Joseph Kosma

Componist

Joseph Kosma is componist.
Er zijn 79 films gevonden.

Les cent et une nuits de Simon Cinéma

1994 |

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1994. Agnès Varda. Met o.a. Michel Piccoli, Marcello Mastroianni, Henri Garcin, Julie Gayet en Mathieu Demy.

Ter gelegenheid van Honderd Jaar Film maakte Varda een compilatie in combinatie met een filmverhaal met gastoptredens. Piccoli is de honderd jaar oude monsieur Simon Cin[KA1]ema, die een eenzaam bestaan voert in zijn kasteel. Hij is aan zijn rolstoel gekluisterd. Jonge schoonheid Gayet, studente aan de filmacademie wordt door hem ingehuurd om gedurende 101 dagen, telkens een dagje te besteden aan zijn herinneringen en bespiegelingen. Ze wordt overrompeld door alles wat met film te maken heeft: posters, memorabilia, (korte en lange) filmfragmenten (w.o. L`AGE D`OR, LADRI DI BICICLETTI, THE THIEF OF BAGDAD, ORPH[KA1]EE, UN CHIEN ANDALOU, THE WIND uit 1928, etc. etc.). Zijn vriend is Mastroianni, Garcin is zijn butler, Demy (de zoon van Varda en Jacques Demy) een produktie-assistent, die een romance beleeft met Gayet. Tot en met de naam op de credits van Schygulla langere optredens van de `acteur of actrice van de dag` en erna (vanaf Azema tot en met Toscan Du Plantier) cameo's, de z.g. 'steelse en stralende verschijningen'. Muziek van o.a. Max Steiner, Bernard Herrmann, Maurice Jarre, Michel Legrand, George Delarue, Francis Lai en Henri Mancini. Varda heeft in de prent al haar passie voor- en al haar ervaring met het filmvak gestopt van de laatste veertig jaar. Haar keuze is typisch continentaal Europees en zal bij haar eigen landgenoten de hartstochten het meeste doen oplaaien, al kan geen enkele cinefiel om dit eerbetoon aan de Tiende Muze heen. Camerawerk van Eric Gautier.

Le roi et l'oiseau

1980 | Animatie, Familiefilm

Frankrijk 1980. Animatie van Paul Grimault.

Een sprookje van H.C. Andersen over het herderinnetje en de schoorsteenveger, die verliefd worden op elkaar. De koning heeft echter ook een oogje op het lieve hoedstertje. Grimault heeft sinds 1946 (!) aan deze film gewerkt. De eerste versie daarvan kwam in 1953 uit onder de titel LA BERGÈRE ET LE RAMONEUR. In de loop der jaren heeft Grimault het geheel bewerkt tot de huidige versie. Helaas zijn de verschillen tussen de oude en nieuwe fragmenten duidelijk te zien. Hoewel niet direct een kinderfilm is, werd deze artistieke film in het Nederlands nagesynchroniseerd. Scenario van regisseur Grimault en Jacques Prévert.

Le Petit théâtre de Jean Renoir

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Nicolas Fornicola, Minny Monti, Pierre Olaf, Marguerite Cassan en Jacques Dynam.

Deze laatste, voor televisie gemaakte film van Renoir bestaat uit vier losse episodes van wisselend niveau. De bijdrage van Moreau bestaat uitsluitend uit het zingen van een nostalgisch chanson. De laatste sketch LE ROI D'YVETOT waarin de kleurloze Carmet tegelijk beste vriend van echtgenoot en minnaar van vrouw wordt, evenaart in ironie en melancholie Renoirs beste werk.

Un drôle de paroissien

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Jean Poiret, Jean Tissier, Jean Yonnel, Véronique Nordey en Marcel Pérès.

‘Heer, geef me een teken’, smeekt berooide aristocraat George (Bourvil), geknield in zijn Parijse buurtkerk. Nog geen seconde later wordt zijn smeekbede verhoord met het geluid van klinkende munten in de collectebus aan de muur. Voilà, George wordt collecterover, zodat hij zijn tijd kan wijden aan le Seigneur en zich - volgens zijn eigen waterdichte logica - niet hoeft te verlagen tot werk. Een zachtaardige, mild bevoogdende komedie met voorzichtige maatschappijkritiek, gefilmd in en rond een tiental verschillende kathedralen in de Franse hoofdstad. Ook bekend als Deo gratias.

The Elusive Corporal

1962 | Experimenteel, Komedie

Frankrijk 1962. Experimenteel van Jean Renoir. Met o.a. O.E. Hasse, Jean-Pierre Cassel, Claude Brasseur en Claude Rich.

‘Heer, geef me een teken’, smeekt berooide aristocraat George (Bourvil), geknield in zijn Parijse buurtkerk. Nog geen seconde later wordt zijn smeekbede verhoord met het geluid van klinkende munten in de collectebus aan de muur. Voilà, George wordt collecterover, zodat hij zijn tijd kan wijden aan le Seigneur en zich - volgens zijn eigen waterdichte logica - niet hoeft te verlagen tot werk. Een zachtaardige, mild bevoogdende komedie met voorzichtige maatschappijkritiek, gefilmd in en rond een tiental verschillende kathedralen in de Franse hoofdstad. Ook bekend als Deo gratias.

Le Caporal épinglé

1962 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk 1962. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Claude Rich, Claude Brasseur, Jean Carmet en Guy Bedos.

Franse krijgsgevangenen doen talloze ontsnappingspogingen uit een Duits Stalag en weten, ondanks mislukkingen en strafmaatregelen, niet van opgeven tot het twee van hen uiteindelijk lukt Frankrijk te bereiken. De regisseur en de schrijver van LA GRANDE ILLUSION vertellen nu met lichtere toon over krijgsgevangenschap tijdens WO II, met jeugdiger personages. Naast humor ook tragische scènes en vooral een warm beeld van loyaliteit en doorzettingsvermogen.

Les Snobs

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Francis Blanche, Jacques Dufilho, Jean Galland, Gérard Hoffmann en Elina Labourdette.

De directeur van een zuivelcoöperatie in Normandië is in de melk verdronken en de vier adjunctdirecteuren komen in het geweer om zich als opvolger te laten kiezen. Ieder heeft eigen tactiek en kruiwagens, maar de jongste bespeelt met succes het snobisme van de plattelands-notabelen. Deze nogal venijnig uitgevallen satire krijgt haar voornaamste scherpte door de gewoonlijk tweede- of derde plansacteurs naar voren te halen die van hun rollen ongegêneerde karikaturen maken.

Le Pavé de Paris

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danièle Gaubert, Jacques Riberolles, Nadia Gray, Georges Descrières en Jacques Fabbri.

Een meisje ontvlucht haar strenge ouders en gaat naar Parijs, waar ze vrijwel meteen tot prostitutie vervalt. Toch weigert ze aanvankelijk haar verloofde - die haar tijdens zijn militaire verlof heeft opgespoord - te volgen, maar ze komt nog net op tijd tot inkeer. Deze banale zelfkant-smartlap van een regisseur die zijn onderwerpen ooit ambitieuzer koos, honoreert de pikante verwachtingen niet of nauwelijks en is door alle betrokkenen met overduidelijke onverschilligheid tot stand gebracht.

La Française et l'amour

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Decoin, Michel Boisrond, René Clair, Jean Delannoy en Henri Verneuil. Met o.a. Jacqueline Porel, Darry Cowl, Sophie Desmarets, Pierre Mondy en Valérie Lagrange.

Zeven min of meer beroemde regisseurs en een reeks sterren in amoureuze ontwikkelingstadia van de (Franse?) vrouw, van een kind dat zijn geloof in de ooievaar verliest tot en met een oude vrijster die prooi is voor een huwelijkszwendelaar. De film wordt onderhoudender naarmate het onderwerp ouder wordt: de eerste drie episoden zijn leuk noch treffend. Clair maakt iets aardigs van een huwelijksreis - met - hindernissen. Meurisse domineert als bedrogen echtgenoot die wraak neemt in een overspelsketch. Papieren echtscheidings-rompslomp wordt satirisch aangevat en het laatste deel heeft een mooie rol van Montfort als een muurbloem die opbloeit van de attenties van een fortuinjager.

Crésus

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Jean Giono. Met o.a. Marcelle Ranson, Fernandel, Rellys, Sylvie en René Génin.

Een eenvoudige schaapherder vindt een grote som (vals) geld die zijn rustige leven in de war schopt. Zijn buitensporige liefdadigheid wekt de verdenking van de politie. Het regiedebuut van de schrijver Giono vertoont de stijl van Marcel Pagnol. De moraal dat geld niet gelukkig maakt is weinig verrassend, maar de vriendelijke aanpak maakt dit toch een van de betere late Fernandel-films.

Le secret du Chevalier d'Éon

1959 | Historische film, Romantiek, Komedie

Frankrijk/Italië 1959. Historische film van Jacqueline Audry. Met o.a. Andrée Debar, Jean Desailly, Bernard Blier, Isa Miranda en Simone Valère.

Omwille van een erfenis laat een aristocraat zonder zonen zijn jongste dochter voor jongen doorgaan. Volwassen is ze één van de beste schermers van Frankrijk, wordt dragonder onder koning Lodewijk XV en als spion naar Rusland gestuurd. Dit historisch 'geval' kreeg in deze film vooral accent op de amoureuze verwarring en minder op actie en avontuur. Debar is een fysiek overtuigende man.

Le déjeuner sur l'herbe

1959 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1959. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Paul Meurisse, Catherine Rouvel, Micheline Gary, Ingrid Nordine en Jacqueline Morane.

Een bioloog die kunstmatige inseminatie propageert wordt tijdens een picknick met familie en aanhangers van zijn theorieën door een sater betoverd en wordt vervolgens hevig verliefd op een boerendochter voor wie hij de wetenschap opgeeft. Renoir nam deze film op volgens een experimentele 'tv-methode' (met meer camera's tegelijk). De film is een hommage aan de impressionistische schilders en een pleidooi voor niet- gereglementeerde vitaliteit. Camerawerk van Georges Leclerc.

Le Testament du docteur Cordelier

1959 | Drama, Horror

Frankrijk 1959. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Teddy Bilis, Michel Vitold, Micheline Gary en Jacqueline Morane.

Een psychiater heeft zijn testament gemaakt ten gunste van een patiënt die een eigen huisje achter zijn praktijkwoning heeft. Het is een ontsnapte gevangene, die gestoord is en moest zitten wegens gewelddelicten. In werkelijkheid is het de psychiater zelf die in een onderzoek naar de oorsprong van het kwaad een serum heeft ontwikkeld waarvan hij het effect niet kan beheersen. Deze moderne bewerking van DR. JEKYLL AND MR. HYDE was in de eerste plaats een experiment om tv-technieken bij filmopnamen toe te passen en is daarnaast vooral interessant om de rol van Barrault.

La Chatte sort ses griffes

1959 | Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Thriller van Henri Decoin. Met o.a. Françoise Arnoul, Horst Frank, Harold Kay, François Guérin en Jacques Fabbri.

Franse verzetsstrijdster ondergaat hersenspoeling bij de Duitse contraspionage en wordt terug naar Parijs gestuurd om haar medestanders aan Gestapo te verraden. Ze hervindt tijdig eigen persoonlijkheid, maar blijft kwetsbaar doelwit voor de Duitsers, terwijl medestanders haar niet meer durven te vertrouwen. Succes van LA CHATTE naar ware gebeurtenissen leidde tot fictieve vervolgfilm die niet meer biedt dan varianten op situaties uit deel I die ondanks inzet van acteurs, weinig overtuigend worden.

Katia

1959 | Historische film, Romantiek

Frankrijk/Duitsland 1959. Historische film van Robert Siodmak. Met o.a. Curd Jürgens, Monique Mélinand, Pierre Blanchar, Michel Bouquet en Françoise Brion.

Tsaar Alexander wordt verliefd op een jonge studente die hij eerst naar Parijs stuurt, weg uit zijn omgeving, maar na de dood van de tsarina naar Sint-Petersburg laat komen. Haar morele steun bij de door hem gewilde sociale hervormingen is niet opgewassen tegen het verzet dat hij daarmee oproept. De weinig ideale combinatie Schneider-Jürgens ondermijnt de romantische aanpak, zodat voornamelijk prachtvolle decors de aandacht vragen.

The Doctor's Dilemma

1958 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1958. Drama van Anthony Asquith en Antohny Asquith. Met o.a. Robert Morley, Alastair Sim, Leslie Caron en Dirk Bogarde.

Mrs. Dubedat houdt ontzettend veel van haar artistieke man Louis, maar hij lijdt aan tuberculose. Zij gaat naar een arts en vraagt hem alles te doen om haar man te redden. Het probleem echter is dat de arts niet genoeg tijd heeft om alle patiënten aan te nemen en dus een keuze moet maken. Hij vindt dat Louis wel een goede kans maakt aangezien het zonde zou zijn als zijn artistieke talenten verloren zouden gaan. Echter, wanneer hij Louis ontmoet, blijkt het een vreselijke gladjanus te zijn die zijn vrouw bedriegt. De arts staat nu voor de keuze om Louis te laten overlijden en zijn vrouw niets te vertellen. Of Louis te helpen en zijn vrouw in te lichten over zijn ware karakter.

La Chatte

1958 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1958. Oorlogsfilm van Henri Decoin. Met o.a. Françoise Arnoul, Bernard Blier, Bernhard Wicki, Kurt Meisel en Harald Wolff.

Parijs onder de naziknoet. Cora, echtgenote van een verzetsman die tijdens een razzia het leven laat, draagt het Résistance-vuur van haar wederhelft verder. Maar dan. In deze spannende, bijzonder sfeerrijk gefotografeerde film noir op bescheiden budget zijn de nazi's karikaturen, maar Arnoul-met-de-kattenogen excelleert op bijna stoïcijnse wijze als sensuele femme fatale. Producent en coscenarist Eugène Tucherer ontkent vóór de openingstitels voorzichtigheidshalve de scenariobron: de duister-tragische geschiedenis van dubbelagente Mathilde Carré (1908-2007). Wegens eclatant kassucces gevolgd door La Chatte sort ses griffes (1960).

Trois jours à vivre

1957 | Drama, Thriller

Frankrijk 1957. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Daniel Gélin, Jeanne Moreau, Lino Ventura, Aimé Clariond en Roland Armontel.

Een obscure toneelacteur legt voor eigen publiciteit een valse getuigenis af waardoor een gangster tot twintig jaar wordt veroordeeld. Het gaat dan beter met de carri[KA2]ere van de acteur tot de misdadiger ontsnapt en hem telefonisch bedreigt. Een nogal praterig uitgevallen en meer melodramatische dan spannende thriller die de aandacht vasthoudt door het scenario en door de acteurs (die de rollen gemakkelijk aankunnen).

Tamango

1957 | Drama, Historische film, Actiefilm

Italië/Frankrijk 1957. Drama van John Berry. Met o.a. Dorothy Dandridge, Curd Jürgens, Jean Servais, Alex Cressan en Roger Hanin.

Een Nederlandse zeekapitein transporteert slaven en heeft van een Guinese koning de complete bevolking van het dorp laten kopen. Aan boord komen ze onder leiding van Tamango in opstand en gijzelen de gekleurde ma[KA4]itresse van de kapitein, die tenslotte zelf voor haar ras kiest, waarna de zeelieden het vuur openen. De in Amerika op de zwartelijst gezette regisseur maakte een boeiend en vaak meeslepend pleidooi voor rassenvrijheid, op basis van een verhaal van Prosper Merim[KA1]ee. (Overigens werden geïntegreerde liefdesscènes van Dandridge en Jürgens mèt en zonder kussen gefilmd om vertoningsmogelijkheden in Verenigde Staten niet in gevaar te brengen.)

Je reviendrai à Kandara

1957 | Drama, Thriller

Frankrijk 1957. Drama van Victor Vicas. Met o.a. François Périer, Daniel Gélin, Bella Darvi, Jean Brochard en Julien Carette.

Een leraar is getuige van een misdaad in een naburig huis, maar weet niet zeker of hij de dader herkent. Deze gaat hem intimideren, waarna de leraar hem uit zelfverdediging verwondt en in de gevangenis belandt. Deze thriller onderscheidt zich door de nadruk op de psychologie van de personages.

Donnez-moi ma chance

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Leonide Moguy. Met o.a. Danick Pattison, François Guérin, Yvan Desny, Noël Roquevert en Mireille Perrey.

Jong meisje uit de provincie wil in Parijs bij de film komen, maar belandt in plaats daarvan bijna in de goot. Na een zelfmoordpoging haalt de verloofde haar weer naar huis. Zwaar aangezet melodrama over de gevaren van het filmmilieu werkt in trage nadrukkelijkheid vooral op de lachspieren waarbij denkbare realiteit in melodrama verdwijnt. Ironie: van alle jonge actrices in de film is hoofdrolspeelster Pattison inderdaad de enige die geen carrière heeft gemaakt. Debuten geven film enige curiositeitswaarde.

Les Louves

1956 | Drama, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Luis Saslavsky. Met o.a. Micheline Presle, François Périer, Jeanne Moreau, Madeleine Robinson en Pierre Mondy.

Een man komt om het leven bij een ontsnappingspoging uit zijn krijgsgevangenschap tijdens WO II, waarna zijn makker zich, gebruik makend van zijn identiteit, begeeft naar zijn correspondentievriendin, op wier foto hij verliefd is geworden. Zij heeft de dode nooit gezien. De bedrieger raakt verstrikt in een intrige betreffende een erfenis, waarbij niemand blijkt te zijn die hij of zij voorgeeft. De intrige vol verrassende maar geforceerde clous van het duo Boileau-Narcejac, gecombineerd met de zwartgallige mensvisie van de regisseur, levert een onsympathieke, maar spannende film op, waarin de actrices excelleren in hun rollen met dubbele bodem.

Le Long des trottoirs

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Danick Pattison, Anne Vernon, François Guérin, Françoise Rosay en Simone Paris.

Een weesmeisje wordt uit een pleeggezin gezet omdat de zoon des huizes verliefd op haar is en vervalt tot prostitutie. Haar zuster uit het pleeggezin trekt zich haar lot aan en bezorgt haar een verpleegstersopleiding, waarbij ze verliefd wordt op de arts die met haar weldoenster verloofd is. Film combineert alle clichés van trottoirfilm en gewone smartlap en is enig aanzien waard om de begaafde actrices Vernon en Rosay wier talenten overigens geen enkele kans krijgen. Pattison in de hoofdrol pruilt van begin tot eind.

Le Cas du docteur Laurent

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Sylvia Montford, Michel Barbey en Orane Demazis.

Parijse arts probeert als plaatsvervanger in dorp pijnloze bevalling te propageren en stuit op weerstanden bij zowel behoudende bevolking als collega-artsen die hem voor de Medische Tuchtraad dagen. Film was destijds actueel vanwege toen omstreden verloskundige methodiek. Zonder dit hete hangijzer blijft er een weinig interessant verhaal over met zwart-wit personages en abrupt omslaande overtuigingen.

L' Inspecteur aime la bagarre

1956 | Drama, Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1956. Drama van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Nicole Courcel, Louis Velle, Bernard Dhéran en Albert Dinan.

De moord op een vliegtuigconstructeur en diefstal van een plan voor revolutionaire atoomaandrijving worden toegeschreven aan de aanstaande schoonzoon. Diens tweelingbroer neemt zijn plaats in om zijn onschuld te bewijzen, maar krijgt te maken met een argwanende politie en een gangster die de feitelijke schuldige is. Meurisse geeft als politie-inspecteur zijn rol veel meer ironie dan waarin het geforceerde scenario van deze onderhoudende B-film oorspronkelijk voorzag.

Elena et les hommes

1956 | Romantiek, Drama, Komedie, Experimenteel

Frankrijk 1956. Romantiek van Jean Renoir. Met o.a. Ingrid Bergman, Mel Ferrer, Jean Marais, Jean Richard en Magali Noël.

Een Poolse prinses interesseert zich alleen voor mannen die ze maatschappelijk omhoog kan helpen. Dus kiest ze tussen drie aanbidders die door een rechtse groep gemanipuleerd worden om een staatsgreep te plegen waarbij zij ook haar enthousiaste invloed doet gelden. Elegante en symbolisch gestileerde zedenkomedie ligt in de lijn van eerdere Renoirfilms over vrouw-tussen-drie-mannen, hoewel het ditmaal meer om satire op de Belle Epoque- onbezonnenheid gaat. (De Engelstalige versie Paris Does Strange Things is door verandering in dialoog en montage buiten Renoir om van strekking veranderd).

Calle mayor

1956 | Drama

Frankrijk/Spanje 1956. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Betsy Blair, José Suarez, Yves Massard, Dora Doll en René Blancard.

Een groepje lanterfanters uit een provincieplaats haalt uit verveling een misselijke grap uit met een onaantrekkelijk meisje, dat door een van hen het hof wordt gemaakt. Op de dag van de zogenaamde verloving moet de waarheid worden onthuld, maar haar minnaar krijgt wroeging en laat het aan een vriend over om haar van het bedrog op de hoogte te brengen. Hoewel in veel opzichten een plagiaat van Fellini`s VITELLONI krijgt de film een eigen, indringende waarde wanneer de aandacht geconcentreerd wordt op het aandoenlijke personage van Blair. (Dat zij in deze en andere films voor lelijk kon doorgaan is een raadsel, dat alleen binnen de filmclichés van de jaren 1950 kan worden verklaard). Scenario van regisseur Bardem. Speelt tijdens het Franco- tijdperk. Camerawerk van Michel Kelber.

M'sieur la Caille

1955 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1955. Drama van André Pergament. Met o.a. Jeanne Moreau, Philippe Lemaire, Marthe Mercadier, Roger Pierre en Robert Dalban.

Tijdens de gevangenschap van haar minnaar troost een prostituée zich met een lichtzinnige misdadiger die haar weer snel in de steek laat. De jaloezie van de inmiddels vrijgekomen minnaar leidt tot een moordtragedie, die bij de vrouw haar geweten doet spreken. Een trottoir-melodrama in de Franse traditie van de jaren '50 met de al bijna even gebruikelijke hoerenrol van Moreau, vóór de nouvelle-vague haar dankbaarder kansen zou geven.

Les fruits sauvages

1955 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1955. Familiefilm van Hervé Bromberger. Met o.a. Estella Blain, Marianne Lecène, Michel Reynold, Evelyne Ker en Gérard Blain.

Een meisje dat voor haar broers en zusje moet zorgen, doodt haar ontspoorde vader en vlucht met het gezin naar een bergdorp, waar ze aansluiting krijgen met andere jongeren. De politie komt hen op het spoor, maar als de anderen zich verzetten tegen een verdere vlucht, pleegt ze zelfmoord. Dit bizarre melodrama, over de morele verwildering van jongeren in isolement, kreeg een zorgvuldige, quasi-artistieke vormgeving, maar is tussen een reeks van sensationeel aangeblazen scènes slechts bij vlagen overtuigend.

Le Port du Désir

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Jean Gabin, Jean-Roger Caussimon, Andrée Debar, Henri Vidal en Edith Georges.

Tussen de met sterren bezaaide Sacha Guitry-productie Napoléon en Jean Renoirs feestelijke Moulin Rouge-kroniek French Cancan in hernam vijftiger Gabin even zijn vooroorlogse rol van stoïcijns-rechtschapen mannetjesputter. Als kapitein Lequévic krijgt hij van de havenautoriteiten in Marseille de opdracht om het scheepswrak Vénus te bergen en logeert in hotel-nachtclub-café l'Ancre de la Marine. Louche uitbater Black (Caussimon) is tevens eigenaar van het wrak en heeft nogal wat te verbergen. Genrevakman Gréville (1906-1966) en cameraman Henri Alekan weten wel wel raad met dit pittoreske havenkwartierdrama. De onderwaterscènes in deze cocktail van poëtisch realisme en film noir werden gedraaid door Louis Malle.

L'amant de Lady Chatterley

1955 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1955. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Danielle Darrieux, Leo Genn, Erno Crisa, Janine Crispin en Jean Murat.

D.H. Lawrence's boek Lady Chatterley's Lover, voor het eerst verschenen in 1928, heeft in diverse landen keurings- en censuurcommissies de gordijnen in gejaagd. Het verhaal van een Britse aristocrate die, gefrustreerd in haar huwelijk, een affaire begint met een arbeider, was vanwege z'n expliciete taalgebruik inzet van diverse rechtszaken. Terwijl het boek nog lang niet overal legaal verkrijgbaar was maakte de Franse Allégret alvast deze eerste, tamme, verfilming, die vervolgens óók weer op verzet van moraalridders stuitte. Opmerkelijk, want de erotische momenten worden opvallend zedig in beeld gebracht.

Goubbiah

1955 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië 1955. Drama van Robert Darène. Met o.a. Jean Marais, Delia Scala, Gil Delamare, Kerima en Henri Nassiet.

Een simpele visser die een schoonheidsideaal nastreeft, maakt in zijn vrije tijd houtsculpturen, die door zijn stiefouders met winst worden verkocht. Een jonge zigeunerin komt vertellen dat zijn vader, die als kluizenaar in de bergen woont, hem v[KA1]o[KA1]or zijn dood wil spreken, waarna tijdens de gezamenlijke tocht de liefde geleidelijk groeit. Deze hoogst romantische film lijkt eerder een produkt uit de jaren `30 dan uit de jaren `50 en laat zich daardoor met verbaasde interesse aanzien. (Het meest verwonderlijke is echter dat de dialogen geschreven zijn door Jean Genet.) Marais overtuigt wel als bevlogen kunstenaar maar absoluut niet als primitief natuurmens, ondanks alle aandacht voor zijn gespierde torso.

Des gens sans importance

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Arnoul, Pierre Mondy, Yvette Etiévant en Paul Frankeur.

Een getrouwde vrachtrijder wordt verliefd op een serveerster in een wegrestaurant en komt daardoor in moeilijkheden. Om die niet te vergroten, verzwijgt ze hem haar zwangerschap en laat zich aborteren. Het latere specialisme in commercieel grootse actiefilms van Verneuil maakt de kennismaking met eerder, intiemer werk extra verrassend. Deze film blijkt zelfs beter dan hij bij de première werd gevonden, dankzij de treffende combinatie Gabin-Arnoul en een sfeervol gefotografeerd vrachtrijdersmilieu. François Boyer en Verneuil bewerkten een roman van Serge Groussard tot scenario.

Celà s'appelle l'aurore

1955 | Drama, Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk 1955. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Lucia Bosé, Georges Marchal, Nelly Borgeaud, Gianni Esposito en Julien Bertheau.

De eerste naoorlogse Europese film van Bu[KA6]nuel, naar de roman van Emmanuel Robl[KA2]es over revolutionair verzet tegen een dictator, heeft een verrassend (en voor de critici destijds teleurstellend) realistische en rechtlijnige aanpak, maar met een voor die dagen ongewoon felle overtuigingskracht in zijn sociaal betoog en toch ook de nodige bizarre kanttekeningen en een prachtig amour fou. Buñuel noemde het zelf een van zijn lievelingsfilms.

Tempi nostri

1954 | Komedie

Italië/Frankrijk 1954. Komedie van Alessandro Blasetti en Paul Paviot. Met o.a. Memmo Carotenuto, Elisa Cegani, Sophia Loren, Totò en Marcello Mastroianni.

Blasetti die met ALTRI TEMPI de formule van episodefilm een nieuw leven inblies, brengt een reeks schetsen, waarin ondanks armoede en sociale achterstand het optimisme toch steeds wint. Verschillende happy endings zijn meer sympathiek dan overtuigend, maar de film boeit toch, mede door de sterke rolbezetting. Beste schetsen zijn met Mastroianni en Padovani als arm echtpaar dat een baby te vondeling legt en na berouw probeert hem terug te vinden en met De Sica en Cegani als bejaarde filmfiguranten die elkaar nog van vroeger kennen.

Les Chiffonniers d'Emmaüs

1954 | Drama, Biografie

Frankrijk 1954. Drama van Robert Darène. Met o.a. André Reybaz, Gaby Morlay, Madeleine Robinson, Pierre Trabaud en Pierre Mondy.

Oprichting door Abb[KA1]e Pierre van de gemeenschap van de Emma[KA3]usgangers voor sociaal misdeelden. Film weet al te grote en daarmee onovertuigende nobelheid in de voorstelling te vermijden, maar kan niet voorkomen dat alle (uit het leven gegrepen?) grotere en kleinere drama's die Abbé Pierre probeert te helpen of op te lossen, op evenzovele bekende clichés uit reeksen zelfkantfilms lijken. Reybaz is waarschijnlijk op uiterlijke gelijkenis gekozen, maar blijkt in hoofdrol geen sterk acteur.

Huis clos

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Frank Villard, Arletty, Gaby Sylvia, Yves Deniaud en Nicole Courcel.

Laffe revolutionair Garcin, tirannieke lesbienne Inès en slinkse kindermoordenares Estelle belanden na hun dood in de hel: een protserige hotelsuite waarin ze ad infinitum tot elkaar zijn veroordeeld. Oorspronkelijke gesloten ruimte-situatie van Sartres theaterstuk Huis clos werd losgelaten voor een filmtruc die niet werkt: een venster waarin het infernale trio scènes ziet van wat er op aarde rest van hun leven. Fraaie fotografie en muziek wegen niet op tegen het hysterische spel en de pijnlijk miscaste Arletty. Los daarvan een beproeving vanwege het naargeestige Sartriaanse nihilisme. Digitale restauratie 2017.

Village magique

1953 | Komedie

Frankrijk/Italië 1953. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Robert Lamoureux, Lucia Bosé, Carla del Poggio, Walter Chiari en Judith Magre.

Een Franse architect zal met zijn verloofde de vakantie doorbrengen op Sicilië, maar tijdens zijn gescheiden van haar ondernomen treinreis leert hij een Italiaanse kennen voor wie tijdens het verblijf de liefde groeit, ondanks het verzet van de verloofde. De film onderscheidt zich van de gebruikelijke vakantiepret door zijn melancholieke ondertoon, maar is ondanks aantrekkelijke locaties en acteurs te vaag-oppervlakkig om veel indruk te maken.

Les Enfants de l'amour

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Jean-Clude Pascal, Etchika Choureau, Lise Bourdin, Philippe Hersent en Valentine Tessier.

Een meisje dat verdacht wordt van moord op haar baby wordt opgenomen in een tehuis voor ongehuwde moeders, waar de zorg van de staf en het moederschap zelf op de meesten een positieve invloed blijkt te hebben. Deze episodische traktaatfilm boeit, ondanks ontsporingen in sentimentaliteit, door de treffende regie van de jonge actrices, al zijn sommige weldoende personages al te voorbeeldig en daardoor weinig overtuigend geportretteerd.

La Vierge du Rhin

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Nadia Gray, Elina Labourdette, Andrée Clément en Renaud Mary.

Een doodgewaande krijgsgevangene merkt bij terugkeer dat zijn vrouw hertrouwd is met de compagnon die ook zijn vrachtvaartonderneming tot faillissement heeft gebracht. Dan wordt de compagnon vermoord. Een routinefilm in ieder opzicht, waarin een reeks onwaarschijnlijke verhaalswendingen gebrek aan echte spanning moet compenseren.

La Bergère et le ramoneur

1953 | Animatie

Frankrijk 1953. Animatie van Paul Grimault.

Een schele koning houdt ervan op kleine onschuldige vogeltjes te jagen. Maar ja, ook die hebben een vader. In dit geval is dat een grote kraai. Paul Grimault werkte zo'n zeven jaar aan deze film. Later zouden veel fragmenten gebruikt worden voor zijn tekenfilm LE ROI ET L'OISEAU.

Alerte au sud

1953 | Avonturenfilm, Sciencefiction

Italië/Frankrijk 1953. Avonturenfilm van Jean Devaivre. Met o.a. Erich von Stroheim, Gianna Maria Canale, Jean-Claude Pascal, Peter van Eyck en Lia Amanda.

Commandant van U-boot heeft in Afrikaanse woestijn zender van dodelijke straal geïnstalleerd die overvliegende Franse vliegtuigen laat verongelukken. Luitenant van Vreemdelingenlegioen weet met behulp van dubbelspionne fort binnen te dringen en waarschuwt leger. Avonturenfilm met SF- elementen heeft op scenario-niveau op hol geslagen fantasie waar vormgeving al te braaf ver achter blijft. Reeks van verwikkelingen en melodramatisch acteren houden aandacht geamuseerd vast.

Les Loups chassent la nuit

1952 | Thriller, Romantiek

Italië/Frankrijk 1952. Thriller van Bernard Borderie. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Carla del Poggio, Roldano Lupi, John Kitzmiller en Fernand Ledoux.

Een Fransman moet in Triëst documenten voor vliegtuigsabotage kopiëren, waarbij hij steun krijgt van een zangeres. Er ontstaat een moeizame romance, maar na het slagen van de opdracht vinden ze elkaar definitief. Het thriller-gegeven dient voornamelijk als achtergrond voor een wezenloze en alleen maar decoratieve love story die zich in traag tempo - verrassend voor de latere lijf-regisseur van Eddie Constantine - voltrekt.

Le rideau rouge

1952 | Mysterie

Frankrijk 1952. Mysterie van André Barsacq. Met o.a. Jean-Denis Maclès, Michel Simon, Pierre Brasseur, Monelle Valentin en Noël Roquevert.

Waarschijnlijk de enige film van deze theaterman, en helaas is dat aan de regie goed te merken. Toch is het best een aardig thema: het scenario brengt een scène uit Hamlet over naar Macbeth, en de acteur die Banco speelt wordt echt vermoord. In zekere zin een politiefilm, maar toch ook weer niet. Is vooral waardevol door wat de acteurs laten zien, die zich helemaal geven, zonder het te overdrijven. De film is ook bekend onder de titels LES ROIS D'UNE NUIT en CE SOIR, ON JOUE MACBETH.

Un Grand patron

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Pierre Fresnay, Renée Devillers, Roland Alexandre, Jean-Claude Pascal en Marcel André.

Specialist in niertransplantaties komt tot inzicht dat hij zijn vrouw en privé-verplichtingen heeft verwaarloosd, maar het werk trekt toch weer, ook omdat favoriete neef voor medische wetenschap kiest. Film vermijdt aantal clichés van doktersroman, maar houdt zich angstvallig aan alle andere zodat conventioneel drama overbleef zonder veel overtuigingskracht. Spel van acteurs is navenant.

Parigi è sempre Parigi

1951 | Komedie

Frankrijk/Italië 1951. Komedie van Luciano Emmer. Met o.a. Aldo Fabrizi, Ave Ninchi, Lucia Bosé, Marcello Mastroianni en Franco Interlenghi.

Italiaanse voetbalsupporters gaan voor een interland naar Parijs, volgens een clichématig verwachtingspatroon, hopend op avonturen: haute couture en schoonheidsverzorging voor de vrouwen, pikante ontmoetingen voor de mannen, maar alles loopt uit op teleurstellingen, behalve voor de jongeman die géén vooropgezette ideeën had. De mild satirische, toeristische komedie krijgt een extra waarde door het gedateerde, maar nu amusante tijdsbeeld. Montand als onderdeel van de couleur locale zingt alleen enkele chansons.

Juliette ou la clé des songes

1951 | Drama, Fantasy

Frankrijk 1951. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Gérard Philipe, Suzanne Cloutier, Jean-Roger Caussimon, Yves Robert en Édouard Delmont.

Een dief-uit-liefde heeft in de gevangenis koortsdromen waarin hij zijn vriendin probeert te redden uit de handen van Blauwbaard (die de trekken heeft van de door hem bestolen werkgever). Als de koorts zakt, heeft de werkgever zijn aanklacht ingetrokken, maar ook het meisje ingepikt. Dit vooroorlogse project van Carné naar het sprookjestoneelstuk van Georges Neveux schiet 12 jaar later in zijn realisering het doel voorbij door de nadrukkelijke effecten en quasi-poëzie. Philipe zet zijn romantische dromer overgevoelig aan en alle andere rollen worden amateuristisch gespeeld.

Agence matrimoniale

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Bernard Blier, Michèle Alfa, Julien Carette, Anne Campion en Yolande Laffon.

Verlegen provinciaal erft huwelijksbureau in Parijs. Herkent uit eigen ervaring de geremdheid van client[KA2]ele dat hem ideaal adviseur en hem geleidelijk aan losmaakt van invloed van tirannieke moeder. Sympathieke komedie met ongewoon vriendelijke rol voor Blier blijft in tekening van afwisselend komische en aandoenlijke situaties herkenbaar en ontspoort nooit in karikatuur. Soberheid doet film soms wat langdradig en mat lijken. (Let op jonge Philippe Noiret als figurant.)

Souvenirs perdus

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Edwige Feuillère, Pierre Brasseur, François Périer, Suzy Delair en Gérard Philipe.

Vier niet-opgehaalde objecten op de afdeling Gevonden Voorwerpen hebben elk hun eigen geschiedenis en zijn daarmee aanleiding voor een tragikomische episodenfilm. Deze film, één van de eerste naoorlogse rolprenten in dit genre, is doordachter dan gebruikelijk, hoewel ook in de beste delen het bezwaar blijft bestaan van een grote vluchtigheid. De sketch met Feuillère en Brasseur als de ex-gelieven die bij een weerzien na jaren voor elkaar de schone schijn liegen, is een melancholiek-ironisch juweeltje. Philipe vervult een curieuze rol als de psychopaat die Delorme van zelfmoord redt en haar vervolgens wurgt.

Sans laisser d'adresse

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Danièle Delorme, Bernard Blier, Pierre Trabaud, Julien Carette en Juliette Gréco.

Een ongehuwde moeder gaat in Parijs de vader van haar kind zoeken met behulp van een taxi-chauffeur. Als ze merkt dat hij getrouwd is en een zeer verachtelijk karakter heeft, weerhoudt de chauffeur haar van zelfmoord en geeft haar, ook door zijn praktische hulp, nieuwe levensmoed. Deze Franse variant van QUATTRO PASSI FRA LE NUVOLE krijgt sympathieke warmte van de beide hoofdrollen, al leidt hun zoektocht tot enkele scènes die wat weinig gevarieerd zijn, maar de gelegenheid bieden om een opmerkelijke bijrolbezetting te zien.

Le Jugement de Dieu

1949 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1949. Historische film van Raymond Bernard. Met o.a. Andrée Debar, Jean-Claude Pascal, Pierre Renoir, Gabrielle Dorziat en Olivier Hussenot.

Agnès Bernauer wordt verliefd op de Beierse kroonprins die om haar de troon opgeeft en met haar trouwt. Samen met partizanen bevecht hij het leger van zijn vader. Een priester beschuldigt Agnès van hekserij. Deze middeleeuwse legende kreeg een stijlvolle, romantische vormgeving - die ook in 1949 al ouderwets was - van de veteraan van de zwijgende film. Het houterige spel van het liefdespaar maakt de romance soms onbedoeld komisch.

La Marie du port

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Blanchette Brunoy, Claude Romain en Julien Carette.

Een ambitieus weesmeisje weet een welgestelde bioscoopeigenaar van zijn vriendin - haar eigen zuster - te vervreemden en hem tot een huwelijk met haar zelf te brengen. Deze bekwame maar weinig bevlogen Simenon-verfilming was Carné's definitieve breuk met het poëtisch universum van scenario-schrijver Jacques Prévert én van Gabin met zijn personage als tragische marginale held, die een gezeten burger speelt die zich illusieloos laat inpakken door het zakelijke raffinement van Courcel. Overigens schreef Prévert, zonder daarvoor te worden vermeld, nog een aantal dialogen voor de film, die officieel worden toegeschreven aan Georges Ribemont-Dessaignes, terwijl het scenario aan Louis Chavance en Carné is gecrediteerd. Henri Alekan hanteerde de camera.

La Belle que voilà

1949 | Drama, Muziek

Frankrijk 1949. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Bernard Lancret, Ludmilla Tchérina en Jean Debucourt.

Een balletdanseres bekostigt haar opleiding door voor schilders model te staan en krijgt verscheidene aanbidders. Een jaloezie-uitbarsting doet haar Ware Liefde achter de tralies belanden en zijzelf houdt een niet operatief te verwijderen kogel bij haar hart, die haar fataal wordt als ze desondanks weigert met dansen op te houden. Het smartlappige scenario naar de roman van Vicki Baum kreeg een onderkoelde regie en vertolking, maar boeit alleen in de balletscènes, waarin Morgan zich tamelijk overtuigend weet te weren.

Hans le marin

1949 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1949. Misdaad van François Villiers. Met o.a. Maria Montez, Jean-Pierre Aumont, Lilli Palmer, Marcel Dalio en Roger Blin.

Een zeeman wordt verliefd op een havenhoer in Marseille, maar zij laat zich beroven door haar handlangers uit de onderwereld. In de veronderstelling dat ze hem bedrogen heeft, doodt hij haar. Aumont keerde met zijn echtgenote Montez terug uit Hollywood om deze zelfgeschreven film noir naar vooroorlogs voorbeeld te maken. Montez is voldoende actrice om haar rol aannemelijk te maken maar de goede bijrollen en de sfeervolle fotografie bieden te weinig compensatie voor de gedateerdheid. (Debuterende regisseur Villiers is de broer van de hoofdrolspeler Aumont).

Black Jack

1949 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten/Frankrijk 1949. Misdaad van Julien Duvivier. Met o.a. George Sanders, Patricia Roc, Herbert Marshall, Agnes Moorehead en Aline MacMahon.

Een aan lager wal geraakte advocaat hoopt met de opiumhandel een grote slag te slaan en dan stil te gaan leven. Bij een schipbreuk leert hij een meisje kennen dat zijn betere ik naar boven brengt en voor wie hij de zaak opgeeft, echter te laat voor de politie die hem al op het spoor is. Deze internationale avonturenfilm heeft een verward en praterig scenario met een tegenstrijdige psychologische tekening, waardoor de sfeervolle fotografie en een aantal virtuoze scènes slechts bij vlagen kunnen boeien.

Au grand balcon

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Pierre Fresnay, Georges Marchal, Janine Crispin, Suzanne Dehelly en Germaine Michel.

Oude vrijsters leiden een pension voor vliegeniers en zijn zo de meelevende getuigen van de moeizame, maar uiteindelijk geslaagde oprichting van een commerciële luchtvaartmaatschappij op Zuid-Amerika. Toegewijd gemaakte en door Joseph Kessel geschreven hommage aan de luchtvaart is nogal traag en er wordt bovendien vrij dor geacteerd. Het inmiddels historisch geworden beeld van de luchtvaart is niettemin interessant.

Les eaux troubles

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. Ginette Leclerc, Paulette Andrieux, Ludmilla Pitoëff, Jean Vilar en Édouard Delmont.

Bewerking van een novelle van Roger Vercel over een drama in een vissersfamilie die aan de voet van de Mont Saint-Michel leeft. Als de problemen eenmaal opgelost zijn, blijken ze minder dramatisch dan aanvankelijk leek. Het verhaal en de film zijn verouderd. Het geheel heeft echter een charme die nog steeds werkt dankzij de uitstekende regie van de acteurs en het prima camerawerk van Roger Dormoy.

Les Amants de Vérone

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van André Cayatte. Met o.a. Anouk Aimée, Serge Reggiani, Pierre Brasseur, Louis Salou en Martine Carol.

Figuranten die tijdens verfilming van ROMEO AND JULIET als stand-in voor de hoofdrollen werken worden verliefd op elkaar en beleven buiten camerabereik hun eigen tragisch verlopende liefde. Scenario van Jacques Prévert bezorgde regisseur Cayatte zijn eerste succes en maakte jonge Aimée en Reggiani beroemd. Satirische kijk op filmopnamen.

Le Paradis des pilotes perdus

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Henri Vidal, Michel Auclair, Daniel Gélin, Paul Bernard en Andrée Debar.

Een militair vliegtuig met diverse passagiers moet door panne een noodlanding maken in de woestijn en heeft geen radiocontact meer. Dorst leidt tot uitbarstingen, conflicten en sterfgevallen totdat het vliegtuig eindelijk gerepareerd kan worden. Deze kleinschalige rampenfilm concentreert zich vooral op de verschillende reacties van de personages op de ontberingen, maar blijft daarbij steken in vlakke clichés, waardoor de op papier interessante rolbezetting steeds op dezelfde wijze acteert.

La ferme des sept péchés

1948 | Misdaad, Biografie, Mysterie

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Devaivre. Met o.a. Claude Génia, Héléna Manson, Jacques Dumesnil, Pierre Renoir en Georges Grey.

Een merkwaardig - fictief - filmisch onderzoek, gewijd aan de moord op de polemist en pamflettist Paul-Louis Courrier (1772- 1825). De rechters luisteren naar de verklaringen van zijn kennissen. De grote vraag is 'wie' Courrier heeft vermoord. Wij weten vandaag de dag dat het zijn jachtopziener is geweest maar deze crime passionel, zoals het officieel heet, had ook een politieke moord kunnen zijn, gepleegd door een tussenpersoon. Interessant vanwege de opbouw en de psychologie. Scenario van de regisseur, René Méjean en Janine Grégoire. Camerawerk van Lucien Joulin.

L' Ecole buissonière

1948 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1948. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Bernard Blier, Juliette Faber, Édouard Delmont, Edmond Ardisson en Georges Chamarat.

De nieuwe dorpsonderwijzer verwerpt de disciplinaire aanpak van zijn voorganger, maar komt daardoor in conflict met de gemeente-autoriteiten. Als hij erin slaagt om alle leerlingen te doen slagen, zal hij echter gehandhaafd worden. Simpel verhaal kreeg door spontane kinderregie een boeiende authenticiteit, met een uitstekende rol van Blier als de jonge idealist (die door zijn latere ontwikkeling tot humeurige dikkerd nu extra- verrassend werkt). Het onderwerp blijkt na veertig jaar nog steeds actueel.

D'Homme à hommes

1948 | Biografie

Frankrijk 1948. Biografie van Christian-Jaque. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Bernard Blier, Hélène Perdrière, Louis Seigner en Berthe Bovy.

Biografie van Henri Dunant die door de aanblik van de oorlogsslachtoffers bij de slag van Solférino het idee krijgt voor de boven-nationale organisatie voor gewondenzorg. Ondanks onbegrip, tegenwerking en corruptie slaagt hij erin het Rode Kruis op te richten. Levenslang doorzetten is weinig spectaculaire filmstof en omdat zowel de regie als het acteren van Barrault innerlijke bezieling mist, pakt de film uit als een lange en eentonige geïllustreerde les. Tegen feitelijke strekking in werken de oorlogsscènes daardoor als welkome verademing.

Bagarres

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. María Casares, Orane Demazis, Roger Pigaut, Jean Murat en Jean Brochard.

Stoffig boerendrama naar de roman van een zekere Jean Proal, terwijl André Beucler voor de dialogen tekent. Een merkwaardige rolbezetting redt deze saaie geschiedenis niet van de vergetelheid.

Voyage Surprise

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Pierre Prévert. Met o.a. Maurice Bacquet, Martine Carol, Henri Duval, Annette Poivre en Jean Sinoël.

Een noodlijdende garagehouder organiseert - om zijn kas te spekken - een puzzelrit die méér en andere verrassingen in petto heeft dan te voorzien was. Hoewel Prévert als cineast routine mist, is zijn in Frankrijk zeldzame poging tot burleske humor bijna voortdurend verrassend en met de tijd onverminderd fris gebleven. Dit is te danken aan het vernuftige, absurde en poëtische scenario van regisseur Prévert, Jacques Prévert en Claude Accursi. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

La dame d'onze heures

1947 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1947. Mysterie van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Micheline Francey, Pierre Renoir, Gilbert Gil en Pierre Louis.

Een detective is door zijn vriend ingeschakeld om chantage van en dreigbrieven aan zijn vader te onderzoeken, waarna de vriend zelf wordt vermoord. Er vallen nog meer slachtoffers in de familie vóór het spoor leidt naar de aanstaande schoonzoon. Conventioneel en al te snel voorspelbaar 'wie is de dader' verhaal is vooral het aanzien waard vanwege de bezetting van inmiddels overleden top-acteurs. Scenario van de regisseur en Jean-Paul Le Chanois naar de roman van Pierre Apestéguy. Camerawerk van René Gaveau.

Bethsabée

1947 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1947. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Danielle Darrieux, Andrée Clément, Paola Manelli, Mireille Ozy en Georges Marchal.

Niets bijbels, maar de verfilming van de roman van Pierre Benoît gesitueerd in een kamp van inlandse ruiters in Franse dienst aan de grens van Marokko. Afgezien van de dialogen van Roger Vitrac is het geheel een beetje ranzig. Toch een van de minst slechte films van Mogny, wiens echte naam Moguilewsky is.

Aubervilliers

1947 | Documentaire, Drama

Frankrijk 1947. Documentaire van Eli Lothar.

Aubervilliers, een voorstadje van Parijs, een arbeiderswijk met een goede tweeduizend inwoners waarvan de meesten leven van de binnenscheepvaart. Beelden van het laden en lossen van schepen, van spelende kinderen, soms troosteloos en zonder toekomst, dan weer vol levenslust. De makers vragen aandacht voor de mensonterende omstandigheden waarin de bewoners van deze bidonville leven. De film werd gemaakt in 1945, kort na beëindiging van WO II, in opdracht van de Communistische Partij en het propagandistische reukje is nooit ver weg. Het commentaar werd geschreven door Jacques Prévert en gedeeltelijk gesproken door Roger Pigaut en gedeeltelijk gezongen door Germaine Montero en Fabien Louis. Zeer interessant als tijdsdocument. Montage van Roger Dwyre, terwijl regisseur Lothar zelf de camera hanteerde.

Pétrus

1946 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1946. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Simone Simon, Simone Sylvestre, Corinne Calvet, Dominique Brévant en Jane Merken.

De ongelukkige liefde van Pétrus en Migo, het danseresje, tegen de achtergrond van het Montmartre van 1946 met de kwalijke praktijken van een bende valsemunters op de koop toe. Ondanks de dood van een boef bevat deze film nauwelijks geweld en loopt hij goed af. Dialogen van Marcel Achard in de traditie van het Parijse boulevard-toneel. De produktieve Allégret is minder goed dan zijn broer Yves. Deze film wordt slechts door het spel van de hoofdrolspelers van de onbeduidendheid gered.

Messieurs Ludovic

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Odette Joyeux, Bernard Blier, Marcel Herrand, Jean Chevrier en Jules Berry.

Drie mannen zijn op zelfde dag geboren en allemaal Ludovic gedoopt, een ingenieur, een bankier en een gangster. Een meisje uit de provincie leert alle drie kennen, maar beseft pas verliefd te zijn op de eerste als hij vertrokken is. De anderen helpen haar hun naamgenoot te vinden. Goede acteurs en een aardig gegeven, maar de regisseur weet de wisselingen in toon onvoldoende te treffen om de film echt kwaliteit te geven.

Les portes de la nuit

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Yves Montand, Nathalie Nattier, Serge Reggiani, Pierre Brasseur en Saturnin Fabre.

Vlak na WO II beleeft een voormalig verzetsman (Montand) een gedenkwaardige nacht dankzij een rendez-vous met een droomvrouw én dankzij een ontmoeting met een voormalig verrader (Nathalie Nattier en Serge Reggiani). De gangmaker van de liederlijke ontij is een zwerver die zichzelf voorstelt als Het Lot. Les portes de la nuit is het melodramatische, soms surrealistische voortbrengsel van de zevende samenwerking tussen regisseur Carné en scenarist/poëet/schrijver Jacques Prévert, vlak na hun meesterwerk Les enfants du Paradis. Les portes flopte, het publiek was niet ontvankelijk voor een verfijnde ontleding van de gespleten Franse naoorlogse maatschappij. Inmiddels overheerst ontzag.

Les Chouans

1946 | Drama, Historische film

Frankrijk 1946. Drama van Henri Calef. Met o.a. Jean Marais, Madeleine Robinson, Madeleine Lebeau, Marcel Harrand en Pierre Dux.

Markies keert in 1779 terug in Frankrijk om zich aan te sluiten bij het royalistisch verzet. Een jonge vrouw krijgt van de politie opdracht hem in de val te lokken, maar ze worden verliefd op elkaar, verzaken hun idealen en worden samen door partizanen gedood. Roman van De Balzac kreeg weinig bezielende filmvorm waarbij tragisch liefdespaar Marais-Lebeau hun romantische gevoelens tot in het belachelijke aandikken. Goed spel van Robinson als fanatieke royaliste.

L' Amour autour de la maison

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Pierre de Hérain. Met o.a. María Casares, Claude Larue, Jane Marken, Micheline Gilbert en Denyse Réal.

Nogal melodramatische verfilming van de roman van Albert 't Serstevens. Somber verhaal over een heerszuchtige frigide oudere zuster die in een afgelegen huis in Bretagne haar jongere zusje ombrengt en vervolgens krankzinnig wordt. Een B-film, maar het is niet helemaal terecht dat regisseur De Hérain zo in de vergetelheid is geraakt.

L Arche de Noë

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Henry Jacques. Met o.a. Pierre Brasseur, Jacqueline Pierreux, Georges Rollin, Armand Bernard en André Alderme.

Een reclametekenaar ziet de dochter van een auto-constructeur aan voor fotomodel en laat haar poseren voor de reclame-campagne voor diens auto's. De verontwaardigde vader vindt dat zijn 'onteerde' dochter met de tekenaar moet trouwen, hoewel deze al verliefd is op de dochter van een uitvinder. Vlakke verfilming van op verwarring gebaseerd komediescenario laat heel wat komieken van weleer in actie zien, naast Pierre Brasseur als de vindingrijke, behulpzame vriend van de zich in de nesten stekende held.

Les enfants du paradis

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Jean-Louis Barrault, Marcel Herrand, María Casares en Louis Salou.

De achtergrondinformatie bij de film is even legendarisch als het drama zelf. Om maar iets te noemen: de duurste productie tot dan toe werd gemaakt in de artistiek-logistieke hel, namelijk nazi-occupatie; regisseur Carné was gedwongen collaborerende figuranten in te huren, terwijl zijn joodse art director en componist vanuit een schuilplaats werkten en hoofdrolspeler Barrault verzetsleden op de set verborg. Tegelijk een allegorie voor het verzet tegen de occupatie en een poëtisch-realistische ode aan het theater en puurheid van hart, vertelt Les enfants du paradis over 19de-eeuwse mime-acteur Baptiste (Barrault), die een van de vele bewonderaars is van de mysterieuze courtisane Garance (Arletty). De film bestaat uit twee episoden: Le boulevard du crime en L'homme blanc, resp. 95 min. en 87 min.

La bête humaine

1938 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1938. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Simone Simon, Fernand Ledoux, Julien Carette en Blanchette Brunoy.

In deze adaptatie van de roman uit 1890 in Émile Zola's Rougon-Macquart-cyclus gaat van het gedoemde koppel Gabin-Simon iets hypnotisch uit. Jacques Lantier, stoomtreinmachinist op het traject Parijs-Le Havre, wordt getourmenteerd door erfelijke psychoseaanvallen. Séverine, echtgenote van de tweede Le Havre-stationschef en manipulatief loeder bij uitstek, betrekt hem bij de passiemoord op een sadistische rijkaard. Vanaf dat moment dendert de Renoir-loc op zijn tragische terminus toe. Noodlotsverhaal met prachtige spoorwegfotografie mengt negentiende-eeuws literair naturalisme en pre-WO II-cineromantiek. Geweldige bijrol van Julien Carette als Lantiers kettingrokende co-machinist.

La grande illusion

1937 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1937. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Erich von Stroheim, Dita Parlo en Marcel Dalio.

Tijdens WO I worden drie Franse militairen met zeer verschillende karakters en achtergrond van het ene Duitse krijgsgevangenenkamp naar het andere gesleept. Onderwijl vijlen ze aan een indrukwekkend curriculum van ontsnappingspogingen. Humanistisch meesterwerk chroniqueert hun tragikomische overlevingskunsten in tijd van onvoorstelbare barbarij. Briljant scenario van Renoir en co-auteur Charles Spaak tovert met dialogen: het hagelt wijze subtiliteiten, rake observaties en sarcastenhumor. Dat de bevlogen acteurs als één organisch ensemble optreden maakt iedere minuut van dit beste pacifistenpamflet ooit tot een tijdloze delicatesse.

La Marseillaise

1937 | Historische film, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1937. Historische film van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Lise Delamare, Louis Jouvet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een epische reconstructie van de gebeurtenissen op 14 juli 1789, zowel aan het hof van Lodewijk XVI, bij de inname van de Bastille, het boerenverzet in de Provence en de revolutionaire acties in Marseille. Renoirs onverschilligheid voor een conventionele scenario-opbouw doet deze film tientallen jaren later nog modern lijken. De aandacht voor steeds weer andere individuen binnen de massabeweging geeft de revolutie menselijk reliëf zonder in anekdotes te ontsporen.

Jenny

1936 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Françoise Rosay, Albert Préjean, Charles Vanel, Lisette Lanvin en Jean-Louis Barrault.

De eigenares van een door de onderwereld bezochte nachtclub heeft een jonge minnaar die tegen zijn zin ook in de misdaad verzeild raakt. Hij haalt zich de jaloezie van een gangster op de hals en wordt intussen zelf verliefd op de dochter van zijn maîtresse. Dit op maat gesneden vehikel voor Rosay zou door haar echtgenoot Jacques Feyder worden geregisseerd, maar die werd vlak voor de opnamen vervangen door debutant Carné. Ondanks de acteursprestaties mist dit drama de overtuigingskracht die Feyder er aan had kunnen geven, maar deze eerste samenwerking tussen Carné en schrijver Jacques Prévert zou tot een reeks betere films leiden.

Le crime de Monsieur Lange

1935 | Drama, Komedie

Frankrijk 1935. Drama van Jean Renoir. Met o.a. René Lefèvre, Jules Berry, Odette Florelle, Nadia Sibirskaia en Sylvia Bataille.

De uitgever van een schandaalblad vlucht voor schuldeisers en doet voorkomen of hij bij een treinongeval is omgekomen. Een journalist maakt van het blad een coöperatieve onderneming en weet die zeer succesvol te maken. Dan komt de uitgever met een nieuwe identiteit de winst opeisen. Combinatie van scenario van Jacques Prévert en regie van Renoir maakt de film tot een meesterwerk, met verrassend moderne zwarte humor en treffende milieutekening van een drukkerij en de bewoners van een binnenplaatsje waar deze gesitueerd is. Sterke rol van Berry als doortrapte uitgever. Camerawerk van Jean Bachelet. Op tv wordt meestal de gerestaureerde versie vertoond.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Joseph Kosma op televisie komt.

Reageer