Eva-Maria Hagen

Acteur

Eva-Maria Hagen is acteur.
Er zijn 22 films gevonden.

Fliegen lernen

2012 | Romantisch drama

Duitsland 2012. Romantisch drama van Christoph Schrewe. Met o.a. Gesine Cukrowski, Franz Dinda, Eva-Maria Hagen en Christoph M. Ohrt.

Apotheker Eva is net gescheiden en richt zich op het overnemen van de apotheek en op haar twee volwassen zoons. Dan wordt ze verliefd op de tien jaar jongere arts Hendrik.

Das Glück am Horizont

2008 | Romantische komedie

Duitsland 2008. Romantische komedie van Bettina Woernle. Met o.a. Katharina Schubert, Eva-Maria Hagen en Götz Schubert.

Maja Vogt krijgt de opdracht de in financiële problemen verkerende zweefvliegmaatschappij Belling te helpen. Als ze Thomas Belling leert kennen, blijken ze niet goed met elkaar te kunnen opschieten, niet wetende dat ze elkaar al lang kennen als anonieme chatpartners via het internet.

Schröders wunderbare Welt

2006 | Komedie

Duitsland/Tsjechië/Polen 2006. Komedie van Met o.a. Peter Schneider, Karl-Fred Müller, Gitta Schweighöfer, Eva-Maria Hagen en Gerhard Olschewski.

Een troostelozer landschap dan het drielandenpunt van Duitsland, Polen en Tsjechië is moeilijk voor te stellen, maar Frank Schröder ziet er de ideale locatie voor een tropisch vakantieparadijs in. Zijn vader, tevens burgemeester van grensdorp Tauchritz, is echter uiterst sceptisch, net als iedereen eigenlijk. Bij vlagen amusante tragikomedie - met veel pijnlijke stiltes en droogkomische dialogen - maar titelheld Schröder weet de aandacht niet tot het einde vast te houden. Regisseur Schorr debuteerde drie jaar eerder met het zeer succesvolle Schultze Gets the Blues.

Die Frau des Heimkehrers

2006 | Drama, Oorlogsfilm, Romantiek

Duitsland 2006. Drama van Gabi Kubach. Met o.a. Christine Neubauer, Timothy Peach, Martin Feifel, Eva-Maria Hagen en Pascal Andres.

Duitse soldaat vraagt kort voor hij in 1944 weer naar het Oostfront moet aan zijn vriend om voor zijn vrouw en zijn zoontje te zorgen. Als de soldaat gevangen genomen wordt en jaren later nog steeds vermist is, besluit de vrouw met die bewuste vriend te trouwen. Maar dan staat plotseling haar man weer op de stoep.

Das blaue Wunder

2004 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2004. Romantiek van Peter Kahane. Met o.a. Wolfgang Stumph, Martina Gedeck, Michael Gwisdek, Eva-Maria Hagen en Roman Knizka.

R[KA3]udiger Stolze (Stumph) heeft alles wat hij bezit beleend om van Gernot Rudich (Hochholdinger) een boot te kopen, waarmee hij op de Elbe toeristen wil rondvaren. Rudich is een geslepen oplichter en het blijkt dat op het schip nog een zware hypotheek rust, die Stolze onmogelijk kan aflossen. Stolze is zo gedeprimeerd dat hij het vaartuig, inclusief zichzelf, naar de kelder wil laten gaan. Zijn beste vriend Manni (Gwisdek) kan hem nog tijdig weerhouden en heeft een lucratief idee. Plaats contact-advertenties, sla rijke weduwen of alleenstaande vrouwen aan de haak, help ze van hun centjes af en zorg dat je ze weer kwijtraakt omdat het `uit` is. Manni helpt een handje bij de operatie, maar bij de politie begint het algauw te regenen van klachten. Kommissarin Thea Eiselt (Gedeck), die een puberende zoon (Urzendowsky) heeft, gaat undercover kennismaken met Eugenius Waller-Kleinschmidt, want zo noemt de hartedief Stolze zich in kapiteinsuniform. Ze wordt echter verliefd op de charmante schurk en moet alle moeite doen om hem voor verdere misstappen te behoeden en de ware oplichter, waarvan Stolze het slachtoffer werd, te pakken. Het scenario met gelukkige afloop is van regisseur Kahane en het is niet direct geloofwaardig, maar de rolverdeling vult het aardig in, zodat je de onwaarschijnlijke gebeurtenissen er gemakkelijk bijneemt. Het camerawerk is van Thomas Plenert.

Gefährliche Nähe und du ahnst nichts

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Hartmut Schoen. Met o.a. Hans-Michael Rehberg, Claudia Michelsen, Tobias Moretti, Felix Eitner en Johannes Bandrup.

Professor Max Buchheim (Rehberg) werkt voor de militaire contraspionage (MAD) aan een biologisch wapen. Aanvankelijk assisteerde zijn zoon Christian (Bandrup), maar het tweetal kreeg onenigheid en Christian hing zijn gitaar aan de wilgen als biochemicus en tekent tegenwoordig strips. Prof. Buchheim realiseert zich dat het ge[KA3]experimenteer met een vliegenplaag uit de hand loopt en wil het project afbreken. De MAD wil doorgaan en besluit Buchheim tegen zichzelf te beschermen door hem te isoleren. Zo wordt zijn secretaresse vervangen en het bewakingspersoneel is van de MAD. Jonge MAD agente Peggy Bachmann (Michelsen) wordt op zijn zoon Christian gezet, want de dienst verwacht dat de professor hem hulp zal vragen om het project te saboteren. Peggy heeft opdracht om tot het uiterste te gaan en ontwikkelt warme gevoelens voor Christian. Peggy`s collega Michael Broeder (Eitner) is verliefd op haar, hoewel de dienst onderlinge contacten tussen de medewerkers uitdrukkelijk verbiedt. Als Buchheims vertrouwde medewerker M[KA3]ollemann (Moretti) Christian benadert om het project onschadelijk te maken, beseft de dienst inmiddels dat het oncontroleerbaar is. Op wie ze geen goede greep hebben, is de gepassionneerde Michael, die de verkeerde conclusies trekt en iedereen op het randje van de afgrond brengt. Het scenario van regisseur Schoen is een conventionele, maar spannende spionagethriller, die door de rollen geloofwaardig wordt ingevuld. Het camerawerk van Peter Döttling is goed. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Der Verleger

2001 | Biografie

Duitsland 2001. Biografie van Bernd Böhlich. Met o.a. Heiner Lauterbach, Susanna Simon, Sylvester Groth, Anica Dobra en Jürgen Hentsch.

Wie na afloop van WO II in Duitsland een vergunning kon krijgen om een blad of een krant uit te geven, had in feite een `licentie` om geld te drukken, want de leeshonger van de massa was niet te stillen. Toen Axel Springer, de zoon van een tamelijk onfortuinlijke Hamburgse uitgever, aan de Britse autoriteiten een licentie vroeg om een radiogids uit te geven, kreeg hij die, omdat hij zijn toevlucht niet nam tot doorzichtige smoezen, waaruit zou moeten blijken, dat hij `altijd` tegen de nazi`s geweest was en dat hij het `slachtoffer` van hun terreur was, maar heel eerlijk vertelde dat het hem gelukt was om onder het fascisme zijn snor te drukken. Toen men hem vroeg of hij soms toch geen mensen vervolgd had onder druk van het regime, luidde het antwoord: vrouwen, om ze te veroveren! Daarop kreeg Axel Springer toestemming om te beginnen met de radiogids [KL]H[KA3]or Zu[KLE] dat nog steeds tot de koplopers van de Duitse rtv-gidsen gerekend mag worden. Wat later vroeg hij de licentie om een krant uit te geven - die kreeg hij en zo verscheen het [KL]Hamburger Abendblatt[KLE]. Hij kreeg in 1950 de kans om [KL]Die Welt[KLE], een prestigieus weekblad dat hij voor de Engelsen drukte, over te nemen toen de Britten vonden dat het niet meer opportuun was voor hen als bezettingsmacht, om het uit te geven en daarmee opinie te vormen. De grootste coup van Springer was de uitgave van [KL]Bild[KLE], gemodelleerd door de Engelsen naar de [KL]Daily Mirror[KLE]. Tot op heden is het de grootste krant van Duitsland met een oplage die de Engelse [KL]Mirror[KLE] sterk overtreft. Axel toonde zich meer een tycoon dan een journalist en slaagde erin om in relatief korte tijd een groot media-imperium op te bouwen. Springer bemoeide zich altijd met de signatuur van zijn uitgaven, iets wat veel kwaad bloed zette bij zijn hoofdredacteuren, omdat hij hen zo verplichtte om zijn politieke opvattingen te ventileren. Axel had een vooruitziende blik: hij zag de geldsanering aankomen, maakte zich sterk voor de Duitse hereniging en bevorderde de verzoening met Isra[KA3]el en maakte zich sterk voor vergoedingen aan joden, inclusief forse schenkingen van hemzelf. Als mens was Axel een onverbeterlijke rokkenjager, een egotripper en een harteloze tiran, vooral voor zijn zoon Axel junior, die zelfmoord pleegde. Springers bemoeienis en kritiek op de Beweging van 68 bezorgde hem de reputatie reactionair te zijn omdat hij de `oude` waarden verdedigde. Het is natuurlijk onmogelijk om in een lange tv-film van drie uur het turbulente en interessante leven van Axel Caesar Springer (Lauterbach) accuraat weer te geven. Terwijl men in Lauterbach de ideale figuur gevonden heeft, concentreert het scenario van Paul Hengge, naar de biografie [KL]Der Fall Axel Springer[KLE] van Michael J[KA3]urgs en de bewerking tot draaiboek voor de film van regisseur B[KA3]ohlich zich op een periode van 35 jaar, zijn derde vrouw Luise (Simon), zijn vierde echtgenote Monika (Dobra), zijn jonge levensgezellin in de laatse jaren Angela (Martinek) en in mindere mate op Gisela (Blacher), zijn tweede gade en moeder van zijn zoon Axel junior (Schwering- Sohney). Als belangrijkste personen uit Springers directe omgeving worden opgevoerd Christian Kracht (Groth), die procuratie had om zaken af te wikkelen, Hans Zehrer (Hentsch) die jarenlang hoofdredacteur van [KL]Die Welt[KLE] was en Franz Radtke (Rudolph), een goede vriend van Springer. Stuk voor stuk competente spelers die de hoofdrol Lauterbach voortreffelijk ondersteunen. Lauterbach zet Springer neer als een bezeten personage, die heel monomaan kan zijn en tenslotte niet met zijn zoon overweg kon. Er werd gedraaid in Duitsland, op het eiland Sylt (waar Springer een huis had), in Moskou (omdat hij bij Nikita Chroetsjov de Duitse hereniging bepleitte) en op Patmos, waar Springer ging mediteren en dat tevens door moest gaan voor Isra[KA3]el (omdat Springer een gigantische schenking deed aan het Nationale Museum in Jerusalem en het filmen in Israël te riskant gevonden werd). Een boeiend stukje geschiedenis over opinievorming in Europa door middel van kranten en tijdschriften en slechts een tipje opgelicht van de sluier, die de persoonlijkheid van een machtig en mystiek mens bedekte. Springers karakter had veel onsympathieke kanten en hij verwisselde als mens met een weinig positieve balans het tijdelijke met het eeuwige. Wie heel erg geïnteresseerd in de geschiedenis van de Europese printmedia vindt deze lange tv- film niet genoeg. Wordt meestal uitgezonden in twee delen. Het camerawerk is van Eberhard Geick.

Jugendsünde

2000 | Komedie, Drama

Duitsland 2000. Komedie van Vera Loebner. Met o.a. Harald Juhnke, Eva-Maria Hagen, Theresa Scholze, Jaecki Schwarz en Tamara Rohloff.

Alleenstaande Max Baldauf (Juhnke) rentenier en levensgenieter heeft als motto `leef nu en betaal later`; ook als de dokter hem gebiedt niet meer te roken, verkiest hij de bolknak boven zijn gezondheid. Hij beseft echter maar al te goed dat ook zijn dagen geteld zijn en hij begint te piekeren. Zo vraagt hij zich o.a. af aan wie hij zijn vele geld moet nalaten. De notaris stelt voor dat hij iemand uitkiest, die hij in het verleden een groot onrecht heeft aangedaan. Anna (Hagen) is snel gevonden, want hij liet haar ooit zitten met een dikke buik. Voor het gestelde vooruitzicht wil Anna hem best vergeven en neemt hem van harte op in haar midden, dat bestaat uit haar dochter Marlene (Rohloff) en kleindochter Mia (Scholze). Het blijkt algauw dat Max en Mia heel goed met elkaar overweg kunnen, maar de harde feiten halen Max' nieuwgebakken idylle alras in. Het scenario van Herbert Lichtenfeld heeft zich geconcentreerd op Juhnke, waardoor zijn vele fans tevreden zullen zijn over de film; het verhaaltje is maar bijzaak. Het camerawerk is van Henning Zick.

Für die Liebe ist es nie zu spät

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van René Heisig. Met o.a. Nicole Heesters, Günter Schramm, Theresa Scholz, Monica Bleibtreu en Eva-Maria Hagen.

Oma Helene (Heesters) is weduwe, onafhankelijk en nog best aantrekkelijk. Ze moet tegen haar zin op haar zeventien-jarige kleindochter Lilly (Scholz) passen. Twee verschillende karakters die botsen, maar ze ontdekken toch een gemeenschappelijke hartstocht: de liefde. Vooral als de gladde Johannes (Schramm) na veertig jaar weer opduikt in oma`s leven. Lilly had al voor haar rappende Philip (Winter) gekozen, maar oma Helene is sceptisch over Johannes: hij liet haar ooit zitten, is hij nu wel of niet getrouwd geweest en heeft het [KA3]uberhaupt wel zin om je nog in een avontuur te storten op deze leeftijd. Helen gaat helemal naar Florida, maar keert onverrichte zake terug wat later op een groot misverstand blijkt te berusten en Lilly`s vriendeje blijkt een losbol. Lilly en Helene vormen echter een schrander duo. Het scenario van Julia Wawrzyniak probeert aan te tonen dat mensen die in hun derde levensfase komen, ook nog naar liefde hunkeren en best nog wat willen. De vraag is, of dit wel de juiste film is over het onderwerp. Het oordeel valt in dat opzicht niet mee (er wordt teveel gepraat en er zijn onnodige zijplots), maar er wordt aardig geacteerd en wie niet al te diep over de materie nadenkt, blijft zeker kijken. Het camerawerk is van Rainer Klausmann.

Stubbe - Von Fall zu Fall: Die Seherin

1999 | Misdaad

Duitsland 1999. Misdaad van Thomas Jacob. Met o.a. Wolfgang Stumph, Renate Krößner, Stephanie Stumph, Margret Homeyer en Lutz Mackensy.

Een klein meisje in de Hamburgse voorstad Barmbeck is getuige van een moord die zij vanuit haar slaapkamer ziet gebeuren, maar haar moeder verwijst de volgende morgen haar verhaal naar het land der fabelen. Kriminalkommissar Wilfried Stubbe (Wolfgang Stumph) krijgt (dan) met de moord op de weduwe Elsa Karrow te maken. Hij ontdekt al snel dat Karrows nicht, Erika Westphal (Hoger), op een erfenis rekende en dat er van Karrows banktegoed 56.000 mark is afgetrokken. Erika`s dubieuze man Werner (Sprenger) pocht in een bordeel dat hij heel binnenkort boven Jan zal zijn. Stubbe`s collega Zimmermann (Mackensy) stelt vast dat Frau Karrow regelmatig naar een waarzegster ging, Gabriella Sousa (Hagen), die haar voorspelde dat haar in den vreemde verkerende verloren zoon Herbert (Riemann) zou terugkeren. Deze hoop hield de weduwe Karrow eigenlijk op de been. Aan de verdwijningn van Herbert ging een tragische gebeurtenis vooraf. Stubbe bezoekt Sousa en stelt vast dat ze nogal wat weet en dat er iets teveel van haar voorspellingen uitkomen. Hij komt er ook achter dat Herbert zich al jaren verstopt in Hamburg. Dit werpt een geheel ander licht op de zaak en Stubbe zit nu met meerdere verdachten, maar met een beetje bluf kan hij de zaak klaren. De personage van Stubbe werd in het leven geroepen om een soort antiheld (de fiets, moeilijkheden thuis) ingewikkelde moordzaken te laten oplossen. Er tussendoor lopen een aantal zijplots over zijn vrouw Caroline (Kr[KA3]o[KL29]ner) die tuinarchitecte is en haar bedrijfje maar moeizaam van de grond kan tillen, tienerdochter Christiane (Stepanie Stumph, in werkelijkheid Wolfgangs dochter) en inwonende tante Charlotte (Homeyer), die bemiddelen moet als het huwelijk slecht gaat tussen Wilfried en Caroline, maar verder spoken ziet. Het scenario van Christoph Busch en Ralf Hoppe is een beetje traag, maar het spel is heel redelijk. De stteedse sfeer van Hamburg is raak getroffen. Hagen is de moeder van popzangeres Nina Hagen (die een blauwe maandag getrouwd was met zelfmoordenaar-popkunstenaar Herman Brood). De kijkers zullen bepalen of Stubbe bijv. [KL]Der Alte[KLE] of TATORT (met name met Manfred Krug en Charles Brauer) kan verslaan - niet gemakkelijk. Het camerawerk is van Michael Wiesweg.

Ein Mann für gewisse Sekunden

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Bernhard Stephan. Met o.a. Katja Weitzenböck, Carin C. Tietze, Hansa Czypionka, Tom Mikulla en Matthias Reim.

Jenna Wissbach (Weitzenb[KA3]ock) is onafhankelijk, succesvol in haar werk als journaliste en 35 jaar oud. Ze verlangt naar een kind, maar niet naar een trouwe echtgenoot. Haar zus Marie (Tietze) is getrouwd met Christoph (Czypionka) en heeft twee ondeugende kindertjes. Marie is eigenlijk jaloers op Jenna`s ongebondenheid en Jenna benijdt Marie`s geborgenheid. Jenna besluit door een reportage dat het moederschap zonder vader wellicht het beste kan komen van een spermabank, waar ze sympathieke donor Michael (Mikulla) leert kennen. Als Jenna zwanger wordt, is niet donor Michael de vader, maar haar zwager Christoph en dat leidt natuurlijk tot complicaties, tenzij je je toevlucht neemt tot een leugentje om bestwil als je eieren voor je geld kiest. Trendy melodramaatje dat algauw muf ruikt en de vleeskeur 'bederfelijk' krijgt opgestempeld. Het weinig verbluffende scenario is van Evelyn Holst en het camerawerk is van Anton Peschke. Hoewel de vrouwelijke hoofdrollen hun beste beentje voorzetten, blijft het een onbenullig filmpje.

Crash Kids

1996 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1996. Drama van Petra Haffter. Met o.a. Isabell Gerschke, Marek Harloff, Christopher Erbslöh, Barbara Rudnik en Jenny Slawik.

De veertienjarige Laura leest in de krant over de autodief Nik. Als ze hem dan op een dag ontmoet; nodigt hij haar uit voor een autoritje. Laura mag zelf de auto 'uitzoeken' waarmee ze gaan rijden. Laura raakt helemaal in de ban van Nik en het leven dat hij leidt. Zelfs als haar vriendin Moni een ongeluk krijgt; wil ze haar nieuwe vriend niet afvallen. Dan crasht Nik echter met een corvette die hij van een pooier gestolen heeft; en krijgt hij de halve onderwereld achter zich aan. Laura moet dan wel met Nik naar het zuiden vluchten.

Herzsprung

1992 | Drama, Romantiek

Duitsland 1992. Drama van Helke Misselwitz. Met o.a. Claudia Geisler, Günther Lamprecht, Nino Sandow, Eva-Maria Hagen en Hanns Zischler.

Herzsprung, een dorpje na de hereniging van de beide Duitslanden. Het leven is uitzichtsloos - niemand heeft meer werk. Johanna, wier man zelfmoord heeft gepleegd, is ontslagen maar moet desondanks voor haar beide kinderen zorgen. Op een dag verschijnt er een kleurling in het dorp. Johanna wordt verliefd op hem, maar de dorpelingen accepteren de indringer niet, wat leidt tot gewelddadigheden. Totaal verouderde, theatrale en overtrokken liefdesgeschiedenis boordevol clichés en met een loodzware symboliek.

Herzlich willkommen

1990 | Romantiek

Duitsland 1990. Romantiek van Hark Bohm. Met o.a. Uwe Bohm, Barbara Auer, David Bohm, Hark Bohm en Anna Thalbach.

Na tien jaar opsluiting in het Oostblok lukt het Uwe Friedrich (Bohm), die 26 jaar is, naar het vrije Westen te vluchten. Hij kan moeilijk aan zijn herwonnen vrijheid wennen, maar dankzij zijn moeder kan hij aan de slag in een tehuis voor moeilijk opvoedbare kinderen. Hier past hij zich snel aan en hij lijkt goed op te kunnen schieten met de bewonertjes. Dan krijgt hij het aan de stok met de directeur. Deze zweert bij nazi- methodes om de orde te handhaven. Bij zijn verzet tegen het harteloze gezag wordt hij geholpen door de knappe Elke (Auer). De film gaat over het thema hoe jonge mensen reageren als het communistische juk, waaraan zij altijd onderworpen waren, wegvalt. Het spel is niet altijd overtuigend, maar toch is het een interessante film. Regisseur Bohm schreef het scenario in samenwerking met Dorothee Schön en het is gebaseerd op een roman van Walter Kempowski. Achter de camera stond Edward Klosinski. Speelt in Duitsland omstreeks 1956.

Ballhaus Barmbek

1988 | Drama, Muziek

Duitsland 1988. Drama van Christel Buschmann. Met o.a. Jörg Pfennigwerth, Ulrich Tukor, Kiev Stingl, Zazie de Paris en Nico.

Een nacht in een danshal. Op po[KA3]etische wijze portretteert deze film de mensen die daar komen om zich te amuseren, om te dromen en hun nostalgie te botvieren. Door de geslaagde verbinding van beeld en muziek (schlagers uit de jaren 1960-70) heeft de film een hechte en soms koddige sfeer.

Trauma

1984 | Mysterie, Thriller, Drama

Duitsland 1984. Mysterie van Gabi Kubach. Met o.a. Birgit Doll, Lou Castel, Armin Müller-Stahl, Hanne Wieder en Jana Marangosov.

Een vrouwelijke privé-detective begint een speurtocht naar een verdwenen vrouw. Naarmate het onderzoek vordert, identificeert zij zich steeds sterker met degene die ze zoekt en raakt steeds dieper in waanvoorstellingen die haar bijna het leven kosten.

Marmor, Stein und Eisen bricht

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Volker Spengler. Met o.a. Hans Christof Stenzel, Heinz Schubert, Eva-Maria Hagen, Sharon Brauner en Drafi Deutscher.

Een zingende reus houdt van een klein meisje, zingt zijn schlager 'Marmor, Stein und Eisen bricht', wordt door de politie opgepakt en ziet dat zijn schlager tenslotte in de top-tien terechtkomt. Een alleraardigste rol van Spengler.

Gibbi Westgermany

1980 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1980. Drama van Christel Buschmann. Met o.a. Jörg Pfennigwerth, Kiev Stingl, Eric Burdon, Hans Noever en Roasalia di Kulessa.

Een zeeman probeert te ontdekken of zijn moeder, een cafetariahoudster, nog wel van hem houdt. Tevergeefs. De film is een wat moeizaam, maar toch interessant experiment over een moederbinding. Buschmann is de echtgenote van Reinhard Hauff en schrijft voor hem scenario's. Ook voor deze film schreef zij ht scenario. Het camerawerk is van Frank Brühne.

Polizeiruf 110: Siegquote 180

1973 | Misdaad

DDDE 1973. Misdaad van Wolfgang Luderer. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Joachim Tomaschewsky en Eva-Maria Hagen.

Een dodelijk ongeluk op de paardenrenbaan. Oberleutnant Fuchs (Borgelt) en Leutnant Vera Arndt (Göhler) van de Vopo komen in snelle draf aan en stellen vast dat de as waaraan het wiel van jockey Bernds sulky verbonden was, is doorgezaagd. Ze ontdekken dat Bernd gewoon wilde winnen en niet wilde meedoen met een getrukeerde race. De vraag is: wie was steeds de grote winnaar van de jackpot. In vliegende galop spurt het smerissenduo naar de finish van een relatief klein vergrijp, waarmee echter groot geld gemoeid was, al waren het maar Ostmarken - je kon er op de zwarte markt een Trabant voor kopen. Borgelt en Göhler leven zich steeds meer in in hun rol. Het scenario is van W. Dorn. Aflevering 13.

Polizeiruf 110: Minuten zu spät

1972 | Mysterie, Thriller

DDDE 1972. Mysterie van Manfred Mosblech en Peter. Met o.a. Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

In deze negende aflevering gaat het om een zedenmisdrijf. Een kinderlokker in een rolstoel heeft in een park een klein kind lastig gevallen. De politie gaat op zoek naar een gehandicapte en komt terecht bij een stel invaliden die in een inrichting verblijven. Men greep natuurlijk mis, want de echte schurk, een opgeblazen engerd, was zo vermetel om de handicap slechts als een afleidingsmanoeuvre te gebruiken. Geleidelijk worden we gewaar dat de dader nog bij zijn ouders woont. Zijn vader heeft niets te vertellen en zijn moeder domineert het gezin. Dit heeft wellicht iets te maken met zijn gestoorde gedrag. Hij is chauffeur bij een een groentekwekerij en een van de arbeidsters is verliefd op hem (je vraagt je af hoe dat mogelijk is, maar ze laat zich door hem meelokken naar zijn slaapkamer als zijn ouders naar bed zijn. Het komt na een paar borrels dan even tot een `verleidingssc[KA2]ene`, maar we krijgen niet meer dan de opgestikte, hoge onderbroek van het meisje te zien, omdat daarna de situatie misloopt). Ondertussen is de politie met combineren en deduceren (Oostduitse logica zoals bandensporen en rijvergunningen - de politiestaat - enz.) de afschuwelijke verkrachter op het spoor en voordat hij opnieuw kan toeslaan, wordt hij nog net op tijd in zijn kladden gegrepen. Het scenario van Horst Bastian en regisseur Mosblech is een geslaagde karaktertekening van een gestoord jongmens dat zedenmisdrijven pleegt. De regie had zich qua sfeer wel een beetje laten inspireren door de superieure ES GESCHAH AM HELLICHTEN TAG uit 1958 van Ladislao Vajda met Heinz Rühmann en Gerd Fröbe, maar kniesoor die hierover valt. Weliswaar gedateerd, maar dergelijke, verachtelijke daders veranderen niet van profiel en gedrag, hooguit van kleding, uiterlijk en middelen.

Brot und Rosen

1967 | Drama

DDDE 1967. Drama van Horst Brandt en Heinz Thiel. Met o.a. Günther Simon, Eva-Maria Hagen en Harry Hindemith.

Een man die krijgsgevangene was in WOII wordt trouw partijlid. Het hoogtepunt in zijn leven was de afvaardiging naar het partijcongres.

Das Kleid

1961 | Familiefilm, Fantasy

DDDE 1961. Familiefilm van Konrad Petzold en Eugon Günther. Met o.a. Wolf Kaiser, Horst Drinda, Eva-Maria Hagen, Gerd E. Schäfer en Werner Lierck.

Brave, maar zeer gedateerde versie uit de voormalige communistische Duitse 'democratische' republiek van het bekende sprookje De nieuwe kleren van de keizer van H.C. Andersen. Het camerawerk is van Hans Hauptmann.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Eva-Maria Hagen op televisie komt.

Reageer