Marco Bellocchio

Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Marco Bellocchio is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 22 films gevonden.

Sweet Dreams

2016 | Drama

Italië/Frankrijk 2016. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Bérénice Béjo, Valerio Mastandrea, Fabrizio Gifuni, Guido Caprino en Barbara Ronchi.

Sangue del mio sangue

2015 | Drama, Historische film

Italië/Frankrijk/Zwitserland 2015. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Roberto Herlitzka, Pier Giorgio Bellocchio, Alba Rohrwacher, Lidiya Liberman en Fausto Russo Alesi.

Vincere

2009 | Biografie, Drama, Historische film

Italië/Frankrijk 2009. Biografie van Marco Bellocchio. Met o.a. Giovanna Mezzogiorno, Filippo Timi, Corrado Invernizzi, Fausto Russo Alesi en Pier Giorgio Bellocchio.

Doordrenkt van mediterrane lyriek in beeld, dialogen, enscenering en (opera)muziek, is Vincere een zeldzame opflakkering van de gouden decennia der Italiaanse cinema. Met alle registers wijdopen vertelt Bellocchio de tragedie van Mussolini's eerste echtgenote Ida Dalser en van hun zoon Benito Albino. Beiden werden door bigamist Il Duce verstoten en bleven, voorgoed van elkaar gescheiden, tot hun dood in het gesticht opgesloten. Onderzoeksjournalist Marco Zeni beschreef de treurige doofpotzaak in twee boeken. Mezzogiorno is even liefdesblind als hartverscheurend als Ida. De film oogstte acht David di Donatello's.

Buongiorno, notte

2003 | Drama

Italië 2003. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Luigi Lo Cascio, Maya Sansa, Giovanni Calcagno, Roberto Herlitzka en Pier Giorgio Bellocchio.

Op 16 maart 1978 ontvoert een cel van de extreem-linkse Brigate Rosse in hartje Rome de premier, christendemocraat Aldo Moro. Al snel ondervinden echter de drie mannen, en vooral de jonge vrouw die het appartement heeft geregeld waar Moro wordt opgesloten, dat ze niet de zegen hebben van 'het volk' waarvoor ze strijden. Perfect vervlecht veteraan Bellocchio historische reconstructie en archiefbeelden in zijn socio-politieke tijdsbeeld annex terroristenpsychogram. Drukkende sfeer, groeiende ontgoocheling, ideologische waanzin - een indringende momentopname uit de 'Loden Jaren' van Italië. Op de soundtrack: Pink Floyd en Schubert.

L'ora di religione

2002 | Drama

Italië 2002. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Sergio Castellitto, Jacqueline Lustig, Chiara Conti, Gigio Alberti en Gianfelice Imparato.

Ernesto is atheïst en hij haat zijn overleden moeder. De verbazing en irritatie zijn dan ook van zijn gezicht te lezen, wanneer een afgezant van de katholieke kerk hem uitnodigt langs te komen voor een gesprek over haar naderende heiligverklaring. L'ora di religione is een cynische reflectie over de rampzalige invloed van het geloof op het Italiaanse gezinsleven. In een puntige vertelstijl, waarin scènes elkaar verrassend opvolgen, en met gebruikmaking van clair-obscur.

La Balia

1999 | Drama

Italië 1999. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Elda Alvigini, Jacqueline Lustig, Valeria Bruni Tedeschi, Maya Sansa en Fabrizo Bentivoglia.

Ernesto is atheïst en hij haat zijn overleden moeder. De verbazing en irritatie zijn dan ook van zijn gezicht te lezen, wanneer een afgezant van de katholieke kerk hem uitnodigt langs te komen voor een gesprek over haar naderende heiligverklaring. L'ora di religione is een cynische reflectie over de rampzalige invloed van het geloof op het Italiaanse gezinsleven. In een puntige vertelstijl, waarin scènes elkaar verrassend opvolgen, en met gebruikmaking van clair-obscur.

Il principe di Homburg

1997 | Drama, Historische film

Italië 1997. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Anita Laurenzi, Fabio Camilli, Bruno Corazzari, Gianluigi Fogacci en Toni Bertorelli.

De film begint op een mooie zomeravond. De prins van Homburg (Di Stefano) is tijdens de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) bevelhebber van de Duitse cavalerie. Hij vlecht een kroon van lauriertakjes als de Keurvorst (Bertorelli), zijn vrouw (Laurenzi) en hun nichtje, prinses Natalia (Bobulova) hun opwachting zullen maken. De prins is diep onder de indruk van de schone Natalia en hij voert de bevelen voor een veldslag niet helemaal correct uit en begint zijn aanval op Zweden te vroeg - slechts enkele minuten, waardoor de overwinning behaald wordt. Niettemin wordt hij wegens insubordinatie veroordeeld tot de doodstraf. Hij kan gratie verkrijgen als hij zich publiekelijk vernedert, maar dat weigert hij. Na zijn dood ontmoet hij Natalia en kroont haar met de lauweren. Deze kostuumfilm laat zien dat privézaken en openbare plichten onverenigbaar zijn. De maker heeft getracht een standpunt in te nemen door het imago van de man met de publieke verantwoording, die ongehoorzaam is, ongeschonden te laten. Regisseur Bellochio, die zelf het scenario schreef, heeft er allerlei kleine details in gestopt, waarmee hij de complexe persoonlijkheid van de overwinnaar, die transformeert naar een verliezer, laat zien. Bellochio scherpt dit onderhuids aan in het begin en aan het einde van de film met mooie scènes tussen droom en werkelijkheid. Het camerawerk is van Giuseppe Lanci.

Elena

1997 |

Zwitserland 1997. Marco Bellocchio.

De film begint op een mooie zomeravond. De prins van Homburg (Di Stefano) is tijdens de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) bevelhebber van de Duitse cavalerie. Hij vlecht een kroon van lauriertakjes als de Keurvorst (Bertorelli), zijn vrouw (Laurenzi) en hun nichtje, prinses Natalia (Bobulova) hun opwachting zullen maken. De prins is diep onder de indruk van de schone Natalia en hij voert de bevelen voor een veldslag niet helemaal correct uit en begint zijn aanval op Zweden te vroeg - slechts enkele minuten, waardoor de overwinning behaald wordt. Niettemin wordt hij wegens insubordinatie veroordeeld tot de doodstraf. Hij kan gratie verkrijgen als hij zich publiekelijk vernedert, maar dat weigert hij. Na zijn dood ontmoet hij Natalia en kroont haar met de lauweren. Deze kostuumfilm laat zien dat privézaken en openbare plichten onverenigbaar zijn. De maker heeft getracht een standpunt in te nemen door het imago van de man met de publieke verantwoording, die ongehoorzaam is, ongeschonden te laten. Regisseur Bellochio, die zelf het scenario schreef, heeft er allerlei kleine details in gestopt, waarmee hij de complexe persoonlijkheid van de overwinnaar, die transformeert naar een verliezer, laat zien. Bellochio scherpt dit onderhuids aan in het begin en aan het einde van de film met mooie scènes tussen droom en werkelijkheid. Het camerawerk is van Giuseppe Lanci.

Il sogno della farfalla

1994 | Drama

Italië 1994. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Bibi Andersson, Henry Arnold, Thierry Blanc, Nathalie Boutefeu en Michael Seyfried.

Holle film. Massimo (Blanc) is een stomme acteur, die zich sinds zijn veertiende alleen nog uit via klassieke rollen. Iedereen buigt zich over zijn geval. Een regisseur (Seyfried) is gefascineerd door zijn talent en zijn radicale keuze en wil een toneelstuk over hem maken, dat zijn moeder (Andersson) zal schrijven. De vader vermoedt een eenvoudig Oedipuscomplex, maar zo simpel ligt het niet, en pogingen tot genezing leveren niets op. Uiteindelijk krijgt hij in de armen van een meisje (Boutefeu) zijn spraakvermogen terug. Ondanks de romantische bedoelingen en het afwijzen van conventies en hypocrisie, is de de film zwaar en zit er veel geklets in, met name op het psycho-analytische vlak. De beelden zitten goed in elkaar maar zijn leeg en kunnen geen symbolische dimensie geven aan het teleurstellende geheel.

La condanna

1991 | Drama

Italië/Frankrijk/Zwitserland 1991. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Vittorio Mezzogiorno, Claire Nebout, Andrzej Seweryn, Grazyna Szapolowska en Paolo Graziosi.

Schrijver/regisseur Bellocchio schept kennelijk genoegen in controversi[KA3]ele onderwerpen. Zo ook nu. Naar aanleiding van een geruchtmakend proces stelt hij de vraag aan de orde: hoe ver mag een man gaan om een vrouw tot seks te bewegen? Een jonge vrouw wordt ingesloten (laat zich insluiten?) in een museum. Zij blijkt gezelschap te hebben van een kunstminnende architect, die ook van het verleiden een kunst maakt. Ze brengen een zeer bevredigende nacht door, tot ze merkt dat de architect een sleutel heeft van het museum. Dan klaagt de vrouw hem aan wegens verkrachting. Tijdens het proces wordt de architect gesteld tegenover de - ook in sexueel opzicht - middelmatige officier van justitie en het komt tot theoretische verhandelingen die de oplossing van het raadsel vrouw niet wezenlijk dichterbij brengen. Decent gefilmde doch uiterst prikkelende vrijscènes. Scenario van Massimo Faglioli en Marco Bellocchio. Camerawerk van Giuseppe Lanci.

Diavolo in corpo

1986 | Drama, Erotiek

Italië 1986. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Maruschka Detmers, Federico Pitzalis, Riccardo De Torrebruna, Claudio Botosso en Catherine Diament.

De Italiaanse filmversie van het gelijknamige boek van Raymond Radiguet, gaat over een dwangmatige behoefte aan seks en een overdreven hunkering naar liefde, die grenzen aan de waanzin. Helaas is de film traag en vervelend met teveel naaktscenes én een fellatioscene, wat tamelijk gewaagd is voor een publieksfilm. De Nederlandse actrice Detmers speelt goed (en is mooi).

Enrico IV

1984 | Drama

Italië 1984. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Latou Chardons en Luciano Bartoli.

De titel mag dan hetzelfde zijn als die van Shakespeare's klassieker, deze film is een betrekkelijk eigentijds drama over een gek, die ervan overtuigd is dat hij een Duitse keizer uit de 11de eeuw is. Luigi Pirandello schreef het toneelstuk in 1922 en deze vrij bewerkte filmversie is een Pirandelli-achtig raadsel dat de aard van de waarheid, de waanzin, de logica en de werkelijkheid ter discussie stelt. De charismatische Mastroianni speelt de hoofdrol met als tegenspeelster de altijd even voortreffelijke Cardinale, een aristocratische schoonheid die hij liefheeft en verliest. De opmerkelijke muziek van Astor Piazzolla vormt de achtergrond voor de langere passages van deze mooie film, die bedoeld is voor bioscoopbezoekers met geduld. Prachtige decors, oogverblindende kostuums en een nauwgezette regie door Bellocchio maken deze film bijna klassiek. Alleen het tempo ligt wat laag, maar in deze omstandigheden is dat noodzakelijk. Engelse titel Henry IV.

The Eyes, The Mouth

1982 |

1982. Marco Bellocchio. Met o.a. Emmanuelle Riva, Lou Castel, Michel Piccoli en Ángela Molina.

De titel mag dan hetzelfde zijn als die van Shakespeare's klassieker, deze film is een betrekkelijk eigentijds drama over een gek, die ervan overtuigd is dat hij een Duitse keizer uit de 11de eeuw is. Luigi Pirandello schreef het toneelstuk in 1922 en deze vrij bewerkte filmversie is een Pirandelli-achtig raadsel dat de aard van de waarheid, de waanzin, de logica en de werkelijkheid ter discussie stelt. De charismatische Mastroianni speelt de hoofdrol met als tegenspeelster de altijd even voortreffelijke Cardinale, een aristocratische schoonheid die hij liefheeft en verliest. De opmerkelijke muziek van Astor Piazzolla vormt de achtergrond voor de langere passages van deze mooie film, die bedoeld is voor bioscoopbezoekers met geduld. Prachtige decors, oogverblindende kostuums en een nauwgezette regie door Bellocchio maken deze film bijna klassiek. Alleen het tempo ligt wat laag, maar in deze omstandigheden is dat noodzakelijk. Engelse titel Henry IV.

Salto nel vuoto

1980 | Drama

Frankrijk/Italië 1980. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Michel Piccoli, Anouk Aimée, Gisella Burinato, Antonio Piovanelli en Michele Placido.

Een rechter van middelbare leeftijd woont samen met zijn zuster die hij vanwege mogelijk erfelijke krankzinnigheid (hun broer is gek gestorven) geïsoleerd houdt, maar die toch aan zijn controle lijkt te ontsnappen. Hij schakelt een jonge acteur in die al eerder een vrouw tot zelfmoord bracht om haar de dood in te drijven vóór de chaos definitief zal doorbreken. Dit symbolische psychodrama heeft politieke bijbetekenissen: repressie is zelf zieker dan de vrijheid die ze vreest. De spanning van acteren en handeling in één huis worden soms ondermijnd door droomscènes en onnodig buitengebeuren.

Marcia trionfale

1976 | Drama

Frankrijk/Italië/Duitsland 1976. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Franco Nero, Miou-Miou, Michele Placido, Patrick Dewaere en Ekkehardt Belle.

Een jonge intellectuele dienstplichtige wordt door de mangel gehaald door een sadistische kapitein en volgzame medesoldaten. Hij wordt de vertrouweling van een andere buitenstaander in de kazerne - de kapiteinsvrouw - maar het 'onvermijdelijk' drama wordt afgewend als de kapitein het slachtoffer wordt van zijn eigen drilmethoden. De commerciëlere Bellocchio-film gebruikt het verhaal om de afstompende en tot excessen leidende hiërarchie binnen het leger aan te vallen.

Matti de slegare

1975 | Documentaire

Italië 1975. Documentaire van Silvano Agosti. Met o.a. Marco Bellocchio en Sandro Petraglia.

Een kritische documentaire, vervaardigd door een collectief, over het systeem van de psychiatrische ziekenhuizen in Itali[KA3]e. Gemonteerd uit een ruim drie-en-een-half durende televisiefilm met de titel NESSUNO O TUTTI (Niemand Of Allemaal). De integratie van de patiënten in de maatschappij wordt door de activistische regisseurs griezelig genoeg gekoppeld aan communistische en 'arbeiders aller landen, verenigt u' - sentimenten, zoals die door de geïnterviewden voor de camera uitgesproken worden. De makers hebben vooral veel kritiek op ziekenhuizen die door de R.K.- kerk worden gerund. De film mist de kracht van het objectieve exposé en het camerawerk is slecht. Ook bekend als FIT TO BE UNITED.

Sbatti il mostro in prima pagina

1972 | Drama, Thriller

Italië/Frankrijk 1972. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Gian Maria Volonté, Laura Betti, Fabrio Garriba, Carla Tatò en Jacques Herlin.

Een rechtse krant maakt grote ophef over de moord op een bourgeoise, waarvan een militante linkse minnaar wordt verdacht, om daarmee de aanstaande verkiezingen te be[KA3]invloeden. Een hoofdredacteur ontdekte de ware schuldige, maar houdt dit geheim tot na de verkiezingen. Deze scherpe aanklacht tegen manipulatie door een aan de machthebbers gebonden pers, verliest aan effectiviteit door de aandacht voor slechts [KA1]e[KA1]en `schurk`: de door Volont[KA1]e gespeelde hoofdredacteur. Dat maakt de film wel tot een sterk drama, maar een met een zwak betoog. (Bellocchio nam de regie over na begin van opnamen van debuterende scenario-schrijver Sergio Donati).

Pianete Venere

1972 | Drama

Italië 1972. Drama van Elda Tattoli. Met o.a. Bedi Moratti, Lilla Brignone, Marina Berti, Lou Castel en Pierre Cressoy.

Een burgerman verliest tijdens de oorlog zijn bezit, gaat bij het communistische verzet en wordt na 1945 een alleen om eigen status denkende partijbons, terwijl zijn geliefde merkt dat de politieke zaak waaraan ze zich heeft gewijd haar als vrouw net zomin een eigen plaats gunt als welk ander maatschappijsysteem dan ook. De bij vlagen zeer effectieve politieke satire is te vaak schetsmatig en melodramatisch, hoewel de debuterende regisseuse haar uitgebreide rolbezetting de personages m[KA1]e[KA1]er reli[KA3]ef laat geven dan ze zelf als schrijfster heeft gedaan. (Tattoli was medewerkster van Marco Bellocchio, die haar hielp met het scenario en zelf ook nog een rolletje speelt)

Nel nome del padre

1971 | Drama, Biografie

Italië 1971. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Yves Beneyton, Aldo Sassi, Renato Scarpa, Laura Betti en Piero Vida.

Leerlingen van een jezuïeten-internaat verzetten zich tegen de paternalistische onderdrukking. Eén alleen met de mond, de ander saboteert religieuze feesten en zet het lekenpersoneel tot een staking aan. De autobiografische, in 1958 spelende film geeft een beeld van de religieuze overgangsperiode - de installatie van de vernieuwende Paus Johannes XXIII - die verdeeldheid onder de priesters veroorzaakt en laat zien hoe leerlingen die zelf uit de heersende klasse komen het subproletariaat tot verzet aanzetten, alleen uit eigen onlust. De door Beneyton fascinerend geacteerde rebel groeit benauwend toe naar fascisme.

La Cina è vicina

1967 | Erotiek

Italië 1967. Erotiek van Marco Bellocchio. Met o.a. Glauco Mauri, Elda Tattoli, Paolo Graziosi, Daniela Surina en Pierluigi Aprà.

Een burgerlijke kamergeleerde staat kandidaat bij de provinciale verkiezingen en laat zich op voorspraak van zijn secretaresse bij zijn campagne helpen door haar verloofde. Deze wordt de minnaar van de praktische oudere zuster die het familiekapitaal beheert, maar maakt de ex-verloofde zwanger om haar werkgever in de waan te brengen dat deze de vader is. Venijnige satire op bourgeois-gezin als broeinest van frustraties die de leden weerloos maken tegen het praktisch opportunisme en op de zogenaamde belangstelling ergens voor. (Maoïsme van de jongste broer is een reactie op seminarie- opvoeding). Het kluchtige scenario werd geschreven door hoofdrolspeelster Tattoli. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli. Mono. Ook bekend als LA CHINA ESTÁ CERCA.

Fist In His Pocket

1966 |

1966. Marco Bellocchio. Met o.a. Liliana Gerace, Marino Masé, Paola Pitagora en Lou Castel.

Een burgerlijke kamergeleerde staat kandidaat bij de provinciale verkiezingen en laat zich op voorspraak van zijn secretaresse bij zijn campagne helpen door haar verloofde. Deze wordt de minnaar van de praktische oudere zuster die het familiekapitaal beheert, maar maakt de ex-verloofde zwanger om haar werkgever in de waan te brengen dat deze de vader is. Venijnige satire op bourgeois-gezin als broeinest van frustraties die de leden weerloos maken tegen het praktisch opportunisme en op de zogenaamde belangstelling ergens voor. (Maoïsme van de jongste broer is een reactie op seminarie- opvoeding). Het kluchtige scenario werd geschreven door hoofdrolspeelster Tattoli. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli. Mono. Ook bekend als LA CHINA ESTÁ CERCA.

I pugni in tasca

1965 | Drama

Italië 1965. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Lou Castel, Paola Pitagora, Marino Masé, Liliane Gerace en Jennie MacNeil.

De jongste zoon uit een gezin van epilepsielijders doodt zijn moeder en zijn broer om hen uit hun hopeloze situatie te redden. Uit trots bekent hij zijn daad aan zijn zuster. De gemotiveerde, maar ondoordachte en door toevalligheden bepaalde revolte leverde een uitdagende en verontrustende debuutfilm op, met zwarte humor en onvoorspelbare personages (Castel in de eerste plaats). Ouder geworden zouden regisseur en acteur hun film in een wat bezonkener variant overdoen met Gli occhi, la bocca.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marco Bellocchio op televisie komt.

Reageer