Anny Duperey

1947 Acteur

Anny Duperey (1947) is acteur.
Er zijn 53 films gevonden.

Un parfum de sang

2015 | Drama

Frankrijk 2015. Drama van Pierre Lacan. Met o.a. Anny Duperey, Julie de Bona, Alain Doutey, Salim Kechiouche en Elodie Fontan.

Abdel Dalabl, een jonge 'neus', wordt door het prestigieuze parfumhuis Versini aangenomen. Hij wordt onmiddellijk geconfronteerd met wantrouwen en scepticisme. Als de voormalige directeur van Versini vermoord wordt, is Abdel de ideale schuldige.

Marge d'erreur

2014 | Thriller

Frankrijk/België 2014. Thriller van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Julien Crampon en Emilie de Preissac.

Dankzij advocate Rebecca Prieto wordt de van moord beschuldigde keukenhulp Kévin Gossens vrijgesproken. Na een etentje met de vers vrijgepleite knul doet Rebecca in haar handtas een macabere vondst. In het karaktervolle oude centrum van Brussel opgenomen telethriller met dromerig-sinistere optiteling (juristen wandelen in slo-mo door de enorme hal van het Justitiepaleis) is een Hitchcockiaans staaltje toeschouwersmanipulatie. Geen wonder met twee genrespecialisten: regisseur Santoni en coscenarist Philippe Setbon tekenden al in 1986 voor het suspensebriljantje Mort un dimanche de pluie.

Une vie en retour

2005 | Drama

Frankrijk 2005. Drama van Daniel Janneau. Met o.a. Juliette Lamboley, Daphné Baiwir, Anny Duperey, Florence Pernel en Michel Aumont.

In 1944 komt het joodse meisje Lisa bij een pleeggezin terecht en blijft daar ook na de oorlog. Later komt daar ook de joodse Claire te wonen. Haar ouders hebben de oorlog overleefd maar kunnen niet voor haar zorgen. Een hechte vriendschap tussen Lisa en Claire ligt voor de hand, maar hun vergelijkbare achtergrond blijkt hen zowel te binden als te scheiden. Voor televisie gemaakt drama geschreven door Odile Barski, destijds ook verantwoordelijk voor het script van Violette Noziere (1978) met een heel jonge Isabelle Huppert.

Le voyage de la grande duchesse

2003 |

Frankrijk 2003. Joyce Buñuel. Met o.a. Jean-Marie Winling, François Marthouret en Anny Duperey.

In 1944 komt het joodse meisje Lisa bij een pleeggezin terecht en blijft daar ook na de oorlog. Later komt daar ook de joodse Claire te wonen. Haar ouders hebben de oorlog overleefd maar kunnen niet voor haar zorgen. Een hechte vriendschap tussen Lisa en Claire ligt voor de hand, maar hun vergelijkbare achtergrond blijkt hen zowel te binden als te scheiden. Voor televisie gemaakt drama geschreven door Odile Barski, destijds ook verantwoordelijk voor het script van Violette Noziere (1978) met een heel jonge Isabelle Huppert.

Tôt ou tard

2000 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 2000. Komedie van Anne-Marie Etienne. Met o.a. Philippe Torreton, Amira Casar, Laura del Sol, Anny Duperey en Jacques Weber.

Fransman [KA1]Eric (Torreton) werkt in de bouw in Praag en is daarmee niet helemaal gelukkig. Zijn grote liefde is niet zijn vrouw Anna (Savic), maar de cello, waarmee hij carri[KA2]ere wil maken en roem wil oogsten. Tegelijkertijd zien we Catherine (Casar) in Parijs worstelen met een zang- en songwriters loopbaan. Ze verknalt de ene auditie na de andere. Éric besluit naar de lichtstad terug te keren en Anna heeft het voor het nakijken. We begrijpen dit door de voice-over van het ongeboren kind in de schoot van Catherine. De rest afwachten, en vooral afzien tot de stukken in elkaar passen nadat de wegen elkaar diverse malen gekruist hebben. Het voorspelbare scenario van regisseuse Etienne is traag van tempo en de in eigen land populaire hoofdrollen Torreton en Casar zijn behoorlijk vermoeiend. Het camerawerk is van Alain Choquart.

Chère Marianne

1999 | Drama

België/Frankrijk 1999. Drama van Pierre Joassin. Met o.a. Anny Duperey, Guy Bedos, Olivia Brunaux, Julien Boiselier en Frédéric van den Driessche.

Marianne Rivais (Duperey) is vijftig, maar nog steeds een knappe vrouw. Ze is een van de weinige vrouwelijke onderprefecten van het land en wordt regelmatig overgeplaatst. Haar man Jean (Bedos) doceert geschiedenis aan de Sorbonne, maar tracht toch steeds Marianne te volgen als deze weer eens naar een andere stad moet. Jean is een geboren charmeur, wat meermaals uitbarstingen van jaloezie teweegbrengt bij Marianne. Als ze weer eens wordt overgeplaatst komt het tot een conflict met Jean en met hun twintigjarige dochter Camille (Doutey), die haar allebei verwijten dat ze haar gezin verwaarloost voor haar carrière. Het beeld van een vrouw die zich geheel overgeeft aan haar werk, zowel grote zaken als kleine alledaagse geschillen. Dat ze hierdoor haar gezin tekort doet beseft ze eerst als het bijna te laat is. Dank zij de uitstekende vertolking van Duperey en Bedos is de film best waard om bekeken te worden. De wat goedkope tranerige momenten neem je er wel bij. Sylvie Chauvet, Anne Valton en regisseur Joassin baseerden het scenario op een idee van Xavier Matthieu. Fotografie is van Patrice Payen.

L'enfant perdu

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Christian Faure. Met o.a. Robin Renucci, Anne Jacquemin, Jim Redler, Anny Duperey en Jean-Paul Dubois.

Pierre Neuville (Renucci) keert na afloop van WO II (1939-44) uit krijgsgevangenschap terug. Hij krijgt te horen dat zijn vrouw is omgekomen bij een bombardement, maar dat zijn zoontje nog in leven zou kunnen zijn. In een weeshuis ontdekt hij Andr[KA1]e (Redler) die er omstreeks de bomaanval terecht is gekomen. Pierre is ervan overtuigd dat Andr[KA1]e de verloren zoon is, maar er zijn geen harde bewijzen. Terwijl hij Andr[KA1]e regelmatig opzoekt, maakt hij hernieuwd kennis met Rose (Jacquemin), die hij nog uit zijn jeugd kent en beiden halen de vriendsschapsbanden aan. Ook Rose gaat zich aan Andr[KA1]e hechten en ze besluiten dat ze het kind het beste kunnen adopteren. Als de papieren zo goed als rond zijn, komt Pierre er bij toeval achter dat zijn echte zoon vlak in de buurt woont en tegenwoordig Jeannot D[KA1]erec (Houri) heet. Hij blijkt volmaakt gelukkig te zijn bij zijn pleegouders en Pierre begrijpt dat hij de delicate balans niet verstoren mag. Regisseur Faure is bedreven in het maken van oppervlakkige, sentimentele, diepmenselijke drama's en ook met deze film is het hem weer eens gelukt. Het spel staat niet direct op een zeer hoog peil, maar dat speelt bij een dergelijke geschiedenis toch niet de hoofdrol.

Une famille formidable : Nicolas s'en va-t-en guerre

1994 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1994. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Béatrice Agenin, Milena Vukotic en Cécile Caillaud.

De Beaumonts trekken in hun nieuwe woonst in en treffen, tot hun groot genoegen Reine (Agenin, die de rol van Spaak overneemt) terug, die herstellende is van een zwaar auto-ongeval. Ze is een relatie begonnen met een advocaat, de vader van Audrey (Caillaud). Nicolas (Sarfati) verwaarloost zijn vrouw. Hij verdwijnt heel der nachten om zich aan het pokerspel over te geven. Met deze zevende aflevering verzinkt deze Franse soap helemaal in het onbenullige. Wat begon als een charmant familieportret is een derderangs stationsrommanetje geworden. Het scenario is van Santoni en Corinne Atlas. Voor de fotografie tekende Claude Robin. Nicam Stereo. Formaat 16/9.

Une famille formidable : L'amour en vacances

1994 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk/Portugal 1994. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Béatrice Agenin, Maxime Leroux en Milena Vukotic.

Na een moeilijk jaar trekt Catherine, samen met haar zus Paule en de kinderen, naar Portugal om de vakantie door te brengen bij haar vader. Ze komt er echter terecht in een wervelstorm van emoties. De vriendin van haar vader trekt weg omdat ze het beu is dat er steeds naakte modellen in zijn schildersatelier staan. Catherine maakt gebruik van haar bemiddelingstalent om overal wat trachten bij te schaven, tot ze er zelf onderdoor gaat en troost zoekt bij Eric (Leroux), een Franse tourist. Een reeks die al veel te lang gerokken wordt, zodat de scenario`s zichzelf gaan herhalen. Flauw, voorspelbaar en melig dat is het script dat Santoni schreef, samen met Corinne Atlas en Natalie Carter. Gelukkig is dit de achtste en (voorlopig?) voorlaatste aflevering. Gefotografeerd door Claude Robin.

Une famille formidable : De père en fils

1994 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1994. Komedie van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Béatrice Agenin, Daniel Gélin en Milene Vukotic.

Het overlijden van Juliens moeder komt als een schok aan in het leven van de Beaumonts. Julien en Audrey trekken tijdelijk in het huis van de moeder in, maar de broers en zusters van Julien kunnen de autoriteit van Audrey maar moeilijk aanvaarden. Om de vrede te handhaven sluit Julien terug vrede met Jacques en ze zullen weer samenwerken aan de [KL]Guide Beaumont[KLE]. De onverwachte verschijning van Jacques` vader, Edouard (Gélin) gaat gepaard met spanningen. Deze laatste aflevering van de populaire tv-reeks is kwalitatief weer beter dan de voorgaanden, vooral dank zij de schitterende prestatie van Gélin. Het einde is natuurlijk voorspelbaar in al zijn sentimentaliteit. Santoni schreef het scenario samen met Corinne Atlas en Claude Robin stond weer in voor de fotografie.

Charlemagne

1994 | Historische film, Biografie

Duitsland/Italië/Frankrijk 1994. Historische film van Clive Donner en Franco Maria Salamon. Met o.a. Christian Brendel, Lino Capolicchio, Gilles Gaston-Dreyfus, Xavier Philippe Deluc en Paolo Bonacelli.

Bij de dood van Pepijn de Korte in 768 wordt zijn rijk verdeeld onder de broers Karel (Brendel) en Karolman (Tavernier). Karolman, de jongste zoon van Pepijn, krijgt het beste deel maar smeedt toch een komplot tegen zijn broer Karel. Hij zoekt een echtgenote van stand en breekt daarom met zijn jeugdliefde Richert. Onder invloed van zijn moeder, Berthe met de Grote Voet (Duperey), trouwt Karel met Ermengarde (Cavallari), de dochter van Diederik (Girone), koning van de Lombarden. In de slag bij Roncevaux verliest Karel zijn vriend Roeland (Deluc) - de legende van het Roelandslied zou van die gebeurtenis dateren - maar hij slaagt er wel in de Saksen, aangevoerd door Widukind (Griem), te onderwerpen en tot het christendom te bekeren. Aan het eind wil Karel, nu het Frankische imperium is uitgebreid, een kanaal laten graven van het noorden tot de Zwarte Zee, om zo zijn hele rijk te kunnen bevaren. Paus Leo (Capolicchio) kroont hem tot keizer en hij zal voortaan als Karel de Grote door het leven gaan. De Britse regisseur Donner, die in 1973-74 al een soortgelijk epos, gesitueerd in ongeveer dezelfde tijd opnam (ALFRED THE GREAT, met David Hemmings), was niet in staat er iets indrukwekkends van te maken. Dat komt o.a. door het slechte scenario van Marcel Jullian, Jack Russell en Vittorio Bonicelli, een oerslechte post- synchronisatie (Franse, Italiaanse en Duitse acteurs) en een gebrek aan geld. Gefilmd in Hongarije. Hoewel het persbericht gewag maakt van 3.500 figuranten, zijn er bij veldslagen hooguit twee dozijn paarden en een vijftigtal manschappen te zien. Wij wisten ook niet dat Karel en de zijnen in de 8e eeuw zwembroeken droegen bij het baden. De oplettende kijker vindt nog meer storende details. Hoofdrolspeler Brendel, afkomstig van het Franse toneel, met slechts twee films op zijn naam, is opvallend houterig. Wordt soms in drie delen uitgezonden, die resp. getiteld zijn: LE PRINCE, LE ROI en L'EMPEREUR.

Une famille formidable : Dure, dure, la rentrée

1993 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1993. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Catherine Spaak, Milena Vukotic en Cécile Caillaud.

Na haar terugkeer uit Portigal valt Catherine in een grote leegte. De hele familie is het huis uit en Jacques is meestal bezig met zijn werk, verplaatsingen naar het buitenland, zakendiners, enz. Reine (Spaak) leidt het geheel met vaste hand. De in de liefde ontgoochelde Nicolas verhuist naar een loft boven het appartement van Alexis (Montes) en Marc. Deze laatste zit in de moeilijkheden. Zijn homosexualiteit werd ontdekt door een van zijn leerlingen en nu loopt zijn aanstelling als leraar gevaar. Het verhaaltje van de familie Beaumont kabbelt rustig verder, maar de hele crew werkt zuiver op routine. Nu we de personages kennen zijn hun belevenissen minder leuk. Het scenario voor deze zesde aflevering werd geschreven door Corinne Atlas, Alain Layrac en David Pharao. Claude Robin stond achter de camera.

Une famille formidable : Des vacances mouvementées

1993 | Familiefilm, Komedie

Portugal/Frankrijk 1993. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Catherine Spaak, Milena Vukotic en Cécile Caillaud.

Duperey en Le Coq verheugen zich over het feit dat ze eindelijk op vakantie kunnen gaan naar Portugal waar bijna de hele familie verenigd zal zijn, want ook Duperey's zus, Vukotic gaat naar Portugal om er haar vriend te zien. Vader en moeder zijn van plan er een tweede huwelijksreis van te maken. Wanneer haar vriend niet op het rendez-vous verschijnt ontdekt Vukotic dat deze gehuwd en vader van drie kinderen is. Ze poogt zelfmoord te plegen. Alle bekende ingrediënten zitten weer netjes op een rij om de kijker te doen huilen en lachen in deze vijfde aflevering van een reeks waarbij je in geen geval mag nadenken. De kwaliteit gaat zienderogen achteruit. Corinne Atlas, Alain Layrac en Jean-Louis Tribes schreven het scenario. Fotografie is van Claude Robin.

Une famille formidable : Bonnes et mauvaises surprises

1993 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1993. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Catherine Spaak, Milena Vukotic en Philippe Khorsand.

Na de geboorte van een tweeling heeft de familie Beaumont het drukke stadsleven vaarwel gezegd om te genieten van de rust van het platteland. Het huiselijk geluk duurt echter niet lang. Eerst verliest Khorsand, de vriend van Le Coq, zijn baan. Wat later verneemt Le Coq zelf dat zijn guide overgenomen werd door een financiële groep en dat ook hij voor zijn diensten bedankt wordt. Dan besluiten Le Coq en Khorsand om een boerenbedrijf op te starten. Ruzie in het gezin en werkloosheid staan centraal in deze vierde aflevering van de reeks, waarvan de titel de lading helemaal dekt. Erg interessant is het allemaal niet. Een avond in je eigen gezin is minstens even boeiend. Geschreven door Corinne Atlas en Alain Layrac en in beeld gezet door Claude Robin.

Une famille formidable: Les parents disjonctent

1992 | Drama, Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1992. Drama van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Milena Vukotic, Cécile Caillaud en Roméo Sarfati.

Stormachtige tijden voor de familie Beaumont. Moeder Catherine (Duperey) is arts en haar man Jacques (Le Coq) is een bekend culinair criticus. Ze hebben drie kinderen, de 21-jarige Audrey (Caillaud), de achttien-jarige Nicolas (Sarfati) en de twaalf-jarige Fr[KA1]ed[KA1]erique (Lauret). Tussen vader en moeder botert het al enige tijd niet meer. Jacques heeft een verhouding met aantrekkelijke Nelly (Renauld) die een meester- banketbakkersdiploma heeft. Nelly wordt er gek van en stort haar hartje uit bij haar zus Paule (Vukotic), die astrologe is. Dochter Audrey ontdekt dat haar papa een ander is dan Jacques, als zij toevallig een stel brieven vindt in de slaapkamer van haar moeder Catherine. Een vriend van Jacques, Richard Mathis (Khosand) wordt in de steek gelaten door zijn vriendin, waarop Jacques hem voor onbepaalde tijd in huis haalt. De eerste aflevering van anderhalf uur van totaal negen van een in Frankrijk enorm populaire familie-soap-serie. In de eerste aflevering worden - hoe kan het ook anders - de diverse personages gepresenteerd, waarvan sommigen stout zijn, maar niemand echt slecht is. Een gaat het nog acht delen verder. Pascale Breugnot schreef het scenario voor deze pulp en Claude Robin deed het camerawerk.

Une famille formidable : Des vacances orageuses

1992 | Familiefilm, Komedie

Portugal/Frankrijk 1992. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Milena Vukotic, Cécile Caillaud en Roméo Sarfati.

Catherine en Jacques vertrekken met hun dochters Paule en Frédérique op vakantie naar Portugal. Nicolas blijft in Parijs waar hij een job als museumbewaker heeft gevonden. Bovendien wil hij van de afwezigheid van zijn ouders gebruik maken om zijn maagdelijkheid te verliezen en die kans krijgt hij tijdens een verjaardagsfeestje waarop hij een mooie Italiaanse ontmoet. Onschuldig amusement dat allerlei amoureuse verwikkelingen toont in Parijs maar ook in Portugal waar zowel de ouders als hun dochters met liefdesperikelen te maken krijgen. Scenario van Alain Layrac, Santoni en Sylvie Dervin, naar de personages van Pascale Breugnot. Claude Robin stond in voor het beeldmateriaal. Deel twee in de reeks.

Une famille formidable : Des jours ça rit, des jours ça pleure

1992 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1992. Familiefilm van Joël Santoni. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Le Coq, Milena Vukotic, Cécile Caillaud en Roméo Sarfati.

Nu ze de ex-verslaafde gaat ontmoeten met wie ze correspondeerde toen deze in de gevangenis zat is Ophélie erg zenuwachtig. Ondertussen bereidt Audrey zich koortsachtig voor op haar examens. Jacques is bereid de verslaafde vriend van Ophélie gratis rechtsbijstand te verlenen. Frédérique volgt een intensieve tennisstage, terwijl Nicholas en zijn vriendinnetje hun intrek nemen in de kamer van de dienstmeid. Weer heel wat verwikkelingen in de derde aflevering van deze reeks, die echter de frisse kwaliteiten van vorige delen mist. Het wordt allemaal meer episodisch en de personages worden niet meer uitgediept. Eve Deboise en Laurent Vachaud schreven het scenario, dat door Claude Robin verfilmd werd.

Un ours pas comme les autres: Paris-Deauville

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. André Dussollier, Anny Duperey en Evelyne Buyle.

Vierde deel van de serie [KL]Un ours pas comme les autres[KLE]. Deze keer herinnert Gaspard (Dussolier) zich op zijn werk dat hij als getuige bij een huwelijksvoltrekking van een vriend verwacht wordt. Hij heeft nog een half uur en hij haalt het net, maar de bruid is nog niet gearriveerd. Dan duikt de moeder van het meisje op om te verklaren dat haar dochter nog niet klaar is voor het huwelijk! Een zwak plot, terugkomende grappen, waardeloze dialogen en een afgezaagde regie. Niet veel beter dan de eerste drie delen.

Un ours pas comme les autres: Née de la dernière pluie

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. André Dussollier, Anny Duperey en Evelyne Buyle.

Aangezien hij nog steeds geen toevluchtsoord gevonden heeft blijft Gaspard (Dussolier) na zijn vakantie in zijn hotel wonen en ontmoet hij twee bloedmooie jonge dames. De tv-regisseur heeft deze film weer van dezelfde gebreken voorzien als de rest van de serie Un ours pas comme les autres: eindeloos geklets om het ontbreken van een scenario op te vangen, een hoop geschmier, talloze clichés, een platte regie en snedig bedoelde maar mislukte dialogen. Het is voor de drie hoofdrolspelers onmogelijk zich uit de zaak te redden met wat ze te zeggen krijgen! Perisianisme in de ergste zin van het woord.

Renseignements généraux: Jeux dangereux

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Philippe Lefebvre. Met o.a. Victor Lanoux, Anny Duperey, Sady Rebbot, Catherine Rich en Jean-Jacques Moreau.

Uit de serie Renseignements généraux met deze keer als mede-scenarioschrijver Victor Lanoux. Een somber verhaal over onenigheid in spelerskringen, inclusief sleutelmoord en bloedwraak. Op het visuele vlak schommelt de film heen en weer tussen de film noir en de niet minder zwarte humor. Degelijk geregisseerd en goede acteurs, die deze zeer ingewikkeld gemaakte geschiedenis bijna geloofwaardig weten te maken.

La face de l'ogre

1990 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1990. Drama van Bernard Giraudeau. Met o.a. Anny Duperey, Pierre Vaneck, Catherine Frot, Jacques Denis en Jean-Claude Bouillaud.

Bewerking van een roman van Simone Desmaison met een symbolische titel, die verwijst naar een berg met een gevaarlijke beklimming. Het verhaal speelt zich af in een afgelegen hotelletje aan de voet van die berg. De hotelgasten, waaronder een raadselachtige vrouw die alleen is, volgen met een verrekijker het traject dat de bergbeklimmers afleggen. Giraudeau, die zich plotseling opwerpt als televisieregisseur zonder een rol voor zichzelf te reserveren, wekt meer belangstelling met zijn zeer gedetailleerde schildering van de personages dan met zijn regie, die nogal eens in herhaling valt.

Seconde, La

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Christopher Frank. Met o.a. Anny Duperey, Jean Rochefort, Caroline Silhol, Sébastien Frank en Françoise Seigner.

Een bewerking van de roman van Colette door de regisseur zelf. Een toegewijde, zorgvuldige maar onvoldoende afgewogen regie, zoals altijd bij Frank. De evenwichtige Fanny Farou (Duperey) is getrouwd met schrijver Farou (Rochefort). Ze brengt de vakantie door op het land in gezelschap van Jane (Sihol) die in werkelijkheid de ma[KA4]itresse van haar man is. Verder is er nog de jonge Farou (S[KA1]bastien Frank) die tot over zijn oren verliefd is op Jane, maar hij maakt uiteraard geen schijn van kans. Als de relatie tussen Jane en Fanny's man uitkomt, raakt Fanny van haar stuk. Ze bedenkt echter een intelligente oplossing zonder zich al te zeer op haar echtgenoot te wreken. In de film volgen op werkelijk emotionele momenten lege stukken. Een sterke, creatieve persoonlijkheid wordt node gemist. Niettemin maakt de opmerkelijke acteerprestatie van de drie hoofdpersonen Duperey, Sihol en Rochefort een heleboel goed.

Un château au soleil

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Robert Mazoyer. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Anny Duperey, Edwige Feuill ère, Julien Rochefort en Jean-Pierre Lorit.

De markies van Montdeny verkoopt zijn Louis XIV-kasteel, dat hem en zijn familie te gronde dreigt te richten. De gegadigden volgen elkaar op. Een zwakke aanleiding om verscheidene schilderachtige, kleurrijke en contrastrijke figuren neer te zetten. De prachtige opnamen doen de landelijke plekjes goed tot hun recht komen. Didier Decoin schreef het scenario en de dialogen en leverde daarmee een belangrijke bijdrage. Goed acteerwerk.

Le bord des larmes

1986 | Drama

Frankrijk 1986. Drama van Jacques Fansten. Met o.a. Anny Duperey, Dimitri Peaucelle, Pénélope Schellenberg, Paul Barge en Jacques Denis.

Het rustige leventje van Duperey en haar twee tienerkinderen stort in, als haar echtgenoot, de plaatselijke veearts, onverwacht aankondigt dat hij hen gaat verlaten. Ze heeft geen middelen van bestaan. Om aan de kost te komen laat ze zich betalen voor de liefde. Ze wordt vals beschuldigd van diefstal, waardoor haar de ouderlijk macht wordt ontnomen en haar kinderen in een tehuis terecht komen. Ze komt op effectieve wijze in verzet, kidnapt haar kinderen en weet leugenjournalistiek aan de kaak te stellen en haar onschuld te bewijzen d.m.v. een tv- interview. Gesitueerd in de Bordelais, Z.W. Frankrijk.

La triche

1984 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1984. Drama van Yannick Bellon. Met o.a. Victor Lanoux, Anny Duperey, Valérie Mairesse, Xavier Deluc en Michel Galabru.

Tijdens een onderzoek naar de moord op een bekende homoseksueel in een grote provinciestad, wordt de commissaris verliefd op een jonge man, Bernard, en het gevoel blijkt wederzijds. De moordenaar profiteert van deze situatie door Bernard te chanteren, maar wordt door laatstgenoemde vermoord. Bernard probeert te vluchten maar wordt neergeschoten door een politieman. Deze intrige verbergt eigenlijk het ware onderwerp van de film, namelijk homoseksualiteit in het algemeen en de reacties daarop in een stad waar iedereen alles van elkaar weet. Ook al is de uitbeelding van de karaktertypes en hun gedrag schematisch en heeft de film veel weg van de André Cayatte films, toch houdt hij de aandacht op zich gevestigd door zijn ernst en door de ernst van het onderwerp op zich. Regisseur Bellon schreef zelf het scenario.

Les compères

1983 | Komedie, Drama

Frankrijk 1983. Komedie van Francis Veber. Met o.a. Pierre Richard, Gérard Depardieu, Anny Duperey, Michel Aumont en Stéphane Bierry.

Wanneer haar zestienjarige zoon Tristan ervan tussen gaat met zijn vriendinnetje, en vader noch politie de zoektocht naar de jonge weglopers als urgent beschouwt, verzint moeder Christine (Duperey) een list. Ze vertelt aan twee ex-geliefden, eerst aan hardgekookte reporter Jean (Depardieu) en daarna aan beroepsdepressieveling François (Richard), dat ze de vader zijn van Tristan, teneinde hen op de speurtocht te zetten. Vebers derde film is een voortreffelijk geschreven goedgevoelkomedie met acteurs die hun al stevig aangezette personages nog eens lekker breed spelen. Hollywood-remake: Fathers' Day (1997, Ivan Reitman).

Mille milliards de dollars

1982 | Misdaad, Thriller, Drama

Frankrijk 1982. Misdaad van Henri Verneuil. Met o.a. Patrick Dewaere, Caroline Cellier, Charles Denner, Edith Scob en Jeanne Moreau.

Lang voordat de termen neoliberaal, globalisering, multinational en destructie synoniem werden schreef en regisseerde Verneuil (1920-2002) deze sterke, visionaire melange van politiek-economische thriller en drama. Daarbij hoefde de Armeens-Franse genremeester geen spandoek met 'Ik ben geëngageerd' omhoog te houden: het sinistere verhaal spreekt voor zich. Waarin de werkverslaafde onderzoeksjournalist Paul Kerjean (een gedreven Dewaere) na een tip over een duistere industriële overname verzeild raakt in de schaamteloze wereld van het internationale zakendoen. Op het grote Verneuil-bijrollenfeest present: Jeanne Moreau, Annie Duperey, Edith Scob, Mel Ferrer, Jean-Pierre Kalfon.

Le Démon dans l'ile

1982 | Horror

Frankrijk 1982. Horror van Francis Leroi en Christian. Met o.a. Gaubert, Anny Duperey, Jean-Claude Brialy, Pierre Santini en Cerise.

Een Frans kanaaleiland wordt geplaagd door een reeks mysterieuze ongevallen. Een vrouwelijke arts onderzoekt de zaak en ontdekt de betrokkenheid van een telekinetisch begaafd kind. De film komt moeizaam op gang, maar laat op fraaie wijze alledaagse huishoudelijke apparatuur in moordtuig veranderen.

Meurtre à domicile

1981 | Komedie, Misdaad

België/Frankrijk 1981. Komedie van Marc Lobet. Met o.a. Anny Duperey, Bernard Giraudeau, Daniel Emilfork, André Bernier en Roger Dutoit.

Steunend op de politieroman Hôtel Meublé van Thomas Owen, vertelt de cineast de lotgevallen van een aantal huurders die in een geheimzinnig statig Jugendstil-herenhuis wonen. Een van die bewoners is inspectrice bij de gerechtelijke politie en zij wordt belast met het onderzoek naar een in deze huurwoning gepleegde moord. Speelse en sarcastische dialogen, een knappe montage en een goede vertolking, met als resultaat een spannende en ontspannende film, die bovendien logisch van opbouw is en niet gespeend van zwarte humor. Scenario van Jean Van Hamme. Camerawerk van Ken Legargeant.

Le grand pardon

1981 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Misdaad van Alexandre Arcady. Met o.a. Roger Hanin, Jean-Louis Trintignant, Richard Berry, Anny Duperey en Bernard Giraudeau.

Het hoofd van een maffia-familie raakt met een concurrent in een strijd gewikkeld over de aankoop van een casino. Hij schakelt de mededinger uit, maar geeft zich aanvankelijk geen rekenschap van een verrader in zijn eigen gelederen. Hij breekt de wetten van Jom Kippoer door op deze Grote Verzoendag de intrigant zelf te executeren. Terwijl hij zijn gevangenisstraf uitzit, draagt hij alle verantwoordelijkheid over aan zijn zoon. Deze Franse variant op THE GODFATHER vervangt het katholieke traditionalisme en familiebesef door een joods milieu, maar dat blijft een oppervlakkig vernisje voor een onderhoudende, maar conventionele misdaadfilm. Wel voortreffelijke acteerprestaties. Scenario van de regisseur, Daniel Saint-Hamont en Alain Le Henry. Camerawerk van Bernard Zitzermann.

Psy

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Patrick Dewaere, Anny Duperey, Jean-François Stévenin, Michel Creton en Jennifer.

Een psychotherapeut leidt groepssessies op het platteland, waar zich onverwachts kennissen van vroeger - voortvluchtige dieven - aandienen. Het contact met de gangsters blijkt voor de patiënten weldadiger dan de 'zachte aanpak' die de held tenslotte laat varen, waarna hij door krachtdadig optreden het respect van zijn vriendin herwint. De ongelukkige combinatie van de scherpe satiricus Lauzier als scenarioschrijver - naar eigen stripverhaal - en de op romantischer humor gerichte regie van De Broca, levert een muffe komedie op, omdat de stereotiepe personages niet op een absurdistisch, ander niveau worden getild. Dewaere vult een onmogelijke rol in met bekkentrekkerij, maar Duperey bewaart haar ironische allure.

Car-Napping

1980 | Avonturenfilm, Thriller

Duitsland 1980. Avonturenfilm van Wigbert Wikker en Wigbert Wicker. Met o.a. Anny Duperey, Bernd Stephan, Ivan Desny, Günter Tabor en Eddie Constantine.

Een film over een autodief die op bestelling werkt. Als actieklucht lijkt de film op die van Belmondo-regisseur Philippe de Broca, maar sinds GONE IN 60 SECONDS was het thema niet nieuw meer.

Trocadero bleu citron

1978 | Familiefilm

Frankrijk 1978. Familiefilm van Michael Schock. Met o.a. Anny Duperey, Lionel Melet, Bérangère de Lagatinerie, Henri Garcin en Frank Fitoussi.

Een onbenullig, trendgevoelig filmpje waarin wordt ingespeeld op de rage van de skate-boards (intussen alweer vergeten). Duperey is een hippe moeder die haar zoon, een skate-board freak, wil helpen het meisje van zijn dromen te veroveren. Totaal ongeloofwaardig, stuntelig gemaakt en, afgezien van Duperey, bevolkt met volstrekt talentloze jongelui.

Contro quattro bandiere

1978 | Oorlogsfilm

Spanje/Frankrijk/Italië 1978. Oorlogsfilm van Umberto Lenzi. Met o.a. George Peppard, George Hamilton, Horst Buchholz, Jean-Pierre Cassel en Anny Duperey.

Zes studievrienden van verschillende nationaliteit spreken in 1939 af elkaar ieder jaar te zullen treffen in hetzelfde kroegje. Door de oorlog komen ze op verschillende fronten terecht; na de bevrijding treffen slechts twee overlevenden elkaar op de afgesproken plaats: een Amerikaan en de Fran[KA10]caise. In deze standaard-oorlogsfilm (met een startpunt dat verwant is aan SOLDAAT VAN ORANJE) worden via de lotgevallen van de diverse personages alle genre-clichés in onderhoudende afwisseling afgewerkt, maar niet meer dan dat. In de merkwaardige bezetting treedt de Amerikaan Hamilton op als Fransman en de Fransman Cassel als Brit.

Bobby Deerfield

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Sydney Pollack. Met o.a. Al Pacino, Marthe Keller, Walter McGinn, Romolo Valli en Stephen Meldegg.

Langdradige lovestory met Al Pacino als coureur en titelheld, en Marthe Keller in de rol van beoogd partner annex Doodzieke Mooie Vrouw. Ondanks alles is het vrolijk luisteren naar de typische jaren zeventig-dialogen en het zware, destijds als charmant ervaren accent van de Zwitserse Keller.

Un éléphant ça trompe énormément

1976 | Komedie, Drama

Frankrijk 1976. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Jean Rochefort, Claude Brasseur, Guy Bedos, Victor Lanoux en Danièle Delorme.

Étienne (Rochefort) is een gelukkig getrouwde man, in tegenstelling tot z'n vrienden, die allemaal vreemdgaan. Maar op een dag raakt hij geheel in de ban van een fotomodel (Delorme): hij moet en zal haar ontmoeten en het hof maken. Levendige komedie van acteur-regisseur Robert, die ook onder meer het tweeluik La gloire de mon père en Le château de ma mère op zijn naam heeft staan. Film kreeg een vervolg, Nous irons tous au paradis, en een Amerikaanse remake, The Woman in Red, die het overigens niet haalde bij het origineel.

Umarmungen und andere Sachen

1976 | Misdaad

Duitsland 1976. Misdaad van Jochen Richter. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Sydne Rome, Anny Duperey, Alfred Edel en Willi Trenk-Trebitsch.

Een jongeman met een door roof verkregen half miljoen op zak komt op een oude boerderij twee geflipte vrouwen tegen. Een aardig gegeven dat halverwege in rook opgaat, wat jammer is van Léaud en zijn mooie tegenspeelsters.

Nuit d'or

1976 | Misdaad

Duitsland/Frankrijk 1976. Misdaad van Serge Moati. Met o.a. Klaus Kinski, Jean-Luc Bideau, Bernard Blier, Marie Dubois en Anny Duperey.

Een buitenstaander die de corrupte respectabiliteit van een bourgeoisfamilie verstoorde is door hen met medewerking van de commissaris van politie uitgeschakeld en wordt doodgewaand. Hij komt terug om wraak te nemen en probeert hen met het kidnappen van een nichtje vergeefs te chanteren. Door een ongeladen revolver op de commissaris te richten, provoceert hij zijn eigen dood (en de postume afrekening). De begaafde tv-regisseur Moatie weet in zijn speelfilmdebuut door de camerastandpunten een modern architectonisch aanzien van de expressionistische decors te geven, waarbij de acteurs zich in hun spelstijl knap aanpassen. Het scenario is echter al te schetsmatig voor gewicht van deze effecten, waardoor het resultaat onnodig pretentieus lijkt.

L' Arriviste

1976 | Drama

België/Frankrijk 1976. Drama van Samy Pavel. Met o.a. Adinda, Anicée Alvina, Lucien Charbonnier en Anny Duperey.

Mislukte film over een ambitieuze zoon van Italiaanse emigranten die koste wat het kost hogerop wil.

Pas de problème!

1975 | Komedie, Drama

Frankrijk 1975. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Miou-Miou, Bernard Menez, Jean Lefebvre, Henri Guybet en Anny Duperey.

Wanneer in het huis van Anita (Miou-Miou) een man binnenstrompelt en overlijdt, begint een reeks van vreemde situaties. Anita, juist vrij uit het gevang, verstopt het lijk in de kofferbak van de auto van Edmond, de vader van haar vriendje (Menez). Deze pakt onverwacht dezelfde auto om ermee naar Zwitserland te rijden. Comedy of errors van regisseur Lautner (Le Professionel, met Jean Paul Belmondo), moet het hebben van leuke acteurs (let op de jonggestorven Patrick Dewaere als barman), ohlala-momenten en charmante jaren zeventig-sfeer.

Le Malin plaisir

1975 | Thriller, Komedie

Frankrijk 1975. Thriller van Bernard T. Michel. Met o.a. Jacques Weber, Claude Jade, Anny Duperey, Nicoletta Machiavelli en Mary Marquet.

Een historicus verongelukt voor hij zijn studiewerk heeft kunnen voltooien, zodat de uitgever een ghost-writer opdracht geeft het boek te voltooien. Deze maakt zijn entree in de uitsluitend uit vrouwen bestaande huishofhouding van de overledene en gaat zich, ondanks zijn groeiende twijfel over de omstandigheden van diens dood, steeds meer met hem identificeren. De rolbezetting en Midi-locaties zijn aantrekkelijk, maar de film is wat gemakzuchtig en oppervlakkig uitgewerkt voor wat betreft het thriller-element en het psychologische identificatieproces. Heeft de charme van een vakantiereportage.

Stavisky...

1974 |

Italië/Frankrijk 1974. Alain Resnais. Met o.a. Roberto Bisacca, Michael Lonsdale, Anny Duperey, François Périer en Claude Rich.

Een historicus verongelukt voor hij zijn studiewerk heeft kunnen voltooien, zodat de uitgever een ghost-writer opdracht geeft het boek te voltooien. Deze maakt zijn entree in de uitsluitend uit vrouwen bestaande huishofhouding van de overledene en gaat zich, ondanks zijn groeiende twijfel over de omstandigheden van diens dood, steeds meer met hem identificeren. De rolbezetting en Midi-locaties zijn aantrekkelijk, maar de film is wat gemakzuchtig en oppervlakkig uitgewerkt voor wat betreft het thriller-element en het psychologische identificatieproces. Heeft de charme van een vakantiereportage.

Stavisky

1974 | Drama, Historische film

Frankrijk/Italië 1974. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Anny Duperey, François Périer en Michael Lonsdale.

De oplichter en lieveling van de jet-set Stavisky is betrokken bij een financieel schandaal en komt ook door het toenemende antisemitisme steeds meer alleen te staan. In dezelfde periode (1933) is Lev Trotsky een banneling aan de C[KA4]ote d`Azur. Meer dan in een politieke analyse is Resnais ge[KA3]interesseerd in de uitzonderlijk elegante reconstructie van de periode en het portret van een raadselachtig mens (Belmondo in zijn enige echt goede rol in jaren). Scenario van Jorge Semprun.

L'Oiseau rare

1973 | Komedie

Frankrijk 1973. Komedie van Jean-Claude Brialy. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Micheline Presle, Anny Duperey, Jacqueline Maillan en Barbara.

Een uiterst correcte en charmante huisknecht is zeer in trek bij zijn vrouwelijke werkgevers, maar komt keer op keer in moeilijkheden, waarna hij telkens nieuw emplooi moet zoeken. Een reeks episodes rond verschillende actrices die goed op dreef zijn, vooral chansonnière Barbara als opera-diva. Het scenario heeft te weinig esprit en Brialy zelf is in de regie van anderen beter.

Sans sommation

1972 | Drama, Misdaad

Italië/Frankrijk/Duitsland 1972. Drama van Bruno Gantillon. Met o.a. Maurice Ronet, Mario Adorf, Bruno Cremer, Anny Duperey en Marina Malfatti.

Om een ex-huurling uit te schakelen zonder officieel proces en ongewenste politieke ruchtbaarheid, neemt een lid van de politie in burger de identiteit aan van een naar Venezuela gevluchte misdadiger en laat hij zich arresteren in de hoop dat de huurling zal proberen hem te bevrijden. De film laat weinig bekende politiepraktijken zien, die naar de achtergrond verdwijnen voor vlotte avonturen en romantiek van vriendschap tussen feitelijke tegenstanders. Verontachtzaming van ideologie heeft een (onbedoelde) reactionaire strekking.

Pas folle, la guêpe

1972 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1972. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Françoise Rosay, Anny Duperey, Bruno Prafal, Philippe Clay en Daniel Ceccaldi.

Een rijke oude dame heeft als enige erfgenaam een neef, die niet in geld is geïnteresseerd; dit tot misnoegen van zijn ambitieuze vriendin die tevens de privéverpleegster is van de vrouw. Een misdadige chauffeur wil daar gebruik van maken om het testament ten gunste van hemzelf te vervalsen en zijn werkgeefster dan te vermoorden. Deze aardige misdaadkomedie - naar James Hadley Chase - is met te weinig vaart gefilmd en daardoor voorspelbaar. Rosay is verrukkelijk in een van haar laatste rollen en wordt goed gesecundeerd door Duperey, maar de heren acteurs zijn lulliger dan het verhaal noodzakelijk maakt.

Les malheurs d'Alfred

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Pierre Richard. Met o.a. Pierre Richard, Anny Duperey, Pierre Mondy, Yves Robert en Jean Carmet.

Een pechvogel vanaf zijn geboorte besluit op zijn dertigste zelfmoord te plegen. Een tv-omroepster met liefdesverdriet wil zich op hetzelfde moment verdrinken. Richard doet als regisseur de zwarte humor van het scenario van Roland Topor onvoldoende recht, maar krijgt als komisch acteur meer pittige grappen dan bij hem gebruikelijk.

Les Femmes

1969 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1969. Komedie van Jean Aurel. Met o.a. Brigitte Bardot, Maurice Ronet, Jean-Pierre Marielle, Anny Duperey en Karin Holm.

Een onverschillige romanschrijver heeft te veel en te makkelijk succes bij de vrouwen om zijn nieuwe boek te kunnen voltooien. De uitgeverij stuurt een stenotypiste mee op reis om hem zijn aandacht bij het werk te laten houden. De spontaniteit van Bardot en het cynisme van Ronet zijn op papier een aantrekkelijke combinatie, maar het scenario en de regie doen er niets mee, zodat deze film alleen tot leven komt tijdens de flash-backs over zijn avonturen met andere vrouwen.

La Rose ecorchée

1969 | Drama, Horror

Frankrijk 1969. Drama van Claude Mulot. Met o.a. Philippe Lemaire, Anny Duperey, Howard Vernon, Elisabeth Teissier en Olivia Robin.

Een vermaarde kunstschilder ontfermt zich over een vrouw met een ernstig geschonden gelaat en hij lokt mooie vrouwen naar zijn landhuis om hen van hun gelaatshuid te beroven voor transplantatie. De tweedeling van fel realisme en etherische dromerigheid levert een merkwaardige griezel-romance op.

Blood Rose

1969 |

1969. Claude Mulot. Met o.a. Anny Duperey, Philippe Lemaire, Howard Vernon en Elisabeth Tessier.

Een vermaarde kunstschilder ontfermt zich over een vrouw met een ernstig geschonden gelaat en hij lokt mooie vrouwen naar zijn landhuis om hen van hun gelaatshuid te beroven voor transplantatie. De tweedeling van fel realisme en etherische dromerigheid levert een merkwaardige griezel-romance op.

Sous le signe de Monte-Cristo

1968 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1968. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Paul Barge, Anny Duperey, Pierre Brasseur, Raymond Pellegrin en Michel Auclair.

Het scenario volgt het verhaal van Alexandre Dumas` roman vrij getrouw, maar verplaatst het verraad van Edmond Dant[KA2]es naar winstbejag binnen een verzetsgroep tijdens WO II en laat de held na 1947 een schat vinden in Zuid-Amerika. Deze eigentijdse bewerking is niet origineel genoeg om een overbekend verhaal verrassend te maken en plaatst de helden en schurken ongenuanceerd zwartwit tegenover elkaar (al zijn de laatsten kleurrijker en boeiender dan de eersten)

L' Homme qui valait des milliards

1967 | Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1967. Avonturenfilm van Michel Boisrond. Met o.a. Frederick Stafford, Raymond Pellegrin, Peter van Eyck, Anny Duperey en Sarah Stephane.

Een Amerikaans geheim agent laat zich als inbreker gevangennemen om via een celgenoot achter de plek te komen waar door nazi's vervalste dollars zijn verborgen. Ook Duitse gangsters zitten achter die poet aan. Een roman van Jean Bruce, iets serieuzer dan zijn O.S.S. 117-serie, maar in dezelfde vlotte stijl verfilmd, met enkele spectaculaire momenten.

Deux ou trois choses que je sais d'elle

1966 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1966. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Raoul Lévy, Yves Beneyton, Juliet Berto, Christophe Bourseiller en Roger Montsoret.

Een sociologisch onderzoek over huisvrouwen, die zich in de namiddaguren prostitueren ter aanvulling van hun huishoudgeld, was voor Godard het startpunt voor de stelling, dat de maatschappij iedereen tot andere vormen van hoereren dwingt. Het zoeken naar een nieuwe filmvorm doet het feitelijke onderwerp naar de achtergrond verdwijnen, en heeft zowel een vaak boeiend als irriterend resultaat (Vlady speelt de actrice, die voor huisvrouw speelt). Debuten van Duperey, Beneyton en Berto.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Anny Duperey op televisie komt.

Reageer