Ewald Balser (1898-1978): cast.
Er zijn 35 films gevonden.

Ruf der Wildgänse

1961 | Drama

Oostenrijk 1961. Drama van Hans Heinrich. Met o.a. Ewald Balser, Heidemarie Hatheyer, Marisa Mell, Brigitte Horney en Gertraud Jesserer.

Een in Canada gesitueerd melodrama over een tirannieke boer, die zijn vrouw chanteert met het feit dat hij weet dat ze, jaren geleden, in de gevangenis heeft gezeten en daar een zoon heeft gebaard. Op een dag komt die zoon terug, op zoek naar zijn moeder.... Niet beter of slechter dan van dit soort verhalen kan verwacht worden, hoewel de smachtende muziek al gauw op de zenuwen gaat werken.

Jedermann

1961 | Drama

Oostenrijk 1961. Drama van Gottfried Reinhardt. Met o.a. Ewald Balser, Kurt Heintel, Walter Reyer, Alma Seidler en Wolfgang Gasser.

Verfilming van een Duitse [KL]Elckerlyc[KLE] naar de toneelversie van Hugo von Hoffmannsthal door Gottfried Reinhardt (zoon van toneelregisseur Max Reinhardt, die in werkelijk Goldmann heette en in 1933 het veld moest ruimen voor de nazi's) met een uitgelezen bezetting van de Salzburgerfestspiele.

Schwester Ingeborg

1958 | Drama

Duitsland 1958. Drama van Géza von Cziffra. Met o.a. Ewald Balser, Claus Biederstaedt en Edith Nordberg.

De Ingeborg uit de titel werkt in een ziekenhuis van dokter Burger, een beroemd chirurg. Deze voelt zich min of meer verantwoordelijk voor Ingeborg omdat haar vader een goede vriend van hem was. Hij ziet dan ook met lede ogen aan hoe Ingeborg verliefd wordt op zijn zoon, een vermaard rokkenjager. Wie onvoorbereid naar deze schaamteloze soap-opera kijkt loopt grote kans zélf in een ziekenhuis te belanden.

Petersburger Nächte

1958 | Drama, Romantiek

Duitsland 1958. Drama van Paul Martin. Met o.a. Johanna von Koczian, Ewald Balser, Claus Biederstaedt, Ivan Desny en Therese Giehse.

Een meisje ontvlucht het strenge internaat voor de geborgenheid van huis en haard, maar die blijkt door het persoonlijke financiële debâcle van haar vader een ruïne te zijn. Haar vader moet sloven voor een cynische uitbuiter van een nachtelijk uitgaans-etablissement en zij valt in de klauwen van een uitbuitende pianoleraar. Terwijl zij door het stof kruipt om haar vader te redden, komt de redding in de vorm van een welgestelde amant. Een lusteloze kleinburgerlijke Duitse kijk op de Russische bourgeoisie rond 1900. Heeft zeer weinig te maken met de gelijknamige, iets spirituelere film uit 1935 over Johann Strauß. Het scenario is van Max Nosseck en Johannes Hendrich. Het camerawerk is van Richard Angst.

Ohne Mutter geht es nicht

1958 | Komedie

Duitsland 1958. Komedie van Erik Ode. Met o.a. Ewald Balser, Adelheid Seeck, Heidi Brühl, Piet Clausen en Roland Kaiser.

Veel kabaal in een gezwollen komedie over een professor en zijn gezin die een huis kopen. Schlagersterren Kaiser en Brühl als zoon en dochter.

Nachtschwester Ingeborg

1958 |

Duitsland 1958. Géza von Cziffra. Met o.a. Ewald Balser, Claus Biederstaedt, Edith Nordberg, Camilla Spira en Ilse Steppat.

De liefde tussen een verpleegster en een jonge arts brengt de vader van de jongen in een gewetensconflict, omdat hij zijn vriend, de vader van het meisje, beloofd heeft zich over haar te ontfermen. Een romantisch verhaal dat, uiteraard, goed afloopt en dus niets verrassends biedt. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Friedl Behn-Grund en Georg Bruckbauer.

Man müßte nochmal zwanzig sein

1958 | Komedie

Oostenrijk 1958. Komedie van Hans Quest. Met o.a. Ewald Balser, Johanna Matz, Karlheinz Böhm, Susi Nicoletti en Erik Frey.

Remake in de vorm van een grove, platte klucht van de film ALTES HERZ WIEDER JUNG van Erich Engel uit 1943 met Emil Jannings in de hoofdrol. Friedrich Hoffmann (Balser) is zeventig jaar, een welgesteld mens (hij heeft een chocoladefabriek) en hoort tot zijn grote verrassing dat hij een kleindochter heeft van twintig, die Susanne Menzel (Matz) heet. Om haar beter te leren kennen vraagt hij hulp aan zijn neef Dr. Paul Degenhard (Böhm), maar van de weeromstuit verliest hij het papiertje, waarop haar naam en adres gekrabbeld staan. Zonder het te beseffen neemt hij haar als scecretaresse in dienst, waarop de misverstanden niet van de lucht zijn: de hebzuchtige erven menen dat Friedrich Hoffmann een maîtresse heeft, maar op een familiefeest komt alles weer op zijn pootjes terecht. Het scenario is van C.H. Diller en Kurt Nachman naar een idee van Charlotte Diller, die ook meegeschreven had aan het scenario van de film uit 1943. Het camerawerk is van Günther Anders.

Es geschah am hellichten Tag

1958 | Misdaad, Thriller

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Spanje 1958. Misdaad van Ladislao Vajda. Met o.a. Heinz Rühmann, Michel Simon, Ewald Balser, Gert Fröbe en Berta Drews.

Eerste grote krimi van Duits acteerkanon Heinz Rühmann (1902-1994), de acteur die in de naoorlogse Duitse filmtheaters vooral de paljas uithing. In de cultklassieker Es geschah am hellichten Tag speelt Rühmann een politiecommissaris die vlak voor zijn pensioen een moordenaar hoopt te ontmaskeren met een meisje als lokaas. De booswicht in de film, acteur Gert Fröbe, werd vanwege zijn overtuigende werk gestrikt als tegenspeler van James Bond in Goldfinger (1964). Amerikaanse acteur Jack Nicholson evenaarde Rühmanns spel in de remake The Pledge (2001).

Die Grünen Teufel von Monte Cassino

1958 | Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Verenigde Staten 1958. Oorlogsfilm van Harald Reinl. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Elma Karlowa, Antje Geerk, Ewald Balser en Harald Juhnke.

Een luitenant van de Wehrmacht probeert de kunstschatten van het klooster van Monte Cassino in veiligheid te brengen voor oprukkende geallieerde troepen. Het verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen tijdens WO II. De film beoogt de Wehrmacht voor te stellen als gevoelige, kunstminnende beschermers van onvervangbaar cultuurgoed - dat is even wennen, dus. Verder is dit een onderhoudend oorlogsavontuur met romantische accenten.

Das Dreimäderlhaus

1958 | Muziek

Oostenrijk 1958. Muziek van Ernst Marischka. Met o.a. Karlheinz Böhm, Ewald Balser, Magda Schneider, Gustav Knuth en Rudolf Schock.

Het leven, de liefdes en het muzikale werk van Schubert in superromantische verpakking volgens het Marischka-recept, oer- Duits dus. Naar het boek Schrammer van Rudolf Hans Bartsch. Al in 1918 werd het door Richard Oswald verfilmd.

Vater unser bestes Stück

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Günther Lüders. Met o.a. Ewald Balser, Adelheid Seeck, Christian Doermer, Heidi Brühl en Piet Clausen.

Een aardige familiefilm, die veel succes had, over een hoogleraar in de opvoedkunde die het thuis met vrouw en kroost nogal moeilijk heeft. Een soort CHEAPER BY THE DOZEN.

Um Thron und Liebe

1955 | Historische film, Drama

Oostenrijk 1955. Historische film van Fritz Kortner. Met o.a. Luise Ullrich, Ewald Balser, Paul Hörbiger, Friedrich Domin en Klaus Kinski.

De twaalf uur voor de aanslag in Sarajewo op het Oostenrijkse troonopvolgers-paar, die de aanleiding was tot het uitbreken van WO I. De film schildert op treffende wijze de sfeer en het politieke klimaat in het Europa van 1914. Kortner's prestatie op het gebied van filmregie is niet bij benadering van hetzelfde niveau als zijn theaterensceneringen. Ook bekend als SARAJEWO.

Spionage

1955 | Drama

Oostenrijk 1955. Drama van Franz Antel. Met o.a. Ewald Balser, Hannelore Bollmann, Erik Frey, Barbara Rütting en Gerhard Riedmann.

Veel te banale bewerking van een beroemde en beruchte spionagezaak in Oostenrijk tijdens WO I. Oberst Redl (Balser) is hoofd van de contraspionage van de k.u.k.-monarchie, maar verkoopt militaire geheimen aan de Russische vijand om zijn dure levensstijl - een homoseksuele relatie met een jonge luitenant (Werner), die hem chanteert - te financieren. Als hem de grond onder de voeten te heet wordt, probeert Redl Werner als spion te laten ontmaskeren, maar zijn eerzuchtige ondergeschikte Hauptmann Angelis (Riedmann), trapt er niet in en laat Redl in zijn val lopen. De ongelukkige kolonel kent dan nog maar een uitweg: zelfmoord om zijn eer te redden. Naar een historische affaire uit 1913 in Wenen, die echter door István Szabó in 1984 met Klaus Maria Brandauer in de hoofdrol honderd keer beter gedaan werd. Alexander Lernet-Holenia en Kurt Nachmann schreven het scenario, terwijl de camera bemand werd door Hans H. Theyer en Hans Matula.

Geheimnis einer Ärztin

1955 | Drama, Misdaad

Oostenrijk​/​​Duitsland 1955. Drama van August Rieger en Karl Stanzl. Met o.a. Hilde Krahl, Ewald Balser, Erik Frey, Egon von Jordan en Traude Wassler.

Ziekenhuisdokter, Frau Dr. Krahl krijgt ten onrechte de schuld van de onnatuurlijke dood van een patiënt en belandt in de gevangenis. Na haar onstlag werkt ze als animeermeisje in een bar en zingt ze in een nachtclub. Ze ontmoet professor Balser en hij zorgt ervoor dat ze gerehabiliteerd wordt en als vertrouwensarts voor de politie mag werken. Haar voormalige vriend Frey blijkt aan het hoofd te staan van een drugsbende en was de bron van al haar ellende. Genre-mengelmoes die tot oneetbare pulppap heeft geleid, ondanks het happy-end, advies van Interpol en de Weense politie. Scenario van H.F. Köllner en regisseur Rieger naar het hoorspel Rauschgift van Victor Reingruber. Camerawerk van Walter Partsch en Sepp Riff.

Sauerbruch - Das war mein Leben

1954 | Drama, Biografie

Duitsland 1954. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Ewald Balser, Heidemarie Hatheyer, Maria Wimmer, Lina Carstens en Hilde Körber.

Balser werd bij het bioscooppubliek geweldig populair door zijn rol van chirurg Ferdinand Sauerbruch met zijn twijfels aan het bestaan, etcetera, die pas het licht ziet als een reeds opgegeven patiënte toch nog beter wordt. Wat is het medische beroep toch wondermooi... Geen film voor nuchtere kijkers. Scenario van Felix Lützkendorf. Camerawerk van Helmuth Ashley.

Kinder, Mütter und ein General

1954 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1954. Drama van Laslo Benedek. Met o.a. Hilde Krahl, Bernhard Wicki, Therese Giehse, Maximilian Schell en Klaus Kinski.

Een zogenaamde anti-oorlogsfilm over veertien- en vijftienjarige leden van de Hitlerjugend die Stettin moeten verdedigen tegen de zin van hun moeders. Waardeloze sentimentele cliché's.

Sensation in San Remo

1951 | Muziek, Komedie

Duitsland 1951. Muziek van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Peter Pasetti, Ewald Balser, Elisabeth Markus en Maria Litto.

De dochter van een professor, die gymnastieklerares is, werkt in het geheim als nachtclubdanseres. Ze oogst, na allerlei verwarrende gebeurtenissen, roem met haar optredens en eveneens wint zij de liefde van een componist. Onnozel verhaal als omlijsting voor allerlei handelingen in een dure revue rond Marika Rökk.

Furioso

1950 | Drama, Muziek

Duitsland 1950. Drama van Johannes Meyer. Met o.a. Ewald Balser, Kirsten Heiberg, Peter van Eyck, Petra Peters en Carl heinz Schroth.

Onduidelijk melodrama rond een componist, wiens lievelingsleerling eerst zijn vrouw en daarna ook zijn geliefde wegkaapt, en zo zijn leven verwoest. Voor een echte tragedie heeft deze banale geschiedenis helaas niet genoeg inhoud en tot overmaat van ramp wemelt het van ongeschikte muziekfragmenten. Ook bekend als OPFER DES HERZENS.

Der Wallnerbub

1950 | Drama

Oostenrijk 1950. Drama van Alfred Stöger. Met o.a. Käthe Gold, Ewald Balser, Karl Haberfellner, Ilse Babka en Lilly Stepanek.

Een twaalf-jarige jongen (Haberfellner) groeit op in het weeshuis van een kleindorpje in de omgeving van Salzburg. Als hij naar een grotere instelling in de stad moet, loopt hij uit verzet weg en mag hij tenslotte blijven. Ook bij zijn aanname voor de kerk stapelen zich formalistische problemen op, maar gelukkig komt zijn moeder (Gold) op tijd op de proppen. Na een aanvankelijke afwijzing tussen hem en haar is alles in de finale koek en ei. Een psychologische getint Heimat-drama dat vooral een verheerlijkend (droom)beeld van het Oostenrijkse landleven geeft; kaviaar voor de dwepers dus. Gebaseerd op het boek Das Jahr des Herrn van Karl Heinrich Waggerl en tevens de alternatieve titel van deze rolprent.

Das gestohlene Jahr

1950 | Drama, Romantiek, Misdaad, Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1950. Drama van Wilfried Fraß en Wilfried Frass. Met o.a. Elisabeth Höbarth, Ewald Balser, Oskar Werner, Fita Benkhoff en Albert Florath.

Marie Baumgartner (H[KA3]obarth) werkt op een postkantoortje in een dorpje nabij Wenen. Haar oom Hendrik von Boehlen (Florath) en haar tante Anna (Benkhoff) zijn uit Brazili[KA3]e teruggekeerd. Marie wordt door hen uitgenodigd om een vakantie in de badplaats Travem[KA3]unde aan de Oostzee door te brengen. Daar ontmoet zij de componist Peter Br[KA3]uck (Werner) op wie zij verliefd wordt. Van Peters composities is nog nooit een werk ten gehore gebracht. De verliefde Marie keert terug naar Oostenrijk en ontmoet Peter enige tijd later in Wenen, die zich als barpianist in leven houdt. Marie financiert zonder dat Peter dit weet via impressario Pitzner (Peine) een concert, maar dat wordt een fiasco door Pitzners slonzigheid. Bovendien chanteert Pitzner Marie met de bedreiging alles aan Peter te vertellen. Marie wil de nood lenigen met hulp van oom Hendrik, maar die is met Anna op tragische wijze bij een verkeersongeval om het leven gekomen. Marie `leent` nu geld uit de kas van het postkantoortje om haar afperser Pitzner te betalen en gaat met Peter voor een romantische vakantie naar Normandi[KA3]e, waar Peter een symfonie komponeert. Dankzij de invloed van de bekende componist Svendstr[KA3]om (Balser) kan Peters werk uitgevoerd worden. Het is een groot succes. Marie was alweer naar haar dorp teruggereisd om zich te melden bij de politie. Zal Peter nog op tijd komen om zijn Marie te redden, die dievegge werd uit liefde ? Een groots melodrama met een vaardig scenario van Walter von Hollander en regisseur Fraß naar een novelle van Stefan Zweig, die wereldberoemd werd door het korte verhaal Schachnovelle, terwijl hij aan de nazi-terreur kon ontsnappen door emigratie, maar in zijn verbanningsoord in 1942 zichzelf doodde, 61 jaar oud. De film wordt gesierd door het uitstekende spel en dat compenseert af en toe het gebrek aan tempo en drakerigheid. Het camerawerk is van Carel Kurzmayer.

Eroica

1949 | Muziek, Biografie, Romantiek, Familiefilm

Oostenrijk 1949. Muziek van Walter Kolm-Veltée en Karl Hartl. Met o.a. Ewald Baiser, Marianne Schönauer, Judith Holzmeister, Oskar Werner en Dagny Servaes.

De muzikaal-biografische verfilming van het leven en werken van Ludwig van Beethoven met als middelpunt zijn op Napoleon geori[KA3]enteerde, bewonderende symfonie [KL]Eroica[KLE] en zijn onstuimige relatie met Giulietta Guicciardi (Holzmeister) tot aan zijn doofheid. De Wiener Philharmoniker onderleiding van Hans Knappertsbusch en de Wiener Sängerknaben maken het voor liefhebbers een must. Een verdienstelijke rol van Balser.

Der Prozesz

1948 | Drama

Oostenrijk 1948. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Ernst Deutsch, Ewald Balser, Gustav Diessl, Maria Eis en Aglaja Schmid.

Verfilming van Von Brunngrabers roman Prozesz auf Leben und Tod over een joodse gemeenschap anno 1880 in Hongarije die beschuldigd wordt van rituele moorden. Dit goed gegeven wordt door Pabst uiterst dik aangezet, alsof de regisseur meende iets te moeten goedmaken.

Glaube an mich

1946 | Drama, Sportfilm

Oostenrijk 1946. Drama van Géza von Cziffra. Met o.a. Marte Harell, Rudolf Prack, Ewald Balser en Erik Walter.

Een al wat oudere professor laat zijn jonge bruid door zijn neef op de proef stellen. Toevallig hoort ze van dit plan en wil wraak nemen door het spel mee te spelen. Aan het einde van de onbelangrijke handeling doet de professor edelmoedig afstand van haar. Oostenrijkse publieksfilm in wintersportomgeving.

Gabriele Dambrone

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Gusti Huber, Siegfried Breuer, Ewald Balser, Eugen Klöpfer en Theodor Loos.

Na teleurstelling in de liefde wacht Gabi Berghofer een geslaagde loopbaan als actrice. De uitstekende cameraman Richard Angst kon zich uitleven in fraaie landschapopnamen. Voor het overige liet regisseur Steinhoff hem bijna uitsluitend toneelspel registreren, maar dat is dan wel van voortreffelijke kwaliteit.

Ein Glücklicher Mensch

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Met o.a. Ewald Balser, Gustav Knuth, Viktor de Kowa, Curd Jürgens en Paul Bildt.

Professor Eberhard Lorenz heeft een volmaakt huisgezin. Iedereen leidt een plezierig en gelukkig leven, totdat blijkt dat er een cheque vervalst is. Uitstekend spel van Balser, goede regie van Verhoeven en Jürgens, nog aan het begin van zijn carrière, in een van de kleinere rollen.

Der Dunkle Tag

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Marte Harell, Willy Birgel, Ewald Balser, Josef Eichheim en Hans Zesch-Ballot.

Wolf Burkhardt komt uit Afrika met verlof naar Duitsland en tracht zijn inmiddels getrouwde jeugdliefde over te halen haar man te verlaten en met hem mee terug te gaan. Het slappe verhaal komt ondanks de goede acteurs en de bekwame regisseur niet tot leven.

Rembrandt

1942 | Drama, Biografie

Duitsland 1942. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Ewald Balser, Hertha Feiler, Gisela Uhlen, Elisabeth Flickenschildt en Paul Henckels.

Goed camerawerk van Richard Angst en goede ensceneringen in een Rembrandtbiografie met enkele valse, omiskenbaar antisemitische tonen. Zes jaar eerder filmde Alexander Korda in Engeland ook al een Rembrandtfilm. Scenario van Kurt Heuser en regisseur Steinhoff.

Ehe man Ehemann wird

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Alwin Elling. Met o.a. Ewald Balser, Erich Fiedler, Rudolf Carl en Heli FInkenzeller.

Een studente wedt dat ze een gortdroge professor kan ontdooien. Er deugt maar weinig aan deze 'komedie', waarin zelfs Balser nog stunteliger is dan zijn rol voorschrijft.

Das Fräulein von Barnhelm

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Hans Schweikart. Met o.a. Käthe Gold, Ewald Balser, Fita Benkhoff en Theo Lingen.

Minna von Barnhelm wint haar in zijn eer aangetaste man terug. Een geslaagde bewerking van Lessings klassieke komedie.

Umwege zum Glück

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Fritz Peter Buch. Met o.a. Ewald Balser, Lil Dagover, Eugen Klöpfer, Viktor Staal en Claire Winter.

Een vrouw, die haar man van een avontuurtje verdenkt, raakt zelf in de problemen. Buch heeft volop geprofiteerd van de uitstekende acteurs, die hem ter beschikking stonden, o.a. Dagover en Balser. Scenario van regisseur Buch en L.A.C. Müller. Camerawerk van Werner Krien.

Umwege Zum Gluck

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Peter Buch. Met o.a. Eugen Klöpfer, Ewald Balser en Lil Dagover.

Een vrouw, die haar man van een avontuurtje verdenkt, raakt zelf in de problemen. Buch heeft volop geprofiteerd van de uitstekende acteurs, die hem ter beschikking stonden, o.a. Dagover en Balser. Scenario van regisseur Buch en L.A.C. Müller. Camerawerk van Werner Krien.

Die Unheimliche Wünsche

1939 | Mysterie

Duitsland 1939. Mysterie van Heinz Hilpert. Met o.a. Olga Tschechowa, Käthe Gold, Elisabeth Flickenschildt, Ewald Balser en Hans Holt.

Een berooide edelman bezit alleen nog maar een dierenhuid, waarin magische krachten huizen. Naar een verhaal van Honoré de Balzac. Een briljante film over zwarte magie met superieure rolbezetting.

Der Weg zu Isabel

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Erich Engel. Met o.a. Hilde Krahl, Ewald Balser, Maria Koppenhöfer en Hubert von Meyerinck.

Isabel, zangeres in Marseille, is volgens een advocaat de dochter van een Duitse grootgrondbezitter. Ze gaat met hem mee naar Duitsland. Daar worden ze verliefd op elkaar. Gelukkig heeft de advocaat zich vergist: ze blijken geen familie te zijn. Zowel de regie als de acteurs, vooral Krahl en Balser, zorgen voor veel sfeer.

Befreite Hände

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Hans Schweikart. Met o.a. Brigitte Horney, Ewald Balser, Olga Tschechowa, Carl Raddatz en Paul Dahlke.

Een boerendochter wordt een beroemd beeldhouwster en vindt de ware liefde. Smartlap die door indrukwekkend spel, onder andere van Brigitte Horney, meer lijkt dan hij is.

Asszony A Válaszúton

1938 | Drama

Duitsland​/​​Hongarije 1938. Drama van Josef von Báky. Met o.a. Magda Scheider, Karin Hardt, Hans Söhnker, Ewald Balser en Ernst Waldow.

Heerlijk melodrama over jonge ambitieuze arts Schneider, wier huwelijk met kunstschilder Söhnker op de klippen dreigt te lopen. Haar echtgenoot voelt meer voor haar zuster Hardt, een vrolijke modetekenares, terwijl zij zich op haar werk stort en 'troost' zoekt bij een professor. Uit een tijdperk dat doktersfilms heel erg populair waren. Nu enigszins gedateerd, maar houdt nog steeds de aandacht vast. Overtuigend gespeeld. Zeker geen hoge filmkunst, maar reine soap is ook een kunst! Het script werd verzorgd door Thea von Herbou, die o.a. de scenario's voor klassiekers als DAS TESTAMENT DES DR. MABUSE en M schreef en voor deze film het boek van Alice Lyttkens Ich komme nicht zum Abendessen bewerkte. Stefan Eiben stond achter de camera.