Michel Khleifi: regie, scenario en productie.
Er zijn 8 films gevonden.

Mariages mixtes en terre sainte

1995 |

Verenigd Koninkrijk​/​​België 1995. Michel Khleifi.

Le conte des trois diamants

1995 | Fantasy, Drama

België​/​​Israël​/​​Verenigd Koninkrijk 1995. Fantasy van Michel Khleifi. Met o.a. Mohammad Nahhal, Hanna 'Ne'meh, Ghassan Abu Libda, Makram Khouri en Bushra Qaraman.

Nahhal speelt de 12-jarige Palestijn Youssef, een kind van de Intifada. Zijn vader zit in de gevangenis en zijn broer wordt door het Isra[KA3]elische leger gezocht. Hij woont met zijn moeder en zus in een vluchtelingenkamp. Hij slaagt erin aan de harde realiteit te ontsnappen door tijdens zijn tochten op het dorre land van de Gazastrip in dagdromen te vervallen. Hij wordt verliefd op de jonge zigeunerin, Aida (Hana'Ne'meh).

The tale of the three lost jewels

1994 | Oorlogsfilm

België​/​​Verenigd Koninkrijk 1994. Oorlogsfilm van Michel Khleifi. Met o.a. Ghassan Abu Libda, Hana'Ne meh en Mohammed Nahhal.

Film over een twaalfjarig Palestijns jongetje dat zich een modern sprookje droomt en daarmee ontsnapt aan de grauwe werkelijkheid van het vluchtelingenkamp waarin hij leeft. De twaalfjarige Yusef gebruikt zijn fantasie om te ontsnappen aan het leven in het vluchtelingenkamp op de Gaza-strook. Op een dag ontmoet hij de mooie jonge Aida en wordt een sprookje 'werkelijkheid'. Om met Aida te kunnen trouwen moet Yusef op zoek naar de drie missende juwelen van Aida's familieketting. Een zoektocht die zelfs in Yusefs fantasie niet ongevaarlijk is, laat staan in de werkelijkheid van alle dag.

L'ordre du jour

1993 | Komedie

België 1993. Komedie van Michel Khleifi. Met o.a. Robin Renucci, Michael Lonsdale, Marianne Basler, Francine Blistin en Bernard Cogniaux.

Vierde avondvullende speelfilm van Palestijn Khleifi, die in Belgi[KA3]e woont en werkt. Hij heeft duidelijk met zijn gebruikelijke onderwerpen die over het Midden Oosten gaan, willen afrekenen en koos daarvoor het boek van Jean-Luc Outers, die meeschreef aan het scenario van Khleifi. Outers is een voormalige ambtenaar uit Brussel, die heel goed weet hoe dat wereldje eruit ziet. Er heerst beperkte chaos achter de schermen van de ministeries; op Openbare Werken bevinden zich dossiers over lekkende zwembaden, onafgemaakte bruggen van snelwegen, tunnels die nergens op uitkomen, etc., etc. Renucci is Martin K (dit is niet zonder toeval volgens de regisseur), een klein ambtenaartje die rapporten moet schrijven voor zijn baas Stark (Lonsdale). Hij leeft en werkt voor zijn zoon Jonas, omdat zijn vrouw hen in de steek heeft gelaten en naar Amerika is vertrokken. Af en toe heeft hij eens een onschuldig uitspattinkje met de aardige Basler, de secretaresse-ma[KA4]itresse van onderdirecteur Gosselin (Delcampe). Dat is het weinige vertier in zijn troosteloze bestaan. Een dappere, maar niet al te geslaagde poging van Khleifi om het wisselende fortuin van ambtenaren die een speelbal van de politiek zijn, te verfilmen. Het camerawerk was in handen van Jean-Claude Neckelbrouck.

Cantique des pierres

1989 | Drama

Israël​/​​België 1989. Drama van Michel Khleifi. Met o.a. Bushra Karaman en Makram Khouri.

Een Palestijnse keert terug naar Jeruzalem na vijftien jaar in de Verenigde Staten te hebben gewoond en een onderzoek te hebben geleid naar de opofferingsgezindheid bij de Intifada. Hij is ook Palestijn, heeft zestien jaar in een Israëlische gevangenis doorgebracht en werkt nu bij een hulporganisatie voor boeren. Ze vinden elkaar na 'eerst' de liefde te hebben bedreven. Een scenario van de cineast zelf, slechts in elkaar gezet om het dagelijks leven in de bezette gebieden te kunnen laten zien. Een film die dicht bij de werkelijkheid staat en doet denken aan de 'cinéma-vérité' met de bedoeling een getuigenis van een feitelijke toestand af te leggen. Geen uitgebalanceerd geheel maar met onwaarschijnlijk echt aandoend spel van de acteurs en van al die anonieme dorpelingen.

Noce en Galilée

1987 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​België​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1987. Drama van Michel Khleifi. Met o.a. Ali M. El Akili, Bushra Karaman, Makram Khouri, Youssef Abou Warda en Anna Achdian.

De cineast van Palestijnse afkomst woont sinds 1970 in België. Op zeer trefzekere en niet minder virtuoze wijze beschrijft hij een bruiloft die plaatsvindt in de zeer gespannen sfeer van een door Israëliërs bezet Arabisch dorp, waar voor 24 uur het standrecht is ingesteld, omdat de Israëlische gouverneur en zijn officieren de ceremonie bijwonen. Ondanks deze explosieve situatie gebeurt er niets ernstigs. Maar de film beschrijft wel heel wat andere conflicten terwijl hij bijna tastbaar een ritueel analyseert, dat op ons ouderwets overkomt. Behalve dat de beelden ontroerend mooi zijn, hebben ze ook een sensuele lading. Bovendien is er tussen de regels door sprake van een les in verdraagzaamheid. Achter de camera stond Walter Van Den Ende en het scenario is van regisseur Khleifi.

Ma'loul Celebrates Its Destruction

1984 |

Israël 1984. Michel Khleifi.

Oudere, voornamelijk Christelijke Palestijnen vertellen hoe hun dorpje Ma'loul, iets ten westen van Nazareth, moest werd ontruimd tijdens de Israelische onafhankelijkheidsoorlog. Er is nu nog maar weinig van overgebleven.

La mémoire fertile

1980 | Drama

Duitsland​/​​Nederland​/​​België 1980. Drama van Michel Khleifi. Met o.a. Romia Farah-Hatoum en Sahar Khalifeh.

Het dagelijks leven van twee Palestijnse vrouwen: de moeder die een vrouw van het volk is en blijft, en heeft moeten vechten voor het op waardige wijze grootbrengen van haar kinderen, en de dochter die gewoon is getrouwd, maar op dertigjarige leeftijd besluit haar leven over te doen, een scheiding aanvraagt, haar studie weer oppakt en schrijfster wordt. Eerste lange speelfilm van deze nog steeds linkse en veels te uitdagende regisseur (van Belgische nationaliteit), maar veelbelovend vanwege de opmerkelijke films die volgden, zoals NOCE EN GALILEE (1987). Een rolverdeling, waarbij de meesten zichzelf spelen, en de grote oprechtheid die hieruit spreekt maakt de gebreken weer goed.