Jacques Laureys

Regisseur, Scenarist, Producer, Cameraman

Jacques Laureys is regisseur, scenarist, producer en cameraman.
Er zijn 16 films gevonden.

Ark

2010 | Korte film

Nederland 2010. Korte film van Jacques Laureys.

Verhaal van Tommy Wieringa, door hemzelf voorgelezen en weergegeven door een reeks oude zwart-wit of sepiakleurige foto's over de vissersman en duivenmelker Jan Klick

In Ferno

2009 | Documentaire

Nederland 2009. Documentaire van Jacques Laureys.

Documentaire over de films die John Fernhout (John Ferno) regisseerde

Where was I?

2001 |

Nederland 2001. Jacques Laureys.

Documentaire over de films die John Fernhout (John Ferno) regisseerde

Les diseurs de vérité

2000 |

Nederland/Frankrijk 2000. Karim Traïdia. Met o.a. Sid Ahmed Agoumi, Mireille Perrier, Jaap Spijkers, Monic Hendrickx en Mahmoud Benyacoub.

De film begint met de politieke moord op de Algerijnse journalist Sahafi (Agoumi) in zijn land. Dan gaan we in flashback terug naar Nederland, waar hij een spreekbeurt houdt en zijn vriend Madjid (Tra[KA3]ida) hem voorstelt een asielaanvraag in te dienen. Sahafi aarzelt, want het werk voor democratie en vrijheid lijkt hem belangrijker dan monddood af te wachten in het koele opvangland Nederland. Aan de hand van de ervaringen van Madjid zien we, wat het betekent om een asielaanvraag in te dienen: de vruchteloze gesprekken met de onverschillige ambtenaar van de immigratie Breeveld (Spijkers), de hulp van de welwillende tolk Dierna (Hendrickx) en het afwachten onder de bedreiging van de lange arm van de conservatieve, duistere, Algerijns-islamitische stille krachten. Aanvankelijk was deze mooi gespeelde film bedoeld als een tv-spel en derhalve vindt men de toneelachtergrond erin terug. Het afstandelijke scenario van regisseur Traïdia is complex en verraadt dat hij al twintig jaar buiten zijn vaderland woont. Het meest opvallende is de vrijwel onherkenbare afstand tussen zijn succesfilm DE POOLSE BRUID, die oer-Hollands aandeed. De film is traag ondanks zijn beperkte speelduur. Het camerawerk van Jacques Laureys is zeer effectief, alsmede de muziek van Fons Merkies, gepast ondersteund door de klanken van Algerijnse volksmuziek. De dialogen zijn in het Frans, Arabisch en het Nederlands. Opgenomen in de prestigieuze serie Das kleine Fersehspiel in de reeks Migranten onder de titel WAHRHEIT ODER TOD.

Kort Rotterdams - Temper! Temper!

1998 |

Nederland 1998. Frank Lammers. Met o.a. Halina Reijn, Joost Prinsen, Fedja van Huêt, Monic Hendrickx en Camilla Siegertsz.

De film begint met de politieke moord op de Algerijnse journalist Sahafi (Agoumi) in zijn land. Dan gaan we in flashback terug naar Nederland, waar hij een spreekbeurt houdt en zijn vriend Madjid (Tra[KA3]ida) hem voorstelt een asielaanvraag in te dienen. Sahafi aarzelt, want het werk voor democratie en vrijheid lijkt hem belangrijker dan monddood af te wachten in het koele opvangland Nederland. Aan de hand van de ervaringen van Madjid zien we, wat het betekent om een asielaanvraag in te dienen: de vruchteloze gesprekken met de onverschillige ambtenaar van de immigratie Breeveld (Spijkers), de hulp van de welwillende tolk Dierna (Hendrickx) en het afwachten onder de bedreiging van de lange arm van de conservatieve, duistere, Algerijns-islamitische stille krachten. Aanvankelijk was deze mooi gespeelde film bedoeld als een tv-spel en derhalve vindt men de toneelachtergrond erin terug. Het afstandelijke scenario van regisseur Traïdia is complex en verraadt dat hij al twintig jaar buiten zijn vaderland woont. Het meest opvallende is de vrijwel onherkenbare afstand tussen zijn succesfilm DE POOLSE BRUID, die oer-Hollands aandeed. De film is traag ondanks zijn beperkte speelduur. Het camerawerk van Jacques Laureys is zeer effectief, alsmede de muziek van Fons Merkies, gepast ondersteund door de klanken van Algerijnse volksmuziek. De dialogen zijn in het Frans, Arabisch en het Nederlands. Opgenomen in de prestigieuze serie Das kleine Fersehspiel in de reeks Migranten onder de titel WAHRHEIT ODER TOD.

De Poolse bruid

1998 | Romantisch drama

Nederland 1998. Romantisch drama van Karim Traïdia. Met o.a. Jaap Spijkers, Monic Hendrickx, Rudi Falkenhagen, Roef Ragas en Hakim Traïdia.

Stugge Groninger boer wordt geconfronteerd met een Poolse vrouw die bebloed voor zijn voeten instort. Hij neemt haar in huis en binnen een dag ontvouwt zich een omgang waar sommige stellen jaren aan moeten werken. Hun toenadering is non-verbaal en loopt parallel met de grillen van het land, het derde personage. De idylle wordt verstoord wanneer haar pooier verschijnt. Op het Rotterdamse filmfestival kreeg de film de publieksprijs en in Utrecht mochten regisseur Karim Traïdia en actrice Monic Hendrickx beiden een Gouden Kalf mee naar huis nemen.

Vogelvrij

1996 | Documentaire, Drama

Nederland 1996. Documentaire van Eugenie Jansen en Albert Elings. Met o.a. Dirk Dankert, Cees Cupido, Kees van Kuilenburg, Cees Rooselaar en Peter van der Veldt.

Vogels. Haast iedereen houdt van hun sierlijke bewegingen, feeërieke kleuren en rustgevende geluiden. Maar soms kunnen ze een ware plaag zijn. Spreek een fruitteler maar eens over spreeuwen die hun kersenbomen plunderen, een veeteler over ganzen die het gras voor hun dieren opvreten, plantenkwekers over de schade die eksters aanrichten. Voor de luchtvaart kunnen ze een regelrechte ramp veroorzaken en duiven, mussen en meeuwen zijn een ware pest voor de stad. De documentaire toont een uiteenlopende reeks van inventieve middelen die bedacht werden om hinderlijke vogels te verdrijven of te vernietigen. Een aantal vogels zijn beschermd, maar daar heeft de boer geen boodschap aan. Geen film voor dierenliefhebbers en, wegens enkele wrede scènes, ook af te raden voor gevoelige zielen. Wel boeiend in beeld gebracht en door de betrokkenen duidelijk gemotiveerd. Regisseurs Jansen en Elings schreven het scenario onder de leiding van Digne Sinke. Chris Teerink stond in voor de montage en Jacques Laureys bemande de camera.

Exil

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Karim Traïdia, Jacques Laureys en Chris Teerink.

Vogels. Haast iedereen houdt van hun sierlijke bewegingen, feeërieke kleuren en rustgevende geluiden. Maar soms kunnen ze een ware plaag zijn. Spreek een fruitteler maar eens over spreeuwen die hun kersenbomen plunderen, een veeteler over ganzen die het gras voor hun dieren opvreten, plantenkwekers over de schade die eksters aanrichten. Voor de luchtvaart kunnen ze een regelrechte ramp veroorzaken en duiven, mussen en meeuwen zijn een ware pest voor de stad. De documentaire toont een uiteenlopende reeks van inventieve middelen die bedacht werden om hinderlijke vogels te verdrijven of te vernietigen. Een aantal vogels zijn beschermd, maar daar heeft de boer geen boodschap aan. Geen film voor dierenliefhebbers en, wegens enkele wrede scènes, ook af te raden voor gevoelige zielen. Wel boeiend in beeld gebracht en door de betrokkenen duidelijk gemotiveerd. Regisseurs Jansen en Elings schreven het scenario onder de leiding van Digne Sinke. Chris Teerink stond in voor de montage en Jacques Laureys bemande de camera.

Zombi 1

1995 | Horror

Nederland 1995. Horror van Richard Raaphorst. Met o.a. Rose Klaver, Coen Peppelinkhuizen en Sylvie Overheul.

Vogels. Haast iedereen houdt van hun sierlijke bewegingen, feeërieke kleuren en rustgevende geluiden. Maar soms kunnen ze een ware plaag zijn. Spreek een fruitteler maar eens over spreeuwen die hun kersenbomen plunderen, een veeteler over ganzen die het gras voor hun dieren opvreten, plantenkwekers over de schade die eksters aanrichten. Voor de luchtvaart kunnen ze een regelrechte ramp veroorzaken en duiven, mussen en meeuwen zijn een ware pest voor de stad. De documentaire toont een uiteenlopende reeks van inventieve middelen die bedacht werden om hinderlijke vogels te verdrijven of te vernietigen. Een aantal vogels zijn beschermd, maar daar heeft de boer geen boodschap aan. Geen film voor dierenliefhebbers en, wegens enkele wrede scènes, ook af te raden voor gevoelige zielen. Wel boeiend in beeld gebracht en door de betrokkenen duidelijk gemotiveerd. Regisseurs Jansen en Elings schreven het scenario onder de leiding van Digne Sinke. Chris Teerink stond in voor de montage en Jacques Laureys bemande de camera.

Transit zone

1994 |

1994. Jeroen van der Drift.

Vogels. Haast iedereen houdt van hun sierlijke bewegingen, feeërieke kleuren en rustgevende geluiden. Maar soms kunnen ze een ware plaag zijn. Spreek een fruitteler maar eens over spreeuwen die hun kersenbomen plunderen, een veeteler over ganzen die het gras voor hun dieren opvreten, plantenkwekers over de schade die eksters aanrichten. Voor de luchtvaart kunnen ze een regelrechte ramp veroorzaken en duiven, mussen en meeuwen zijn een ware pest voor de stad. De documentaire toont een uiteenlopende reeks van inventieve middelen die bedacht werden om hinderlijke vogels te verdrijven of te vernietigen. Een aantal vogels zijn beschermd, maar daar heeft de boer geen boodschap aan. Geen film voor dierenliefhebbers en, wegens enkele wrede scènes, ook af te raden voor gevoelige zielen. Wel boeiend in beeld gebracht en door de betrokkenen duidelijk gemotiveerd. Regisseurs Jansen en Elings schreven het scenario onder de leiding van Digne Sinke. Chris Teerink stond in voor de montage en Jacques Laureys bemande de camera.

De Som der delen

1994 |

1994. Djie Han Thung.

Vogels. Haast iedereen houdt van hun sierlijke bewegingen, feeërieke kleuren en rustgevende geluiden. Maar soms kunnen ze een ware plaag zijn. Spreek een fruitteler maar eens over spreeuwen die hun kersenbomen plunderen, een veeteler over ganzen die het gras voor hun dieren opvreten, plantenkwekers over de schade die eksters aanrichten. Voor de luchtvaart kunnen ze een regelrechte ramp veroorzaken en duiven, mussen en meeuwen zijn een ware pest voor de stad. De documentaire toont een uiteenlopende reeks van inventieve middelen die bedacht werden om hinderlijke vogels te verdrijven of te vernietigen. Een aantal vogels zijn beschermd, maar daar heeft de boer geen boodschap aan. Geen film voor dierenliefhebbers en, wegens enkele wrede scènes, ook af te raden voor gevoelige zielen. Wel boeiend in beeld gebracht en door de betrokkenen duidelijk gemotiveerd. Regisseurs Jansen en Elings schreven het scenario onder de leiding van Digne Sinke. Chris Teerink stond in voor de montage en Jacques Laureys bemande de camera.

Een kwestie van tijd

1993 |

1993. Suzan IJzermans.

Vogels. Haast iedereen houdt van hun sierlijke bewegingen, feeërieke kleuren en rustgevende geluiden. Maar soms kunnen ze een ware plaag zijn. Spreek een fruitteler maar eens over spreeuwen die hun kersenbomen plunderen, een veeteler over ganzen die het gras voor hun dieren opvreten, plantenkwekers over de schade die eksters aanrichten. Voor de luchtvaart kunnen ze een regelrechte ramp veroorzaken en duiven, mussen en meeuwen zijn een ware pest voor de stad. De documentaire toont een uiteenlopende reeks van inventieve middelen die bedacht werden om hinderlijke vogels te verdrijven of te vernietigen. Een aantal vogels zijn beschermd, maar daar heeft de boer geen boodschap aan. Geen film voor dierenliefhebbers en, wegens enkele wrede scènes, ook af te raden voor gevoelige zielen. Wel boeiend in beeld gebracht en door de betrokkenen duidelijk gemotiveerd. Regisseurs Jansen en Elings schreven het scenario onder de leiding van Digne Sinke. Chris Teerink stond in voor de montage en Jacques Laureys bemande de camera.

Aischa

1993 |

Nederland 1993. Karim Traïdia. Met o.a. Sabry El-Hamus, Carine Crutzen en Ekra Jaallala.

Vogels. Haast iedereen houdt van hun sierlijke bewegingen, feeërieke kleuren en rustgevende geluiden. Maar soms kunnen ze een ware plaag zijn. Spreek een fruitteler maar eens over spreeuwen die hun kersenbomen plunderen, een veeteler over ganzen die het gras voor hun dieren opvreten, plantenkwekers over de schade die eksters aanrichten. Voor de luchtvaart kunnen ze een regelrechte ramp veroorzaken en duiven, mussen en meeuwen zijn een ware pest voor de stad. De documentaire toont een uiteenlopende reeks van inventieve middelen die bedacht werden om hinderlijke vogels te verdrijven of te vernietigen. Een aantal vogels zijn beschermd, maar daar heeft de boer geen boodschap aan. Geen film voor dierenliefhebbers en, wegens enkele wrede scènes, ook af te raden voor gevoelige zielen. Wel boeiend in beeld gebracht en door de betrokkenen duidelijk gemotiveerd. Regisseurs Jansen en Elings schreven het scenario onder de leiding van Digne Sinke. Chris Teerink stond in voor de montage en Jacques Laureys bemande de camera.

Sea is My Country

1991 |

Nederland 1991. Ingeborg Jansen.

Vogels. Haast iedereen houdt van hun sierlijke bewegingen, feeërieke kleuren en rustgevende geluiden. Maar soms kunnen ze een ware plaag zijn. Spreek een fruitteler maar eens over spreeuwen die hun kersenbomen plunderen, een veeteler over ganzen die het gras voor hun dieren opvreten, plantenkwekers over de schade die eksters aanrichten. Voor de luchtvaart kunnen ze een regelrechte ramp veroorzaken en duiven, mussen en meeuwen zijn een ware pest voor de stad. De documentaire toont een uiteenlopende reeks van inventieve middelen die bedacht werden om hinderlijke vogels te verdrijven of te vernietigen. Een aantal vogels zijn beschermd, maar daar heeft de boer geen boodschap aan. Geen film voor dierenliefhebbers en, wegens enkele wrede scènes, ook af te raden voor gevoelige zielen. Wel boeiend in beeld gebracht en door de betrokkenen duidelijk gemotiveerd. Regisseurs Jansen en Elings schreven het scenario onder de leiding van Digne Sinke. Chris Teerink stond in voor de montage en Jacques Laureys bemande de camera.

Doolhoofd

1991 |

Nederland 1991. Sander Vos. Met o.a. Walter Van Canoy, Jaloe Maat en Geert Lageveen.

Vogels. Haast iedereen houdt van hun sierlijke bewegingen, feeërieke kleuren en rustgevende geluiden. Maar soms kunnen ze een ware plaag zijn. Spreek een fruitteler maar eens over spreeuwen die hun kersenbomen plunderen, een veeteler over ganzen die het gras voor hun dieren opvreten, plantenkwekers over de schade die eksters aanrichten. Voor de luchtvaart kunnen ze een regelrechte ramp veroorzaken en duiven, mussen en meeuwen zijn een ware pest voor de stad. De documentaire toont een uiteenlopende reeks van inventieve middelen die bedacht werden om hinderlijke vogels te verdrijven of te vernietigen. Een aantal vogels zijn beschermd, maar daar heeft de boer geen boodschap aan. Geen film voor dierenliefhebbers en, wegens enkele wrede scènes, ook af te raden voor gevoelige zielen. Wel boeiend in beeld gebracht en door de betrokkenen duidelijk gemotiveerd. Regisseurs Jansen en Elings schreven het scenario onder de leiding van Digne Sinke. Chris Teerink stond in voor de montage en Jacques Laureys bemande de camera.

De Onmacht

1991 |

Nederland 1991. Karim Traïdia. Met o.a. René Willings, Driss Guellai, Hakim Traïda, Farid Sbahi en Monique van Hinte.

Vogels. Haast iedereen houdt van hun sierlijke bewegingen, feeërieke kleuren en rustgevende geluiden. Maar soms kunnen ze een ware plaag zijn. Spreek een fruitteler maar eens over spreeuwen die hun kersenbomen plunderen, een veeteler over ganzen die het gras voor hun dieren opvreten, plantenkwekers over de schade die eksters aanrichten. Voor de luchtvaart kunnen ze een regelrechte ramp veroorzaken en duiven, mussen en meeuwen zijn een ware pest voor de stad. De documentaire toont een uiteenlopende reeks van inventieve middelen die bedacht werden om hinderlijke vogels te verdrijven of te vernietigen. Een aantal vogels zijn beschermd, maar daar heeft de boer geen boodschap aan. Geen film voor dierenliefhebbers en, wegens enkele wrede scènes, ook af te raden voor gevoelige zielen. Wel boeiend in beeld gebracht en door de betrokkenen duidelijk gemotiveerd. Regisseurs Jansen en Elings schreven het scenario onder de leiding van Digne Sinke. Chris Teerink stond in voor de montage en Jacques Laureys bemande de camera.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jacques Laureys op televisie komt.

Reageer