Whit Stillman: regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 6 films gevonden.

Love & Friendship

2016 | Drama, Romantiek

Ierland​/​​Nederland​/​​Frankrijk​/​​Verenigde Staten 2016. Drama van Whit Stillman. Met o.a. Kate Beckinsale, Chloë Sevigny, Xavier Samuel en Stephen Fry.

Degelijke adaptatie van Jane Austens novelle Lady Susan, al lijkt de titel naar een andere vroege Austen te verwijzen. Love & Friendship verhaalt over de aantrekkelijke, manipulatieve Lady Susan Vernon (Beckinsale): 'de vakkundigste flirt van heel Engeland.' Ze is sinds kort weduwe en zit op zwart zaad. Daarom is ze naarstig op zoek naar een nieuwe, rijke man voor haarzelf én een voor haar huwbare dochter. Pure Austen-humor, ijskoud opgediend. Wat deze gevatte romcom soms ook wat aan de kille kant maakt.

Damsels in Distress

2011 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 2011. Komedie van Whit Stillman. Met o.a. Greta Gerwig, Carrie MacLemore, Megalyn Echikunwoke, Analeigh Tipton en Adam Brody.

Indiekomedie speelt zich af op een universiteitsterrein, met op de voorgrond een drietal studentes met missiedrang onder leiding van ingetogen Violet (Gerwig). Ze runnen een zelfmoordpreventiecentrum en hebben als doel het verheffen van medestudentes. Hoofdproject is nieuwkomeling Lily (Analeigh Tipton), waarbij de jonge mannen op de campus figureren als ballerig danwel klungelig klankbord. Aanrader vanwege natuurtalent Gerwig en haar ongekende timing waarbij alles net een fractie later, langzamer of anders gebeurt dan verwacht. In 2017 verraste ze met haar gelauwerde regie- en scenariodebuut Lady Bird.

The Last Days of Disco

1998 | Komedie, Muziek, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1998. Komedie van Whit Stillman. Met o.a. Kate Beckinsale, Chloë Sevigny, Chris Eigeman, Matt Keeslar en Mackenzie Astin.

The Last Days of Disco past in de hedendaagse retro-trend. Waar Todd Haynes de periode van de Glam Rock evoceert in zijn campy Velvet Goldmine (zie aldaar), keert Stillman in zijn meer traditionele, nostalgische film terug naar het begin van de jaren tachtig. In de laatste maanden van het discotijdperk wordt een populaire dansclub het centrum van het nachtleven voor een groep jongeren die net in Manhattan zijn gearriveerd. Ze zijn pas afgestudeerd en proberen een weg te vinden in hun soms verwarrende levens. De knappe, ietwat gereserveerde Alice (Chloe Sevigny) en de extraverte, oogverblindende Charlotte (Kate Beckinsale) leven van een mager salaris van een uitgeverij en zijn gedwongen hun overvolle appartement te delen met Holly. In de dansclub ontmoeten ze Jimmy, die mensen werft voor de disco, en de knappe advocaat Tom, beiden voormalige universiteitsvrienden van Des, mede-eigenaar van de club. Na Metropolitan en Barcelona, films over het tijdperk waarin het sociale leven nog in groepsverband operereerde, is The Last Days of Disco de laatste film in Stillmans drie 'komedies van het nachtleven'. Zijn films worden bevolkt door enigszinse besmuikte jongelui die nochtans grappige en intelligente gesprekken voeren. Veelgeprezen in deze film zijn de cast (allemaal jonge en rijzende acteurs en actrices), de art-direction, de kostuums en de fabuleuze soundtrack (29 klassieke discostampers), wat allemaal bijdraagt aan de weelderige verbeelding van het tijdperk.

Barcelona

1994 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1994. Komedie van Whit Stillman. Met o.a. Taylor Nichols, Chris Eigeman, Tushka Bergen, Mira Sorvino en Pep Munne.

Nichols wordt door zijn Amerikaanse firma als verkoper naar Barcelona gestuurd, waar hij het lastig krijgt in zijn liefdesleven en in zijn professionele leven. Als klap op de vuurpijl moet hij er zijn neef Eigeman opvangen, een luitenant van de Amerikaanse marine. De twee viriele Amerikanen snoeven tegen elkaar en trachten al grappend Spaanse meiden te versieren. Tot Nichols hals over kop verliefd wordt op de knappe vertaalster Bergen, die net als hij verslingerd is aan discomuziek van rond 1975. Op de achtergrond van de romance tussen Bergen en Nichols spelen politieke spanningen (het verhaal speelt rond 1980, toen in Spanje anti-Amerikaanse gevoelens heersten) en een toenemende wrijving tussen de twee neven. Nichols en Eigeman, beiden afkomstig uit Stillman's debuutfilm METROPOLITAN, nemen het met geestdrift tegen elkaar op. Hoewel iets te sketchmatig toch vaak pakkend en geestig. Gedraaid met Dolby-geluid.

Metropolitan

1990 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1990. Komedie van Whit Stillman. Met o.a. Chris Eigeman, Edward Clements, Carolyn Farina, Taylor Nichols en Elizabeth Thompson.

In Manhattan komt een groepje studenten van goede komaf regelmatig bijeen om te praten over levens- en liefdesproblemen, eergevoel en de verloedering van hun klasse. Tom (Clements) is een nieuweling in de groep. Leider Nick (Eigeman) ontvangt hem met open armen, want er zijn al te weinig mannelijke leden. Maar Tom heeft een andere sociale achtergrond, en zijn integratie in de groep verloopt niet erg vlot. Interessante onafhankelijke productie van debuterend regisseur Stillman, die ook het intelligente, Oscargenomineerde scenario schreef. De goed spelende jonge cast laat haarfijn de onzekerheid van de arrogante personages zien.

La Linea del cielo

1984 | Komedie, Drama

Verenigde Staten​/​​Spanje 1984. Komedie van Fernando Colomo. Met o.a. Antonio Resines, Beatriz Perez-Porro, Jaime Nos, Roy Hoffman en Patricia Cisarano.

Een charmante komedie over een Spaanse fotograaf die in New York carrière probeert te maken. De voor de hand liggende grapjes rond de taalverwarring blijken zowaar erg leuk en hoofdrolspeler Resines is een sympathieke ontdekking. Helaas valt het scenario na een uur stil en kabbelt de film dan steeds rustiger naar het einde toe. De film is ook bekend als SKYLINE.