Christian Redl

Acteur

Christian Redl is acteur.
Er zijn 42 films gevonden.

Tod in der Eifel

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Johannes Grieser. Met o.a. Maria Simon, Christian Redl en Jacob Matschenz.

Lona Schanz wordt naar Eschbach gestuurd om een overval op een geldtransport te onderzoeken. Daar werkt echter ook haar vader, met wie ze geen contact meer heeft. De vader van zijn jonge collega Tim Wenning is bij de overval betrokken.

Ten Umbra Mortis

2008 | Thriller

2008. Thriller van Urs Egger. Met o.a. Christoph Waltz, Christian Redl en Tobias Moretti.

Lona Schanz wordt naar Eschbach gestuurd om een overval op een geldtransport te onderzoeken. Daar werkt echter ook haar vader, met wie ze geen contact meer heeft. De vader van zijn jonge collega Tim Wenning is bij de overval betrokken.

Krabat

2008 | Fantasy, Thriller, Drama

Duitsland 2008. Fantasy van Marco Kreuzpaintner. Met o.a. David Kross, Daniel Brühl, Christian Redl, Robert Stadlober en Paula Kalenberg.

Ergens in de zeventiende eeuw krijgt zwerfjongen Krabat een visioen dat mogelijk zijn leven redt: het wijst hem de weg naar een molen waar hij onderdak en eten krijgt. Maar de molenaar blijkt een zwarte magiër te zijn, die Krabat en elf andere discipelen hardhandig opleidt tot tovenaar. En er zullen offers gebracht moeten worden. Grimmig Duitstalig sprookje, waarin de nadruk iets te veel ligt op de special effects en iets te weinig aan karakterontwikkeling, hoezeer David Kross (The Reader) en Daniel Brühl (Inglourious Basterds) ook hun best doen.

Unter Verdacht - Das Karussell

2005 | Misdaad

Duitsland 2005. Misdaad van Ulrich Zrenner. Met o.a. Senta Berger, Gerd Anthoff, Rudolf Krause, Christian Redl en Catrin Striebeck.

Dr. Eva Maria Prohacek (Berger) en haar assistent Andr[KA1]e Langner (Krause) proberen inzicht te krijgen in een merkwaardige aanrijding, waarbij bosbouwer Janker (Redl) betrokken is. De ouders van Boris Ivanovic (Fischer) kwamen daarbij om het leven. De sporen duiden erop dat er nog een auto bij betrokken moet zijn, maar Janker bestrijdt dit. Dat Boris dreigt te worden uitgewezen naar een tante in Wladiwostok doet Eva veel verdriet, want ze moet aan haar eigen kind denken dat omkwam bij een verkeersongeval. Rondom het tijdstip van het ongeluk heeft de verkeerspolitie vlakbij de plaats des onheils een voortrazende sportwagen geblitst, maar op de foto is de bestuurder onherkenbaar. De auto behoort aan Edgar Keller (Feifel), die elektronika-onderdelen levert aan de firma Richter van Hermine Richter (Striebeck), een mecenas van de muziek. Hermine is getrouwd met Janker. Hierdoor belanden Eva en Langner in een wespennest van gesjoemel met belastingpremies, fiscale voordelen en zwart geld. Hoge ambtenaar van het Beierse ministerie van binnenlandse zaken Pollmann (Borcherding) dringt aan op snelle resultaten, terwijl Eva`s baas Dr. Claus Reiter (Anthoff) vreest voor zijn baan. Kan Eva dit keer bewijzen dat Reiter erbij betrokken is? Een sterke aflevering met Berger in topvorm, uitstekend gediend door Krause en de overige rolverdeling. Het scenario is van Christian Limmer. Het camerawerk is van Johannes Kirchlechner. Stereo, 16:9.

Die letzte Schlacht - Berlin, April 1945

2005 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 2005. Drama van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Anna Maria Mühe, Tom Schilling, Tim Bergmann, Christian Redl en Katharina Wackernagel.

Het scenario is van regisseur Blumenberg, die nauw samenwerkte met de bekende historicus en maker van documentaires, Guido Knopp. Ze scheppen een beeld van de laatste dertien dagen in het Duizendjarige Rijk dat twaalf jaar duurde, tot Berlijn volledig in puin geschoten en gevallen was, waarop Duitsland onvoorwaardelijk capituleerde. Centraal in dit docudrama, dat afgewisseld wordt door journaalopnames en interviews met mensen die het moesten meemaken, staan verpleegster Doris Bober (M[KA3]uhe), soldaat Horst Bandmann (Schilling) die haar sympathiek vindt, majoor Von Loringhoven (Bergmann), generaal Hans Krebs (Redl) en vele anderen. De kijker krijgt een helder idee over de waanzin van de nazi's die tot het bittere eind hun ideologie verdedigden, hoe Hitler veldslagen met niet bestaande legers trachtte te leveren, de orgie van het geweld, de talloze zelfmoorden van nazi's die hun eind zagen naderen, en een aards gericht op zich zagen afkomen en de oprukkende Russische bezetters, die de Duitse bevolking bevrijdden van het juk van de nazi-onderdrukking en dat vervingen met hun communistische dictatuur. Het camerawerk is van Daniel Koppelkamm.

Tatort - Waidmanns Heil

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Peter W. Bringmann. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Walter Nickel, Annekathrin Bürger en Christian Redl.

Onroerend goed-baron Lothar Sofsky is bij een drijfjacht om het leven gekomen, maar de omstandigheden die tot zijn dood geleid hebben, zijn zeer verdacht. Derhalve menen Ehrlicher (Sodann) en Kain (Lade) dat het om moord gaat. Snel ontdekken zij dat er in de onmiddelijke kennissen-, vrienden- en relatiekring mensen zijn, die moordmotieven hebben. Ook de weduwe Birgit (Block) had voldoende redenen, want haar overleden man had een affaire met een twintig jaar jongere vrouw. Dan gebeurt er een tweede moord in de kringen van de jacht. Daarbij is zeker de familie Dietz betrokken, zakenpartner Gernot Dietz (Redl), wildhandelaar Karsten Dietz (Sarbacher) en Marion Dietz (Schmidt). Ehrlicher en Kain speuren en ontrafelen de zaak met succes. Het scenario van Andreas Pflüger is niet erg origineel, wel heel kleurrijk gefilmd door cameraman Johannes Kirchlechner in de fraaie omgeving van Leipzig in de gloeiend hete zomer van augustus-september 2003. Aflevering 557.

Nachtschicht - Vatertag

2004 | Misdaad

Duitsland 2004. Misdaad van Lars Becker. Met o.a. Katharina Böhm, Armin Rohde, Minh-Khai Phan-Thi, Ken Duken en Christian Redl.

Weinig orthodoxe commissaris Bo `Erich` Erichsen (Rohde) krijgt het aan de stok met de baas van interne zaken Kramer (M[KA3]ohring) als hij met zijn team jacht maakt op de genadeloze schurk Santini (Durmaz) met nauwelijks toelaatbare opsporingstechnieken. Het team bestaat uit Paula Bloom (B[KA3]ohm), Teddy Schrader (Duken) en Mimi Hu (Phan-Ti). Santini is ongeneeslijk ziek en heeft daarom niets meer te verliezen en wil voor de toekomst van zijn tien-jarige zoon zorgen. Zijn zoon is door Kramer en zijn vrouw geadopteerd toen hij achter de tralies zat, en zijn ex-vrouw (Garat) hem afstond aan de kinderloze Kramers. Er is echter een probleempje, noch Kramer, noch zijn labiele vrouw Claire (Kling) beseffen dat zij een 'relatie' hebben met Santini. Het scenario van regisseur Becker is een verhaaltje van niks, maar veel wordt goed gemaakt door de geroutineerde, goed geoliede rolverdeling. Het camerawerk is van Wedigo von Schultzendorff.

Der Untergang

2004 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Duitsland/Italië/Oostenrijk 2004. Drama van Oliver Hirschbiegel. Met o.a. Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara, Corinna Harfouch, Ulrich Matthes en Juliane Köhler.

In Der Untergang - over de laatste dagen van de Führer - wordt nauwgezet in beeld gebracht hoe Hitler (een geniale Ganz) aanvankelijk nog aardige kantjes had, bijvoorbeeld voor zijn secretaresse Traudl Junge, op wier memoires de film is gebaseerd. Eenmaal in het nauw gedreven door de geallieerden wordt hij steeds open­­lijker onaangenaam. Hitler en zijn intieme kring worden neergezet als personen die geen gevoel (meer) hebben voor de rauwe werkelijkheid. Die de kijker overigens regelmatig te zien krijgt, opdat hij niet vergete welk een destructie Hitler heeft veroorzaakt.

Tatort - Bienzle und der Taximord

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Hans-Christian Blumenberg. Met o.a. Dietz Werner Steck, Rüdiger Wandel, Rita Russek, Klaus Spürkel en Katrin Saß.

Een jaar geleden werd de echtgenoot van Anita Holz (Sa[KL29] achter het stuur van zijn taxi doodgestoken. Anita heeft geprobeerd het bedrijfje overeind te houden en is dolgelukkig dat Konrad Lenzen haar ten huwelijk vraagt, zijn erfenis in de zaak wil steken, waar torenhoge schulden zijn, en zelf achter het stuur kruipt. Zo kunnen ze samen vermijden dat Erich Blacher (Redl), de grootste taxiondernemer uit Stuttgart, Anita`s noodlijdende firmaatje opslokt. Helaas wordt Konrad nog voor het huwelijk op dezelfde wijze vermoord als Anita`s onfortuinlijke echtgenoot. Hoogste tijd voor Ernst Bienzle (Steck) en G[KA3]achter (Wandel) om eens met Anita te praten, die van haar crediteuren nauwelijks de tijd krijgt om op adem te komen. Ondertussen gaat de mare onder de taxichauffeurs dat een seriemoordenaar het op hen voorzien heeft. Bienzle ontdekt dat zijn inmiddels gepensioneerde collega Martin Gollhofer (Mack) slordig heeft gewerkt. Gollhofer deed het onderzoek naar de moord op Anita`s man. Hij stelt zich onaanspreekbaar op tegenover Bienzle. Thomas Breuer (Glatzeder), die als werkstudent (in de rechten) achter het stuur kroop en taxichauffeur is geworden, zegt dat de justitie te traag werkt en hitst zijn collega`s op om betere arbeidsvoorwaarden te eisen met meer aandacht voor hun veiligheid. De chauffeurs hebben alleen nog maar een moord en een verdachte nodig om het recht in eigen hand te nemen. Bienzle en G[KA3]achter moeten dus opschieten om te voorkomen dat de zaak uit de hand loopt. Hij heeft niet eens tijd voor het feest van zijn promotie tot Erster Kriminalhauptkommissar. In het subplot heeft hij problemen met Hannelore (Russek), die onder de indruk is van zijn bevordering. Het scenario van regisseur Blumenberg bevat een behoorlijke schildering van het taximilieu en het streven naar economische macht rechtvaardigt kennelijk een misdaad als moord. Steck is als gebruikelijk ijzersterk. Het camerawerk is van Thomas Makosch. Aflvering 538.

Nachts, wenn der Tag beginnt

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Christian Görlitz. Met o.a. Nina Petri, Christian Redl, Ingo Naujoks, Chiara Schoras en Heidemarie Rohwedder.

Rechter Friedrich Thomasius (Redl) is blind. Hij veroordeelt Johanna Schneider (Petri) wegens moord tot een lange vrijheidsstraf. Johanna is verbolgen over het strenge oordeel en is van mening dat haar kant van de zaak onvoldoende door de rechter werd meegewogen. Thomasius houdt zich tegelijkertijd met de begeleiding van haar als gevangene bezig en heeft het beste met haar voor, maar tijdens een bezoek in de gevangenis vliegt zij hem aan. Johanna, die in tegenstelling tot haar medegevangenen veelvuldig de krant leest, krijgt verlof om naar de begrafenis van haar moeder te gaan onder begeleiding van haar welwillende bewaakster. Het is haar moeder helemaal niet en ze maakt van de gelegenheid gebruik om via het dak van de kapel op het kerkhof te vluchten. Het lukt Johanna om de woning van rechter Thomasius binnen te dringen. Niets vermoedend komt hij thuis en wordt geconfronteerd met een nog altijd agressieve Johanna, die de herziening van het vonnis eist. Zo lang het licht in de flat aanblijft, heeft Johanna de blinde man in haar macht. De situatie wordt omgekeerd als het donker wordt, maar de rechter voelt zich op een of andere manier tot Johanna aangetrokken. De film is het portret van twee eenzame zielen van verschillend intellectueel niveau en uit verschillende sociale klassen. De spelprestaties van de twee hoofdrollen zijn prachtig, zowel van Redl als Petri (de vrouw met superfraaie benen en een grof, scheef gezicht), maar de dialogen in het scenario van Fred Breinersdorfer (een jurist, die ANWALT ABEL enz. op zijn naam heeft staan) boeien op den duur niet, zodat het voor de kijker een zelfoverwinning wordt om deze tamelijk statische film tot het einde uit te kijken.

Tödliches Vertrauen

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Johannes Grieser. Met o.a. Barbara Rudnik, Otto Sander, Thomas Sarbacher, Christian Redl en Jule Gartzke.

Johanna Dorn (Rudnik) komt in het kader van de werkloosheidswet terecht bij een ploeg bosarbeiders in de omgeving van Kassel. Sinds twee jaar worden er in de dichte bossen vreemde moorden gepleegd, en men vindt er de stoffelijke overschotten van vrouwen. Politieman Klaus T[KA3]onning (Redl) staat voor een raadsel en wordt in zijn nek geblazen door Witta Lehmann (Schmaus), de moeder van de verdwenen Carmen (Westermann) omdat ze haar beklag heeft gedaan bij het LKA in Wiesbaden. Johanna voelt dat ze bespied wordt, en het duurt niet lang of ze krijgt anonieme telefoontjes. Aangifte bij de uitgebluste T[KA3]onning levert niets op behalve dat hij voorman Peter Markwart (Sarbacher) hoog op zijn lijstje van de mogelijke verdachten heeft staan. Dan leert Johanna de gepensioneerde Bernd Kortens (Sander) kennen. Bernd heeft zich in de gevallen verdiept en een profiel opgetrokken van de dader. Hij is ervan overtuigd dat Carmen nog leeft en ergens in de wouden wordt vastgehouden. Aangezien Tönning niet erg opschiet, gaan Johanna en Bernd op eigen houtje speuren, doch politiewerk is ook een vak en daarbij speelt die uitgebluste Tönning toch een rol. Onderhoudende suspense met een uitstekende Rudnik in de hoofdrol, al is haar personage in het scenario van Timo Berndt niet al te geloofwaardig en zijn de belangrijke bijrollen veel te stereotiep. Het camerawerk van Wolf Siegelmann ziet er mooi uit, maar laat je wel twee maal nadenken of je zo nodig een wandeltocht in de voormalige koninklijke bossen van Kassel moet maken.

Die Geisel

2002 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2002. Thriller van Christian Görlitz. Met o.a. Suzanne von Borsody, Jürgen Vogel, Sylvester Groth, Oliver Stokowski en Christian Redl.

De 45-jarige Ella Jansen (Von Borsody) is psychologe in de gevangenis van Wei[KL29]enburg, waar zware misdadigers vastzitten. Als dubbele moordenaar Heiner Lienau (Stokowski) iemand in gijzeling neemt, haalt zij hem over om haar in gijzeling te nemen inplaats van die andere persoon. Ze bepraat Heiner om de zaak op te geven en op het moment dat ze hem zover heeft, bestormt de SEK de gevangenis. De in het nauw gedreven Heiner voelt zich verraden en verkracht uit wraak Ella, die desondanks Heiner weet te bewegen tot overgave nadat hij geld en een vluchtauto ter beschikking had gekregen. In plaats dat Ella als de heldin van de dag wordt gevierd, wordt zij door het slijk gehaald als de gevangenisdirectie de SEK prijst en haar bestempelt als de sloerie van het gevang. Ella ontdekt dat het om een machtsstrijd gaat tussen het ministerie van justitie en het gevangeniswezen. Zij besluit zich schrap te zetten en aan haar rehabilitatie te werken. Ze haalt na een keiharde strijd tenslotte haar gelijk. Het scenario van regisseur Görlitz en Uta König is gebaseerd op een waar gebeurd voorval uit 1996. De film wordt met verve vertolkt door Von Borsody, gesteund door sterke bijrollen. Het camerawerk is van Johannes Geyer.

Das Duo - Bauernopfer

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Christian Görlitz. Met o.a. Ann-Kathrin Kramer, Charlotte Schwab, Peter Prager, Roland Riebeling en Sólveig Arnarsdóttir.

Kommissarin Lizzy Kr[KA3]uger (Kramer) is snel ter plaatse bij de zelfmoord van de 29-jarige Sonja Bloom (Lachatte). Op het oord des onheils treft zij ook Hasso Lehbeck (Feifel) aan, een fotoreporter en ex-minnaar van het slachtoffer. Sonja laat een kindje van twee achter. Hasso zegt dat hij Sonja om hulp heeft horen roepen voordat zij overleed en niet gelooft in haar zelfmoord. Lizzy tracht informatie te trekken uit Sonja`s man Ole Krogmann (Redl), maar hij doet het zwijgen ertoe. Ondertussen vindt zij Hasso een interessante kerel, die wat te vertellen heeft over zijn avontuurlijke leven. Temeer als zij de enige gasten zijn in het pension nabij de hoeve van Ole. Marion Ahrens (Schwab), Lizzy`s collega komt erachter dat Ole geldzorgen had. Sonja probeerde het te lenen bij haar huidige minnaar Jens Gante (Brambach), een gladde autoverkoper, die het geld even van zijn baas leende. Toen Sonja het niet kon terugbetalen, eiste hij dat ze zich ging prostitueren. Sonja weigerde, en zou zich daarom van het leven beroofd hebben. Lizzy komt erachter dat zij dieper in het verleden moet graven. Hasso en Ole kenden elkaar allang voordat Sonja op een huwelijksadvertentie reflecteerde, en zij zoekt heel terecht in die richting. Het scenario van regisseur Görlitz naar een idee van Susanne Schneider is formuleachtig, maar niet onaagenaam door het behoorlijke spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Späte Rache

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Matti Geschonneck. Met o.a. Peer Jäger, Maja Maranow, Christian Redl, Lena Stolze en Birge Schade.

Michael Klenz (J[KA3]ager) is afkomstig uit de voormalige DDR. Hij is vlak voor de val van de Berlijnse muur naar het Westen gekomen met Heide (Maranow), die later met hem trouwde. Hij heeft het ver geschopt: geneesheerdirecteur van een goedlopende, grote priv[KA1]ekliniek. Hij was indertijd onder onduidelijke omstandigheden vertrokken na het mysterieuze overlijden van zijn onafscheidelijke kameraad Thomas; een even onafscheidelijke kameraad Klaus Kempow (Redl) draaide toen voor twaalf jaar de bak in wegens moord op Thomas omdat hij zich de ware toedracht van de gebeurtenissen niet goed herinneren kon. Een getuigenis van Michael had natuurlijk het nodige licht op de zaak kunnen werpen. Michaels geweten is niet zuiver en Heide weet het. Nu ziet hij Klaus terug als medewerker van de bewakingsploeg. Het verleden haalt Michael dus in en hij komt onder druk te staan. Heide begint hem te wantrouwen en Michael maakt een fatale fout: een patiënt sterft terwijl het onder het mes nam. Het spannende, maar niet originele scenario van Hannah Hollinger probeert duidelijk te maken dat iedereen de rekening gepresenteerd krijgt. De hoofdrollen zijn best goed onder de vaardige regie van Geschonneck die o.a. naam maakte met TATORT-krimis. Het camerawerk is van Rudolf Blahacek.

Ein mörderischer Plan

2001 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2001. Misdaad van Matti Geschonneck. Met o.a. Iris Berben, Frank Giering, Christian Redl, Daniel Brühl en Jan Georg Raffelt.

Overwerkte, vereenzaamde Luisa (Berben), die de laatste tijd teveel in het glaasje heeft gekeken, gaat voor haar rust naar een eiland in de Waddenzee, maar van uitblazen komt niets. Ten eerste probeert de lokale koddebeier Robert Pfaff (Redl), met wie zij ooit een verhouding had, oude banden weer te herstellen ondanks het wakende oog van zijn stinkend jaloerse vrouw Doris (Postel). Ten tweede worden haar buren vermoord en de verdachten zijn de zonen van Pfaff, Reini (B[KA3]uhl) en Alex (Raffelt). Ten derde loopt de zoon van de slachtoffers Mark (Giering) bij haar de deur plat. Door dit laatste begint Luisa zich meer dan goed voor haar is, te interesseren voor een jongen die twintig jaar jonger is. Ze heeft dan te laat door dat iemand de situatie verschrikkelijk manipuleert. Het scenario van Hannah Hollinger, verrast eigenlijk alleen maar hoofdrol Berben zelf, voor wie het geschreven werd, want de kijker heeft van de meet af aan besloten dat zoveel ongeloofwaardige situaties niet kunnen. Aantrekkelijke Berben die zeer beslist niet van talent verstoken is, moet oppassen niet dezelfde fout te maken als de zo verschrikkelijk leuke Senta Berger: iedereen van het scherm spelen en laten zien dat ze boven de vijftig jongere rivalen gemakkelijk verslaat. Hierbij bedienen beide dames zich van neutrale verhalen die weinig van hen eisen en hen zeker niet kunnen schaden - jammer. Brühl bijv. is een jong talent die in deze film een veel te kleine rol krijgt toegemeten.

Die Verbrechen des Professor Capellari - Zerbrechliche Beweise

2001 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2001. Misdaad van Christian Görlitz. Met o.a. Friedrich von Thun, Ulrich Tukur, Sibylle Canonica, Christian Redl en Karl Schönböck.

Professor Capellari (Von Thun) ontvangt van een onbekende afzender een pakketje met exotische vogeleieren. Het heeft geen zin om met Kommissarin Geissler (H[KA3]offerer) over de anonieme zending te praten, want zij heeft haar handen vol aan een moord in een Intercity exprestrein. Capellari vraagt een van zijn studenten, die zich met de vogelbescherming bezighoudt, de eieren aan een nader onderzoek te onderwerpen. Het arme meisje krijgt een dodelijk ongeluk en de enige getuige is milieuactivist Alexander (Tukur). Capellari, die geen moment gelooft dat het toeval was, leert de beschermvrouwe van de milieuvereniging kennen: Laura Brinkmann (Canonica), de echtgenote van de schatrijke antiquair C.C. Brinkmann (Redl). Criminoloog Capellari komt tot verbazingwekkende theorie[KA3]en door zijn gespeur en ziet een verband met de treinmoord. Hierdoor komt hij in een competentieoorlog met Karola Geissler en haar fantasieloze aparatchik. Met een duwtje van zijn charmante vader (Sch[KA3]onb[KA3]ock), die eeuwig geld tekort komt, en medebewoonster Maria (Forestieri) komt de zaak in de goede richting, en mogen Karola en Capellari heel tevreden zijn over het resultaat dat zij gezamenlijk bereiken. Von Thun is nog altijd even charmant als altijd en krijgt de juiste steun van alle bijrollen. Gastrollen Tukur en Canonica vormen de krenten in de pap, terwijl Redl heerlijk sinister is. Het scenario is van regisseur Görlitz. Het camerawerk is van Tomas Erhart, die de Starnberger See en omgeving op een aantrekkelijke manier vastlegde.

Einer geht noch

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Vivian Naefe. Met o.a. Stephanie Gossger, Maren Gingeleit, Ulrike Kriener, Britta Dirks en Caroline Schreiber.

De bevolking in het nietige provincienest Lotheim in het Roergebied leeft van de waterbeddenfabriek Ozeana en leeft zich uit in hun vrije tijd op de kegelbaan. Voorzitter van de club is Alfred Lissmann (Pfaff) en ze trainen voor Alemannen-cup. Alfreds twintig-jarige dochter Greta (Gossger) staat altijd reserve want zodra er op haar vingers gekeken wordt, verknalt ze haar eigen spel. Alleen haar vriendin Helen Altendorfer (Gingeleit) gelooft in haar talent, maar dat wordt weer in de kiem gesmoord door haar dominante moeder Roberta (Kriener), die op de baan de lakens uitdeelt. De fabriek gaat dicht en menigeen is werkloos. De lust om de bokaal te winnen vergaat bijna iedereen. De vrouwen besluiten om onder leiding van trainer Heinzi Sch[KA3]ampp (Redl) een gokje te wagen en te zien of zij niet de grote prijs kunnen binnenhalen. Zo ontdekken ze in zichzelf een hoop verborgen talent dat door hun mannen altijd onderdrukt werd. Greta krijgt zelfvertrouwen, Helen een vriend enz., enz. Het scenario van Christian Jeltsch schetst een nauwkeurig portret van uiteenlopende personages, die uit hun schulp kruipen (of er tijdelijk in trekken) en de kegelsport als sociaal getinte vrijetijdsbesteding. Het spel wordt gedragen door de jonge hoofdrollen, die effectief ondersteund worden door de oude garde. Gossger die zo van het toneel (en de theateropleiding) komt, speelt haar eerste rol in een avondvullende (tv-)film. Het camerawerk is van Peter Döttling. 16/9. Er zijn in Duitsland 2.700 kegelclubs met 163.465 leden en men moet kegelen niet verwarren met bowling, ongeveer net zo'n verschil als tussen rugby en American football.

Das gestohlene Leben

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Christian Görlitz. Met o.a. Rolf Illig, Nina Petri, Christian Redl, Karl Michael Vogler en Hermann Lause.

De heus niet onaantrekkelijke, sportieve Julia Berger (Petri) uit een vissersdorpje aan de Oostzee in de voormalige DDR zoekt een levenspartner en plaatst een contactadvertentie, waarop zij een stapeltje brieven als reactie krijgt. Een ervan interesseert haar; hij is van Bruno Stein (Redl), een politieman die ouder is dan zijzelf en afkomstig is uit het Westen van het land. Hij komt het plaatselijke politiebureau versterken. Op die dag vindt de onbemiddelde Wilhelm Boden (Illig) zijn rijke broer Anton (Vogler) vermoord in zijn villa. Zowel Wilhelm als Anton waren teruggekeerd naar hun geboorteplaats om er de levensavond door te brengen. Bij Stein, die op Julia valt (hun gevoelens zijn wederzijds), kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en hij pluist de ontijdige dood van Anton uit. Hij stuit daarbij op de (zwarte) handel en wandel van Anton en Wilhelm in het verleden, dwangarbeid van Wilhelm en karaktermoord door Anton van Wilhelm, adoptie van diens dochter Ruth (Bleibtreu) en het ontfutselen van Wilhelms a.s. bruid. Pas op Antons begrafenis hoort Ruth, die inmiddels rond de vijftig is, de waarheid en ervaart dat Wilhelm niet haar oom is, maar haar vader. Politieman Stein besluit de doodzieke Wilhelm, die door Julia aanbeden werd als een vader, niet in te rekenen en hem zijn laatste dagen te laten slijten bij Ruth in Hamburg en redt daarmee nog net op tijd zijn verkoelende relatie met Julia. Het Georges Simenon-achtige scenario van Renate Ziemer bevat een aantal onwaarschijnlijke uitgangspunten en nogal wat toevalligheden, maar de film wordt niet slecht gespeeld door de hoofdrollen en biedt aangenaam vertier. Mooi, stemmig camerawerk op locatie van Tomas Erhart. Oplettende kijkers en treinengekken worden getracteerd op fraaie opnames van de stoomtrein Molly, die door de Mollystraße, de hoofdstraat van het plaatsje, rijdt. De DDR-sfeer is ruimschoots aanwezig, men ruikt de a.h.w. de tweetact nog.

Anwalt Abel - Das Geheimnis der Zeugin

2000 | Thriller, Drama

Duitsland 2000. Thriller van Martin Weinhart. Met o.a. Günther Maria Halmer, Andrea L'Arronge, Saskia Vester, Christian Redl en Birge Schade.

Het dochtertje van Laura (Schade) overlijdt in het ziekenhuis als gevolg van mishandeling. Laura`s vriend Claudius (Redl) was opgepakt wegens rijden onder invloed en lijkt de ideale dader. Alles wat Abel (Halmer) en Jane (L'Arronge) over Claudius ontdekken, die niet meewerkt, schijnt hem zwaar te belasten. Bij de behandeling van zijn zaak voor de rechter krijgt Abel in de gaten dat het personage uit de titel die zich ook nog eens civiele partij heeft gemaakt, iets verschrikkelijks verhult. De waarheid is heel pijnlijk en zeer onaangenaam. Het scenario is zoals gebruikelijk van Fred Breinersdorfer en hij snijdt meestal een veelvoud van boeiende aspecten aan, meer dan hij aankan, wat dan weer een zeker onbevredigend gevoel veroorzaakt. Het camerawerk is van Pascal Hoffmann. Spelprestaties naar verwachting. Zou het ooit wat worden tussen Jane en Abel?

Zwei Brüder - Verschleppt

1999 | Mysterie

Duitsland 1999. Mysterie van Martin Weinhart. Met o.a. Elmar Wepper, Fritz Wepper, Nina Petri, Christian Redl en Oliver Korittke.

Elfde krimi met de gebroeders Elmar en Fritz Wepper als resp. broeders Peter en Christoph Thaler. Twee gangsters slagen erin de geldcassettes uit een winkelcentrum te roven. Een bewaker valt hierbij als slachtoffer. Peter Thaler (Elmar Wepper) en zijn minnares-collega Elise Steininger (Petri) die net teruggekeerd is van zwangerschapsverlof, volgen het spoor van de vluchtauto en kunnen een van de boosdoeners, Leo Passlack (Redl), inrekenen. De andere kon vluchten. Van de buit ontbreekt ieder spoor. Als Passlack voorgeleid wordt bij de hoofdofficier van justitie Christoph Thaler (Fritz Wepper), slaagt Passlack erin Christoph te overmeesteren en te gijzelen zodat hij met hem ontsnappen kan. Om aan de buit te komen, wordt nu de familie Thaler onder druk gezet. Het clichéscenario is van Felix Huby en Dieter de Lazzer. Alleen Redl is bij dit alles het bekijken waard, want de beide heren Wepper spelen heel onverschillig. Het camerawerk is van Pascal Hoffmann.

Oskar und Leni

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Petra Katharina Wagner. Met o.a. Christian Redl, Anna Thalbach, Nadja Engel, Reiner Heise en Elisabeth Trissenaar.

Oskar (Redl) voormalig olympisch zwemkampioen die negen jaar gezeten heeft als juwelendief, ontmoet in de ondergrondse Leni (Thalbach) die aan de lopende band in een fabriek voor banketwaren werkt, zich af en toe voor een wip laat betalen als ze in geldnood verkeert en bij gelegenheden in de café- chantants een liedje zingt. Het was maar een vluchtige blik, die de vonk liet overspringen en Oskar, gezien zijn vroegere sportieve reputatie verdwijnt zo snel hij kan in de anonimiteit van de grote stad. Oskar kan zich echter niet losmaken van Leni's beelden, die op zijn netvlies gebrand zitten. Leni stelt alles in het werk om Oskar te vinden, wat haar lukt, maar dat eindigt in een tragedie, net zo als in Romeo en Julia van William Shakespeare. Kleine, maar poëtische film met goede spelprestaties van de twee hoofdrollen. Het scenario is van regisseuse Wagner. Het camerawerk is van Peter Polsak. Uitgebracht in de serie Das kleine Fernsehspiel in het kader van Gefühlsecht - Junge deutsche Filme.

Gangster

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Volker Einrauch. Met o.a. Frank Giering, Laura Tonke, Joachim Dietmar Mues, Saskia Vester en Andreas Schmidt.

Van kwaad tot erger gangsterkomedie over kruimeldief Vincent (Frank Giering, o.a. Funny Games) die na zijn arrestatie (door zijn potentiële schoonvader!) en celstraf op zoek gaat naar het rechte pad. Met zijn achtergrond lijkt het slotenmakerschap de logische stap. Het startkapitaal hoopt hij te verdienen aan de pokertafel maar de inzet van zijn vriendin Mona (Laura Tonke) als prostituee loopt anders uit dan verwacht. Een overval lijkt de enige optie. Overtuigend acteerwerk, vlotte montage in een saus van zwarte humor.

Federmann

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Christian Diedrich. Met o.a. Christian Redl, Adelheid Arndt, Teresa Harder, Christos Garyfallakis en Rolf Zacher.

Grijs-grauwe trambestuurder Federmann (Redl) uit Berlijn, die weduwnaar en kinderloos is, leeft op als hij vriendschap sluit met een jongen (Garyfallakis), die hij bijna had aangereden. Het kind dat door de schrik niet meer spreken kan, heeft kennelijk geen familie, want niemand heeft hem als vermist opgegeven. Federmann bezoekt hem iedere dag in het ziekenhuis en noemt hem Rico. Federmann besluit hem te ontvoeren en voor de jongen als een vader te gaan zorgen. Dan verdwijnt Rico, maar ondertussen begint politieman Prochaska (Zacher), die zich bezighoudt met vermiste personen, te oordelen dat er misdaad in het spel moet zijn. Friedrich Ani schreef een aardig verhaal over twee eenzame zielen die bij elkaar de juiste steun vinden, maar bemerken dat de autoriteiten roet in het eten gooien. Het spel van de hoofdrollen is goed. Het camerawerk is van Knut Schmitz. Gemaakt in het kader van Das kleine Fernsehspiel als onderdeel van de serie Männer auf Achse.

Der Rosenmörder

1998 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1998. Thriller van Matti Geschonneck. Met o.a. Natalia Wörner, Sebastian Koch, Christian Redl, Joachim Kemmer en Michael Greiling.

Bettina Hofstedt (W[KA3]orner) is advocate aan de balie. Haar man Bernd is fotograaf bij de moordbrigade. Al enige tijd maakt een seriemoordenaar de stad Saarbr[KA3]ucken onveilig. Er worden levenloze vrouwen gevonden die met een roos versierd zijn. Als de moordenaar uit de titel weer eens heeft toegeslagen, wordt naar aanleiding van Bernds foto`s automonteur Georg Taubert (Redl) in hechtenis genomen en veroordeeld tot achttien jaar gevangenisstraf. Bettina komt erachter dat het werk van de politie sterk te wensen overlaat en dat mogelijk een onschuldige achter de tralies zit. Enerzijds gedreven door ambitie, anderzijds door rechtvaardigheidsgevoel zorgt Bettina ervoor dat Taubert een nieuw proces krijgt. Hoewel ze met Bernd overeengekomen was geen gebruik te maken van het feit dat Taubert veroordeeld was op een door hem in spiegelbeeld afgedrukte foto, ziet ze tijdens de revisie geen andere uitweg dan deze. Taubert komt weer vrij, maar kort erop slaat de seriemoordenaar weer toe. Aanvankelijk geloofd in de pers wordt ze nu gehekeld en neergesabeld. Bettina is vertwijfeld, haar huwelijk is naar de knoppen, maar instinctief weet ze dat er iets niet klopt - de moordenaar bevindt zich in intieme kring. Het scenario van Detlef Michel is niet slecht, maar kijkers die de cultfilm SKETCH ARTIST met de kettingrokende Jeff Fahey kennen, beginnen een omgekeerd spiegelbeeld te vermoeden. De spelprestaties zijn naar behoren en Geschonneck, die Detlef Michel bijstond met het draaiboek, laat duidelijk merken dat zijn TATORT-ervaring goed van pas komt. Het camerawerk is van Rudolf Blahacek. Dolby-stereo en formaat 16:9.

Das Trio

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Götz George, Christian Redl, Jeanette Hain, Felix Eitner en Angelika Bartsch.

Macho Götz George als homoseksuele pater familias? Waarom niet. Het is even wennen, ook voor hem zo op het oog, maar gaandeweg weet hij moeiteloos iets moois van z'n rol te maken. Net als Jeanette Hain overigens, die fris en jongensachtig de rol van Georges dochter Lizzie voor haar rekening neemt. Om het onwaarschijnlijke trio vol te maken is daar Lizzie's kersverse vriend Rudolf, een biseksuele monteur, die ook bij vader in de smaak valt. Regisseuse Huntgeburth laat het drietal de kost verdienen als zakkenrollers. Je moet toch wat doen. En met wie je het doet, gaat al helemaal niemand wat aan. Verfrissend.

Vicky's Alptraum

1997 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1997. Thriller van Peter Keglevic. Met o.a. Katja Flint, Christoph Waltz, Nina Kronjäger, Christian Berkel en Natalia Wörner.

Regisseur Keglevic bedacht een behoorlijk kronkelig verhaal, dat Georg Geiger en Detlef Blettenberg voor hem bewerkten tot een niet al te origineel scenario voor een onderhoudende tv- misdaadfilm. Schoonheidsspecialiste, Vicky Biel (Flint), is door haar scheiding enigszins aan de drank geraakt en daarmee verspeelde zij het voogdijschap van haar zoontje, die nu bij haar hardvochtige, hebzuchtige ex woont. Ze denkt dat ze hem met een hoop geld wel kan overhalen het kind weer aan haar af te staan en pleegt aarzelend een bankoverval, verliest op de vlucht het merendeel van de buit en haar voormalige echtgenoot wimpelt de overgebleven zeventienduizend mark af als te weinig. Kleine misdadiger Johnny (Waltz) heeft de overval gezien. Hij zegt dat hij ook gescheiden is en geen zeggenschap meer heeft over zijn dochtertje. Hij dwingt Vicky het kind van school te halen, maar in werkelijkheid is het de dochter van de directeur van de bank, die door Vicky was overvallen. Johnny wil drie miljoen mark losgeld opstrijken. Vicky en haar vriendin Anka (Kronjäger) proberen nu het tij te keren door Johnny een val te zetten. De competente cast, Flint voorop, had een beter verhaal verdiend. Fotografie van Hans-Günther Bücking.

Sperling und der gefallene Engel

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Kai Wessel. Met o.a. Dieter Pfaff, Benno Fürmann, Petra Kleinert, Hans-Joachim Grubel en Meret Becker.

Berlijn wordt geteisterd door een reeks onbeschaamde inbraken. Commissaris Hans Sperling (Pfaff) en zijn mensen slagen er niet in de schuldigen bij de kraag te vatten. Ze hebben geen enkel aanwijzingspunt waarop ze kunnen inpikken. Zelfs in zijn vrije tijd laat de zaak hem niet los. Op een dag vergezelt Sperling zijn zoon naar een plaatselijke kermis en toevallig is hij getuige van een vechtpartij waarbij een zekere Ries (Groth) wordt ingerekend. Deze zou wel eens meer kunnen weten over de inbraken. Een goed vertelde Krimi zonder sensationele moorden of gebeurtenissen, met een vleugje menselijkheid. Evenals in de eerste film SPERLING UND DAS LOCH IN DER WAND tracht de goedhartige commissaris de boosdoener eerder op het rechte pad als in de gevangenis te brengen. Aanvaardbare ontspanning zonder veel originaliteit, geschreven door Rolf Basedow en in beeld gebracht door Michael Epp.

Koerbers Akte: Kleines Mädchen - Großes Geld

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Bernd Böhlich. Met o.a. Martin Lüttge, Cornelia Froboess, Ralph Herforth, Horst Krause en Marijam Agischewa.

Ex-TATORT commissaris Bernd Flemming, lijvige Lüttge als officier van justitie Max Koerber, die de reputatie geniet geen droge dossier-lezer te zijn, maar een man die altijd naar de motieven en de menselijke aspecten zoekt achter de wandaden. Hij is om die reden bij de Kripo niet zo populair, want hij heeft de onhebbelijke gewoonten gesloten zaken te heropenen en op eigen houtje op onderzoek uit te gaan. In deze pilootaflevering gaat het om een vijftien-jarig meisje dat levenloos werd aangetroffen bij een bushalte. Oordeel van de politie: een overdosis heroïne, maar Staatsanwalt Koerber ontdekt sporen die regelrecht leiden naar de sigarettenmafia die in handen is van Aziatische bendes. Een naar de werkelijheid gespiegelde krimi die met originele invalshoeken de kijker probeert te boeien. Dat is redelijk geslaagd dankzij de behoorlijke rollen, het scenario van Conny Lens en de regie van Böhlich. Het camerawerk is van Rodger Hinrichs. Schlagersterretje van toen, dame op leeftijd van nu Froboess, speelt Max Koerbers vrouw, Monika. Tidof is te zien als de sinistere Krasska.

Irrlichter

1997 | Thriller

Zwitserland 1997. Thriller van Christoph Kühn. Met o.a. Barbara Auer, Tobias Langhoff, Adolph Spalinger, Christian Redl en Walo Lüönd.

Ralph Mettler (Langhoff) doet voor professor Havlik (Redl) een wetenschappelijk experiment door veertien dagen in een spelonk te verblijven. De tv-zender, waar Meta Foerster (Auer), verslaggeefster is, heeft de exclusiviteit om een reportage te maken. Als Meta met haar ploeg bij de grot is, daalt zij af voor een interview, maar Ralph blijkt niet zo ontvankelijk te zijn voor een gesprek. De crew maakt aanstalten om weer naar buiten te gaan en ondertussen valt een reusachtige druipsteen van de zoldering. De gevallen steenmassa verspert de weg naar de uitgang, maar de ploeg is nog net op tijd buiten. Meta zit vast en kan alleen nog maar richting Ralph. Ondertussen stijgt de waterspiegel zeer rap. Er breken zeer benauwde uurtjes aan. Het scenario van regisseur Kühn en Carlo Meier is niet zo onwerkelijk als men misschien wel geneigd zou zijn te denken: in november 1999 zat een ploeg van meer dan tien ervaren speleologen vast in een grot in ZW-Frankrijk, waaruit ze pas na meer dan twee weken bevrijd konden worden. Hoewel iedereen sterk aan hun gezondheid had getwijfeld, bleken ze als door een wonder de voor onmogelijk gehouden tijd zeer goed doorstaan te hebben. Het verhaaltje tussen het jonge proefkonijn en de rijpere journaliste is maar bijzaak. Het camerawerk is van Peter Indergand.

Hundert Jahre Brecht

1997 | Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1997. Documentaire van Ottokar Runze. Met o.a. Udo Samel, Jürgen Hentsch, Christian Redl, Meret Becker en Hanne Hiob.

Aan de hand van autobiografische teksten, gedichten, liederen en fragmenten uit het toneelstuk Furcht und Elend des Dritten Reich wordt een eigenzinnige hulde gebracht aan het Duitse literaire fenomeen Bertolt Brecht, ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van zijn geboorte. Wat aanvankelijk een mozaïek lijkt te zijn van zijn geschriften, vloeit zodanig in elkaar dat het tot een geheel samensmelt. Vooral het thema verbanning en emigratie komt aan bod, verpersoonlijkt door twee reizende en converserende vluchtelingen, gespeeld door Samel en Hentsch, die op spontane en speelse wijze stukken brengen uit Flüchtlingsgesprächen. Hierbij komen Brechts filosofieën over bureaucratie, vrijheid, leven en macht en zijn haat jegens het nazisme overvloedig aan bod. Liedjes worden gezongen door Redl, in de rol van Baal en Becker als Jenny. Hiob leest voor uit zijn dagboeken. De acteurs spelen prima, tot in de kleinste rolletjes. Een boeiende hommage aan een van de grootste auteurs van de twintigste eeuw, geschreven door Runze en Hiob. Achter de camera werd plaatsgenomen door Michael Epp.

Der Rosenmèrder

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Matti Geschonneck. Met o.a. Christian Redl, Sebastian Koch en Natalia Wörner.

Aan de hand van autobiografische teksten, gedichten, liederen en fragmenten uit het toneelstuk Furcht und Elend des Dritten Reich wordt een eigenzinnige hulde gebracht aan het Duitse literaire fenomeen Bertolt Brecht, ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van zijn geboorte. Wat aanvankelijk een mozaïek lijkt te zijn van zijn geschriften, vloeit zodanig in elkaar dat het tot een geheel samensmelt. Vooral het thema verbanning en emigratie komt aan bod, verpersoonlijkt door twee reizende en converserende vluchtelingen, gespeeld door Samel en Hentsch, die op spontane en speelse wijze stukken brengen uit Flüchtlingsgesprächen. Hierbij komen Brechts filosofieën over bureaucratie, vrijheid, leven en macht en zijn haat jegens het nazisme overvloedig aan bod. Liedjes worden gezongen door Redl, in de rol van Baal en Becker als Jenny. Hiob leest voor uit zijn dagboeken. De acteurs spelen prima, tot in de kleinste rolletjes. Een boeiende hommage aan een van de grootste auteurs van de twintigste eeuw, geschreven door Runze en Hiob. Achter de camera werd plaatsgenomen door Michael Epp.

Lea

1996 | Romantiek

Duitsland 1996. Romantiek van Ivan Fila. Met o.a. Lenka Vlasakova, Christian Redl, Hanna Schygulla, Udo Kier en Miroslav Donutil.

Lea, die sinds de gewelddadige dood van haar moeder niet heeft gesproken, wordt uitgehuwelijkt aan een wrede, oudere man. Zij herinnert hem aan zijn eerste vrouw. Dat is het begin van een hoogst bizarre relatie die, dankzij de gedichten die Lea haar moeder blijft schrijven, in een zekere genegenheid resulteert. De Tsjechische voormalige documentairemaker Fila wisselt in deze sfeervolle liefdesgeschiedenis, die op diverse filmfestivals werd onderscheiden, onaangename gebeurtenissen af met poëtische, verstilde momenten. Schygulla speelt in een bescheiden rol de vertaalster van de gedichten. (RdL/VPRO Gids)

Angeslagen

1996 | Drama, Misdaad

Duitsland 1996. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Olivier Stritzel, Nina Petri, Guido Zarncke, Eva Kryll en Charles Régnier.

Daar hij de jongste tijd nog weinig positief resultaat zag van zijn werk in een verloederde wijk van Hamburg, speelt sociaal-werker Erik Dorsen (Stritzel) met de gedachte er de brui aan te geven. Op een dag echter wordt zijn collega Elke (Heller) haast verkracht door een jongerenbende. Er was een ooggetuige, de dertienjarige Thomas (Zarncke), maar deze weigert iets te zeggen. Erik gaat met de jongen praten en ontdekt dat deze het slachtoffer is van afpersing door de straatbende. Hij moet hen wekelijks honderd mark geven. Erik wil dit feit onder de neus van Thomas` moeder Uta (Petri) wrijven, maar wordt op haar verliefd. Een realistisch sociaal drama dat echter ontsierd wordt door een teveel aan clichées. De jonge Zarncke zet een zeer geloofwaardig personage neer en is de revelatie van de film. Het beeld dat van Hamburg opgehangen wordt is weinig vleiend voor deze beroemde havenstad. Detlef Müller schreef het voorspelbare scenario. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Achim Poulheim.

The Infiltrator

1995 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1995. Thriller van John Mackenzie. Met o.a. Oliver Platt, Arliss Howard, Tony Haygarth, Julian Glover en Michael Byrne.

Yaron is een Amerikaanse journalist, die in Israel werd geboren en zich uitgeeft voor een neonazi in opdracht van het Simon Wiesental Center of Holocaust Studies in L.A. Hij was per ongeluk op samenzwering van neo-nazi's in Duitsland gestoten en moet hun leider ontmaskeren.

Kinder des Satans

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Jürgen Dünnwald en Bernd Schadewald. Met o.a. Nicolette Krebitz, Moritz Bleibtreu, Katja Studt, Antje Westermann en Ygal Gleim.

De onnatuurlijke dood van Heike Rosner (Westermann), die zich daarvoor hysterisch gedragen had, wordt aanvankelijk uitgelegd als een droevige zelfmoord. Er zijn boze tongen, die beweren dat het geen suicide was; de roddel en achterklap weet echter van geen ophouden en als de geruchten maar blijven aanhouden raakt tenslotte het hele stadje ervan in opschudding. Als pastoor Martens (Redl) erbij betrokken raakt, is de beer pas echt los. Regisseurs D[KA3]unnwald en Schadewald schreven het scenario voor deze tv-film en Schadewalds ervaring met krimis (TATORT) is duidelijk merkbaar, al hebben ze gepoogd er meer een dramatisch verhaal van te maken wat maar ten dele geslaagd is. Van de jonge spelers valt vooral Bleibtreu op in de rol van Henning Voss. Het camerawerk is van Klaus Eichhammer.

Angeschlagen

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Oliver Stritzel, Nina Petri, Guido Zarncke, Eva Kryll en Charles Régnier.

Het werkterrein van sociaalwerker Erik Dorsen (Stritzel) bevindt zich in een moderne gettobuurt van Hamburg. Bij zijn werk heeft bijna 40-jarige Erik vooral te maken met jeugdcriminaliteit. Zo wordt de 13-jarige Thomas Kruse (Zarncke) regelmatig afgeperst om bedragen van honderd mark.

Tag der Abrechnung - Der Amokläufer von Euskirchen

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Peter Keglevic. Met o.a. Christoph Waltz, Oliver Stritzel, Cornelia Froboess, Christian Redl en Tamara Kafka.

Waltz speelt Erwin Mikolajczyk, een buschauffeur uit Keulen met een ongelukkige jeugd, een fetisjisme voor naakte vrouwen in rubberlaarzen en een ziekelijke belangstelling voor wapens. Hij slaat op een kwade dag zijn echtgenote Kafka die een stuk ouder dan hij zelf is, halfdood naar aanleiding van een onbeduidend incident. Kafka klaagt hem daarop aan wegens zware mishandeling en het eindigt ermee dat hij de rechtszaal in de lucht laat vliegen, waarbij zeven doden en zeven gewonden vallen. Smakeloze tendentieuze film naar een waargebeurd voorval en naar Amerikaans voorbeeld.

Angst

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Bernd Schadewald. Met o.a. Christian Redl, Renate Krößner, Antje Westermann, Jürgen Vogel en Günter Lamprecht.

De mensonterende geschiedenis van een meisje dat jarenlang door haar vader misbruikt werd. Nergens kon ze terecht voor hulp tot ze als volwassene gebukt gaat onder zware frustraties. De film gaat over de stadia die ze moet ondergaan om uiteindelijk, zij het getraumatiseerd, toch weer te kunnen functioneren. Ze moet als het ware de angst om te leven overwinnen. Een film die op ongenadige manier incest aanklaagt en die een houvast kan bieden aan mensen (vooral pubers en jonge volwassenen) die hetzelfde meemaakten en die alle hoop op een normaal leven hebben opgegeven. Schadewald en Fred Breinersdorfer schreven het scenario dat in beeld gebracht werd door Klaus Eichhammer.

Schattenboxer

1992 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Duitsland 1992. Mysterie van Lars Becker. Met o.a. Diego Wallraff, Christian Redl, Ralph Herford, Hussi Kutlucan en Alfred Kleinheinz.

Drie jonge delinquenten uit de achterbuurten van Hamburg hebben boksen met de blote vuist als hobby. Als ze een Ghanese vriend die met uitwijzing wordt bedreigd, willen bevrijden, ontdekken ze het geld dat enkele corrupte politiemannen erbij verdienen met de handel in drugs. Een van de jongemannen werd gezien en hij is gemakkelijk te herkennen aan een tatoeage op zijn arm. In de hele stad hangen affiches met zijn smoel erop. Op de avond van een bokswedstrijd maakt de politie haar opwachting. Een goed voorbeeld van de nieuwe Duitse film gedraaid door een debuterende regisseur die de hoofdrollen laat spelen door jonge mensen die hij optrommelde in verschillende theatergezelschappen. De film is niet helemaal gelukt, maar schrijver/regisseur Becker die naam maakte als auteur van enkele populaire politieromans, kon in de nabije toekomst weleens hele hoge ogen gooien. Camerawerk van Martin Gressmann.

Verurteilt Anna Leschek

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Bernd Schadewald. Met o.a. Ulrike Kriener, Sandy Schmitz, Willi Herren, Angelina Donst en Michael Prelle.

Vlak voor de Kerst wordt ergens in Duitsland, in een grote stad een spaarbank overvallen door twee gemaskerde daders, die op een volgende straathoek al in de kraag worden gevat. Het blijken een veertig-jarige moeder en haar dertien-jarige dochtertje te zijn. Anna (uit de titel, Kriener) krijgt een pro deo-avocaat toegewezen. Het is Rainer Buchka (Pleitgen), een aan de drank verslaafde strafpleiter zonder cli[KA3]enten. De minderjarige Ines (Schmitz) hoeft zich niet te verantwoorden, maar in Anna's zaak ziet meester Buchka zijn enige en laatste kans. Hij wint snel Anna's vertrouwen, de vonk tussen beiden wil best overspringen, maar tijdens het antecedentenonderzoek van zijn cliënte komt Buchka heel veel naars tegen; bovendien dreigt Anna de voogdij over haar Ines kwijt te raken. Geëngageerd drama met sociale kantjes, dat geloofwaardig gebracht wordt onder de oprechte regie van Schadewald. Het camerawerk is van Ingo Hamer.

Der Hammermörder

1990 | Drama, Misdaad, Thriller

Duitsland 1990. Drama van Bernd Schadewald. Met o.a. Christian Redl, Ulrike Kriener, Silvain Oesterle, Timmy Vetter en Ulrich Pleitgen.

Krimi als docudrama over het onderzoek van een speciaal rechercheteam naar het verband tussen een drietal bankovervallen met gestolen auto's en eigenaren die om zeep gebracht werden met een klap van de voorhamer uit de titel. De politie steekt de hand nu eens in eigen boezem. De voorvallen vonden plaats in 1984-85 in Stuttgart. Fred Breinersdorfer - van huis uit jurist - schreef het scenario naar zijn eigen boek. Ingo Hamer stond achter de camera. Meervoudig bekroond.

Sierra Leone

1988 | Drama, Romantiek

Duitsland 1988. Drama van Uwe Schrader. Met o.a. Christian Redl, Ann-Gisel Glass, Rita Russek, Constanze Engelbrecht en András Fricsay.

Fred heeft drie jaar als vrachtwagenchauffeur in Afrika gewerkt. Eenmaal terug in Duitsland kan hij zich niet meer aanpassen. De film schildert in drastische, pessimistische beelden de Duitse realiteit, gezien door de ogen van iemand die dreigt te mislukken. SIERRA LEONE was in 1987 de enige Duitse inzending voor het filmfestival van Venetië. Scenario van regisseur Schrader en Klaus Müller-Laue, die ook het camerawerk voor zijn rekening nam. Reeds in 1986 gemaakt en heeft twee jaar op de plank gelegen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Christian Redl op televisie komt.

Reageer