Daniel Olbrychski (1945): cast.
Er zijn 52 films gevonden.

Kill It and Leave This Town

2020 | Drama, Animatie

Polen 2020. Drama van Mariusz Wilczynski. Met o.a. Krystyna Janda, Andrzej Chyra, Andrzej Wajda, Maja Ostaszewska en Mariusz Wilczynski.

Een rockballade met dansende schoorstenen, mensjes die worden gefileerd als verse vis, een uitje naar zee, het laatste gesprekje met een tandeloze moeder, een wartaal sprekende, afgehakte kop en nog veel meer. Veertien jaar werkte de Poolse kunstenaar/animator Wilczynski aan deze volstrekt unieke, autobiografische animatiefilm voor volwassenen. Die speelt zich af in de sombere industriestad Lodz, in een surrealistische schemerwereld van herinneringen, tussen wreedheid en liefde. Zo mogelijk nog mooier dan de collages van pentekeningen die met lichteffecten tot leven worden gewerkt, is het papier waarop ze zijn gemaakt: vol kreukels, scheuren en koffievlekken.

Salt

2010 | Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 2010. Actiefilm van Phillip Noyce. Met o.a. Angelina Jolie, Liev Schreiber, Chiwetel Ejiofor, Daniel Olbrychski en August Diehl.

In een ­verhoorkamer bij de CIA ondervraagt topagente Evelyn Salt (Jolie) een Russische overloper. Die vertelt dat bij de CIA een verrader werkt, ene Evelyn Salt. De daaropvolgende klopjacht op – de al dan niet onschuldige – Salt wordt met veel flair en schwung in beeld gebracht. De achtervolgingen op drukke snelwegen, sprongen van ongelijkvloerse snelwegkruisingen en acrobatische kogelballetten verhullen de nodige plotgaten. Vlot amusement, met Jolie als stoere actieheldin. Schreiber en Ejiofor doen het goed als haar twijfelende collega‘s. Opmerkelijk: de film zou oorspronkelijk door Hany Abu-Assad geregisseerd worden, maar financiers vonden hem destijds nog te onervaren.

Anthony Zimmer

2005 | Actiefilm, Thriller

Frankrijk 2005. Actiefilm van Jérôme Salle. Met o.a. Yvan Attal, Sophie Marceau, Sami Frey en Daniel Olbrychski.

De Parijse politie maakt jacht op Anthony Zimmer, een grote vis in de internationale witwashandel. Maar sinds zijn verregaande plastische chirurgie is hij onherkenbaar. In de TGV naar het zuiden valt ondertussen gewone man François (Attal) voor de charmes van een fatale vrouw (Marceau) en blijkt even later het middelpunt van oorverdovende actie. Vlotte actiefilm met enthousiaste acteurs, goed geënsceneerde achtervolgingen en glamourlocaties aan de Franse Rivièra kijkt lekker weg. Debutant Salle kreeg in eigen land dan ook een Césarnominatie in de categorie beste eerste film.

The Barber of Siberia

1998 | Romantiek, Drama, Historische film

Rusland​/​​Frankrijk​/​​Italië​/​​Tsjechië 1998. Romantiek van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Julia Ormond, Oleg Menshikov, Richard Harris, Nikita Mikhalkov en Vladimir Ilijn.

Eind negentiende eeuw, Rusland. De Amerikaanse vader van Jane (Ormond) hoopt dat zijn dochter trouwt met een vermogend generaal zodat hij zijn monstrueuze kapmachine kan perfectioneren voor de ontginning van de wouden van Siberië. Jane voelt meer voor soldaat Tolstoi (Menshikov). Eén van de grootste Russische producties ooit die volgens gevierd Russische cineast Mikhalov (onder andere Urga, en het Oscarwinnende Burnt by the Sun) Rusland toont 'zoals het zou moeten zijn'. Zelf neemt Mikhalkov de rol van tsaar Alexander III voor zijn rekening. The Barber of Siberia zoals de (vertaalde) Engelse titel luidt werd voor de westerse markt verknipt van een kleine 400 naar 180 minuten.

Transatlantis

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Christian Wagner. Met o.a. Birgit Aurell, Otto Günmandl, Rolf Illig, Fritz Rothdach en Eleonore Zetzche.

Briljant kernfysicus Neuffer (Olbrychski) die bij het CERN werkt, keert terug voor een re[KA3]unie naar zijn geboortedorp in de Beierse Allg[KA3]au. Door de vriesdood van een conducteur van een funiculaire, raakt hij in een midlife-crisis. Hij vindt de aantekeningen van zijn grootvader (Rothdach in flashbacks), die opzoek naar Atlantis op mysterieuze wijze verdwenen is.

Lieber reich und schön

1994 | Komedie

Polen​/​​Hongarije​/​​Duitsland 1994. Komedie van Filip Bajon. Met o.a. Adrianna Biedrzynska, Daniel Olbrychski, Marek Kondrat, Anna Prucnal en Ryszard Pietruski.

Van de ene op de andere dag is de Poolse textielarbeidster Dorota (Biedrzynska) eigenaresse van de fabriek, waar ze werkt. Voor de oorlog (WO II) behoorde die n.l. aan haar grootvader; na de bevrijding van het nazi-juk werd hij genationaliseerd, maar met de val van het communisme gaat de fabriek terug naar de wettige erven en Dorota blijkt de gelukkige. De zaken staan er echter niet erg rooskleurig voor, want de fabriek is zo goed als failliet. Een advocaat uit het westen (Olbrychski) verschijnt ten tonele. Hij denkt dat Dorota de onderneming niet kan redden en dat hij de zaak voor een prikje kan opkopen. Hij rekent buiten de waard: Dorota heeft lef en is heel vindingrijk. Leuke sociale komedie die echter iets teveel vraagt van de goedgelovigheid van de kijker. Vlot spel van de hoofdrollen. Bajon schreef zelf het scenario en voor de fotografie tekende Krzysztof Ptak.

The Most Terrible Time In My Life

1993 | Misdaad, Film noir

Taiwan​/​​Japan 1993. Misdaad van Kaizo Kayashi en Yu Wei Yen. Met o.a. Masotoshi Negase, Yang Haitin, Kiyotaka Nanbara, Shirô Sano en Shinya Tsukamoto.

Ex-bajesklant Nagase werkt als privé-detective in Yokohama. Op een dag redt hij een kelner uit Taiwan die het aan de stok heeft met twee vechtlustige yakuza's. De man blijkt op zoek te zijn naar zijn broer en Nagase besluit hem te helpen. Een taxi-chauffeur die dienst doet als zijn informant, weet hem te zeggen wat er aan de hand is: de mafia van Hong Kong en Taiwan hebben Yokohama uitgekozen om hun oorlog te beslechten. Knap uitgewerkt melodrama dat baadt in de sfeer van de Amerikaanse B- film uit de jaren 1950. De acteurs spelen het spelletje uitstekend mee. Hayashi schreef het scenario in samenwerking met Daisuke Tengan. In sfeervol zwart-wit opgenomen op locatie in Koganecho door Yuichi Nagata.

Lepiej byc piekna i bogata

1993 |

Duitsland​/​​Polen 1993. Filip Bajon. Met o.a. Marek Kondrat, Daniel Olbrychski en Adrianna Biedrzynska.

Ex-bajesklant Nagase werkt als privé-detective in Yokohama. Op een dag redt hij een kelner uit Taiwan die het aan de stok heeft met twee vechtlustige yakuza's. De man blijkt op zoek te zijn naar zijn broer en Nagase besluit hem te helpen. Een taxi-chauffeur die dienst doet als zijn informant, weet hem te zeggen wat er aan de hand is: de mafia van Hong Kong en Taiwan hebben Yokohama uitgekozen om hun oorlog te beslechten. Knap uitgewerkt melodrama dat baadt in de sfeer van de Amerikaanse B- film uit de jaren 1950. De acteurs spelen het spelletje uitstekend mee. Hayashi schreef het scenario in samenwerking met Daisuke Tengan. In sfeervol zwart-wit opgenomen op locatie in Koganecho door Yuichi Nagata.

Haute Tension : Au bout du rouleau

1991 | Thriller

Frankrijk 1991. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Daniel Olbrychski, Silvana De Faria, Mauricio De Valle, Chico Diaz en Antonio Pitango.

Net uit de gevangenis komend, waar hij een lange straf wegens moord uitzat, doodt Carlos Muleque (Diaz) een rijke landeigenaar en vlucht het Amazone-oerwoud in. De vader van het slachtoffer oefent druk uit op een fotograaf, die de moordenaar goed kent, om achter hem aan te gaan. Het vervolg laat zich raden, tot en met de slachtpartij aan het slot toe. Tito Topin werkte mee aan het scenario. De marginale wereld van de filmer B[KA1]ehat (RUE BARBARE, PUTAIN D'HISTOIRE D'AMOUR) is telkens weer een van veel geweld, soms ondraaglijk. Het vertonen van deze tv-film op een woensdagmiddag duidt of op onbedachtzaamheid of op nog iets ergers.

Cadavres exquis: Légitime défense

1991 | Horror, Thriller

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1991. Horror van John Berry. Met o.a. Daniel Olbrychski en Tuesday Weld.

Bewerking van het korte verhaal [KL]Something To Have To Live With[KLE] van Patricia Highsmith door een Amerikaanse cineast die veel in Frankrijk heeft gefilmd. Jessica (Weld) en Roger (Olbrychski) brengen de eerste nacht door in hun nieuwe huis, ver van de stad. Maar dan moet hij plotseling naar zijn moeder, en zijn vrouw blijft alleen achter. Dat wordt dus bepaald geen rustig nachtje. Een degelijke en heldere regie met een goed gevoel voor tempo en aardige suspense, zoals het merendeel van de (tv-)films van deze bedreven vakman, op basis van het werk van een schrijfster die, dat is waar, een hele angstaanjagende sfeer weet op te roepen en ook vast te houden.

Passi d'amore

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Sergio Sollima. Met o.a. Alessandra Martines, Daniel Olbrychski, Veronica Lazar, Dagmar Lassander en Nina Soldano.

Plattelandsmeisje met ambities om prima ballerina te worden aan de Scala krijgt een beurs, die haar toegang verschaft tot de tempel der muzen. Ze stevent regelrecht op het succes af en haar dromen lijken waarheid te worden, maar ze raakt in de problemen. Ze wordt geconfronteerd met jaloezie en loze beschuldigingen en ze wordt per ongeluk zwanger. Maar zoals gewoonlijk heeft het verhaal een gelukkig slot. Produktie van de bovenste plank, wat helaas niet van Martines' spel gezegd kan worden.

Napoléon et l'Europe: Napoléon et Marie Walewska

1990 | Oorlogsfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1990. Oorlogsfilm van Jean Gruault en Jean Tulard. Met o.a. Jean-François Stévenin, Jean-Claude Durand, Christophe Waltz, Joanna Szcepkowska en Andrzej Seweryn.

Derde deel van de serie Napoléon et l'Europe. Deze speelt in het Polen van 1806, opgedeeld tussen Rusland, Oostenrijk en Pruisen, met de overwinning van Jena en de romance tussen de tiran en Walewska. Na zovele films over Napoleon presteert ook deze film het, nauwelijks indruk te maken. Het lijkt wel een kostuum-operette. Het spel van Stévénin als Napoleon is onder de maat, en dat van Szcepkowska als Walewska stelt ook al niet veel voor. De historische betrouwbaarheid van deze warboel lijkt bovendien twijfelachtig.

Le silence d'ailleurs

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Guy Mouyal. Met o.a. Clémentine Célarié, Michel Galabru, Daniel Olbrychski en Jean-Paul Lilienfeld.

Christophe is twaalf jaar en woont met zijn moeder en de man die in de plaats is gekomen van zijn weggelopen vader. Het kind en de man kunnen het slecht met elkaar vinden, terwijl de moeder heimelijk hoopt op de terugkeer van Christophe's vader. Hoewel het tegenwoordig mode is om een kind een belangrijke rol in een film te geven, betekent dat nog niet dat een film dan ook automatisch goed is. Blunders, nodeloze herhalingen en een wat aarzelend scenario mogen er ook dan niet in voorkomen. Niettemin doen er goede acteurs aan deze film mee en bevat hij een sfeervolle beschrijving van het afgelegen en eenzame benzinestation.

La Boutique de l'orfèvre

1990 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Italië​/​​Canada​/​​Frankrijk 1990. Oorlogsfilm van Michael Anderson. Met o.a. Burt Lancaster, Olivia Hussey, Ben Cross, Andrea Occhipinti en Jo Champa.

Een (helaas) trouwe verfilming van een stuk van Karol Wojtyla alias Jean-Paul II, die bisschop, dramaturg en dichter was. Hij heeft er goed aan gedaan te stoppen met schrijven wanneer wordt afgegaan op dit suikerzoete melodrama, dat vertelt van een oorlogsweduwe die met haar kind Krakau verlaat en naar Toronto gaat, waar haar zoon verliefd wordt op de dochter van haar beste vrienden. Het eindigt allemaal met de aankoop van de trouwring bij de goudsmit in kwestie. In deze ode aan de heilige banden van het huwelijk druipt de sentimentaliteit ervan af. De dialogen zijn stroperig en de scènes onbedoeld lachwekkend. Slechter dan Barbara Cartland, wat veel zegt. Dat Lancaster in een dergelijke slechte film speelt, is diep bedroevend.

Dekalog III

1990 | Drama

Polen 1990. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Maria Pakulnis, Daniel Olbrychski, Joanna Szczepkowska, Artur Barcis en Henryk Baranowski.

Stanley Kubrick vond Kieslowski een genie. In zijn voorwoord bij een gedrukte uitgave van de scenario's voor de Decaloog schreef hij dat 'de ideeën niet verteld worden, maar gedramatiseerd. Zo zie je ze niet aankomen en ontdek je pas later hoe ze je in je hart hebben geraakt.' In de derde aflevering vertelt Kieslowski het verhaal van een man die op Kerstavond naar zijn minnares gaat in plaats van bij zijn gezin te zijn. Dat moet wel fout aflopen. 'Eert de sabbat' is immers het derde gebod.

La bugiarda

1989 | Romantiek, Erotiek

Italië 1989. Romantiek van Franco Giraldi. Met o.a. Francesca Dellera, Daniel Olbrychski, Marie Laforêt, Maurizio Danadoni en Mario Soldati.

Een herverfilming voor de tv van de film van Luigi Comencini. Speelt zich af in het Rome van de jaren vijftig. Een mooie jonge vrouw die nog bij haar moeder woont, heeft twee geliefden: een getrouwde aristocraat en een jongeman van eenvoudige afkomst, haar latere echtgenoot. Ze leeft met een leugen, maar zal de waarheid uiteindelijk onder ogen moeten zien. Dellera is verrukkelijk om naar te kijken, met of zonder kleren. Olbrychski is geloofwaardig in zijn rol. Er zijn ook versies die 200m duren, al naar gelang er de schaar in is gezet. Naar een blijspel van Diego Fabbri.

L'orchestre rouge

1989 | Oorlogsfilm

België​/​​Frankrijk​/​​Italië 1989. Oorlogsfilm van Jacques Rouffio. Met o.a. Claude Brasseur, Daniel Olbrychski, David Warrilow, Dominique Labourier en Etienne Chicot.

Een opmerkelijke, bijna letterlijke bewerking naar Gilles Perrault, die overigens scenario en dialogen schreef ofwel de geschiedenis van het meest efficiënte spionagenetwerk uit WO II, waarnaar deze film is genoemd. Zorgvuldige tijdsreconstructie en overtuigende personages maar zonder het niveau van een meesterwerk te bereiken want Rouffio - een talentvol persoon die zich met wisselend resultaat met van alles en nog wat bezighoudt - heeft de inhoud van het boek niet in een eigen, nieuwe taal weten om te zetten. Desondanks is er een in meer dan één opzicht spannende film uitgerold. Er is ook een tv- bewerking gemaakt van 170m. Het camerawerk is van Pierre William Glenn.

Coplan : Coups durs

1989 |

Frankrijk​/​​Zwitserland​/​​Duitsland 1989. Gilles Behat. Met o.a. Philippe Caroit, Pierre Dux, David Olbrychski, Isabelle Renauld en Manfred Andrea.

De vierde aflevering in de opnieuw gemaakte reeks films met de Franse James Bond, Coplan, gaat over een naar Oost-Berlijn ontvoerde van oorsprong Poolse wiskundige die in Frankrijk aan een geheim project werkte en teruggehaald moet worden door de superheld. Clichématig, al is de Oost-Berlijnse discosfeer wel origineel. Jammer voor dit soort films, waarvan de verhalen meestal tijdens de Koude Oorlog geschreven zijn, dat de Muur is afgebroken en Duitsland herenigd. Naar de boeken van Paul Kenny. Oppervlakkige vertolkingen en routineuze regie. Scenario van Philippe Madral en Gilles Behat. Camerawerk van Rudolf Blahacek.

Zoo

1988 | Familiefilm, Komedie

Italië 1988. Familiefilm van Cristina Comencini. Met o.a. Asia Argento, Marco Maria Parente, Daniel Olbrychski, Louis Ducreux en Valentina Mascetti.

De vader van de elf-jarige Martina (Argento) besteedt vrijwel geen aandacht aan haar omdat hij nachtwaker is. Ze ontvlucht de realiteit door `s avonds naar de dierentuin te gaan, waar haar enige vrienden, de dieren, wonen. Net als zij zitten ze gevangen in een systeem dat ze willen ontvluchten. Ze ontmoet een veertien-jarige jongen (Parente) die van huis is weggelopen. Een interessant gegeven, maar niet optimaal verfilmd. Meervoudig bekroond. Scenario van Francesca Melandri en de regisseuse.

The Unbearable Lightness of Being

1988 | Romantisch drama, Historische film

Verenigde Staten 1988. Romantisch drama van Philip Kaufman. Met o.a. Daniel Day-Lewis, Juliette Binoche, Lena Olin, Derek de Lint en Erland Josephson.

Al drie jaar na publicatie werd Milan Kundera's boek 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan' door regisseur Kaufman (The Right Stuff) verfilmd. Met succes, dankzij het draaiboek van Jean-Claude Carrière en de fotografie van Ingmar Bergmans vaste cameraman Sven Nykvist. Het was geen gemakkelijke opdracht geweest: de verfilming van een boek dat weliswaar een bestseller werd, maar buitengewoon complex in elkaar zat. Een vaak ontroerende film over de essentie van de liefde en seksualiteit tegen de achtergrond van een roerige episode in de naoorlogse Tsjechische geschiedenis.

The Jeweller's Shop

1988 | Drama, Oorlogsfilm

Canada​/​​Italië 1988. Drama van Michael Anderson. Met o.a. Burt Lancaster, Ben Cross, Olivia Hussey, Daniel Olbrychski en Jo Champa.

Een drakerig mystiek verhaal over liefde en de huwelijkstrouw gezien vanuit een orthodox RK-standpunt. De handeling strekt zich uit over twee keer twee generaties, die hun oorsprong hebben in Polen vlak voor het uitbreken van WO II en waarvan er [KA1]e[KA1]en, een jong stel net op tijd naar Canada emigreert. Hun nakomelingen komen dan weer op (toevallige wijze) met elkaar in contact. Het betreft de verfilming van een verhaal van paus Johannes Paulus II, die toen hij bisschop van Krakau was het onder pseudoniem had gepubliceerd. Als het niet gebaseerd geweest zou zijn op het verhaal van zo`n bijzondere oorspronkelijke auteur zou deze televisiefilm met een aantal hoofdrolspelers van naam verder niet opgevallen zijn en beperkt gebleven tot de kring van volgelingen van de ten toon gebrachte opvattingen. Gefilmd op locatie in Polen, Canada en tot stand gekomen met financiele medewerking van de Oostenrijkse omroep (ORF), de Italiaanse omroep (RAIUNO) en de Duitse (ZDF).

Kampf der Tiger

1988 | Sportfilm

Duitsland 1988. Sportfilm van Dieter Wedel. Met o.a. Daniel Olbrychski, Thomas Heinze, Peter Striebeck, Peter Fitz en Ralf Schermuly.

Over het wel en wee van een ijshockeyclub, die zowel financiëel als sportief aan de grond zit. De nieuwe voorzitter zorgt er met onorthodoxe, maar moderne methoden voor dat de slechte spelers eruit gaan en dat het publiek het spektakel geboden krijgt waar het voor gekomen is en de top wordt weer bereikt. De beste speler die team-aanvoerder is, komt in botsing met de trainer; ze vinden de aanvoerder te oud en proberen hem eruit te werken. Die komt ten slotte bij een rivaliserende club terecht en in een ontmoeting belanden hij en een voormalige teamgenoot in het ziekenhuis, want ijshocky is een rauwe sport. Daar worden vijanden weer vrienden en de kijker heeft zich lekker laten vermaken over een sport, waar hij niet zo gauw aan toekomt. Wordt in twee delen van elk 95m uitgezonden en werd geproduceerd door de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse tv- omroepen.

Notturno

1987 | Biografie, Muziek

Oostenrijk​/​​Frankrijk 1987. Biografie van Fritz Lehner. Met o.a. Udo Samel, Daniel Olbrychski, Wojtek Pszoniak, Michaela Widhalm en Traugott Buhre.

De laatste trieste en ongelukkige jaren van het leven van Schubert, van 1823 tot aan zijn dood, in 1828. Een sombere film, over zijn toentertijd ongeneeslijke ziekte (syfilis), en de al even dubieuze als nutteloze behandelingen die de componist moest ondergaan. Schitterend camerawerk van Gernot Roll (WELCOME IN VIENNA), een opmerkelijke rol van Samel, en het Wenen van toen meer opnieuw tot leven gewekt dan gereconstrueerd. Het eindresultaat is een gevoelige, eigenlijk overgevoelige film, zoals ook voor de persoonlijkheid van de componist opgaat. De maker heeft van begin tot eind vaste grip op de materie.

Mosca addio

1987 | Biografie

Italië 1987. Biografie van Mauro Bolognini. Met o.a. Liv Ullmann, Daniel Olbrychski, Aurore Clément, Francesca Ciardi en Carmen Scarpitta.

Een huiveringwekkende film over het vreselijke leven van Ida Nudel, een joodse wetenschapsvrouw die in 1987 een visum kreeg om naar Israel te mogen emigreren. Ze wordt gevangen gezet na een demonstratie en de tweede keer wordt ze naar Siberië gestuurd. Bolognini en ster Ullmann zetten een krachtige en ontroerende aanklacht neer tegen het antisemitische Russische immigratiebeleid en tegen de werkkampen. De acteurs overtuigen niet als Russen. Scenario van Marcello Andrei en Enrico Roseo. Camerawerk van Ennio Guarnieri. Ook bekend als MOSCOW FAREWELL.

Mariage blanc

1987 | Komedie

Frankrijk 1987. Komedie van Peter Kassovitz. Met o.a. Nicole Garcia, Daniel Olbrychski, Bernard-Pierre Donnadieu, Geneviève Fontanel en Céline Ertaud.

De veertigjarige Félix is een naar Frankrijk geëmigreerde Pool. Hij heeft officiële papieren nodig om te kunnen werken. France is 35 jaar en heeft geld nodig om haar gehandicapte dochter te kunnen verzorgen. Oplossing: een schijnhuwelijk. Na de plechtigheid blijft elk in zijn eigen huis wonen. Voor altijd? Aldus het thema van deze komedie met een welhaast maatschappijkritische ondertoon. Kassovitz munt uit in het genre van de persoonlijke, uit het leven gegrepen verhalen van gewone mensen. Hij verschaft ze geloofwaardigheid en gevoeligheid.

Der Bulle und das Mädchen

1985 | Actiefilm, Romantiek

Duitsland​/​​Oostenrijk 1985. Actiefilm van Peter Keglevic. Met o.a. Jürgen Prochnow, Annette von Klier, Franz Buchrieser, Stefan Meinke en Krystyna Janda.

Een door zijn beroep hard en cynisch geworden politieagent leert 'het meisje' kennen. Ze is jong, maar ook teleurgesteld en verwaarloosd. Uit de oorspronkelijke haat tussen beiden ontwikkelt zich al snel liefde en tederheid in deze aardige film. Scenario van Peter Märthesheimer en Pea Fröhlich. Camerawerk van Edward Klosinski.

Casablanca Casablanca

1985 | Romantiek

Italië 1985. Romantiek van Francesco Nuti. Met o.a. Francesco Nuti, Giuliana de Sio, Daniel Olbrychski, Novello Novelli en Marcello Lotti.

Dit simpele maar onderhoudende liefdesverhaal speelt in Marokko. Een biljarter doet mee aan het wereldkampioenschap in Casablanca maar wordt verliefd op een mooie vrouw. Er zijn nostalgische verwijzingen naar Rick's Bar en naar de filmklassieker CASABLANCA. De film heeft een te verwachten happy-end en alle acteurs zijn leuk en aardig.

...jestem przeciw

1985 | Drama

Polen 1985. Drama van Andrzej Trzos-Rastawiecki. Met o.a. Rafał Wieczy[KA1]nski, Daniel Olbrychski, Zbigniew Zapasiewicz, Ewa Da łkowska en Anna Gronostaj.

Een drama over drugs-verslaafden op het 'Monar' therapiecentrum, waar jonge patiënten moeten beslissen of Jacek, die het centrum ontvlucht is, weer terug mag komen. Het verhaal van zijn ontsnapping, samen met een meisje dat uiteindelijk sterft aan een overdosis, klinkt de mensen daar, die alleen kunnen overleven door zichzelf een meedogenloze zelf-discipline op te leggen, niet erg overtuigend in de oren. De film is heel ascetisch en vrij van valse hoop en lijkt een documentaire over een authentieke situatie.

La diagonale du fou

1984 | Thriller, Drama

Frankrijk​/​​Zwitserland 1984. Thriller van Richard Dembo. Met o.a. Michel Piccoli, Alexandre Arbatt, Liv Ullmann, Leslie Caron en Jean-Hugues Anglade.

Door een speling van het lot strijden een Sovjetburger en een Russische dissident om het wereldkampioenschap schaken. De communistische leiders van Sovjetunie brengen alle mogelijke middelen in de strijd, geoorloofde en vooral ongeoorloofde, waaronder zware psychologische druk in de hoop dat laatstgenoemde verliest. De Franse assistent-regisseur en scenarioschrijver Richard Dembo viel met zijn speelfilmdebuut meteen in de prijzen: La diagonale du fou werd onderscheiden met een César en een Oscar voor de beste buitenlandse film. Het verhaal is duidelijk geënt op de titelstrijd tussen Karpov en Kortsjnoj in 1978. Een fraaie, maar door anti-communistische propaganda wat ontsierde, karakterstudie.

A Love In Germany

1984 |

1984. Andrzej Wajda. Met o.a. Piotr Lysak, Daniel Olbrychski, Marie-Christine Barrault, Hanna Schygulla en Elisabeth Trissenaar.

Door een speling van het lot strijden een Sovjetburger en een Russische dissident om het wereldkampioenschap schaken. De communistische leiders van Sovjetunie brengen alle mogelijke middelen in de strijd, geoorloofde en vooral ongeoorloofde, waaronder zware psychologische druk in de hoop dat laatstgenoemde verliest. De Franse assistent-regisseur en scenarioschrijver Richard Dembo viel met zijn speelfilmdebuut meteen in de prijzen: La diagonale du fou werd onderscheiden met een César en een Oscar voor de beste buitenlandse film. Het verhaal is duidelijk geënt op de titelstrijd tussen Karpov en Kortsjnoj in 1978. Een fraaie, maar door anti-communistische propaganda wat ontsierde, karakterstudie.

Eine Liebe in Deutschland

1983 | Drama, Romantiek, Historische film

Duitsland​/​​Frankrijk 1983. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Hanna Schygulla, Armin Müller-Stahl, Elisabeth Trissenaar, Marie-Christine Barrault en Daniel Olbrychski.

De film is gebaseerd op een roman van Rolf Hochhuth en vertelt over een verboden liefdesgeschiedenis in het Derde Rijk. Pauline, die een groentezaak heeft in een klein Duits dorp, wordt verliefd op een Poolse dwangarbeider. Wanneer hun romance wordt ontdekt wordt Stanislaw geëxecuteerd. Pauline wordt tot 2½ jaar kamp veroordeeld. Ondanks het boeiende thema slaagt de film er niet in de sfeer van die tijd te treffen en zo ontstaan platte en overdreven effecten.

Rosa

1982 | Drama

Griekenland 1982. Drama van Christoforo Christofis. Met o.a. Andrzej Seweryn, Eva Kotamanidou, Daniel Olbrychski, Aleka Paizi en Aliki Georgouli.

Het verhaal, dat gebaseerd is op een ware gebeurtenis in de jaren zeventig, begint met de aanhouding van een professor, die ondergebracht wordt in een 'pension' in Triëst. Zijn vrouw spoort daar een voormalig student op die bekend staat vanwege zijn anti-dictatoriale activiteiten in Europa. Alle personages in het 'pension' bereiden zich voor op een revolutie die nooit plaats zal vinden. De vrouw van de professor wordt verliefd op de student, maar hun relatie heeft geen toekomst. In de loop van de film zien we de desintegratie van alle personages in het pension. Een ijzersterke film.

La truite

1982 | Drama

Frankrijk 1982. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Isabelle Huppert, Jean-Pierre Cassel, Jeanne Moreau, Daniel Olbrychski en Jacques Spiesser.

Frédérique, bijgenaamd 'Truite' ('Forel'), zwemt van jongs af aan in de tegenstroom. Ze ontvlucht de afstomping van de traditioneel-maatschappelijke conventies door met welgestelde types aan te pappen, zonder daarbij echter haar lichaam te verkopen. Haar cynische opportunisme brengt haar tot in Japan. Zo onaangenaam als het hoofdpersonage is ook deze Losey-adaptatie van Roger Vaillands roman uit 1964. Huppert, tegendraads filmicoon van de vrouwelijke vrijgevochtenheid, lepelt de titelrol helemaal uit: narcistisch, hatelijk, koud als een vis. De twee sterren zijn voor Alexander Trauners decors en Henri Alekans fotografie.

Les uns et les autres

1981 | Musical, Drama, Komedie

Frankrijk 1981. Musical van Claude Lelouch. Met o.a. James Caan, Fanny Ardant, Geraldine Chaplin, Robert Hossein en Nicole Garcia.

Vier muzikale families, uit Frankrijk (variété), Amerika (jazz), Duitsland (klassiek) en Rusland (ballet), worden gevolgd van 1936 tot in 1980 als de diverse wegen en ontwikkelingen zich kruisen op een UNICEF-gala. Deze epische film neemt een hink-stap-sprong door de geschiedenis en maakt gebruik van bekende en onbekende ware incidenten. De pretenties worden lang niet allemaal waargemaakt en de overzichtelijkheid is met acteurs die zowel eerste als tweede generatie spelen vaak ver te zoeken. Muziek als bindmiddel en filmische lef van Lelouch heffen bedenkingen op zolang de film duurt. De finale toont Maurice Béjarts choreografie van Ravels Boléro.
In 2017 opnieuw uitgebracht in de bioscopen in de digitale restauratie.

La Derelitte

1981 | Drama, Romantiek, Mysterie

Frankrijk 1981. Drama van Jean-Pierre Igoux. Met o.a. Bulle Ogier, Daniel Olbrychski, Gérard Blain, Jean-François Balmer en Denis Manuel.

Getrouwe bewerking van het boek van Véra Feyder dat werkelijkheid, verbeelding, fantasie, hartstocht en waanzin weet te combineren. Igoux is er niet helemaal in geslaagd deze melange geloofwaardig over te brengen. Niettemin een ambitieus debuut dat ondanks de leemtes een groot talent toont.

Wizja lokalna 1901

1980 | Drama, Historische film

Polen 1980. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Tadeusz Łomnicki, Daniel Olbrychski, Jerzy Stuhr, Zygmunt Bielawski en Henryk Bista.

Een film van Bajon die na zijn grandioze debuut ARIA DLA ATLETY tegenvalt. Gesitueerd in het door Pruisen bezette deel van Polen in 1901. De Pruisen willen het onderwijs verduitsen tot en met de godsdienstlessen toe. Dit gaat de kinderen te ver en zij staken door te zwijgen. De film volgt het onderzoek naar degenen die zij achter de staking vermoeden. De censuur meende in de roerige zomer van 1980 dat de film een zinspeling was op de gebeurtenissen in Gda[KA1]nsk zodat pas na een tweede beoordeling de film voor vertoning werd vrijgegeven. Schitterend gefotografeerd, maar het onderwerp ligt toch wat te ver van huis.

Kung fu

1980 | Drama

Polen 1980. Drama van Janusz Kijowski. Met o.a. Teresa Sawicka, Piotr Fronczewski, Daniel Olbrychski, Andrzej Seweryn en Katarzyna Maciejko.

Een goedbedoelde, maar te zeer op overdonderende dialogen steunende film over vriendschap die het wint van vooringenomenheid en die het enige middel tot zelfverdediging blijft voor mensen die dreigen weg te zinken in het moeras van carrière-maken en promotiejagen. De intellectueel Kijowski is een van de aanvoerders van de kritische filmbeweging in Polen, de 'cinema van de morele bezorgdheid' genoemd.

Panny z Wilka

1979 | Drama

Polen​/​​Frankrijk 1979. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Anna Seniuk, Maja Komorowska, Stanisława Celi[KA1]nska en Krystyna Zachwatowicz.

Op lyrische wijze, met zorgvuldig gecomponeerde beelden en met behulp van een soft-focus techniek, construeert Wajda een wereld van gevoelens, stemmingen en nostalgisch verlangen naar het verleden. Wiktor keert na vijftien jaar terug naar de plaats waar hij in zijn jeugd de vakantie placht door te brengen met vijf zusjes van het naburige landgoed. De confrontatie met deze zusjes wordt volledig beheerst door hetgeen vroeger heeft plaatsgevonden.

Die Blechtrommel

1979 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Polen​/​​Joegoslavië 1979. Oorlogsfilm van Volker Schlöndorff. Met o.a. David Bennent, Mario Adorf, Angela Winkler, Katharina Thalbach en Daniel Olbrychski.

Een barok, allegorisch verhaal over Oskar, de recalcitrante zoon van een Duits gezin in Danzig, die op zijn derde - in reactie op het opkomend nationaal-socialisme - besluit niet meer te groeien. Bij onraad slaat hij op zijn blikken trommel en slaakt een ruitenbrekende gil. Goed spel, vooral de twaalfjarige Bennent maakt diepe indruk als Oskar. Destijds de duurste film ooit in Duitsland gemaakt. Regisseur Schlöndorff (Die verlorene Ehre der Katharina Blum) won met zijn ijzersterke Günter Grass-verfilming onder andere een Gouden Palm en de Oscar voor beste buitenlandse film.

Dagny

1977 | Biografie, Historische film

Noorwegen​/​​Polen 1977. Biografie van Haakon Sandy. Met o.a. Lise Fjeldstad, Daniel Olbrychski, Per Oscarsson, Nils Ole Oftebro en Maciej Englert.

Op het eind van de vorige eeuw leefden de Poolse romancier Przybyszowski, de Zweedse toneelschrijver Strindberg en de Noorse schilder Munch gelijktijdig in Berlijn, tijdens welk verblijf de Noorse vrouw van de Pool [KA1]o[KA1]ok verhoudingen had met de twee andere kunstenaars (hoewel Strindberg impotent bleek). Eenmaal in Krakau verliet de Pool haar voor een andere vrouw en pleegde Dagny samen met een nieuwe minnaar zelfmoord. Deze interessante literaire biografie kreeg een oppervlakkig pittoreske verfilming, waarbij de beroemde namen van de personages bepaalde associaties moeten wekken, zonder dat de film hun karakters uitdiept.

Ziemia obiecana

1975 | Drama

Polen 1975. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Wojciech Pszoniak, Andrzej Seweryn, Anna Nehrebecka en Franciszek Pieczka.

Een groots historisch drama gebaseerd op een minder bekende roman van de Nobelprijswinnaar Władysław Reymont. Lodz, aanvankelijk een klein dorp, groeide in zeer korte tijd uit tot één van de grootste textielcentra. Het is een film over het kapitalisme ten top, met vele intriges en een concurrentiestrijd op leven en dood. Door de Poolse autoriteiten als voorbeeld gesteld van eem marxistische interpretatie van een stuk geschiedenis. Intrigerend camerawerk en zeer goede acteerprestaties. Vele malen onderscheiden zoals met de Grand Prix in Moskou.

Potop

1974 | Historische film, Avonturenfilm

USSR​/​​Polen 1974. Historische film van Jerry Hoffman. Met o.a. Daniel Olbrychski, Małgorzata Braunek, Tadeusz Łomnicki, Kazimierz Wichniarz en Władysław Ha[KA1]ncza.

Groots opgezette verfilming van de gelijknamige roman van Nobelprijswinnaar Henryk Sienkiewicz. Opgenomen op authentieke locaties met secuur nagemaakt requisiten. Het verhaal speelt zich af rond een stormachtige liefdesaffaire tussen de hoofdpersonen Andrzej en Ole[KA1]nka tijdens de woelige jaren van de Pools- Zweedse oorlog in de 17e eeuw. Potop werd vele malen onderscheiden en stond zelfs op de nominatie voor een Oscar. Voor het buitenland is een ca. twee en een half uur durende versie gemaakt. Op 70mm grootbeeld duurt de film 400m.

Wesele

1973 | Drama

Polen 1973. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Ewa Zi[KA10]etek, Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki, Wojciech Pszoniak en Franciszek Pieczka.

De Bruiloft is oorspronkelijk een toneelstuk van Stanis[KA13]law Wyspia[KA1]nski (1869-1907) dat appelleert aan het verlangen van Polen (dat destijds niet als natie bestond) naar onafhankelijkheid en tegelijktijd aan de machteloosheid die ten uitvoer te brengen. Het is een culturele verhandeling over het verlies van de nationale identiteit, (een bij uitstek visionair drama over Polen), over de interpretatie van 's/flands geschiedenis en een beeld van zijn toekomst. De verfilming van Wajda is in vele opzichten een meesterlijke prestatie, al zal de westerse toeschouwer menig symbool ontgaan.

Pilatus und andere

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Wojciech Pszoniak, Jan Kreczmar, Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki en Vladek Sheybal.

Uitgangspunt vormt het deel van Boelgakovs roman De meester en Margerita waarin Jezus door Pilatus wordt verhoord en waarin zijn veroordeling en terechtstelling worden beschouwd als een politiek-criminele intrige. Geïnspireerd door de opleving van de christelijke symboliek en religie onder de westerse jeugd, confronteert Wajda dit ontmythologiseerde lijdensverhaal met de westerse samenleving. Psychologische film met existentiële motieven.

Zycie rodzinne

1971 | Drama

Polen 1971. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Daniel Olbrychski, Jan Kreczmar, Halina Mikołajska, Maja Komorowska en Jan Nowicki.

Als Wit naar het ouderlijk huis wordt teruggeroepen en zijn vriend meeneemt, wordt de laatste getuige van een confrontatie tussen de oude wereld (de bourgeoisie) en de nieuwe wereld (het socialistische Polen). De aanwezigheid van de vreemdeling brengt de aanwezigen in het huis (de vader, een tante en de zuster van Wit) ertoe ieder voor zich een krachtige dramatische scène weg te geven met als hoofddoel Wit aan het ouderlijk huis te binden. Tevergeefs. Komorowska was in deze film dé grote ontdekking.

La Pacifista

1971 | Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1971. Drama van Miklós Jancsó. Met o.a. Monica Vitti, Pierre Clémenti, Daniel Olbrychski, Peter Pasetti en Piero Faggioni.

Een vrouwelijke tv-reporter wordt geterroriseerd door neo-fascistische jongeren, maar weigert de aanvoerder voor de politie te identificeren. Hij moet zich bewijzen door een linkse politicus te doden, wil niet en wordt door 'medestanders' neergeschoten. De politie weigert de reporter te geloven. Jancsó's imponerende cameravoering en massaregie wordt in de eigentijdse, realistische situering van Rome kunstmatig en de individuele spelregie bestaat alleen uit het op het juiste moment op de juiste plek voor de camera krijgen van de acteurs en laat ze verder expressieloos. Een studieobject voor geïnteresseerden in filmtechniek, niet voor wie inzicht wil krijgen in de politieke verdeeldheid in Italië.

Egi Barany

1971 | Oorlogsfilm

Hongarije 1971. Oorlogsfilm van Miklos Jancso. Met o.a. Jozsef Madaras, Zark Zala, Lajos Balazsovits en Daniel Olbrychski.

Ook al wordt deze film niet in de tijd gesitueerd, toch sluit hij duidelijk aan op DE RODEN EN DE WITTEN en zitten we dus rond 1917 in de bewogen Hongaarse revolutie. In zijn apocalyptische visie op de gruwelijke toestanden tijdens de burgeroorlog, maakt Jancso het ons moeilijk beide zijden van de politieke barricade van elkaar te onderscheiden. De chaotische opeenvolging van bloedige taferelen vol wreedheden en menselijk leed is in de allereerste plaats een illustratie van de absurditeit van de oorlog in het algemeen. Zijn personages zijn vage symbolen, anonieme mensen die meegesleurd worden in het algemene tijdsgebeuren. Een verbijsterend visioen over de wijze waarop een gehele bevolking geofferd wordt door demonische en irrationele krachten, die blind toeslaan zonder onderscheid tussen recht of onrecht. Jancso schreef het scenario, samen met Gyula Hernadi. Aangrijpende beelden van Janos Kende. Ook bekend als AGNUS DEI.

Krajobraz po bitwie

1970 | Drama, Oorlogsfilm

Polen 1970. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Stanisława Celi[KA1]nska, Tadeusz Janczar, Mieczysław Stoor en Zygmunt Malanowicz.

De handeling speelt in 1945 in een kamp voor 'displaced persons' op Duits grondgebied. Uit een concentratiekamp bevrijde gevangenen zijn daarheen overgebracht in afwachting van de vaststelling van hun identiteit en hun bestemming. De gewijzigde situatie in Polen plaatst hen voor de keuze aan welke kant zij willen staan. Een thematiek die in meer films van Wajda herkenbaar is: het zoeken naar de Poolse identiteit, veelal gepaard gaande met symbolen die van toepassing zijn op de Poolse geschiedenis. Door mensen buiten Polen moeilijk volledig te begrijpen, maar er blijft genoeg over om van te genieten.

Brzezina

1970 | Drama

Polen 1970. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Olgierd Łukaszewicz, Daniel Olbrychski, Emilia Krakowska, Danuta Wody[KA1]nska en Marek Perepeczko.

Een existentieel drama over de strijd tussen Eros en Thanatos. Het verhaalt hoe twee broers in verschillende opzichten strijd leveren met de dood. Beiden zijn ze verliefd op hetzelfde meisje (symbool voor het gezonde leven) en proberen ze haar voor zich te winnen. Opmerkelijk is de verregaande integratie van vorm en inhoud: de gemoedstoestanden worden in de kleurkeuze tot uitdrukking gebracht. Televisiefilm die ook in de bioscopen is uitgebracht.

Wszystko na sprzedaz

1969 | Documentaire, Biografie, Drama

Polen 1969. Documentaire van Andrzej Wajda. Met o.a. Beata Tyszkiewicz, Elzbieta Czy[KA9]zewska, Andrzej Lapicki, Witold Holtz en Potocka Małgorzata.

Een film in memoriam Zbigniew Cybulski, die op tragische wijze om het leven kwam, en een openhartige getuigenis van Wajda over de zin en de moraal van zijn filmkunst. De meeste acteurs spelen zichzelf, spreken hun eigen teksten en treden onder hun eigen naam op. De titel slaat op hen, die er hun beroep van hebben gemaakt 'alles te koop' aan te bieden, zichzelf, hun eigen gedachten, gevoelens en ervaringen. Daarom is de film een gewetensonderzoek, hier en daar zelfs een soort vivisectie, wreed soms, maar steeds oprecht. Enigszins te vergelijken met Fellini's OTTO E MEZZO.

Polowanie na muchy

1969 | Komedie, Drama

Polen 1969. Komedie van Andrzej Wajda. Met o.a. Zygmunt Malanowicz, Małgorzata Braunek, Ewa Skarzanka, Daniel Olbrychski en Hanna Skarzanka.

Wajda`s eerste en laatste poging een komedie te maken. Hij zal hebben ingezien dat dit genre hem niet ligt. Waarschijnlijk ging het hem er meer om op cynische wijze een beeld te geven van het trendgevoelige artistieke wereldje in Warschau. Een eenvoudige man wordt door overdreven vrouwelijke eerzucht gedwongen boven zijn krachten te leven. Zijn vriendin wil (evenals later zijn vrouw) van hem een artistiek genie maken, hoewel hem daar het talent voor ontbreekt en hij eigenlijk daar ook geen zin in heeft.

Popioly

1965 | Historische film

Polen 1965. Historische film van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Bogusław Kierc, Piotr Wysocki, Beata Tyszkiewicz en Pola Raksa.

Deze dure historische kostuumfilm handelt over de paradoxale situatie van Poolse soldaten die deelnemen aan de veldtochten van Napoleon in Italië en Spanje, omdat zij verwachten daarmee de onafhankelijkheid van Polen te bewerkstelligen. Hoewel de film in artistiek opzicht niet is geslaagd, heeft deze typisch Poolse thematiek een politieke discussie op gang gebracht, die Wajda na een periode van creatieve stilstand weer de positie teruggaf die hij met POPIÓL I DIAMENT had bereikt.