Chris Brouwer: regie, productie en montage.
Er zijn 22 films gevonden.

De kleine vampier

2017 | Animatie, Familiefilm

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Nederland​/​​Denemarken 2017. Animatie van Richard Claus en Karsten Kiilerich. Met o.a. Jim Carter, Rasmus Hardiker, Alice Krige, Tim Pigott-Smith en Miriam Margolyes.

Anton houdt van griezelen en verslindt boeken over vampiers. Als hij er onverwacht een tegenkomt, is deze toch heel anders dan hij dacht en maakt zijn angst al gauw plaats voor nieuwsgierigheid.

Nijntje de film

2013 | Animatie, Familiefilm

Nederland 2013. Animatie van Hans Perk.

De wereldberoemde Nijntje Pluis gaat met vader, moeder, hondje en twee vriendjes naar de dierentuin. Daar hebben de ouders een verrassing: ze moeten op speurtocht, om een schat te vinden. Ze ontdekken veel dingen over dieren, bijvoorbeeld: een witte beer met zwarte stippen is een pandabeer, die bamboestokken eet. Ondertussen blijft het varkentje, heel verstandig, zeuren om ijsjes. Vooral geschikt voor de allerkleinsten, vanaf een jaar of vier vinden kinderen Nijntje de film waarschijnlijk aan de tamme kant. De stopmotion-animatie zal mogelijk niet worden gewaardeerd door Dick Bruna-puristen.

Wit licht

2008 | Drama

Nederland 2008. Drama van Jean van de Velde. Met o.a. Marco Borsato, Thekla Reuten, Ricky Koole, Peter Van den Begin en Jacqueline Blom.

Weduwnaar Eduard Zuiderwijk (War Child-ambassadeur Borsato) werkt als kok in een Oost-Afrikaans land. Als zijn zoontje moet huilen omdat zijn vriendje Abu ontvoerd is, en gerekruteerd als kindsoldaat, beseft hij dat hij in moet grijpen voor het te laat is. Bij het uitkomen van de film was de pers niet vriendelijk, de scènes met de kindsoldaten die in de jungle worden gehersenspoeld door een sinistere rebellenleider waren prima, maar Borsato als uit een helikopter hangende actieheld? Regisseur Van de Velde ging later terug naar de montagekamer en kreeg voor zijn veel betere, nieuwe versie Silent Army een staande ovatie in Cannes.

The Silent Army

2008 | Drama

Nederland 2008. Drama van Jean van de Velde. Met o.a. Marco Borsato, Adrian Galley, Jacqueline Blom, Ricky Koole en Thekla Reuten.

Opnieuw gemonteerde internationale versie van Wit Licht.

The Cold Light of Day

1996 | Thriller, Misdaad, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Nederland​/​​Duitsland 1996. Thriller van Rudolf van den Berg. Met o.a. Richard E. Grant, Lynsey Baxter, Perdita Weeks, Simon Cadell en James Laurenson.

Psychologische thriller annex whodunit over een rechercheur (Richard E. Grant) die in een Oost-Europees land verbeten jacht maakt op een kindermoordenaar. Hij papt aan met de moeder van een jonge dochter, met het oogmerk om het meisje als lokaas te gebruiken. In een interview zei Van den Berg over zijn (Engelstalige) film: 'Griezelig eigenlijk dat je bijna iets van begrip probeert op te brengen of teweeg te brengen voor iemand die zulke gruweldaden pleegt.' Gebaseerd op het script Es geschah am hellichten Tag van Friedrich Dürrenmatt.

Charlotte Sophie Bentinck

1995 | Drama, Biografie

Nederland 1995. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Tom Jansen, Hiske van der Linden, Dick van Diem, Nanette Kuijper en Nanette Kuijpers.

Op basis van de briefroman Mevrouw Bentinck of Onverenigbaarheid van Karakter van Hella S. Haasse werd een vijfdelige tv-serie gemaakt. Die werd nu weer omgemonteerd tot een speelfilm over het leven van de adellijke Charlotte Sophie von Aldenburg, getrouwd met Baron Bentinck. Charlotte kon zich niet conformeren aan de eisen van haar stand. Ze deed wat haar gevoel haar ingaf en kreeg daardoor steeds meer problemen met haar naaste omgeving. De decors en de kostuums zijn, zoals gebruikelijk bij dit soort films, goed verzorgd, en ook het scenario is zorgvuldig opgebouwd. Een aantal sprongen in de tijd worden gemaakt aan de hand van voorgelezen brieven en zijn nergens hinderlijk, met uitzondering van de typische tv-film finale, wanneer nog even wordt verteld hoe het haar in het laatste deel van haar leven verging. In aanmerking genomen dat zes tv-afleveringen in één film moesten worden samengeperst, verdienen de scenaristen en de cutter een complimentje.

De flat

1994 | Thriller

Nederland 1994. Thriller van Ben Verbong. Met o.a. Renée Soutendijk, Victor Löw, Hans Hoes, Jaimy Siebel en Mirjam de Rooij.

Mislukte poging van Verbong, deze psycho-erotische thriller. Soutendijk is een pas gescheiden vrouw in een flatgebouw die het hof wordt gemaakt door de verkeerde buurman Löw. Iedereen, Soutendijk inbegrepen, beseft meteen dat het fout, verdacht en gevaarlijk is. Maar zij is blijkbaar te hitsig en ziet, hijgend van begeerte, bijna alles over het hoofd. Toch wel iets beter dan een gemiddelde aflevering van Derrick of Tatort, zoals de Nederlandse pers oordeelde, maar het blijft een misser van jewelste.

De tussentijd

1993 | Drama

Nederland 1993. Drama van Marianna Dikker en Marianne Dikker. Met o.a. Amanda Ooms, Jules Hamel, Pleuni Touw, Coen Flink en Eric Corton.

Flink, vader van de jonge vrouw Ooms, krijgt een hartaanval en sterft. De dierbare overledene neemt vervolgens telefonisch contact op met Ooms. Dat zorgt uiteraard voor enige verwarring: beschikt de jonge vrouw wel over al haar verstandelijke vermogens? De titel verwijst, volgens scenarioschrijfster/regisseur Dikker, naar een moment tijdens het sterfproces: als men als nabestaande de kans krijgt de stervende diep in de ogen te kijken, kan de dode, in de tijd die hij nog zou hebben gehad als hij was blijven leven, contact opnemen met een levende vertrouweling. Euthanasieproblematiek? Spookverhaal? Psychologische hoogstandjes? Zwarte humor? Hoe dan ook, het leven van de nabestaanden wordt flink door elkaar geschud: relaties komen in het gedrang, emoties leiden tot wanhoopsdaden en de geheimzinnige contacten van Ooms roepen antipathie[KA3]en op. Ingewikkeld, af en toe boeiend. Ooms is nagesynchroniseerd (door Gwen Eckhaus), Hamel is een kleurloze bedrieglijke arts, Corton het nuchtere vriendje van Ooms, maar de show wordt gestolen door een schitterende Touw als de aan de sherry verslaafde moeder van Ooms. Achter de camera stond Wouter Suyderhoud.

De Johnsons

1992 | Horror, Thriller

Nederland 1992. Horror van Rudolf van den Berg. Met o.a. Esmée de la Bretonière, Monique van de Ven, Kenneth Herdigein, Rik van Uffelen en Otto Sterman.

Een veertienjarig meisje (debutant De la Bretonière) wordt geplaagd door steeds dezelfde nachtmerries. Als zij samen met haar moeder (Van de Ven) in de Biesbosch kampeert blijken die dromen meer waarheid te bevatten dan iemand kan vermoeden. Occult bedoelde maar bij momenten lachwekkende horrorthriller. Het scenario van Leon de Winter, gebaseerd op een origineel script van Rocco Simonelli, is een mislukt mengsel van sfeervolle veenfotografie, puberteitsproblematiek, psychopatenhorror en Nederlandse magische, overzeese roots. Talloze, voor het grijpen liggende kansen blijven onbenut. Wel sterke vertolkingen van het duo van de Ven en De la Bretonière.

De onfatsoenlijke vrouw

1991 | Drama, Erotiek, Thriller

Nederland 1991. Drama van Ben Verbong. Met o.a. José Way, Huub Stapel, Marieke van Leeuwen, Theo de Groot en Peter Bolhuis.

Debutante Way is violiste en gehuwd met de deftige Van Vrijberghe de Coningh; samen hebben ze een dochtertje. Zij wordt - in de stijl van Marlon Brando-Maria Schneider in ULTIMO TANGO A PARIGI - versierd door geheimzinnige verleider Stapel en spoedig laten beiden hun erotische fantasieën de vrije loop. Nederlandse variant op NINE ½ WEEKS maar minder erotisch, minder stijlvol en met minder emoties. Wel transpirerende lichamen, kreunend gezucht en mooie fotografie van Lex Wertwijn. Way moet nog leren spreken en acteren. Het scenario is van Verbong, Marianne Dikker en Jean van de Velde.

De Kassière

1989 | Drama, Thriller

Nederland 1989. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Marion van Thijn, Thom Hoffman, Monique van de Ven, Truus te Selle en Dennis Rudge.

Debuterende Van Thijn als dromerige kassi[KA2]ere raakt in verwachting van een zwarte G.I. Nadat de vader van het kind vermoord is, vlucht zij de stad in en valt in de handen van een pooier, maar vindt steun bij gynaecologe Van de Ven en haar vriend Hoffman. Het meisje besluit het recht in eigen handen te nemen en gaat winkels en banken overvallen om haar kind `met de juiste zorgen te kunnen omringen`. Jammer voor de goede acteurs (onervaren van Thijn uitgezonderd) dat Verbong's scenario zich zo hangerig en moeizaam met hiaten en subplots naar het einde sleept. Knappe muziekscore van Dave Stewart van The Eurythmics. Annie Lennox zingt haar vroegere hit 'Here Comes the Rain Again' opnieuw ten behoeve van de film.

Donna Donna!!

1988 | Komedie, Romantiek

Nederland 1988. Komedie van Hans Van Beek en Luc Van Beek. Met o.a. René van 't Hof, Simone Walraven, Bridget George, Glenn Durfort en Guusje van Tilborgh.

Opvallend onleuke komedie met van 't Hof als een ietwat wereldvreemde jongeman die problemen heeft met het andere, voor hem nogal onbereikbare, geslacht. Het debuterende broederduo Van Beek, die tekenen voor scenario én regie, slaagt er bijna constant in de verkeerde accenten te leggen, wat de film bij momenten eerder tragisch en bitter dan geestig maakt: toch wel een probleem voor een komedie. Het grappige moment in de film: een meneer struikelt en krijgt een portie afhaal-Chinees over zich heen. Nou en.

Terug naar Oegstgeest

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Tom Jansen, Geert de Jong, Cas Enklaar, Leen Jongewaard en Elise Hoomans.

Een uitstekende en bij z'n roulatie door zowel de pers als het publiek een jammerlijk onderschatte Wolkers-verfilming van 'Angry Young Man' Van Gogh. Deze regisseur blijkt, naast een uitstekend gevoel voor werken met acteurs, ook te beschikken over een eigenzinnige maar zeer toegankelijke en zuivere filmstijl, die van dit werk dan ook een zeer mooie en opvallend beheerste stijloefening maakt. Daarnaast is de rolprent een helder vertelde en aangrijpende familiekroniek over de familiedespoot Jansen, die als gevolg van zijn Calvinistische overtuiging en de beproevingen van de Crisisjaren grote littekens nalaat op de zielen van zijn gezinsleden. Van Gogh mag dan een lastige jongen zijn, met TERUG NAAR OEGSTGEEST bevestigt hij zijn originele filmtalent.

Mama is boos!

1986 | Komedie

Nederland 1986. Komedie van Ruud van Hemert. Met o.a. Peter Faber, Geert de Jong, Adelheid Roosen, Rijk de Gooyer en Joss Flühr.

Aan het eind van Schatjes! verdween het echtpaar Gisberts (Faber & De Jong) met hun auto onder het asfalt van een snelweg, maar in Mama is boos! zijn ze weer tot leven gewekt: hun dood was maar een nachtmerrie. Net als hun huidige leven, trouwens, want een hele film lang gaan pa en ma elkaar te lijf, met almaar zwaardere wapens. Aanleiding is ditmaal de verhouding die vader heeft met hippiechick Jane (Roosen). Iets minder leuk dan de voorganger, niettemin kreeg De Jong een Gouden Kalf voor haar rol.

Schatjes!

1984 | Komedie, Actiefilm, Thriller

Nederland 1984. Komedie van Ruud van Hemert. Met o.a. Peter Faber, Geert de Jong, Akkemay, Frank Schaafsma en Rijk de Gooyer.

Zwarte komedie over militair helikopterpiloot John en zijn vrouw Danny die moeite hebben met de opvoeding van hun pesterige pubers. De situatie escaleert hevig. Schatjes! werd met meer dan een miljoen bezoekers hét bioscoopsucces van 1984. Dat kwam vast door het destijds gewaagde script ('De sfeer hier is kut met peren') en door het prettige spel van Faber en De Jong. Leuke bijrol van De Gooyer als hoge militair die het allemaal wel even zal oplossen. Schatjes! kreeg een - iets minder leuk - vervolg in Mama is boos!

De Schorpioen

1984 | Drama, Thriller

Nederland 1984. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Peter Tuinman, Monique van de Ven, Adrian Brine, Henk van Ulsen en Rima Melati.

Een vrachtrijder besteelt in 1956 zijn baas en slaat op de vlucht met het paspoort van iemand anders. Daardoor raakt hij verstrikt in de netten van een Nederlandse organisatie die tijdens de Indonesische Vrijheidsoorlog wapens geleverd heeft aan de opstandelingen. De poging om het verhaal van een identiteitscrisis te vervlechten met politieke onthullingen, is maar half gelukt. Sfeer, fotografie en acteren staan op hoog peil en doen denken aan de zwarte drama's van Chereau en Zulawski.

In Extremo

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Frans Zwartjes. Met o.a. Lisa de Rooy, Moniek Toebosch, Tom Janssen, Armand Perrenet en Helen Hedy.

Een dramatisch-experimentele film, die tegelijk een bijtende satire is op het commerciële galeriegebeuren en toestanden rondom 'performances' en dergelijke.

Het meisje met het rode haar

1981 | Drama, Biografie, Oorlogsfilm

Nederland 1981. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Renée Soutendijk, Peter Tuinman, Adrian Brine, Loes Luca en Truus Dekker.

Een goede onder de Nederlandse verzetsfilms. Renée Soutendijk speelt Hannie Schaft in deze verfilming van een boek van Theun de Vries. Nazikiller Schaft sterft al voordat de film goed op weg is. Via de gedachtes van haar beste vriend worden haar leven, liefdes en dromen gereconstrueerd. Volgens Theun de Vries was Schaft hartstikke communistisch, regisseur Ben Verbong (De Kassière) laat haar ideologie in het midden en ontneemt haar hiermee helaas een aannemelijke drijfveer voor haar daden. Het sterkste punt van Het meisje met het rode haar is de naar Hollandse begrippen hoge production value, met fraai naargeestig camerawerk van Theo van de Sande (De aanslag, Blade).

Verdronken Land

1980 | Documentaire

Nederland 1980. Documentaire van Chris Brouwer en Gerard Reteig.

Een documentaire van Chris Brouwer en Gerard Reteig over de bosnegers die in de jaren zestig veel geld verdienden bij de bouw van de Afobakka-stuwdam in Suriname, maar daarmee tevens hun eigen woongebied onder water hielpen zetten, waarna zij losraakten van hun eigen cultuur en als werklozen, na het klaarkomen van de dam, nu maar moeten zien hoe het verder gaat.

De Meester en de Reus

1980 | Drama, Experimenteel

Nederland 1980. Drama van Johan van der Keuken. Met o.a. Herman Gilis, Maartje Seyferth en Bep Westerduin.

Een niet geheel geslaagd, maar toch interessant vormgevings- en taalexperiment van Van der Keuken in de tradities van Straub/Van de Staak. Gespeelde scènes worden afgewisseld met documentaire scènes. De kritiek struikelde om 't hardst over Van der Keuken heen, omdat hij zijn vertrouwde documentairevorm had verlaten, alsof elke auteur/filmer niet het recht heeft, andere dan de gebaande wegen te bewandelen. De onverzoenlijkheid van beeld, tekst en inhoud is overtuigend genoeg.

Geen ontbijt

1979 |

Nederland 1979. Annemarie Prins. Met o.a. Liesbeth Koops en Marianne Stieger.

Een niet geheel geslaagd, maar toch interessant vormgevings- en taalexperiment van Van der Keuken in de tradities van Straub/Van de Staak. Gespeelde scènes worden afgewisseld met documentaire scènes. De kritiek struikelde om 't hardst over Van der Keuken heen, omdat hij zijn vertrouwde documentairevorm had verlaten, alsof elke auteur/filmer niet het recht heeft, andere dan de gebaande wegen te bewandelen. De onverzoenlijkheid van beeld, tekst en inhoud is overtuigend genoeg.

De Radiodroom

1976 |

1976. Flip Jansen. Met o.a. Carol van Herwijnen, Romain Deconinck, Annette Nijder, Helmert Woudenberg en Gerard Thoolen.

Een niet geheel geslaagd, maar toch interessant vormgevings- en taalexperiment van Van der Keuken in de tradities van Straub/Van de Staak. Gespeelde scènes worden afgewisseld met documentaire scènes. De kritiek struikelde om 't hardst over Van der Keuken heen, omdat hij zijn vertrouwde documentairevorm had verlaten, alsof elke auteur/filmer niet het recht heeft, andere dan de gebaande wegen te bewandelen. De onverzoenlijkheid van beeld, tekst en inhoud is overtuigend genoeg.