Dieter Wien

Acteur

Dieter Wien is acteur.
Er zijn 23 films gevonden.

Doppelter Einsatz - Heiße Fracht

2003 | Misdaad

Duitsland 2003. Misdaad van Johannes Grieser. Met o.a. Despina Pajanou, Petra Kleinert, Gerhard Garbers, Jockel Tschiersch en Jürgen Janza.

De eerste van vier nieuwe avonturen van het Hamburgse commissarissen-duo Sabrina Nikolaidou (Pajanou) en Ellen Ludwig (Kleinert); hun reeks is altijd nog goed voor een zesde plaats na TATORT, POLIZEIRUF 110, EIN FALL F[KA3]UR ZWEI, STAHLNETZ en SCHIMANSKI. Scenarioschrijvers Thorsten N[KA3]ater en Rudolf Anders hielden zich net zoals hun TATORT-collega`s, bezig met mensensmokkel, de nieuwe misdaadplaag die in de jaren 1990 opkwam. Mensensmokkel is veel minder riskant dan de drugshandel en veel levert meer op. Zij verwerkten corruptie, drugs, prostitutie en politiek in hun verhaal. Nadat het verminkte lijk van een vrouw werd gevonden op een afgelegen plaats in de haven van de hanzestad, worden de stoffelijke overschotten van drie zwarte vrouwen gevonden in een container, ver van de vindplaats af. Een vierde vrouw, May[KA1]e (Adu-Gyamfi) heeft de afschuwelijke verstikkingsdood overleefd. Voordat Sabrina haar kan horen is er nog even een spannende achtervolging van een pseudo ziekenwagen. De bestuurder en zijn trawant kunnen vluchten, maar Ellen en Sabrina hebben een flink aanknopingspunt. May[KA1]e blijkt haar zusje Yuma te zoeken. Voordat ons kloeke stel goed en wel bezig is, krijgen ze te maken met het almachtige LKA in de persoon van Weigert (Bähnk). Zij ontdekken dat het LKA in onfrisse zaken is verwikkeld met informanten, politiek en de seksmarkt en dat een mensenleven niet telt. Het verhaal doorbreekt nauwelijks een taboe, maar de dynamische Pajanou en Kleinert hebben ieder hun eigen aanhang en die mogen best tevreden zijn.

Liebesau - Die andere Heimat

2002 | Romantiek, Drama

Duitsland 2002. Romantiek van Wolfgang Panzer. Met o.a. Martin Wuttke, Nadja Engel, Friederike Kempter, Michael Wiesner en Helga Göring.

36 jaar `geschiedenis` in vier episoden over het leven in de DDR in het fictieve oord uit de titel dat niet ver van Halle (en Leipzig) ligt. De gebeurtenissen beginnen in 1953 als er weerstand tegen collectivisering van de landbouw ontstaat en arbeiders gaan staken omdat ze uitgebuit worden door de communistische dictatuur van eerste partijsecretaris Walter Ulbricht. De SED legt zijn wil op met behulp van sovjettanks en de naar het westen gevluchte Schorsch Sch[KA3]onstein (Wuttke) keert terug om voorzitter te worden van een LPG (Landwirtschaftliche Produktionsgenossenschaft), terwijl herenboer Fechner (Eichhorn) dronken op de kerktoren staat en weigert zijn vrijheid op te geven en zijn land af te staan. Schorsch ontdekt dat zijn vrouw Gerlinde (Engel) het bed deelt met Opel (Henning), die met een rondreizende bioscoop door de DDR trekt. De veertien-jarige Karli (Wiesner), de zoon van Schorsch, sluit vriendschap met zijn leeftijdsgenootje Greti (Kempter), Fechners dochter, en ze beloven elkaar eeuwig trouw. Het tweede deel begint op 11 augustus 1961 als Oost-Berlijn wordt afgegrendeld door een muur van de rest van de stad om te voorkomen dat het paradijs voor boeren en arbeiders leegloopt. Greti (nu gespeeld door Anna Thalbach), is inmiddels 22 en keert terug uit Keulen na de begrafenis van haar vader. Karli (nu gespeeld door Koberlin) heeft inmiddels een vriendin: Doris (Riedel), een opportunistische meeloopster van het partijapparaat. Greti twijfelt of ze zal terugkeren naar West- Duitsland of bij Karli zal blijven. Terwijl Schorsch de brokken van zijn huwelijk met Gerlinde lijmt, brengt Karli Greti naar het station - ze neemt quasi de laatste trein (zonder grote problemen en ingewikkelde visa) naar het vrije westen. Het derde bedrijf speelt in 1979 als de DDR dertig jaar bestaat. Schorsch heeft Greti heimelijk als verrassing naar Liebesau laten komen, maar hij sterft aan een hartaanval in de armen van Gerlinde. De autoriteiten maken de dood van de LPG-voorzitter pas bekend na de feestelijkheden. Ondertussen wordt bevrijder en sovjetgeneraal Sawranow (scenarioschrijver Steinbach) gevierd als een held. Alles lijkt koek en ei, terwijl de dorpelingen Hedderbogge (Gwisdeck) van de Stasi te vlug af zijn. Het laatste deel begint - geheel onvermijdelijk - op het moment dat de Berlijnse muur wordt afgebroken. Greti eist het bezit van haar vader terug, het gezag heeft niets meer te vertellen en Karli waagt zich in de vrije economie. Tussen hem en Greti kan eindelijk de liefde volledig opbloeien, waarbij haar avontuurtje met een zwarte Amerikaanse soldaat - als souvenir haar dochter Georgia (Zoud[KA1]e), een halfbloed - hun relatie niet in de weg staat. Natuurlijk is deze film geen allesomvattende HEIMAT (1984) van Edgar Reitz of een literaire JAHRESTAGE (2000) van Margarethe von Trotta, maar het geeft toch een behoorlijk beeld van een stuk Oostduitse geschiedenis aan de hand van een kroniek die gevuld is met petites histoires. Dankzij de voortreffelijke rolverdeling en de uitstekende regie een zeer te genieten drama. Het scenario is van Peter Steinbach, die zijn sporen heeft verdiend: hij schreef de scenario`s voor (de eerste) HEIMAT (met Reitz), HERBSTMILCH (1989) van Joseph Vilsmaier, de serie [KL]Klemperer - Ein Leben in Deutschland[KLE] (1999) van Andreas Kleinert en Kai Wessel, JAHRESTAGE (met Christoph Busch). Het camerawerk is van Edwin Horak. Wordt meestal in vier delen uitgezonden. Stereo.

Götterdämmerung - Morgen stirbt Berlin

1999 | Thriller, Oorlogsfilm

Duitsland 1999. Thriller van Joe Coppoletta. Met o.a. Christiane Paul, Tim Bergmann, Rüdiger Vogler, Christian Oliver en Sven Martinek.

In een bouwput in Berlijn wordt een hevige knal gehoord. Alex Fechtner (Bergmann) en zijn vriend Kalle (Oliver), explosievenexperts, gaan in onderaardse gangen op onderzoek naar de oorzaak van de ontploffing. Ze stuiten op een telmechanisme dat uit WO II afkomstig is. Het is de ontsteking voor duizend ton TNT dat begon te lopen door de trillingen, die de ontploffing veroorzaakte. Sandra (Paul), Alex`s echtgenote, die geschiedenis heeft gestudeerd, herkent een runeteken als Thor`s Hammer. Volgens Sandra ligt er onder Berlijn een kabelnet met explosieven die ontploffen als de teller de nul bereikt. Commissaris Lobenstein (Vogler) neemt haar verhaal serieus, maar zijn baas gelooft er geen barst van. Niemand weet hoe de kabels er uit zien en waar ze lopen. Er rest hen 42 uur om iemand te vinden die nog op de hoogte is van operatie Ragnar[KA3]ok (Godendeemstering). Dit plan was indertijd bedoeld om Berlijn te vernietigen voordat het in de handen van de vijand zou vallen. Een spannende en originele film die zeer sterk begint, maar die tegen het einde teveel op een James Bond-film lijkt. Het idee is schitterend, maar waarom moeten er zoveel neonazi's bij de zaak betrokken raken? Zij saboteren bovendien de redders. De film wordt er niet spannender door. Het scenario is van Rochus Hahn. Het camerawewrk is van Tomas Erhart en Christian Troschke, die de onderwaterfotografie voor zijn rekening nam.

Tatort - Reise in den Tod

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Wolfgang Panzer en Marek Nowakowski. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Monika Pietsch, Fred Delmare en Marijam Agischewa.

Lore Ehrlicher (Pietsch), de vrouw van Hauptkommissar Ehrlicher (Sodann) uit Dresden, is het dodelijke slachtoffer van een bomaanslag in Krakau. Ehrlicher die voor deze droeve zaak naar Polen reist, hoort van zijn Poolse collega Halski (Kondrat) dat Lore in contact gestaan zou hebben met een bende, die exotische, beschermde diersoorten naar Duitsland smokkelt. Ehrlicher ziet op Lore`s vakantievideo dat ze met een onbekende man staat te praten, die om haar hulp vroeg na een aanrijding met zijn auto. Hij gaat met Kain (Lade) snuffelen in Polen, hetgeen niet gewaardeerd wordt door de Poolse politie. Ze worden teruggeroepen naar Dresden. Zij ontdekken dat de auto in Dresden gestolen was. Kort daarop komt Halski op de proppen en vraagt om bijstand. Nu moeten ze wel samenwerken en kan Ehrlicher Lore van de blaam zuiveren, en aantonen dat zij een toevallig slachtoffer was. Het scenario van Hans-Werner Honert is anders dan anders en voert Sodann naar het buitenland, iets wat hij later nog eens zou doen, maar dan naar Tsjechië. Het camerawerk is van Erwin Horak. Aflevering 349.

Tatort - Bei Auftritt Mord

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Hans Werner. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Mathieu Carrière, Ursula Karven en Diego Wallraff.

Producent Lewald (Carri[KA2]ere) bereidt een nieuwe dansshow voor in Dresden. De repetities beginnen niet onder een goed gesternte, want een of andere onverlaat plakt op de affiches een strook met de slogan `Show met Moord als Toegift`. `s Nachts wordt een danser in een bar levensgevaarlijk verwond door een messteek. Lewald vraagt bescherming van de politie, maar dan is het al te laat. Bij de generale repetitie is de dreiging werkelijkheid geworden: de jonge sterdanseres Frederike (Graf) is het dodelijke slachtoffer. Commissaris Ehrlicher (Sodann) ziet weer eens een vrije avond de mist ingaan. Ehrlicher en Kain (Lade) zoeken de dader in de kring van het 26-koppige gezelschap, zodra zij weten dat het om een gifmoord gaat. Formulethriller die opgeluisterd wordt door enkele erotische dansnummers. Nauwelijks origineel of spannend en de oplossing is ook al aan de zwakke kant. Peter Vogel schreef het scenario dat met veel glitter en glamour in beeld gebracht werd door Roland Dressel.

Polizeiruf 110: Der schlanke Tod

1996 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1996. Misdaad van Thomas Jacob. Met o.a. Jaecki Schwarz, Wolfgang Winkler, Marita Böhme, Dieter Wien en Ellen Schwiers.

Dr. Helmut Merten (Wien) werkt bij een farmaceutisch laboratorium en ontwikkelt een slankheidsmiddel, waarmee miljoenen te verdienen valt. Zijn research en de proeven, die hij doet, worden niet helemaal binnen de perken van de wet uitgevoerd. Merten leeft al jaren samen met zijn collega Ruth Baselitz (Kelling), maar hij heeft ook een verhouding met Kerstin Paslak (Welskop). Ruth en Merten krijgen ruzie, Ruth krijgt een ongeluk, waarbij zij om het leven komt. Schm[KA3]ucke (Schwarz) en Schneider (Winkler) moeten bepalen of er misdaad in het spel is. De kinderen van Ruth, Robert (Lukas) en Lena (Richter) beschuldigen Merten snel, en zij vinden een belastende brief van Ruth, waarin zij melding maakt van illegale praktijken. Het smerissenduo besluit eens een kijkje te gaan nemen op het farmaceutische bedrijf, maar vinden in directeur P[KA3]onitz (Schwiers) een geweldig obstakel, die niets wil prijsgeven over de handel en wandel van zijn onderneming, ten koste van alles. Schmücke en Schneider hebben het grote geld allang geroken, de crime-passionnel uitgesloten en het is nog maar een kwestie van tijd en geluk voordat zij het net zullen sluiten. Een aardige aflevering over bedrijsfgeheimen, commercie en vooral het gebrek aan ethiek. Het scenario is van Axel Götz. Het camerawerk is van Wolfram Beyer. Aflevering 183.

Harald - Der Chaot aus dem Weltall

1996 | Sciencefiction, Komedie

Duitsland 1996. Sciencefiction van Jürgen Egger. Met o.a. Heinrich Schafmeister, Martina Gedeck, Ingo Naujoks, Cay Helmich en Gesche Tebbenhoff.

Rica (Gedeck) maakt lezersrapporten voor een uitgeverij. Ze heeft net een SF-roman de grond ingeboord met een vernietigend oordeel. `s Avonds staat er een banaal uitziende jongeman in een zwart confectiepak voor haar deur. Het is Harald (Schafmeister), die zegt uit de ruimte te komen. Hij zag Rica en werd verliefd en wil haar nu veroveren. Rica is nuchter en sceptisch, maar begint de vreemde gast steeds sympathieker te vinden tot grote ergernis van haar vaste vriend. Stompzinnige SF-komedie, waarin heel wat gags te zien zijn, die gestolen werden uit de tv-serie Mork And Mindy. Het is pijnlijk om te moeten getuigen hoe zeer de acteurs zich uitsloven om toch o, zo leuk te lijken. Schafmeister heeft een beetje teveel afgekeken van Robin Williams en Rowan Atkinson. Het scenario werd geschreven door debuterend regisseur Egger. Achter de camera stond Seamus McGarver. Gedraaid werd in München tussen april en jui 1996. Het is begrijpelijk dat deze film met geld van omroep SWR na twee weken al uit de bioscopen verdween en op video uitgebracht werd onder de titel HARALD - DER INTERGALAKTISCHE HERZENSBRECHER. Deze film is puur tijdverknoeierij. Dolby Stereo Digital.

Polizeiruf 110: Bruder Lustig

1995 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1995. Misdaad van Thomas Jacob. Met o.a. Günter Naumann, Jaecki Schwarz, Peter Weiß, Werner Tietze en Angelika Perdelwitz.

We zien in het tweede jaar nadat men de DDR-producties had laten uitlopen, Schwarz nog als bemoeizuchtige Zollamtmann Wei[KL29]er. In het daarop volgende jaar speelt hij in de serie Hauptkommissar Herbert Schm[KA3]ucke uit Halle en werkt dan nauw samen met Herbert Schneider (Wolfgang Winkler), die hij nog van de politieopleidingsschool kent. Aflevering 172.

Die Staatsanwältin

1995 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 1995. Misdaad van Thomas Jacob. Met o.a. Lena Stolze, Christoph Waltz, Wolfgang Greese, Jaecki Schwarz en Manfred Zapatka.

Rechter Reuter (Lohmeyer) werd op straat neergeschoten. Zijn vrouw, onderzoeksrechter Katharina Reuter (Stolze), beseft nu pas dat zij niet veel afwist van het priv[KA1]eleven van haar man. Het onderzoek wordt toevertrouwd aan haar ex-minnaar, commissaris Andreas Doepke (Waltz). Omdat zij met veel vragen blijft zitten, probeert zij meer te weten te komen over het ware, zo mogelijk dubbele leven van haar man. Haar vader (Greese), die president is van een federale rechtbank, weet bovendien meer van de zaak dan hij tegenover zijn dochter toegeeft. Katharina vindt vervolgens toevallig het lijk van de minnares van haar man. Alles wijst erop dat rechter Reuter haar dood op zijn geweten heeft. Zij besluit niet met Andreas over haar bevindingen te praten. Nu wordt zij ook nog het doelwit van de Russische uranium-mafioso Grutschenkow (Zapatka). Zij wordt zijn gevangene en voor Andreas begint nu een wedloop tegen de tijd. Tv-film in drie delen over een sterke vrouw in een moeilijke situatie, die met aardig wat thema's is volgepropt: atoomwapen-smokkel, moord, corruptie en kindermisbruik. Het scenario is van het duo Peter Probst en Marlies Ewald, die zich steeds verder bekwaamde in de romantische soap.

Imken, Anna und Maria, oder Besuch in der Zone

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Gunther Scholz. Met o.a. Magdalena Ritter, Gila von Weitershausen, Ruth Glöss, Klaus Manchen en Manfred Zetzsché.

De drie vrouwen uit de titel behoren elk tot een verschillende generatie en hebben te maken met de overschakeling van een metaalverwerkingsbedrijf in de voormalige DDR bij de overgang naar de vrije markteconomie. Ritter is Imken, een bedrijfsadviseuse uit Hamburg die naar Graifenhain in het Ertsgebergte trekt om er te helpen bij de privatisering. Von Weitershausen (Anna) is een politica die met de burgemeester over de stadsontwikkeling onderhandelt en de zeventig-jarige Glöss wil ter plekke ook helpen. Actie zit er nauwelijks in, er wordt wel aardig gebakkeleid tussen Ossis en Wessis, fatsoenlijke lieden maar ook zogeheten profiteurs van de Duitse hereniging na 1990, herenigingscriminelen, en Stasi-slachtoffers. Geschreven door Dieter Meichsner, een van de succesrijkste televisieschrijvers, die geen blad voor de mond neemt en zowel de DDR als het westen beschuldigt van dilettantisme, onwetenheid en slordigheden. Camerawerk van Roland Dressel. Wordt op tv meestal uitgezonden in drie delen.

Hotel Interim

1994 | Thriller

Duitsland 1994. Thriller van Christoph Doering. Met o.a. Bernhard Leute, Ingeborg Nass, Isabella Parkinson, Dieter Wien en Isa Jank.

Wat is er aan de hand met kamer 7 van het obscure hotelletje Interim? Mannen die er verblijven worden gewoonlijk de volgende ochtend dood aangetroffen, opgehangen met een gordijnkoord. Wanneer er een generaal aan zijn einde komt, wordt politie- inspecteur Leute erheen gestuurd om de zaak te onderzoeken. Bevreemdende thriller, die in een zeer persoonlijke stijl wordt verteld. Mysterieus en fascinerend, al is niet steeds even duidelijk wat er nu eigenlijk gebeurt. Goed gespeeld door voornamelijk onbekende acteurs. Een experiment dat best gezien mag worden. Auteurs zijn Doering, Georg Marioth en Harmut Fittkau. Achter de camera stond Janusz Reichenbach.

Froschkönig

1987 | Familiefilm, Fantasy

DDDE 1987. Familiefilm van Walter Beck. Met o.a. Jana Mattukat, Jens-Uwe Bogadtke, Peter Sodann, Franziska Glöss-Ebermann en Susanne Lüning.

Mattukat is de prinses, die koning Kikvors Bogadtke veroveren moet. Naar de gelijknamige vertelling. Loopt niet over van originaliteit en geïnspireerd spel, maar de kleine kijkers storen zich daar niet aan. Scenario van de regisseur en achter de camera stond Wolfgang Braumann.

Polizeiruf 110: Mit List und Tücke

1986 | Misdaad, Thriller

DDDE 1986. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Jörg Hengstler, Peter Reusse, Ute Lubosch en Otto Mellies.

Het scenario van regisseur Kr[KA3]atzig gaat over oplichterijtjes en het misbruik maken van goed vertrouwen. Thema`s die al eerder opdoken in de serie en waarbij Hauptmann Fuchs (Borgelt), toen nog Oberleutnant, de hoofdrol speelde en zich bediende van handige listen, die zo uit jongensboeken afkomstig zouden kunnen zijn. Deze keer is het niet indrukwekkender als ambulancechauffeur Frank Reiher (Reusse) zich toegang verschaft tot de woningen van in onmacht gevallen, alleenstaande oude dames die hij in het ziekenhuis heeft afgeleverd. Hij was (dankzij Kr[KA3]atzig`s scenario) zo dom om daarbij zijn zakagenda te verliezen en de Vopo op zijn hals te halen; bij een huiszoeking door de politie, waarvoor in het kleurloze paradijs van Honecker geen besluit van een rechter vereist is, worden de nodige gestolen spullen gevonden en zit Franks vrouw Anja (Lubosch) ook zwaar in de bonen. Omdat Krätzig te weinig verhaal had, kwam er ook nog een parallel lopend subplot bij over een hypnotiseur, die zich net zoals Frank verrijkte, door te reflecteren op advertenties van eenzame, oudere harten. Hauptmann Fuchs slaat de boosdoeners allemaal in de boeien. De Oostduitse kijker van toen raakte niet echt geboeid, en terecht. Aflevering 102.

Polizeiruf 110: Das habe ich nicht gewollt

1986 | Misdaad, Thriller

DDDE 1986. Misdaad van Peter Hagen. Met o.a. Lutz Riemann, Andreas Schmidt-Schaller, Marianne Wünscher, Marion van de Kamp en Gudrun Ritter.

Zowel Klara Euler (W[KA3]unscher) als Martha Curth (Van de Kamp) zijn vrouwen van een zekere leeftijd. Martha is afkomstig uit de bourgeoisie, ze is nooit iets tekort gekomen. Ze verdient redelijk de kost als fotografe en heeft het nodige geld weggelegd. Ze is het gewend dat niemand haar tegenspreekt. Klara woont in haar huis als huishoudster. Ze is het tegenovergestelde van Martha. Bovendien wordt ze onderdrukt door Martha, die haar als voetveeg behandelt. Het komt tot een uitbarsting, die tragisch eindigt. Oberleutnant Zimmermann (Riemann), een socialistische reus, en zijn hippe ondergeschikte Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller) leggen de kijker uit wat er fout is met Martha's opvattingen over de waarde van de mens en de moraal. Om Martha extra onsympathiek te maken leent ze geld aan mensen tegen een woekerrente. Foei, dat kapitalisme. De DDR-burger geloofde steeds minder in deze ethische lessen en keek daarom steeds minder, al zagen de afleveringen er rijker en minder grauw uit. Het was echter te laat. Aflevering 108.

Paule

1986 | Drama

DDDE 1986. Drama van Edgar Kaufmann. Met o.a. Gert-Hartmut Schreider, Heidrun Welskop, Dieter Wien, Klaus Bamberg en Hans-Peter Maus.

Paule, een automecanicien, is ongelukkig in zijn kinderloze huwelijk en wordt in de steek gelaten door zijn maîtresse Inge. Om haar te bewijzen dat hij snel geld kan verdienen, verkoopt hij een defect chassis en veroorzaakt een dodelijk ongeluk. Een weinig pretentieus, saai melodrama.

Der Staatsanwalt hat das Wort: 'Paule'

1986 |

1986. Edgar Kaufmann. Met o.a. Dieter Wien, Heidrun Welskop en Gert-Hartmut Schreier.

Paule, een automecanicien, is ongelukkig in zijn kinderloze huwelijk en wordt in de steek gelaten door zijn maîtresse Inge. Om haar te bewijzen dat hij snel geld kan verdienen, verkoopt hij een defect chassis en veroorzaakt een dodelijk ongeluk. Een weinig pretentieus, saai melodrama.

Polizeiruf 110: Treibnetz

1985 | Misdaad, Thriller

DDDE/Duitsland 1985. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Holger Franke en Henry Hübchen.

Hauptmann Fuchs (Borgelt), Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep), Leutnant Zimmermann (Riemann) en Unterleutnant Richter (Franke) buigen zich over een diefstal in een warenhuis. Een grote zaak, die zo te zien zonder sporen is. Ze krijgen het druk, want ze worden geconfronteerd met nog meer inbraken. Dan vinden ze een spoor: de naam van een man, getypt op een vel papier. Het blijkt dat betrokkene een strafblad heeft. Praten, pluizen, combineren, deduceren en intimideren onder de kalme leiding van Fuchs leiden uiteraard tot de oplossing van de misdrijven. De DDR-kijker was indertijd best onder de indruk van de premisse, want zij schakelden massaal in: bijna zestig procent kijkdichtheid, die schril afsteekt tegen veel betere en sterkere afleveringen uit het jaar 2001: rond de twintig procent, maar er is veel meer concurrentie in herenigd Duitsland. De serie komt met deze cijfers op de tweede plaats na de serie TATORT en dat is een hele prestatie, terwijl het monopolie in de DDR makkelijk zat was. Aflevering 97.

Mit 40 hat man noch Träume

1984 | Drama

DDDE 1984. Drama van Jens Peter Poll. Met o.a. Renate Geißler, Dieter Wien, Ezard Haußmann en Dietmar Richter-Reinick.

Een niet al te opwindende maar niet slecht gespeelde film over een veertigjarige lerares, die altijd extra baantjes moet opknappen, omdat ze toch niet getrouwd is. Daar krijgt ze zo genoeg van dat ze doet voorkomen alsof ze gaat trouwen. Haar collega's zetten haar dan voor het blok dat ze wel moet.

Polizeiruf 110: Heidemarie Göbel

1979 | Misdaad

DDDE 1979. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Bettina Mahr, Monika Woytowicz, Dieter Wien en Helga Sasse.

Bij Dr. G[KA3]obel (Wien) is ingebroken; de familiejuwelen zijn gestolen. Leutnant Sabine Berghoff (Mahr), gescheiden, `modieuze` uilenbril, belachelijk zwart kapsel en boven de dertig, en haar `nieuwe` baas Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) trekken deels de verkeerde conclusie dat het helemaal niet om een inbraak ging maar om een mislukte poging tot moord. Het slachtoffer had Heidemarie G[KA3]obel (Woytowicz) moeten zijn, de echtgenote en de zus van een bekende filmster. Heidemarie die in het ziekenhuis was beland, verdwijnt `spoorloos`, terwijl de kijker weet dat ze bij een vriendelijke vrachtwagenchauffeur verblijft die haar tegen de regels in een lift gaf, en haar tenslotte in zijn flatje onderdak verschafte. Berghoff en H[KA3]ubner aarzelen niet om Dr. G[KA3]obel te beschuldigen, maar ze zien in dat de bewijzen ontbreken. Ze speuren ijverig op de filmset (aardig om eens te zien) en ondervragen Heidemarie`s zus. Ondertussen wordt op het laboratorium van Dr. G[KA3]obel door een collega een verband gelegd tussen de bruinkoolstof van de verwoestende mijndagbouw en filmopnames op locatie. De vrachtwagenchauffeur die onenigheid kreeg met de opgefleurde Heidemarie, waarop zij de woning verliet, besluit alles eerlijk op te biechten aan H[KA3]ubner; Berghoff luistert zijn bekentenis heel onbescheiden af en trekt een paar juiste conclusies, waarop zij nu weten, waar Heidemarie zich bevindt om erger te voorkomen. De film eindigt in de verlaten en vervallen gebouwen bij de bruinkoolmijn met een soort showdown die aan een western doet denken, maar gaat als een nachtkaars uit met de arrestatie van de dader en we begrijpen dat een inbraak om te chanteren uit de hand gelopen was. Het kalm voortkabbelende scenario van regisseur Hildebrandt ademt de gebruikelijke kleinburgerlijke sfeer uit en laat ons op onkiese wijze zien hoe H[KA3]ubner en Berghoff bevoorrecht zijn tegenover de hardwerkende arbeiders: ze beschikken ieder over een Trabant en hebben overdag de tijd voor inkopen die in `dure` plastik (nur für Export) zakken zitten. Anderzijds moet opgemerkt worden dat Berghoff heel ijverig is en Hübchen 'midden in de nacht' opbelt, als hij in bed ligt te lezen om over de zaak te spreken. Het is voor de verandering akelig koud. Aflevering 59.

Polizeiruf 110: In Maske und Kostüm

1978 | Misdaad

DDDE 1978. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Renate Blume, Dieter Wien, Dieter Bellmann en Horst Schulze.

Uitgetelde goochelaar Dietmar Schuchard (Wien) verschijnt op oudejaarsavond volledig geschminkt in een soort draculakostuum waarin hij pleegt op te treden, in een zeer beschonken toestand ten burele van Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) en `bekent` dat hij zijn vrouw Liane (Blume) tijdens een echtelijke ruzie om zeep gebracht heeft. Hij wordt tot kalmte gemaand en moet zijn roes maar eens flink uitslapen, want Frau Schuchard blijkt na een inspectie van de woning door Hu[KA3]ubner al enige tijd als vermist in het opsporingsregister te staan. Zou het spreekwoord dat o.a. zegt dat een dronken man de waarheid spreekt dan toch opgaan als enige tijd later Liane`s stoffelijk overschot gevonden wordt? Of was er een ander dan Herr Schuchard in het spel? De Oberleutnant van de Vopo buigt zich in alle kalmte met zijn trouwe medewerkers over de zaak, waarin Schuchard die tenslotte ook kritisch bekeken wordt, over een waterdichte alibi schijnt te beschikken. Ze horen en verhoren veel mensen, speuren buiten de stad en stuiten toevallig op een taxichaffeur, die zich herinneren kan een rit gemaakt te hebben op de dag, waarop Frau Schuchard verdwenen is en later niet ver uit de buurt in een treinwagon zwaar verminkt en levenloos is aangetroffen. Het scenario van regisseur Hildebrandt over een misgelopen huwelijk en carri[KA2]ere afgelopen is, is verre van opwindend en bevat vooral flauwe breekpunten (een sieraad, een domme aanbidder, een valse verdachtmaking, een voor de handliggende busverbinding en een 'ongedacht' alternatief). Het spel kennen we wel zo'n beetje, al is de gekostumeerde opwachting van Wien niet slecht, inclusief zijn verdere gegoochel voor een nieuwe act met een jonge, naïeve assistente. De politiefunctionarissen worden als zeer correct, maar tamelijk humorloos afgebeeld. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de flashbackstructuur, wat ten koste van de spanning is gegaan en het verhaal soms op hinderlijke wijze onderbreekt. Aflevering 53.

Liebesfallen

1975 | Komedie

DDDE 1975. Komedie van Werner Wallroth. Met o.a. Fred Delmare, Marianne Wünscher, Heidemarie Wenzel, Nina Hagen en Dieter Wien.

Een komisch bedoeld vierluik over liefdesperikelen.

Polizeiruf 110: Freitag gegen Mitternacht

1973 | Drama, Misdaad, Thriller

DDDE 1973. Drama van Werner Röwekamp. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

De zestiende aflevering heeft een ongebruikelijke invalshoek: het gaat over de persoonlijke problemen van iemand die eigenlijk in een behoorlijk aanzien staat, ook al leven de kijkers in een arbeidersparadijs, waarin iedereen gelijk is. Een chemicus wordt betrapt als hij zijn hand in de personeelskas steekt. Voor Oberleutnant Fuchs (Borgelt) en zijn collega Vera Arndt (Göhler) redenen genoeg om te gaan snuffelen in privézaken en niet alleen in die van de dief. Het scenario van Heiner Ran riekt naar de Stasi en dat was de bedoeling: de kijkers werden gewaarschuwd om niet naast de pot te plassen, want de almachtige communistische staat waakt over hen. De spelprestaties werden volgens voorschrift uitgevoerd. Flink wat dialoog, gepieker, gepeins en gepuzzel.

Flucht ins Schweigen

1966 | Misdaad

DDDE 1966. Misdaad van Siegfried Hartmann. Met o.a. Fritz Diez, Marita Böhme en Dieter Wien.

Bij opgravingen worden de stoffelijke overschotten van een SS-er gevonden. Het politie-onderzoek brengt aan het licht dat zijn dood in verband staat met gebeurtenissen in het heden.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Dieter Wien op televisie komt.

Reageer