Jost Vacano: camera.
Er zijn 16 films gevonden.

Hollow Man

2000 | Sciencefiction, Thriller, Horror, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Duitsland 2000. Sciencefiction van Paul Verhoeven. Met o.a. Kevin Bacon, Elisabeth Shue, Josh Brolin, Kim Dickens en Greg Grunberg.

Het gros van de Amerikaanse recensenten kon zich niet inhouden met de titel en grapte er lustig op los met inkoppers als 'Hollow Man leaves an empty feeling'. Verhoevens versie van oerhorrorfilm The Invisible Man (1933) is inderdaad geen diepgraver maar blinkt wel uit in rechttoe rechtaan griezelactie. Bacon is de wetenschapper die ontdekt hoe je onzichtbaar kan worden en zichzelf als proefkonijn opwerpt. Helaas heeft het experiment nare bijwerkingen: je gaat er suffe teksten van oplepelen en je gaat je medemens ietwat agressief benaderen.

Starship Troopers

1997 | Sciencefiction, Actiefilm, Horror

Verenigde Staten 1997. Sciencefiction van Paul Verhoeven. Met o.a. Casper Van Dien, Denise Richards, Michael Ironside, Dina Meyer en Jake Busey.

De internationale cultuurpolitie rukte in 1997 massaal uit om Verhoeven's sf-project neer te sabelen. Zijn intergalactische strijd tussen mens en spin zou fascistisch zijn, seksistisch en bovenal simplistisch. Maar Starship Troopers is eigenlijk een film vol dubbele bodems en ironie, en juist de totalitaire trekjes van de maatschappij die hij schetst worden op de hak genomen. Hij koos voor de hoofdrollen acteurs uit de tv-series Beverly Hills 90210 en Melrose Place, meer om hun knappe uiterlijk dan om hun acteertalent. Losjes gebaseerd op het gelijknamige boek van Robert A. Heinlein. Amusant, goedgemaakt popcornvermaak.

Showgirls

1995 | Drama, Musical, Erotiek

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1995. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Elizabeth Berkley, Kyle MacLachlan, Gina Gershon, Gina Ravera en Robert Davi.

De beste slechte film van de jaren negentig. Het draait allemaal om de tergend domme blondine Nomi (Berkley) en haar moeizame weg naar roem als topless showgirl in de Stardust in Las Vegas. Een weg die is bezaaid met ranzige mannetjes, hitsige lesbo's en rijst met groenten. Maar liefst veertig miljoen dollar werd in Showgirls geïnvesteerd. In de VS was een hoop te doen over de hoeveelheid bloot, maar wie erotiek verwacht, komt bedrogen uit. Het enige prikkelende is het tenenkrommende acteren van de plastisch gemanipuleerde Berkley, die als een manische marionet over het scherm stuitert.

Untamed Heart

1993 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1993. Romantiek van Tony Bill. Met o.a. Christian Slater, Marisa Tomei, Rosie Perez, Kyle Secor en Willie Garson.

Sentimenteel liefdesdrama waarin Tomei in een gore nachtelijke eettent als serveerster werkt en voortdurend op zoek is naar de man van haar leven maar slechts hufters ontmoet. Tot Slater zich aandient als hulpje in de keuken. Zij valt voor hem, vooral nadat hij haar uit handen van engerds heeft gered. De zich wat mysterieus voordoende Slater blijkt echter een hartkwaal te hebben. Dat maakt haar niks uit, maar het voorspelbare script van Tom Sierchio laat zich raden: het noodlot loert. Romantisch melodrama wordt van de afgrond gered door aanvaardbare vertolkingen van de twee hoofdrolspelers. Jost Vacano vangt dit alles op in grauwe, troosteloze stadsbeelden. Nat King Cole zingt het hoofdthema 'Nature Boy'. De score zelf, met prachtige romantische thema's, is van Cliff Eidelman.

Total Recall

1990 | Sciencefiction, Horror, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1990. Sciencefiction van Paul Verhoeven. Met o.a. Arnold Schwarzenegger, Rachel Ticotin, Sharon Stone, Ronny Cox en Michael Ironside.

Bouwvakker Quaid (Schwarzenegger) bestelt bij een bedrijf waar je on demand dromen kunt bestellen een avontuur als superspion op Mars. Maar dan gaat er iets fout. Misschien komt dat door echte, verdrongen, herinneringen? Op naar de rode planeet! De special effects in deze film zijn inmiddels wat gedateerd, eerder grappig dan griezelig, wat volgens een productiemaatschappij een goede reden was om in 2012 een nieuwe versie te maken. Opvallend hoeveel frisser echter het origineel is, met die typische Paul Verhoeven-humor, op het lijf geschreven van Schwarzenegger. Losjes gebaseerd op Philip K. Dicks korte verhaal ‘We Can Remember It for You Wholesale’.

Rocket Gibraltar

1988 | Drama

Verenigde Staten 1988. Drama van Daniel Petrie en Daniel Petrie jr. Met o.a. Burt Lancaster, Suzy Amis, Patricia Clarkson, Frances Conroy en Sinéad Cusack.

Dichter, professor en levensgenieter Lancaster leidt een rustig bestaan op Long Island. Zijn vier kinderen besluiten een feestje te organiseren voor zijn 77e verjaardag. Ook al lijken ze ontspannen, toch ontgaan hun problemen de oude man niet. Tijdens de reünie zijn de volwassenen alleen met zichzelf begaan, terwijl Lancaster meer contact heeft met zijn kleinkinderen, vooral dan de vijf-jarige Culkin, die met hem zijn passie voor de zee deelt. Vervelend, maar indrukwekkend gespeeld drama over menselijke relaties dat over drie generaties verdeeld is. De personages worden echter te weinig uitgediept. Culkin is ontroerend in deze film en lang nog niet zo onuitstaanbaar als in zijn latere films. Amos Poe schreef het scenario en het camerawerk is van Jost Vacano.

RoboCop

1987 | Sciencefiction, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1987. Sciencefiction van Paul Verhoeven. Met o.a. Peter Weller, Nancy Allen, Ronny Cox, Dan O'Herlihy en Kurtwood Smith.

Een agent (Weller) wordt in de toekomst door een bende met kogels doorzeefd. Hij wordt gerecycled door een groot deel van zijn lichaam te vervangen door robot-componenten en zijn brein te gebruiken als programmeerbaar besturingssysteem. De slogan van Robocop - 'Part man. Part machine. All cop. The future of law enforcement' - klinkt als die van een afgezaagde B-film. Paul Verhoeven maakte echter met zijn grote Amerikaanse doorbraak een interessante, nonchalante mix van ultrageweld, romantiek, maatschappijkritische grapjes en visueel spektakel. Twee vervolgfilms en een remake waren minder geslaagd.

52 Pick-Up

1986 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1986. Thriller van John Frankenheimer. Met o.a. Roy Scheider, Ann-Margret, Vanity, John Glover en Robert Trebor.

Scheider heeft met eigen handen een bloeiende onderneming opgebouwd, terwijl zijn vrouw Ann-Margret voor officier van justitie McClure werkt. Alles gaat hen voor de wind, tot Scheider een affaire begint met een jong model. Meester-afperser Glover heeft elk detail van hun verhouding gefilmd, maar als hij zijn film te gelde wil maken, laat Scheider zich niet van de wijs brengen. Onaangename, brute film zonder een enkel ontroerend moment. De personages zijn genadeloos en onsympathiek, zodat het om het even is wat er met hen gebeurt. Vertolking is ruim voldoende, maar het scenario van Elmore Leonard en John Steppling, naar de roman van Leonard, is koud en gevoelloos. Jost Vacano leidde het fotografisch gedeelte. Leonards roman werd eerder verfilmd in 1984 als THE AMBASSADOR.

The NeverEnding Story

1984 | Fantasy, Avonturenfilm, Actiefilm, Drama

Duitsland​/​​Verenigde Staten 1984. Fantasy van Wolfgang Petersen. Met o.a. Barret Oliver, Drum Garrett, Noah Hathaway, Tami Stronach en Gerald McRaney.

Klassieke fantasyfilm, kundig geregisseerd door Wolfgang Petersen, de man die in 1981 zijn sporen verdiende met Das Boot. Buitenbeentje Bastian (Barret Oliver) - strenge vader, overleden moeder, opgejaagd door pestkoppen - 'leent het titelboek uit een stoffige boekhandel. Op de zolder van zijn school wordt hij letterlijk het verhaal ingezogen, een verhaal over de jonge held Atreyu die het rijk Fantasia verdedigt tegen het vervaarlijke Niets. The NeverEnding Story kan, ondanks de papier-maché effecten en de gedateerde muziek nog decennia mee. Gebaseerd op de eerste helft van het boek Die Unendliche Geschichte van Michael Ende. Inferieure vervolgfilms in 1990 en 1994.

Die Wilden Fünfziger

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Peter Zadek. Met o.a. Jurai Kukura, Boy Gobert, Christine Kaufmann, Peter Kern en Nora Barner.

Jacob Formann klimt in twintig jaar op van gauwdief tot grootindustrieel, oftewel: het Wirtschaftswunder in beeld gebracht aan de hand van de geschiedenis van één man. Een éénzijdig en chauvinistisch beeld van het Duitsland van de jaren 1950-'60, waarin volgens deze film slechts 'vrouwen, vreten en grote zaken' een rol zouden hebben gespeeld. Scenario van Wolfgang Bornheim. Vrije bewerking naar ideeën van een roman van Johannes Mario Simmel. Camerawerk van Jost Vacano.

Das Boot

1981 | Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 1981. Oorlogsfilm van Wolfgang Petersen. Met o.a. Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer, Klaus Wennemann, Günter Lamprecht en Bernd Tauber.

Das Boot van Wolfgang Petersen (The Perfect Storm) is zó schitterend gedetailleerd in het overbrengen van de verstikkende beklemming in een duikboot, dat je er groen van gaat zien maar desalniettemin blijft kijken vanwege de hoge schoonheidsgraad. Prochnow speelt met gevoel voor nuance de rol van zijn leven als de ervaren, Hitler-cynische kapitein, die met een jonge bemanning de zeeën in wordt gestuurd om zoveel mogelijk geallieerde schepen te torpederen. Bijster veel wordt er niet gezegd, wanneer de onderzeeër zich keer op keer opmaakt om toe te slaan of bestookt te worden. Geluiden en gezichten zeggen genoeg. Das Boot is poëzie onder hoge druk. In 1997 maakte Petersen een zgn. director's cut van 209 minuten, een uur langer dan de oorspronkelijke bioscoopfilm, maar korter dan de twee voor tv gemaakte miniseries.

Spetters

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Hans van Tongeren, Rutger Hauer, Maarten Spanjer, Renée Soutendijk en Toon Agterberg.

'Wie de grootste heeft krijgt die meid. Lijkt me een eerlijke zaak! Ook voor die meid.' In 2002 kreeg Verhoeven tijdens het Festival van de Fantastische Film de Lifetime Achievement Award uitgereikt. Die is bedoeld voor zijn fantasy-werk (RoboCop e.d.), maar als je fantasy als puber-fantasie uit zou leggen, verdient Verhoeven nog een prijs. Spetters bijvoorbeeld is doorvlochten met seks en gaat over de egocentrische behoeftes van drie amateur-motorcrossers en een geile snackverkoopster (Soutendijk). Steven Spielberg liep vanwege de seks-scènes halverwege Spetters de zaal uit, de film kreeg verwoestende kritieken, maar werd zeer populair en bleek achteraf wel wat te zeggen over de maatschappij in de jaren tachtig.

Tod oder Freiheit

1977 | Historische film, Drama

Duitsland 1977. Historische film van Wolf Gremm. Met o.a. Peter Sattmann, Erika Pluhar, Gert Fröbe, Mario Adorf en Harald Leipnitz.

Boeren rebelleren tegen de adel in de 18e eeuw. Een toneelmatige regie hindert de professionele aanpak. Het scenario is van regisseur Gremm. Het camerawerk is van Jost Vacano.

Soldaat van Oranje

1977 | Oorlogsfilm, Drama, Thriller

Nederland​/​​België 1977. Oorlogsfilm van Paul Verhoeven. Met o.a. Rutger Hauer, Jeroen Krabbé, Peter Faber, Derek de Lint en Belinda Meuldijk.

Als WO II uitbreekt gaat corpsbal Erik (Hauer) met enkele vrienden in het verzet. Hij vlucht naar Engeland, ontmoet Wilhelmina en speelt uiteindelijk een heldhaftige rol. De uitstekende verzetsfilm van regisseur Verhoeven naar de autobiografische roman van Erik Hazelhoff Roelfzema opende voor Hauer en Verhoeven de deuren naar Hollywood. Over de hele linie goed gespeeld, bijvoorbeeld een mooie vileine landverradersrol voor Rijk de Gooyer, maar de show wordt gestolen door Hauer als eigenzinnige, arrogante durfal. Hazelhoff Roelfzema weigerde aanvankelijk wegens 'onwaarheden' op de première te komen, maar: 'omdat de koningin kwam moest ik wel'.
Voor koningin en vaderland is de verlengde versie van Soldaat van Oranje, waarin het extra materiaal helaas weinig toevoegt.

Die verlorene Ehre der Katharina Blum

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Volker Schlöndorff en Margarethe von Trotta. Met o.a. Angela Winkler, Mario Adorf, Dieter Laser, Heinz Bennent en Hannelore Hoger.

Politiek pamflet over de hetze tegen de jonge Katharina (Winkler) die door de rechtse politie en boulevardpers in het nauw wordt gedreven nadat ze met een gezochte terrorist is gesignaleerd. De film geeft een geslaagd tijdsbeeld van de West-Duitse paranoia voor het communisme, en de gewetenloze riooljournalistiek, zoals die indertijd door sensatiekrant Bild werd bedreven. Het is jammer dat de film een ongenuanceerde aanklacht is en dat de empathie voor Katharina teveel wordt opgedrongen. Maar het mysterieuze spel van Winkler maakt het geheel toch behoorlijk meeslepend.

Entziehung

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Ludwig Cremer. Met o.a. Gabriele Wohmann, Heinz Bennent, Herbert Fleischmann, Maria Guttenbrunner en Blandine Ebinger.

De grote plaag uit de jaren 1960, begin 1970: afhankelijkheid van kalmerings- en slaapmiddelen die doktoren op grote schaal voorschreven om van het gezeur van hun pati[KA3]enten af te zijn, in de dikwijls veel te grote praktijken. Laura (Wohmann) gaat vrijwillig naar een sanatorium (afkickcentra waren toen nog niet wijd en zijd verbreid) om van haar verslavende gewoonte af te komen. Daarbij bespiegelt ze hoe het zover kwam met haar; de oorzaken liggen als `gebruikelijk` in een (meestal) ongelukkige jeugd, weinig begripvolle ouders, een huwelijk dat fout liep en mislukte relaties; kortom een typisch welvaartsverschijnsel, dat volgde op de opbouwperiode na de puinhopen van WO II (1939-45) en het Wirtschaftswunder (dat op zijn beurt na de Duitse eenwording in de jaren 1990 de grond in liep). Een behoorlijk gespeeld tijdsdocument en voer voor psychologen en periode-sociologen. Het praterige, autobiografische scenario is van hoofdrol Wohmann. Het camerawerk is van Jost Vacano.