op het witte doek. Scenario van Claude Desailly en Hossein. Fotografie van Daniel Diot.

Les Libertines

1970 | Erotiek

Italië/Frankrijk 1970. Erotiek van Dave Young. Met o.a. Marisa Mell, Robert Hossein, Ellen Bahl, Ettore Mani en Albert Daves.

Een allersimpelst scenario. De hele film door opent Hossein deuren, en achter elke deur bedrijft een stelletje de liefde. De naam van de regisseur is in geen encyclopedie te vinden: Pierre Chenal was werkeloos maar niet achterlijk, en hij verstopte zich achter een pseudoniem om deze vermomde porno in elkaar te flanzen. 'We namen dit werk aan omdat we schulden moesten betalen en contracten moesten nakomen', verzuchtte Hossein, en hij besloot met: 'Laten we het maar vergeten.' Beter had hij het niet kunnen zeggen!

Le Juge

1970 | Misdaad

Frankrijk/Italië 1970. Misdaad van Jean Girault. Met o.a. Robert Hossein, Pierre Perret, Silvia Monti, Angelo Infanti en Xavier Gélin.

Black Bird (Hossein) helpt een konvooi van zijn goudvracht af en laat zich op zijn beurt door de nicht van de beroemde rechter Roy Bean van zijn buit beroven. Hij voelt zich nog niet verslagen, met als gevolg een reeks voorvallen die rechtstreeks uit de Lucky Luke-albums afkomstig lijken. Hossein is alomtegenwoordig in de film, en hij is een dermate onuitstaanbare, schunnige, slonzige en afzichtelijk alcoholist, dat hijzelf totaal ongeloofwaardig en de film een mislukte karikatuur wordt.

Inferno Del Deserto

1970 | Oorlogsfilm

Italië 1970. Oorlogsfilm van Mino Loy.

Black Bird (Hossein) helpt een konvooi van zijn goudvracht af en laat zich op zijn beurt door de nicht van de beroemde rechter Roy Bean van zijn buit beroven. Hij voelt zich nog niet verslagen, met als gevolg een reeks voorvallen die rechtstreeks uit de Lucky Luke-albums afkomstig lijken. Hossein is alomtegenwoordig in de film, en hij is een dermate onuitstaanbare, schunnige, slonzige en afzichtelijk alcoholist, dat hijzelf totaal ongeloofwaardig en de film een mislukte karikatuur wordt.

Nell'anno del Signore

1969 | Historische film, Drama

Italië 1969. Historische film van Luigi Magni. Met o.a. Nino Manfredi, Claudia Cardinale, Robert Hossein, Ugo Tognazzi en Enrico Maria Salerno.

Nino Manfredi speelt een Romeinse schoenlapper in 1825 die met een joods meisje samenwoont en in werkelijkheid de anonieme dichter Pasquino is, die op satirische wijze het pauselijk ambt bekritiseert. Goed gefilmd en gespeeld, een genoegen om naar te kijken.

Le temps des loups

1969 | Thriller, Misdaad

Frankrijk/Italië 1969. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Robert Hossein, Virna Lisi, Charles Aznavour, Marcel Bozzuffi en Félix Marten.

Het hoofd van een gangsterbende en een politiecommissaris zijn oude schoolvrienden, maar als de gangster na een geslaagde bankroof met zijn nieuwe vriendin rustig wil gaan leven komt de politieman hem toch op het spoor. Het simpel misdaadgegeven wordt onnodig verzwaard met de psychologie van zeer koude grond - de anti-held waant zich een reïncarnatie van zijn Amerikaanse collega Dillinger, heeft een moederbinding, etc. - waarmee de film wel op lengte wordt gebracht, maar niet boeiender gemaakt.

Las Bellas

1969 | Misdaad, Erotiek

Italië/Frankrijk/Spanje 1969. Misdaad van Pierre Chenal. Met o.a. Marisa Mell, Robert Hossein, Ettore Manni, Alberto Dalbes en Charly Bravo.

Enigszins erotisch getinte film over de directrice van een psychiatrisch ziekenhuis die een plan beraamt om zich van de inrichting meester te maken.

La femme écarlate

1969 | Komedie

Frankrijk/Italië 1969. Komedie van Jean Valère. Met o.a. Monica Vitti, Maurice Ronet, Robert Hossein, Claudio Brook en Gérard Lartigau.

Een vrouw die door haar minnaar in de steek is gelaten, overweegt zelfmoord te plegen, maar kiest toch voor wraak. Ze jaagt diverse mannen het hoofd op hol, bezorgt de ex-minnaar een doodschrik, maar valt uiteindelijk voor de oprechte liefde van een van haar veroveringen. Vitti toonde in de Italiaanse film haar talenten als dynamische comédienne, maar het halfzachte scenario van dit Franse vehikel laat haar òf als aanstelster òf in decoratieve poses zien. Van de tegenspeler weet alleen de jonge Lartigau de komedietoon te treffen.

La Battaglia del Deserto

1969 | Oorlogsfilm

Spanje/Italië 1969. Oorlogsfilm van Mino Loy. Met o.a. Robert Hossein, George Hilton, Frank Wolff, Ivano Staccioli en Freddy Unger.

Een harde, rauwe oorlogsfilm over Duitsers en Engelsen die met elkaar opgescheept zitten in de Afrikaanse woestijn gedurende WO II en elkaar vervolgens bloederig om zeep weten te helpen.

Une Corde, un colt

1968 | Western

Italië/Frankrijk 1968. Western van Robert Hossein. Met o.a. Robert Hossein, Michèle Mercier, Anne-Marie Balin en Daniel Vargas.

Franse spaghettiwestern met Hossein als een huurmoordenaar die door een weduwe wordt betaald om de moordenaars van haar man op te sporen. Het enige verschil met een Italiaanse spaghettiwestern is dat Frans nog belachelijker klinkt in een western dan Italiaans.

Pas des roses pour O.S.S. 117

1968 | Actiefilm

Frankrijk/Italië 1968. Actiefilm van André Hunebelle. Met o.a. John Gavin, Margaret Lee, Curd Jürgens, Robert Hossein en Luciana Paluzzi.

O.S.S. 117 neemt de identiteit van een beruchte killer aan om in een misdaadorganisatie binnen te dringen die een aanslag op een gedelegeerde van de Verenigde Naties voorbereidt. Dit zoveelste deel uit de reeks naar de Jean Bruce-romans heeft een sjiekere rolbezetting dan gewoonlijk, maar het scenario en vooral de regie blijven ver beneden het toch al niet hoge gemiddelde niveau. Scenario van Jean-Pierre Desagnat, Michel Levine, Pierre Foucaud en Renzo Cerrato naar de roman van Jean Bruce [KL]Pas de roses [KA1]a Ispahan pour OSS 117[KLE]. Fotografie van Tonino Delli Colli. Jean-Pierre Desagnat staat op de credits vermeld als co-tech (technical cooperation).

Niente rose per OSS 117

1968 | Actiefilm

Italië/Frankrijk 1968. Actiefilm van Renzo Cerrato en Jean-Pierre Desagnat. Met o.a. John Gavin, Margaret Lee, Curd Jürgens, Luciana Paluzzi en Robert Hossein.

Geheim agent OSS 117 infiltreert in een internationale organisatie, gespecialiseerd in het vermoorden van staatshoofden. De agent wint hun vertrouwen en zij sturen hem naar Tunesië met de opdracht een efficiënt werkende functionaris van de Verenigde Naties op te ruimen. OSS 117 doet alsof hij de moord pleegt en roept daarmee een reeks kettingreacties op binnen de organisatie. Hierdoor raakt deze verzwakt en uiteindelijk geneutraliseerd. Op het tempo en de spanning van de film is niets aan te merken. De regie is middelmatig en John Gavin als OSS 117 komt geloofwaardig over. Een interessant detail is dat Gavin in de jaren 1980-90 tot ambassadeur van de VS in Mexico benoemd werd.

Maldonne

1968 | Thriller

Frankrijk/Italië 1968. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Pierre Vaneck, Elsa Martinelli, Robert Hossein, Jean Topart en Roger Coggio.

Een berooide pianist laat zich strikken om door te gaan voor de overleden echtgenoot van een vrouw die anders een erfenis misloopt. In werkelijkheid leeft de man nog, een ex-nazi die door Israëli's gezocht wordt. Deze misdaadintrige met vele dubbele bodems van het duo Boileau-Narcejac kreeg een troebele verfilming, met overmatige aandacht voor sadistische elementen.

Le Voleur des crimes

1968 | Misdaad

Frankrijk/Italië 1968. Misdaad van Nadine Trintignant. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Robert Hossein, Florinda Bolkan, Georgia Moll en Bernadette Lafont.

Een journalist is per ongeluk getuige van de zelfmoord van een jonge vrouw, maar stuurt brieven aan politie en kranten dat het moord was en geeft zijn eigen signalement als dat van dader. De grap brengt spanning in zijn rimpelloos bestaan tot de zogenaamde misdaad uit de aandacht verdwijnt. Mogelijkheden tot zwarte humor van het idee worden in Trintignants scenario en regie onvoldoende uitgewerkt - behalve in het gebruik van liturgische muziek op de geluidsband - maar de hoofdrol geeft haar echtgenoot (Trintignant) alle kansen tussen kleurloosheid en waanzin.

La Seconde vérité

1968 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1968. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Michèle Mercier, Robert Hossein, Jean-Claude Roland, Malka Ribovska en Bernard Tiphaine.

Een getrouwde advocaat wordt verliefd op een studente die vanwege de pressie van de buitenwereld met hem breekt. De secretaris van de advocaat, die haar ook het hof maakte, wordt vermoord en de verdenking valt op zijn werkgever. Het schandaal brengt de hele provincieplaats in beroering. De film houdt zich aan de feiten van een geruchtmakende moordzaak, maar melodramatisch effectbejag en zeer ontoereikend spel van Mercier maken het filmverhaal weinig overtuigend.

La Leçon particulière

1968 | Komedie

Frankrijk 1968. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Nathalie Delon, Renaud Verley, Robert Hossein, Bernard LeCocq en Katia Christine.

Een vlotte scholier wordt verliefd op de geliefde van een coureur. In de serieuze verhouding die ontstaat zal hij de meest verstandige en verantwoordelijke partij moeten zijn. Dit simpel liefdesverhaal kreeg humor en melancholie in de aanpak en wordt vooral met overtuigende frisheid geacteerd.

La Battaglia di El Alamein

1968 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Italië/Frankrijk 1968. Oorlogsfilm van Giorgio Ferroni. Met o.a. Robert Hossein, Michael Rennie, Ettore Manni, Marco Guglielmi en George Hilton.

Een poging tot de reconstructie van de slag bij El Alamein in 1942, waarbij de Duitsers en de Italianen strijden tegen het Britse Achtste Leger aangevoerd door de legendarische vechtjas veldmaarschalk Montgomery. Nogal spectaculaire actie in een oorlogsfilm die een beetje aan geschiedvervalsing doet door middel van een merkwaardige sympathieverdeling: de schurken zitten in het Britse leger, terwijl de Italianen de slachtoffers zijn van de minachting van hun Duitse bevelhebbers. De aandacht aan het Italiaanse front concentreert zich op de antifascist die zijn heetgebakerde jongere broer geleidelijk van zijn gelijk weet te overtuigen. Scenario van Ernesto Gastaldi en Remigo de Grosso. Ook bekend als THE BATTLE OF EL ALAMEIN.

Angélique et le Sultan

1968 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk/Duitsland/Italië 1968. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Robert Hossein, Jean-Claude Pascal, Roger Pigaut, Bruno Dietrich en Sieghardt Rupp.

Laatste deel van avonturen van Angélique die eindelijk met echtgenoot De Peyrac herenigd wordt, maar eerst nog op de slavenmarkt van Algiers wordt verkocht en favoriete in de harem van een sultan wordt. Mercier blijft bij alle ontberingen expressieloos als altijd. Pascale Jardin, Francis Cosne en de regisseur bewerkten de roman van Anne en Serge Golon tot scenario.

Lamiel

1967 | Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1967. Romantiek van Jean Aurel. Met o.a. Anna Karina, Michel Bouquet, Jean-Claude Brialy, Robert Hossein en Claude Dauphin.

Een mooi boerenmeisje (Karina) wordt de prot[KA1]eg[KA1]ee van een arts (Bouquet) die haar bij de Parijse aristocratie introduceert. Door het geraffineerd tegen elkaar uitspelen van vele minnaars weet ze het tot de adelstand en een huwelijk te brengen. Liefde en bevrediging kent ze pas in de armen van een bandiet (Hossein) voor wie ze haar leven geeft. Het scenario naar een onvoltooide roman van Henri Stendhal heeft zoveel romantische en pikante intriges in kort bestek dat het resultaat - ondanks literaire ambities en zeer goed spel - een oppervlakkig prentenboek werd, dat vooral aan vroegere Martince Carol-vehikels herinnert.

La Petite vertu

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1967. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Dany Carrel, Jacques Perrin, Robert Hossein, Pierre Brasseur en Raymond Gérôme.

Een fotograaf wordt verliefd op een jonge vrouw die zegt dat ze een model is. In werkelijkheid tippelt ze voor een jaloerse minnaar die ook nog een dief is. De fotograaf probeert haar tot respectabeler levenswijze te brengen. De roman van Hadley Chase kreeg een sentimentele en pittoreske Franse filmbewerking waarbij vooral de charme van Carrel alle aandacht kreeg. Perrin is een kleurloze en al te naïeve held. Scenario van Claude Sautet en Serge Korber.

La Musica

1967 | Romantiek

Frankrijk 1967. Romantiek van Marguerite Duras en Paul Seban. Met o.a. Robert Hossein, Delphine Seyrig, Julie Dassin en Marie-France Pissier.

Laten we Seban vergeten en zeggen dat dit Duras` eerste lange speelfilm was, naar een stuk van haarzelf. Waar deze lange dialoog (of liever: dubbele monoloog) tussen twee personages precies over gaat, is moeilijk te zeggen. In elk geval zijn de vaste thema`s van de romanschrijfster en cineaste erin terug te vinden: onmogelijke liefde, de grote eenzaamheid van de mens, doodgaan, intensiteit van niettemin onzekere en bedrieglijke herinneringen, enz. De kijker kent ze al uit haar dialogen voor HIROSHIMA MON AMOUR, het meesterwerk van Alain Resnais. Uiteraard is de een dol op dit soort films en vindt de ander ze slaapverwekkend. De opnamen verliepen niet helemaal rustig: `Ik heb me altijd afgevraagd waarom ik ben ingehuurd`, vertelt Hossein in [KL]Robert Hossein, le diable boiteux[KLE] van Henry- Jean Servat (éditions Rocher, Monaco-Paris), omdat zij hem tijdens de opnamen voortdurend winkelmeisjes-Casanova en markt- Don Juan noemde. Het resultaat is ernaar: een verwarrende film, die heel apart is voor de Franse cinema en voor zijn tijd.

J'ai tué Raspoutine

1967 | Drama, Historische film

Frankrijk/Duitsland 1967. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Gert Fröbe, Peter McEnery, Geraldine Chaplin, Robert Hossein en Ira von Fürstenberg.

De monnik Raspoetin heeft door zijn invloed op de tsarina de macht aan het hof en over de Russische staat overgenomen. Een revolutionaire jonge prins weet zijn vertrouwen te winnen, zodat hij hem met zijn politieke medestanders in de val weet te lokken en te doden. Het vaak geromantiseerde brok historie krijgt een getrouwere filmverbeelding naar de memoires van Prins Joessoepov zelf, maar dat maakt het resultaat ondanks de verzorgde aankleding en reconstructie overtuigender noch boeiender. Zwak spel, met uitzondering van McEnery als weifelende moordenaar. Het acteren van Fröbe gaat alle perken te buiten en maakt onwaarschijnlijk dat iemand de monnik serieus heeft kunnen nemen.

J'ai Tue Raspoutine

1967 |

Frankrijk 1967. Robert Hossein. Met o.a. Gert Fröbe, Robert Hossein en Geraldine Chaplin.

De monnik Raspoetin heeft door zijn invloed op de tsarina de macht aan het hof en over de Russische staat overgenomen. Een revolutionaire jonge prins weet zijn vertrouwen te winnen, zodat hij hem met zijn politieke medestanders in de val weet te lokken en te doden. Het vaak geromantiseerde brok historie krijgt een getrouwere filmverbeelding naar de memoires van Prins Joessoepov zelf, maar dat maakt het resultaat ondanks de verzorgde aankleding en reconstructie overtuigender noch boeiender. Zwak spel, met uitzondering van McEnery als weifelende moordenaar. Het acteren van Fröbe gaat alle perken te buiten en maakt onwaarschijnlijk dat iemand de monnik serieus heeft kunnen nemen.

Indomptable Angélique

1967 | Avonturenfilm, Romantiek, Erotiek, Actiefilm

Italië/Duitsland/Frankrijk 1967. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Robert Hossein, Roger Pigaut, Ettore Manni, Bruno Dietrich en Sieghard Rupp.

Angélique weet dat haar echtgenoot nog leeft en gaat hem in de Middellandse Zee-havens zoeken. Van aanranding door de kapitein van een galeischip wordt ze gered door piraten van wie de aanvoerder haar óók begeert. Later verkoopt hij haar teleurgesteld als blanke slavin. Deel vier uit de serie is de minst geslaagde door herhaling van eerdere perikelen en een zwakke rolbezetting zodat de expressieloosheid van Mercier niet door tegenspel wordt gecompenseerd. Scenario van Pascal Jardin, Francis Cosne en Borderie.

I Killed Rasputin

1967 |

1967. Robert Hossein. Met o.a. Robert Hossein, Ira von Fürstenberg, Peter McEnery, Geraldine Chaplin en Gert Fröbe.

Angélique weet dat haar echtgenoot nog leeft en gaat hem in de Middellandse Zee-havens zoeken. Van aanranding door de kapitein van een galeischip wordt ze gered door piraten van wie de aanvoerder haar óók begeert. Later verkoopt hij haar teleurgesteld als blanke slavin. Deel vier uit de serie is de minst geslaagde door herhaling van eerdere perikelen en een zwakke rolbezetting zodat de expressieloosheid van Mercier niet door tegenspel wordt gecompenseerd. Scenario van Pascal Jardin, Francis Cosne en Borderie.

Le chevalier de Maupin

1966 | Avonturenfilm, Komedie, Romantiek

Frankrijk/Italië/Spanje 1966. Avonturenfilm van Mauro Bolognini. Met o.a. Catherine Spaak, Robert Hossein, Tomas Milian, Ottavia Piccoli en Ángel Álvarez.

Mademoiselle de Maupin vlucht voor de Hongaarse invasie in mannenkleding en wordt in die vermomming gerecruteerd voor het leger. Een strijdlustige officier raakt in grote verwarring over zijn gevoelens voor zijn vendeldrager. Deze sierlijke avonturenkomedie kreeg een fraaie aankleding en charmant spel van Spaak. Een bewerking van de beroemde roman van Théophile Gautier uit 1836, toendertijd een schandaal ontketenend.

La Longue marche

1966 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1966. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Maurice Ronet, Robert Hossein, Jean-Louis Trintignant, Jean-Paul Kalfon en Paul Frankeur.

Machtsconflicten en de verdenking van een mogelijke verrader beïnvloeden de uitputtend lange voettocht van een Franse verzetsgroep die in het voorjaar van 1944 naar een nieuw onderduikverblijf moet. Astrucs vooropgezette ideeën over vormgeving - met zeer lange en meesterlijke camera-instellingen - saboteren in alle simpelheid het sterk scenario waardoor het resultaat overwegend gekunsteld is en de overtuigingskracht alleen van de acteurs komt.

L' Homme qui trahît la mafia

1966 | Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1966. Experimenteel van Charles Gérard. Met o.a. Robert Hossein, Claude Mann, Claudine Coster, Robert Manuel en José Luis de Vilallonga.

De reorganisatie bij een drugssyndicaat eist slachtoffers. Een jonge politie-inspecteur, die de zaak onderzoekt, komt een vooraanstaande advocaat op het spoor. Hij vindt echter geen overtuigende bewijzen, tot een aanslag op zijn eigen leven mislukt. Het is een banaal gangsterdrama geworden, waarin lamlendig wordt geacteerd en clichématig wordt geregisseerd. De regisseur hield zijn carrière daarna dan ook voor gezien en schoolde zich om tot een komische bijrolspeler.

Brigade anti-gangs

1966 | Misdaad

Italië/Frankrijk 1966. Misdaad van Bernard Borderie. Met o.a. Robert Hossein, Raymond Pellegrin, Pierre Clémenti, Gabriele Tinti en Amidou.

Een commissaris verdenkt een inbreker van een kraak, maar hij heeft geen bewijzen en kan hem alleen op andere gronden arresteren. Diens dochter hoort bij de jeugdbende die haar vader uit de cel weet te bevrijden. Een voorspelbaar misdaadverhaal met naast de bekende veteranen een groep jonge acteurs die enige verrassing en frisheid in het geheel brengen.

Le Tonnerre de Dieu

1965 | Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1965. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Lilli Palmer, Michèle Mercier, Robert Hossein en Georges Géret.

Een Bretonse boer laat de zorg voor de veestapel aan zijn vrouw over en brengt de meeste tijd in kroegen door. Daar ontmoet hij een jonge prostituée die hij mee naar huis neemt en ondanks de acties van haar pooier met een betrouwbare buurman laat trouwen. De in humeurigheid verpakte verbondenheid van het echtpaar Gabin-Palmer is de voornaamste attractie in deze combinatie van trottoirdrama en streekroman.

Le Commissaire mène l'enquête

1965 | Misdaad

Frankrijk 1965. Misdaad van Fabien Collin en Jacques Delile. Met o.a. Paul Frankeur, Claude Cerval, Pascale Roberts, Jacques Dacqmine en Dany Carrel.

Gebaseerd op de tv-films met sketches rondom Frankeur als commissaris Reboux. De producenten besloten er een bioscoopfilm van te maken door drie sketches zo goed en zo kwaad als het ging achter elkaar te plakken. In de eerste plaatst een vrouw die zich wil wreken op haar echtgenoot een bom in zijn auto. Dan moet zij echter zelf instappen. In de tweede ontmaskeren een paar vrolijke agenten de persoon die elke nacht geheimzinnige leuzen op de muur van de slaapkamer van een pasgetrouwd stel kladt. In de derde zoeken twee jonge echtelieden naar een manier om van elkaar af te komen, om een erfenis op te kunnen strijken en met hun ware liefde verder te kunnen. Elke keer komt alles op z'n pootjes terecht. Goede acteurs maar geen enkele diepgang. De film flopte in Frankrijk zo ernstig, dat hij nimmer over de grenzen is gekomen.

La guerre secrète

1965 | Thriller

Verenigde Staten/Italië/Duitsland/Frankrijk 1965. Thriller van Terence Young, Christian-Jaque, Carlo Lizzani en Werner Klingler. Met o.a. Mario Adorf, Bourvil, Maria Grazia Buccella, Peter van Eyck en Henry Fonda.

Een Russische ambtenaar vlucht van Oost- naar West-Berlijn en zoekt onderdak bij de Amerikanen in West-Duitsland. Hij ontdekt een complot van Russische spionnen, die van plan zijn twee Amerikaanse onderzeeërs te vernietigen en een Amerikaanse kernwetenschapper te ontvoeren, die later wordt vermoord door huurmoordenaars.

La fabuleuse aventure de Marco Polo

1965 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/YU/Italië/Egypte/Tsjechië 1965. Avonturenfilm van Denys de La Patellière, Noël Howard en Raoul Lévy. Met o.a. Horst Buchholz, Anthony Quinn, Orson Welles, Omar Sharif en Bruno Cremer.

In opdracht van de paus gaat een jonge Venetiaan in de 13de eeuw naar China om een verdrag met keizer Kublai Khan tot stand te brengen. Ondanks de ambitieuze opzet, ster-bezetting en exotische decors mislukt dit dichterlijke spektakel door het verwarde scenario en de houterige regie. Financiële en praktische problemen hadden vervanging tot gevolg van Alain Delon voor de oorspronkelijke hoofdrol, en van Christian-Jaque als eerste regisseur, terwijl ook andere acteurs in de loop van drie jaar opnamen afvielen: Dorothy Dandridge, Michel Simon, France Nuyen. Aan het scenario werkten naast regisseur De la Patellière, Raoul J. Lévy, Jacques Remy en Jean-Paul Rappenau.

Angélique et le Roi

1965 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk/Duitsland/Italië 1965. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Robert Hossein, Sami Frey, Jean Rochefort, Jacques Toja en Fred Williams.

Voor de tweede maal weduwe geworden wordt Angélique door de koning naar de Perzische ambassadeur gezonden en zij kwetst diens ijdelheid zo dat hij haar gevangen zet. Ze wordt de inzet voor een verbond tussen Frankrijk en Perzië en geraakt in steeds meer moeilijkheden, als ze gered wordt door haar doodgewaande eerste man die onmiddellijk weer verdwijnt. In deel drie uit de succesreeks is Merciers expressieloosheid in alle omstandigheden overgeslagen op tegenspelers Frey en Williams die ook alleen decoratief blijven wat hun veronderstelde passies nogal komisch maakt. Alain Decaux, Bernard Borderie en Francis Cosne bewerkten de roman van Anne en Serge Golon tot scenario.

Les Yeux cernés

1964 | Drama, Thriller

Frankrijk 1964. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Michèle Morgan, Robert Hossein, Marie-France Pisier, François Patrice en Yvette Etiévant.

Een Oostenrijks industrieel wordt vermoord en hoewel er motieven te over zijn, ontbreken er duidelijke verdachten. Anonieme brieven en stiekeme afspraken tussen de weduwe, een ontslagen ingenieur en een jaloers jong meisje maken voor de politie het mysterie steeds onduidelijker. Zoals in meer films van Hossein, worden de suggestieve sfeer en het broeierige acteren nauwelijks gesteund door het scenario dat in de ontknoping volledig door de mand valt.

Le Vampire de Düsseldorf

1964 | Historische film, Horror

Spanje/Frankrijk/Italië 1964. Historische film van Robert Hossein. Met o.a. Robert Hossein, Marie-France Pisier, Roger Dutoit, Paloma Valdez en Denick Pattison.

Een poging om in de Duitse filmstijl van rond 1930 een portret te maken van de vrouwenmoordenaar Peter Kürten die Fritz Lang inspireerde tot M. Als regisseur grijpt Hossein te hoog, als acteur geeft hij zijn personage tragische dimensies.

Banco à Bangkok pour O.S.S. 117

1964 | Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1964. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Kerwin Matthews, Robert Hossein, Dominique Willms, Anna-Maria Pier Angeli en Henri Virlojeux.

De held uit de Jean Bruce-romans wordt naar Thailand gezonden om een sekte te ontmaskeren die een pestbacil wil verspreiden. Exotische locaties krijgen ten koste van het tempo alle aandacht. Een curieuze rol van Hossein als Aziaat en als kwade genius. Scenario van regisseur Hunebelle, Pierre Foucaud en Michel Lebrun. Camerawerk van Raymond Lemoigne.

Banco A Bangkok Pour O.s.s. 117

1964 | Thriller

Frankrijk 1964. Thriller van André Hunebelle. Met o.a. Kerwin Mathews, Pier Angeli en Robert Hossein.

De held uit de Jean Bruce-romans wordt naar Thailand gezonden om een sekte te ontmaskeren die een pestbacil wil verspreiden. Exotische locaties krijgen ten koste van het tempo alle aandacht. Een curieuze rol van Hossein als Aziaat en als kwade genius. Scenario van regisseur Hunebelle, Pierre Foucaud en Michel Lebrun. Camerawerk van Raymond Lemoigne.

Angélique, marquise des Anges

1964 | Avonturenfilm

Italië/Duitsland/Spanje/Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Robert Hossein, Jean Rochefort, Claude Giraud en Giuliano Gemma.

Angélique wordt uitgehuwelijkt aan een mismaakte markies die gespecialiseerd is in natuurwetenschappen. Ze gaat ondanks zijn uiterlijk van hem houden tot hij wegens ketterij en zwarte kunst door Koning Lodewijk XIV ter dood wordt veroordeeld. Ze sluit zich aan bij de Parijse onderwereld om hem te wreken. Het eerste deel van een reeks films naar de romans van het echtpaar Anne en Serge Golon is de beste, dankzij de rol van Hossein als de gekwetste en idealistische markies. Het scenario werd geschreven door Claude Brule, Francis Cosne en regisseur Borderie.

Angélique

1964 | Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Duitsland/Italië/Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Claude Giraud, Giuliano Gemma, Jean Rochefort, Robert Hossein en Michèle Mercier.

Frankrijk, gedurende de macht van koning Lodewijk de Veertiende. Angélique, de dochter van een vooraanstaande familie uit de Franse provincie staat op het punt om in het huwelijk te treden met een vreemde man waar ze niet van houdt. Stukje bij beetje slaagt hij erin om haar vertrouwen en liefde voor zich te winnen

Le vice et la vertu

1963 | Drama, Erotiek, Oorlogsfilm

Frankrijk/Italië 1963. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Annie Girardot, Catherine Deneuve, Robert Hossein, O.E. Hasse en Philippe Lemaire.

Résistance-strijdster Justine (Deneuve) roept haar collaborerende zus Juliette (Girardot) te hulp wanneer Justines aanstaande in het nazi-cachot belandt. Een reddingsplan loopt echter faliekant mis en daarop zitten de zussen Deugd en Ondeugd stevig in de penarie. Vadim verlegde Justine (1787) van De Sade naar WO II-gedeeld Frankrijk en distilleert er een fraai ogend, sappig melodrama met erotische ondertonen uit. Hossein speelt met overgave de fielterige SS-officier Schörndorf. Uit dezelfde thematische potpourri knutselden de Italianen in de jaren zeventig het beruchte subgenre van de nazi-(soft)porno.

Le meurtrier

1963 | Drama, Thriller

Frankrijk/Duitsland/Italië 1963. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Maurice Ronet, Marina Vlady, Robert Hossein, Yvonne Furneaux en Gert Fröbe.

Een politie-inspecteur ziet parallellen tussen de moorden op twee vrouwen en de alibi's van hun verdachte echtgenoten. Inderdaad heeft de tweede man zich laten inspireren door de 'volmaakte misdaad' van de eerste, die zich op hem zal wreken voor deze imitatie. Deze matte bewerking van een roman van Patricia Highsmith maakt van bekwame acteurs ongeïnteresseerde slaapwandelaars, met uitzondering van Fröbe en Furneaux die tot driemaal toe te véél doen. Opnieuw gefilmd als Der Mörder.

La Mort d'un tueur

1963 | Misdaad

Frankrijk 1963. Misdaad van Robert Hossein. Met o.a. Robert Hossein, Marie-France Pisier, Simon Andreu, Robert Dalban en Jean Lefebvre.

Massa (Hossein) komt uit de gevangenis, waar hij enkele jaren heeft doorgebracht in verband met een overval met een bende. Terug in Nice komt hij erachter dat zijn zus samenwoont met de medeplichtige die hij ervan verdenkt hem te hebben verraden. Tijdens een gevecht doodt hij hem. Hij moet vluchten, maar zijn zuster Maria zal zich wreken en zijn dood veroorzaken. Een ongeloofwaardig scenario en stompzinnige dialogen. De voortdurend aanwezige Hossein gaat op de zenuwen werken, en voor Pisier, in de dubbelrol van blondine en brunette, geldt hetzelfde. Een ronduit slechte film, maar enkele karakteristieke bijrollen in de bende van Hossein (Dalban, Lefebvre) verdienen een klein vleugje welwillendheid.

Chair de poule

1963 | Thriller

Frankrijk 1963. Thriller van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Hossein, Jean Sorel, Catherine Rouvel, Georges Wilson en Nicole Berger.

Een vrouw wacht in een afgelegen pompstation in Haute- Provence op de kans om haar oudere echtgenoot het spaargeld afhandig te maken. Die lijkt ze te krijgen in de persoon van een ontsnapte gevangene die daar onderdak zoekt. Veteraan-regisseur Duvivier weet het gegeven van James Hadley Chase een broeierige spanning te geven met Rouvel als femme fatale in de traditie van thrillers van vóór WO II. Fraaie landschapsopnamen en een verrassende ontknoping. Scenario van René Barjavel en Julien Duvivier. Camerawerk van Henri Burel.

Riff Raff Girls

1962 |

1962. Alex Joffe. Met o.a. Silvia Monfort, Nadja Tiller, Roger Hanin en Robert Hossein.

Een vrouw wacht in een afgelegen pompstation in Haute- Provence op de kans om haar oudere echtgenoot het spaargeld afhandig te maken. Die lijkt ze te krijgen in de persoon van een ontsnapte gevangene die daar onderdak zoekt. Veteraan-regisseur Duvivier weet het gegeven van James Hadley Chase een broeierige spanning te geven met Rouvel als femme fatale in de traditie van thrillers van vóór WO II. Fraaie landschapsopnamen en een verrassende ontknoping. Scenario van René Barjavel en Julien Duvivier. Camerawerk van Henri Burel.

Pourquoi Paris?

1962 | Komedie

Italië/Frankrijk 1962. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Monique Bertho, Maurice Biraud, Charles Aznavour, Bernard Blier en Danielle Darrieux.

Een Belgische schilderes hoopt op erkenning in Parijs, maar ze moet haar brood verdienen als fotomodel en wordt ook in de liefde teleurgesteld. Vlak voor haar terugkeer naar Luik neemt haar minnaar weer contact met haar op. Een zouteloze episodische komedie door hoofdrol Bertho bedacht als vehikel voor zichzelf. De avonturen zijn gebruikt om zoveel mogelijk toeristische attracties te laten zien en de film biedt een aantal rolletjes voor gaststerren, van wie alleen Darrieux als kleurrijk pratende prostituée enige indruk maakt.

Of Flesh And Blood

1962 |

1962. Christian Marquand. Met o.a. Andre Bervil, Renato Salvatori, Robert Hossein en Anouk Aimée.

Een Belgische schilderes hoopt op erkenning in Parijs, maar ze moet haar brood verdienen als fotomodel en wordt ook in de liefde teleurgesteld. Vlak voor haar terugkeer naar Luik neemt haar minnaar weer contact met haar op. Een zouteloze episodische komedie door hoofdrol Bertho bedacht als vehikel voor zichzelf. De avonturen zijn gebruikt om zoveel mogelijk toeristische attracties te laten zien en de film biedt een aantal rolletjes voor gaststerren, van wie alleen Darrieux als kleurrijk pratende prostituée enige indruk maakt.

Madame Sans-Gêne

1962 | Komedie, Historische film, Romantiek, Drama

Frankrijk/Spanje/Italië 1962. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Marina Berti, Renaud Mary, Carlo Giuffré, Gabriella Pallotta en Analia Gade.

De nieuwe verfilming van een toneelstuk over een wasvrouw die opklimt tot de adel aan het hof van Napoleon, kreeg door de internationale co-produktie een weinig ideale rolbezetting. Loren is temperamentvol en uitdagend, maar absoluut niet Frans en dat geldt ook voor de meeste andere acteurs en actrices die dat bovendien minder fraai compenseren. Toneelacteur Bertheau steelt als ironische Napoleon de show.

Les grands chemins

1962 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk/Italië 1962. Drama van Christian Marquand. Met o.a. Robert Hossein, Anouk Aimée, Renato Salvatori, Fernand Sardou en Jean Lefebvre.

Rondtrekkende gitarist en kaartspeler sluit vriendschap met Italiaanse vrachtrijder en trekt ook in het pension van diens minnares. Dorpelingen wantrouwen zijn succes met kaartspelen en breken zijn handen. Depressieve zelfvernietigingsdrang laat hem de vrouw verleiden om daarmee de Italiaan ook tegen zich te krijgen. Drama van geïsoleerde mensen kreeg - ondanks geforceerd scenario - kracht mee door landschapsopnamen van Zuidwest-Frankrijk en passend gekweld spel van Hossein. Regiedebuut van acteur Marquand, met supervisie van Roger Vadim.

Le repos du guerrier

1962 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1962. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Robert Hossein, Jean-Marc Bory, James Robertson Justice en Michel Serrault.

Een burgermeisje redt bij toeval een nihilist van zelfmoord en voelt zich voor hem verantwoordelijk. Hij sleept haar mee in een ongebreidelde seksualiteit en allerlei mogelijke veranderingen, maar door die ervaringen groeit ze uit tot de sterkere van de twee en krijgt hem letterlijk op de knie[KA3]en. Vadim vervangt de psychologische diepte van de roman van Christiane Rochefort door ongebreidelde kitscheffecten die vaak zo uitzinnig zijn dat de verbazing het wint van giecheligheid. Hossein is ideaal voor zijn rol, Bardot helemaal niet, maar het is boeiend om naar haar te kijken ook als ze niet naakt stofzuigt. (Deze internationaal minder bekende film was in Frankrijk de meest succesvolle, waarin ze speelde).

Le Monte-charge

1962 | Thriller

Frankrijk 1962. Thriller van Marcel Bluwal. Met o.a. Robert Hossein, Lea Massari, Maurice Biraud, Robert Dalban en Badin.

Een uit de gevangenis ontslagen man komt in contact met een vrouw wier echtgenoot bij thuiskomst zelfmoord lijkt te hebben gepleegd. Hij blijkt echter vermoord te zijn en de verdenking komt door een geraffineerde truc op de held te vallen. Door het behendige scenario, de sfeervolle situering in Parijs op kerstavond en goed spel is dit een boeiende thriller. De als filmer debuterende tv-regisseur bracht er niet veel dynamiek in maar wel vaart.

Le jeu de la vérité

1961 |

Frankrijk 1961. Robert Hossein. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Nadia Gray en Jean Servais.

Een uit de gevangenis ontslagen man komt in contact met een vrouw wier echtgenoot bij thuiskomst zelfmoord lijkt te hebben gepleegd. Hij blijkt echter vermoord te zijn en de verdenking komt door een geraffineerde truc op de held te vallen. Door het behendige scenario, de sfeervolle situering in Parijs op kerstavond en goed spel is dit een boeiende thriller. De als filmer debuterende tv-regisseur bracht er niet veel dynamiek in maar wel vaart.

Le goût de la violence

1961 | Misdaad

Italië/Frankrijk 1961. Misdaad van Robert Hossein. Met o.a. Robert Hossein, Giovanna Ralli, Mario Adorf, Madeleine Robinson en Hans Neubert.

De acteur Hossein, regisseur van enkele aardige films, heeft zich ook wel eens vertild, bijvoorbeeld aan deze draak. Revolutionairen en regeringsgezinden slachten elkaar in Zuid- Amerika af, in een scenario vol onwaarschijnlijk en onsamenhangend gekonkel. Iedereen doodt iedereen, de revolutie gaat niet door en Zorro-Hossein vertrekt aan het slot in zijn eentje richting prairie: 'I am a lonesome cowboy'?? De gezwollenheid maakt de film ongewild komisch. Doet sterk denken aan VIVA ZAPATA, waarvan het niet meer dan een slechte imitatie is.

Le Jeu de la verité

1961 | Drama, Thriller

Frankrijk 1961. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Marc Cassot, Jacques Dacqmine, Nadia Gray, Robert Hossein en Thien Huong.

Een soiree bij een succesvolle romanschrijver wordt verstoord door een ongenode gast die zegt voor een van de aanwezigen een compromitterende brief te hebben die hij later zal voorlezen. Als het licht uitvalt tijdens een onweer, wordt de man vermoord en is de brief verdwenen, waarna er een politieman arriveert die ook niet blijkt te zijn wie hij voorgeeft. De ingenieuze salon- thriller naar Brits voorbeeld heeft een al te gezochte ontknoping en steunt vooral op de uitdrukkelijk spitsvondige dialogen waarmee de acteurs al te goed uit de voeten kunnen. Hun dames zijn vooral decoratief.

La Menace

1961 | Misdaad

Frankrijk/Italië 1961. Misdaad van Gérard Oury. Met o.a. Robert Hossein, Marie-José Nat, Philippe Caster, Henri Tisot en Elsa Martinelli.

Naar de roman Les Mariolles van Frédéric Dard, die zelf voor de bewerking en de dialogen zorgde. Hossein bedacht een vernuftig bedoeld scenario, dat in wezen niets voorstelt. Over de tegenspoed van een dom gansje dat allerlei domme streken uithaalt om indruk te maken op Les Mariolles, een bende jonge motorrijders. Zij verleidt een eerbiedwaardige en gerespecteerde apotheker, die van haar zijn tweede wurgingsslachtoffer wil maken. Hossein, die dankzij een dubbelrol nadrukkelijk aanwezig is, is onuitstaanbaar, en Oury, die nog aan het begin van zijn loopbaan stond, raffelde het af in 75 minuten. Meer was trouwens ook niet nodig geweest.

Nude In A White Car

1960 |

1960. Robert Hossein. Met o.a. Odile Versois, Héléna Manson, Robert Hossein en Marina Vlady.

Naar de roman Les Mariolles van Frédéric Dard, die zelf voor de bewerking en de dialogen zorgde. Hossein bedacht een vernuftig bedoeld scenario, dat in wezen niets voorstelt. Over de tegenspoed van een dom gansje dat allerlei domme streken uithaalt om indruk te maken op Les Mariolles, een bende jonge motorrijders. Zij verleidt een eerbiedwaardige en gerespecteerde apotheker, die van haar zijn tweede wurgingsslachtoffer wil maken. Hossein, die dankzij een dubbelrol nadrukkelijk aanwezig is, is onuitstaanbaar, en Oury, die nog aan het begin van zijn loopbaan stond, raffelde het af in 75 minuten. Meer was trouwens ook niet nodig geweest.

Les Scélérats

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Michèle Morgan, Robert Hossein, Perrette Pradier, Frank Latimore en Olivier Hussenot.

Sinds de dood van haar zoon is een rijke Amerikaanse alcoholica geworden. Ze geeft haar man de schuld. De dochter van de buren laat zich als dienstmeisje engageren en wordt verliefd op haar werkgever. Als de vrouw door een ongeval sterft wil ze hem chanteren met verdenking van moord. De film heeft een sombere broeierige sfeer en goed spel van Morgan als gefrustreerde bourgeoise, maar het zwakke scenario geeft onvoldoende ondersteuning.

Les Canailles

1959 | Drama, Misdaad

Italië/Frankrijk 1959. Drama van Maurice Labro. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, Philippe Clay, Scilla Gabel en Claire Maurier.

Werknemer van Amerikaans persbureau in Rome moet dochter van de baas ontvangen; de vrouw gedraagt zich echter merkwaardig en verdwijnt mysterieus, zodat hij tegen politieverdenking in op onderzoek uitgaat. Italiaanse onderwereld lijkt er mee gemoeid, maar uiteindelijk blijkt jaloerse stiefmoeder verantwoordelijk. Verward misdaadverhaal kreeg in beeld een zekere sfeer door Italiaanse locaties, terwijl acteurs spanning suggereren die door scenario niet wordt gesteund.

La Sentence

1959 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Drama van Jean Valère. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, Roger Hanin, Béatrice Bretty en Lucien Raimbourg.

Vlak voor de invasie van Normandië worden vijf leden van een verzetsgroep gearresteerd en krijgen te horen dat ze binnen een uur gefusilleerd zullen worden. Het samenvallen van filmtijd met echte tijd van de handeling voert de dramatische spanning op, maar de situering op D-day is gewild melodramatisch.

La Nuit des espions

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, Michel Etcheverry, Michèle Dufour en Clément Harari.

Een Duitse spionne heeft Britse defensieplannen bemachtigd die ze aan een nazi-luitenant in Frankrijk moet overdragen. De Inlichtingendienst stuurt zowel een namaakspionne als een namaakofficier naar de afgesproken plaats, waar een man en een vrouw elkaar treffen zonder enige zekerheid over elkaars identiteit. Deze ingewikkelde en onwaarschijnlijke situatie is de aanleiding voor een troebele confrontatie tussen de hoofdrollen waarin erotiek en gewelddadigheid meespelen.

Du rififi chez les femmes

1959 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1959. Misdaad van Alex Joffé. Met o.a. Nadja Tiller, Robert Hossein, Sylvia Montfort, Roger Hanin en Françoise Rosay.

Concurrerende gangsterbendes, waarin vrouwelijke nachtclubexploitanten een dominerende rol spelen, begraven de strijdbijl voor een gezamenlijke bankroof. Onderlinge tegenwerking en bedrog worden uiteindelijk iedereen noodlottig. Een sfeervol gefotografeerde en uitstekend geacteerde variant op Dassins succesfilm - opnieuw gefilmd naar de roman van Auguste le Breton - met een gedetailleerde en geraffineerde inbraak. De gastrol van Constantine is een onnodige en overbodige commerciële garantie.

Toi le vénin

1958 | Thriller, Erotiek

Frankrijk 1958. Thriller van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, Odile Versois, Henri Crémieux en Héléna Manson.

Een man krijgt in de nacht een lift van een blondine die de liefde met hem bedrijft en hem vervolgens probeert te overrijden. Via het autonummer vindt hij twee zusters van wie er één verlamd is, en die sterk op elkaar lijken, zodat hij niet zeker is wie hij zoekt. Voor wie over het absurde uitgangspunt heenstapt - de held heeft het gezicht van de vrouw niet gezien met wie hij intiem was - een broeierige spannende film, waarin de echte zusters Vlady en Versois mooi en geheimzinnig zijn.

Des Femmes disparaissent

1958 | Misdaad, Erotiek, Actiefilm

Frankrijk 1958. Misdaad van Edouard Molinaro. Met o.a. Robert Hossein, Magali Noël, Philippe Clay, Jacques Dacqmine en Jane Marken.

De cocktailparty's in een chique villa fungeren als lokaas voor goedgelovige meisjes die als blanke slavinnen verkwanseld worden. De wantrouwende verloofde van een van hen ontdekt de opzet, waarna de villa een door de politie belegerde vesting wordt. Dit banale en simpele B-filmscenario wordt naar een boeiend niveau getild door de kwaliteit van de vormgeving, fotografie en dwingende muzikale ondersteuning van The Jazz Messengers. Molinaro is met inhoudelijk beter materiaal wel eens minder goed op dreef geweest.

Sait-on jamais?

1957 | Drama, Thriller, Erotiek

Italië/Frankrijk 1957. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Françoise Arnoul, Robert Hossein, Christian Marquand, O.E. Hasse en Franco Fabrizi.

Een Franse journalist wordt in Venetië verliefd op de protégée van een Duitse baron. De wetenschap dat de vrouw van de Duitser een enorme erfenis uit diens criminele verleden zal krijgen brengt een ex-minnaar bij haar terug. Rivaliteit tussen de drie mannen leidt tot confrontaties op leven en dood. De beste film van Vadim door de hechte opbouw van een verder niet zo opmerkelijk scenario en functioneel en sfeervol gebruik van Venetië. Arnoul is de uitdagende, mysterieuze en uiteindelijk tragische pion tussen de diverse mannen. De muziek door het Modern Jazz Quartet werkt effectief op de zenuwen.

Méfiez-vous fillettes

1957 | Misdaad, Drama, Erotiek

Frankrijk 1957. Misdaad van Yves Allégret. Met o.a. Antonella Lualdi, Robert Hossein, Michèle Cordoue, Jean Gaven en André Luguet.

Op Montmartre wordt een gangsteroorlog tussen rivaliserende benden uitgevochten en een jonge vrouw die daar toevallig getuige van is, wordt gekidnapt en in een bordeel gestopt om haar tot zwijgen te dwingen. Regisseur Allégret verspeelde zijn artistieke reputatie met deze sensationele James Hadley Chase- verfilming, die problemen met de censuur kreeg, maar qua zwartgalligheid nauwelijks verschilt van zijn sociale films noir uit de jaren veertig. Goed spel.

Liberté surveillée

1957 | Misdaad, Romantiek

Servië en Montenegro/Frankrijk 1957. Misdaad van Henri Aisner en Vladimir Voltchek. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, René Lefèbvre, Paul Bisiglia en Georges Nemetchek.

Een jonge misdadiger weet aan de politie te ontkomen door als masseur met een kanoploeg naar Praag te gaan. Zijn verliefdheid op een jonge Tsjechische wekt betere gevoelens bij hem op. De film haakte in op de interesse voor het (toenmalig) echtpaar Vlady-Hossein. De locatie- en sportopnamen geven de voorspelbare dramatische romantiek enige meerwaarde.

Pardonnez nos offenses

1956 | Film noir

Frankrijk 1956. Film noir van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Pierre Vaneck, Giani Esposito, Béatrice Altariba en Mireille Granelli.

Een jeugdbende droomt van ontsnapping uit het naargeestige wereldje van alledag in de buitenwijken en legt zich `s nachts toe op het smokkelen van whisky. Zigeuners ontdekken bij toeval hun geheime bergplaats en maken zich meester van de inhoud, waarop drie van de jongens uit woede een jonge zigeunerin verkrachten. De zigeuners verkrachten dan D[KA1]ed[KA1]ee (Vlady). Uiteindelijk komen de twee groepen erachter wie de ware schuldige is, die ze vervolgens flink te pakken nemen. Als wraak doodt hij dan Dédée, die op het punt stond met een zigeuner elders het geluk te gaan zoeken. De producent was kennenlijk hevig ontsteld door deze trieste greep uit het leven: hij gooide de montage volledig door elkaar en schrapte scènes. Niettemin, en ondanks de gezwollenheid waaraan regisseur Hossein zich vaker schuldig maakt, zijn er enkele goede scènes overgebleven. Tijdens de wereldpremière was Eddie Constantine de enige uit het geschokte publiek die durfde te applaudisseren. De enige film waarin deze filmer zelf geen rol speelt. De film is ook bekend onder de titel L'HIRONDELLE DU FAUBOURG en werd in België uitgebracht als JEUNESSE DES RUES.

Crime et châtiment

1956 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1956. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Robert Hossein, Jean Gabin, Marina Vlady en Bernard Blier.

Berooide student René Brunel (Hossein) vermoordt een woekeraarster als bevestiging van zijn superioriteitstheorieën. Een kat-en-muisspel met politiecommissaris Gallet (Gabin) en verliefdheid op prostituee Lili (Vlady) doen zijn geloof daarin wankelen en hij laat zich arresteren. Intelligente bewerking van Dostojevski's klassieker Schuld en boete geeft een uitgelezen rolbezetting de ruimte om uitstekend te acteren, zonder gebondenheid aan literatuur en periode. De film is daardoor in sommige opzichten interessanter dan veel andere versies.

Série noire

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Pierre Foucaud. Met o.a. Henri Vidal, Monique Van Vooren, Erich von Stroheim, Jacqueline Pierreux en Robert Hossein.

Een gangster geeft aan een medegevangene opdrachten mee voor zijn minnares die gedurende zijn hechtenis de bende aanvoert. Deze wordt door de vrouw geëngageerd en haalt zich de rivaliteit van een bendelid op de hals. De interessante rolbezetting maakt deze film, die de voorspelbaarheid van het verhaal verpakt in achtervolgingen en actiescènes, bezienswaardig. Het scenario is van Pierre Gaspard-Huit. Fotografie van Paul Cotteret.

Les Salauds vont en enfer

1955 | Drama, Thriller

Frankrijk 1955. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Henri Vidal, Serge Reggiani, Robert Hossein en Jacques Duby.

Ontsnapte gevangenen verstoppen zich in een afgelegen woning waarvan ze de eigenaar uit zelfverdediging doden. Diens geliefde wreekt zich door de rivaliteit tussen beide mannen aan te wakkeren. Dit sfeervolle, broeierige regie-debuut van acteur Hossein dankt veel aan de mysterieuze aanwezigheid van Vlady.

Du rififi chez les hommes

1955 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1955. Film noir van Jules Dassin. Met o.a. Jean Servais, Carl Möhner, Robert Manuel, Magali Noël en Janine Darcey.

Du rififi chez les hommes is een toonbeeld van film noir en kluizenkrakerij tegelijk, met een sterke invloed op toekomstige genregenoten. Invloed op dieven zelfs: in Mexico werd de film verboden omdat dieven succesvol methodes imiteerden uit Rififi. Een groepje inbrekers met verschillende specialiteiten besluit een juwelier te beroven. Een kwart van de film bestaat uit een spannend en gedetailleerd verslag van de roof zelf - zonder dialoog of muziek. Na jaren te zijn gekopieerd en ook geparodieerd, maakte regisseur Dassin zelf de ultieme persiflage op Rififi: Topkapi.

Quai des blondes

1954 | Misdaad

Frankrijk 1954. Misdaad van Paul Cadéac. Met o.a. Michel Auclair, Barbara Laage, Madeleine Lebeau, Darío Moreno en René Blancart.

Een triest en vaag verhaal over sigarettensmokkel in Tanger, waaraan een einde komt wanneer een slimme commissaris de hele bende achter slot en grendel zet. Erg gedateerde film, die vooral flink gebruik maakt van de toen bij de Franse kijker nauwelijks bekende Middellandse Zee-stranden (beelden van Marcel Grignon). Dat is ongeveer het enige interessante aan deze film, die een stompzinnig scenario heeft. Opmerkelijk is wel nog Hossein, die zijn eerste echte rolletje speelde, als schietende gangster: 'Ik speelde toen als Brando. Of liever gezegd, ik speelde alsof ik als Brando speelde.' Er bestaan kopieën met een andere lengte.

Les souvenirs ne sont pas à vendre

1948 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1948. Komedie van Robert Hennion. Met o.a. Blanchette Brunoy, Sophie Desmarrets, Martine Carol, Colette Darfeuil en Frank Villard.

Een wel hele doorzichtige aanleiding om maar aan een plot te komen. Alvorens zich definitief terug te trekken loopt een hotelhouder nog eens door zijn zaak. Er komen allerlei herinneringen aan dramatische en doldwaze gebeurtenissen naar boven. Niet minder dan zeven scenarioschrijvers (waaronder Marcel Achard en Michel de Saint-Piere) waren nodig om deze onsamenhangende verzameling goede en minder goede s[KA2]enes, die op goed geluk werden geschoten (wie is dan ook Robert Hennion?), bijeen te krijgen. Wat betreft de acteurs, die komen op en verdwijnen weer. Enkele goede en vooral grappige ideeën maken nog geen film.

Le diable boîteux

1948 | Komedie, Familiefilm, Biografie

Frankrijk 1948. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Sacha Guitry, Emile Drain, Jeanne Fusier-Gir en Renée Devillers.

Vrij ge[KA3]interpreteerde biografie van de beroemde, maar raadselachtige Talleyrand, op een geniale wijze nieuw leven ingeblazen door Guitry. Een sarcastisce schildering van zijn turbulente verhouding met de woedende, despotische en onhumoristische Napoleon (Drain). Een over het algemeen satirische beeld van de geschiedenis. Talleyrand wordt buiten de deur gezet, maar houdt niet op om door het raam binnen te komen tijdens de wals van regeringen en revoluties. Schitterend spel en opmerkelijke decors van René Renoux. Een van de beste films van een in eer herstelde cineast. Scenario van de regisseur, camerawerk van N. Toporkoff.

Kublai Khan

-1 | Actiefilm

. Actiefilm van Denys de La Patellière. Met o.a. Elsa Martinelli, Robert Hossein, Omar Sharif, Horst Buchholz en Anthony Quinn.

Vrij ge[KA3]interpreteerde biografie van de beroemde, maar raadselachtige Talleyrand, op een geniale wijze nieuw leven ingeblazen door Guitry. Een sarcastisce schildering van zijn turbulente verhouding met de woedende, despotische en onhumoristische Napoleon (Drain). Een over het algemeen satirische beeld van de geschiedenis. Talleyrand wordt buiten de deur gezet, maar houdt niet op om door het raam binnen te komen tijdens de wals van regeringen en revoluties. Schitterend spel en opmerkelijke decors van René Renoux. Een van de beste films van een in eer herstelde cineast. Scenario van de regisseur, camerawerk van N. Toporkoff.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Robert Hossein op televisie komt.

Reageer