Rik van Uffelen: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Sprakeloos

2017 | Drama

België 2017. Drama van Hilde Van Mieghem. Met o.a. Stany Crets, Viviane de Muynck, Rik van Uffelen, Marie Vinck en Hans Kesting.

Het enige boek dat hij móest schrijven, zo omschreef Tom Lanoye zijn autobiografische bestseller Sprakeloos uit 2009, over de aftakeling en dood van zijn markante moeder na een beroerte. Van die urgentie proef je niet veel in deze goedbedoelde maar weinig verrassende, nogal melodramatische verfilming. Vooral het verdriet van de naar Lanoye gemodelleerde hoofdpersoon (Crets) wordt weinig subtiel verbeeld. Dat neemt niet weg dat sommige scènes erg ontroeren, met name vanwege het formidabele spel van De Muynk als moeder. Mooie bijrol ook van Kesting als partner van de schrijver.

Confituur

2004 | Drama

2004. Drama van Lieven Debrauwer. Met o.a. Jasperina de Jong, Rik van Uffelen en Viviane de Muynck.

Tuur verlaat zijn vrouw. Deze besluit Tuurs schoenenwinkel om te bouwen.

Osveta

2001 | Drama

België​/​​Macau SAR van China 2001. Drama van Jan Hintjens. Met o.a. Refet Abazi, Ljupco Todorovski, Rik van Uffelen, Ann Esch en Anke Helsen.

Macedonische ritmes ondersteunen het altijd actuele thema van onzinnige wraak en sociaal-etnische strijd in Osveta. Regisseur Hintjens (familie van popster Arno) vertelt twee verhalen. Het ene speelt zich af in Macedonië, waar een arme christen een rijke moslim redt van een wisse dood. De mannen worden ondanks de tegenstellingen vrienden, totdat doden in de families een vete veroorzaken. Het verhaal wordt zeventig jaar later in Antwerpen vervolgd. Pas verwarrend laat in de film wordt duidelijk hoe het een zich met het ander verhoudt, maar Hintjens behoudt de aandacht met spanning en mooie beelden.

Wij Alexander

1998 |

Nederland 1998. Rimko Haanstra. Met o.a. Porgy Franssen, Carine Crutzen, Jack Wouterse, Tom Jansen en Kees Hulst.

Macedonische ritmes ondersteunen het altijd actuele thema van onzinnige wraak en sociaal-etnische strijd in Osveta. Regisseur Hintjens (familie van popster Arno) vertelt twee verhalen. Het ene speelt zich af in Macedonië, waar een arme christen een rijke moslim redt van een wisse dood. De mannen worden ondanks de tegenstellingen vrienden, totdat doden in de families een vete veroorzaken. Het verhaal wordt zeventig jaar later in Antwerpen vervolgd. Pas verwarrend laat in de film wordt duidelijk hoe het een zich met het ander verhoudt, maar Hintjens behoudt de aandacht met spanning en mooie beelden.

Terug naar Oosterdonk

1997 | Historische film

België 1997. Historische film van Frank Van Passel. Met o.a. Rik van Uffelen, Dirk Roofthooft, Peter van den Eede, Katelijne Damen en Fred Van Kuyk.

Macedonische ritmes ondersteunen het altijd actuele thema van onzinnige wraak en sociaal-etnische strijd in Osveta. Regisseur Hintjens (familie van popster Arno) vertelt twee verhalen. Het ene speelt zich af in Macedonië, waar een arme christen een rijke moslim redt van een wisse dood. De mannen worden ondanks de tegenstellingen vrienden, totdat doden in de families een vete veroorzaken. Het verhaal wordt zeventig jaar later in Antwerpen vervolgd. Pas verwarrend laat in de film wordt duidelijk hoe het een zich met het ander verhoudt, maar Hintjens behoudt de aandacht met spanning en mooie beelden.

Vreemde levens - De draden van Anansi

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Ruud Schuitemaker. Met o.a. Anja ten Boer, Hugo Haenen, Jusufu Nuveku, Lemba de Miranda en Matasyo Kagwa.

Macedonische ritmes ondersteunen het altijd actuele thema van onzinnige wraak en sociaal-etnische strijd in Osveta. Regisseur Hintjens (familie van popster Arno) vertelt twee verhalen. Het ene speelt zich af in Macedonië, waar een arme christen een rijke moslim redt van een wisse dood. De mannen worden ondanks de tegenstellingen vrienden, totdat doden in de families een vete veroorzaken. Het verhaal wordt zeventig jaar later in Antwerpen vervolgd. Pas verwarrend laat in de film wordt duidelijk hoe het een zich met het ander verhoudt, maar Hintjens behoudt de aandacht met spanning en mooie beelden.

Fraude

1996 | Korte film

Nederland 1996. Korte film van Sander Francken. Met o.a. Margôt Ros, Leslie de Gruyter, Ellis van den Brink, Elvira Out en Rik van Uffelen.

Macedonische ritmes ondersteunen het altijd actuele thema van onzinnige wraak en sociaal-etnische strijd in Osveta. Regisseur Hintjens (familie van popster Arno) vertelt twee verhalen. Het ene speelt zich af in Macedonië, waar een arme christen een rijke moslim redt van een wisse dood. De mannen worden ondanks de tegenstellingen vrienden, totdat doden in de families een vete veroorzaken. Het verhaal wordt zeventig jaar later in Antwerpen vervolgd. Pas verwarrend laat in de film wordt duidelijk hoe het een zich met het ander verhoudt, maar Hintjens behoudt de aandacht met spanning en mooie beelden.

Kladboekscenes

1994 | Biografie

Nederland 1994. Biografie van Frans van de Staak. Met o.a. Michiel Nooter, Marlies Heuer en Rik van Uffelen.

Macedonische ritmes ondersteunen het altijd actuele thema van onzinnige wraak en sociaal-etnische strijd in Osveta. Regisseur Hintjens (familie van popster Arno) vertelt twee verhalen. Het ene speelt zich af in Macedonië, waar een arme christen een rijke moslim redt van een wisse dood. De mannen worden ondanks de tegenstellingen vrienden, totdat doden in de families een vete veroorzaken. Het verhaal wordt zeventig jaar later in Antwerpen vervolgd. Pas verwarrend laat in de film wordt duidelijk hoe het een zich met het ander verhoudt, maar Hintjens behoudt de aandacht met spanning en mooie beelden.

Het verdriet van België

1994 | Drama

Nederland​/​​Frankrijk​/​​België 1994. Drama van Claude Goretta. Met o.a. Mathias Engelbeen, Ronny Cuyt, Hilde Wils, Yvette Merlin en Greta Van Langendonck.

Niet helemaal geslaagde verfilming van Hugo Claus` gelijknamige monumentale bestseller uit 1983, tot een tv-serie gemaakt van 3 x 90m of 5 x 60m. Net als het boek is de lange tv- film gesitueerd in de periode 1939-1947, met delen die in elkaars verlengde liggen. Het is het verhaal van de jonge Louis (Engelbeen als kind, Cuyt als jongeman), die overeind blijft ondanks leugens, oorlog, hypocrisie, repressie, collaborerende vader van Uffelen en verbitterde moeder Basler, die het aanlegt met een Duitse officier. Speelt in een afgesloten, katholiek, Vlaams milieu vol tantes en ooms, nonnen en priesters, buurvrouwen, caf[KA1]ekameraden, oude bekenden en bekende vijanden. De centrale figuur heeft een beetje talent om de leugen te formaliseren (en wordt schrijver). Hij leert afstand te nemen en te glimlachen. Het is godgeklaagd dat een buitenlandse cineast, al is het dan de getalenteerde Zwitser Goretta, de roman van Claus (die zelf het scenario en de dialogen schreef) mocht, kon en wilde verfilmen. De beelden van Dominique Brenguier ogen mooi maar de personages blijven afstandelijk. Het geestige van de taal waarin het boek werd geschreven gaan door de harkerigheid van de meeste acteurs (Van Uffelen uitgezonderd) de mist in. De oppervlakkige anekdote onthult een aantal fundamentele zaken, maar in de mini-serie blijft het een plat verhaal over een Vlaams gezin dat fout was in WO II.

De Man met de Hoed

1993 | Drama, Mysterie, Fantasy, Komedie

Nederland 1993. Drama van Rimko Haanstra. Met o.a. Rik van Uffelen, Freark Smink, Cecile Heuer, Loek Beumer en Thea Breederveld.

Zevendelige Nederlandse dramaserie, geschreven door Ellie van Dooren, rond een illusionist, Harrie (Smink), en zijn vrouw Toos (Heuer), die als variet[KA1]e-duo de wereld hebben gezien en menig succesje kenden. Hun vrienden van vroeger is het anders gegaan. De meesten zijn in de veilige, vertrouwde Bloemenbuurt gebleven, waar het lijkt of de tijd is blijven staan. De bewoners vormen een hechte gemeenschap en het is net of zij allemaal kinderen zijn gebleven. Geld lijkt geen rol te spelen. Behalve voor Harrie, die een dubbel leven leidt: zijn magische talenten demonstreert hij openbaar, maar stiekem speelt hij Franse roulette in louche casino`s. Met behulp van een geheime formule, opgeslagen in een chip, wint hij gigantische bedragen. Tot de Man met de Hoed (van Uffelen), die Harrie's praktijken in de smiezen heeft, de chip opeist en een ultimatum stelt. En, jawel, Harry gaat dood. Maar waar is de chip? Toos keert als weduwe terug naar de Bloemenbuurt en begint daar een café annex pension, waar de Man met de Hoed zijn intrek neemt, uiteraard naarstig op zoek gaat naar de fel begeerde chip. Vanaf dat moment moet de kijker geconfronteerd worden met schijnbaar geestige, spannende en bizarre belevenissen voor de buurtbewonders. De kijker ervaart die echter als banaal, weinig verrassend en vervelend.

Het Perfecte huwelijk

1992 |

Nederland 1992. Michiel van Jaarsveld. Met o.a. Rik van Uffelen, Chris Nietvelt en Bart Slegers.

Zevendelige Nederlandse dramaserie, geschreven door Ellie van Dooren, rond een illusionist, Harrie (Smink), en zijn vrouw Toos (Heuer), die als variet[KA1]e-duo de wereld hebben gezien en menig succesje kenden. Hun vrienden van vroeger is het anders gegaan. De meesten zijn in de veilige, vertrouwde Bloemenbuurt gebleven, waar het lijkt of de tijd is blijven staan. De bewoners vormen een hechte gemeenschap en het is net of zij allemaal kinderen zijn gebleven. Geld lijkt geen rol te spelen. Behalve voor Harrie, die een dubbel leven leidt: zijn magische talenten demonstreert hij openbaar, maar stiekem speelt hij Franse roulette in louche casino`s. Met behulp van een geheime formule, opgeslagen in een chip, wint hij gigantische bedragen. Tot de Man met de Hoed (van Uffelen), die Harrie's praktijken in de smiezen heeft, de chip opeist en een ultimatum stelt. En, jawel, Harry gaat dood. Maar waar is de chip? Toos keert als weduwe terug naar de Bloemenbuurt en begint daar een café annex pension, waar de Man met de Hoed zijn intrek neemt, uiteraard naarstig op zoek gaat naar de fel begeerde chip. Vanaf dat moment moet de kijker geconfronteerd worden met schijnbaar geestige, spannende en bizarre belevenissen voor de buurtbewonders. De kijker ervaart die echter als banaal, weinig verrassend en vervelend.

De Johnsons

1992 | Horror, Thriller

Nederland 1992. Horror van Rudolf van den Berg. Met o.a. Esmée de la Bretonière, Monique van de Ven, Kenneth Herdigein, Rik van Uffelen en Otto Sterman.

Een veertienjarig meisje (debutant De la Bretonière) wordt geplaagd door steeds dezelfde nachtmerries. Als zij samen met haar moeder (Van de Ven) in de Biesbosch kampeert blijken die dromen meer waarheid te bevatten dan iemand kan vermoeden. Occult bedoelde maar bij momenten lachwekkende horrorthriller. Het scenario van Leon de Winter, gebaseerd op een origineel script van Rocco Simonelli, is een mislukt mengsel van sfeervolle veenfotografie, puberteitsproblematiek, psychopatenhorror en Nederlandse magische, overzeese roots. Talloze, voor het grijpen liggende kansen blijven onbenut. Wel sterke vertolkingen van het duo van de Ven en De la Bretonière.

De Bunker

1992 | Oorlogsfilm, Biografie, Drama

Nederland 1992. Oorlogsfilm van Gerard Soeteman. Met o.a. Thom Hoffman, Huub van der Lubbe, Jack Wouterse, Dolf de Vries en Geert Lageveen.

Gerrit Kleinveld (Hoffman), een verzetsman van het eerste uur, wordt na een overval op een kantoor voor distributiebonnen in Joure in 1942 gearresteerd. Omdat Kleinveld als extreem gevaarlijk te boek staat, sluit de SD hem op in 'De Bunker', een zwaar bewaakt cellencomplex in het concentratiekamp Amersfoort. Kleinveld besluit te ontsnappen. Terwijl een paar duizend kilometer verderop de slag om Stalingrad woedt, is Gerrit Kleinveld bezig om in zijn duistere cel zijn oorlog tegen Hitler te winnen met behulp van een soeplepel, een kiezelsteen, wat repen stof, zeep en een beker surrogaatkoffie. Het regiedebuut van Soeteman viel een beetje tegen, voortaan hield hij zich bij scenario schrijven.

De Zondagsjongen

1991 | Drama

Nederland 1991. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Rik van Uffelen, Tom van Hezik, Magdalena Ritter, Toon Agterberg en Franz Braunshausen.

Gebaseerd op de gelijknamige roman van Cherry Duyns met het half-autobiografische verhaal van een veertig-jarige televisiemaker (van Uffelen), geboren in Wuppertal uit een Hollandse vader en een Duitse moeder. Na de oorlog vestigt het gezin zich in het anti-Duitse Nederland waar vooral de moeder (Ritter) zich niet thuisvoelt. Zij neemt de jongen (van Hezik) mee naar Duitsland waar zijn vader hem later weer ophaalt. Door herinneringsbeelden wordt de verwarring van een onschuldige generatie duidelijk gemaakt. Mooie, meeslepende jeugdbeelden, knappe vertolkingen, in onderwerp en detail beslist de moeite waard, maar te braaf en te weinig een duidelijke spanningsboog, te weinig een eigen identiteit zodat alles je uiteindelijk vrij koud laat. Scenario van Jan Bosdriesz en regisseur Verhoeff.