O.E. Hasse (1903-1978): cast.
Er zijn 45 films gevonden.

Die Geisel

1977 |

Duitsland 1977. Peter Zadek. Met o.a. O.E. Hasse, Hannelore Hoger en Helmut Erfurth.

Dublin, eind jaren '50. In een tot bordeel verworden oud hotel wordt op een avond de achttienjarige Engelse soldaat Leslie A. Williams binnengebracht door twee mannen van de IRA. Hij is gegijzeld ten einde de vrijlating af te dwingen van een IRA-lid die ter dood veroordeeld is en de volgende ochtend opgehangen zal worden. Het wordt een bijzondere nacht in het bordeel met veel drank, zang en dans, totdat tegen het ochtendgloren de politie het pand bestormt.

Eiszeit

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Tankred Dorst en Peter Zadek. Met o.a. O.E. Hasse, Hannelore Hoger, Ullrich Wildgruber, Heinz Bennent en Hans Mahnke.

Verzetsstrijder vermoordt zichzelf in plaats van de Nobelprijswinnaar en ex-nazidichter die hij op het spoor zat. O. E. Hasse in één van zijn laatste rollen, geïnspireerd op de figuur van de Noorse schrijver Knut Hamsun.

L' Età della pace

1974 | Drama

Italië 1974. Drama van Fabio Carpi. Met o.a. O.E. Hasse, Macha Méril, Georges Wilson, Alberto Lionello en Lina Polito.

Een 80-jarige, die in de Spaanse burgeroorlog heeft gevochten, is verbitterd over zijn leven sindsdien en teleurgesteld over de burgerlijkheid van zoon en schoondochter, die op zijn dood wachten om zijn huis volledig te kunnen betrekken. Hij isoleert zich in zijn kamer en fantaseert zich een wat jongere dubbelganger, een bevrijd natuurmens met wie hij wél kan communiceren, om in diens gezelschap definitief 'op reis' te gaan. De film is een opmerkelijke tegendraadse studie van de ouderdom als existentieel probleem; hij wordt enigszins topzwaar gemaakt door de nadrukkelijke psychologische symboliek, maar heeft schitterend weerbarstig acteren van Hasse en van Wilson als zijn superego.

État de siège

1972 | Thriller, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1972. Thriller van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, O.E. Hasse, Renato Salvatori, Jacques Weber en Jean-Luc Bideau.

Een 'technisch expert' van de CIA in Uruguay wordt gegijzeld door de guerrilleros van de Tupamaros, zowel om hem in te ruilen tegen door de regering gevangen kameraden, als om de geheime Amerikaanse bemoeienis met de fascistische dictatuur aan de kaak te stellen. Voor deze op feiten gebaseerde politieke thriller werd Montand gecast als de Amerikaan, de gemanipuleerde idealist die te laat de consequenties van het beleid van zijn regering beseft. Fascinerende politieke film van Costa-Gavras, die al eerder met Montand Z en L'aveu maakte.

Trois chambres à Manhattan

1965 | Drama, Thriller

Frankrijk 1965. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Annie Girardot, Maurice Ronet, Geneviève Page, Gabriele Ferzetti en Roland Lesaffre.

Fransen - beiden gedesillusioneerd in hun priv[KA1]e-leven - vestigen zich in New York en troosten elkaar in hun isolement. Oud zeer staat aanvankelijke verdere toenadering in de weg. Deze beroemde Simenon-roman kreeg een kunstmatige verfilming waarbij New York in een Franse studio werd nagebouwd en de pretentieus psychologiserende dialoog de film bij zijn premi[KA2]ere al dateerde. Goed spel; Giardot kreeg de Volpi als Beste Actrice in Veneti[KA3]e. Het scenario is van Jacques Sigurd en regisseur Can[KA1]e naar het boek van Georges Simenon. Het camerawerk is van Eugene Shuftan (die officieel Eugen Schüfftan heet). Mono.

Die Todesstrahlen des Dr. Mabuse

1964 | Misdaad, Thriller, Sciencefiction

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1964. Misdaad van Hugo Fregonese en Victor De Santis. Met o.a. Peter van Eyck, O.E. Hasse, Yvonne Furneaux, Walter Rilla en Rika Dialina.

Psychiater Pohland (Rilla), wiens geest in bezit is genomen door de dode Dr. Mabuse, wordt ontvoerd naar het eiland Malta. Majoor Anders (Van Eyck) volgt hem, en ontdekt dat professor Larsen (Hasse) aan een dodelijk wapen werkt. Een ongeïnspireerde verfilming met een voorspelbare handeling over de klassieke misdadiger Dr. Mabuse.

Le vice et la vertu

1963 | Drama, Erotiek, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1963. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Annie Girardot, Catherine Deneuve, Robert Hossein, O.E. Hasse en Philippe Lemaire.

Résistance-strijdster Justine (Deneuve) roept haar collaborerende zus Juliette (Girardot) te hulp wanneer Justines aanstaande in het nazi-cachot belandt. Een reddingsplan loopt echter faliekant mis en daarop zitten de zussen Deugd en Ondeugd stevig in de penarie. Vadim verlegde Justine (1787) van De Sade naar WO II-gedeeld Frankrijk en distilleert er een fraai ogend, sappig melodrama met erotische ondertonen uit. Hossein speelt met overgave de fielterige SS-officier Schörndorf. Uit dezelfde thematische potpourri knutselden de Italianen in de jaren zeventig het beruchte subgenre van de nazi-(soft)porno.

The Elusive Corporal

1962 | Experimenteel, Komedie

Frankrijk 1962. Experimenteel van Jean Renoir. Met o.a. O.E. Hasse, Jean-Pierre Cassel, Claude Brasseur en Claude Rich.

Résistance-strijdster Justine (Deneuve) roept haar collaborerende zus Juliette (Girardot) te hulp wanneer Justines aanstaande in het nazi-cachot belandt. Een reddingsplan loopt echter faliekant mis en daarop zitten de zussen Deugd en Ondeugd stevig in de penarie. Vadim verlegde Justine (1787) van De Sade naar WO II-gedeeld Frankrijk en distilleert er een fraai ogend, sappig melodrama met erotische ondertonen uit. Hossein speelt met overgave de fielterige SS-officier Schörndorf. Uit dezelfde thematische potpourri knutselden de Italianen in de jaren zeventig het beruchte subgenre van de nazi-(soft)porno.

Lulu

1962 | Drama

Oostenrijk 1962. Drama van Rolf Thiele. Met o.a. Nadja Tiller, O.E. Hasse, Hildegard Knef, Mario Adorf en Rudolf Foster.

Een van de minst geslaagde verfilmingen van Frank Wedekinds beroemde toneelstukken Erdgeist en Die Büchse der Pandora.

Le Caporal épinglé

1962 | Oorlogsfilm, Komedie, Drama

Frankrijk 1962. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Claude Brasseur, O.E. Hasse, Claude Rich en Jacques Jouanneau.

Een van de laatste films uit het oeuvre van de Franse veelfilmer Jean Renoir (zoon van de bekende schilder) is deze gelaagde tragikomische oorlogsfilm in zwart-wit. Een groepje Franse soldaten wordt tijdens de Arbeitseinsatz aan het begin van WO II gevangengenomen en aan het werk gezet in daarvoor bedoelde kampen. Een van de gevangenen (mooi gespeeld door Frans acteericoon Jean-Pierre Cassel) onderneemt meerdere pogingen te ontsnappen. Een zowel erg komische als droevige vertelling, over kameraadschap in het leger, klassenverschil tussen soldaten en de absurditeiten van oorlog. Tikkeltje traag misschien voor moderne kijkers, maar wie geduld heeft wacht een bevredigende kijkervaring met prachtig slot. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Jacques Perret.

Das Leben beginnt um acht

1962 | Misdaad

Duitsland 1962. Misdaad van Michael Kehlmann. Met o.a. O.E. Hasse, Johanna (Hannerl) Matz, Helmut Wildt en Gudrun Thielemann.

Een aardige 'film noir' met realistische inslag van een regisseur die behalve KURZER PROZESZ en DIE BRŸCKE DES SCHIKSALS alleen nog voor tv regisseerde.

Die Ehe des Herrn Mississippi

1961 | Drama

Zwitserland​/​​Duitsland 1961. Drama van Kurt Hoffmann. Met o.a. O.E. Hasse, Hansjörg Felmy, Johanna von Koczian, Martin Held en Charles Régnier.

Uitstapje van geroutineerde filmer Hoffmann in het literaire, naar het Friedrich Dürrenmatt-toneelstuk over dictator Mississippi, met fraai camerawerk van Sven Nykvist, mist de dubbele bodem van de oorspronkelijke satire.

Solange das Herz schlägt

1958 | Komedie

Duitsland 1958. Komedie van Alfred Weidenmann. Met o.a. O.E. Hasse, Heidemarie Hatheyer, Hans Christian Blech, Grit Boettcher en Götz George.

Hasse is de man die te horen krijgt dat hij niet lang meer zal leven. De afloop is uiteraard bekend (hij blijft wèl leven).

Der Maulkorb

1958 |

Duitsland 1958. Wolfgang Staudte. Met o.a. O.E. Hasse, Hansjörg Felmy, Hertha Feiler en Corny Collins.

Een onbekende protesteert tegen een nieuwe wet op de persvrijheid, hetgeen stormen van protest verwekt van officiële zijde. Een slappe satire.

Der Arzt von Stalingrad

1958 | Oorlogsfilm, Drama, Romantiek

Duitsland 1958. Oorlogsfilm van Géza von Radványi. Met o.a. O.E. Hasse, Eva Bartok, Hannes Messemer, Mario Adorf en Vera Tschechowa.

De Duitse auteur Heinz G. Konsalik schreef 155 boeken waarvan zo'n 83 miljoen exemplaren werden verkocht. Zijn doorbraak had hij met Der Arzt von Stalingrad, een oorlogsroman met een flinke scheut romantiek. Een Duitse arts wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog gevangen genomen door de Russen en komt in een kamp terecht. Hij probeert zijn medegevangenen te helpen, voert moeilijke operaties uit zónder instrumenten, en dan wordt ook nog de beeldschone Russische kamparts verliefd op hem. Het melodramatische verhaal werd in fraai zwart/wit verfilmd.

The Glass Tower

1957 |

1957. Harald Braun. Met o.a. Peter van Eyck, Lilli Palmer, O.E. Hasse en Brigitte Horney.

De Duitse auteur Heinz G. Konsalik schreef 155 boeken waarvan zo'n 83 miljoen exemplaren werden verkocht. Zijn doorbraak had hij met Der Arzt von Stalingrad, een oorlogsroman met een flinke scheut romantiek. Een Duitse arts wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog gevangen genomen door de Russen en komt in een kamp terecht. Hij probeert zijn medegevangenen te helpen, voert moeilijke operaties uit zónder instrumenten, en dan wordt ook nog de beeldschone Russische kamparts verliefd op hem. Het melodramatische verhaal werd in fraai zwart/wit verfilmd.

Sait-on jamais?

1957 | Drama, Thriller, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1957. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Françoise Arnoul, Robert Hossein, Christian Marquand, O.E. Hasse en Franco Fabrizi.

Een Franse journalist wordt in Venetië verliefd op de protégée van een Duitse baron. De wetenschap dat de vrouw van de Duitser een enorme erfenis uit diens criminele verleden zal krijgen brengt een ex-minnaar bij haar terug. Rivaliteit tussen de drie mannen leidt tot confrontaties op leven en dood. De beste film van Vadim door de hechte opbouw van een verder niet zo opmerkelijk scenario en functioneel en sfeervol gebruik van Venetië. Arnoul is de uitdagende, mysterieuze en uiteindelijk tragische pion tussen de diverse mannen. De muziek door het Modern Jazz Quartet werkt effectief op de zenuwen.

Les Espions

1957 | Thriller

Frankrijk 1957. Thriller van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Gérard Séty, Curd Jürgens, Peter Ustinov, O.E. Hasse en Martita Hunt.

De directeur van een noodlijdende psychiatrische kliniek laat zich door de Amerikaanse geheime dienst overhalen tegen een fikse betaling een spion te herbergen, maar ontdekt dat vervolgens de hele medische staf vervangen wordt door een reeks verontrustende individuen. De film heeft aanvankelijk een beklemmende sfeer maar weet geen maat te houden en stapelt zoveel vraagtekens op dat de interesse ver voor het einde verdwenen is, ook door het ontbreken van enigerlei (zwarte) humor. Smakeloze exploitatie van de zieke Mevrouw Clouzot als echte patiënte.

Die Letzten werden die Ersten sein

1957 | Misdaad, Drama

Duitsland 1957. Misdaad van Rolf Hansen. Met o.a. O.E. Hasse, Ulla Jacobsson, Maximilian Schell, Adelheid Seeck en Brigitte Grothum.

Lorenz Darrandt (Schell) keert getraumatiseerd uit WO II naar huis terug. Zijn vriendin Wanda (Jacobsson) is een jonge vrouw die het met de moraal niet zo nauw heeft genomen, omdat het moeilijke tijden waren. Hierdoor had ze een pooier (Mosbacher). Uit frustratie slaat Lorenz Darrandt de souteneur doodt. Om niet in het gevang te raken, reikt Lorenz` broer Ludwig (Hasse) die een geslepen en ambitieuze strafpleiter is, hem de helpende hand. Een arme bedelaar draait voor de feiten op, wordt veroordeeld en voor heel lang in de bak geslingerd. Deze gebeurtenissen worden het jonge stel uiteindelijk te machtig en ze plegen zelfmoord. Dan komt de waarheid definitief naar boven. Dit klinkt allemaal best goed, maar het is een vervelende film omdat het scenario van Jochen Huth naar een kort verhaal van John Galsworthy uitgewerkt is als een driestuiversromannetje. Het spel van de topacteurs is beneden hun normale peil omdat ze niet in de goede richting werden gestuurd. Het camerawerk is van Franz Weihmayr. Gesitueerd in Hamburg dat in wederopbouw is.

Les aventures d'Arsène Lupin

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1956. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Robert Lamoureux, Liselotte Pulver, O.E. Hasse, Sandra Milo en Georges Chamarat.

Arsène Lupin heeft onder verschillende pseudoniemen relaties bij de overheid en weet bij juwelen- en kunstdiefstallen steeds vrijuit te gaan. Een Duitse barones heeft zijn identiteit doorzien en weet hem in opdracht van de Kaiser naar Duitsland te lokken. De verzorgde en elegante misdaadkomedie is onder Beckers gemiddelde niveau, maar niettemin voorbeeldig voor het genre. Vooral verrukkelijk acteren van Pulver en Hasse als barones en keizer. De regisseur bewerkte samen met Albert Simonin het werk van Maurice Blanc tot scenario, en het camerawerk deed Edmond Sechan.

Kitty und die grosse Welt

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Alfred Weidemann. Met o.a. Romy Schneider, O.E. Hasse en Karlheinz Böhm.

Je verbaast je er soms over waarom de ontwapenende eenvoud van Romy Schneider niet gaat irriteren. Toch is zij het die nog wat maakt van deze omgewerkte nieuwe versie van KITTY UND DIE WELTKONFERENZ uit 1939, over een meisje dat de harten van oude, saaie ministers op een wereldconferentie sneller doet kloppen.

08/15 in der Heimat

1956 | Oorlogsfilm

Duitsland 1956. Oorlogsfilm van Paul May. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Hans Christian Blech, Peter Carsten, O.E. Hasse en Paul Bösiger.

Soldaat Asch is weer thuis om zijn vaderland tegen de oprukkende geallieerden te verdedigen. Gelukkig hield de filmserie op omdat Hans Helmut Kirst geen nieuwe delen meer geschreven had.

08/15 Zweiter Teil

1956 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1956. Oorlogsfilm van Paul May. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Hans Christian Blech, Peter Carsten, O.E. Hasse en Paul Bösiger.

Soldaat Asch aan het front bij Stalingrad. Vervolg op 08/15.

08/15

1956 | Oorlogsfilm, Drama, Avonturenfilm

Duitsland 1956. Oorlogsfilm van Paul May. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Hans Christian Blech, Peter Carsten, Paul Bösinger en Eva-Ingeborg Scholz.

Een eigenaardige, soms dodelijk vervelende, maar bij het publiek erg populaire kazernefilm over de opleiding van soldaat Asch, naar de bestsellers van Hans Helmut Kirst.

Alibi

1955 | Misdaad, Drama, Thriller

Duitsland 1955. Misdaad van Alfred Weidenmann. Met o.a. O.E. Hasse, Gisela von Collande, Charles Brauer, Martin Held en Almuth Rothweiler.

Krüger moet zich verantwoorden voor de dood van Rothweiler, de naar liefde hunkerende echtgenote van bekende wetenschapper Held, en krijgt van de rechtbank tien jaar gevangenisstraf opgelegd. Lekenrechter Hasse, van beroep internationaal reporter, is de enige van het college die meent dat de bewijslast rammelt, maar Krüger heeft zijn sociale achtergrond tegen: een kansloze vluchteling uit WO II, die het niet lukte aan de bak te komen. Na de uitspraak besluit de journalist - contre-coeur - zich verder te verdiepen in de zaak en weet de onschuld van de veroordeelde te bewijzen en dat het gebrek aan een alibi onvoldoende was voor de veroordeling. De hoog in aanzien staande echtgenoot krijgt alsnog zijn verdiende loon voor de door hem gepleegde crime-passionel. Boeiende maatschappijkritiek op post WO II-West Duitsland in een onderhoudende misdaadfilm. Nog altijd actueel.

Canaris

1954 | Biografie, Drama, Oorlogsfilm, Thriller, Historische film

Duitsland 1954. Biografie van Alfred Weidenmann. Met o.a. O.E. Hasse, Barbara Rütting, Adrian Hoven, Martin Held en Wolfgang Preiss.

Gedurende de jaren 50 kon de Duitse bevolking zich laven aan een eindeloze reeks geschiedenisloze heimatfilms. Tegelijkertijd verviervoudigde de productie van oorlogsfilms, veelal manmoedige producties die het nazi-verleden in nevelen hulden. Canaris was zo'n film waarbij de bioscoopganger niet werd lastiggevallen met knagende narigheden. Titelheld Canaris (1887-1945) was de man die als leider van de Duitse geheime dienst stiekem probeerde baas Hitler te vermoorden. Dat hij ondertussen verantwoordelijk was voor duizenden doden wordt in de biografie gemakshalve genegeerd. Een fraai voorbeeld van de geschiedenisvervalsing zoals die tot diep in de jaren 60 in de bioscoop werd gebezigd.

Betrayed

1954 | Oorlogsfilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1954. Oorlogsfilm van Gottfried Reinhardt. Met o.a. Clark Gable, Lana Turner, Victor Mature, Louis Calhern en O.E. Hasse.

Een weinig overtuigend melodrama over spionageactiviteiten van het Nederlandse verzet in WO II. Gable is Pieter Deventer, het hoofd van de Nederlandse Inlichtingen Dienst in Londen, die met hulp van Cachenez (Mature) naar Engeland is ontsnapt. Turner is Carla van Oven, een door Pieter opgeleide geheime agente, die in bezet Nederland gedropt wordt. Als danseres treedt ze op in casino's voor de moffen om zo aan haar inlichtigen te komen. Als verzetsmensen gepakt worden, valt de verdenking op Carla. Die laat dat niet op zich zitten. Veel werd op locatie opgenomen in Nederland. Het scenario is van George Froeschel en Ronald Millar. Het camerawerk is van Frederick A. Young. Ook bekend als The True and the Brave.

Wenn am Sonntagabend die Dorfmusik spielt

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Rudolf Schündler. Met o.a. Rudolf Prack, Walter Müller, O.E. Hasse en Erwin Biegel.

Kati is de dochter van herenboer en paardenfokker Ertl, die in diepe financiële problemen zit. Om haar vader te helpen besluit Kati te trouwen met de rijke houtzager Bruckner, hoewel ze eigenlijk verliefd is op Martin. Voordat het zover is hoopt haar vader er bovenop te komen door te winnen bij de paardenrennen in Baden-Baden. Wanneer zijn hengst Bosco daadwerkelijk wint is de vreugde dan ook groot, totdat blijkt dat het paard gedrogeerd was. Voor Kati zit er niets anders op dan Bruckners vrouw te worden, denkt ze.

Lachkabinett

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Willem Holsboer, Wolfgang Becker, Carl Lamac, Rolf Raffé en Erich Engels. Met o.a. Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Franz Fröhlich, Helene Herth en O.E. Hasse.

Vijf jaar na het overlijden van de Duitse humorist uit M[KA3]unchen Karl Valentin presenteerde zijn partner Liesl Karlstadt een compilatiefilm met episodes, die gedraaid waren tussen 1933 en 1953, op het Oktoberfest van M[KA3]unchen. Het is een warm eerbetoon met komische schetsen. In ZITHERSPIELER raakt Valentin in een woordenstrijd met zijn impressario (Gondrell). In DER REPARIERTER SCHEINWERFER goochelen Valentin en Karlstadt op het toneel met een schijnwerper tot ontsteltenis van de schouwburgdirecteur (Hasse). In DER THEATERBESUCH besluit een kleinburgerlijk stel naar een voorstelling van Faust van Goethe te gaan kijken, maar het kost moeite om de ongeïnteresseerde echtgenoot het huis uit te krijgen. In ORCHESTERPROBE eist dirigent Valentin de uiterste precisie, maar het loopt uit op een grote chaos in een biertent tijdens het oktoberfeest. Vooral dit laatste is Laurel en Hardy-waardig. Het scenario is van regisseur Holsboer. Het camerawerk is van Georg Krause, Ludwig Zahn, Eduard Ziesemer en Josef Illig. Buiten het eigen land niet zo relevant, alleen voor kenners.

I Confess

1953 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1953. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Montgomery Clift, O.E. Hasse, Anne Baxter, Karl Malden en Brian Aherne.

Een priester (Clift) neemt een moordenaar de biecht af, met als bizar maar onontkoombaar gevolg dat hij nu zelf van diens misdaad wordt verdacht. Niet helemaal Hitchcocks niveau, misschien omdat het niet klikte tussen regisseur en hoofdrolspelers. Hitchcock ergerde zich aan de gedegenheid waarmee Clift z'n rol voorbereidde ('alsof hij binnenkort echt wil intreden'). Baxter voelde zich door het afstandelijke gedrag van de regisseur niet op haar gemak. Achteraf had Hitchcock er spijt van dat hij aan de film was begonnen: 'We shouldn't have made the picture,' zei hij in 1967 tegen Truffaut. De meester had niet altijd gelijk.

Der Letzte Walzer

1953 | Muziek, Drama

Duitsland 1953. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Curd Jürgens, Eva Bartok, Siegfried Breuer, Christl Mardayn en Ernie Mangold.

Graaf Dimitri Sarassow (Jürgens) zet z'n leven op het spel om de eer van een barones te redden. Arthur Maria Rabenalt presenteert de geschiedenis van Oscar Straus' operette Der letzte Walzer als een terugblik van een Russische emigrante, die in het Parijs van de jaren 1920-30 belandde. Heel romantisch maar nogal zwaar aangezet. Scenario van Curt J. Braun. Camerawerk van Friedl Behn-Grund.

Der große Zapfenstreich

1952 | Historische film, Drama

Duitsland 1952. Historische film van George Hurdalek. Met o.a. Johanna Matz, Jan Hendriks, Friedrich Domin, Paul Hartmann en O.E. Hasse.

Een kazerne aan de Frans-Duitse grens, voor het uitbreken van WO I. Een luitenant van adellijke komaf wordt verliefd op een burgermeisje, de dochter van een wachtmeester. Ze kunnen hun liefde niet lang geheim houden, maar na een paar dramatische gebeurtenissen overwinnen zij zowel de strenge code van de adel als de conventies in het leger. Een voor die tijd uitzonderlijk goed gemaakte film met grote acteursprestaties en een gezonde portie maatschappijkritiek.

The Big Lift

1950 | Romantiek

Verenigde Staten 1950. Romantiek van George Seaton. Met o.a. Montgomery Clift, Paul Douglas, Cornell Borchers, O.E. Hasse en Bruni Löbel.

Berlijn 1949, vier jaar na WO II. De Russen hebben de stad geblokkeerd en Britten en Amerikanen verzorgen voedsel e.d. via een luchtbrug. Clift en Douglas maken deel uit van een luchttransporteskader, maar hun visie over hun missie is compleet tegengesteld. In gezelschap van twee schonen, op wie ze verliefd worden, brengen ze een tijdje door in het bezette Berlijn. Seaton schreef zelf dit scenario, dat eigenlijk interessanter is als getuigenis van de levensomstandigheden in de voormalige Reichshauptstatdt in die periode, dan het minder overtuigende verhaal. Goed spel van de hoofdrollen, die de geestige dialogen uitstekend brengen. De camera van Charles G. Clarke rolde langs de echte ruïnes van het vernielde Berlijn en Alfred Newman componeerde de begeleidende score.

Epilog - das Geheimnis der 'Orplid'

1950 | Misdaad

Duitsland 1950. Misdaad van Helmut Käutner. Met o.a. O.E. Hasse, Horst Caspar, Hilde Hildebrand, Fritz Kortner en Carl Raddatz.

Een journalist onderzoekt waarom het jacht Orplid met vijftien mensen aan boord verongelukte. Een duistere politieke organisatie bleek er van alles mee te maken te hebben. Een doorsnee-thriller van Käutner.

Epilog

1950 | Drama, Thriller

Duitsland 1950. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Hans Leibelt, O.E. Hasse en Horst Caspar.

Een journalist onderzoekt waarom het jacht Orplid met vijftien mensen aan boord verongelukte. Een duistere politieke organisatie bleek er van alles mee te maken te hebben. Een doorsnee-thriller van Käutner.

Anonyme Briefe

1949 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1949. Mysterie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Käthe Haack, Tilly Lauenstein, O.E. Hasse, Petra Peters en Jeanette Schultze.

Anonieme, boosaardige brieven schoppen het leven in een toneelschool voor meisjes in de war. Er wordt haat en wantrouwen gezaaid tussen de eindexamen-leerlingen en de leraren. Als tenslotte de politie ingeschakeld wordt, kan de dader pas aangewezen worden. Ondanks een paar jonge talentvolle acteurs en de weldoordachte psychologie, heeft het verhaal van deze naoorlogse film niet genoeg in huis om een geslaagde krimi te mogen heten.

Berliner Ballade

1948 | Drama

Duitsland 1948. Drama van Robert A. Stemmle. Met o.a. Gert Fröbe, Aribert Wäscher, Ute Sielisch, Tatjana Sais en Hans Deppe.

Deze film was de start van Gert Fröbe's fenomenale filmcarrière. Als Otto Normaalverbruiker, levend in 2049, keert hij middels een tijdmachine terug naar Berlijn anno 1949 en raakt verward temidden van bonkaarten, werknemersvergunningen, woonvergunningen en zwarte handel. De film is in feite een alleraardigst, soms nogal onevenwichtig, cabaretprogramma als satirisch commentaar op de naoorlogse Duitse maatschappij. Scenario van Günter Neumann. Camerawerk van Georg Krause.

Der Täter ist unter uns

1944 | Mysterie

Duitsland 1944. Mysterie van Herbert B. Fredersdorf. Met o.a. Paul Dahlke, Margot Hielscher, Albert Hehn, O.E. Hasse en Gabriele Reismüller.

Een wie-is-de-dader binnen een bankiershuis naar aanleiding van de vervalsing van op het oog waardeloze aandelen, waarvan alleen insiders kunnen weten dat ze in waarde zullen stijgen. Huisdetectieve Dahlke (in een speciaal op hem toegeschreven rol door scenarioschrijver Felix von Eckhardt) ondekt naast enige romantiek, afgunst en moord onder hogere functionarissen. Niet bijzonder.

Geliebter Schatz!

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Johannes Riemann, Dorit Kreysler, Ida Wüst, Sonja Ziemann en Harald Paulsen.

Een liefdesbrief die in verkeerde handen valt brengt drie huwelijken aan het wankelen. Een pittige komedie waarin aanstekelijk wordt geacteerd.

Gefährtin meines Sommers

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Fritz Peter Buch. Met o.a. Anna Dammann, Paul Hartmann, Wolfgang Lukschy, O.E. Hasse en Viktoria von Ballasko.

Een pianiste geeft haar carrière op ter wille van haar jeugdvriend, die dorpsdokter is geworden. Hier en daar is de film wat traag, maar er wordt soms intelligent met beeld en geluid gespeeld en er zijn goede rollen van vooral Dammann, Hartmann en Knuth.

Dr. Crippen an Bord

1942 | Thriller, Horror

Duitsland 1942. Thriller van Erich Engels. Met o.a. Rudolf Fernau, René Deltgen, Paul Dahlke, Anja Elkoff en Gertrud Meyen.

De arts Dr Crippen (Fernau) wordt verliefd op zijn assistente en vermoordt zijn vrouw. De perfecte moord, dacht de dokter. Maar de arm van de gerechtigheid is erg lang. Deze thriller had een groot succes bij het bioscooppubliek. In 1957 kwam er een vervolg: DR. CRIPPEN LEBT.

Stukas

1941 | Oorlogsfilm

Duitsland 1941. Oorlogsfilm van Karl Ritter. Met o.a. Carl Raddatz, Albert Hehn, O.E. Hasse, George Thomalla en Hannes Stelzer.

De naziversie van DAWN PATROL. De kloekmoedige Stuka- vliegeniers verheugen zich na Frankrijks nederlaag al op het bombarderen van Engeland. Indrukwekkende vliegstunts in een walgelijke propagandafilm.

Illusion

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Viktor Tourjansky. Met o.a. Brigitte Horney, Johannes Heesters, Hilde Sessak en O.E. Hasse.

Een actrice kiest voor haar beroep wanneer haar minnaar verlangt dat ze het toneel vaarwel zegt. Fijnzinnige regie van Tourjansky. Prachtig spel van Horney, maar ook van Heesters in een rol waarin men hem niet verwacht. Heel indrukwekkend is Hasse, die in die tijd zijn voornamen nog voluit gebruikte.

Drei wunderschöne Tage

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Fritz Kirchhoff. Met o.a. Gustav Waldau, Hans Zesch-Ballot, Gina Falckenberg, Walter Janssen en Hans Richter.

Tijdens een drie dagen durend personeelsuitstapje blijkt dat niet iedereen zijn zorgen thuis heeft gelaten. Een omvangrijke rolbezetting en ook nog het Regensburger Domkoor zijn opgetrommeld om propaganda te maken voor het 'schoolreisje' dat zo goed is voor de handhaving, zo niet bevordering, van de goede geest in het bedrijf.

Klein Dorrit

1934 | Drama, Historische film

Duitsland 1934. Drama van Carl Lamac. Met o.a. Anny Ondra, Gustav Waldau, Hilde Hildebrand, Kurt Meisel en Mathias Wieman.

Deze verfilming van de roman [KL]Little Dorrit[KLE] van Charles Dickens kan mislukt genoemd worden. Regisseur Lamac heeft te veel vertrouwd op de lieftalligheid van zijn favoriete hoofdrolspeelster Ondra en heeft een suikerzoet verhaal van de vierdelige roman gemaakt. Het verhaal van de kleine Dorrit (Ondra), wier vader in de gevangenis zit en die ondanks alle moeilijkheden haar leven meester wordt, is al te zeer op de Tsjechische kunstenares afgestemd en verliest daardoor de charme van het literaire voorbeeld. Goede prestaties van Waldan als Dorrit's vader en Wiemann als haar verloofde.