Sam Peckinpah (1925-1984): regie, cast en scenario.
Er zijn 20 films gevonden.

Invasion of the Body Snatchers

1956 | Sciencefiction, Thriller, Horror

Verenigde Staten 1956. Sciencefiction van Don Siegel. Met o.a. Dana Wynter, Kevin McCarthy, Larry Gates, King Donovan en Carolyn Jones.

Na een korte afwezigheid keert plattelandsdokter Miles Bennell McCarthy) terug naar zijn praktijk. Daar treft hij zijn oude vlam Becky (Wynter) aan, én twee patiënten die ervan overtuigd zijn dat hun familieleden zijn vervangen door bedriegers. Volgens een bevriende psychiater is het 'waarschijnlijk een neurose, van mensen die zich zorgen maken over ontwikkelingen in de wereld'. Don Siegels versie van het vaker verfilmde Body Snatcher-verhaal levert subtiel commentaar op de paranoia van het McCarthyisme, maar is ook gewoon een mooie sfeervolle sf-thriller met noir-trekjes. Piepklein bijrolletje van Sam Peckinpah.

The Osterman Weekend

1983 | Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1983. Thriller van Sam Peckinpah. Met o.a. Rutger Hauer, John Hurt, Craig T. Nelson, Dennis Hopper en Chris Sarandon.

Eens per jaar komen tv-journalist John Tanner (Hauer) en zijn oude studiegenoten bijeen voor een gezellig weekendje. De voorbereidingen worden dit jaar verstoord door FBI-agent Fassett (Hurt) die aanwijzingen heeft dat een van Tanners vrienden als staatsgevaarlijk beschouwd dient te worden. De flamboyante stijl van regisseur Peckinpah en goed spel van Hauer en Hurt compenseren enkele onvolkomenheden in het script (gebaseerd op een roman van Robert Ludlum). Verrassende psychologische spionagethriller, ook al is de ontknoping nauwelijks na te vertellen. Laatste film van Peckinpah.

The Visitor

1979 | Horror

Verenigde Staten​/​​Italië 1979. Horror van Giulio Paradisi. Met o.a. Joanna Nail, Paige Connor, John Huston, Sam Peckinpah en Mel Ferrer.

De rijke leider van een duivelse organisatie besluit dat zijn vrouw wederom zwanger moet raken, omdat zij de enige is die kinderen met demonische genen op de wereld kan zetten.

Convoy

1978 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1978. Drama van Sam Peckinpah. Met o.a. Kris Kristofferson, Ali MacGraw, Ali McGraw, Ernest Borgnine en Burt Young.

Convoy wordt in het algemeen beschouwd als Peckinpahs slechtste film, maar in één adem wordt gesteld dat Peckinpahs slechtste nog altijd beter is dan het beste van de meeste andere regisseurs. Het verhaaltje over een trucker (Kristofferson) die wordt opgejaagd door een corrupte sheriff (Borgnine) maar hulp krijgt van collega-truckers, had gemakkelijk slappe Dukes of Hazard-rommel kunnen worden. Maar met zijn observaties van de arbeidersklasse, het Amerikaanse gevoel voor vrijheid en met legendarische beelden van rijen vrachtwagens die stof doen opwaaien in een weids landschap maakte Peckinpah gewoon de beste truckersfilm ooit.

China 9, Liberty 37

1978 | Western, Misdaad

Verenigde Staten 1978. Western van Monte Hellman. Met o.a. Warren Oates, Fabio Testi, Jenny Agutter, Sam Peckinpah en Isabel Mestres.

Een trage, in de historische sfeer getrokken, western. Een groep spoorwegbonzen redt een man van de strop als hij voor hen een vroegere revolverheld in ruste doodt, die de ontwikkeling van de lijn tegenhoudt. Als hij de oudere man ontmoet vat hij sympathie voor hem op. De jonge vrouw van de held valt echter voor de moordenaar en helpt hem bij zijn lugubere taak. De titel slaat op het seinhuis, waarop de afstand tussen de twee dichtstbijzijnde stadjes is aangewezen.

Amore piombo e furore

1978 | Western, Drama

Italië 1978. Western van Monte Hellman en Sam Peckinpah. Met o.a. Fabio Testi, Warren Oates en Jenny Agutter.

Tragisch verhaal over een ter dood veroordeelde, die in ruil voor zijn leven gedwongen wordt een vriend te doden over wiens land de spoorweg moet worden aangelegd. Een avond vol tegenstrijdige gevoelens, van vriendschap tot haat, van woede tot liefde, maar daarachter de gruwelijkste gewelddaden en seks. Intens spel van allen, een opwindende erotische scene tussen Testi en Agutter. Peckinpah gebruikt het pseudoniem Wilbur Olsen. Voor wie houdt van Packinpah en Hellman.

Cross of Iron

1977 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1977. Oorlogsfilm van Sam Peckinpah. Met o.a. James Coburn, Maximilian Schell, James Mason, David Warner en Klaus Löwitsch.

In 1943 trekken de Duitse troepen zich terug voor de oprukkende Russen. De dappere, maar gedesillusioneerde sergeant Steiner (Coburn) weet de mannen nog enigszins te inspireren. Dan komt Hauptmann Stransky (Schell) naar het Oostfront. Hij wil zich koste wat kost onderscheiden in het gevecht om zo het IJzeren Kruis te verdienen, een hoge militaire onderscheiding. En dat terwijl de mannen van Steiner eigenlijk alleen proberen te overleven. Dat een Amerikaanse regisseur een film maakte vanuit het standpunt van de voormalige vijand wekte verbazing. Maar Peckinpah, bekend van zijn zeer gewelddadige The Wild Bunch en Straw Dogs, maakte een ijzersterke, klassieke anti-oorlogsfilm.

The Killer Elite

1975 | Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1975. Thriller van Sam Peckinpah. Met o.a. Bo Hopkins, Tom Clancy, Tiana, Kate Heflin en Gig Young.

Huurling Duvall bedriegt zijn partner Caan en dat leidt tot een minder bloedig, maar wel karakteristiek Peckinpah-drama waarin de CIA betrokken is. Het rommelige scenario van Marc Norman en Stirling Silliphant is wat op de achtergrond geraakt door de virtuositeit van de regie in actiescènes. Gebaseerd op de roman van Robert Rostand Monkey in the middle. Camerawerk van Philip Lathrop. Gedraaid in Panavision.

Bring Me the Head of Alfredo Garcia

1974 | Misdaad, Experimenteel, Thriller, Actiefilm, Western

Verenigde Staten 1974. Misdaad van Sam Peckinpah. Met o.a. Warren Oates, Isela Vega, Gig Young, Robert Webber en Helmut Dantine.

Een rijke Mexicaanse grootgrondbezitter looft een premie uit van een miljoen dollar voor het hoofd van Alfredo Garcia, omdat deze zijn dochter verkracht heeft. Barpianist Oates gaat met zijn liefje Vega op zoek en hoort dat Garcia verongelukt is. Hij koopt het lijk, graaft het op en hakt het hoofd af. De premie is voor hem. Smakeloze, gewelddadige actiefilm die slechts op enkele punten de duidelijke kenmerken draagt van de maker. Er zitten in de hele film geen normale of zelfs maar sympathieke figuren. Peckinpah schreef het scenario in samenwerking met Gordon Dawson. Prachtig gefilmd door Alex Phillips.

Pat Garrett and Billy the Kid

1973 | Historische film, Western

Verenigde Staten 1973. Historische film van Sam Peckinpah. Met o.a. James Coburn, Kris Kristofferson, Bob Dylan, Richard Jaeckel en Katy Jurado.

Pat (Coburn) en Billy (Kristofferson), waren ooit partners in crime, maar nu is Pat sheriff met de opdracht zijn oude maat uit te schakelen. Pat probeert Billy nog naar Mexico te praten, maar Billy weet van geen wijken: `Yeah, I could go live down in Mexico... and end up like the rest of the gringos down there: drinkin´ cerveza, eatin´ chili peppers, and waitin´ for nothin´ to happen.´ In dit onderschatte werk van Peckinpah is sprake van de tragiek van de overgang van duidelijke oude waarden naar corrupte nieuwe. Pat probeert mee te zwemmen in de vaart der volkeren, Billy verzet zich en geen van beiden heeft succes. Peckinpah geeft dit broertje van The Wild Bunch zijn kenmerkende directe dialogen mee en dromerig camerawerk met veel gebruik van freeze-frames midden in de actie. Bob Dylans muziek blijft hangen als het stof boven de prairie en vervolmaakt daarmee de nostalgische sfeer.

The Getaway

1972 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1972. Actiefilm van Sam Peckinpah. Met o.a. Steve McQueen, Ali MacGraw, Ben Johnson, Sally Struthers en Al Lettieri.

Deze actieklassieker van Sam Peckinpah profiteert van een fascinerend script van Walter Hill (de latere regisseur van 48 Hrs.) over een zwijgzame ex-gevangene (Steve McQueen), die meteen na zijn vrijlating een bank berooft en vervolgens met poen en vriendin (Ali MacGraw) over de grens naar Mexico vlucht. Peckinpahs grootste commerciële succes bestaat goeddeels uit spectaculaire achtervolgingen en fraai gefilmde schietpartijen. In 1994 leverde de Nieuw-Zeelandse regisseur Roger Donaldson een gladde remake af, met Alec Baldwin en Kim Basinger in de hoofdrollen.

Junior Bonner

1972 | Drama, Western

Verenigde Staten 1972. Drama van Sam Peckinpah. Met o.a. Steve McQueen, Robert Preston, Ida Lupino, Ben Johnson en Joe Don Baker.

Een bijzonder boeiend rodeo-drama met komische noten over een al wat oudere McQueen die terugkeert naar zijn thuis en zijn familie om mee te doen aan een plaatselijk toernooi. Peckinpahs subtielste film met veel oprecht acteerwerk, met name van Preston en Lupino als McQueens vervreemde ouders. Scenario van Jeb Rosebrook.

Straw Dogs

1971 | Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1971. Thriller van Sam Peckinpah. Met o.a. Dustin Hoffman, Susan George, Peter Vaughan, T.P. McKenna en Peter Arne.

'Bloody Sam' Peckinpah maakte met de western The Wild Bunch (1969) gehakt van de Hollywood-mythe dat er verschil is tussen de good guys en de bad guys. Gesterkt door het succes van de harde film maakte hij twee jaar later een portret van een getergde intellectueel die inhakt op het brute gepeupel van een Brits gehucht. Hoffman speelt de Amerikaanse wetenschapper David Sumner die samen met zijn Engelse vrouw (George) een vervallen huis betrekt in Engeland. De bevolking is vijandig - getuige allerhande treiterijen en een brute verkrachting - en in de laatste twintig minuten van de film neemt David de touwtjes stevig in handen. Gewelddadig en toentertijd controversieel.

The Ballad of Cable Hogue

1970 | Komedie, Western

Verenigde Staten 1970. Komedie van Sam Peckinpah. Met o.a. Jason Robards, Stella Stevens, David Warner, Strother Martin en Slim Pickens.

Een lyrisch en bijzonder aangenaam sprookje van Peckinpah over een eenzame figuur die een leven voor zichzelf opbouwt op een afgelegen plek in het Wilde Westen. Stevens in één van haar beste rollen als het hoertje dat Cable Hogue volgt op zoek naar het prettige leven. Te lang.

The Wild Bunch

1969 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1969. Western van Sam Peckinpah. Met o.a. William Holden, Ernest Borgnine, Robert Ryan, Edmond O'Brien en Warren Oates.

De Laatste Grote Western. Peckinpahs befaamde 'bloedballetten' in slow motion werden alom bejubeld, maar ook in de 'kleinere' amorele scènes toonde Bloody Sam zich een meester. Bijvoorbeeld bij de confrontatie tussen de 'wild bunch' en corrupte militairen. Als een van de bendeleden erachter komt dat zijn geliefde Teresa haar 'geluk' heeft gevonden in de armen van een smerige Mexicaanse generaal, schiet hij haar een kogel door het hart. De generaal begint na wat uitleg te schateren, en de bunch buldert schaapachtig mee. Het overvloedige expliciete geweld was volgens de filmmaker zijn expressie van het streven naar een betere wereld.

Villa Rides

1968 | Western, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1968. Western van Buzz Kulik. Met o.a. Yul Brynner, Robert Mitchum, Grazia Buccella, Charles Bronson en Robert Viharo.

Een actierijke western, maar met een niet geheel logisch scenario dat door Sam Peckinpah en Robert Towne werd geschreven naar de roman [KL]Pancho Villa[KLE] van William Douglas Lansford. Brynner is de befaamde Mexicaanse rebel die vecht voor Madero (Knox), maar die door zijn rechterhand Huerta (Lom) wordt vermoord. Villa verdwijnt in de gevangenis. Mitchum is een Amerikaanse piloot die Villa voortdurend van wapens voorziet, of vanuit de lucht dynamietstaven op Villa's tegenstanders smijt. Goed camerawerk van Jack Hildyard, de producent was Ted Richmond.

The Glory Guys

1965 | Western

Verenigde Staten​/​​Spanje 1965. Western van Arnold Laven. Met o.a. Tom Tryon, Harve Presnell, Senta Berger, James Caan en Andrew Duggan.

Duggan speelt een ambitieuze commandant die bereid is zijn mannen op te offeren voor zijn eigen roem. In plaats van versterkingen af te wachten, stuurt hij zijn mannen de dood in tegen een overmacht aan Indianen. Daartussen speelt de romance van Tryon en zijn vriend Presnell met Berger. Sam Peckinpah schreef het scenario naar het boek The Dice of God van Hoffman Birney. Camerawerk van James Wong Howe.

Major Dundee

1965 | Western, Drama

Verenigde Staten 1965. Western van Sam Peckinpah. Met o.a. Charlton Heston, Richard Harris, Jim Hutton, James Coburn en Michael Anderson jr.

In 1864 woedt de Amerikaanse Burgeroorlog in volle hevigheid. Een groepje Apache-Indianen roeit het hele Fort Benlin uit, ontvoeren drie kinderen en vluchten naar Mexicaans grondgebied. Tegen de zin van zijn meerderen in wil majoor Heston achter hen aan gaan. Hij selecteert enkele Zuidelijke gevangenen en zet de achtervolging in. Typische Peckinpah-western met enkele bloedige gevechten. De spanning groeit ook binnen de groep achtervolgers. De ontwikkeling van de personages laat te wensen over, maar dat is volgens de regisseur te wijten aan de hermontage die buiten zijn medeweten gebeurde. Peckinpah schreef het scenario samen met Harry Julian Fink en Oscar Saul. Knap gefilmd door Sam Leavitt. Gedraaid in Panavision.

Ride the High Country

1962 | Western

Verenigde Staten 1962. Western van Sam Peckinpah. Met o.a. Randolph Scott, Joel McCrea, Mariette Hartley, Edgar Buchanan en James Drury.

Wellicht Peckinpah's beste western, een weemoedige versie van zijn latere The Wild Bunch over twee oude 'westerners', die het al moeilijk genoeg hebben met het veranderende tijdperk van de auto en de elektriciteit en die (voor de laatste keer) een goudtransport moeten begeleiden. De onvermijdelijke slechteriken, de gebroeders Hammond, proberen hen te overvallen. Het eindigt - zoals het hoort - met de alles beslechtende shoot-out. Mooi spel van Scott (zijn laatste film) en McCrea. Buchanan is onvergetelijk als dronken rechter. Debuut van Hartley. De film die de overgang markeert tussen de klassieke en neowestern, werd terecht bekroond met een prijs op het filmfestival van Venetië.

The Deadly Companions

1961 | Western

Verenigde Staten 1961. Western van Sam Peckinpah. Met o.a. Maureen O'Hara, Brian Keith, Steve Cochran, Chill Wills en Strother Martin.

Oud-sergeant Yellowleg besluit samen met een vriend een bank te beroven, maar daar aangekomen ontmoeten ze een stel bandieten met hetzelfde plan. Er ontstaat een vuurgevecht en Yellowleg doodt hierbij per ongeluk de zoon van een saloondanseres. Hij reist met haar mee om de jongen te begraven.