Robert Wise

1914 -2005 Regisseur, Acteur, Producer, Editor

Robert Wise (1914-2005) is regisseur, acteur, producer en editor.
Er zijn 57 films gevonden.

West Side Story

1961 | Musical, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1961. Musical van Jerome Robbins en Robert Wise. Met o.a. Natalie Wood, Richard Beymer, George Chakiris, Rita Moreno en Russ Tamblyn.

Prachtmusical, al is het aanvankelijk merkwaardig om New Yorkse bendeleden te zien dansen en zingen in deze variatie op Romeo en Julia. De rollen van vooral Wood, Moreno en Chakiris zijn voortreffelijk, en de sha­kespeareaanse noodlotsdreiging is continu aanwezig, zodat de spanning overeind blijft. De rivaliserende families Montague en Capulet zijn vervangen door de witte straatbende The Jets en de Puerto Ricaanse Sharks. Puerto Ricaanse Maria (Wood) wordt verliefd op autochtone Tony (Richard Beymer), maar dat zien de bendeleiders niet zitten. Tien Oscars, waaronder die voor Beste Film.

A storm in a summer

2000 |

Verenigde Staten 2000. Robert Wise. Met o.a. Nastassja Kinski, Andrew McCarthy en Peter Falk.

1969. Abel Shaddick is een humeurige, oude man en eigenaar van een delicatessenwinkeltje in het dorpje Fairview. De weduwnaar verloor in WO II zijn zoontje en is deze klap nooit te boven gekomen. Als zijn neef Stanley tijdelijk het kansarme zwarte jongetje Herman bij hem wil onderbrengen, is Abel niet erg enthousiast..

A Storm in Summer

2000 | Drama, Familiefilm

Verenigde Staten 2000. Drama van Robert Wise. Met o.a. Peter Falk, Aaron Meeks, Nastassja Kinski, Andrew McCarthy en Ruby Dee.

Fairview 1969. In dit typisch Amerikaanse stadje heeft de tamelijk eenzame Abel Shaddick (Falk) een delicatessenwinkeltje. Zelfs 24 jaar na afloop van de oorlog is hij nog steeds bedroefd over het feit dat zijn zoon gevallen is in de strijd tegen de nazi`s. Inmiddels is hij weduwnaar geworden en gaan de zaken niet florissant. Abels neef Stanley Banner (McCarthy) zoekt zijn oom af en toe op, om er altijd beter van te worden. Stanley wil Gloria Ross (Kinski) veroveren en om indruk op haar te maken belooft hij dat hij de acht-jarige Herman Washington (Meeks), wiens ouders het niet erg breed hebben, een onvergetelijke vakantie. Hij vertelt Gloria niet dat hij de jongen gaat dumpen bij zijn oom om haar zo snel mogelijk in de armen te kunnen sluiten. De knorrige Abel weet niet wat hem overkomt als Herman uit de bus stapt in Fairview en zich bij hem meldt. De rest is dan geschiedenis en uiterst voorspelbaar, maar dankzij de uitmuntende vertolkingen van Falk, Meeks en Kinski is deze film heel genietbaar. Het scenario is van Rod Serling, die een draaiboek opnieuw bewerkte, dat hij in 1970 geschreven had, en hij heeft getracht zoveel mogelijk overdreven sentiment weg te werken. De regie van Wise mag er zijn. Een superieure smartlap. Het camerawerk is van Albert J. Dunk.

Dial H for Hitchcock

1999 | Documentaire

Verenigde Staten 1999. Documentaire van Ted Haimes. Met o.a. Jonathan Demme, Joseph Stefano, Robert Altman, Peter Bogdanovich en John Michael Hayes.

Deze voor de liefhebbers zeer interessante documentaire over The Master of Suspense besteedt aandacht aan diens originele manier van het gebruikmaken van het medium film om de toeschouwers te boeien en tegelijkertijd hoe hij het inzet voor commerci[KA3]ele doeleinden (ten bate van zichzelf) en de (oorlogs)propaganda. De eerste 23 films van de grote maker passeren in 45 seconden de revue (per film) en de aandacht gaat uit naar SABOTEUR (1942), VERTIGO (1958), PSYCHO (1960), die het ruimst voor het voetlicht gehaald wordt, MARNIE (1964) en scènes uit zijn onvoltooide experimentele film KALEIDOSCOPE, met boeiende analyses en overpeinzingen die de moeite waard zijn. Met de vertelstem van Kevin Spacey. Het scenario is van regisseur Haimes. Het camerawerk is van Michael Barry, Brian Dowley, Brian Duggan, Sam Painter, Mark Petersson, Sam Sewell en Mark Zavad. Niet te missen.

Hollywood, Aliens & Monsters

1997 | Documentaire, Sciencefiction

Verenigde Staten 1997. Documentaire van Kevin Burns. Met o.a. Mark Hamill, Forrest J Ackerman, Wade Williams, Robert Wise en Patricia Neal.

Reeds vanaf het moment dat Georges M[KA1]eli[KA2]es met VOYAGE A LA LUNE een sensatie verwekte behoort sf tot de vaste waarden van de filmgeschiedenis. Edison maakte reeds rond 1910 de eerste FRANKENSTEIN-film en kort daarop verschenen de eerste versies van o.a. 20.000 LEAGUES UNDER THE SEA (1916) en DR. JEKYLL AND MR. HYDE (1920). De gruwel van WOI overtrof de meest angstwekkende films en even verdween het genre tot Fritz Lang het in 1925 een eerste adelbrief schonk met METROPOLIS. Dank zij KING KONG (1933) werd ook in Hollywood het genre vernieuwd en kreeg het een vaste stek. Mensen als H.G. Wells, George Pal en Robert Heinlein zorgden ervoor dat sf-films ook door een meer intellectueel publiek aanvaard werden. De jaren 1950 kende een explosie van goedkope sf-films met monsters en buitenaardse dreigingen. Het communisme stond meestal model voor wezens uit het heelal. THE DAY THE EARTH STOOD STILL, INVASION OF THE BODY SNATCHERS en FORBIDDEN PLANET werden de grote voorbeelden van deze periode. Vanaf de jaren 1960 waren sf-films meer wetenschappelijk verantwoord. Ook de tv kreeg interesse en STAR TREK werd een internationale sensatie. Met de maanlanding op 21 juli 1969 werd de fantasie bijgetreden door de werkelijkheid. De jaren 1970 stonden in het teken van het pessimisme. Kubrick draaide met 2001-A SPACE ODYSSEY een van de belangrijkste films in het genre. Van PLANET OF THE APES krijgen we proefopnamen te zien met Charlton Heston, gecounterd door Edward G. Robinson als aap. Met STAR WARS opende George Lucas een nieuw hoofdstuk in de sf-film. In het kielzog hiervan verschenen de eerste bioscoopfilms van STAR TREK. Vanaf dan werd sf big business. Gedaan met de low-budgets van vroeger, maar nu werden het megasuccessen als ALIEN en JURASSIC PARK die de hoofdtoon voerden. Oppervlakkige geschiedenis van de sf-film, vooral gezien door de ogen van producer 20th Century Fox. Na een uitstekend begin, met praktisch onbekende fragmenten uit legendarische films, gaat het meer en meer lijken op een promotiefilm voor PLANET OF THE APES, ALIEN, PREDATOR en andere Fox films. Regisseur Burns schreef het scenario en Mark Hamill spreekt, als gastheer, de commentaar in. David Comtois en Peter Gust waren verantwoordelijk voor de montage, terwijl Cory Geryak tekende voor de fotografie.

20th Century Fox: The First 50 Years

1997 | Documentaire

Verenigde Staten 1997. Documentaire van Kevin Burns. Met o.a. James Coburn, Julie Andrews, David Brown, Red Buttons en Alice Faye.

Een portret van 20th Century Fox, een van de grote belangrijke productiehuizen van Hollywood. Fox Films werd in 1914 opgericht door William Fox, een voormalige textielbaas. Met zijn eerste topsterren Theda Bara en Tom Mix en regisseur John Ford wist hij zich op de jonge filmmarkt een eigen plaats te veroveren. Met Movietone bracht hij het eerste klanksysteem rechtstreeks op film op de markt, enkele weken nadat Warner Bros met zijn platenversie Vitaphone de race gewonnen had. Met Fox Movietone verscheen het eerste Amerikaanse nieuwsmagazine. De crash van begin jaren 1930 dwong Fox tot verkoop van zijn zaak. Darryl F. Zanuck redde de studio en zo ontstond op 28 mei 1935 20th Century Fox. De documentaire wijdt een hoofdstuk aan alle topsterren van dit productiehuis, o.a. Shirley Temple, Henry Fonda, Tyrone Power, Betty Grable en Marylin Monroe. In 1952 bond Fox de strijd aan tegen tv met de eerste Cinemascope-film THE ROBE. Nadat Zanuck zich uit Fox had teruggetrokken om onafhankelijk producent te worden ging de studio haast bankroet met CLEOPATRA. Zanuck werd teruggeroepen en kon alles weer redden met zijn eigen productie THE LONGEST DAY en het grandiose succes van ZORBA THE GREEK en THE SOUND OF MUSIC. Zijn zoon Richard leidde Fox daarna samen met David Brown. 20th Century Fox was klaar voor de 21e eeuw. Een lange promo-film waarin mensen die van belang waren voor het productiehuis komen getuigen over de werksfeer die er heerste. Honderden filmfragmenten illustreren deze geschiedenis. Het scenario werd geschreven door Burns, Lester Shane en Tony Thomas. Nieuw filmmateriaal werd geschoten door Cory Geryak. Montage was in handen van David Comtois, Craig A. Colton en Josh Kafka.

The Stupids

1996 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1996. Komedie van John Landis. Met o.a. Christopher Lee, Tom Arnold, Jessica Lundy, Bug Hall en Alex McKenna.

Deze rolprent valt in de categorie van DUMB AND DUMBER, maar is nog veel dommer, nauwelijks leuk en uitsluitend geschikt voor kijkers die films over de [KL]Brady Family[KLE] meesterwerken vonden. De blunderende familie Stupid, vader Stanley (Arnold), moeder Joan (Lundy) en hun kinderen Buster (Hall) en Petunia (McKenna) wonen ergens in een Amerikaanse voorstad en hebben de onhebbelijke gewoonte alles letterlijk te nemen. Dat vormt de kern van hun problemen met de naaste omgeving. Zo denken ze dat hun vuilnis gestolen wordt en dat er daarom een complot tegen hen wordt gesmeed. Met die samenzwering heeft het leger te maken, Stanley`s oude vijand Evil Sender (Lee) en buitenaardse krachten. Het hoogtepunt wordt beleefd in een tv-studio. Aan de film zijn alleen de cameo`s aardig: Cronenberg als de chef van de euvele Sender, Costa-Gravas als pompbediende, Egoyan als bewaker bij de tv-studio, Jewison als tv-regisseur, Wise als buurman en voor hele diepe insiders Pontecorvo (in het dagelijkse leven de organisator van het filmfestival van Veneti[KA3]e) als gast in een praatprogramma. Regisseur Landis draaide in het verleden hele aardige komedies, w.o. KENTUCKY FRIED MOVIE in 1977, BLUES BROTHERS in 1980, of TRADING PLACES in 1983. Hij heeft met deze klucht echter behoorlijk misgegrepen. Dit is niet alleen te danken aan het scenario van Brent Forrester naar de in Amerika zeer populaire personages uit de kinderboeken van James Marshall en Harry Allard, dat een soort Emmentaler kaas met heel grote (plot)gaten is en moeilijk te vertalen grappen en bakken met baarden bevat, maar ook aan het ongeïnspireerde spel van de rolverdeling met uitzondering van Arnold die verschrikkelijk zijn best heeft gedaan om grappig te doen. Toch kreeg voornoemde Arnold een Razzie Award als Slechtste Acteur, terwijl de film genomineerd was voor de Slechtste Regie, Slechtste Film en Slechtste Scenario, maar die Razzies misliep - dus zo erg is het toch ook weer niet. Het camerawerk is van Manfred Guthe.

The Battle Over Citizen Kane

1996 | Documentaire, Biografie, Historische film

Verenigde Staten 1996. Documentaire van Thomas Lennon en Michael Epstein. Met o.a. Ruth Warrick, Norman Lloyd, Richard France, Vern Whaley en Louetta Santucci.

Het portret van twee mannen. Met aan de ene kant de veteraan-krantenmagnaat Randolph Hearst, aan de andere kant een jonge regisseur die met veel tamtam Hollywood werd binnengehaald en zojuist zijn filmdebuut voltooide: Orson Welles. Citizen Kane was die film en Hearst, die de film nooit zag, deed alles om hem te boycotten. De figuur van Kane was namelijk op hem geënt. Het verhaal van twee trotse, begaafde, destructieve mannen in een strijd die voor beiden de ondergang zou betekenen. De grote overwinnaar is de film. Citizen Kane, algemeen beschouwd als een van de tien beste films aller tijden, heeft Hearst uiteindelijk overleefd, terwijl Welles nadien nooit meer in volle vrijheid heeft kunnen werken. Een boeiende documentaire, bekroond met een Oscarnominatie. Getuigenissen zijn er van medewerkers aan de film, oa. Alland, Warrick en Wise, van journalisten die voor Hearst werkten, o.a. Breslin en Whaley en van mensen die een van beide antagonisten gekend hebben.

Wild Bill - Hollywood Maverick

1995 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten 1995. Documentaire van Todd Robinson. Met o.a. Mike Connors, Clint Eastwood, James Garner, Darryl Hickman en Arthur Hiller.

Een portret van William Wellman, een erg onafhankelijke regisseur die autoriteit verafschuwde. Hij werd geboren in Brookline, Massachussets op 29 februari 1896 als William Augustus Wellman. Was als piloot tijdens WO I verbonden aan het legendarische Lafayette Escadrille. Hij werd neergeschoten en brak zijn rug op twee plaatsen. Nadien werd hij vlieginstructuur en huwde actrice Helen Chadwick. Zo kwam hij in contact met Douglas Fairbanks, die hem een rol gaf in een van zijn films. Als acteur was hij geen succes en toen hij ontdekte dat de regisseur veel meer verdiende, besloot hij regisseur te worden. Hij debuteerde in 1923 met THE MAN WHO WON. Na een reeks B-filmpjes kreeg hij de kans om, dank zij zijn ervaring, voor Paramount de big budget-film WINGS (1929) te draaien. Het succes van deze film maakte niet enkel van hem een topregisseur, maar ook van de onbekende Gary Cooper een superster. Het merendeel van zijn 76 films is al lang vergeten, maar een handvol ervan werden toch klassiekers, denken we maar aan BEAU GESTE (1939), THE OX-BOW INCIDENT (1943), BUFFALO BILL (1944), BATTLEGROUND (1949) en THE HIGH AND THE MIGHTY (1953). Na een ruzie met de producenten rond zijn film LAFAYETTE ESCADRILLE (1958), een eerbetoon aan zijn vroegere legereenheid, trok hij zich terug uit de filmwereld. Hij stierf in 1975. Een uitstekende biografie met getuigenissen van een resem acteurs en regisseurs die met hem gewerkt hebben. Robinson schreef het scenario. Alec Baldwin sprak de commentaar in. Montage is van Leslie Jones. Voor de fotografie tekenden Christian Sebaldt en Theodor Angell. Dolby Stereo THX.

Steve McQueen: Man on the Edge

1994 | Biografie, Documentaire, Drama

Verenigde Staten 1994. Biografie van Gene Feldman. Met o.a. Jack Perkins, Neile McQueen Toffel, Hilly Elkins, Karl Malden en Norman Jewison.

Beknopte biografie van Steve McQueen, in zijn tijd de best betaalde en meest populaire filmster. Zijn vader was een rondtrekkende stuntvlieger die zijn moeder in de steek liet. Moeder McQueen stalde de baby tot zijn twaalfde bij haar broer, waarna ze hem weer zelf onder haar hoede nam. Steve haatte zijn stiefvader en raakte regelmatig in moeilijkheden, kwam in een opvoedingsgesticht terecht en begon op zijn zestiende te zwerven. Zijn eerste filmrol dateert uit 1956, een kort optreden in SOMEBODY UP HERE LIKES ME. Hij wordt vervolgens wegens opstandig gedrag weggestuurd uit een toneelstuk, raakt bekend dank zij het tv-programma Wanted Dead Or Alive en is sinds THE MAGNIFICENT SEVEN en THE GREAT ESCAPE definitief een ster. In 1956 trouwt hij met zijn eerste vrouw Neile, bij wie hij in 1968 weggaat, hetgeen uiteindelijk tot een officiële scheiding leidt. Hij heeft bij haar twee kinderen, Terry en Chad, die zich hem herinneren als een liefhebbende vader. Zijn andere vrouwen waren actrice Ali MacGraw en fotomodel Barbara Minty. McQueen was gek op motorfietsen en snelle auto's en nam deel aan races. Hij is zijn hele leven een rebel gebleven, tot hij in 1980, op vijftigjarige leeftijd aan kanker overleed. De vertelstem is van James Coburn, presentator is Jack Perkins en de film laat beelden zien uit CINCINNATI KID, THE SAND PEBBLES, waarvoor hij een Oscar-nominatie als beste acteur kreeg, THE GETAWAY, BULLITT, AN ENEMY OF THE PEOPLE, TOWERING INFERNO en zijn laatste film THE HUNTER. Tevens commentaren van regisseurs en acteurs, van Robert Wise tot Karl Malden. Hij zei ooit dat als hij geen filmacteur was geworden, hij waarschijnlijk misdadiger was geweest. Steve McQueen, rebel en superstar. Weinig opzienbarende regie van Feldman.

William Holden: The Golden Boy

1989 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten 1989. Documentaire van Gene Feldman. Met o.a. Robert Wagner, Glenn Ford, Susan Strasberg, Robert Mitchum en Blake Edwards.

Met zijn debuutfilm GOLDEN BOY (1939) werd hij op slag een ster. Toch zou het nog jaren duren alvorens hij door de industrie zelf ernstig genomen werd. William Holden werd op 17 april 1918 geboren als William Beedle in O`Fallon, Illinois. Hij kreeg een opleiding als chemicus en in zijn vrije tijd speelde hij met het Pasadena Playhouse. In 1939 deed hij mee aan een talent test uitgeschreven door Paramount, waar hij ontdekt werd door Arthur Jacobson, die hem naast Barbara Stanwyck zette in GOLDEN BOY. Dan ging het vlug naar de top, maar eerst in 1950 zou Billy Wilder hem de rol geven die hem ook bij filmmakers de nodige kredieten bezorgde, nl. in SUNSET BOULEVARD. Het was tevens Wilder door wie hij een Oscar kreeg voor zijn hoofdrol in STALAG 17. Daarna speelde hij in een hele reeks topfilms in Hollywood, maar tot ieders verbazing vestigde hij zich eind jaren 1950 met zijn gezin in Europa. Met films als THE BRIDGE ON THE RIVER KWAI (1957), THE WILD BUNCH (1969) en NETWORK (1976) zou hij ook voor nieuwe generaties een bekend gezicht blijven. Kort na de opnamen van Blake Edwards` S.O.B. (1981) werd hij in zijn huis dood aangetroffen. Feldman en Suzette Winter schreven het scenario volgens het hun bekende stramien, met getuigenissen van een reeks bekende mensen die met Holden gewerkt hebben, evenals zijn ontdekker Jacobson en zijn zoon Scott. Commentaar wordt gesproken door Richard Kiley. Polly Pettit stond in voor de research en Stephanie Palewski en Anne Borin voor de montage. Nieuw beeldmateriaal is van Eric Camiel, Robert Joyce en Rick Robertson.

Rooftops

1989 | Musical, Actiefilm

Verenigde Staten 1989. Musical van Robert Wise. Met o.a. Jason Gedrick, Troy Beyer, Eddie Velez, Tisha Campbell-Martin en Alexis Cruz.

Als er ook B-musicals bestaan die in de achterbuurt spelen, dan is dit er een. Het gaat over een blanke jongen en zijn verboden liefde voor een Latijns-Amerikaans meisje, drugshandelaren en een vorm van 'krijgsdans', waarbij de techniek van oosterse vechtsporten wordt gebruikt, alleen blijven hier dan de botten heel. Het enige opmerkelijke: regisseur is de veteraan Wise, die een Oscar won voor het thematisch eendere WEST SIDE STORY.

De Geschiedenis van de Science-Fiction-Film

1982 | Documentaire

Nederland 1982. Documentaire van Thys Ockersen. Met o.a. Harry Harrison, Harlan Ellison, Ridley Scott, Richard Fleischer en Robert Wise.

Als begeleiding van een reeks door de VPRO uitgezonden SF- films, stelde Ockersen een documentaire samen over dit speciale filmgenre: de eerste documentaire in zijn soort. Een uiterst boeiend (hoewel incompleet, maar hoe kan 't anders) overzicht, waarin het interview met Douglas Trumbull niet snel zal verouderen. Zijn meesterwerk was het ruimteschip uit CLOSE ENCOUNTERS OF THE THIRD KIND.

Star Trek: The Motion Picture

1979 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1979. Sciencefiction van Robert Wise. Met o.a. William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan en George Takei.

Eerste, langverwachte, spinoff van de megasuccesvolle serie. Kapitein James T. Kirk (Shatner) wordt opgetrommeld om leiding te geven aan een missie tegen de buitenaardse energie-entiteit V'gor, die een bedreiging vormt voor het voortbestaan van de Aarde. The Motion Picture is prettig om naar te kijken alhoewel het verhaaltje ervan weinig voorstelt. De nadruk ligt iets teveel op de speciale effecten, die weliswaar een Oscarnominatie kregen, maar die niet indrukwekkend genoeg zijn om een hele film op te bouwen. Men verwachtte spetterwerk van de regisseur van de top-sf The Day the Earth Stood Still en zijn budget van 35 miljoen dollar, maar men kreeg gewoon capabel amusement.

Audrey Rose

1977 | Horror, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1977. Horror van Robert Wise. Met o.a. Marsha Mason, John Beck, Anthony Hopkins, Susan Swift en Norman Lloyd.

Elliot Hoover (Hopkins) herkent in dochtertje van echtpaar Templeton (Mason & Beck) de reïncarnatie van zijn eigen kind dat 11 jaar geleden bij een verkeersongeluk om het leven kwam. Hoover ziet spoken, zou je normaal gesproken zeggen, maar de nachtmerries van het meisje - waarin ze kennelijk haar gruwelijke dood door verbranding herbeleeft - doen anders vermoeden. Regisseur Wise maakte interessante, zelfs klassieke, genrefilms als The Day the Earth Stood Still (1951), The Haunting (1963) en The Andromeda Strain (1971) maar kon van het saaie script geen spannende film maken.

The Hindenburg

1975 | Actiefilm, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1975. Actiefilm van Robert Wise. Met o.a. George C. Scott, Anne Bancroft, William Atherton, Roy Thinnes en Gig Young.

Het intrigerende gegeven dat de ramp in 1937 met de zeppelin een daad van sabotage was, wordt geheel ondermijnd door de rare personages en de weinig opwindende ontknoping: een combinatie van echte journaalopnamen en nieuw geschoten film. Voor dat laatste werden twee Oscars verleend: beste visuele effecten en beste geluidseffecten. Later werden vijf minuten voor een tv-serie toegevoegd. Het scenario is van Nelson Gidding, Richard Levison en William Link. Het camerawerk is van Robert Surtees.

Two People

1973 | Drama

Verenigde Staten 1973. Drama van Robert Wise. Met o.a. Peter Fonda, Lindsay Wagner, Estelle Parsons, Alan Fudge en Geoffrey Horne.

Een melodramatisch maar vreemd genoeg innemend verhaal over een deserteur die thuiskomt en weet waar hij voor moet opdraaien, waarna hij verliefd wordt op een fotomodel. Prachtige fotografie en aardig spel van Wagner.

The Andromeda Strain

1971 | Sciencefiction, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1971. Sciencefiction van Robert Wise. Met o.a. Arthur Hill, David Wayne, James Olson, Kate Reid en Paula Kelly.

Hoewel The Andromeda Strain science fiction is, wordt deze verfilming van Michael Crichton's roman nog altijd gezien als een van de weinige films waarin een wetenschappelijk proces accuraat wordt neergezet. Zonder saai te worden nog wel. Onder bezielde en zelfverzekerde leiding van de toen reeds legendarische regisseur Wise volgt de camera hoe Amerikanen omgaan met buitenaardse indringers. De gasten blijken dodelijke bacteriën en het contact bestaat vooral uit het grondig onderzoeken van de micro-organismen door vier doktoren (gespeeld door vier niet zo bekende acteurs). Dit alles tijdens de spannende periode waarin Koude Oorlog-paranoia hoogtij vierde.

Star!

1968 | Musical, Biografie

Verenigde Staten 1968. Musical van Robert Wise. Met o.a. Julie Andrews, Richard Crenna, Michael Craig, Daniel Massey en Robert Reed.

Een musical met veel bombarie over het leven van de actrice Gertrude Lawrence, die van geboorte Engelse is, komt niet uit de verf, ondanks goede theaternummers (vooral de kleuren). Andrews valt wel mee en Massey is amusant als geaffecteerde Noel Coward. Na de flop in de bioscopen werd de film bekort tot 120 minuten en hertiteld als THOSE WERE THE HAPPY TIMES.

The Sand Pebbles

1966 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1966. Oorlogsfilm van Robert Wise. Met o.a. Steve McQueen, Richard Attenborough, Richard Crenna, Candice Berger en Simon Oakland.

In 1926 is China in volle beroering. Op de Yangtse Kiang liggen talrijke buitenlandse schepen om hun landgenoten tijdig te kunnen evacueren. Zeeman McQueen van de USS San Pablo is niet erg geliefd bij zijn kapitein Crenna en de rest van de bemanning. Met zijn enige vriend (Attenborough) gaat hij aan de wal stappen. In een bordeel leren ze een beeldschone Chinese kennen. Zo belanden zij in heel wat moeilijkheden. Langdradig oorlogsepos met veel verwijzingen naar Vietnam. Er was duidelijk een gigantisch budget en Wise kreeg een fantastische cast, maar hij slaagde er niet in het scenario van Robert Anderson, naar een roman van Richard McKenna, als film boeiend te maken. McQueen is zeer goed en hield er een Oscarnominatie aan over, evenals cameraman Joseph MacDonald en componist Jerry Goldsmith. Een kortere speelduur en wat minder ambitie hadden beslist een betere film opgeleverd.

The Sound of Music

1965 | Musical, Familiefilm, Biografie

Verenigde Staten 1965. Musical van Robert Wise. Met o.a. Julie Andrews, Christopher Plummer, Eleanor Parker, Peggy Wood en Richard Haydn.

Vooral de uitstekende muziek van het beroemde duo Richard Rodgers en Oscar Hammerstein II maken deze musical, die inmiddels een absolute cultstatus heeft, tot een aangename belevenis. Het sentimentele verhaaltje over een zingende Oostenrijkse familie die ontsnapt aan de nazi's heeft immers niet veel om het lijf. De filmisch meest virtuoze scène zit in het begin, als een 'bird's eye view' van de Alpen wordt gevolgd door een schitterende cut naar Julie Andrews die met gespreide armen een ronddraaiende beweging maakt. De film werd beloond met een Oscar voor beste film.

The Haunting

1963 | Horror, Thriller

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1963. Horror van Robert Wise. Met o.a. Julie Harris, Claire Bloom, Richard Johnson, Russ Tamblyn en Lois Maxwell.

Een negentig jaar oud huis in New England heeft een tragische geschiedenis van bovennatuurlijke gebeurtenissen. Een bont gezelschap komt samen in het griezelige huis om een onderzoek te doen naar die verschijnselen.

Two for the Seesaw

1962 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1962. Drama van Robert Wise. Met o.a. Robert Mitchum, Shirley MacLaine, Edmond Ryan, Elisabeth Fraser en Eddie Firestone.

Mitchum is de advocaat Jerry Ryan, die in New York een nieuw leven wil beginnen en betrokken raakt bij het wilde meisje Gittel Mosca (MacLaine). Naar een toneelstuk van William Gibson, door Isobel Lennart tot scenario bewerkt.

Odds Against Tomorrow

1959 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1959. Film noir van Robert Wise. Met o.a. Harry Belafonte, Robert Ryan, Ed Begley, Shelley Winters en Gloria Grahame.

Corrupte smeris Begley wordt na dertig jaar dienst ontslagen. Financieel aan de grond en zonder pensioen zint hij op wraak. Hij besluit de bank te beroven en kiest daarvoor twee handlangers: ex-boxer Ryan, die de bak al enkele keren langdurig van binnen heeft gezien, en goklustige, zwarte zanger Belafonte. De hele zaak loopt mis door Ryans kloterige racistische gedrag. Een goed gespeelde, spannende en wrede film met verbluffend rake fotografie van Joseph Burns. De voortreffelijke en stemmige muziek is van John Lewis, een van de vier van het vermaarde Modern Jazz Quartet. John O. Killens en Nelson Gidding schreven het puike scenario naar het boek van William P. McGivern.

I Want to Live!

1958 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1958. Biografie van Robert Wise. Met o.a. Susan Hayward, Simon Oakland, Virginia Vincent, Theodore Bikel en Wesley Lau.

De kijker wordt niet gespaard in I Want to Live! Het gaat van kwaad tot erger met Barbara Graham (Hayward); regisseur Wise zorgt ervoor dat geen naar moment aan de kijker voorbij gaat en Hayward pompt zo veel gevoel, leven en realisme in haar rol dat haar aanschouwen bijna ondraaglijk wordt. Niemand vond het gek dat Hayward de Oscar won. In 1958 was het publiek bekend met het echte leven van Barbara Graham, maar met I Want to Live! valt tijdloos mee te leven. Barbara, product van een gebroken gezin, laat zich in met de verkeerde mensen, wordt moeder en drugsverslaafde en raakt betrokken bij moord.

Until They Sail

1957 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1957. Drama van Robert Wise. Met o.a. Jean Simmons, Joan Fontaine, Paul Newman, Piper Laurie en Sandra Dee.

Rechtbankmelodrama dat in Nieuw-Zeeland speelt in WO II over vier zussen (Fontaine, Simmons, Laurie en Dee) die liefde, misère en moord meemaken. Naar het verhaal van James A. Michener door Robert Anderson tot scenario bewerkt. Camerawerk van Joseph Ruttenberg. Gefilmd in CinemaScope.

This Could Be the Night

1957 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1957. Komedie van Robert Wise. Met o.a. Jean Simmons, Paul Douglas, Anthony Franciosa, Joan Blondell en Neile Adams.

Jonge onderwijzeres Simmons uit Massachusetts komt naar New York, waar zij geen ziel kent. Ze krijgt een baantje als secretaresse in de nachtclub van Douglas en Franciosa, een soort Bull Super en Hiep Hieper. De naïeve fijne dame komt in aanraking met ruige types, die in de bak hebben gezeten, stripteaseuses, vals zingende, schele zangeressen en allerlei andere randfiguren. Aanvankelijk kijkt iedereen op haar neer, maar geleidelijk vallen zij voor haar charme. Clichéverhaaltje binnen kluchtige omlijsting. Gebaseerd op de novellen van Cordeilia Baird Gross door Isobel Lennart tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Russell Harlan.

Run Silent, Run Deep

1957 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1957. Oorlogsfilm van Robert Wise. Met o.a. Clark Gable, Burt Lancaster, Jack Warden, Brad Dexter en Don Rickles.

Commandant `Rich` Richardson (Gable), wiens vorige onderzee[KA3]er gezonken is, krijgt het bevel over de Nerka, tot groot ongenoegen van luitenant Jim Bledsoe (Lancaster), die op deze promotie gerekend had. Bledsoe heeft de bemanning achter zich, wat de taak van Rich er niet eenvoudiger op maakt. Op weg naar het Bungo-kanaal, berucht als duikbotenkerkhof, waar ze de vijand onder vuur moeten nemen, stapelen de spanningen zich op. Serie-oorlogsfilm die vooral steunt op het talent van zijn hoofdrolspelers. Uitstekend gemaakt met de voorspelbare hoogspanningen, zowel tussen beide officieren als in de spectaculaire gevechtsscènes. John Gay adapteerde de roman van kapitein Edward L. Beach. Russell Harlan doet wonderen met zijn camera in de beperkte ruimte van een onderzeeër.

Tribute to a Bad Man

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Robert Wise. Met o.a. James Cagney, Don Dubbins, Stephen McNally, Irene Papas en Vic Morrow.

Deze trage western wordt door het grandioze spel van Cagney imposant en boeiend. Hij is de almachtige rancher die korte metten maakt met bandieten: liever hangen dan een rechtszaak. Papas is zijn huishoudster, tot wie hij zich aangetrokken voelt. Maar zij kan niet tegen de hardheid waarmee hij tegenstanders behandelt. In de climax wordt de ex-voorman McNally een paardendief. De behandeling van Morrow door Cagney is een aparte gebeurtenis die de relaties Cagney-Papas-Dubbins (een jonge man die zijn leven redde en daarom door Cagney gastvrij werd opgenomen) sterk beïnvloedt. Michael Blankfort bewerkte het verhaal van Jack Schaefer. Robert Surtees maakte de fraaie beelden. Noot: Cagney's rol zou gespeeld worden door Spencer Tracy, maar die kreeg ruzie met Wise en liep weg.

Somebody Up There Likes Me

1956 | Biografie, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1956. Biografie van Robert Wise. Met o.a. Paul Newman, Pier Angeli, Everett Sloane, Sal Mineo en Steve McQueen.

Het geromantiseerde verhaal over het leven van van Rocky Graziano, het heetgebakerde straatvechtertje, dat wereldkampioen lichtgewicht boksen werd. De film is strak opgebouwd volgens het klassieke Hollywood-bio-recept van de jaren 1950-60: er wordt een indrukwekkende parallel getrokken tussen zijn vuistgevechten in de buurt en zijn triomfen in de ring. De film gaf de kans aan een hele nieuwe generatie van jonge acteurs: Newman, Mineo, McQueen en Loggia. Vooral Newman was de onmiddellijke ontdekking, ook al was hij in feite slechts een tweede keuze, want oorspronkelijk zou James Dean deze rol gespeeld hebben, ware het niet dat hij kort voor het begin van de opnamen verongelukte. Joseph Ruttenberg won een Oscar voor de sfeervolle zwart-wit fotografie. De titelsong wordt gekweeld door Perry Como, en het scenario is van Ernest Lehmann naar de biografie van Rowland Barber.

Helen of Troy

1955 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1955. Avonturenfilm van Robert Wise. Met o.a. Stanley Baker, Rossana Podesta, Brigitte Bardot, Jaques Sernas en Harry Andrews.

Meeslepend schouwspel, maar een leeg scenario verprutst deze versie van het verhaal van de vrouw die de Trojaanse oorlog veroorzaakte. Het scenario is van John Twist en Hugh Gray. In Italië gefilmd in CinemaScope.

Executive Suite

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Robert Wise. Met o.a. William Holden, June Allyson, Barbara Stanwyck, Fredric March en Walter Pidgeon.

Een boeiende film - een van de eersten met een kritisch geluid over de Amerikaanse Big Business - en een topbezetting; het betreft de machtstrijd over de opvolging van de oprichter van een meubelconcern. Stanwyck is de hysterische erfgename, die van zijde wisselt en uiteindelijk kiest voor de oprechtheid van product-ontwikkelingsmanager Holden, een soort anti-held die in de finale als overwinnaar uit de bus komt. Ernest Lehman bewerkte de bestseller van Cameron Hawley. Het uitstekende camerawerk is van George Folsey. De film was de aanleiding voor een tv-serie. Nog altijd actueel.

The Desert Rats

1953 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1953. Oorlogsfilm van Robert Wise. Met o.a. Richard Burton, James Mason, Robert Newton, Chips Rafferty en Robert Douglas.

Mooie actiefilm over WO II met Mason overtuigend als veldmaarschalk Rommel (hij speelde die eerder in DESERT FOX); Burton is de Britse commandant die probeert de Duitsers in Noord- Afrika af te slaan.

So Big

1953 | Drama

Verenigde Staten 1953. Drama van Robert Wise. Met o.a. Jane Wyman, Sterling Hayden, Nancy Olson, Steve Forrest en Martha Hyer.

Een oppervlakkig, maar vlot Edna Ferber-damesdrama over Wyman die haar zoon opvoedt tot onafhankelijkheid. Eerder in 1932 verfilmd.

Destination Gobi

1953 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1953. Oorlogsfilm van Robert Wise. Met o.a. Richard Widmark, Don Taylor, Darryl Hickman, Martin Milner en Casey Adams.

Ongewone WO II actiefilm waarin Amerikaanse leden van de marine hun krachten bundelen met het legertje van de oorspronkelijke bewoners tegen de Japanse aanvallen; aardige actiescène's.

The Captive City

1952 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1952. Drama van Robert Wise. Met o.a. John Forsythe, Joan Camden, Harold J. Kennedy, Marjorie Crossland en Victor Sutherland.

Een uitgever van een krant in een kleine stad onderzoekt een plaatselijke corruptie-zaak wanneer de overheid de situatie negeert. Eerlijk maar geen bijzonder melodrama. Het scenario is van Karl Lamb en Alvin M. Josephy Jr. Het camerawerk is van Lee Garmes.

Something for the Birds

1952 | Romantiek

Verenigde Staten 1952. Romantiek van Robert Wise. Met o.a. Patricia Neal, Victor Mature, Edmund Gwenn en Larry Keating.

Een leuk romantisch niemendalletje waarin Mature en Neal elkaars tegenstanders zijn in een actie om het behoud van een vogelreservaat.

The House On Telegraph Hill

1951 |

1951. Robert Wise. Met o.a. William Lundigan, Valentina Cortese en Richard Basehart.

Een leuk romantisch niemendalletje waarin Mature en Neal elkaars tegenstanders zijn in een actie om het behoud van een vogelreservaat.

The Day the Earth Stood Still

1951 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1951. Sciencefiction van Robert Wise. Met o.a. Michael Rennie, Patricia Neal, Hugh Marlowe, Sam Jaffe en Frances Bavier.

Klassieke sf-parabel met een nobele boodschap. Sinds er in Washington een vliegende schotel is geland gebeuren er rare dingen. Zomaar opeens valt de stroom overal ter wereld een half uur uit. Er rijden geen auto´s meer, treinen ook niet, maar er vallen geen vliegtuigen uit de lucht en in de ziekenhuizen kan men rustig door opereren. Waaruit mag blijken dat de buitenaardse bezoekers misschien een beetje onhandig zijn maar het niet echt slecht met de wereld voor hebben. Toch raakt het Amerikaanse opperbevel in paniek, net als bij de komst van E.T. De 'marsman´ in het verhaal (Rennie) heeft het vertrouwenwekkende uiterlijk van een ascetische zakenman. 'Plak ´m een baard op en het is Christus,´ zei regisseur Wise in een interview.

House on Telegraph Hill

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Robert Wise. Met o.a. Richard Basehart, Valentina Cortese, William Lundigan en Fay Baker.

Een goede rolbezetting in het intrigerende verhaal over een vluchtelinge in WO II die de naam van een overleden vrouw aanneemt, zodat ze naar San Fransico kan gaan waar gefortuneerde naamgenoten resideren.

Two Flags West

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Robert Wise. Met o.a. Joseph Cotten, Linda Darnell, Jeff Chandler, Cornel Wilde en Dale Robertson.

Deze goede western werd door Frank Nugent en Casey Robinson geschreven. Aan het eind van de Burgeroorlog, in 1865, geeft president Lincoln de Zuidelijke gevangenen de kans hem te helpen. Door tegen de Indianen te vechten kunnen ze de vrijheid verkrijgen. Cotten en zijn mannen maken daar gebruik van, maar commandant Chandler haat Zuidelijken en Indianen. Hij doodt de zoon van een opperhoofd en de Indianen vallen aan. Hij ziet in dat door zijn onbesuisde gedrag iedereen in gevaar is en offert zichzelf op terwijl hij aan Cotten het commando overdraagt. Leon Shamroy deed het camerawerk.

Three Secrets

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Robert Wise. Met o.a. Eleanor Parker, Patricia Neal, Ruth Roman, Frank Lovejoy en Leif Erikson.

Bij een vliegtuigongeluk overleeft een jongetje van vijf jaar, terwijl zijn pleegouders omkomen. Drie moeders melden zich op de plaats des onheils en claimen elk dat het joch de zoon is die zij vijf jaar daarvoor ter adoptie hadden afgestaan. Een strak drama over drie vrouwen in angstige afwachting, want van twee van hen is wél het kind omgekomen bij die ramp.

Deep secrets

1950 |

Verenigd Koninkrijk 1950. Robert Wise. Met o.a. Patricia Neal, Frank Lovejoy, Ruth Roman en Eleanor Parker.

De ambitieuze politieman Nolan krijgt de opdracht undercover te gaan in de drugswereld. Hij lijkt de perfecte kandidaat voor zulk werk: hij staat met beide benen op de grond, heeft gevoel voor humor en heeft nooit werk in de drugsscene gedaan, zodat niemand hem hier zal herkennen. Zijn opdracht is om drugsbaron Caine te pakken te krijgen. Een eerdere undercoveroperatie met dit doel ging op een akelige manier mis: de zwager van Caine, die tipgever van de politie was, werd vermoord gevonden. Blijkbaar voelt Caine het net rond zich sluiten. De enige manier om informatie over hem te verkrijgen is nu via zijn vrouw, die nogal van haar man vervreemd is, maar hem toch niet zo gauw zal willen verklikken. Ze is manager van een illegaal casino. Nolan doet zich voor als de man van één van de vrouwelijke croupiers

The Set-Up

1949 | Sportfilm, Film noir, Experimenteel

Verenigde Staten 1949. Sportfilm van Robert Wise. Met o.a. Robert Ryan, Audrey Totter, George Tobias, Alan Baxter en Wallace Ford.

Ryan is een 35-jarige veteraan bokser, die op zijn retour is maar nog één keer zijn laatste slag wil slaan, ondanks tegenstrubbelingen van zijn vrouw Totter. Een manager laat zich schijnbaar door Ryan overtuigen voor een wedkamp tegen de 23- jarige Fieberling, maar Ryan weet niet dat van te voren is afgesproken dat hij moet verliezen. Tijdens de wedstrijd weet hij echter van geen ophouden. Een goed beeld van de harde en corrupte Amerikaanse bokswereld. Een van Ryans betere rollen. Scenario van Art Cohn en achter de camera stond Milton Krasner.

Mystery in Mexico

1948 | Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1948. Misdaad van Robert Wise. Met o.a. William Lundigan, Jacqueline White, Ricardo Cortez, Tony Barrett en Jacqueline Dalya.

Een goede B-film uit de RKO-stal, weliswaar naar een bekend recept, over een detective van een verzekeringsmaatschappij, die naar Mexico City afreist om de verdwenen broer van White op te sporen. Hij raakt verstrikt in een ingewikkeld complot. Een aangename tijdspassering, die op locatie gefilmd werd.

Blood on the Moon

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Robert Wise. Met o.a. Robert Mitchum, Barbara Bel Geddes, Robert Preston, Walter Brennan en Phyllis Thaxter.

Perfecte film met Mitchum als revolverheld. De schurk is Preston, die een oude vriend van Mitchum blijkt te zijn. Aanvankelijk sluit Mitchum zich bij hem aan om de ranchers van hun grondgebied te verdrijven. Tot hij met een van hen, Bel Geddes in contact komt. Het camerawerk van Nicholas Musuraca is perfect, de sfeer feilloos getroffen, een meester is hier aan het werk. Het scenario is gebaseerd op de roman Gunman's Chance van de bekende westernschrijver Luke Short, door Lillie Hayward en Harold Shumate tot scenario bewerkt en biedt rollen aan vele overbekende westernacteurs. Bestaat in een ingekleurde versie. Ook bekend als GUN MAN.

Born to Kill

1947 | Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Robert Wise. Met o.a. Claire Trevor, Lawrence Tierney, Walter Slezak, Philip Terry en Elisha Cook jr.

Een gescheiden vrouw ontmoet een moordenaar en wordt verliefd op hem. De verhouding neemt verontrustende vormen aan wanneer de zus van de vrouw erbij betrokken raakt.

Criminal Court

1946 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1946. Mysterie van Robert Wise. Met o.a. Tom Conway, Martha O'Driscoll, Robert Armstrong, Addison Richards en June Clayworth.

Teleurstellend lopende band-werkje waarin O'Driscoll wordt beschuldigd van de moord op chanteur Armstrong en wordt verdedigd door advocaat Conway, die de echte moordenaar is. Dit verwarde verhaal is een van de vroegste films van Wise.

A Game of Death

1946 | Horror, Thriller

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1946. Horror van Robert Wise. Met o.a. John Loder, Audrey Long, Edgar Barrier, Russell Wade en Russell Hicks.

In aanleg interessant verhaal over een krankzinnige eilandbewoner die om zich te amuseren slachtoffers van een schipbreuk in het nauw jaagt, maar een slecht geproduceerde film. Opgewarmde kost van MOST DANGEROUS GAME, herverfilmd als RUN FOR THE SUN.

The Body Snatcher

1945 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1945. Horror van Robert Wise. Met o.a. Boris Karloff, Bela Lugosi, Henry Daniell, Edith Atwater en Russell Wade.

Robert Wise, regisseur van The Sound of Music en West Side Story, tekende in zijn jonge jaren voor inmiddels klassieke horrorfilms als The Curse of the Cat People en The Body Snatcher. Voor die laatste film werd Boris Karloff ingehuurd, het griezel-icoon uit de Frankenstein-films van James Whale. Karloff is deze keer een louche lijkenleverancier die begint te moorden om een druk experimenterende arts (Daniell) continu van vers materiaal te voorzien. Het verhaal speelt zich af in Edinburgh anno 1831 en is gebaseerd op het boek van Robert Louis Stevenson.

The Curse of the Cat People

1944 | Fantasy, Thriller, Horror

Verenigde Staten 1944. Fantasy van Gunther von Fritsch en Robert Wise. Met o.a. Simone Simon, Kent Smith, Ann Carter, Jane Randolph en Elizabeth Russell.

In de klassieke griezelfilm Cat People (1942) worstelt Irena (Simon) met haar kattige inborst. In de vervolgfilm The Curse of the Cat People vreest haar man dat zijn sociaal onbeholpen dochtertje Amy (Carter) eveneens denkt dat ze afstamt van kattenvrouwen. Beide films werden geproduceerd door Val Lewton, een gezaghebbende horrorproducent in de jaren veertig. Hij was de man die afstand nam van de fysieke (monster-) terreur ten faveure van psychologische terreur.

Mademoiselle Fifi

1944 | Drama

Verenigde Staten 1944. Drama van Robert Wise. Met o.a. Simone Simon, John Emery, Kurt Kreuger, Alan Napier en Jason Robards sr.

Een schoonmaakstertje geeft blijk van meer integriteit en patriottistische geest dan haar neerbuigende medereizigers gedurende een enerverende tocht per koets ten tijde van de Frans-Pruisische Oorlog. Een ongelijke Val Lewton - produktie (met allegorische verwijzingen naar WO II), bewerkt naar twee verhalen van Guy de Maupassant.

The Fallen Sparrow

1943 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1943. Film noir van Richard Wallace. Met o.a. John Garfield, Maureen O'Hara, Walter Slezak, Patricia Morison en Martha O'Driscoll.

Kit McKittrick heeft tegen de fascisten gevochten in de Spaanse burgeroorlog, werd gevangen genomen en daarna langdurig gemarteld. Hij kent het gezicht niet van zijn wreedste beul, maar weet wel dat die mank loopt. Een vriend helpt hem te ontsnappen, maar eenmaal in de VS wordt die vriend vermoord. Kit gaat op zoek naar de dader en ontdekt dat ook in Amerika nazi's rondlopen. Aardige film noir, met Garfield (The Postman Always Rings Twice) als koelbloedige held, O'Hara (The Quiet Man) als de verleidelijke vrouw en Slezak als bedenkelijke dokter. Oscarnominatie voor de score.

The Magnificent Ambersons

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Orson Welles. Met o.a. Joseph Cotten, Dolores Costello, Agnes Moorehead, Tim Holt en Anne Baxter.

De studiobazen hadden weinig respect voor de man die zo geniaal debuteerde met Citizen Kane. Toen Welles na de ruwe montage van The Magnificent Ambersons in Brazilië was, sneden ze een dikke veertig minuten uit de film (en vernietigden het materiaal!) en gaven de film bovendien een happy end. Toch is ook deze kapotte versie technisch knap en bij vlagen zeer de moeite waard. Het is een epos over de teloorgang van een rijke Amerikaanse familie, en over de vooruitgang die onstuitbaar oprukt, ditmaal in de vorm van de automobiel. Ondanks de ingreep van de studio was de film een commerciële flop.

Citizen Kane

1941 | Mysterie, Drama, Thriller, Experimenteel

Verenigde Staten 1941. Mysterie van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead en Everett Sloane.

Volgens velen de beste speelfilm aller tijden. Orson Welles - toen 25 jaar! - experimenteerde in deze visionaire film over de achterkant van het Amerikaanse kapitaal met make-up, geluid en vooral met lenzen en cameratechnieken. Die brachten zowel voorgrond als achtergrond scherp in beeld - met oogstrelend en baanbrekend resultaat. Het spannende verhaal cirkelt om krantenmagnaat Kane (Welles zelf) die bij zijn eenzaam sterven het woord 'Rosebud' fluistert. Een inventieve en gevoelige zoektocht naar de betekenis van het woord en de persoon Kane volgt.

My Favorite Wife

1940 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1940. Romantische komedie van Garson Kanin. Met o.a. Irene Dunne, Cary Grant, Randolph Scott, Gail Patrick en Ann Shoemaker.

Zeer vrije bewerking van Alfred Tennysons negentiende-eeuwse gedicht 'Enoch Arden', waarin een zeeman schipbreuk lijdt, bij terugkeer ontdekt dat zijn vrouw is hertrouwd en dan sterft aan een gebroken hart. Ditmaal is het juist de vrouw (Dunne) die op een eiland strandt, en dan ook nog in het gezelschap van een interessante man... Zeven jaar later komt ze weer terug, man Nick (Grant) weet zich met de situatie geen raad. Dunne en Grant zijn aan elkaar gewaagd in een vermakelijke screwball-comedy. Oscarnominaties voor het geestige script (van onder andere Leo McCarey), score en art-direction.

The Hunchback of Notre Dame

1939 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Drama van William Dieterle. Met o.a. Charles Laughton, Maureen O'Hara, Cedric Hardwicke, Thomas Mitchell en Edmond O'Brien.

Victor Hugo’s klassieke roman, over de band tussen zigeunermeisje Esmeralda en Quasimodo, de misvormde klokkenluider van de Nôtre Dame, is veelvuldig bewerkt (The Beauty and the Beast is de vrolijk muzikale Disney-versie). Deze verfilming maakt indruk door de hoofdrolspelers en de groots opgezette scènes in middeleeuws Parijs. Fraai werk van de in 1930 vanuit Duitsland geëmigreerde Dieterle, voorheen een drukbezet acteur in de expressionistische cinema van zijn vaderland. Invloeden van die filmstijl zie je terug in het prachtige licht en schaduw-spel in dit overigens niet altijd zachtzinnige romantische drama.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Robert Wise op televisie komt.

Reageer