Ben van Os

Art Director

Ben van Os is art director.
Er zijn 15 films gevonden.

Max

2002 | Drama

Canada/Duitsland/Hongarije 2002. Drama van Menno Meyjes. Met o.a. John Cusack, Noah Taylor, Leelee Sobieski en Molly Parker.

Regiedebuut van de Nederlandse scenarist Menno Meyjes over de ontmoeting tussen twee mannen: Max Rothman, een schilder die tijdens de Eerste Wereldoorlog een arm heeft verloren en met zijn galerie een nieuwe loopbaan wil beginnen, en Hitler, een korporaal die ook schildert en zijn werk probeert te slijten. Hij blijft in Max een karikatuur.

Hoogste tijd

1995 | Drama

Nederland/België/Verenigde Staten 1995. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Rijk de Gooyer, Josse De Pauw, Kitty Courbois, Bart Slegers en Edwin de Vries.

Weisz verfilmde, met een scenario van Jan Blokker en een indrukwekkende cast, het gelijknamige boek van Harry Mulisch over een uitgerangeerde revue-artiest die wordt gevraagd voor een hoofdrol in een hedendaags stuk van een jong theatergezelschap. De Gooyer, die zich naar verluidt vooraf geen raad wist met zijn rol maar vol overtuiging de oudere acteur speelt die tijdens de repetities pijnlijk wordt geconfronteerd met zijn verleden, ambities en angsten, werd met een Gouden Kalf bekroond. Verantwoordelijk voor de prachtkostuums is Ben van Os. Robby Müller, die in 1982 met Weisz samenwerkte bij Een zwoele zomeravond, tekende voor het oogstrelend camerawerk.

All Men Are Mortal

1995 | Drama, Komedie

Nederland/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Stephen Rea, Irène Jacob, Marianne Sägebrecht, Chiara Mastroianni en Derek de Lint.

Jonge, vooraanstaande toneelactrice Jacob doorkruist het Frankrijk van het existentialisme, einde jaren 1940, begin 1950 met een voorstelling van Hamlet. Wanneer zij verliefd wordt op een geheimzinnige en aan geheugenverlies lijdende Rea, stelt zij haar artistieke ambities in vraag. S[KA3]agebrecht is haar loyale kleedster en de Lint loopt in een rampzalige snertrol verloren. Het Frankrijk van het existentialisme (gedraaid in Boedapest!) wordt in Europudding bevolkt door Engelstaligen met een Franse tongval. Gelukkig hoeft de overigens briljante Jacob geen Frans accent te veinzen. De roman van Simone de Beauvoir (Tous les hommes sont mortels, in het Nederlands bekend onder de titel Niemand is onsterfelijk) werd bewerkt door de Jong, Olwen Wymark en Steven Gaydos tot een verhaal waarin de filosofische hoofdbrekens van de 'intello's' van toen hun eigen ego's maskeerden. Hoe ook, de Jong probeert zelfverzekerd en conventioneel een onconventioneel verhaal te vertellen met knap camerawerk van Bruno de Keyser.

AfFair Play

1995 | Thriller, Romantiek, Drama

Nederland 1995. Thriller van Roeland Kerbosch. Met o.a. Derek de Lint, Lysette Anthony, Bill Sage, Boudewijn de Groot en Ann Hasekamp.

Alex (De Lint) is een zeer gefortuneerd diamanthandelaar en een bezeten verzamelaar van erotische kunst. Hij is pas getrouwd met Lisa (Anthony) een mooie, jonge Amerikaanse. Hun relatie wordt algauw verkild door de ongegronde, blinde jaloezie van Alex. Hij vraagt een profgolfer om Lisa tegen betaling te verleiden. Het resultaat is eerder lachwekkend, vervelend en ongelooflijk slecht opgebouwd.

The Dead Man 2: Return of the dead man

1994 |

Nederland 1994. Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. Jack Wouterse, Caroline Sabin en Jaap Hoogstra.

Alex (De Lint) is een zeer gefortuneerd diamanthandelaar en een bezeten verzamelaar van erotische kunst. Hij is pas getrouwd met Lisa (Anthony) een mooie, jonge Amerikaanse. Hun relatie wordt algauw verkild door de ongegronde, blinde jaloezie van Alex. Hij vraagt een profgolfer om Lisa tegen betaling te verleiden. Het resultaat is eerder lachwekkend, vervelend en ongelooflijk slecht opgebouwd.

1000 Rosen

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Theu Boermans. Met o.a. Marieke Heebink, Bert Geurkink, Rik Launspach, Jaap Spijkers en Marianne Rogee.

Psychologisch drama met zwarte-komedie-elementen, gebaseerd op een toneelstuk van de Oostenrijker Gustav Ernst. Het werd onder leiding van debuterende filmregisseur Boermans eerder opgevoerd door zijn veel bekroonde toneelgroep De Trust. Het verhaal is gesitueerd in een provinciestadje, waar het doen en laten van de mensen wordt beheerst door een grote kabelfabriek. Wanneer gewag wordt gemaakt van een grote Amerikaanse firma die de fabriek zou willen overnemen en uitbreiden, slaan bij een aantal mensen de stoppen door. Winkelierster Heebink gaat moderniseren en schaft een computer aan. Van haar liefde voor de vader van haar dochtertje en een man die achter het huis in een caravan woont, blijft door de opwinding niet veel meer over: voortaan telt alleen nog maar de boekhouder die verliefd op haar is. De Amerikaanse droom gaat niet door. Een golf van geweld barst los onder de protagonisten. Slechts twee personages overleven het bloederige slot: het kleine meisje Wyndham, dat de hele film geen woord zegt maar alles ziet, en een schofterige almachtige bankdirecteur. Vlekkeloos spel van de acteurs van toneelgroep De Trust, die stuk voor stuk vergroeid zijn met hun rollen. Sterk camerawerk van Theo Bierkens, en regisseur Boermans slaagde erin het eventuele toneelmatige van het toneelstuk te doen vergeten. Gesproken in dialect, voorzien van ondertitels. Irrationeel pamflet over het dilemma tussen alles (geluk) en niets (ondergang). Op het 14e Nederlands Film Festival (1994) bekroond met drie Gouden Kalveren: beste film, beste acteur (Spijkers) en beste actrice (Heebink).

The Baby of Mâcon

1993 | Drama

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Nederland/Duitsland 1993. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Jeff Nuttall, Anna Nieland, Frank Egerton, Graham Valentine en Jessica Hynes.

In Mâcon wordt in de 17e eeuw een kind onbevlekt ontvangen. Ormond, de zus van het kind, geeft zich uit voor de maagdelijke moeder van de wonderbaarlijke zuigeling. Wanneer zij ook nog eens Fiennes, de zoon van bisschop Stone probeert te verleiden, wordt haar heiligschennende bedriegerij door de roomse kerk gruwelijk bestraft. Geschreven door Greenaway, met veel barokke toestanden in de vorm van levende tableaus. Opgenomen in één grote set met publiek en vertolkers en een overdaad aan draperieën. Uitdagend, zwartgallig, voor de liefhebbers van Greenaway een pareltje, voor anderen vervelend en oeverloos lang. Greenaway zelf beweert dat dit een film is over historische en hedendaagse kinderexploitatie. Die boodschap zit dan mogelijk verscholen achter een van de vele gordijnen. Gedraaid in Panavision-breedbeeld en Dolby-sound. Scenario van regisseur Greenaway. Camerawerk van Sacha Vierny.

Orlando

1992 | Fantasy, Drama

Italië/SU/Verenigd Koninkrijk/Nederland/Frankrijk 1992. Fantasy van Sally Potter. Met o.a. Tilda Swinton, Billy Zane, John Wood, Lothaire Bluteau en Charlotte Valandrey.

ORLANDO is het verhaal van een reis door de tijd, van een man die vierhonderd jaar leeft en ondertussen in een vrouw verandert. Naar het klassieke meesterwerk van de Engelse schrijfster Virginia Woolf. Een androgyne geschiedenis, die alle elementen in zich heeft van een cultfilm. Een mens op zoek naar zichzelf, een speurtocht die begint in Engeland, in de tijd van Elizabeth I (travestierol van Crisp), een vervolg heeft in Azi[KA3]e, waar ook de gedaanteverwisseling plaats heeft en via het Victoriaanse Londen eindigt in het heden. Altijd even verzorgd (het Nederlandse duo Ben van Os en Jan Roelfs tekenden voor de aankleding), maar lang niet altijd even boeiend, al zal deze film een bepaald gedeelte van het publiek zeker aanspreken. Scenario van Sally Potter. Camerawerk van Alexei Rodionov.

Tadzio

1991 | Drama

Nederland 1991. Drama van Erwin Olaf en Frans Franciscus. Met o.a. Aad Nederlof, Marie Kooyman, Arjan Ederveen, Tosca Miterink en Jan Harxs.

Een landhuis dient als locatie voor filmopnamen. De al wat oudere hoofdrolspeelster past haar kleding en er worden voorbereidingen voor de opnamen getroffen. Ondertussen zwerft Tadzio, het mongoloïde zoontje van de hoofdrolspeelster, door het huis. De toeschouwer mag uitmaken wat werkelijkheid is en wat droom of fantasie. Een zweverig geheel, op 16mm gedraaid. Regisseur Olaf, van huisuit fotograaf, heeft prachtige beelden gemaakt met behulp van Peter Greenaway's lijfdecorateur Ben van Os.

Prospero's Books

1991 | Experimenteel

Japan/Nederland/Verenigd Koninkrijk/Italië/Frankrijk 1991. Experimenteel van Peter Greenaway. Met o.a. John Gielgud, Michael Clark, Michel Blanc, Erland Josephson en Isabelle Pasco.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

De Zeven hoofdzonden

1990 | Fantasy

Nederland 1990. Fantasy van Frans Weisz. Met o.a. Bart Oomen, Maja van den Broecke, Lou Landré en Neville Tranter.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

Amazing Grace

1990 |

Nederland 1990. Ansuya Blom. Met o.a. Machteld van Buren, René Gluynne en Hanneke Vroegindeweij.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

In de schaduw van de overwinning

1986 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1986. Oorlogsfilm van Ate de Jong. Met o.a. Jeroen Krabbé, Edwin de Vries, Linda van Dyck, Marieke van der Pol en Rijk de Gooyer.

Krabbé, De Vries, Van Dyck, Rijk de Gooyer, daar zijn ze allemaal weer in de zoveelste Hollandse oorlogsfilm. Kunstenaar Krabbé krijgt de leiding over het verzet (en krijgt als stoere verzetsstrijder ook precies die dingen te doen die je in dit soort films van stoere verzetsstrijders mag verwachten), terwijl De Vries zijn grote denkraam heeft gericht op het redden van honderden joden. Heel af en toe spannend, maar meestal dus niet. In de beste momenten is te zien met welk talent Ate de Jong later zoveel geld verdiende in Hollywood (Highway to Hell, Drop Dead Fred).

Mathilde

1985 | Experimenteel, Documentaire

Nederland/België 1985. Experimenteel van Emile Poppe. Met o.a. Berthe Tissen, Alexandre Wajnberg, M. Turazza, Rezy Schumacker en Resy Schumacher.

Een oude man (off-screen stem) vindt een oud archief, wordt erdoor gefascineerd en ontmoet een oude vrouw (Tissen) die hem inwijdt over het leven van een bankier, maecenas en filantroop met een obsessionele hobby: het 'verzamelen van de wereld' voornamelijk via foto's. Ontroerende, sterke 'halflange' debuutfilm, met effecten van een documentaire of van een filmjournal. Scenario van filmtheoreticus en cineast Eric de Kuyper.

A Strange Love Affair

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Eric de Kuyper en Paul Verstraten. Met o.a. Howard Hensel, Karel Scheydt, Pascale Petit, Sep van Kampen en Karl Scheydt.

De derde speelfilm van De Kuyper (hier met co-regisseur Verstraten) over onmogelijke liefdes. Docent Hensel wordt verliefd op leerling Van Kampen en blijkt dezelfde interesse te hebben gehad in diens vader (Scheydt), die nog steeds getrouwd is. Een internationaal opgezette film, die bol staat van beeldcitaten. Prachtig camerawerk van de Fransman Henri Alekan.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ben van Os op televisie komt.

Reageer