Gertrud Roll

Acteur

Gertrud Roll is acteur.
Er zijn 9 films gevonden.

Grenzgang

2013 | Drama

Duitsland 2013. Drama van Brigitte Bertele. Met o.a. Gertrud Roll, Lars Eidinger en Claudia Michelsen.

In een Duits provinciestadje vindt iedere zeven jaar een plaatselijk volksfeest met verkleedpartijen plaats. Tegen de achtergrond van deze traditionele viering zien we de schoorvoetende toenadering tussen leraar Thomas (Eidinger), die na een periode in Berlijn naar zijn geboorteplaats is teruggekeerd, en gescheiden huisvrouw Kerstin (Michelsen), die er altijd is gebleven. Televisiebewerking van de succesvolle roman van Stephan Thome biedt geen luchtige romantiek, maar laat vooral zien waarom de twee veertigers, op allerlei levensfronten teleurgesteld, twijfelen of ze zichzelf wel liefdesgeluk gunnen.

Zwei unter einem Dach

2001 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 2001. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Otto Schenk, Valentin Heidrich Klausburg, Suzanne von Borsody en Peter Matic.

Weduwnaar en rentenier Eberhard en buurman Walter maken elkaar het leven zuur tot hun gezamenlijke kleinzoon een beroep op beiden doet. Zijn geliefde lerares dreigt door de schooldirecteur ten onrechte overgeplaatst te worden: Eberhard en Walter moeten de strijdbijl voor één keer begraven en gezamenlijk actie ondernemen.

Rosenzweigs Freiheit

1999 | Drama, Oorlogsfilm, Thriller

Duitsland 1999. Drama van Liliane Targownik. Met o.a. Benjamin Sadler, Christoph Gareißen, Gertrud Roll, Peter Roggisch en Felix von Manteuffel.

Laffe neonazi`s overvallen een pension voor asielzoekers met de bedoeling het in de fik te steken. Hun aanvoerder Rainer Franke wordt daarbij doodgeschoten en de politie stelt vast dat de fatale kogel afkomstig is van een pistool dat toebehoort aan Michael Rosenzweig (Garei[KL29]en), een joodse man die er met zijn Vietnamese vriendin Nhung (Uyen Van Thi Dao) woont. De zaak komt voor de rechter en toegewezen verdediger Ahrendt (Roggisch) wil pleiten voor verzachtende omstandigheden en op die manier een minimale opgelegde straf omdat Michael en zijn broer Jacob (Sadler) - zelf een advocaat - toen zij nog klein waren in een concentratiekamp zaten. Michael kan zich niets herinneren van het dodelijke schot en Jacob is er vast van overtuigd dat Michael onschuldig is. Hij besluit Michael zelf te verdedigen en Ahrendt trekt zich terug. De mening van Oberstaatsanwalt Keil (Van Manteuffel) over Michaels schuld stond al vast voor het proces begon. Als Keil niet meer onder het briljante peidooi van Jacob heen kan, schuift hij de moord in Jacobs schoenen. Michael komt hierdoor niet vrij. Voor het zo ver is, moeten de broers door een verschrikkelijke hel. Indringende film met een solide scenario van de regiseusse, dat weliswaar op waargebeurde feiten gebaseerd is, maar als verhaal fictie is. De film moet het grotendeels hebben van sterk dialoog, dat door de goede spelprestaties tot zijn recht komt. Aspirant-kijkers, die beweren dat men het verleden nu maar eens moet laten rusten, hebben het mis, want het onderwerp is nog altijd actueel. Camerawerk van Johannes Hollmann.

Ich habe Nein gesagt

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Markus Imboden. Met o.a. Martina Gedeck, Jörg Schüttauf, Dieter Pfaff, Gundula Köster en Elizabeth Goder.

Doris (Gedeck) is getrouwd met hardwerkende Werner Wengler (Sch[KA3]uttauf), die een kleine garage heeft en in zijn vrije tijd jonge amateurvoetballers traint. Het echtpaar heeft een dochtertje, Tanja (Goder). Automonteur Ricki (Davor) is zowel Werners werknemer, als hun huisvriend. Ricki vindt Doris wel leuk en de truttige Doris geniet met volle teugen van het feit dat twee mannen aandacht voor haar hebben. Ze is lid van een amateurtoneelvereniging - ze heeft nauwelijks talent, maar wel aspiraties en pretenties - en heeft een duf baantje. Het huwelijks- en gezinsleven staat op een laag pitje. Doris meent dat ze genegenheid tekort komt en zoekt dat op een gegeven moment bij Ricki die daar maar al te graag op ingaat, al verraadt hij daarbij wel zijn eigen vriendin Elke (K[KA3]oster). Als Doris haar nachtelijk escapade aan Werner bekent, is hij groen van jaloezie en in zijn woede neukt hij haar uit frustratie en slaat haar bont en blauw. De gekrenkte Doris, die meent dat ze aangerand is door haar eigen man, merkt dat bijna niemand sympathie voor haar zaak heeft (ook haar moeder niet), maar zij neemt advocaat Danzer (Pfaff) in handen om Werner wegens verkrachting binnen het huwelijk voor de rechter te halen. Nadat haar raadsman het volledige dossier heeft gelezen en ontdekt heeft dat Doris de reden voor de furie van haar echtgenoot verzwegen had, wil Danzer zijn opdracht neerleggen. Tanja gaat naar oma, mist haar vader en Doris krijgt voorlopig de voogdij. De zaak is niet meer tegen te houden en komt voor de rechter, maar Danzer staat haar bij ondanks zijn bedenkingen. Doris kan haar huwelijk redden, want de wet staat haar toe niet te getuigen tegen haar eigen man. De kijker wordt tot het laatste moment 'in spanning' gehouden. Behoorlijke film over huwelijksproblemen met geloofwaardig spel van de hoofdrollen. Het scenario, waarin Schüttauf als een redelijke man geportretteerd wordt en Gedeck als een egoïstische vrouw die door wraak verteerd wordt en niet vergeven kan, is van Annemarie Schoenle; het is gebaseerd op een ware gebeurtenis. Het sfeervolle camerawerk is van Rainer Klausmann.

Die letzte Chance

1999 | Drama, Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Drama van Erwin Keusch. Met o.a. Michael Mendl, Jennifer Nitsch, Ron Herrmann, Achim Grubel en Alexander Radszun.

Gerd Platzek (Mendl) was een advocaat, die zelfs de onmogelijkste feiten altijd in zijn voordeel wist om te buigen en gold als een onbetwiste superster van de rechtbank. Hij was ijdel, zeer met zichzelf ingenomen en sloeg uit iedere grote zaak ten eigen bate enorm veel publiciteit. Toen hij Katharina Schachtschneider (Nitsch), de dochter van de president van de rechtbank, ging verdedigen, ging het zwaar fout; hij raakte gevangen in een web van intriges en verloor het proces. Katharina draaide voor een lange vrijheidsstraf de gevangenis in. Voor Platzek kwam de klap zo hard aan, dat hij aan de drank raakte, geen nieuwe zaken meer kreeg en de kost moest verdienen met het schrijven en houden van grafredes. Katharina wordt na vier jaar voortijdig vrijgelaten wegens goed gedrag. Ze zoekt Platzek op en vraagt hem haar te helpen het voogdijschap te krijgen over haar zoontje Tom (Herrmann). Na een lange aarzeling besluit Platzek haar geval aan te nemen om zijn come-back te maken. Het is Platzeks laatste kans op eerherstel, maar het blijft lang onduidelijk - om de spanning erin te houden - of hij in zijn oude gewoontes zal terugvallen. Katharina heeft echter in de gevangenis lang kunnen nadenken over de aanpak van de verovering van het verzorgingsrecht van haar kind; haar keuze om terug te gaan naar Platzek hing samen met het feit dat hij in haar onschuld geloofde (gevaarlijk voor een advocaat!) en dat zij Platzeks kwaliteiten als mens en pleiter op de juiste waarde weet in te schatten. Al lijkt de grootste rol weggelegd voor Platzek als afstotend personage, dat een positieve verandering ondergaat, is het toch Katharina die hem manipuleert, maar aan het eind van de rit hebben ze elkaar gebruikt, zonder dat de kijker er een nare smaak in de mond van overhoudt. Zowel Mendl als Nitsch spelen hun rol met verve en Keusch laat zien dat hij dit soort psychologisch misdaaddrama best beheerst. Het scenario van Jürgen Pomorin is lang niet slecht. Het camerawerk is van Tomas Erhart. Formaat 16:9.

Ich liebe eine Hure

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Ernst Josef Lauscher. Met o.a. Uwe Bohm, Alexandra Kamp, Ronja Muth, Gertrud Roll en René Steinke.

Alleenstaande Martin Korte (Bohm) is vader van een dochtertje, Klara (Muth). Hij beoefent het eigentijdse, lucratieve beroep uit van `banker`. Deze professie was zeer `in` in Duitsland eind jaren 1990, maar kreeg in 2001 een forse knauw toen de beurskoersen drastisch begonnen te dalen en schandalen bekend werden over het onrealistisch opvoeren van de prijzen van aandelen die voor het eerst genoteerd werden. Martin staat in hoog aanzien bij iedereen en woont in het statige huis dat ooit aan zijn ouders toebehoorde. Niemand weet dat hij vaste bezoeker is van prostitu[KA1]ee Lissy (Kamp) in Villa Ascona. Wat niet gebeuren mag, maar in de praktijk natuurlijk vaak genoeg voorkomt, is dat de klant en het lichte meisje op elkaar verliefd worden. Martin ziet de kans om uit de eenzaamheid verlost te worden en Klara een moeder te geven; voor Lissy is het haar grote ticket naar een betamelijk bestaan. Helaas is de maatschappij of liever gezegd de directe omgeving van Martin, die overigens de exploitanten van Villa Ascona keurig schadeloos stelde, er nog niet rijp voor. Gelukkig overwint de liefde in het naar goedkope sensatie smachtende scenario van Eva Kummeth en Horst Kummeth, een schrijversduo dat zich in trash gespecialiseerd heeft. Ook bekend als SŸNDIGE VERGANGENHEIT - UND TROTZDEM LIEBE ICH DICH.

Tatort - Die Freundin

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Jürgen Kaizik. Met o.a. Michael Janisch, Michael Bukowsky, Margot Vuga, Gerhard Dorfer en Katharina Stemberger.

Producent van reclamespotjes en vrouwenheld Max Brockmann (Krassnitzer) is populair bij de Weense jetset. Hij staat in contact met steenrijke opdrachtgevers, mooie meiden, starlets maar ook met duistere figuren uit de penoze. Hans Hubalek (Stark) wordt toevallig verrast door een politiepatrouille die een ronde langs de Donau maakt, als hij probeert het lijk van Max in het water te laten glijden. Een verklaring kan hij niet geven, want hij bezwijkt ter plekke aan een hartaanval. Oberinspektor Fichtl (Janisch) is ervan overtuigd dat zowel Brockmanns vrouw Isolde (Roll) als zijn eerzuchtige zoon Stefan (F[KA3]ottinger) een motief zouden kunnen hebben. Weinig plot, weinig sfeer en banale personages. Krassnitzer zou herrijzen uit de dood in 2005 in de zeshonderdste (en dubbel bekroonde) TATORT - SCHEHERAZADE als de chef van Kommissarin Inga L[KA3]ursen (Sabine Postel) uit Bremen. Het scenario is van regisseur Kaizik en Bert Steingötter. Aflevering 317.

La mort d'Auguste

1992 | Drama

Italië/Frankrijk 1992. Drama van Milan Dor. Met o.a. Leopoldo Trieste, Mario Colli, Gabriele Tinti, Maria Martina en Gertrud Roll.

Tijdens de avonddrukte in een Parijs restaurant krijgt de eigenaar, de bejaarde Paryla, een beroerte. Hij overlijdt ter plaatse. Zijn zoon en partner Trieste slaagt erin opschudding te voorkomen en voor de gasten verloopt de avond normaal. Spoedig verschijnen twee andere zonen, Colli en Tinti, die op Trieste neerkijken, om hun deel van de erfenis op te eisen. Zij vermoeden dat er flink wat te halen is. Alles draait om een bankkluis, waarvan de demente weduwe van Paryla het geheim kent. De inhoud van de brandkast blijkt teleurstellend. Naar het gelijknamige psychologische drama van Georges Simenon uit 1966. Eenvoudig verhaal rond een van Simenons favoriete mythen, de bankkluis. Sobere regie van deze door regisseur Dor bewerkte kwaliteitsintrige, met Italiaanse steracteurs en Vlaamse Van Mieghem in de rol van Sylvie.

Der goldene Käfig

1986 | Drama

Duitsland 1986. Drama van Heidi Genée. Met o.a. Heike Faber, Gertrud Roll, Dietrich Mattausch, Monika Schwarz en Martin Lüttge.

Een op een waar gebeurd voorval berustende tvfilm over de bemoederde dochter (Faber) van een te drukke tandarts (Mattausch), die door anorexia nervosa in het ziekenhuis belandt, waar haar hongerzucht overslaat naar vraatzucht. Psychische problemen zijn de oorzaak van haar beklemming in deze duivelse, vicieuze cirkel. Het epiloog wordt gesproken door Dr. Annegret Overbeck, een specialiste op dit gebied. Belangwekkend voor geïnteresseerden. Scenario van Eva-Maria Mieke. Camerawerk van Henning Zick.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gertrud Roll op televisie komt.

Reageer