Mark Suozzo: muziek.
Er zijn 8 films gevonden.

Damsels in Distress

2011 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 2011. Komedie van Whit Stillman. Met o.a. Greta Gerwig, Carrie MacLemore, Megalyn Echikunwoke, Analeigh Tipton en Adam Brody.

Indiekomedie speelt zich af op een universiteitsterrein, met op de voorgrond een drietal studentes met missiedrang onder leiding van ingetogen Violet (Gerwig). Ze runnen een zelfmoordpreventiecentrum en hebben als doel het verheffen van medestudentes. Hoofdproject is nieuwkomeling Lily (Analeigh Tipton), waarbij de jonge mannen op de campus figureren als ballerig danwel klungelig klankbord. Aanrader vanwege natuurtalent Gerwig en haar ongekende timing waarbij alles net een fractie later, langzamer of anders gebeurt dan verwacht. In 2017 verraste ze met haar gelauwerde regie- en scenariodebuut Lady Bird.

The Nanny Diaries

2007 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 2007. Komedie van Shari Springer Berman en Robert Pulcini. Met o.a. Scarlett Johansson, Laura Linney, Nicholas Art, Paul Giamatti en Alicia Keys.

The Nanny Diaries, waarin Emma McLaughlin en Nicola Kraus hun ervaringen als nannies van rijke New Yorkse gezinnen in de vorm van een satirische roman goten was een groot succes, maar kreeg een wat tamme verfilming. Studente Annie (een donkerharige Scarlett Johansson) wordt per abuis de oppas van een jochie wiens ouders of met werk, of overspel, of dure spulletjes bezig zijn. Via haar ogen krijgen we een inkijkje in de wereld van de upperclass van Manhattan. De toon had grimmiger gemogen, maar de hoofdrolspelers zijn prima.

The Notorious Bettie Page

2005 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 2005. Biografie van Mary Harron en Guinevere Turner. Met o.a. Gretchen Mol, Chris Bauer, Jared Harris, David Strathairn en Sarah Paulson.

In de o zo propere jaren vijftig zorgde Bettie Page voor menige rode koon. Niet alleen was ze een van de meest populaire pin-ups, bovendien liet ze zich fotograferen in kinky, sm-achtige poses. Zeer tot ongenoegen van fatsoensrakkers in de Amerikaanse senaat, die haar een gevaar voor de jeugd vonden. Regisseuse Harron (American Psycho, 2002) portretteert Page (Mol) als een goedgemutste jongedame, niet bepaald een slachtoffer van de pornoindustrie, eerder iemand die haar lot ferm in eigen handen neemt en die zich hoegenaamd niet schaamt voor haar naaktheid 'want Adam en Eva waren toch ook naakt'?

American Splendor

2003 | Komedie, Drama, Biografie

Verenigde Staten 2003. Komedie van Shari Springer Berman en Robert Pulcini. Met o.a. Paul Giamatti, Harvey Pekar, Hope Davis, James Urbaniak en Judah Friedlander.

In het rijtje stripheldenverfilmingen is American Splendor een vreemde eend in de bijt. De strip gaat niet over aartsschurken of superkrachten, maar over de ware belevenissen en observaties van Harvey Pekar, een eenzame, misantropische vent met een lullig kantoorbaantje, getekend door underground tekenaar Robert Crumb. Het is onwaarschijnlijk knap hoe de regisseurs van deze film met behulp van cartoons, documentair beeldmateriaal en (uitstekende) acteurs de sfeer troffen van de man en zijn werk, en ook nog een pakkende film maakten. Vooral Giamatti speelt een geweldige Pekar, het uitstekende script werd beloond met een Oscar.

The Last Days of Disco

1998 | Komedie, Muziek, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1998. Komedie van Whit Stillman. Met o.a. Kate Beckinsale, Chloë Sevigny, Chris Eigeman, Matt Keeslar en Mackenzie Astin.

The Last Days of Disco past in de hedendaagse retro-trend. Waar Todd Haynes de periode van de Glam Rock evoceert in zijn campy Velvet Goldmine (zie aldaar), keert Stillman in zijn meer traditionele, nostalgische film terug naar het begin van de jaren tachtig. In de laatste maanden van het discotijdperk wordt een populaire dansclub het centrum van het nachtleven voor een groep jongeren die net in Manhattan zijn gearriveerd. Ze zijn pas afgestudeerd en proberen een weg te vinden in hun soms verwarrende levens. De knappe, ietwat gereserveerde Alice (Chloe Sevigny) en de extraverte, oogverblindende Charlotte (Kate Beckinsale) leven van een mager salaris van een uitgeverij en zijn gedwongen hun overvolle appartement te delen met Holly. In de dansclub ontmoeten ze Jimmy, die mensen werft voor de disco, en de knappe advocaat Tom, beiden voormalige universiteitsvrienden van Des, mede-eigenaar van de club. Na Metropolitan en Barcelona, films over het tijdperk waarin het sociale leven nog in groepsverband operereerde, is The Last Days of Disco de laatste film in Stillmans drie 'komedies van het nachtleven'. Zijn films worden bevolkt door enigszinse besmuikte jongelui die nochtans grappige en intelligente gesprekken voeren. Veelgeprezen in deze film zijn de cast (allemaal jonge en rijzende acteurs en actrices), de art-direction, de kostuums en de fabuleuze soundtrack (29 klassieke discostampers), wat allemaal bijdraagt aan de weelderige verbeelding van het tijdperk.

Nick and Jane

1996 | Romantiek, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1996. Romantiek van Richard Mauro en Rich Mauro. Met o.a. James McCaffrey, Gedde Watanabe, David Johansen, Clinton Leupp en John Dossett.

Lievige, doch vergezochte romantische komedie van debutant Mauro. Taxichauffeur Nick (McCaffrey) wordt per ongeluk versleten voor de fiancée van Jane (Wheeler-Nicholson), een zwaar overwerkte yuppie. Dit misverstand neemt steeds grotere vormen aan, hetgeen zorgt voor komische situaties. Oplettende kijkers zullen Wheeler-Nicholson herkennen uit de hilarische komedie Denise calls up. (JvB/VPRO Gids)

Barcelona

1994 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1994. Komedie van Whit Stillman. Met o.a. Taylor Nichols, Chris Eigeman, Tushka Bergen, Mira Sorvino en Pep Munne.

Nichols wordt door zijn Amerikaanse firma als verkoper naar Barcelona gestuurd, waar hij het lastig krijgt in zijn liefdesleven en in zijn professionele leven. Als klap op de vuurpijl moet hij er zijn neef Eigeman opvangen, een luitenant van de Amerikaanse marine. De twee viriele Amerikanen snoeven tegen elkaar en trachten al grappend Spaanse meiden te versieren. Tot Nichols hals over kop verliefd wordt op de knappe vertaalster Bergen, die net als hij verslingerd is aan discomuziek van rond 1975. Op de achtergrond van de romance tussen Bergen en Nichols spelen politieke spanningen (het verhaal speelt rond 1980, toen in Spanje anti-Amerikaanse gevoelens heersten) en een toenemende wrijving tussen de twee neven. Nichols en Eigeman, beiden afkomstig uit Stillman's debuutfilm METROPOLITAN, nemen het met geestdrift tegen elkaar op. Hoewel iets te sketchmatig toch vaak pakkend en geestig. Gedraaid met Dolby-geluid.

Metropolitan

1990 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1990. Komedie van Whit Stillman. Met o.a. Chris Eigeman, Edward Clements, Carolyn Farina, Taylor Nichols en Elizabeth Thompson.

In Manhattan komt een groepje studenten van goede komaf regelmatig bijeen om te praten over levens- en liefdesproblemen, eergevoel en de verloedering van hun klasse. Tom (Clements) is een nieuweling in de groep. Leider Nick (Eigeman) ontvangt hem met open armen, want er zijn al te weinig mannelijke leden. Maar Tom heeft een andere sociale achtergrond, en zijn integratie in de groep verloopt niet erg vlot. Interessante onafhankelijke productie van debuterend regisseur Stillman, die ook het intelligente, Oscargenomineerde scenario schreef. De goed spelende jonge cast laat haarfijn de onzekerheid van de arrogante personages zien.