Bernard Musson: cast.
Er zijn 23 films gevonden.

La révolte des enfants

1991 | Drama, Historische film

Frankrijk 1991. Drama van Gérard Poitou-Weber. Met o.a. Michel Aumont, André Wilms, Clémantine Amouroux, Nada Strancar en Bernard Ballet.

Tijdens de industri[KA3]ele revolutie heerste er armoede en hongersnood. Een kind dat een brood stal of een ander klein vergrijp pleegde, werd opgesloten in een opvoedingsgesticht. Zo`n gevangenis bevond zich in Frankrijk omstreeks 1847 in Bretagne. Aumont was directeur van die inrichting en hij noemde zich Oom. Zijn medewerkers en de bewakers waren Neven (en Nichten). De kleine delinquentjes behoorden zo tot [KA1]e[KA1]en grote familie. Verlichte stafmedewerker Wilms vindt dat in deze jeugdgevangenis het nodige moet worden gemoderniseerd en nodigt een journaliste uit Parijs te komen, gravin Marie D`Ozeray (Amouroux). Er breekt een opstand uit over de barre omstandigheden waaronder de kinderen moeten leven, maar die wordt door Aumont onderdrukt. Dickensiaans fresco over sociaal onrecht uit de 19e eeuw, matig gespeeld en vooral traag van tempo. Regisseur Poitou-Weber, die zijn ervaring opdeed bij de tv, schreef zijn eigen scenario naar historische figuren, die werkelijk bestaan hebben. Het camerawerk is van Dominique Brenguier. Wordt ook op de tv vertoond als twee-delige miniserie.

Erika mon amour

1990 | Komedie, Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1990. Komedie van Maurice Frydland. Met o.a. Sophie Desmarets, Robert Rimbaud, Henri Labussière, Bertrand Lacy en Sylvie Ferro.

Grappige avonturen van twee verre verwanten. De betreffende man en vrouw leiden een priv[KA1]e-detectivebureau. Een ongeloofwaardige cocktail van onder anderen computergegevens, vervormde stemmen, diefstal van (valse) sieraden, geheime diensten, punkrock en Rode leger-acties. De vraag is of de tv-kijker zich erin kan verplaatsen! Met op de koop toe de verbitterdheid van Desmarets.

Duo

1990 | Drama, Komedie

Frankrijk 1990. Drama van Claude Santelli. Met o.a. Pierre Arditi, Evelyne Bouix, Denise Gence, Matthias Habich en Jean-Jacques Moreau.

Een bewerking van de roman van Colette met inbegrip van de onnavolgbare sensuele sfeer die zij weet te scheppen, waarin het noodlot en de humor (Senia in de rol van gekke pianist mag niemand missen) het tegen elkaar afleggen. Het is de zorgvuldige regie die het mogelijk maakt deze sfeer - hoewel iets te nadrukkelijk aanwezig - over te brengen. Uitstekend spel en mooie plaatjes van Jean Monsigny.

L'invité surprise

1989 |

Frankrijk 1989. Georges Lautner. Met o.a. Victor Lanoux, Eric Blanc, Jean Carmet, Michel Galabru en Jacques François.

Een vage en verwarde spionagegeschiedenis, waarin de opgejaagde anti-held een jonge, zwarte Parijzenaar is. Lautner is datgene wat voor een scenario moet doorgaan niet meester. Zijn bedoeling was in de eerste plaats een satire op de media te maken, die de mist ingaat vanwege een gebrek aan scherpzinnigheid en inspiratie. Het gaat er in deze parodie allemaal veel te bot aan toe, terwijl Blanc in de hoofdrol zijn zaakjes niet in orde heeft en zich eigenlijk alleen maar aanstelt. Het trio Galabru- Carmet-Lanoux tracht nog wat van de regie te maken. Scenario van Didier Van Cauwelaert en Georges Lautner. Camerawerk van Yves Rodallec.

Neuville... ma belle

1987 | Documentaire

Zwitserland 1987. Documentaire van Réalisation collective. Met o.a. Moustache, Christian Marin, Bernard Musson, Robert Dalban en Sylvie Huguel.

Het leven van dag tot dag in een Zwitsers dorp met haar verschillende inwoners, hun conflicten, hun grappen, etc...Het riekt allemaal sterk naar amateurisme, zo slecht is het verfilmd, gemonteerd en ook gespeeld, simpelweg omdat de spelers nauwelijks begeleid werden. Een uitzondering is de ontroerende oude herbergier. Een simpele opeenvolging van sketches die zogenaamd grappig zijn maar voor het merendeel niets voorstellen, hetgeen nogal verrassend is, aangezien het om een Zwitserse film gaat.

Teenager

1986 | Erotiek

Frankrijk 1986. Erotiek van Jean Love. Met o.a. Jean Tolzac, Bernard Musson en Jaques Couderc.

Jonge meisjes worden ingewijd in de liefde. Saai en zeer vervelend.

Dressage

1986 | Komedie

Frankrijk 1986. Komedie van Pierre B. Reinhard. Met o.a. Véronique Caranzaro, Cornelia Wilms, Patrick Guillemin, Henri-Jacques Huet en Sylvie Novak.

Een ongeloofwaardig scenario over twee jonge ontvangsters van belastingen die kinderen van rijke extreem-rechtse politici inwijden in zeer perverse pleziertjes en zo de reputatie van de vaders ru[KA3]ineren. Het idee is interessant (de waarden van de reactionaire bourgeoisie vernietigen door seksuele afwijkingen) maar dit wordt snel verlaten ten voordele van een paar striptease-scènes die overigens zeer onschuldig en op een vermoeiende, slappe manier en zonder overtuiging verfilmd zijn.

Ça va faire mal

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Jean-François Davy. Met o.a. Bernard Menez, Daniel Ceccaldi, Henri Guybet, Caroline Berg en Kathie Briegel.

Een wanhopige filmproducent denkt het te kunnen redden met een pornofilm. Hij komt bovendien in het bezit van een lijk terwijl zijn vriendin een belastinginspecteur probeert af te leiden, die de boeken van de maatschappij wil doorkammen. Ten gevolge van een ongeluk belandt uiteindelijk het hele team in het paradijs alwaar de nieuwe regisseur God blijkt te zijn. Een dergelijke fabel had heel goed kunnen mislukken maar zelfs de overdreven komische uitlatingen lijken te werken omdat het hier een scherpe satire op filmwereld betreft (snobisme, verwaandheid, onbenulligheid, onbekwaamheid), die de regisseur heel goed kent.

Education anglaise

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Jean-Claude Roy. Met o.a. Jean Antolinos, Véronique Catanzaro, Jean-Claude Dreyfus, Véronique Goullard en Caroline Laurence.

De titel van de film komt niet overeen met de inhoud; er is namelijk weinig Engels aan de strubbelingen in een Duitsachtig meisjesinternaat in de dertiger jaren. Lijfstraffen en sadomasochisme zijn troef. Het gaat hier echter niet om een pornofilm maar om een goed geleide erotisch-libertijnse fabel, een moderne versie van JEUNES FILLES EN UNIFORME van Léontine Sagan hoewel er nog een grote kloof tussen deze film en het genie van Sagan bestaat. Antisemitisme en facisme komen ook ter sprake; de verre herinneringen die dat oproept laten de kijker zeker niet onberoerd.

Pétrole, pétrole !

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Christian Gion. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Bernard Blier, Catherine Alric, Henri Guybet en Charles Gérard.

Een onvoorstelbaar flauwe komedie die zogezegd inspeelt op het actuele thema van oliesjeiks die de benzineprijs naar hartelust manipuleren. Een Frans echtpaar wil dat monopolie doorbreken en begint de markt te overstelpen met goedkope benzine. Eén en ander is slechts een aanleiding om een aantal Franse olijkerds gehuld in witte gewaden van trappen te laten vallen, met taart te besmeuren en meer van dat fraais. Gezien het onmiskenbare potentieel van het thema een miskleun van jewelste.

Les liaisons dangereuses

1980 | Historische film

Frankrijk 1980. Historische film van Charles Brabant. Met o.a. Jean Négroni, Claude Degliame, Jean-Pierre Bouvier, Maïa Simon en Bernard Musson.

In 1794 werd de auteur Choderlos de Laclos door de revolutionaire regering ter dood veroordeeld. Terwijl hij op de dood wacht krijgt hij in zijn cel bezoek van een dame in het zwart, met achter haar sluier een verminkt gezicht. In haar herkent hij de vrouw die model gestaan heeft voor zijn markiezin de Merteuil. Samen halen ze herinneringen op aan de periode die hij beschreef in zijn roman [KL]Les liaisons dangereuses[KLE]. Praterige, literaire film die deze meermaals verfilmde brievenroman benadert vanuit het standpunt van de auteur en zijn hoofdpersonage. Geen lekkere ontspanning, maar een film om door te bijten, met meer aandacht voor de schitterende decors van Paul Blisson en de prachtige kostuums, dan voor de acteerprestaties. Adembenemende choreografie van Serge Keuten. Brabant baseerde zijn scenario op het leven en het werk van Choderlos de Laclos (die in de film uitgebeeld wordt door Négroni). Degliame is een mooie, maar koele markiezin. Schitterende kleurenfotografie van Jean Limousin.

Le pion

1978 |

Frankrijk​/​​Duitsland 1978. Christian Gion. Met o.a. Henri Guybet, Claude Jade, Claude Piéplu, Claude Dauphin en Maureen Kerwin.

Timide hulpleraar annex surveillant (een 'pion') heeft geen overwicht op zijn leerlingen en wordt door zijn collega's geminacht. Een in het geheim geschreven roman wordt gepubliceerd en krijgt de prestigieuze Prix Concours, waarna hij opeens in aanzien komt bij iedereen, inclusief de door hem in stilte beminde lerares Frans. Hij verkiest echter de moeder van zijn lastigste leerling. De humor van de film komt vooral door de scènes met rebelse scholieren, de satire op literair snobisme blijft in voor de hand liggende clichés steken. Hoewel hij geen literaire begaafdheid weet te suggereren, heeft Guybet - meestal in flauwe bijrollen - genuanceerde charme in de titelrol. Scenario van regisseur Gion. Camerawerk van Lionel Legros.

Les cuisses en chaleur

1976 | Erotiek

Frankrijk 1976. Erotiek van Patrick Aubin en Jean-Claude Roy. Met o.a. Bernard Musson, Samuel Zacharias, Ellen Earl, Corinne Daurisse en Chantal Fourquet.

Intriges, persoonsverwisselingen en neukpartijen in een kasteel. Het scenario is uiterst ingewikkeld en verward en behelst niet meer dan een reeks sketches die op goed geluk aan elkaar zijn geplakt. De film is bovendien totaal onbegrijpelijk geworden door de vernietigende ingrepen van de censor. Ook bekend als VOUS L'AVEZ DANS LE DOS.

Les amours difficiles

1976 | Erotiek

Frankrijk 1976. Erotiek van Raphaël Delpard. Met o.a. Ellen Earl, Jacques Insermini, Jacqueline Doven, Paul Bisciglia en Philippe Chauveau.

Een exhibitionistisch meisje vertelt over enkele seksuele ervaringen die zij samen met haar vriendinnen heeft gehad. Een opeenstapeling van niet bij elkaar passende scènes. De gebruikelijke pulp van Delpard, die ook onder de naam Peter Rafael actief is. Zoals blijkt, kun je geen film maken op basis van een paar losse ideeën. Ook bekend als LA GRANDE PERVERSION en PERVERSIONS.

La sein glin glin

1976 | Erotiek

Frankrijk 1976. Erotiek van Patrick Aubin. Met o.a. Philippe Gasté, Michelle Baron, Nadia Kappler, Bernard Musson en Jean Montagné.

De filmer kan, na eenmaal in het opnemen van een erotische film te hebben toegestemd, geen scenario vinden en besluit het dus zonder te stellen. Een aaneenschakeling van sketches en allerlei verwikkelingen, de een wat losbandiger dan de ander, is ervoor in de plaats gekomen. De bekende gemakzuchtige oplossing en uiteraard een mislukte film. Patrick Aubin is een pseudoniem voor Jean-Claude Roy. Ook bekend onder de titel LES NUITS CHAUDES DE JUSTINE en POUR VIVRE HEUREUX VIVONS COUCHÉS.

La Donneuse

1975 | Erotiek

Frankrijk​/​​België 1975. Erotiek van Jean-Marie Pallardy. Met o.a. Beba Loncar, Jean-Marie Pallardy, Willeke van Ammelrooy, Rutger Hauer en Louise Allard.

Een miljonairsdochter kan geen kinderen krijgen en haalt haar echtgenoot over om mee te werken aan een kunstmatige inseminatie bij een vrouw, die onbekend moet blijven. De echtgenoot komt echter toch achter haar identiteit en zoekt haar op in Amsterdam, waar zij vervolgens een innige relatie aangaan. Ondraaglijk sentimentele, na[KA3]ieve seksfilm kabbelt maar wat voort. Gelukkig zijn Willeke en Amsterdamse locatie bij de hand om een en ander nog juist bezienswaardig te houden. Meeste versies ternauwernood 74m. Ook bekend als NAKED AND LUSTFUL. (In 1979 werd de helft van de gemaakte opnamen gebruikt als een vloeiende overgang tussen een aantal willekeurige porno- scènes; de titel werd: TREMBLEMENTS DE CHAIR.)

L'essayeuse

1975 | Erotiek

Frankrijk 1975. Erotiek van Serge Korber. Met o.a. Emmanuelle Parèze, Isabeau, Alain Saury, Bernard Musson en Pierre Danny.

Teneinde haar echtgenoot terug te krijgen, vraagt een vrouw zijn maîtresse haar ook eens wat slechte gewoonten bij te brengen, hetgeen ten slotte uitmondt in een driehoeksrelatie! Onder het scenario van dit niemendalletje zette Michel Vocoret zijn handtekening, en dat zegt genoeg. Het enige belang van de pornofilms van deze cineast, aanvankelijk een niet onverdienstelijk verfilmer van komedies, schuilt in het feit dat ze behoorlijk zijn geregisseerd.

Papa les petits bateaux

1972 | Misdaad

Frankrijk 1972. Misdaad van Nelly Kaplan. Met o.a. Sheila White, Michel Bouquet, Sydney Chaplin, Michael Lonsdale en Judith Magre.

Een niet al te uitgeslapen groep gangsters kidnapt een miljonairsdochter, die niet alleen uitzonderlijk lastig blijkt te zijn, maar met raffinement haar ontvoerders tegen elkaar weet uit te spelen. De burleske gangsterkomedie heeft een scenario als vele andere, maar de temperamentvolle rol van de jonge Britse White en het karikaturale tegenspel van de gewoonlijk serieuzere acteurs geven er de nodige jeu aan.

La Vampire nue

1969 | Erotiek

Frankrijk 1969. Erotiek van Jean Rollin. Met o.a. Olivier Martin, Maurice Lemaitre, Caroline Cartier, Ly Letrong en Bernard Musson.

Een jongeman ontdekt dat een meisje, dat hij als vampier beschouwt, in feite de volgende stap in de menselijke evolutie belichaamt, evenals hijzelf. Een stuntelige combinatie van seks en vampirisme.

Un milliard dans un billard

1965 | Misdaad

Italië​/​​Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1965. Misdaad van Nicolas Gessner. Met o.a. Claude Rich, Jean Seberg, Elsa Martinelli, Pierre Vernier en Elisabeth Flickenschildt.

Deze vermakelijke politiefilm speelt zich af in Genève. Namaak-inbrekers belazeren de echte inbrekers; de gestolen juwelen worden teruggevonden en verkocht, terwijl de politie in het duister tast en het gestolen goed gedijt. In het magere verhaaltje wordt flink de draak gestoken met de politie. Een groot aantal sympathieke personages kunnen het hoge tempo van de film goed bijhouden.

Fantômas

1964 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1964. Fantasy van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Marie-Hélène Arnaud en Jacques Dynam.

De ongrijpbare meester-misdadiger is de vermommingskunstenaar die zowel het uiterlijk van de sensatiejournalist als die van de politiecommissaris, die al jaren op hem loert, weet aan te nemen en vanuit de daardoor ontstane verwarring steeds vrijuit kan gaan. De figuur inspireerde Louis Feuillade tot een reeks van verontrustende en poëtische zwijgende films. In deze versie is daar niets van over en is de aandacht alleen voor de atletische vermogens van Marais en grimassen van De Funès. Scenario van Jean Halain en Pierre Foucaud. Camerawerk van Marcel Grignon.

La vache et le prisonnier

1959 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1959. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Ingeborg Schöner, René Havard, Ellen Schwiers en Benno Hoffmann.

Een Franse krijgsgevangene (Fernandel) ondervindt de goedheid van mens en dier als hij anno 1943 zijn Zuid-Duitse werkboerderij ontvlucht richting Frankrijk, in gezelschap van een koe voor melk en passe-partout ('ben onderweg naar de wei'). 'De koe en de gevangene' werd het Franse kassucces van 1959 en de tragikomedie is nog altijd even charmant en fris. Bezaaid met prachtige zwart-witbeelden, vanaf het moment dat het duo bij het Tegernmeer de Beierse Alpen afzakt tot de prentbriefkaartplaatjes langs de Donau. De melancholische harmonica- en trompetcomposities zijn van toondichter Paul Durand.

Les misérables

1957 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Bourvil, Serge Reggiani en Béatrice Altariba.

Armoede brengt een man tot diefstal en jaren in de gevangenis. Later wordt hij onder een andere naam een rijke weldoener, maar steeds weer geconfronteerd en gechanteerd met zijn verleden. Deze zoveelste verfilming volgt trouw alle gebeurtenissen uit Victor Hugo's beroemde roman, maar blijft ondanks de sterke rolbezetting mat en emotieloos en krijgt als spektakel ook nog de reuk van een sociaal epos. Scenario van de regisseur, M. Audiard en R. Barjavel.