Yasujirô Ozu (1903-1963): regie en scenario.
Er zijn 23 films gevonden.

Late Spring

1949 | Drama

Japan 1949. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Setsuko Hara, Yumeji Tsukioka, Jun Usami en Haruko Sugimura.

Subtiel psychologisch drama over een vrouw die alleenwoont met haar vader. Die meent dat zijn dochter niet wil trouwen omdat hij nog steeds bij haar inwoont en haar zorgen behoeft. Daarom kondigt hij zélf aan te zullen hertrouwen. De dochter, danig geschrokken, accepteert ook een huwelijksaanzoek. Samen gaan ze voor een laatste maal op reis. Bij hun terugkeer trouwt de dochter, en zal de vader alleen achterblijven. Naar westerse normen traag, maar voor de liefhebbers van Ozu beslist aan te raden.

Early Summer

1951 | Drama

Japan 1951. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Setsuko Hara, Chishû Ryû, Kuniko Miyake, Chikage Awashima en Chieko Higashiyama.

Een jonge vrouw (28 jaar) zorgt voor haar bejaarde ouders, terwijl haar broer nalaat een goede partij voor haar te zoeken. Ze trouwt uit liefde. Een scherpe observatie over het leven van alledag van gewone lui. Uit het buitengewoon omvangrijke oeuvre van de regisseur (de eerste film dateert uit 1927 en de laatste één jaar voor zijn dood, 1963) in de voor hem zo kenmerkende stijl gefilmd (kikvorsperspectieven, altijd zorgvuldig gevulde beelden etc.).

Tokyo Story

1953 | Drama

Japan 1953. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara, Sô Yamamura en Haruko Sugimura.

‘Het verbaast me hoe kinderen veranderen, ze waren vroeger veel aardiger,’ verzucht zestiger Shukishi. Hij is dan net met zijn vrouw Tomi vertrokken uit Tokio, waar ze hun volwassen kinderen hebben bezocht. Drukke volwassenen, zonder tijd voor hun ouders. Onderweg naar huis wordt moeder ernstig ziek. De kinderen reizen haar achterna, richting een tweede en alleszeggende familiebijeenkomst. Want ‘Wat is het nut van familie, als je er niet bent voor elkaar?’, besluit de jongste dochter in tranen. Magnifiek drama en tijdsbeeld.

Samma no aji

1962 | Komedie, Drama

Japan 1962. Komedie van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Shima Iwashita, Shin-Ichiro Mikami, Keiji Sada en Mariko Okada.

Weduwnaar Ryu woont in bij zijn dochter, Iwashita, die voor het huishouden zorgt. Tijdens een gesprek met vrienden krijgt Ryu te horen dat hij het leven van zijn dochter ruïneert door haar bij zich te houden. Hij bespreekt met haar een mogelijk huwelijk, wel beseffend dat hij hierdoor voor zijn eigen eenzaamheid tekent. In zijn laatste film behandelt Ozu het hem zo na aan het hart liggende thema van de onafwendbare scheiding tussen ouders en hun kinderen. Het is als het ware een opsomming van zijn denkwereld en filmstijl, vol bitterheid, maar ook vol humor. Het scenario van Ozu en Kogo Noda valt op door de eenvoud waarmee zij dit intense drama over Japanse moraal en familiestructuur ten tonele brengen. Gefilmd in warme kleuren door Yushun Atsuta. Gedraaid in J-D-C Scope. Ook bekend als LE GÔUT DU SAKÉ.

An Autumn Afternoon

1962 | Experimenteel

Japan 1962. Experimenteel van Yasujirô Ozu. Met o.a. Shima Iwashita, Chishû Ryû en Keiji Sada.

Weduwnaar Hirayama (Ryû) is vader van drie volwassen kinderen. Hij realiseert zich dat hij voor zijn dochter Michiko (Iwashita), die voor hem zorgt, een huwelijk moet regelen. De laatste film van grootmeester Ozu voordat hij in 1963 stierf. In zijn ‘impliciete melodrama’s’ staat Ozu stil bij de grote zaken in een mensenleven - liefde, geboorte, dood - door vooral oog te hebben voor de gevólgen ervan. Met grote gevoeligheid schetst hij eenzaamheid, blijdschap en vertwijfeling in de naoorlogse Japanse middenklasse. Let op Ozu’s typische ‘tatami shots’: gefilmd op de hoogte van een volwassene die geknield zit op een tatami-mat.

Kohayagawa-ke no aki

1961 | Drama

Japan 1961. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ganjiro Nakamura, Setsuko Hara, Yoko Tsukasa, Keiju Kobayashi en Michiyo Aratama.

Een oude man, eigenaar van een grote fabriek die bestuurd wordt door zijn oudste dochter en haar echtgenoot, leeft samen met zijn uitgebreide familie. Hij bezoekt af en toe stiekem zijn minnares. Een familiedrama in de vertrouwde, subtiele Ozu-stijl. Goed gebruik van de kleuren. Het scenario is van Kogo Noda en Ozu Yasujiro. Camerawerk van Nakai Asaichi. Ook bekend als EARLY AUTUMN en THE END OF SUMMER.

Akibiyori

1960 | Drama, Experimenteel

Japan 1960. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Setsuko Hara, Yoko Tsukasa, Mariko Okada, Keiji Sada en Shin Saburi.

De weduwe Hara zoekt een man voor haar ongetrouwde dochter Tsukasa. Degelijk, zoals we van Ozu gewend zijn. Hij heeft hiermee een nieuwe bewerking gemaakt van zijn eerdere LATE SPRING. Scenario van Noda Kogo en Yasujiro Ozu. Camerawerk van Atsuta Yushin. Ook bekend als LATE AUTUMN.

Ukigusa

1959 | Drama, Experimenteel

Japan 1959. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Kinnosuke Nakamura, Machiko Kyo, Ayako Wakao, Kawaguchi Hiroshi en Haruko Sugimura.

Een reizend toneelgezelschap speelt op een afgelegen eiland waar de leider, Nakamura, een bezoek brengt aan zijn onwettige zoon en diens moeder, waarmee hij jaren geleden een verhouding had. Een sterk drama, heel precies en zuiver geregisseerd, uitstekend gespeeld. De eerste kleurenfilm van Ozu. Hij verfilmde hetzelfde verhaal al eens in 1934. USA-titels: DRIFTING WEEDS en FLOATING WEEDS. Scenario van Noda Kogo en Yasujiro Ozu. Camerawerk van Miyagawa Kazuo.

Ohayo

1959 | Drama, Komedie

Japan 1959. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Kuniko Miyake, Keiji Sada, Haruo Tanaka en Haruko Sugimura.

Een fijnzinnige, milde satire over een burenruzie die ontstaat als twee jongetjes het bevel van hun vader om stil te zijn letterlijk opvatten en dus ook het vriendelijke 'goeiemorgen' van hun buren niet meer beantwoorden. Aardig bedacht, maar uiteindelijk nogal mager als idee voor een speelfilm. Het scenario is van Kogo Noda en regisseur Ozu naar een roman van Ton Satomi. Het camerawerk is van Akira Aomatsu. Engelse titel: GOOD MORNING.

Higanbana

1958 | Drama

Japan 1958. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Shin Saburi, Kinuyo Tanaka, Ineko Arima, Miyuki Kuwano en Keiji Sada.

Arima deelt haar ouders mede dat zij zich wil gaan verloven met Sada. Dat is teveel, want haar traditioneel ingestelde vader, Saburi, wil een geschikte partner voor zijn dochter uitkiezen. Arima gaat samenwonen met haar vriend, maar is tenslotte toch behoudend genoeg om via een fijnzinnige strategie haar vader zo ver te krijgen dat hij zijn zegen aan het voorgenomen huwelijk geeft. Eerste kleurenfilm van Ozu over zijn favoriete onderwerp het generatieconflict in het zich moderniserende Japan van na WO II, waarvoor hij met Kogo Noda de roman van Ton Satomi tot scenario bewerkte. De fotografie was in handen van Akira Aomatsu.

Tokyo Twilight

1957 | Drama

Japan 1957. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ineko Arima, Chishû Ryû, Isuzu Yamada, Setsuko Hara en Nobuo Nakamura.

Een vader leeft alleen met zijn twee dochters. De oudste is gescheiden van haar man, de jongste blijkt na een flirt zwanger te zijn en durft dat aan niemand te vertellen. Behalve aan de vader van het kind dan, maar die neemt direct de benen. Ten einde raad belandt ze in een mahjong-salon, waar ze uiteindelijk een duister familiegeheim zal ontdekken. Superieur gemaakt melodrama van grootmeester Ozu, met wonderschone beelden, indringend spel van met name Setsuko Hara als de oudere zus en een overvloed aan rijke details. Een van de meest deprimerende films uit Ozu’s rijke oeuvre, en ook een van de allerbeste.

Early Spring

1956 | Drama

Japan 1956. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ryo Ikebe, Chikage Awashima, Keiko Kishi, Chishû Ryû en Teiji Takashi.

Het leven van de onderbetaalde kantoormens gaat niet over rozen, zeker niet als hij verzeild raakt in overspel. Sugiyama, een slecht betaalde kantoorklerk, gaat in de avances van de afdelingsflirt, ook om de verveling in zijn passieloze huwelijk te verdrijven. Zijn vrouw komt erachter, maar probeert met Sugiyama een nieuwe start te maken. Na Early Summer, Late Spring en Tokyo Story schetst Ozu een portret van het familieleven van een eenvoudige Japanse ‘salary man’. Subtiel en visueel erg rijk, gefilmd in typische Ozu-stijl, maar ook wel erg lang.

The Flavor of Green Tea over Rice

1952 | Drama

Japan 1952. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Shin Saburi, Michiyo Kogure, Koji Tsurata, Keiko Tsushima en Kuniko Miyake.

Vermakelijke combinatie van een subtiel psychologisch drama en een brave klucht, over de crisis in het huwelijk van een echtpaar van middelbare leeftijd. Ze hebben geen kinderen; de man concentreert zich volledig op z'n werk en de vrouw probeert zoveel mogelijk het huis uit te zijn. Als op een dag de man op zakenreis moet, beseft de vrouw hoezeer ze hem zal missen. Ozu schreef het scenario al vóór de oorlog, maar dat werd door de toenmalige censuur afgewezen.

Kaze no naka no mendori

1948 | Drama

Japan 1948. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Kinuyo Tanaka, Shûji Sano, Chishû Ryû, Chieko Murata en Takeshi Sakamoto.

Een typisch Ozu-melodrama over een vrouw die, terwijl haar man in dienst zit, zich moet prostitueren om aan geld te komen voor haar zieke zoontje. Als ze alles aan haar echtgenoot opbiecht smijt die haar van de trap. Vervolgens heeft hij daar heel veel spijt van. Ook bekend als A HEN IN THE WIND.

Nagaya shinshi roku

1947 | Drama

Japan 1947. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Choko Iida, Takeshi Sakamoto, Reikichi Kawamura en Hoki Aoki.

Een mooi melodrama met Ryu als een alleenwonende 50-jarige vrouw die op een dag door de bewoners van haar wijk een klein jongetje krijgt toevertrouwd. Iedereen neemt aan dat het om een zwervend weeskindje gaat, en Ryu voelt zich, na een eerste onwennigheid, meer en meer betrokken bij het kind. Een paar maanden later duikt de vader van het kind op.

There Was a Father

1942 | Drama

Japan 1942. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Shûji Sano, Haruhiko Tsuda, Takeshi Sakamoto en Mitsuko Mito.

Rustig, melancholiek familiedrama van de legendarische maker van oa Tokyo Story. Een arme weduwnaar offert zijn werk als leraar op een plattelandsschool op voor een drukke baan in de stad, om zijn zoon een goede opleiding te kunnen bieden. Dit zorgt voor een permanente verwijdering tussen de twee, zo blijkt als we een aantal jaren vooruit springen. De inmiddels volwassen zoon wil graag voor zijn vader zorgen, maar deze drukt hem op het hart de plicht - in dit geval zijn carrière - altijd voor te laten gaan. Of Ozu de fanatieke Japanse loyaliteit aan de kaak stelt of propagandeert is aan de kijker.

Hitori Musuko

1936 | Drama

Japan 1936. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Choko Iida, Shinichi Himori, Yoshiko Tsubouchi, Chishû Ryû en Mitsuko Yoshikawa.

Een stijlvol melodrama over een alleenstaande moeder die zich opoffert om haar enige zoon een goede opvoeding te kunnen geven. Ontroerend en oprecht. De eerste sprekende film van Ozu. Ook bekend als THE ONLY SON.

Tokyo no Yado

1935 | Drama

Japan 1935. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Takeshi Sakamoto, Tokkan Kozo, Takayuki Suematsu, Yoshiko Okada en Kazuko Kojima.

Een typisch Ozu-melodrama over een werkloze vader van twee kinderen en zijn verhouding met een werkloze vrouw, moeder van een zwaar ziek kind. In een wanhoopspoging om geld bijeen te krijgen voor de dokter begaat de man een misdaad. Ozu blijft natuurlijk een integere en visueel interessante cineast, maar op den duur komt al die ellende wel je strot uit. Scenario van Tadao Ikeda en Masao Arata. Camerawerk van Toshimitsu Nakajima. Engelse titel: AN INN IN TOKYO.

Haha wo kowazu ya

1934 | Drama, Experimenteel

Japan 1934. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Yoshikawa Mitsuko en Iwata Yukichi.

Een typisch Ozu-melodrama over een werkloze vader van twee kinderen en zijn verhouding met een werkloze vrouw, moeder van een zwaar ziek kind. In een wanhoopspoging om geld bijeen te krijgen voor de dokter begaat de man een misdaad. Ozu blijft natuurlijk een integere en visueel interessante cineast, maar op den duur komt al die ellende wel je strot uit. Scenario van Tadao Ikeda en Masao Arata. Camerawerk van Toshimitsu Nakajima. Engelse titel: AN INN IN TOKYO.

Umaretewa Mitakeredo

1932 | Drama

Japan 1932. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Hideo Sugawara, Tokkan Kozo, Tatsuo Saito, Mitsuko Yoshikawa en Takeshi Sakamoto.

Een schitterend familiemelodrama waarin twee kinderen in opstand komen tegen hun vader, een kleine bediende die zich op z'n werk slaafs en kruiperig gedraagt tegen zijn domme, arrogante baas. De kinderen willen van hun vader weten waarom hij zich zo laat vernederen, maar de man moet het antwoord schuldig blijven. Ozu schreef ook mee aan het scenario onder het pseudoniem James Maki.

Tokyo no gassho

1931 | Drama

Japan 1931. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Tokihiko Okada, Emiko Yagumo, Hideo Sugawasa, Hideko Takamine en Choko Iida.

Een subtiele melodramatische film over een man, vader van twee kinderen, die zijn baan verliest. Na de nodige omzwervingen belandt hij in een café dat blijkt te worden uitgebaat door zijn oude professor. Samen maken ze van de kroeg een ontmoetingsplaats van oud-studenten. Sympathiek en visueel aantrekkelijk. Engelse titel: TOKYO CHORUS.

Sono yo no tsuma

1930 | Drama

Japan 1930. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Tokihiko Okada, Emiko Yakumo, Mitsuko Ichimura, Togo Yamamoto en Tatsuo Saito.

Een man pleegt een inbraak om een dokter voor zijn zwaar zieke zoontje te kunnen betalen. Een visueel heel fraaie misdaadfilm met strenge compositie en een strakke montage. Ook bekend als THAT NIGHT'S WIFE.

Wataki Hi

1929 | Romantiek

Japan 1929. Romantiek van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ichiro Yuki, Tatsuo Saito, Junko Matsui, Shinichi Himori en Choko Iida.

Een van de eerste films van Ozu. Watanabe is een student die een bordje 'kamer te huur' voor zijn venster hangt om zo meisjes aan te lokken. Zijn eerste slachtoffer is de mooie Chieko die echter meteen haar intrek neemt zodat Watanabe bij een vriend onderdak moet vragen. Die vriend blijkt ook verliefd te zijn op Chieko en samen trekken ze met haar naar een ski-oord. Deze verrassende lichtvoetige zwijgende film is vooral interessant voor liefhebbers van de Japanse film die willen kennismaken met het vroege werk van Ozu. Ook bekend als DAYS OF YOUTH.