Irene von Alberti (1963): regie, scenario en productie.
Er zijn 4 films gevonden.

Der traumhafte Weg

2016 | Romantisch drama

Duitsland 2016. Romantisch drama van Angela Schanelec. Met o.a. Miriam Jakob, Thorbjörn Björnsson, Maren Eggert, Phil Hayes en Anaïa Zapp.

In Griekenland 1984 vieren Theres (Jakob) en Kenneth (Björnsson) het leven. Even later blijkt Theres' moeder ernstig ziek en vertrekt hij naar Berlijn. Alles verandert. Dertig jaar later komt het huwelijk tussen een actrice (Eggert) en antropoloog (Hayes) ten einde. Filmmaakster Schanelec is gefascineerd door gebaren, alledaagse rituelen en objecten: thema’s die ze in visueel strak georganiseerde schema’s aan elkaar verbindt om misschien iets te zeggen over het repetitieve van het menselijk bestaan. Fascinerend, eigenzinnig drama voor geduldige kijkers werd bekroond door de Duitse pers.

Tangerine

2008 | Drama

Duitsland​/​​Marokko 2008. Drama van Irene von Alberti. Met o.a. Sabrina Ouazani, Nora von Waldstätten, Alexander Scheer en Naima Bouzid.

Tom en Pia zijn Duitse rockmuzikanten die, in de traditie van de Stones, exotische inspiratie zoeken in het Marokkaanse Tanger. Daar raken ze in de ban van de mooie Amira, een danseres die door haar ouders uit huis is gezet omdat ze weigert te trouwen en nu bij een stel prostituees inwoont. Er ontstaat een ingewikkelde driehoeksverhouding - gefilmd vanuit afwisselende perspectieven, wat de cultuurclash en manipulaties helder blootlegt. Voormalig documentairemaakster Von Alberti woonde zelf jarenlang in Tanger, wat haar speelfilmdebuut authenticiteit verleent.

Otomo

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Frieder Schlaich. Met o.a. Eva Mattes, Barnaby Metschurat, Hanno Friedrich, Sigrid Burkholder en Lara Kugler.

Tom en Pia zijn Duitse rockmuzikanten die, in de traditie van de Stones, exotische inspiratie zoeken in het Marokkaanse Tanger. Daar raken ze in de ban van de mooie Amira, een danseres die door haar ouders uit huis is gezet omdat ze weigert te trouwen en nu bij een stel prostituees inwoont. Er ontstaat een ingewikkelde driehoeksverhouding - gefilmd vanuit afwisselende perspectieven, wat de cultuurclash en manipulaties helder blootlegt. Voormalig documentairemaakster Von Alberti woonde zelf jarenlang in Tanger, wat haar speelfilmdebuut authenticiteit verleent.

Paul Bowles - Halbmond

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Frieder Schlaich, Irene von Albert en Irene von Alberti. Met o.a. Samir Cuesmi, Idir, Sondos Belhassen, Veronica Quilligan en Sam Cox.

In 1995 behoorde de 90-jarige Peter Bowles tot de cult- schrijvers uit het rijtje van Jack Kerouac tot William S. Burroughs, die allen een tijd in Tanger doorbrachten. Zijn roman [KL]The Sheltering Sky[KLE] werd in 1990 door Bernardo Bertolucci verfilmd en Bowles speelde daarin het rolletje van de geheimzinnige man. Twee jonge Duitse cineasten vroegen hem of zij een drietal verhalen mochten verfilmen. Bowles was enthousiast en verleende zijn medewerking als de verhaalstem, die de stukken aaneenrijgt (vergelijkbaar met voornoemde rol in de film van Bertolucci). Achteraf blijkt Bowles nog gelukkiger over deze film te zijn dan het werk van de Italiaanse meester. De eerste en de laatste episoden werden geregisseerd door Schlaich; de eerste vertelling gaat over twee onafscheidelijke jonge vrienden, waarvan de een verslaafd is aan de kif en de ander aan de alcohol. Hun vriendschap wordt zwaar op de proef gesteld als ze verliefd worden op dezelfde vrouw. In het tweede verhaal, dat geregisseerd is door Von Albert vliegt een pas getrouwd stel dat hun huwelijksreis in de Amazone doorbrengt, elkaar onder invloed van de dreigende jungle uiteindelijk naar de strot. Het laatste verhaal gaat over een eenzaame jongen aan de rand van de Saharawoestijn, die zijn wraakgevoelens over zijn uitsluiting uit de gemeenschap niet langer kan bedwingen. Internationaal en in eigen land heeft de film nooit veel gedaan en hij heeft lang niet die dimensies als THE SHELTERING SKY, maar voor smulpapen van de literaire cinema en cinefiele curiosa, een film die ze niet mogen overslaan. Het camerawerk is van Volker Tittel.