Roberto De Francesco: regie, cast, scenario, productie en camera.
Er zijn 13 films gevonden.

Miele

2013 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 2013. Drama van Valeria Golino. Met o.a. Jasmine Trinca, Carlo Cecchi, Libero De Rienzo, Iaia Forte en Roberto De Francesco.

Als een ideologisch gemotiveerde doodsengel reist Irene - werknaam Miele (Honing) - door Italië om doodzieke mensen te helpen een eind aan hun leven te maken. Problemen ontstaan wanneer haar laatste klant lichamelijk gezond blijkt. De opzet van dit verhaal over het morele moeras van de doe-het-zelf-euthanasie is veelbelovend, maar de film verliest helaas snel vaart. En de prikkelende morele dilemma's die de bestaansreden voor de film zijn, worden te gemakkelijk losgelaten. Regiedebuut van actrice Valeria Golino (bekend uit onder andere Rain Man en Caos calmo).

Un posto al mondo

2000 |

Italië 2000. Mario Martone en Jacopo Quadri.

Als een ideologisch gemotiveerde doodsengel reist Irene - werknaam Miele (Honing) - door Italië om doodzieke mensen te helpen een eind aan hun leven te maken. Problemen ontstaan wanneer haar laatste klant lichamelijk gezond blijkt. De opzet van dit verhaal over het morele moeras van de doe-het-zelf-euthanasie is veelbelovend, maar de film verliest helaas snel vaart. En de prikkelende morele dilemma's die de bestaansreden voor de film zijn, worden te gemakkelijk losgelaten. Regiedebuut van actrice Valeria Golino (bekend uit onder andere Rain Man en Caos calmo).

Pugni nell'Aria

1999 |

Italië 1999. Roberto De Francesco. Met o.a. Totï Onnis, Roberto De Francesco en Jacqueline Lustig.

Als een ideologisch gemotiveerde doodsengel reist Irene - werknaam Miele (Honing) - door Italië om doodzieke mensen te helpen een eind aan hun leven te maken. Problemen ontstaan wanneer haar laatste klant lichamelijk gezond blijkt. De opzet van dit verhaal over het morele moeras van de doe-het-zelf-euthanasie is veelbelovend, maar de film verliest helaas snel vaart. En de prikkelende morele dilemma's die de bestaansreden voor de film zijn, worden te gemakkelijk losgelaten. Regiedebuut van actrice Valeria Golino (bekend uit onder andere Rain Man en Caos calmo).

Teatro di guerra

1998 | Drama, Historische film

Italië 1998. Drama van Mario Martone. Met o.a. Andrea Renzi, Anna Bonaiuto, Laia Forte, Roberto De Francesco en Marco Baliani.

Als een ideologisch gemotiveerde doodsengel reist Irene - werknaam Miele (Honing) - door Italië om doodzieke mensen te helpen een eind aan hun leven te maken. Problemen ontstaan wanneer haar laatste klant lichamelijk gezond blijkt. De opzet van dit verhaal over het morele moeras van de doe-het-zelf-euthanasie is veelbelovend, maar de film verliest helaas snel vaart. En de prikkelende morele dilemma's die de bestaansreden voor de film zijn, worden te gemakkelijk losgelaten. Regiedebuut van actrice Valeria Golino (bekend uit onder andere Rain Man en Caos calmo).

La parola amore esiste

1998 | Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1998. Romantiek van Mimmo Calopresti. Met o.a. Fabrizio Bentivoglio, Marina Confalone, Emanuela Macchniz, Giovanna Giuliani en Mimmo Calopresti.

Als een ideologisch gemotiveerde doodsengel reist Irene - werknaam Miele (Honing) - door Italië om doodzieke mensen te helpen een eind aan hun leven te maken. Problemen ontstaan wanneer haar laatste klant lichamelijk gezond blijkt. De opzet van dit verhaal over het morele moeras van de doe-het-zelf-euthanasie is veelbelovend, maar de film verliest helaas snel vaart. En de prikkelende morele dilemma's die de bestaansreden voor de film zijn, worden te gemakkelijk losgelaten. Regiedebuut van actrice Valeria Golino (bekend uit onder andere Rain Man en Caos calmo).

Cinque giorni di tempesta

1997 | Komedie, Drama

Italië 1997. Komedie van Francesco Calogero. Met o.a. Roberto De Francesco, Massimo Reale, Amanda Sandrelli, Karin Prioa en Chiara Caselli.

De aanstaande dienstplichtige Giovanni ontmoet in het verre Bolzano de eenzame, want net door haar vriend in de steek gelaten Loredana, die hij kort daarna weer uit het oog verliest. In Bolzano heeft Giovanni verder weinig meer te zoeken; de kazerne mag hij nog niet in omdat hij vijf dagen te vroeg arriveerde. Wat let hem dus om Loredana op te sporen. Het is het begin van een lange reis dwars door Italië met tragikomische ontmoetingen met vrienden en vriendinnen uit het verleden. Naast een meeslepend verhaal biedt de film een reeks metaforen die - zo meldde een enthousiaste Italiaanse criticus - een verrassend beeld geven van de desolaatheid van de Italiaanse jeugd. Eerder werk van Calogero werd vertoond op het Rotterdamse Filmfestival.

La seconda volta

1996 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1996. Drama van Mimmo Calopresti. Met o.a. Nanni Moretti, Valeria Milillo, Roberto De Francesco, Marina Confalone en Simona Caramelli.

Alberto Sajevo (Moretti), professor in Turijn, ontmoet per toeval Lisa Venturi (Bruni-Tedeschi), de vrouw die twaalf jaar ervoor gepoogd had hem te doden. Hij herkent haar onmiddellijk, zij niet. Zij wil haar verleden als terroriste vergeten en doet zich voor als administratief medewerkster op een kantoor. Hij is echter vastbesloten uit te zoeken waarom ze juist op hem een aanslag pleegde. Hij probeert haar als een onbekende het hof te maken, waarop zij pretendeert het te geloven, maar als Alberto de waarheid boven tafel brengt, geeft ze haar halve vrijheid op en trekt zij zich terug in haar cel. Ze bevindt zich in een eindeloos conflict en zucht onder de zware last van haar jeugdzonden, waarvan zij toen de consequenties niet kon overzien. Alberto koestert nog immer een wrok en begrijpt niet waarom de beweging van toen zo kon dwalen. Toch is er tussen beiden een band ontstaan en heeft bij hen een verandering teweeg gebracht die ze niet goed kunnen verklaren, maar waardoor ze zich verplicht voelen met elkaar te blijven communiceren. Het scenario van Calopresti, Heidrun Schleef en Franceso Bruni is intelligent, geloofwaardig en weigert een gemakkelijke oplossing te kiezen. Het spel is behoorlijk goed en Calopresti's regiedebuut is lovenswaardig. Wie plaats en tijd van deze Italiaanse turbulente tijden uit de jaren 1970 niet kent, begrijpt van de film heel weinig en heeft de neiging hem vaag te vinden en meent dat de film met twee sterren minder gewaardeerd had moeten worden. Het camerawerk van Alessandro Pesci is dik in orde - daarover zijn alle partijen het eens.

Hotel Paura

1996 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1996. Drama van Renato De Maria. Met o.a. Sergio Castellitto, Iaia Forte, Isabella Ferrari, Roberto De Francesco en Francesco Paolantoni.

'Op het eerste gezicht,' zei debuterend regisseur De Maria over deze film, 'is dit het verhaal van een man en zijn weg van de top van de maatschappelijke ladder naar beneden. Het ziet er uit alsof dat een helletocht is, maar dat is niet zo: het is een tocht als alle andere ­ een tocht die leidt tot inzicht en zelfkennis.' De veertigjarige Carlo (Castellitto) leeft de droom van iedere burgerman. Vrouw en kind, goede baan en zopas verhuisd naar een luxe appartement. Dan wordt hij ontslagen, kan de afbetaling op zijn nieuwe huis niet terugkrijgen (=per direct straatarm), en blijkt hij niet in staat een nieuwe baan te vinden. De weg naar beneden is ingezet. Eenmaal op de bodem ontmoet hij de intrigerende Lucia (Ferrari). Zij neemt hem mee naar een ondergrondse gemeenschap van daklozen die leven in Hotel Paura (lett.: Hotel Afgrond).

Il verificatore

1995 | Drama, Thriller

Italië 1995. Drama van Stefano Incerti. Met o.a. Renato Carpentieri, Elodie Treccani, Roberto De Francesco en Antonino Iurio.

'Op het eerste gezicht,' zei debuterend regisseur De Maria over deze film, 'is dit het verhaal van een man en zijn weg van de top van de maatschappelijke ladder naar beneden. Het ziet er uit alsof dat een helletocht is, maar dat is niet zo: het is een tocht als alle andere ­ een tocht die leidt tot inzicht en zelfkennis.' De veertigjarige Carlo (Castellitto) leeft de droom van iedere burgerman. Vrouw en kind, goede baan en zopas verhuisd naar een luxe appartement. Dan wordt hij ontslagen, kan de afbetaling op zijn nieuwe huis niet terugkrijgen (=per direct straatarm), en blijkt hij niet in staat een nieuwe baan te vinden. De weg naar beneden is ingezet. Eenmaal op de bodem ontmoet hij de intrigerende Lucia (Ferrari). Zij neemt hem mee naar een ondergrondse gemeenschap van daklozen die leven in Hotel Paura (lett.: Hotel Afgrond).

Piccoli orrori

1994 | Experimenteel

Italië 1994. Experimenteel van Tonino De Bernardi. Met o.a. Anna Bonaiuto, Iaia Forte, Roberto De Francesco en Enrica Brizzi.

'Op het eerste gezicht,' zei debuterend regisseur De Maria over deze film, 'is dit het verhaal van een man en zijn weg van de top van de maatschappelijke ladder naar beneden. Het ziet er uit alsof dat een helletocht is, maar dat is niet zo: het is een tocht als alle andere ­ een tocht die leidt tot inzicht en zelfkennis.' De veertigjarige Carlo (Castellitto) leeft de droom van iedere burgerman. Vrouw en kind, goede baan en zopas verhuisd naar een luxe appartement. Dan wordt hij ontslagen, kan de afbetaling op zijn nieuwe huis niet terugkrijgen (=per direct straatarm), en blijkt hij niet in staat een nieuwe baan te vinden. De weg naar beneden is ingezet. Eenmaal op de bodem ontmoet hij de intrigerende Lucia (Ferrari). Zij neemt hem mee naar een ondergrondse gemeenschap van daklozen die leven in Hotel Paura (lett.: Hotel Afgrond).

Nulla ci può fermare

1992 | Mysterie, Komedie

Italië 1992. Mysterie van Antonio Luigi Grimaldi. Met o.a. Maurizio Donadoni, Roberto De Francesco, Margaret Mazzantini, Margherita Buy en Remo Remotti.

Mysterieuze jonge vrouw huurt twee detectives in om haar te beschermen tegen een maniak die haar achtervolgt. Vreemde gebeurtenissen stapelen zich op. De speurneuzen ontdekken dat de vrouw helemaal niet wordt achternagezeten. Haar motief wordt pas duidelijk in de verrassende ontknoping. Sympathieke spelers behoeden de film voor middelmatigheid.

Lettera da Parigi

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Ugo Fabrizio Giordani. Met o.a. Roberto De Francesco, Lucrezia Lanta Della Rovere, Irene Papas, Felice Andreasi en Stefano Dionisi.

Een meisje (Lanta Della Rovere) van Italiaans-Franse afkomst komt naar Rome om voor sopraan te studeren. Ze krijgt een verhouding met de niet-gemotiveerde student, De Francesco. Ze krijgen een kind, maar Lanta Della Rovere is teleurgesteld door het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van haar vriend. Als ze een contract bij de Parijse Opera krijgt, verlaat ze De Francesco en de baby. Tijdens haar vierjarige afwezigheid stopt de jonge vader met zijn studie, neemt een slechtbetaald baantje en steekt al zijn energie in het vaderschap. Hij geeft het kind vooral veel aandacht omdat hij dat nooit van zijn eigen vader kreeg. Rovere keert terug om haar zoon te claimen, maar ziet dan dat De Francesco echt wat van het familieleven heeft gemaakt. Een te gecompliceerd drama voor het grote publiek. De cast is goed en de regie bekwaam. Ook bekend als LETTER FROM PARIS.

Ladri di futuro

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Enzo De Caro. Met o.a. Roberto De Francesco, Ninni Bruschetta, Pietro De Vico, Angelo Orlando en Iaia Forte.

Met zijn scènes uit het dagelijks leven laat regisseur De Caro zien hoezeer hij wordt geobsedeerd door de voortsnellende tijd. Dagen en nachten rijgen zich aaneen en we zijn getuige van het doen en laten van de bewoners van een flatgebouw. Twee acteurs filosoferen over de mogelijkheden van een snel bestaan. Een oude professor maakt zich zorgen over de milieuvervuiling. Vier mannen doen niets anders dan kaartspelen, al kankerend op de regering. Een gepensioneerde man denkt aan zelfmoord, tot hij verliefd wordt op een stem aan de telefoon. Een arme fotograaf wil trouwen met een meisje dat hem niet ziet zitten. In deze merkwaardige film zitten momenten van wonderlijke spanning, snelle grappen, aardige maar ook zouteloze dialogen, en veel verwijzingen naar herkenbare situaties.