Russell Rouse: regie en scenario.
Er zijn 10 films gevonden.

The Caper of the Golden Bulls

1967 | Thriller

Verenigde Staten 1967. Thriller van Russell Rouse. Met o.a. Stephen Boyd, Yvette Mimieux, Giovanna Ralli, Walter Slezak en Vito Scotti.

Gespierde, tamelijk hersenloze bankovervaller Boyd heeft zich met zijn vriendin Mimieux teruggetrokken in een Atlantisch kustplaatsje in Noord-West Spanje. Hij heeft gezworen zich niet meer met zijn oude leven in te laten, maar hij krijgt bezoek van een verleidelijke, ex-medeplichtige (Ralli), die hem na oeverloos gepraat 'overhaalt' in te breken in de kluis van de bank van Pamplona tijdens een Mariaprocessie. Weinig actie in deze saaie zogenaamd als grappig bedoelde misdaadthriller, die verder stijf staat van de plaatjes van Mimieux.

The Oscar

1966 |

Verenigde Staten 1966. Russell Rouse. Met o.a. Stephen Boyd, Elke Sommer, Eleanor Parker, Milton Berle en Joseph Cotten.

De nacht van de Oscars. Boyd wordt beschouwd als de grote kanshebber voor de prijs van de mannelijke vertolking. Vol bitterheid denkt zijn vriend Bennett terug aan de voorbije jaren. Hun vlucht uit het saaie Clinton, in gezelschap van St. John. Bedrogen door een werkgever, slaat Boyd hem neer en steelt het geld dat hen toekomt. Ze worden gearresteerd. In New York ontmoet hij mannequin Sommer, die hem in contact brengt met Berle. Deze belooft van hem een ster te maken. Flauwe soap-achtige 'rise to fame'-film van een fictieve ster, opgefleurd met gastoptredens van een aantal beroemde gezichten. Dit alles kan het geforceerde scenario van Rouse, Harlan Ellison en Clarence Greene, vrij geïnspireerd op de roman van Richard Sale, echter niet redden. Voor de fotografie was Joseph Ruttenberg verantwoordelijk. Percy Faith componeerde een van zijn zeldzame filmscores.

Thunder in the Sun

1959 | Western

Verenigde Staten 1959. Western van Russell Rouse. Met o.a. Susan Hayward, Jeff Chandler, Jacques Bergerac, Blanche Yurka en Carl Esmond.

Rond 1850 trekt een groep Basken door Montana. Ze willen een nieuw leven opbouwen in Californië met als belangrijkste handelsmiddel wijn. Gids Chandler leidt hen door een moeilijk en gevaarlijk gebied. Hij komt al vlug met de traditiebewuste Basken in conflict. Tevens voelt hij zich aangetrokken tot de jonge vrouw van hun leider, Hayward. Terwijl het Indiaanse gevaar hen beloert, lopen binnen de groep de gemoederen hoog op. Ongewone western met interessante elementen, maar in het geheel toch te weinig actie. Hayward is miscast als Baskische schone. Het beste fragment in de film is het gevecht in de bergen van de Basken tegen een overmacht van Indianen. Prachtige choreografie. Rouse en Stewart Stern baseerden hun scenario op een verhaal van James Hill en Guy Trosper. Knappe fotografie van Stanley Cortez.

House of Numbers

1957 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1957. Misdaad van Russell Rouse. Met o.a. Jack Palance, Barbara Lang, Harold J. Stone en Edward Platt.

Palance speelt een dubbelrol van een brave burger die zijn gangsterbroer, een ex-boxer, uit de gevangenis wil bevrijden door zijn plaats in te nemen. Ondanks het onwaarschijnlijke thema een onderhoudende film. Scenario van Russell Rouse en Don Mankiewicz naar een roman van Jack Finney. Camerawerk van George J. Folsey.

The Fastest Gun Alive

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Russell Rouse. Met o.a. Glenn Ford, Jeanne Crain, Broderick Crawford, Russ Tamblyn en Allyn Joslyn.

In deze goede western is Ford de revolverheld die zijn wapens heeft afgedaan, en met zijn vrouw Crain een winkeltje drijft. Hij krijgt een minderwaardigheidscomplex omdat iedereen denkt dat hij maar geen echte kerel is, en hij heeft een trauma, omdat hij de moord op zijn vader nooit heeft gewroken. Crawford, ooit een fatsoenlijk en beminnelijk mens totdat zijn vrouw er met een schietgrage schurk vandoor ging, heeft ook een trauma. Sindsdien wenst hij iedereen, die snel met het pistool is, om zeep te helpen. En zo botst hij Ford tegen het lijf die gedwongen wordt nog eenmaal te bewijzen of hij nog steeds de snelste is.

New York Confidential

1955 | Misdaad

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Russell Rouse. Met o.a. Broderick Crawford, Richard Conte, Marilyn Maxwell, Anne Bancroft en J. Carrol Naish.

De inzet van de energieke cast verleent een ruggesteuntje aan het geijkt gegeven over oplichterspraktijken.

Wicked Woman

1954 | Drama, Film noir

Verenigde Staten 1954. Drama van Russell Rouse. Met o.a. Richard Egan, Beverly Michaels, Percy Helton, Evelyn Scott en Robert Osterich.

Barmeid Michaels zet haar baas ertoe aan zijn vrouw te verlaten om met haar op te trekken. Maar dan verschijnt er een zeeman en ze verandert van gedachten. Moordplannen worden gesmeed. Oppervlakkig melodrama, dat evolueert tot een thriller. Voor wie een goede Amerikaanse film noir wil zien, kunnen we tientallen andere titels adviseren. Het scenario is van Clarence Greene en regisseur Rouse. Het camerawerk is van Edward Fitzgerald.

The Thief

1952 |

Verenigde Staten 1952. Russell Rouse. Met o.a. Ray Milland, Rita Gam, Martin Gabel en Harry Bronson.

Een spionageverhaal dat zich afspeelt in New York met één verschil: er is geen dialoog. Het grapje vermoeit al gauw vanwege het middelmatige scenario.

The Well

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Leo Popkin, Russell Rouse en Leo C. Popkin. Met o.a. Richard Rober, Harry Morgan, Barry Kelley, Christine Larson en Maidie Norman.

Een treffend gefilmd portret over de psychologische reacties van de massa, als een zwart kind beklemd raakt in een diepe bron.

Nothing But Trouble

1944 | Komedie

Verenigde Staten 1944. Komedie van Sam Taylor. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, Mary Boland, Philip Merivale en David Leland.

Stan en Oliver komen als butler en kok in dienst van een verwend jongetje dat later de koning blijkt te zijn. Ze proberen hem te beschermen tegen een moordcomplot. Zeker niet de beste film van het legendarische duo, wellicht omdat regisseur Taylor nauwelijks gebruik wist te maken van hun grote talent. De komieken lijken te beseffen dat ze over hun hoogtepunt heen zijn. Twee films later zouden Laurel en Hardy een punt achter hun carrière zetten. Maar zelfs in deze film zijn ze natuurlijk veel leuker dan veel hedendaagse komieken.