Tuncel Kurtiz

Acteur

Tuncel Kurtiz is acteur.
Er zijn 19 films gevonden.

Auf der anderen Seite

2007 | Drama

Duitsland/Turkije/Italië 2007. Drama van Fatih Akin. Met o.a. Baki Davrak, Tuncel Kurtiz, Nurgül Yesilçay en Hanna Schygulla.

De Turks-Duitse Akin brak in 2004 door met het sterke, rauwe multiculti-drama Gegen die Wand, en belandde prompt in een writer's block. Misschien is de plot van deze opvolger daarom zo chaotisch geworden. Het (melo)drama kan het beste worden bekeken als verzameling karakterschetsen, want de personages zijn intrigerend en de acteurs voortreffelijk. De verschillende verhaallijnen spelen zich afwisselend af in Duitsland en Turkije, en worden in gang gezet wanneer een oudere, in Duitsland wonende Turk een prostituee in huis neemt, tot ongenoegen van zijn ontwikkelde zoon.

Çemile - oder das Märchen von der Hoffnung

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Ismet Elçi. Met o.a. Lale Mansur, Talat Bulut, Tuncel Kurtiz en Sükriye Dönmez.

[KA10]Cemile (Mansur) is een jonge moeder, die met haar dochtertjes in een dorpje in het Zuid-Oosten van Turkije woont. Ze heeft haar man Kasim (Bulut) al een jaar niet meer gezien. Ze wordt door haar dominerende schoonvader Haci Resul (Kurtiz) geminacht omdat zij geen zoon gebaard heeft en van Koerdische afkomst is. Bovendien kijkt Haci Resul neer op Kasim, die hij als een rebel beschouwt. In het dorp leeft men alsof de middeleeuwen nog steeds niet hebben opgehouden te bestaan - naar de dokter gaan bijvoorbeeld is er niet bij; daarvoor zijn er wondergenezers... Dit kost Çemile een dochtertje als ze te laat naar een dokter in de stad gaat. Plotseling staat Kasim weer voor de deur en het blijkt dat hij een jaar ondergedoken was in Duitsland nadat de politie jacht op hem had gemaakt omdat hij deelgenomen had aan een demonstratie. Çemile kan hem niet overhalen om te verhuizen naar de grote stad, zoals hij had beloofd bij hun trouwen. In plaats daarvan wil Kasim weer in het huis van zijn vader gaan wonen. Çemile is hierover diep ongelukkig, want tijdens Kasims afwezigheid werd zij verkracht en is zij zwanger geworden. Als ze Kasim dit opbiecht, probeert hij zich te verheugen over het feit dat ze misschien wel een jongen zal krijgen... Tenslotte kan Çemile het niet meer verdragen en neemt zij de benen. De 37-jarige regisseur Elçi geeft een meedogenloos portret van zijn achtergebleven vaderland dat aan het begin van de 21ste eeuw nog steeds niet goed kan meekomen in de vaart der volkeren van West-Europa. De spelprestaties zijn geloofwaardig in dit sobere drama dat door Glüsha Arslan in de postproduction gestroomlijnd werd.

Vive la mariée ... et la libération du Kurdistan

1998 | Komedie

Frankrijk 1998. Komedie van Hiner Saleem. Met o.a. Georges Corraface, Marina Kobakhidze, Stéphanie Lagarde, Tuncel Kurtiz en Fatah Soltani.

Deze film speelt in de Turks-Koerdische gemeenschap in Parijs, die volgens scenarioschrijver-regisseur Saleem honderdduizend man telt en geloven wij de film, uit meer mannen dan vrouwen bestaat. Cheto (Corraface) is een jonge Koerd uit de Franse hoofdstad. Hij is op de huwbare leeftijd en zijn familie vindt dat hij moet gaan trouwen met een vrouw uit eigen kringen. Ondanks het feit dat Cheto er een amoureuze relatie op nahoudt met Christine (Lagarde) die bij de Franse immigratiedienst (handig!) werkt, gaat hij met zijn kameraden homevideo`s bekijken, waarop hij een jong, sexy bruidje uit zijn eigen land uitkiest. Als zij aankomt en Cheto haar voor het eerst op het vliegveld ziet, is zijn teleurstelling gigantisch: het is Mina (Kobakhidze), de gezette en huiselijk zus van de jonge `buikdanseres` die hij `besteld` had. Cheto voelt zich bedrogen en wil het feest niet laten doorgaan, maar zijn machtige en invloedrijke oom Ismet (Kurtiz) en de rest van de familie dwingen hem om te trouwen. Voor Mina breekt de hel los: ze moet menige vernedering slikken en ze wordt als een voetveeg behandeld. Onder invloed van Leila (Aalam) begint ze te emanciperen en is het tenslotte Cheto, die aan het kortste eind trekt. Regisseur Saleem geeft een kleurrijk, soms niet erg fijnzinnig beeld van de cultuur thuis (in Turkije) en in Frankrijk (`belasting` innen voor de PKK), hoewel hij begrip heeft voor macho`s, want Cheto weet op een gegeven moment niet meer, waarbij hij hoort. Het spel van de hoofdrollen is OK en deze best aardige film is niet meer (maar ook niet minder) dan het grote aantal over dit onderwerp, waar de Duits-Turkse filmers Saleem met steun van de omroepen zijn voorgegaan. Het camerawerk is van Valérie Le Gurun.

Sawdust Tales

1997 | Familiefilm, Fantasy

Hongarije/Duitsland/Turkije 1997. Familiefilm van Baris Pirhasan. Met o.a. Hugh O'Conor, Julia Brendler, Károly Eperjes, Haluk Bilginer en Meltem Cumbul.

Isaac (O`Conor) is een jonge koorddanser van het rondreizende circus Iola. Het treedt op in de dorpen van een tijdloos land dat verscheurd wordt door een voortslepende oorlog. Isaac is paranormaal begaafd en kan iemands dood voelen naderen. Hij is een wees en werd op vijf-jarige leeftijd gevonden door Ahib (Eperjes), de leider van het gezelschap die zelf ook koorddanser is. Ahib vreest dat de jongen door het wrede regime zal worden ingelijfd voor het leger. In een havenplaats maakt hij een afspraak met een vreemde man, die belooft hen per schip naar de nieuwe wereld te smokkelen, maar de kerel laat zich niet zien op de afgesproken plaats. Tijdens een zwerftocht door het stadje, waar het kermis is, ontmoet Isaac de hoofdattractie van een freak-show: een jonge zeemeermin, vastgeketend aan een rolstoel. De twee worden verliefd op elkaar. Grimmige parabel over het overleven in barre tijden, gegoten in een fascinerende sprookjesvorm dat echter niet geschikt voor al te kleine kinderen. De stijl doet denken aan Bob Hoskins THE RAGGEDY RAWNEY, maar is iets vriendelijker. Uitstekende acteerprestatie van de jonge O'Conor. Het scenario van regisseur Pirhasan is gebaseerd op Usta beni oldursen e van Bilge Karasu. Fotografie van Jürgen Jürges. Er werd gedraaid in een stilgelegde, oude gasfabriek in Boedapest.

Gräfin Sophia Hatun

1997 | Korte film

Duitsland 1997. Korte film van Ayse Polat. Met o.a. Sabine Wolf en Tuncel Kurtiz.

Isaac (O`Conor) is een jonge koorddanser van het rondreizende circus Iola. Het treedt op in de dorpen van een tijdloos land dat verscheurd wordt door een voortslepende oorlog. Isaac is paranormaal begaafd en kan iemands dood voelen naderen. Hij is een wees en werd op vijf-jarige leeftijd gevonden door Ahib (Eperjes), de leider van het gezelschap die zelf ook koorddanser is. Ahib vreest dat de jongen door het wrede regime zal worden ingelijfd voor het leger. In een havenplaats maakt hij een afspraak met een vreemde man, die belooft hen per schip naar de nieuwe wereld te smokkelen, maar de kerel laat zich niet zien op de afgesproken plaats. Tijdens een zwerftocht door het stadje, waar het kermis is, ontmoet Isaac de hoofdattractie van een freak-show: een jonge zeemeermin, vastgeketend aan een rolstoel. De twee worden verliefd op elkaar. Grimmige parabel over het overleven in barre tijden, gegoten in een fascinerende sprookjesvorm dat echter niet geschikt voor al te kleine kinderen. De stijl doet denken aan Bob Hoskins THE RAGGEDY RAWNEY, maar is iets vriendelijker. Uitstekende acteerprestatie van de jonge O'Conor. Het scenario van regisseur Pirhasan is gebaseerd op Usta beni oldursen e van Bilge Karasu. Fotografie van Jürgen Jürges. Er werd gedraaid in een stilgelegde, oude gasfabriek in Boedapest.

Akrebin Yolculugu

1997 | Fantasy, Mysterie

Turkije 1997. Fantasy van ömer Kavur. Met o.a. Mehmet Aslantug, Sahica Tekand, Tuncel Kurtiz en Nüvit özdogru.

i

Tabutta Rövasata

1996 | Komedie, Drama

Turkije 1996. Komedie van Dervis Zaim. Met o.a. Ahmet U[KA5]gurlu, Tuncel Kurtiz, Ay[KA10]sen Aydemir, Serif Erol en Fuat Onan.

Mahsun Supertitiz (U[KA5]gurlu) leeft als dakloze in een zeer oude wijk van Istanbul. In die stad kan een eindeloze ijskoude mist hangen en kan het dagen achtereen regenen. Mahsun voorziet in zijn levensonderhoud als hulpje van een visser en als dat niet meer lukt, wordt hij schoonmaker van een openbaar toilet. Omdat hij een strafblad heeft (hij steelt regelmatig auto`s om zich tegen de koude te beschermen) raakt hij door een hardhandig optreden van de politie al zijn schamele bezittingen kwijt en brengt rampspoed over zijn lotgenoten, die hem tot nog toe voor het ergste hadden weten te behoeden. De film geeft een indringend beeld van het allerlaagste niveau van de Turkse samenlevening, dat sympathieke kanten kent (de onderlinge solidariteit), maar tegelijkertijd verschrikkelijk deprimerend is (eenzaamheid, frustratie, seksuele onderukking). De film die met het absolute minimum aan geld gemaakt is, zit goed in elkaar en het debuut van scenioschrijver-regisseur Zaim mag zeer veelbelovend genoemd worden. Het camerawerk is van Mustafa Ku[KA10]sçu. Ook bekend als TABUT.

Ask Ölümden Soguktur

1996 | Drama, Biografie

Frankrijk/Zwitserland/Turkije 1996. Drama van Canan Gerede. Met o.a. Bennu Gerede, Kadir Inanir, Aysegül Ÿnsal, Umur Turagay en Mehmet Yankir.

Turkse macho misgunt zijn vrouw haar succes. De film is gebaseerd op de tragische geschiedenis van de Turkse popzangeres Bergen, die in 1989 op 28-jarige leeftijd door haar ex-man werd vermoord. Het camerawerk is van Fassbinder-huisfotograaf Jürgen Jürges, die oa meewerkte aan diens 'Liebe ist kälter als der Tod'. Vandaar wellicht de Duitse titel van deze film: 'Liebe - Rot wie Blut'.

Schatten der Angst

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Konstantin Schmidt. Met o.a. Nur Sürer, Annette Uhlen, Tuncel Kurtiz, Aykut Kayacik en Jansi Jochmann.

Tussen een groep asielzoekers bevindt zich een 35-jarige vrouw, die duidelijk psychisch zó in de war is, dat ze wordt opgenomen in een psychiatrische kliniek. De jonge vrouwelijke arts die haar behandelt merkt algauw dat het gaat om de gevolgen van afschuwelijke folter. Maar omdat de patiënte blijft zwijgen komt niet alleen de therapie, maar ook de asielaanvrage op de tocht te staan. Een ambitieus psycho-drama van een jonge filmmaker, die teveel hooi op zijn vork heeft genomen. Het troebele werkje staat bol van de clichés en is overladen met symboliek. Maar desalniettemin toch interessant. Camerawerk van Pio Corradi.

Mahabharata

1990 | Drama, Fantasy

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1990. Drama van Peter Brook. Met o.a. Georges Corraface, Mamadou Dioume, Urs Bihler, Ryszard Cieslak en Miriam Goldschmidt.

Vijf broers vechten een persoonlijke oorlog uit tegen hun stiefbroers. Een bewerking van het klassieke, in sanskriet geschreven epos van de Hindoes, dat niets meer of minder wil zijn dan een geschiedenis van de mensheid. Een in dichtvorm gegoten verhaal dat tot nadenken stemt. Peter Brook filmt het eindresultaat van jaren werk aan het gedicht, waarbij hij uitgaat van de toneelversie van Jean-Claude Carrière. Een inspirerende triomf over geringe geldmiddelen. Soms wat langdradig, maar met een veelheid aan onvergetelijke beelden.

Die Hallo-Sisters

1990 | Muziek

Duitsland 1990. Muziek van Ottokar Kunze. Met o.a. Gisela May, Ilse Werner, Harald Juhnke, Tuncel Kurtiz en P. Krüger.

Twee zangeressen ontmoeten, dertig jaar na hun glorietijd als zangduo, een oude vriend. Gedrieën gaan ze werken aan de come-back van de 'Hallo-Sisters'. Een roerend weerzien met vroegere filmsterren.

Aufbrüche

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van Hartmut Horst en Eckart Lottmann. Met o.a. Deniz Seyhun, Tuncel Kurtiz en Özay Fecht.

In deze gevoelige film volgen we een Turks meisje, dat in Duitsland woont. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen twee culturen en ze zoekt wanhopig naar haar eigen identiteit.

Le Mur

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Yilmaz Güney. Met o.a. Tuncel Kurtiz, Ayse Emel Mesci, Malik Berrichi, Nicolas Hossein en Isabelle Tissandier.

Güney weet waarover hij het heeft wanneer hij het dagelijks leven in een jeugdgevangenis in Ankara beschrijft. Hij heeft zelf zeven jaar achter slot en grendel gezeten voor hij ontsnapte uit een haast onmenselijke wereld. De film is één grote, onverbiddelijke aanklacht om ons te doen inzien dat heel Turkije een enorme gevangenis is. Omdat beslist niet in het land zelf gedraaid kon worden komen de architectuur en begroeiing hier en daar wat te Frans over en worden enkele rollen - waaronder die van de gevangenisdirecteur en het hoofd van de bewaking - door Franse acteurs gespeeld. Dat is nogal hinderlijk en doet enigszins af aan dit sterke en oprechte werk. Ook bekend als DUVAR.

Kleiner Mann was tun?

1981 | Avonturenfilm, Familiefilm

Duitsland 1981. Avonturenfilm van Uschi Madeisky en Klaus Werner. Met o.a. Savas Ali Aykol, Sabit Aykol, Selver Aykol, Safinaz Aykol en Sadik Aykol.

Een Turkse familie in Berlijn moet terug naar het vaderland. Iedereen berust behalve de jongste zoon, die een gevecht begint tegen de bureaucratie. Uiteindelijk wint hij de sympathie van velen en van de kijker.

Bereketli topraklar üzerinde

1980 | Drama

Turkije 1980. Drama van Erden Kiral. Met o.a. Tuncel Kurtiz, Erkan Yücel, Yaman Okay, Nur Sürer en Menderes Samanci.

Langdradige, al te nadrukkelijke film over de ellende van de boeren op het Turkse platteland anno 1950, een situatie die, volgens de makers van de film, vandaag nog actueel is. Vandaar het militante toontje dat voor westerse toeschouwers steeds irritanter wordt naarmate de film vordert.

Sürü

1978 | Drama

Turkije 1978. Drama van Zeki Okten. Met o.a. Tuncel Kurtiz, Tarik Akin en Melike Demirag.

Een oude herder, wiens schapen per trein naar Ankara gebracht moeten worden, schrijft alle rampspoed toe aan zijn zwijgzame en ongelukkige schoondochter Berivan. Een indrukwekkend document van een zowel menselijke als maatschappelijke tragedie.

Tatort - Tod im U-Bahnschacht

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Wolf Gremm. Met o.a. Martin Hirthe, Erdal Merdan, Ayse Meral Orhonsay, Manfred Günther en Andreas Mannkopff.

Aan het onderhoud van de Berlijnse U-Bahn werken veel buitenlanders, die zonder papieren in Duitsland verblijven. Bij een bedrijfsongeval sterft een jonge Turk. Arkan (Merdan), die evenmin een verblijfsvergunning heeft, is toevallig getuige. Kommissar Schmidt (Hirthe), die eerder aan moord denkt, wil via deze zaak een bende oprollen, die mensen smokkelt en ze als koppelbaas uitbesteedt. Arkan, die de Turkse nationaliteit heeft, raakt hierdoor tussen de hamer (van de politie) en het aambeeld (van de schurken). Eerste avondvullende tv-film van Gremm, die afstudeerde aan de Berlijnse Film- und Fernsehakademie (DFFB) met VIER GESTEN (1969) en de bioscoopfilms ICH DACHTE, ICH W[KA3]ARE TOT (1973) en MEINE SORGEN M[KA3]OCHT` ICH HABEN (1974) draaide. Daarna verliep zijn carrière spoedig met bijna ieder jaar een tv-film. Het scenario is van Peter Stripp. Aflvering 57.

Bebek

1973 | Drama

Zweden/Turkije 1973. Drama van Barbrö Karabuda. Met o.a. Tuncel Kurtiz, Aliye Rona, Rahmi Saltuk, Harriet Andersson en Lil Terselius.

Turkse landarbeider heeft geen geld voor de medische behandeling van zijn, na een bevalling, doodziek geworden vrouw. Ook voor de voeding en verzorging van de baby is zijn inkomen ontoereikend, terwijl zijn omgeving - door de noodzakelijke 'ieder-voor-zich'-houding - ook geen hulp biedt. Sobere en onnadrukkelijke film van de Zweedse tv-documentariste maakt, ondanks de fraaie fotografie, armoede nooit schilderachtig en maakt vooral indruk door de gelatenheid en het voor alles gaande plichtsbesef van de getoonde personages, bij wie de gedachte aan verzet nog moet opkomen.

Umut

1970 | Drama

Turkije 1970. Drama van Yilmaz Güney. Met o.a. Yilmaz Güney, Gülsen Alniacik, Tuncel Kurtiz en Osman Alyanak.

De arme koetsier Cabbar wordt door het noodlot geplaagd. Een waarzegger, die hij in zijn wanhoop raadpleegt, belooft hem een schat aan te wijzen. Enkele te breed uitgesponnen scènes halen de vaart er danig uit.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Tuncel Kurtiz op televisie komt.

Reageer