Carlo Ponti (1912-2007): cast en productie.
Er zijn 41 films gevonden.

Caro Antonioni...

1994 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1994. Documentaire van Gianni Massironi. Met o.a. Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, Alain Cuny, Alain Robbe-Grillet en Monica Vitti.

Een uitgebreid portret van Antonioni, die algemeen beschouwd wordt als een van de belangrijkste Europese cineasten van zijn generatie. Binnen het tijdsbestek van een uur worden fragmenten getoond uit al zijn films, vanaf GENTE DEL PO (1948) tot en met INDIFICAZIONE DI UNA DONNA (1982). Commentaar wordt vooral gegeven door zijn vriend en medewerker Tonino Guerra, maar tevens door een internationale selectie van acteurs, actrices, schrijvers, fotografen en producenten die ooit met hem hebben samengewerkt. Antonioni zelf wordt aan het woord gelaten via vroeger opgenomen interviews. Zijn eeuwig thema: de onmogelijkheid van mensen om met elkaar te communiceren, wordt via zijn verschillende films geanalyseerd. Een boeiend document, geschreven door Massironi en gemonteerd door Massimiliano Feresia en Massironi. Nieuw materiaal werd geschoten door Emilio Bestetti.

Una giornata particolare

1977 | Drama

Italië​/​​Canada 1977. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Sophia Loren, Marcello Mastroianni, John Vernon, Patrizia Basso en Françoise Berd.

Mei 1938. Rome loopt uit om een glimp op te vangen van Hitler die een officieel bezoek brengt aan Mussolini. Antonietta (Loren) blijft noodgedwongen thuis om zich te wijden aan het huishouden. In de woning tegenover haar is nog iemand thuis, Gabriele (Mastroianni), een wegens homoseksualiteit ontslagen radiospreker. Antonietta weet niets van zijn achtergrond maar wanneer de twee elkaar ontmoeten krijgen ze een groot wederzijds respect. Als een onontkoombare stoorzender klinkt gedurende de ontmoetingen de radio van de conciërge die verslag doet van de bombastische parades. Loren en Mastroianni spelen een prachtig koppel en zorgen samen met de ingetogen regie voor een geweldig mooie film, die op uiterst simpele wijze de waanzin van het fascisme etaleert. Wrang detail: Antonietta's dochter werd gespeeld door Mussolini's kleindochter Alessandra Mussolini, volksvertegenwoordiger voor de extreemrechtse Alleanza Nazionale in 1992.

Ugly, Dirty and Bad

1976 | Drama, Komedie

Italië 1976. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Nino Manfredi, Francesco Anniballi, Maria Bosco, Giselda Castrini en Ettore Garofolo.

In een sloppenwijk van Rome woont een grote familie in een overvol (scooter tussen de stapelbedden) huisje. Patriarch Giacinto (Manfredi) heeft bij het werk een oog verloren, maar het geld dat hij ter compensatie heeft gekregen houdt hij angstvallig voor zichzelf - en voor een aangewaaide maîtresse. Het mooie, zwierige Rome is zo dichtbij, maar deze mistroostige familie kijkt een andere kant op. Scola (Una giornata particolare) laveert tussen komedie en sociale kritiek in dit soms wat nadrukkelijk geconstrueerde drama, dat hem in Cannes de prijs voor beste regie opleverde.

The Cassandra Crossing

1976 | Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1976. Thriller van George P. Cosmatos. Met o.a. Sophia Loren, Burt Lancaster, Ava Gardner, Richard Harris en Martin Sheen.

Onderhoudende rampenfilm over een sneltrein met honderd passagiers aan boord en een door pestbacillen geïnfecteerde terrorist die de hele trein dreigt te besmetten. De autoriteiten staan voor een dilemma: als de trein aankomt op zijn bestemming dreigt er een epidemie die de bevolking kan decimeren, de trein kan ook 'verongelukken' en dan is het aantal slachtoffers beperkt. Nu eens een in Europa gemaakte rampenfilm, uiteraard met de voor het genre gebruikelijke wagonladingen sterren. Daaronder ook Lee Strasberg, beroemd method-acting docent van The Actors Studio, wat aan het spel in de film overigens niet te zien is.

Professione: reporter

1975 | Drama, Experimenteel, Thriller

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1975. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Jack Nicholson, Maria Schneider, Ian Hendry, Jenny Runacre en Ambroise Bia.

Een tv-reporter krijgt door het overlijden van een mede- hotelgast de kans om met diens identiteit een nieuw leven te beginnen. Hij merkt dat de dode wapens geleverd heeft aan de derde wereld en krijgt diens belagers achter zich aan, plus zijn eigen echtgenote en chef. Deze opzettelijk hermetische film die meer vragen oproept dan antwoorden geeft, is vooral een briljante stijloefening met scenes die inmiddels in de filmhistorie zijn bijgezet al lijkt dat soms de voornaamste motivatie voor die scenes geweest te zijn.

Verdict

1974 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van André Cayatte. Met o.a. Sophia Loren, Jean Gabin, Julien Bertheau, Henri Garcin en Muriel Catala.

Een weduwe van een mafioso heeft geprobeerd haar zoon in Frankrijk een keurige opvoeding te geven, maar hij wordt getergd door een wulpse dochter van een leraar, waarop hij haar vermoordt. Als zoon van zijn vader lijkt hij kansloos op het proces en de moeder schakelt oude contacten in om de vrouw van de rechter te ontvoeren en zo de uitspraak te beïnvloeden. Cayattes pleidooi tegen een bevooroordeelde justitie wordt ontkracht door de reeks melodramatische wendingen, maar de confrontatie tussen Loren als verbeten moederdier en Gabin als onverzettelijke rechter, weet toch te boeien. Scenario van de regisseur, Paul Andreota en Pierre Dumayet.

Rappresaglia

1973 | Oorlogsfilm, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1973. Oorlogsfilm van George P. Cosmatos. Met o.a. Richard Burton, Marcello Mastroianni, Leo McKern, Delia Boccardo en John Steiner.

Op 24 maart 1944 executeerden de nazi's 335 Italiaanse burgers in de steengroeve van Ardeatine even buiten Rome omdat een dag eerder 33 Duitse soldaten waren gedood door het Italiaanse verzet. In Rappresaglia speelt Richard Burton de nazi-bevelhebber die Hitlers bevel uitvoert. Marcello Mastroianni verbeeldt een eigenzinnige priester die zich verzet tegen de nazi's en tegen de apathie van de paus. Rappresaglia combineert actie met ijzingwekkend drama, gepresenteerd door twee van 's werelds beste acteurs. Gebaseerd op het boek Death in Rome van scenarist Robert Katz. Regisseur George P. Cosmatos maakte in 1993 opnieuw naam met de robuuste western Tombstone.

Il viaggio

1973 | Drama, Romantiek

Italië 1973. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Richard Burton, Ian Bannen, Annabella Incontrera en Barbara Pilavin.

Een Siciliaanse graaf volgt de testamentaire wens van zijn vader om voor zijn jongere broer de hand te vragen van de vrouw op wie hij zelf verliefd is. Ook als zij weduwe wordt, eist de traditie dat ze alleen blijft. De satirische roman van Pirandello werd een melodramatische film - met onwaarschijnlijke rollen van Burton en Bannen als Italianen - in de laatste film van regisseur De Sica. Scenario van Diego Fabbri, Massimo Franciosa en Luisa Montagnana. Camerawerk van Ennio Guarnieri.

I Sequestrati di Altona

1973 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1973. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Maximilian Schell, Robert Wagner, Françoise Prévost en Roberto Massa.

Een Duitse grootindustrieel heeft keelkanker en wil zich met zijn zoon verzoenen. Zijn schoondochter ontdekt dat een oudere zoon in huis verborgen wordt gehouden, een ex-nazi die een reeks oorlogsmisdaden aan het Russische front beging. Het toneelstuk van Sartre onderging voor deze film zoveel bewerkingen dat van de strekking en het benauwende gevoel van opgeslotenheid niets overbleven. Dit pompeuze melodrama blijkt merkwaardig boeiend, ondanks de zowel voor eigen rollen als voor ensemble-spel fout gekozen sterren. Alleen grimmig goed spel van March en Prevost (als fanatieke dochter) die indruk wekken dat ze hun tekst begrijpen.

Diary Of Forbidden Dreams

1973 | Komedie

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1973. Komedie van Roman Polanski. Met o.a. Sydne Rome, Roman Polanski, Hugh Griffith, Marcello Mastroianni en Romolo Valli.

Een Duitse grootindustrieel heeft keelkanker en wil zich met zijn zoon verzoenen. Zijn schoondochter ontdekt dat een oudere zoon in huis verborgen wordt gehouden, een ex-nazi die een reeks oorlogsmisdaden aan het Russische front beging. Het toneelstuk van Sartre onderging voor deze film zoveel bewerkingen dat van de strekking en het benauwende gevoel van opgeslotenheid niets overbleven. Dit pompeuze melodrama blijkt merkwaardig boeiend, ondanks de zowel voor eigen rollen als voor ensemble-spel fout gekozen sterren. Alleen grimmig goed spel van March en Prevost (als fanatieke dochter) die indruk wekken dat ze hun tekst begrijpen.

La Mortadella

1971 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Frankrijk 1971. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Sophia Loren, William Devane, Gigi Proietti, Beeson Carroll en Susan Sarandon.

Een Italiaanse wil zich bij haar naar New York geëmigreerde verloofde voegen, maar komt niet door de douane vanwege een meegebrachte mortadella-worst. Het incident trekt de aandacht van de media en ondertussen verliest ze haar illusies over zowel het beloofde land als haar aanstaande man, maar ze wil niet terug naar Italië waar het net zo erg is. De bitterheid van de satire wordt geofferd aan de temperamenten van Loren, waardoor andere elementen weinig of oppervlakkige aandacht krijgen.

Zabriskie Point

1970 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1970. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Mark Frechette, Daria Halprin, Rod Taylor, Paul Fix en Bill Garaway.

Rond 1968 in de periode van studentendemonstraties tegen het 'establishment' wordt tijdens een teach-in een politieman gedood door een student. Student Frechette, die weliswaar een revolver getrokken heeft, maar niet heeft geschoten, wordt verdacht en vlucht met een vliegtuigje de woestijn in. Daar ontmoet hij secretaresse Halprin, die met een oude Chevrolet op weg is naar Death Valley. Dit als minder geslaagd beschouwde werk uit het imposante oeuvre van Antonioni biedt een wel erg serieuze en inmiddels gedateerde kijk op de Amerikaanse samenleving. Des te meer valt er te beleven aan de prachtige beelden van Alfio Contini, ondermeer van Zabriskie Point, een van de hoogtepunten in de schitterende woestijn Death Valley. Schrijver-acteur Sam Shepard was een van de vele scenarioschrijvers.

Amanti

1968 | Drama, Experimenteel

Italië 1968. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Marcello Mastroianni, Faye Dunaway, Esmeralda Ruspoli, Enrico Simonetti en Karin Eugh.

Een rijke Amerikaanse die leukemie heeft gaat voor haar laatste vakantie naar Italië waar ze verliefd wordt op een ingenieur, voor wie ze haar ziekte verzwijgt. Als hij achter de waarheid komt, wil ze zelfmoord plegen. Pretentie van de film om méér te zijn dan een smartlap heeft een ridicuul en averechts resultaat. Dunaway lijdt decoratief in stilte tegen de achtergrond van Venetië en Cortina d'Ampezzo totdat haar uitbarstingen van smart even onbeheerst als onoprecht zijn.

Questi fantasmi

1967 | Komedie, Horror

Italië 1967. Komedie van Renato Castellani. Met o.a. Sophia Loren, Vittorio Gassman, Mario Adorf, Margaret Lee en Aldo Giuffrè.

Een berooid jong echtpaar krijgt na veel tegenslag een ruime woning waarvan gezegd wordt dat het er spookt. Het lijkt waar te zijn, maar het spook is in werkelijkheid de aanbidder van de vrouw. Het sterduo biedt weinig soelaas in deze zouteloze filmbewerking van een toneelklucht waarin de vrouw wél overspelig was. In de film blijft ze - omwille van Lorens ster- imago - onberispelijk. De regisseur, Adriano Barraco, Leo Benvenuti, en Piero De Bernardi bewerkten het toneelstuk van Eduardo De Filippo tot scenario. Camerawerk van Tonino Delli Colli.

La vingt-cinquième heure

1967 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Joegoslavië​/​​Italië​/​​Frankrijk 1967. Oorlogsfilm van Henri Verneuil. Met o.a. Anthony Quinn, Virna Lisi, Michael Redgrave, Serge Reggiani en Françoise Rosay.

Een Roemeense boer wordt in 1939 door een gendarme die zijn vrouw begeert, als jood aangegeven. Hij ontsnapt uit het concentratiekamp en wordt vervolgens door een nazi-officier opgemerkt als de perfecte ari[KA3]er. Deze bijna dichterlijk opgezette film naar de succesroman van Virgil Gheorghiu maakt de absurditeit van het origineel niet waar door de te oppervlakkige scenariobewerking (van Verneuil, François Boyer en Wolf Mankowitz) en vooral omdat de man-zonder-identiteit door Quinn wordt gespeeld als Zorba de Griek. Enkele treffende scènes en bijrollen. Camerawerk van Andreas Winding. Gedraaid in Franscope. Ook bekend als THE TWENTY-FIFTH HOUR.

La ragazza e il generale

1967 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1967. Drama van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Umberto Orsini, Virna Lisi, Rod Steiger en Vima Lisi.

Een Roemeense boer wordt in 1939 door een gendarme die zijn vrouw begeert, als jood aangegeven. Hij ontsnapt uit het concentratiekamp en wordt vervolgens door een nazi-officier opgemerkt als de perfecte ari[KA3]er. Deze bijna dichterlijk opgezette film naar de succesroman van Virgil Gheorghiu maakt de absurditeit van het origineel niet waar door de te oppervlakkige scenariobewerking (van Verneuil, François Boyer en Wolf Mankowitz) en vooral omdat de man-zonder-identiteit door Quinn wordt gespeeld als Zorba de Griek. Enkele treffende scènes en bijrollen. Camerawerk van Andreas Winding. Gedraaid in Franscope. Ook bekend als THE TWENTY-FIFTH HOUR.

Horí, má panenko

1967 | Komedie

Tsjechië 1967. Komedie van Milos Forman. Met o.a. Vaclav Stöckel, Jan Vostrcil, Josef Svét en Frantisek Debelka.

Feestje voor pensionaris van de brandweer in klein Tsjechisch stadje, verloopt niet helemaal volgens plan: de prijzen van de loterij worden gestolen en de kandidates voor de Miss Brandweer-schoonheidswedstrijd zijn niet moeders mooisten. Film die op luchtige manier kritiek levert op verval van waarden in een communistische maatschappij werd genomineerd voor Oscar voor beste buitenlandse film. Horí, má panenko, maar ook Lásky jedné plavovlásky (beter bekend als A blonde in love) maakten de weg vrij voor Formans vertrek naar Amerika waar hij oa succes had met One flew over the cuckoo's nest, Hair, Ragtime, Amadeus en The people vs. Larry Flynt.

C'era una volta

1967 | Familiefilm, Fantasy, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1967. Familiefilm van Francesco Rosi. Met o.a. Sophia Loren, Omar Sharif, Dolores del Rio, Georges Wilson en Leslie French.

Ondanks alle aandrang kan de kroonprins van Napels er niet toe komen zich een bruid te kiezen tot hij verliefd wordt op een temperamentvol boerenmeisje dat al haar aristocratische rivalen zal verslaan in een toernooi bordenwassen. Deze voor regisseur Rosi zeer ongewone sprookjesfilm kreeg een stijlvolle aankleding en een fantasierijke uitwerking en Loren was voor de camera's nooit mooier, maar al het talent blijft toch ietwat verspild aan een wel heel simpel verhaaltje. Scenario van Tonino Guerra, Raffacle La Capria, Giuseppe Patroni Griffi en de regisseur. Camerawerk van Pasqualino De Santis. Gefilmd in Franscope.

Blowup

1966 | Thriller, Mysterie, Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1966. Thriller van Michelangelo Antonioni. Met o.a. David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles, John Castle en Jane Birkin.

Een gevierde modefotograaf (Hemmings) maakt wat achteloze kiekjes van een liefdespaar in een park. Bij het uitvergroten blijkt dat hij zonder het te weten ook een duistere zaak heeft geregistreerd. Intrigerende, stijlvolle eerste Engelstalige film van Antonioni toont Swinging London uit de jaren zestig, met de nodige seks, drugs en rock 'n roll (van o.a. The Yardbirds). Antonioni speelt voortdurend met de werkelijkheid, zodat de hoofdpersoon en het publiek op het verkeerde been worden gezet. Gebaseerd op een verhaal van Julio Cortázar. Gouden Palm in Cannes.

Operation Crossbow

1965 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1965. Oorlogsfilm van Michael Anderson. Met o.a. George Peppard, Sophia Loren, Trevor Howard, Tom Courtenay en Anthony Quayle.

In deze degelijke WO II-spionagefilm spreken de Duitsers hun moerstaal, en dat mag in Engelstalige films uit de jaren zestig uitzonderlijk worden genoemd. Het door Richard Imrie geschreven verhaal speelt in 1943. De Britten zenden drie spionnen, 'ingenieurs met een talenknobbel', op pad om een Duitse rakettenfabriek te saboteren. Decors en attributen zijn tot in de puntjes verzorgd, al moet gezegd dat de flakkerende vlammetjes onder de V2-raketten niet echt overtuigen. Maar de acteerprestaties zijn over de hele linie voortreffelijk. Sophia Loren speelt een kort rolletje, maar was destijds zo populair dat ze op de titelrol als eerste wordt genoemd.

Lady L

1965 | Komedie

Italië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1965. Komedie van Peter Ustinov. Met o.a. Sophia Loren, Paul Newman, David Niven, Claude Dauphin en Philippe Noiret.

Loren is Lady Lendale, die aan haar biograaf haar levensgeschiedenis toevertrouwt - van eenvoudig wasmeisje tot lid van de Engelse aristocratie; de prijs die zij daarvoor betaalde was gehuwd te zijn met een ongepassioneerde lord. Een tamme komedie, die rond 1900 speelt in Parijs en Londen. Behalve de regie en een klein rolletje, schreef Ustinov ook nog het scenario naar het boek Romain Gary. Camerawerk van Henri Alekan. Gedraaid in Panavision.

Doctor Zhivago

1965 | Romantisch drama, Historische film, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1965. Romantisch drama van David Lean. Met o.a. Omar Sharif, Julie Christie, Geraldine Chaplin, Rod Steiger en Alec Guinness.

Hoewel de film volle bioscoopzalen trok waren critici bij het uitkomen zeer kritisch over Doctor Zhivago. Regisseur Lean was hierover zo gebelgd dat hij zwoer nooit meer een film te maken. Gelukkig bedacht hij zich later en maakte onder andere nog A Passage to India. Doctor Zhivago was overigens zeker geen slechte film. Sharif speelt de getrouwde dokter-dichter Yuri Zhivago, die ten tijde van de Russische Revolutie verwikkeld raakt in een affaire met Lara (Christie). Drie uur lang weidse Russische landschappen (gefilmd in het Spanje van Franco, waar het zingen van ‘De internationale’ in een van de scènes veel opzien baarde), prachtige ­art-direction en gepast bombastische muziek leverden vijf Oscars op.

Casanova 70

1965 | Komedie, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1965. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Marcello Mastroianni, Virna Lisi, Michèle Mercier, Marisa Mell en Margaret Lee.

Een Navo-officier is impotent, behalve wanneer de amoureuze situatie levensgevaarlijke risico's met zich meebrengt. Hij mint een leeuwentemster in de piste, vrouwen van jaloerse echtgenoten en komt tenslotte voor de rechter op beschuldiging van moord. De spottende omkering van de mythe van de 'latin lover' toont het romantische idool Mastroianni niettemin in een serie pikante situaties, die de film onderhoudend, maar slechts bij vlagen echt leuk maken. Het gedeelte met Ferreri als wantrouwende ega van Mell is een hoogtepunt.

Matrimonio all'italiana

1964 | Komedie, Drama, Romantiek, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Aldo Puglisi, Tecla Scarano en Marilù Tolo.

Vlak na WO II begint de Napolitaan Domenico Soriano (Mastroianni) een relatie met prostituee Filumena Marturano (Loren) die 22 jaar zal duren. In de loop van de tijd heeft Filumena een steeds grotere rol gekregen in het leven en de zakelijke beslommeringen van Domenico. Maar dan kondigt hij aan met een jonge werkneemster te trouwen. Filumena wordt ernstig ziek en heeft als laatste wens 'eerzaam gehuwd' te sterven. Onmiddellijk na de trouwplechtigheid herstelt ze wonderbaarlijk. La Loren kon zich helemaal uitleven in deze klucht, die net als haar andere samenwerkingsverbanden met Mastroianni weer zeer geslaagd was.

Les carabiniers

1963 | Oorlogsfilm, Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1963. Oorlogsfilm van Jean-Luc Godard. Met o.a. Marino Masé, Albert Juross, Geneviève Galéa, Catherine Ribeiro en Gérard Poirot.

Een aantal simpele mannen wordt door de carabinieri opgeroepen voor de oorlog en zwerft moordend en plunderend rond, onderwijl ansichten naar de vrouwen thuis sturend. Na de vrede denken ze als helden beloond te worden, maar ze worden door dezelfde carabinieri gefusilleerd. Deze geabstraheerde en tijdloze verfilming van het anti-oorlogstoneelstuk van Beniamino Joppolo - op de planken geregisseerd door Rossellini, die aan het scenario meeschreef - boeit door zijn kernachtigheid en bizarre humor tijdens de meeste episodes, hoewel de betrekkelijk korte film in andere opzichten nóg puntiger had gekund. Een briljante, quasi-primitieve fotografie van Raoul Coutard.

Le mépris

1963 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1963. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Brigitte Bardot, Jack Palance, Michel Piccoli, Fritz Lang en Linda Veras.

Scenarist Paul (Piccoli) worstelt met een opdracht: voor regisseur Fritz Lang (gespeeld door de regisseur zelf) moet hij de Odyssee bewerken tot een toegankelijk script. De filmproducent (Palance) is opvliegend en veeleisend. En zijn huwelijk met de fraaie Camille (Bardot) zit in een lastige fase. Godard had de beschikking over een ruim budget, wat resulteerde in veel oogverblindende shots. En de scènes met de blote Bardot zijn natuurlijk best oh là là. Maar bovenal is Le mépris een interessante studie over de onmogelijkheid van filmmaken, en de onmogelijkheid van liefde. Naar de roman van Alberto Moravia.

Ieri, oggi, domani

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Tina Pica, Aldo Giuffrè en Armando Trovajoli.

Napels, Milaan en Rome zijn de fraai in beeld gebrachte plaatsen van handeling in dit lichtvoetige drieluik van de Italiaanse regisseur De Sica. Loren is op d'r best in het laatste deel als de Romeinse prostituee Mara die een week van kuisheid betracht na een korte 'relatie' met een verliefde seminariestudent (Ridolfi). Mara's gefrustreerde minnaar Rusconi (Mastroianni) mag hunkerend toekijken bij een inmiddels fameuze striptease (een scène die nog eens dunnetjes werd overgedaan in Altmans Prêt-à-porter, 1994). Ieri, oggi, domani kreeg Oscar voor de Beste Buitenlandse Film.

Le doulos

1962 | Misdaad, Film noir, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1962. Misdaad van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani, Fabienne Dali, Jean Desailly en Monique Hennessy.

Scenarist/regisseur Jean-Pierre Melville wordt wel de godfather van de Nouvelle Vague genoemd - hij zou verantwoordelijk zijn geweest voor de revolutionaire montagestijl van Jean-Luc Godards À bout de souffle - maar zijn eigen films zijn vooral geënt op Amerikaanse film-noirs. Melville was gek op Hollywood en stopte z'n films vol Amerikaanse verwijzingen. In navolging van de noir-klassiekers uit de jaren dertig en veertig, draait Le doulos hoofdzakelijk om de melancholieke sfeer, gevangen in fraai zwart-wit, en is de plot - vol moord, verraad en misverstanden - flink complex.

Cléo de 5 à 7

1962 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van Agnès Varda. Met o.a. Corinne Marchand, Antoine Bourseiller, Michel Legrand, José Luis de Villalonge en Dorothée Blanck.

Ingetogen drama van 'la grand-mère de la nouvelle vague' brengt twee uur uit het leven van de jonge zangeres Cléo (Marchand) in beeld. Terwijl ze wacht op de uitslag van een kankeronderzoek, zwerft ze door de straten van Parijs. Ze bezoekt haar geliefde, die haar eventuele ziekte niet onder ogen wil zien, koopt een hoed, raadpleegt een waarzegster en ontmoet een soldaat met verlof. Cléo de 5 à 7 betekende de doorbraak van Varda. Let op de gastrollen van Jean-Luc Godard, Eddie Constantine en Anna Karina in het zwart-wit slapstickfilmpje dat Cléo weer wat opvrolijkt.

Boccaccio '70

1962 | Komedie, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Federico Fellini, Luchino Visconti, Mario Monicelli en Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Anita Ekberg, Romy Schneider, Peppino De Filippo en Silvio Bagolini.

Film met drie episoden.1. LE TENTAZIONI DEL DOTTOR ANTONIO. Een moraalprediker wordt verontwaardigd over een pikant reclamebord met de tien keer levensgrote Ekberg die in zijn overspannen dromen tot leven komt. Deze eerste film in kleur voor Fellini kondigt in klein bestek de gestileerde fantasie en verbeeldingen van later werk aan. Deze episode duurt 53m. 2. IL LAVORO. De echtgenote van een Romeinse aristocraat die door een callgirl-schandaal in opspraak komt, geeft een impuls aan het huwelijk door zich voortaan ook voor gunsten te laten betalen. De Visconti-sketch is een bitter meesterwerkje en de openbaring van Schneider als volwassen actrice. 3. LA RIFFA. De eigenares van een kermisschiettent wordt door haar broer hoofdprijs van een competitie gemaakt, maar de winnaar is niet degene op wie ze een oogje heeft. Rumoerige volksklucht met temperamentvolle Loren was destijds verrassend, maar werd door haar en De Sica sindsdien te vaak herhaald. De film was oorspronkelijk een vierluik, maar de niet onaardige sketch RENZO E LUCIA van Mario Monicelli over een pasgetrouwde arbeider in Turijn - zonder beroemde ster - werd geknipt. Die wordt soms meevertoond op tv. De oorspronkelijke versie was 190m; de in ons land uitgebrachte film: 165m (de drieluik!), maar de censuur in Duitsland bijvoorbeeld sneed daar nog eens 9m af, zodat de Duitse drieluik slechts 156m is. De producenten voegden het getal 70 aan de titel toe, omdat ze dachten dat de film niet vóór 1970 door de Italiaanse censuur zou komen. Scenario's van Giovanni Arpino, Italo Calvino, Tullio Pinelli, Enzo Flaiano, Suso Cecchi d'Amico en Cesare Zavattini. Camerawerk van Giuseppe Rotunno, Otello Martinelli en A. Nannuzzi.

Une femme est une femme

1961 | Drama, Komedie, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Anna Karina, Jean-Claude Brialy, Jean-Paul Belmondo, Nicole Paquin en Marie Dubois.

Une femme est une femme is de derde speelfilm van Godard, na zijn thriller À bout de souffle en de spionagefilm Le petit soldat. In zijn wittebroodsweken – hij trouwde in 1961 met Anna Karina – maakte hij zijn enige vrolijke film, een muzikale komedie waarin z’n echtgenote de dartele Angela speelt die dolgraag een kind wil. Haar vriend Émile (Brialy) wil pas kinderen als ze ­getrouwd zijn. Dus stapt ze naar vriend Alfred (Belmondo), om Émile voor een fait accompli te stellen. Zo begint een serie van vindingrijke misverstanden en innemende ruzietjes. Godards meest toegankelijke werk.

Léon Morin, prêtre

1961 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1961. Oorlogsfilm van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Emmanuelle Riva, Nicole Mirel, Irène Tunc en Gisèle Grimm.

WO II, een Frans Alpendorp. Barny, de atheïstische weduwe van een gesneuvelde joodse communist en moeder van een dochtertje, gaat uit machteloze rebellie een existentieel twistgesprek aan met de onorthodoxe priester Léon. Gaandeweg krijgt hun gedachtespel een andere lading. Ten diepste roerende adaptatie van Béatrix Becks roman is, naast de noirklassiekers Le samouraï en Le cercle rouge, Melvilles meesterstuk. Op een prachtpartituur van filosofisch-literaire dialogen intens gespeeld, door de maître op de millimeter en de seconde exact geënsceneerd. Riva is een betovering en de slotscène van een verscheurende onafwendbaarheid.

Lola

1961 | Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1961. Romantiek van Jacques Demy. Met o.a. Anouk Aimée, Marc Michel, Elina Labourdette, Jacques Harden en Margo Lion.

De toevalspoëzie regeert in dit cinemirakel dat, ongelooflijk maar waar, de debuutregie was van Demy (1931-1990). Cécile, alleenstaande moeder van een zevenjarig jongetje, werkt als animeermeisje Lola. Mannen stappen haar leven binnen, en er ook weer uit. Diverse vrouwenfiguren lijken Cécile/Lola in verschillende levensfases te verpersoonlijken. Raoul Coutard fotografeerde de jongensdroom Aimée in een tijdloos Nantes; met hun zwart-witte cinematover vervolmaken de havenstadbeelden de superieur speelse regie. Demy droeg zijn sprookje op aan meester Max Ophüls. Restauratie 2012 op basis van een teruggevonden BFI-kopie.

La ciociara

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Jean-Paul Belmondo, Eleonora Brown, Raf Vallone en Renato Salvatori.

Winkelierster Cesira (Loren) vlucht voor de bombardementen in Rome met haar dertienjarige dochter Rosetta (Brown) naar haar geboortedorp. Moeder en dochter worden beiden verliefd op de onderwijzer Michele Di Libero (Belmondo) die door de Duitsers wordt gefusilleerd. Tijdens hun terugtocht te voet naar Rome, worden beiden verkracht in een kerk door Marokkaanse soldaten. De eerste film na vijf jaar van De Sica was een teleurstelling, ook door de onevenwichtige scenariobewerking naar de roman van Alberto Moravia. Loren bewees zich in een overrompelende moederrol als een groot actrice (wat ze sindsdien te zelden zou doen) en dat maakt de film toch tot een aangrijpende ervaring. Loren ontving voor haar indrukwekkende spel de Oscar als Beste Actrice. In de eerste opzet zou zij overigens de dochter spelen en Anna Magnani de moeder.

Ulisse

1954 | Avonturenfilm, Actiefilm

Italië 1954. Avonturenfilm van Mario Camerini en Mario Bava. Met o.a. Kirk Douglas, Silvana Mangano, Anthony Quinn, Rossana Podestà en Jacques Dumesnil.

Oorspronkelijk in 3D gedraaide Homerus-adaptatie in Technicolor is een van de eerste fors gebudgetteerde Italiaanse peplums (zwaard-en-sandalenfilms) in de jaren vijftig. Ulisse vertelt, grotendeels in flashback en met panache, over de wederwaardigheden van Ithaka's koning Odysseus, nadat hij met een list de stad Troje heeft ingenomen. Fantastische creaturen (zoals de Cycloop) en spektakel op het niveau van de kleurrijke Vittorio Cottafavi-peplums. Niet op de titelrol vermeld staat co-regisseur Mario Bava (1914-1980), zelf meester-cameraman, speciale-effectentovenaar en maker van barokke horrorfilms. Mangano speelt zowel Odysseus' echtgenote Penelope als zijn verleidster Circe.

Miseria e nobiltà

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Mario Mattoli. Met o.a. Totò, Enzo Turco, Sophia Loren, Dolores Palumbo en Carlo Croccolo.

Een markies die verliefd is op een danseres vraagt aan twee gezinnen die een armelijke woning in Napels delen om voor zijn familie door te gaan, zodat hij toestemming van zijn rijke aanstaande schoonvader krijgt om te trouwen en zijn eigen ouders kan omzeilen. Deze 19de-eeuwse theaterklucht kreeg een curieuze filmvorm die begint en eindigt in een schouwburg en daardoor overkomt als een toneelreportage-van-binnenuit. Een schitterend groteske rol van Totò als de pauper die voor edelman speelt, al gaat zijn gestoei met dialecten voor niet-Italiaans publiek verloren.

La strada

1954 | Drama

Italië 1954. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Anthony Quinn, Giulietta Masina, Richard Basehart, Aldo Silvani en Marcella Rovere.

Wellicht Fellini's ontroerendste film, over de jonge Gelsomina (Masina, de echtgenote van de regisseur) die door de knorrige boeienkoning Zampano (Quinn) van haar familie wordt gekocht om hem te assisteren bij zijn act. Haar opgeruimde gemoed maakt het zware zwervende bestaan nog enigszins draaglijk. En dan valt haar oog op een leuke acrobaat. Masina draagt de film met haar meisjesachtige onschuld, maar Quinn imponeert zeker ook als gevoelige bruut. Overgangsfilm tussen Fellini's eerdere neorealistische en zijn latere surreële werk. Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

La donna del fiume

1954 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Mario Soldati. Met o.a. Sophia Loren, Gérard Oury, Rik Battaglia, Lise Bourdin en Enrico Olivieri.

Een meisje wordt verleid door een smokkelaar en geeft hem aan bij de politie, ondanks het feit dat ze een kind van hem verwacht. Als hij later uit de gevangenis wordt ontslagen, is het zoontje plotseling verdwenen. Lorens eerste grote sterrol kreeg achter de camera`s medewerking van velen die later een eigen reputatie zouden verwerven (Pasolini schreef de dialoog). Een aanvankelijk sfeervol, broeierig melodrama ontspoort tegen het einde met veel louterende droefenis die de ster nog niet overtuigend weet te acteren.

La Romana

1954 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. Raymond Pellegrin, Xenia Valderi, Gino Buzzanca, Gina Lollobrigida en Franco Fabrizi.

Een in de liefde teleurgesteld volksmeisje probeert maatschappelijk hogerop te komen, maar vervalt tot prostitutie. Na een nieuwe liefde voor een politiek bewuste arbeider komt ze weer alleen te staan en moet voor haar aanstaand kind zorgen. Hoewel Moravia zelf de beroemde roman tot scenario bewerkte, ontbreken bijna alle nuances van het boek, ook omdat Lollobrigida haar rol alleen decoratief invult. Destijds was dat spectaculair genoeg om haar internationale sterstatus te bevestigen.

L'oro di Napoli

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Silvana Mangano, Sophia Loren, Vittorio De Sica, Peppino De Filippo en Paolo Stoppa.

Dit vierluik met Napolitaanse volkshumor kwam als een verrassing voor wie De Sica alleen als neo-realistisch regisseur kende, maar zowel als vooroorlogse acteur als in zijn eerste eigen films tijdens de oorlog was het genre hem zeer vertrouwd. (Na 1960 zou zijn aanpak ontaarden in clichématige export- folklore). De producenten coupeerden voor de première twee ernstiger episodes, maar het deel met Mangano als uitgehuwelijkte prostituée heeft niet alleen komische maar ook gevoelige, rake momenten. De rol van Loren als de alom begeerde vrouw van een pizzabakker was de eerste waarin ze echt de aandacht trok.

Dov'é la libertà

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Roberto Rossellini. Met o.a. Totò, Vera Molnar, Leopoldo Trieste, Franca Faldini en Eugenio Orlandi.

De ongelukkige Salvatore (Totò) wordt vreselijk jaloers, wanneer een man zijn vrouw het hof begint te maken, en tenslotte vermoordt hij hem. Hij eindigt voor enige tijd in de gevangenis, maar als hij vrijkomt ontdekt hij dat zijn vrouw hem werkelijk in de steek heeft gelaten. Hoofdrolspeler Totò, die furore maakte als komiek en in eigen land gezien wordt als een van de grootste entertainers aller tijden, maakt zijn dramatische rol geloofwaardig, ook al zet hij dus niet zijn gebruikelijke stereotiepe personage neer. Goed geregisseerd door Roberto Rossellini (Roma città aperta), hoewel niet zijn meest gedenkwaardige film, noch zijn beste. Sommige scènes werden overigens helemaal niet door hem gedraaid, maar door collega's Mario Monicelli, Lucio Fulci en Federico Fellini.