Billy Wilder (1906-2002): regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 34 films gevonden.

Sunset Blvd.

1950 | Film noir, Drama

Verenigde Staten 1950. Film noir van Billy Wilder. Met o.a. Gloria Swanson, Erich von Stroheim, William Holden, Cecil B. DeMille en Fred Clark.

De niet al te succesvolle scenarist Joe Gillis (Holden) neemt zijn intrek in de villa van Norma Desmond (Swanson). Desmond, ooit een van de grootste sterren van de zwijgende film, wil een comebackfilm maken: 'a return to the millions of people who have never forgiven me for deserting the screen'. Gillis moet haar helpen. Maar de diva is ook anderszins geïnteresseerd in de jonge schrijver. Monumentale aanklacht tegen het sterrensysteem in Hollywood, met een fascinerende Swanson en misschien nog wel indrukwekkender Von Stroheim, als butler die ooit Desmonds regisseur én echtgenoot was.

Billy Wilder: The Human Comedy

1998 | Biografie, Documentaire

Verenigde Staten 1998. Biografie van Mel Stuart. Met o.a. Billy Wilder, Walter Matthau, Jack Lemmon, Shirley MacLaine en Nancy Olson.

De niet al te succesvolle scenarist Joe Gillis (Holden) neemt zijn intrek in de villa van Norma Desmond (Swanson). Desmond, ooit een van de grootste sterren van de zwijgende film, wil een comebackfilm maken: 'a return to the millions of people who have never forgiven me for deserting the screen'. Gillis moet haar helpen. Maar de diva is ook anderszins geïnteresseerd in de jonge schrijver. Monumentale aanklacht tegen het sterrensysteem in Hollywood, met een fascinerende Swanson en misschien nog wel indrukwekkender Von Stroheim, als butler die ooit Desmonds regisseur én echtgenoot was.

No Angel - A Life of Marlene Dietrich

1997 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1997. Documentaire van Chris Hunt. Met o.a. Maria Riva, Steven Bach, Molly Haskell, Richard Todd en James Stewart.

De niet al te succesvolle scenarist Joe Gillis (Holden) neemt zijn intrek in de villa van Norma Desmond (Swanson). Desmond, ooit een van de grootste sterren van de zwijgende film, wil een comebackfilm maken: 'a return to the millions of people who have never forgiven me for deserting the screen'. Gillis moet haar helpen. Maar de diva is ook anderszins geïnteresseerd in de jonge schrijver. Monumentale aanklacht tegen het sterrensysteem in Hollywood, met een fascinerende Swanson en misschien nog wel indrukwekkender Von Stroheim, als butler die ooit Desmonds regisseur én echtgenoot was.

Billy Wilder, wie haben Sie's gemacht?

1992 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1992. Documentaire van Volker Schlöndorff. Met o.a. Billy Wilder, Volker Schlöndorff en Hellmuth Karasek.

De 86-jarige Billy Wilder behoorde al ruim zestig jaar tot de top van de internationale filmwereld toen Schl[KA3]ondorff en journalist Hellmuth Karasek ([KL]Der Spiegel[KLE]) met hem een lang gesprek over zijn leven en werk voerden. Dit groeide uit tot een niet aflatende stroom van anekdotes afwisselend door Wilder verteld in het Duits en het Engels (met zijn niet te imiteren accent). Wilder, die zich op zijn gemak voelde, haalde heel wat herinneringen op over beroemde acteurs en actrices die hij heeft geregisseerd. Hij vertelt tevens uitvoerig over zijn vlucht voor de nazi's via Parijs naar Hollywood en zijn terugkeer naar Duitsland in 1945 als kolonel bij de eenheid voor psychologische oorlogsvoering van het Amerikaanse leger. Ondanks de lange speelduur verveelt dit filmdocument geen moment. Uiteraard werd het geïllustreerd met tientallen filmfragmenten vanaf zijn Duitse periode tot zijn laatste Hollywood-films. Het was oorspronkelijk de bedoeling deze gesprekken in zes delen uit te zenden. Wilder overleed in 2002 bijna 96 jaar oud. Het camerawerk is van Bodo Kessler.

Witness for the Prosecution

1982 | Thriller, Misdaad, Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1982. Thriller van Alan Gibson. Met o.a. Ralph Richardson, Deborah Kerr, Beau Bridges, Donald Pleasence en Wendy Hiller.

De beroemde advocaat Richardson neemt de verdediging op zich van de van moord verdachte Bridges, zeer tot ongenoegen van zijn verpleegster (Kerr in haar tv-debuut). Bridges` echtgenote Rigg wil door het vuur gaan om de onschuld van manlief te bewijzen. Sterke bewerking van de Agatha Christie-thriller, maar de Billy Wilder-versie uit 1957 is nou eenmaal niet te overtreffen. Ook deze regisseur kon beschikken over vier uitstekende hoofdrolspelers, met vooral Rigg, die iedereen ver achter zich laat (in de Dietrich-rol). John Gay baseerde zich op het scenario van Billy Wilder en Harry Kurnitz. Hij slaagde erin de toneelmatige herkomst nog beter te omzeilen, maar kon niet verhinderen dat er nog weinig verrassingen in het verhaal zitten voor wie de originele versie kent. Bovendien zijn de dialogen minder cynisch. Knappe fotografie van Arthur Ibbetson.

Buddy Buddy

1981 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1981. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Jack Lemmon, Walter Matthau, Paula Prentiss, Klaus Kinski en Dana Elcar.

Ingetogen kleine zwarte komedie over een scherpschutter van de maffia die zijn intrek heeft genomen in een hotelkamer en wiens opdracht wordt verknald door een storende, irritante hotelgast in de kamer ernaast, die zelfmoord wil plegen. Een simpele klucht, perfect geacteerd door Lemmon en Matthau, en door Wilder en I.A.L. Diamond bewerkt naar het toneelstuk van Le contract van Francis Veber, waarnaar de film L'EMMERDEUR gedraaid is. Camerawerk van Harry Stradling, Jr. Gedraaid in Panavision.

Fedora

1978 | Drama

Duitsland​/​​Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1978. Drama van Billy Wilder. Met o.a. William Holden, Marthe Keller, Hildegard Knef, José Ferrer en Frances Sternhagen.

Wilders scherpe blik op de magie van een grote filmster [KA2]a la Garbo, die zich heeft teruggetrokken en door regisseur Holden verleid moet worden tot een nieuwe rol. Wordt Fedora echt gevangen gehouden door Ferrer en Knef, of is er iets meer aan de hand? Mooi gemaakt, maar minder effectief dan SUNSET BOULEVARD (ook met Holden) en de zwakste schakel blijkt Keller te zijn, die geen moment overtuigt als Fedora. Het scenario is van regisseur Wilder en I.A.L. Diamond naar een novelle van Thomas Tyron. Het camerawerk is van Gerry Fisher.

The Front Page

1974 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1974. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Jack Lemmon, Walter Matthau, Carol Burnett, Susan Sarandon en Vincent Gardenia.

Hoofdredacteur Walter Burns (Matthau) wil de andere dagbladen de loef afsteken door zijn sterreporter Hildy Johnson (Lemmon) stiekem een foto te laten nemen van een executie. Lemmon stuurt zijn plan in de war omdat hij uitgerekend op dit moment zijn job wil opgeven om in het huwelijksbootje te stappen.

Avanti!

1972 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten​/​​Italië 1972. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Jack Lemmon, Juliet Mills, Clive Revill, Edward Andrews en Gianfranco Barra.

Multimiljonair Wendell Armbruster III (Lemmon) arriveert op het schiereiland Ischia nabij Napels voor de formaliteiten rondom de repatriëring van het lichaam van zijn vader die is omgekomen bij een auto-ongeluk. Tot zijn verbazing ontdekt hij dat diens medepassagiere die eveneens omkwam, al jaren de minnares van zijn vader was. Haar dochter Pamela Pigott (Mills) is ook ter plaatse en wist evenmin van de verhouding af. Er liggen afpersers op de loer die geld zien in het zaakje, terwijl hotelmanager Carlo Carlucci (Revill) zorgt dat zijn familie ook een graantje mogen meepikken. Grandioze Wilder-komedie, die voortraast met de snelheid van een trein. Zeer leuke dialogen en one-liners verhullen de lengte van de film. Alle acteurs zijn schitterend, en de locaties werden aanlokkelijk in beeld gebracht door Luigi Kuveiller. Het scenario baseerden Wilder en I.A.L. Diamond op een toneelstuk van Samuel Taylor. Een film die je steeds weer kunt zien. Camerawerk van Luigi Kuveiller.

The Private Life of Sherlock Holmes

1970 | Mysterie, Drama, Komedie, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1970. Mysterie van Billy Wilder. Met o.a. Christopher Lee, Robert Stephens, Colin Blakely, Geneviève Page en Tamara Toumanova.

Oorspronkelijk bedoeld als 'een film over Holmes en Watson voordat ze beroemd werden', arriveerde Wilders koppijnproject met jaren vertraging en zonk vervolgens als een baksteen. Inmiddels geldt het apocriefe avontuur waarin het Baker Street-duo van de ene in de andere bizarre episode verzeild raakt (verdwijningen, acrobaatdwergen, spionage, Loch Ness) als fijnproeverstip. Hoe kan het ook anders, met de pointes van Wilder en kompaan I.A.L. 'Izzy' Diamond, decors van de grote Alexandre Trauner, Miklós Rósza-score en oogstrelende CinemaScope-fotografie van Christopher Challis? Stephens is een piekerende sombermans-Sherlock met vrouwenangst en incidentele cocaïnelapsus: niet ideaal gecast, wel verrassend.

The Fortune Cookie

1966 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1966. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Jack Lemmon, Walter Matthau, Ron Rich, Cliff Osmond en Judi West.

Wanneer cameraman Harry (Lemmon) bij een footballwedstrijd langs de lijn omver wordt gegooid, heeft zijn zwager, advocaat Willie (Matthau), een goed idee: ze kunnen nu een torenhoge schadeclaim indienen. Harry moet daarvoor wel ernstige verwondingen veinzen. Heerlijke, geestig geschreven komedie van de man die in 1906 in het toenmalige Oostenrijk-Hongarije werd geboren en die in Hollywood met films als Some Like it Hot en The Apartment een belangrijke bijdrage zou leveren aan Hollywoods gouden jaren. Matthau, die veelvuldig zou samenwerken met Lemmon (bijvoorbeeld in Grumpy Old Men) kreeg een Oscar voor zijn rol.

Kiss Me, Stupid

1964 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1964. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Dean Martin, Kim Novak, Ray Walston, Felicia Farr en Cliff Osmond.

Wilder en de excentrieke komedie van I.A.L. Diamond werd in 1964 als obsceen beschouwd en is sindsdien niet veel beter geworden; amateurliedjesschrijver Orville J. Spooner (Walston, die de rol van Sellers na een hartaanval overnam) probeert zijn materiaal aan Dino Latina (Martin) te verkopen, maar is bezorgd dat de entertainer erop uit is zijn mooie vrouw te verleiden. Camerawerk van Joseph LaShelle.

Irma la Douce

1963 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1963. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Shirley MacLaine, Jack Lemmon, Lou Jacobi, Bruce Yarnell en Herschel Bernardi.

Na het succes van The Apartment (1960) is het gouden trio Wilder-Lemmon-MacLaine wederom op volle sterkte in deze romantische klassieker. Lemmon speelt Nestor, een voormalige politieman die verliefd wordt op de prostituee Irma (geweldige rol van MacLaine). Hij kan het niet verdragen dat ze met iedereen het bed deelt en verzint een geniaal plan om haar voor zichzelf te houden. Lemmon is in topvorm als de charmante en grappige verleider die alles in het werk stelt om zijn liefde te behouden maar ongewild zijn eigen graf graaft. Oscar voor de muziek, Golden Globe voor MacLaine.

One, Two, Three

1961 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1961. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. James Cagney, Arlene Francis, Horst Buchholz, Pamela Tiffin en Red Buttons.

Vrolijke, vlotte Wilder-film over een directeur van de Coca Cola fabriek in West-Berlijn. Cagney speelt wonderbaarlijk goed in zijn laatste film vóór RAGTIME, twintig jaar later. De muziek van André Previn maakt op originele wijze gebruik van de 'Sabeldans' van Chattsjaturian. Scenario van regisseur Wilder en I.A.L. Diamond naar een toneelstuk van Ferenc Molnár. Camerawerk vam Daniel L. Fapp.

The Apartment

1960 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1960. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Fred MacMurray, Ray Walston en Jack Kruschen.

Klerk C.C. Baxter (Lemmon) leent voortdurend zijn appartement aan zijn bazen van het kantoor uit, die daar hun overspelige activiteiten ontplooien. Daarmee zette Wilder het klassieke patroon op zijn kop; hij volgt in de vijfvoudige Oscarwinnaar niet de tortelduiven, maar de sukkelige, angstige man die 's avonds alleen terugkeert naar zijn huis, waarin anderen wilde avonturen beleefden toen hij zijn tijd doodde op straat. Toch vindt ook Baxter de nooduitgang richting het echte leven: wanneer hij het liftmeisje (MacLaine) bewusteloos aantreft, beseft hij in deze vlijmscherpe tragikomedie dat er meer is dan carrière maken en ja knikken.

Some Like It Hot

1959 | Komedie

Verenigde Staten 1959. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Marilyn Monroe, Tony Curtis, Jack Lemmon, George Raft en Pat O'Brien.

Chicago 1929. Twee werkloze muzikanten (Lemmon en Curtis), zijn getuige van wat later bekend zou worden als de beruchte 'St. Valentine's Day Massacre'. Eén van de bendeleden van Spats Colombo (Raft) heeft hen echter opgemerkt. Om aan een gewisse dood te ontsnappen zien ze maar één oplossing: zich als vrouw verkleden en met een meidenorkest mee naar Miami vertrekken. Klassieke komedie, vol spitsvondige dialogen en amusante verwikkelingen. Monroe was nogal in de war tijdens de opnames, kon bijvoorbeeld haar tekst niet onthouden, maar kreeg toch een Golden Globe voor haar rol.

Witness for the Prosecution

1957 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1957. Drama van Billy Wilder. Met o.a. Tyrone Power, Marlene Dietrich, Charles Laughton, Elsa Lanchester en John Williams.

Sterk rechtbankdrama werd door Billy Wilder, die samen met Harry Kurnitz het scenario schreef, gebaseerd op een toneelstuk van Agatha Christie. Leonard Steven Vole (Power in zijn laatste rol) staat terecht voor moord op een rijke weduwe, maar zijn advocaat (Laughton) verdedigt met hart en ziel deze vriendelijk ogende, ongetwijfeld onschuldige man. De zaak wordt gecompliceerd wanneer Vole's echtgenote (Dietrich) moet getuigen. Film kreeg zes Oscarnominaties, waaronder voor Laughton en regisseur Wilder. In 1982 draaide Alan Gibson een frisse tv-remake met Diana Rigg in de Dietrich-rol.

The Spirit of St. Louis

1957 | Avonturenfilm, Historische film, Biografie, Drama

Verenigde Staten 1957. Avonturenfilm van Billy Wilder. Met o.a. James Stewart, Murray Hamilton, Bartlett Robinson, Patricia Smith en Marc Connelly.

In mei 1927 vloog Charles Lindbergh met zijn vliegtuigje Spirit of St. Louis als eerste in een solovlucht van New York naar Parijs. De vliegenier werd een instant beroemdheid en zijn gevleugelde 'partner' stond binnen drie weken op een Amerikaanse postzegel. Dit drama, gebaseerd op zijn eigen gelijknamige boek, schetst hoe Lindbergh als piloot van de US-luchtpost tot die historische, trans-Atlantische onderneming kwam. De film wordt geheel gedragen door de beminnelijk James Stewart, die overigens als late veertiger misschien een tikje oud was om de vijfentwintigjarige avonturier te spelen.

Love in the Afternoon

1957 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1957. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Gary Cooper, Audrey Hepburn, Maurice Chevalier, John McGiver en Van Doude.

Vergeet het leeftijdsverschil tussen Cooper en Audrey en geniet van de sprankelende romantische humor met Chevalier als Hepburns vader die privé-detective is. McGiver geeft goede steun in deze geestige Wilderkomedie die in Parijs speelt. Het scenario is van Claude Anet. Het camerawerk is van William C. Mellor.

The Seven Year Itch

1955 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1955. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Marilyn Monroe, Tom Ewell, Evelyn Keyes, Sonny Tufts en Robert Strauss.

Als zijn vrouw op zomervakantie is, denkt Richard (Ewell) zijn slag te kunnen slaan bij zijn buurvrouw (Monroe). Deze farce is nog altijd de moeite waard omdat er een aardige indruk wordt gegeven van de (seksuele) moraal van de jaren vijftig in Amerika. Verfilming van het gelijknamige, veel gewaagdere toneelstuk van George Axelrod. Bekend geworden door de onsterfelijke scène waarin Monroe boven het rooster van een New Yorkse metrohalte staat waardoor haar jurk opwaait. Al zijn in tegenstelling tot de iconische foto, in de film slechts haar benen te zien.

Sabrina

1954 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1954. Romantische komedie van Billy Wilder. Met o.a. Audrey Hepburn, Humphrey Bogart, William Holden, Walter Hampden en John Williams.

De verlegen Sabrina (Hepburn), dochter van de chauffeur van de rijke familie Larrabee, is al jaren verliefd op zoon David Larrabee (Holden), playboy van de familie. Een verblijf in Parijs verandert het bedeesde meisje in een echte dame. Dat valt ook David op, die haar voorheen nooit zag staan. Er bloeit iets op tussen Sabrina en David en dat is tegen de zin van de overige Larrabee's, onder wie Davids broer Linus (Bogart). Deze romantische en grappige sprookjesfilm, met een aandoenlijke Hepburn, is een hoogtepunt in Billy Wilders oeuvre. Een klassieker.

Emil und die Detektive

1954 | Familiefilm, Avonturenfilm

Duitsland 1954. Familiefilm van Robert A. Stemmle. Met o.a. Peter Finkbeiner, Kurt Meisel, Claudia Schäfer, Heli Finkenzeller en Margarethe Hagen.

Stemmle's nieuwe versie van Lamprechts enthousiaste jeugdfilm is een levenloos lopende-bandwerkje geworden. Na Lamprechts succesfilm werden er nieuwe versies in Engeland, Amerika en zelfs in Japan en Brazilië gemaakt. Lamprecht filmde in 1946 een soort van vervolg op de Berlijnse puinhopen met opnieuw Fritz Rasp: IRGENDWO IN BERLIN. Het scenario is van Billy Wilder naar de roman van Erich Kästner. Het camerawerk is van Kurt Schulz.

Stalag 17

1953 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten 1953. Oorlogsfilm van Billy Wilder. Met o.a. William Holden, Don Taylor, Otto Preminger, Robert Strauss en Harvey Lembeck.

Eind 1944. In het krijgsgevangenenkamp Stalag 17 zitten meer dan zeshonderd Amerikaanse piloten opgesloten. Wanneer een vluchtpoging van twee van hen mislukt, is iedereen ervan overtuigd dat er een verrader onder hen is. De verdenking valt op de cynische sergeant Sefton (Holden). Sterke en geestige oorlogsfilm, met glansrollen voor Holden (die er een Oscar voor kreeg) en voor gerenommeerd regisseur Preminger als kampcommandant. Het uitstekende script met de scherpe dialogen werd gebaseerd op een toneelstuk van Donald Bevan en Edmund Trzcinski.

Ace in the Hole

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Billy Wilder. Met o.a. Kirk Douglas, Jan Sterling, Bob Arthur, Porter Hall en Frank Cady.

Sensatiejournalist Douglas ruikt de kans van zijn leven als in een afgelegen gebied een man vast komt te zitten in een grot. In plaats van hem zo snel mogelijk te helpen, blaast hij de zaak op tot een gigantisch mediaspektakel, waarbij hij zichzelf van exclusiviteit verzekert. Grandioos scenario van Wilder, Lesser Samuels en Walter Newman, waarin de media er goed van langs krijgen, met als illustratie Douglas' onsterfelijke uitspraak 'Good news doesn't sell'. Geïnspireerd op een waar gebeurd feit, laat deze film niemand onberoerd. Wilder op zijn best met bitterzoete, vinnige dialogen, diepgaande karakteranalyses en onvoorspelbare wendingen. Achter de camera stond Charles B. Lang Jr. De score is van de hand van Hugo Friedhofer. Ook bekend als ACE IN THE HOLE.

The Emperor Waltz

1948 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1948. Musical van Billy Wilder. Met o.a. Bing Crosby, Joan Fontaine, Roland Culver, Lucile Watson en Richard Haydn.

Royaal opgezette, maar weinig originele Crosby-musical die speelt in het Oostenrijk van Franz Joseph (in Hollywood-decors), waarin Bing platenspelers verkoopt aan het koninklijk hof. Vreselijk sentimenteel materiaal voor schrijver/regisseur Wilder. Charles Brackett schreef mee aan het scenario. Camerawerk van Georges Barnes.

A Foreign Affair

1948 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Marlene Dietrich, Jean Arthur, John Lund, Millard Mitchell en Stanley Prager.

Een Amerikaanse politica (Arthur) bezoekt net na de Tweede Wereldoorlog Amerikaanse militairen in Berlijn, en verzeilt in een serie geestige misverstanden. De voor de nazi's gevluchte Joods-Oostenrijkse Wilder legt en passant de ravage in de stad vast in deze slim geschreven romantische komedie. Dietrich speelt een nachtclubzangeres die met liedjes als 'Illusions' en 'Black Market' pragmatisch in het leven staat. Het script van Wilder en vaste schrijfpartner Charles Brackett kreeg een Oscarnominatie, net als het fraaie zwart-wit camerawerk van Charles Lang, die ook Wilders Some Like it Hot zou draaien.

The Lost Weekend

1945 | Drama

Verenigde Staten 1945. Drama van Billy Wilder. Met o.a. Ray Milland, Jane Wyman, Phillip Terry, Howard Da Silva en Doris Dowling.

De openingscène zegt veel over de rest van de film. De zwartwit-camera veegt over een New Yorks appartementengebouw en zoomt langzaam in op een appartement dat anders is dan alle andere: uit het open raam hangt aan een touw een fles whiskey. De fles is van de alcoholist Don (Ray Milland), die alles doet om ondanks de 'bewaking' van zijn broer (Phillip Terry) en zijn vriendin (Jane Wyman) aan zijn drankjes te komen. Het hoofdpersonage dat Billy Wilder en zijn schrijfpartner Charles Bracket (Titanic, 1953) creëerden is zo verslaafd en daarom zo onsympathiek dat enkele acteurs voor de rol bedankten. Milland liet de rol niet lopen, sterker, onder de geniale regie van Wilder - nooit bang om taboes aan te vatten - werkte Milland zich realistisch acterend richting een Oscar.

Double Indemnity

1944 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1944. Film noir van Billy Wilder. Met o.a. Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson, Porter Hall en Jean Heather.

Op een dag bezoekt verzekeringsagent Walter (MacMurray) de woning van de echtgenoot van femme fatale Phyllis (Stanwyck), maar hij is niet thuis. Phyllis wel, ze komt net uit bad, heeft alleen een handdoekje om, en windt Walter probleemloos om haar elegante vinger. Walter besluit mee te werken aan een lucratief plannetje om Phyllis' echtgenoot te vermoorden, verzekeringsinspecteur Barton Keyes (Robinson) vertrouwt de zaak niet. Klassieke film noir met een puik script van Raymond Chandler en regisseur Wilder naar het boek van James M. Cain. Een van de hoogtepunten uit het genre.

Five Graves to Cairo

1943 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Billy Wilder. Met o.a. Franchot Tone, Anne Baxter, Akim Tamiroff, Erich von Stroheim en Peter van Eyck.

Wanneer Tone zich na de val van Tobruk weer bij zijn regiment wil voegen, blijkt hun vroegere vesting ingenomen door de Duitsers. Iedereen is samen met de Britten vertrokken, behalve hoteleigenaar Tamiroff en de jonge Fran[KA10]caise Baxter. Deze weten hem uit handen van de vijand te houden, door hem de plaats te laten innemen van een kreupele bediende die bij een bombardement omkwam. Remake van HOTEL IMPERIAL (1939) met de vinnigheid en andere typische trekjes van Wilder, die samen met Charles Brackett, het toneelstuk van Lajos Biro bewerkte. Vooral Tamiroff is geniaal in het verzinnen van allerlei uitvluchten om te verhinderen dat Tone ontdekt wordt. John Seitz kreeg een Oscarnominatie voor de fotografie. Miklos Rozsa componeerde de score.

The Major and the Minor

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Ginger Rogers, Ray Milland, Rita Johnson, Robert Benchley en Diana Lynn.

Een overtuigende komedie over het arbeidersmeisje Susan Applegate (Rogers). Zij vermomt zich als een twaalf-jarige om de kosten van een treinkaartje uit te sparen, en raakt betrokken bij de militaire school van Major Philip Kirby (Milland). Deze film, waarmee Wilder zijn regiedebuut maakte, is ook tegenwoordig nog leuk. Scenario van Wilder en Charles Brackett. Camerawerk van Leo Tover. Nieuwe versie: YOU'RE NEVER TOO YOUNG.

Ball of Fire

1941 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1941. Komedie van Howard Hawks. Met o.a. Gary Cooper, Barbara Stanwyck, Oskar Homolka, Dana Andrews en Dan Duryea.

Burlesque danseres trekt in bij acht preutse professoren (met Cooper aan het hoofd) om hen ter zijde te staan de 'slang'-taal te expliqueren voor hun nieuwe encyclopedie. Heerlijke bewerking van het Sneeuwitje en de-zeven-dwergen-gegeven door scenarioschrijvers Billy Wilder en Charles Brackett. Opnieuw gemaakt als: A SONG IS BORN.

Ninotchka

1939 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Greta Garbo, Melvyn Douglas, Ina Claire, Bela Lugosi en Sig Rumann.

Prima komedie over vrouwelijke gezant Garbo, die door haar communistische vaderland naar Parijs gestuurd wordt, waar de stijve partijdame in de plooi schiet als zij bonvivant Douglas ontmoet. Hoewel het thema achterhaald is, blijft de film erg leuk en onderhoudend en niet in de laatste plaats door de schitterende Garbo. De film kreeg vier Oscars en vormde de basis voor een Broadwaymusical waarop later weer de film SILK STOCKINGS werd geënt. Scenario van Charles Brackett, Billy Wilder en Walter Reisch naar een idee van Melcior Lengyel. Camerawerk van William Daniels.

Midnight

1939 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1939. Komedie van Mitchell Leisen. Met o.a. Claudette Colbert, Don Ameche, John Barrymore, Francis Lederer en Mary Astor.

Colbert, berooid in Parijs, krijgt een job aangeboden door aristocraat Barrymore. Zich uitgevend als Hongaarse gravin moet ze de gigolo verleiden, die net teveel aandacht aan de dag legt voor zijn gade. Zalig scenario van Billy Wilder en Charles Brackett, wordt op onvergetelijke wijze gestalte gegeven door de hoofdrollen. De humor is sofisticated en staat op zeer hoog peil, ook al zullen velen de finale wat ontgoochelend vinden. Charles Lang fotografeerde alles op een studio-set. De situaties mogen nu dan wat verouderd overkomen, toch blijft het een tractatie om de spelers aan het werk te zien, die op het hoogtepunt van hun artistieke prestaties zijn. Opnieuw verfilmd als MASQUERADE IN MEXICO, 1945.

Madame wünscht keine Kinder

1933 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1933. Komedie van Hans Steinhoff. Met o.a. Georg Alexander, Liane Haid, Lucie Mannheim, Erika Glässner en Hans Moser.

Het scenario is van Billy Wilder en Max Kolpe, het succesvolle filmschrijversduo, naar de roman Madame ne veut pas d'enfants van Clément Vautel. Schlagers 'Nur sport' en 'Ich geh' nie von dir fort'. Het kersverse huisvrouwtje van dokter Alexander is een tennisfreak en wil niets van kindertjes krijgen en eten koken weten. Steinhoff filmde later de kwalijke HITLERJUNGE QUEX. In de Franstalige versie van deze film, MADAME NE VEUT PAS D'ENFANTS, speelden Marie Clory en Robert Arnoux.