Bill Monroe

Acteur, Componist

Bill Monroe is acteur en componist.
Er zijn 3 films gevonden.

Tycus

2000 | Drama, Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 2000. Drama van John Putch. Met o.a. Dennis Hopper, Peter Onorati, Finola Hughes, Chick Vennera en Sarah Dalton.

Deze film is de zoveelste kielzogvaarder van ARMAGEDDON en DEEP IMPACT over een komeet die met de aarde in botsing zal komen en vrijwel alles zal vernietigen. Een aardig idee dat telkens weer op een hele smalle basis wordt uitgewerkt en daarom maar weinig te bieden heeft. De Amerikaanse regering weet als enige dat de aarde een ramp staat te wachten, maar de wetenschappers kunnen het niet met elkaar eens worden over het tijdstip. Geleerde Dr. Peter Crawford (Hopper) heeft natuurlijk de juiste berekening gemaakt, maar niemand wil naar hem luisteren. Hij neemt elitaire voorzorgsmaatregelen, waarvan maar een handje uitverkorenen mogen profiteren (bah). Ze bouwen een stad in een berg. Dan komt een journalist van een sensatiekrant Jake Lowe (Ornati) de zaak op het spoor. Het scenario van Kevin Goetz en Michael Goetz staat stijf van de clichés, het spel is zwak en de regie is pijnlijk slecht. De speciale effecten zijn belabberd en het beste is de veelbelovende verpakking van de video, respectievelijk de DVD, die geen enkele belofte inlost. Een totale afgang, vooral voor Hopper. Het camerawerk is van Ross Berryman. Ook bekend als FORBIDDEN TARGET.

Le nouveau monde

1995 | Muziek, Familiefilm

Frankrijk 1995. Muziek van Alain Corneau. Met o.a. Nicolas Chatel, Sarah Grappin, James Gandolfini, Alicia Silverstone en Guy Marchand.

Na D-Day in 1944 zijn de Amerikanen nog lang in Frankrijk gebleven, omdat ze vreesden dat het land dat door WO II verdeeld was geraakt, door de communisten omvergeworpen zou worden en in de schoot van Stalin zou belanden. Pas rond 1960 verdwenen hun bases uit het landschap. Regisseur Corneau groeide op in Orleans, zo`n 125 km ten Zuiden van Parijs, waar 14.000 GI`s gestationeerd waren. De film is een min of meer autobiografisch verhaal (waarvoor Corneau samen met Pascal Quignard het scenario schreef naar diens roman [KL]L`occupation am[KA1]ericaine[KLE]) dat in 1952 begint. De Amerikanen met hun Coca-Cola cultuur maken indruk op de jonge Patrick Carrion en zijn vriendinnetje Marie-Jos[KA1]e Vire; ze zijn beiden rond de tien en beginnen te dromen van de V.S. Vooral de muziek raakt hen sterk, door de glitter en glans van de rijke soldaten. Tegen 1960 zijn Marie-Jos[KA1]e en Patrick op weg naar de volwassenheid: Patrick interesseert zich te weinig voor zijn studie op school en valt voor een blonde Amerikaanse stoot, Trudy Wadd (Silverstone). Hij sluit vriendschap met een sergeant Will Caberra (Gandolfini) van de US Army, die hem de liefde voor de jazz bijbrengt. Marie-Jos[KA1]e duikt uiteindelijk met Will tussen de lakens. Het camerawerk van Williams Lubtchansky is uiterst doeltreffend: hij werkte met drie camera`s; de muziek is heel goed - gouwe ouwe uit die tijd van Buddy Holly, Bill Haley, Paul Anka, Neil Sedaka, Jimmy Reeves, Bill Monroe, Brenda Lee en Miles Davis zijn op de geluidsband te horen, terwijl er live-optredens te horen (en te zien zijn) van Trotignon, Benny Golson, Thelonius Monk, Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Bobby Timons en James Henckis. De rekwisieten die voor de sfeer en het tijdsbeeld moeten zorgen inclusief kostuums, haarstijlen en classic cars, zijn dik voor mekaar. Wie een muzikale jazz-show op het witte doek wil zien krijgt waar voor zijn geld en neemt het soms buiten Frankrijk moeilijk te bevatten verhaaltje, dat stijf staat van de clichés op de koop toe. De cast laat te wensen over en dat komt omdat ze meer ervaring hebben met het spelen op muziekinstrumenten dan het afleveren van drama voor de camera. De 52-jarige regisseur Corneau, die een behoorlijk oeuvre op zijn naam heeft staan, heeft sterkere films afgeleverd.

High Lonesome: The Story of Bluegrass Music

1994 | Documentaire, Muziek, Drama

Verenigde Staten 1994. Documentaire van Rachel Liebling. Met o.a. Bill Monroe, Mac Wiseman, Ralph Stanley, Lester Flatt en Earl Scruggs.

Via interviews en zeldzame oude opnamen wordt de geschiedenis van de Amerikaanse bluegrass-muziek in kaart gebracht. De belangrijkste grondlegger en uitvoerder van deze melodieuze, in de 20ste eeuw ontstane synthese van jazz, folk en gospel, is Bill Monroe, een onberispelijke musicus die nog steeds optreedt. Hij wordt geïnterviewd en de camera volgt hem naar de vervallen hut waar hij als kind opgroeide. De film bevat tevens opmerkelijke concertopnames, waaronder een onbedoeld hilarisch 'psychedelisch' portret van Lester Flatt en Earl Scruggs die rond 1965 voor een hippiepubliek optreden. De film is duidelijk met liefde gemaakt en benadrukt het goede gevoel en de kameraadschap onder de bluegrass-artiesten. Regisseuse Liebling wist voor ze aan deze film begon niets van bluegrass en zelfs kijkers die normaal niet naar deze muziek luisteren, zullen haar nieuwsgierigheid en plezier meevoelen. Het scenario is van regisseuse Liebling. Het camerawerk is van Buddy Squires en Alan Moore.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Bill Monroe op televisie komt.

Reageer