Eda Warren: montage.
Er zijn 7 films gevonden.

Taras Bulba

1962 | Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Joegoslavië 1962. Avonturenfilm van J. Lee Thompson. Met o.a. Tony Curtis, Yul Brynner, Christine Kaufmann, Sam Wanamaker en Brad Dexter.

Brynner is aanvoerder der Kozakken, die heilig gezworen heeft dat een goede Pool, een dode Pool is. Als het leven van zijn zoon Curtis door een jonge Poolse schone (Kaufmann) gered wordt en hij verliefd wordt op haar, is Brynner consequent: hij moet hem doden als verrader. Deze prent volgt de traditie van de Italiaanse spektakelfilms, inclusief de bordkartonnen decors, maar is opgenomen in Argentinië door Joe MacDonald. Gesitueerd in de Oekraïne in de 16e eeuw. Al eerder gefilmd in 1936 in Frankrijk als TARASS BOULBA en in 1939 in Engeland als THE REBEL SON. Scenario van Waldo Salt en Karl Tunberg vrij bewerkt naar de roman van Nikolai Gogol. Camerawerk van Joseph MacDonald. Gedraaid in Panavision.

The Young Savages

1961 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1961. Misdaad van John Frankenheimer. Met o.a. Burt Lancaster, Dina Merrill, Shelley Winters, Telly Savalas en Pilar Seurat.

Voormalig tv-regisseur John Frankenheimer zag zijn tweede speelfilm als een proeve van bekwaamheid. Zijn speelfilmdebuut (The Young Stranger uit 1957) vond hij maar 'zo zo', dus werd het tijd voor een revanche die niet alleen de kritiek maar vooral hemzelf kon overtuigen. En dat lukte, mede dankzij vriend Burt Lancaster, die een glansrol speelt als nobele rechtsdienaar met oog voor de noden van de opgroeiende jeugd. The Young Savages speelt in het Spaanse deel van Harlem, NY. Bekend terrein voor zowel hoofdrolspeler als regisseur: Lancaster werd er geboren, Frankenheimer bracht er een groot deel van z'n jeugd door.

The Wreck of the Mary Deare

1959 | Drama, Thriller, Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1959. Drama van Michael Anderson. Met o.a. Gary Cooper, Charlton Heston, Michael Redgrave, Emlyn Williams en Richard Harris.

Dat was kantje-boord: de kapitein van een gezonken schip wordt beschuldigd van onachtzaamheid, maar wordt bij een verhoor vrijgesproken dankzij de getuigenis van een kapitein van een reddingsvaartuig. De trucages zijn de echte sterren. Scenario van Eric Ambler, naar een roman van Hammond Innes. Camerawerk van Joseph Ruttenberg.

Son of Paleface

1952 | Komedie, Western

Verenigde Staten 1952. Komedie van Frank Tashlin. Met o.a. Bob Hope, Jane Russell, Roy Rogers, Bill Williams en Harry von Zell.

Wat krijg je wanneer je een animator en cartoonist die ooit in een bh-fabriek werkte en klusjes deed voor Max 'Betty Boop' Fleischer, films laat regisseren? In het geval van Frank Tashlin kleurige, tekenfilmachtige komedies met amusementscup D. Voor dit vervolg op The Paleface van vier jaar eerder trekt Tashlin visueel en verbaal alle registers van de westernparodie open. De titelheld (Hope) claimt de erfenis van zijn tandarts-pa, maar wordt al spoedig hulpje van wetsdienaar Barton (Rogers), die vermoedt dat de voluptueuze saloonzangeres The Torch (Russell) achter een reeks goudroven zit. Een heerlijke matineetitel vol absurde kolder.

His Kind of Woman

1951 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1951. Film noir van John Farrow en Richard Fleischer. Met o.a. Robert Mitchum, Jane Russell, Vincent Price, Tim Holt en Charles McGraw.

Een jaar na Where Danger Lives speelde Robert Mitchum opnieuw in een sfeervolle film noir van de in Australië geboren regisseur John Farrow. In His Kind of Woman is hij Dan Milner, een net uit de gevangenis ontslagen gokker die 50.000 dollar kan verdienen als hij voor een jaartje naar Mexico verkast. Wat hij precies moet doen, hoort hij daar wel. De verhuizing blijkt levensgevaarlijk, maar biedt een lichtpuntje: zangeres Lenore Brent (kostelijk gespeeld door Jane Russell). Voorlopig heeft zij vooral oog voor filmster Cardigan (Price), maar ook Milner trekt onmiskenbaar de aandacht.

I Married a Witch

1942 | Komedie, Fantasy, Horror, Romantiek

Verenigde Staten 1942. Komedie van René Clair. Met o.a. Fredric March, Veronica Lake, Robert Benchley, Susan Hayward en Cecil Kellaway.

Tweede Hollywoodfilm van René Clair bood Veronica Lake kans te debuteren als heks die door toedoen van een puritein op de brandstapel belandt. Na haar wedergeboorte in eigentijds New York maakt ze diens afstammeling (March) het leven zuur. Fredric March zei na het draaien van I Married a Witch dat hij het afschuwelijk vond om met Lake samen te moeten werken. Daar is in de film niets van te merken. Clair, die vaardig tussen komedie en fantasy balanceert, had de touwtjes kennelijk strak in handen.

The Big Broadcast of 1938

1938 | Muziek, Sciencefiction, Musical, Komedie

Verenigde Staten 1938. Muziek van Mitchell Leisen. Met o.a. W.C. Fields, Martha Raye, Dorothy Lamour, Shirley Ross en Lynne Overman.

Allegaartje van slechte muzieknummers, van Tito Guizar tot en met Kirsten Flagstad; alleen de weinige scènes met Fields zijn het bekijken waard, evenals het optreden van Hope en Ross in het Oscarwinnende nummer 'Thanks For The Memory'.