Tom Mix: regie en cast.
Er zijn 99 films gevonden.

The West that Never Was

1986 | Documentaire, Western

Verenigde Staten 1986. Documentaire van Tony Thomas. Met o.a. Tom Mix, William S. Hart, Yakima Canutt, Ken Maynard en Hoot Gibson.

Een interessante documentaire over 45 jaar western- filmcultuur. Een herbelevenis van bijna een uur. Verplichte kost voor alle genreliefhebbers. De commentaarstem in de originele versie is van Tony Thomas en Matthias Ponnier.

The Miracle Rider

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van B. Reeves Eason en Armand Schaefer. Met o.a. Tom Mix, Joan Gale, Charles Middleton, Jason Robards sr en Bob Kortman.

Serial in vijftien hoofdstukken. Na een lange filmcarrière had Tom Mix geen zin meer in films. Hij was tevreden met zijn circus. Producent Nat Levine wist hem om te praten nog één maal terug te keren om deze serial te maken. Het was het laatste dat Tom Mix deed vóór zijn tragische dood in 1940. Middleton, de schurk, wil Indianengebied in handen krijgen en wordt door een verrader geholpen. Tom weet uiteindelijk de rust te herstellen en de dochter van het opperhoofd de zijne te maken. Zelf speelt hij een Texas Rangers-kapitein. Hij wordt voor de laatste maal ter zijde gestaan door zijn trouwe paard Tony Jr. De montage lag in handen van de latere regisseur Joseph H. Lewis. De film was goedkoop gemaakt - 80.000 dollar waarvan de helft voor Tom - en binnen een maand opgenomen. Een jaar later was er een miljoen dollar verdiend - Tom Mix was nog steeds de grootste.

Terror Trail

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Armand Schaefer. Met o.a. Tom Mix, Naomi Judge, Raymond Hatton, Francis McDonald en Arthur Rankin.

Eens te meer moet Mix het opnemen tegen een bende bandieten onder aanvoering van St.Polis. Actie en humor wisselen elkaar af. In een bijrol is Wilsey te ontdekken, als westernheld beter bekend als Buffalo Bill jr. Schaefer, zou later, als producent, de rechterhand worden van Gene Autry.

Rustler's Roundup

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Henry MacRae. Met o.a. Tom Mix, Diane Sinclair, Noah Beery jr, Douglas Dumbrille en Roy Stewart.

De laatste van de negen sprekende Tom Mix-westerns, een waardig einde. Dumbrille en Stewart zijn de bandieten die het gemunt hebben op de ranch van Sinclair. Actiesc[KA2]enes volop in een film boordevol bekende gezichten. Stewart, de grote ster uit de begintijd van de western stierf een maand na de premi[KA2]ere van deze film. Mix zou nog een [KL]serial[KLE] van 15 afleveringen maken in 1935 (THE MIRACLE RIDER). In 1940 kwam hij om het leven. Hij was een absolute topster geweest in de jaren twintig.

The Fourth Horseman

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Hamilton MacFadden. Met o.a. Tom Mix, Margaret Lindsay, Fred Kohler, Raymond Hatton en Rosita Marstini.

Kohler is weer eens een bendeleider - treinrovers ditmaal - en Tom Mix moet het tegen hem opnemen. Uiteraard lukt hem dat en tussen de bedrijven door verklaart Tom ook nog zijn liefde aan Lindsay. In kleinere rollen zien we diverse acteurs die later bekend zouden worden.

Texas Bad Man

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Edward Laemmle. Met o.a. Tom Mix, Lucille Powers, Fred Kohler, Edward LeSaint en Willard Robertson.

Het scenario van deze Tom Mix-western laat helaas te wensen over. Maar de titelheld is goed op dreef. Hij infiltreert in de bende van Kohler en maakt zo een einde aan diens praktijken. Het camerawerk van de Mix-serie was in 1932 en 1933 in handen van Dan Clark, de persoonlijke favoriet van Mix. Clark was inderdaad in staat perfect werk af te leveren, zoals ook voor deze film.

Rider of Death Valley

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Albert Rogell. Met o.a. Tom Mix, Lois Wilson, Fred Kohler, Forrest Stanley en Willard Robertson.

Wilson komt naar het westen om de mijn van haar vermoorde broer in bezit te nemen. Kohler en trawanten zijn eveneens op zoek naar de mijn en Mix moet zorgen dat Wilson krijgt wat haar toekomt. Een uitstekende western met veel sfeer en voldoende actie. Het scenario is van Jack Cunningham naar een verhaal van hem en Stanley Bergerman. Het camerawerk is van Daniel B. Clark.

My Pal, the King

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Kurt Neumann. Met o.a. Tom Mix, Noel Francis, Mickey Rooney, Paul Hurst en Finis Barton.

Rooney - destijds nog een kinderster - is de Koning van Ruritania die door Holmes wordt bedreigd. De koning raakt bevriend met Tom Mix, en die weet hem te redden. Hij neemt hem onder zijn hoede en de koning krijgt een opleiding tot 'westerner'. Eerder een familiefilm dan een echte western, ook al vanwege de vele beelden uit het Tom Mix-circus.

Hidden Gold

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Tom Mix, Judith Barrie, Raymond Hatton, Eddie Gribbon en Donald Kirke.

Tom Mix doet zich voor als een gevangenisklant om het vertrouwen te winnen van een drietal bandieten. Op deze wijze hoopt hij achter de bergplaats te komen van hun buit. Het verhaal komt niet echt van de grond. Gedurende de opnamen van deze film liep Tom drie gebroken ribben en talloze inwendige blessures op bij een val met zijn paard. Er werd voor zijn leven gevreesd. Wilsey is bekender als Buffalo Bill Jr.

Flaming Guns

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Tom Mix, Ruth Hall, William Farnum, George Hackathorne en Clarence Wilson.

De titel is bloeddorstiger dan de film zelf. Er zit weinig actie in deze meer komische western waarin Mix verliefd wordt op Hall. Haar vader (Farnum) is daar fanatiek op tegen. Het geheel eindigt met wilde achtervolging als het stel de grens over wil om te trouwen.

Destry Rides Again

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Ben Stoloff. Met o.a. Tom Mix, Claudia Dell, Zasu Pitts, Stanley Fields en Earle Fox.

De eerste en slechtste verfilming van het boek van Max Brand. Het verhaal wijkt ook sterk af van de versies uit 1939 en 1955. Tom, die de titelrol speelt, is mede-eigenaar van een postkoetsbedrijf. Zijn partner echter is het brein achter een bende bandieten. Het was de eerste Mix-western sinds 1929 en het begin van zijn laatste westernserie van negen stuks. Het was ook Toms eerste sprekende western.

The Drifter

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Robert De Lacy. Met o.a. Tom Mix, Dorothy Dwan, Barney Furey, Al Smith en Ernest Wilson.

De vijf FBO-westerns die Tom in deze tijd maakte waren van een veel lager niveau dan zijn dozijnen Fox-westerns. Het ontbreken van cameraman Daniel Clark, die niet onder zijn Fox- contract uitkon, was één van de oorzaken. Tom was er zelf ook niet gelukkig mee; hij stopte daarom na vijf stuks. FBO verdiende echter geld aan zijn films. In deze is hij een hulp- sheriff op jacht naar een bende narcotica-smokkelaars. Oliver Drake en De Lacy leverden het verhaal, dat door George Pyper werd bewerkt.

Outlawed

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Eugene Forde. Met o.a. Tom Mix, Sally Blane, Frank M. Clark, Al Smith en Ethan Laidlaw.

Tom is ten onrechte gearresteerd wegens moord en roof. Hij weet te ontsnappen en na de nodige avonturen, die buiten het directe verhaal staan, een bendeleider, Smith, gevangen te nemen. Dit thema is al dozijnen malen verfilmd. George Pyper schreef het script en Norman Devol stond achter de camera.

Big Diamond Robbery

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Eugene Forde. Met o.a. Tom Mix, Kathryn McGuire, Frank Beal, Martha Mattox en Ernest Hilliard.

Dit was de laatste stomme film met Tom Mix. Tevens was deze de laatste uit zijn korte reeks FBO (het latere RKO). Hij viel buiten zijn normale actiefilms. Frank Howard Clark leverde het verhaal, dat door John Stuart Twist werd bewerkt. Voorman Tom moet een diamant terugvinden die zijn baas cadeau had gedaan aan zijn dochter. Norman Devol was de cameraman. Tom liet de film voorlopig voor wat hij was en ging op circus-tournee. Pas in 1932 ging hij een serie sprekende films maken voor Universal.

Son of the Golden West

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Eugene Forde. Met o.a. Tom Mix, Sharon Lynn, Tom Lingham, Duke R. Lee en Lee Shumway.

Lee en zijn bende maken de omgeving onveilig. Mix, een Pony Express-ruiter, ontsnapt zo ternauwernood, en weet ook nog even Lynn te redden. Dan jakkert hij alweer door de prairie om het leger te hulp te roepen. Dit was de eerste van vijf westerns die Mix zou maken voor FBO en haar directeur Joseph Kennedy. Het zouden middelmatige, oppervlakkige westerns worden, vooral door het ontbreken van cameraman Daniel Clark. Norman Devol was de vaste cameraman voor deze vijf films, maar hij miste de dynamiek van Clark. George Pyper schreef het script van deze film.

Painted Post

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Eugene Forde. Met o.a. Tom Mix, Natalie Kingston, Philo McCullough, Al St. John en Fred Gamble.

Na tien jaar samenwerking kwam er een einde aan de relatie tussen Tom Mix en Fox. Hij maakte nog een korte serie van vijf westerns voor FBO en trok zich vervolgens enkele jaren terug in het circus. De mythe dwong tot zijn terugkeer bij Universal in 1932. Hier is Tom nog eenmaal voor Fox de sheriff die een bende oprolt en de buit weet te vinden om die aan de eigenaars terug te geven. Het was tevens een tijdelijk afscheid van cameraman Daniel Clark, met wie Tom zo fantastisch kon samenwerken. In 1932 was hij weer van de partij. Harry Sinclair Drago leverde het verhaal, dat door Buckleigh F. Oxford werd bewerkt. Tom had naar schatting 7,5 miljoen dollar in deze jaren verdiend!

King Cowboy

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Robert De Lacy. Met o.a. Tom Mix, Sally Blane, Lew Meehan, Barney Furey en Frank Leigh.

Hopalong Cassidy heeft eens een aflevering in Arabi[KA3]e rondgedoold, en met deze film gaan we verder terug. Tom Mix voorman op een ranch, komt met een stel cowboys aan in Noord- Afrika. Hij is op zoek naar zijn baas die ontvoerd is. Ze krijgen het al spoedig met ene Abdul aan de stok en het einde van alles is dat Tom tot Emir wordt gekozen. Pure nonsens, en de fans stelden het niet op prijs. S.E.V. Taylor (oud-scenarist voor D.W. Griffith) verzon het allemaal, en Frank Howard Clark probeerde daar weer een scenario van te maken.

Hello Cheyenne

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Eugene Forde. Met o.a. Tom Mix, Caryl Lincoln, Jack Baston, Martin Faust en Joseph Girard.

Origineel thema. In westerns hebben we vaak een concurrentieslag kunnen zien tussen maatschappijen die spoorwegen aanleggen of telegraafverbindingen maken, maar zo'n strijd om de aanleg van telefoonkabels was er niet vaak. De basis is natuurlijk dezelfde. De vader van het meisje van Tom Mix is voorman van de ene partij en dat meisje wordt ontvoerd door de voorman van de andere partij, die zo haar vader wil dwingen hem voor te laten gaan. Maar daar trapt Tom niet in - hij bevrijdt het meisje en haar vader is winnaar! Fred Myton was de scenarist, Harry Sinclair Drago leverde het verhaal en Dan Clark was de cameraman.

Daredevil's Reward

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Eugene Forde. Met o.a. Tom Mix, Natalie Joyce, Lawford Davidson, Billy Bletcher en Harry Cording.

Tom Mix is Texas Ranger en bevecht een bende outlaws, geleid door de oom van zijn meisje, Natalie Joyce. Die komt om en de bende gijzelt het meisje. Maar dan hebben ze buiten Tom gerekend. John Stone schreef en Dan Clark was zoals vanouds de cameraman. Eugene Forde (geb. 1898) maakte hier zijn regiedebuut, na al sinds 1927 korte komedies van 20m te hebben gemaakt voor Fox. Forde zou regisseur blijven van diverse soorten films tot 1947, bijna constant bij Fox.

A Horseman of the Plains

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Benjamin Stoloff. Met o.a. Tom Mix, Sally Blane, Heinie Conklin, Charles Byer en Lew Harvey.

Als sheriff van een western-stad heb je je handen vol. Tom Mix redt een neger, die zijn trouwe kameraad wordt, en krijgt met een bende te maken die probeert de stad onder controle te krijgen. De climax van de film is een spannende race, waarin Tom en Tony bewijzen een uitstekend paar te zijn. Fred Myton bewerkte het verhaal van Harry Sinclair Drago. Daniel Clark was de vaste cameraman.

Tumbling River

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lewis Seiler. Met o.a. Tom Mix, Dorothy Dwan, William Conklin, Stella Essex en Elmo Billings.

Een routine-western, maar goed gemaakt met een scenario van Jack Jungmeyer en gebaseerd op The Scourge of the Little C, een roman van Jesse Edward Grinstead. Mix moet het opnemen tegen een bende veedieven die zijn paarden heeft gestolen en vervolgens ook nog Dwan bedreigt. Daniel Clark stond opnieuw achter de camera, inmiddels al ruim vijf jaar bij iedere film die Mix sinds 1922 maakte.

The Last Trail

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lewis Seiler. Met o.a. Tom Mix, Carmelita Geraghty, William Davidson, Frank Hagney en Lee Shumway.

John Stone bewerkte deze tweede verfilming van het boek van Zane Grey. Mix is de man die Shumway en vrouw redt van een Indianenaanval. De laatste wordt later sheriff, heeft zijn zoon uit dankbaarheid naar Tom genoemd en de man krijgt te maken met een bende die postkoetsen overvalt. Tom komt te hulp bij een overval, maar Shumway sterft; hij vertrouwt zijn zoontje aan Tom toe. Dan volgt de climax, de grote confrontatie met de bende. Een uitstekende western waarin Mix zich kan uitleven. Actie genoeg, maar ook sentiment. Het vertrouwen dat ook het publiek in zijn westernheld had: de man aan wie je je kind kon toevertrouwen. Mix was een idool, vereerd door miljoenen over de hele wereld.

The Circus Ace

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Ben Stoloff. Met o.a. Tom Mix, Natalie Joyce, Jack Baston, Duke Lee en James Bradbury.

Circus-western, waarin Mix het leven redt van Joyce, tot groot ongenoegen van een aantal lieden en vooral van iemand die zelf zijn zinnen op Joyce heeft gezet. Zo komt Tom in de gevangenis, na vals beschuldigd te zijn. Dat hij daar ook weer uitkomt, zijn onschuld bewijst, het gespuis in het stof doet bijten en de hand van Joyce krijgt, staat vast. Jack Jungmeyer bewerkte het verhaal van Harold Shumate. Daniel Clark deed het camerawerk.

The Broncho Twister

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Orville O. Dull. Met o.a. Tom Mix, Helene Costello, George Irving, Dorothy Kitchen en Paul Nicholson.

Terug uit de dienst bij de Amerikaanse mariniers tijdens de Eerste Wereldoorlog, merkt Mix dat een boze buurman probeert de ranch van zijn vader in te pikken. Maar aan Tom heeft hij dan de juiste tegenstander. Adele Rogers St.Johns leverde het verhaal, dat door John Stone werd bewerkt, en Daniel Clark was er voor het camerawerk.

The Arizona Wildcat

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van R. William Neill. Met o.a. Tom Mix, Dorothy Sebastian, Ben Bard, Gordon Elliot en Monte Collins Jr..

Als een meisje in nood is, zeker als het om een jeugdliefde zoals Sebastian gaat, die door een paar ongure types opgelicht dreigt te worden, dan komt Tom Mix in actie. En als men poogt hem tegen te houden, is er altijd nog het trouwe paard Tony, dat zich door niets en niemand laat weerhouden. Het scenario was van John Stone gebaseerd op het verhaal van Adela Rogers St.John. Daniel Clark was de cameraman. Elliot maakte hier zijn filmdebuut, ook al was hij even te zien geweest in een productie uit 1925. Hij zou in 1938 een western-ster worden.

Silver Valley

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Ben Stoloff. Met o.a. Tom Mix, Dorothy Dwan, Philo McCullough, Jocky Hoefli en Tom Kennedy.

Als knutselaar is Mix niks: hij probeert een vliegtuig in elkaar te zetten, maar dat wordt alleen maar een taxi die alles beschadigt, de auto van Dwan inbegrepen. Hij wordt ontslagen, maar wordt gelukkig spoedig sheriff en dat ligt hem beter. Zijn voorgangers zijn in snel tempo door een bende uit de weg geruimd, maar op Mix zullen ze hun tanden stuk bijten. Daarbij weet hij Dwan uit hun handen te redden en de boosheid slaat over in verliefdheid. Harry Sinclair Drago schreef en Harold Lipsitz bewerkte. Daniel Clark nam alles weer keurig op.

Outlaws of Red River

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lewis Seiler. Met o.a. Tom Mix, Marjorie Daw, Lee Shumway, Arthur Clayton en William Conklin.

Als Texas Ranger is Mix op zoek naar de moordenaar van zijn ouders. Hij krijgt te maken met een bende die postkoetsen overvalt, en met een meisje dat eveneens haar ouders is kwijtgeraakt. Harold Shumate maakte een logisch scenario vol actie van het verhaal van Gerald Beaumont. Daniel Clark was cameraman.

Tony Runs Wild

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Thomas Buckingham. Met o.a. Tom Mix, Jacqueline Logan, Lawford Davidson, Duke Lee en Vivian Oakland.

Een ode aan Mix'paard Tony. Het dier, dat hier leider is van een groep wilde paarden, komt Mix te hulp op het moment dat deze alleen tegenover een overmacht staat, na van moord te zijn beschuldigd. De leider probeert zijn meisje te pakken te krijgen. Edfrid Bingham en Robert Lord bewerkten het verhaal van Henry Herbert Knibbs. Daniel Clark was de man achter de camera.

The great K & A train robbery

1926 | Zwijgende film, Western

Verenigde Staten 1926. Zwijgende film van Lewis Seiler. Met o.a. Harry Grippe, William Walling, Dorothy Dwan en Tom Mix.

Een ode aan Mix'paard Tony. Het dier, dat hier leider is van een groep wilde paarden, komt Mix te hulp op het moment dat deze alleen tegenover een overmacht staat, na van moord te zijn beschuldigd. De leider probeert zijn meisje te pakken te krijgen. Edfrid Bingham en Robert Lord bewerkten het verhaal van Henry Herbert Knibbs. Daniel Clark was de man achter de camera.

The Yankee Senor

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Emmett Flynn. Met o.a. Tom Mix, Olive Borden, Tom Kennedy, Francis McDonald en Margaret Livingstone.

Een Mexicaanse don heeft destijds zijn dochter onterfd, toen deze met een Amerikaan ging trouwen. Nu wil hij dolgraag zijn kleinzoon zien, want hij voelt het einde naderen. Die kleinzoon is Mix, maar als die zich meldt, is dat niet naar de zin van de aangenomen zoon van de don, die direct probeert hem kwijt te raken. Eve Unsell bewerkte de roman Conquistador van Katherine Fullerton Gerould. Daniel Clark was de cameraman.

The Great K&A Train Robbery

1926 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1926. Western van Lewis Seiler. Met o.a. Tom Mix, Dorothy Dwan, William Walling en Harry Grippe.

De populairste cowboy-ster van de zwijgende film in een van zijn beste produkties: dolle pret, opgenomen op schitterende locaties in Colorado.

The Canyon of Light

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Benjamin Stoloff. Met o.a. Tom Mix, Dorothy Dwan, Carl Miller, Ralph Sipperly en Barry Norton.

Een vriend van Mix sneuvelt in Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog. Zijn familie nodigt Tom uit. Zijn aanwezigheid is dan ook vereist, want een zwager blijkt zich voor de gesneuvelde vriend uit te geven en onder diens naam allerlei vieze zaakjes zoals overvallen enz. uit te voeren. Het is duidelijk dat de man zo niet lang meer kan doorgaan. John Stone schreef het en natuurlijk was cameraman Daniel Clark van de partij. De film was gebaseerd op een roman van Kenneth Perkins.

No Man's Gold

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Lewis Seiler. Met o.a. Tom Mix, Eva Novak, Frank Campeau, Forrest Taylor en Harry Grippe.

Mix en vriend Grippe vinden een stervende man, neergeschoten door Campeau in opdracht van Waite. Doel: de mijn van die man in handen te krijgen. De man vertrouwt zijn zoontje Moore aan Tom toe en deze komt in harde botsing met de beide schurken. Die gijzelen ook nog eens zijn meisje, maar behalve Tom is er ook nog Tony, Toms paard! John Stone schreef deze western vol actie en Daniel Clark nam met elan op.

My Own Pal

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van John G. Blystone. Met o.a. Tom Mix, Olive Borden, Tom Santschi, Virginia Marshall en Bardson Bard.

Mix heeft genoeg van het wilde westen - hoe is het mogelijk na dozijnen westernrollen?! - en vertrekt naar de grote stad. In plaats van sheriff in een prairie-stad wordt hij dus politieman; hij krijgt het direct met een bende juwelendieven aan de stok. Maar hij weet ook Borden te redden en zich een levenspartner te verschaffen. Is dat eigenlijk niet een western zonder western-decor? Lillie Hayward bewerkte het verhaal van Gerald Beaumont. Daniel Clark stond Tom nog steeds ter zijde als cameraman.

Hard Boiled

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van John G. Blystone. Met o.a. Tom Mix, Helene Chadwick, William Lawrence, Charles Conklin en Emily Fitzroy.

Western-komedie waarin Mix mensen van buiten het westen demonstreert wat ze er in de bioscoop van zien, dus Indianen en de hele rataplan. De toeristen lopen te hoop, het hotel is volgeboekt en boeven proberen de safe van het hotel leeg te roven. Mis - Tom is daar! Iedereen heeft pret en zelfs de held vermaakt zich opperbest. Charles Darnton en John Stone maakten een scenario naar het verhaal van Shannon Fife. Zoals altijd was Daniel Clark de cameraman.

The Rainbow Trail

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Anne Cornwall, George Bancroft, Lucien Littlefield en Mark Hamilton.

Het vervolg op RIDERS OF THE PURPLE SAGE, is nog zo'n knappe vertelling van Zane Grey over een vastberaden man, die het verlaten Paradise Valley wil binnendringen, waar zijn oom zich heeft teruggetrokken met een jonge vrouw. Mooie produktie van een dikwijls verfilmd verhaal.

The Lucky Horseshoe

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van John G. Blystone. Met o.a. Tom Mix, Billie Dove, Malcolm Waite, J. Farrell MacDonald en Clarissa Selwynne.

Na de dood van de rancher krijgt Mix de leiding, dochter Dove is nog te jong om dat te doen. Tom wordt verliefd op haar, maar wil geen aanzoek doen. Het meisje gaat met een tante naar Europa, keert twee jaar later terug en heeft een vriendje bij zich, Waite. Dit is een akelig kereltje, maar voorlopig weet hij Tom schaakmat te zetten. Dat laat onze westernheld niet op zich zitten. Onschuldig vermaak, onderhoudend, soms naïef. Robert Lord leverde het verhaal, John Stone het scenario en Daniel Clark het camerawerk.

The Everlasting Whisper

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van John G. Blystone. Met o.a. Tom Mix, Alice Calhoun, Robert Cain, George Berrell en Walter James.

Geen slechte pseudo-western, waarin Mix de rust van de Californische wouden meer op prijs stelt dan het lawaai van de grote stad. Hij redt het stadsmeisje Calhoun het leven en komt Berrell te hulp als de schurk Cain poogt deze te dwingen hem de locatie van diens mijn mee te delen. Als Cain probeert Calhoun tot een huwelijk te dwingen, trouwt hij met haar. Zij keert toch terug naar de stad en het lawaai, om dan pas te beseffen hoezeer zij van Tom is gaan houden en van de rust van het woud. Wyndham Gittens schreef en Daniel Clark nam op.

The Best Bad Man

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van John G. Blystone. Met o.a. Tom Mix, Buster Gardner, Cyril Chadwick, Clara Bow en Tom Kennedy.

Ranche-eigenaar Mix vertrouwt zijn beheerder Chadwick niet. Vermomd komt hij maar eens inspecteren en merkt inderdaad, dat zijn beheerder vieze spelletjes speelt, waarvan allerlei mensen de dupe zijn. Er wordt dus een en ander veranderd en Chadwick moet in het stof bijten. Lillie Hayward bewerkte het verhaal Senor Jingle Bells van Max Brand. Dan Clark was cameraman. In dit jaar ging Tom naar Europa met zijn paard Tony. De reis voerde naar Engeland, Frankrijk, België, Nederland en Duitsland. Overal waren mensenmassa's op de been en Tom werd ontvangen door de hoogste gezagsdragers. Een manifestatie die geen enkele westernster - incl. John Wayne overigens - heeft kunnen evenaren.

Riders of the Purple Sage

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Beatrice Burnham, Arthur Morrison, Warner Oland en Fred Kohler.

Een politieman op zoek naar de schurk (Oland) die zijn zuster (Burnham) verleidde. Fascinerende verwikkelingen in dit verhaal, voor het eerst verfilmd in 1918, later in 1931 en 1941. Mix verfilmde ook het vervolg, THE RAINBOW TRAIL, dat ook in 1918 en 1931 werd verfilmd.

Dick Turpin

1925 | Avonturenfilm, Zwijgende film

Verenigde Staten 1925. Avonturenfilm van John G. Blystone. Met o.a. Tom Mix, Kathleen Myers, Philo McCullough, Alan Hale en Bull Montana.

Mix heeft de cowboykleren afgegooid om de beroemde Engelse struikrover te spelen, maar hij handhaaft ook de formule van actie en komedie in dit plezierig werkstuk.

A Child of the Prairie

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Tom Mix. Met o.a. Tom Mix, Rose Bronson, Ed Brady, Mort Thompson en John Maloney.

Dit was je reinste volksbedrog. Mix was in de jaren twintig de grote money-maker voor Fox. De studio draaide op zijn winsten en op die van Buck Jones. Hier is een 20m western uit de Selig-periode van Tom gebruikt, uit 1915 om precies te zijn, en aangevuld met materiaal uit andere korte westerns uit die periode. In ieder geval is het een dramatische western, waarin Tom eerst na jaren zijn dochter terugvindt, na door een snoodaard te zijn neergeschoten. Maar belangrijke delen van de film hebben met het verhaal niets van doen. Tom schreef in die tijd zelf zijn westerns.

The Trouble Shooter

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Jack Conway. Met o.a. Tom Mix, Kathleen Key, Frank Currier, J. Gunnis Davis en Mike Donlin.

Twee maatschappijen vechten om een stuk land. Mix behoort tot één van de twee, maar is verliefd op de dochter van de baas van de concurrent. Hoe dat probleem op te lossen? Frederick Hatton en Fanny Hatton waren de scenaristen en Daniel Clark was de cameraman.

The Heart Buster

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Jack Conway. Met o.a. Tom Mix, Esther Ralston, Cyril Chadwick, William Courtwright en Frank Currier.

Routine-liefdeskomedie in het wilde westen. Tom is verliefd op Ralston, maar die wil trouwen met Chadwick, een figuur die Tom niet vertrouwt. Hij voorkomt het huwelijk en weet op tijd bewijzen tegen zijn rivaal te vinden. Een beetje onnozel, maar verder goed afgewerkt. John Stone moest het verhaaltje van George Scarborough bewerken. Daniel Clark was cameraman.

Teeth

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van John G. Blystone. Met o.a. Tom Mix, Lucy Fox, George Bancroft, Edward Piel en Lucien Littlefield.

Een heel acceptabele actie-western rond de hond Teeth, de hond van Fox, die door Bancroft op hardhandige wijze uit een trein wordt gesmeten. Mix ontfermt zich over het dier. Uit wraak probeert Bancroft Mix een moord in de schoenen te schuiven, maar die weet door Teeth te ontsnappen. De climax volgt in het oerwoud, maar Mix en Fox krijgen samen Teeth voor de rest van het leven. Donald Lee was de scenario-schrijver, Daniel Clark de cameraman.

THe Deadwood Coach

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, George Bancroft, DeWitt Jennings, Buster Gardner en Lucien Littlefield.

Clarence E. Mulfords roman The Orphan werd bewerkt door Lynn Reynolds. Mix is de weesjongen; als kind zag hij hoe zijn ouders vermoord werden. Nu volwassen, jaagt hij op de moordenaar, Bancroft, die een bendeleider blijkt te zijn. Daniel Clark deed het camerawerk. Mulford zou grote bekendheid krijgen als de schepper van Hopalong Cassidy en zijn makkers op de Bar 20 - de western-reeks met Bill Boyd.

Oh, You Tony!

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van J.G. Blystone. Met o.a. Tom Mix, Claire Adams, Dick La Reno, Earle Foxe en Dolores Rousse.

Het paard Tony is hier de redder in de nood. Mix heeft zich in de luren laten leggen en dreigt alles te verliezen, maar dan is er Tony. Een tweede ode aan zijn paard, dat diens meester zou overleven. Bij zijn dood in 1940 vertrouwde Tom zijn geliefd paard toe aan een vriend. Tony stierf in 1944, 34 jaar oud! Het paard was net zo befaamd geweest als de grootste cowboy-ster die de filmindustrie ooit heeft voortgebracht, en had zijn baas meer dan 20 jaar gediend. Donald Lee was scenarist en Daniel Clark cameraman.

Last of the Duanes

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Marian Nixon, Brinsley Shaw, Frank Nelson en Lucy Beaumont.

Mix is hier in de 2e verfilming van Zane Greys boek te zien als Buck Duane, die gedwongen wordt Shaw neer te schieten. Vervolgens bevrijdt hij Nixon uit handen van bandieten, helpt hij een stervende veedief en tenslotte maakt hij korte metten met de outlaws en draagt hij ze over aan de Texas Rangers.

Ladies To Board

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van J.G. Blystone. Met o.a. Tom Mix, Gertrude Olmstead, Philo McCullough, Pee Wee Holmes en Gertrude Claire.

Tom erft een rusthuis voor dames van een mevrouw, die sterft nadat hij haar een keer het leven heeft gered. Hij ontmoet daar Olmstead, wordt verliefd op haar en weet haar vriend er uit te werken. Je moet ervan houden. De fans zagen Tom liever als western-held. William Dudley Pelley schreef de nonsens bij elkaar en Donald Lee maakte er een scenario van. Daniel Clark bleef ook trouw de cameraman.

Three Jumps Ahead

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van John Ford. Met o.a. Tom Mix, Alma Bennett, Edward Piel, Joe Girard en Virginia True Boardman.

Van psychologische westerns had men nog niet gehoord en ook John Ford maakte gewoon actie-westerns, ook al waren ze wel goed afgewerkt en werkte Ford niet met iedereen (naast Mix, met Harry Carey, Hoot Gibson en Buck Jones). Mix moet hier zowel zichzelf als zijn oom en de vader van zijn meisje redden uit de handen van een bende bandieten. Ford schreef zelf het scenario en Daniel Clark was de man die het opnam.

The Lone Star Ranger

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. Billie Dove, Tom Mix, Lee Shumway, Stanton Heck en Edward Peil.

Mix als bandiet komt niet vaak voor. In deze herverfilming van Zane Greys roman is hij de bandiet die door de Texas Rangers gevangen wordt genomen, maar die zijn vrijheid kan verwerven als hij korte metten maakt met een bende veedieven. Probleem: Tom vreest dat de leider van de bende de vader van zijn meisje is! Lambert Hillyer bewerkte de roman en Daniel Clark was Toms cameraman. George O`Brien was de volgende om de rol van Buck Duane te spelen (in 1930), en ook hij had Clark als cameraman.

Stepping Fast

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Joseph J. Franz. Met o.a. Tom Mix, Claire Adams, Donald MacDonald, Hector Sarno en Edward Peil.

Cowboys zoals Mix zagen nog eens wat: in deze film komt hij - tegen zijn zin maar allà - in China terecht, nadat bandieten hem in het water hadden gesmeten, hij uit het water was opgevist en vervolgens gedwongen werd op het schip naar China te werken. Alles draait daarbij om een goudmijn waarvan hij de locatie kent. Maar nu nog terug naar Amerika! Bernard McConville droomde het allemaal bij elkaar. Daniel Clark stond achter de camera.

Soft-boiled

1923 | Zwijgende film

Verenigde Staten 1923. Zwijgende film van J. G. Blystone. Met o.a. L. D. Shumway, Joseph Girard, Tom Wilson, Tom Mix en Billie Dove.

Cowboys zoals Mix zagen nog eens wat: in deze film komt hij - tegen zijn zin maar allà - in China terecht, nadat bandieten hem in het water hadden gesmeten, hij uit het water was opgevist en vervolgens gedwongen werd op het schip naar China te werken. Alles draait daarbij om een goudmijn waarvan hij de locatie kent. Maar nu nog terug naar Amerika! Bernard McConville droomde het allemaal bij elkaar. Daniel Clark stond achter de camera.

Soft Boiled

1923 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1923. Western van J.G. Blystone. Met o.a. Tom Mix, Joseph Girard, Billie Dove, L.D. Shumway en Tom Wilson.

Mix op de kluchtige toer als hij wordt uitgedaagd een maand lang zijn humeur niet te verliezen. Een verrukkelijk niemendalletje met een typisch Tom Mix-actiefinale.

Romance Land

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Tom Mix, Barbara Bedford, Frank Brownlee, George Webb en Pat Chrisman.

Een vreemde western, waarin Mix Bedford redt, maar ook al is zij verliefd op hem, pa heeft haar hand aan de voorman van de ranch beloofd. Pa besluit wagenrennen in Ben Hur-stijl te houden om vast te stellen wie van hen beiden met zijn dochter mag trouwen. Allemaal nonsens, maar er kwamen drommen bioscoopgangers op af en er zat vaart in. Joseph Franklin Poland baseerde zijn scenario op de roman The Gun Fanner van Kenneth Perkins. Daniel Clark was er natuurlijk voor het camerawerk.

North Of Hudson Bay

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van John Ford. Met o.a. Tom Mix, Kathleen Key, Jennie Lee, Frank Campeau en Eugene Pallette.

Een spannende western die zich afspeelt in Canada. Daarheen gaat Mix als hij hoort dat zijn broer goud heeft gevonden. Die wordt echter vermoord en diens partner wordt aangezien voor de moordenaar. Als Tom de onschuldige man in bescherming wil nemen, moet hij eenzelfde marteling ondergaan, maar zij beiden weten te ontsnappen en de jacht door de wildernis begint. Uitstekende effecten, Ford begint in zijn element te raken. Jules Furthman was de scenarist en Daniel Clark de cameraman. Het was de tweede maal dat Ford en Mix samenwerkten.

Mile-A-Minute Romeo

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. Tom Mix, Betty Jewel, J. Gordon Russell, James Mason en Duke Lee.

Tom Mix verfilmde in enkele jaren een aantal boeken van Max Brand. Het boek waarop deze western was gebaseerd, Gun Gentlemen: a Western Story , verscheen eerst vier jaar later! Over gevoel voor humor valt niet te twisten. Hier draait het om de concurrentieslag tussen drie mannen, onder wie Tom, om de hand van Betty Jewel. Dat Tom wint, staat bij voorbaat vast. De actie is natuurlijk nergens te vinden. Robert N. Lee bewerkte Brands boek en Daniel Clark deed het camerawerk.

Eyes of the Forest

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. Tom Mix, Pauline Starke, Sid Jordan, Buster Gardner en J.P. Lockney.

Woud-ranger Mix moet Starke arresteren op beschuldiging van moord op haar vader. Ze ontkent en zegt, dat haar verloofde de ware dader is. Tom gaat op onderzoek uit en stelt vast dat de man de leider is van een bende houtdieven; hij weet de bende uit te schakelen. Routine-western, door LeRoy Stone naar een verhaal van Shannon Fife geschreven. Daniel Clark was cameraman.

Up and Going

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Lynn Renolds. Met o.a. Tom Mix, Eva Novak, William Conklin, Sidney Jordan en Tom O'Brien.

Mix keert, volwassen geworden, terug naar Canada. Wordt lid van de Mounties en ontmoet dan een oude vrouw, die hem waarschuwt voor naderend onheil. Achteraf blijkt dat zijn moeder te zijn, van wie hij aannam dat ze gestorven was, maar in werkelijkheid liet zijn vader zijn vrouw gewoon zitten. Een sentimentele western, door Mix en Lynn Reynolds geschreven met Benjamin Cline en Dan Clark als cameramannen. Het was de eerste maal dat de naam van Dan Clark opdook: hij zou Mix' favoriete cameraman worden.

Tom Mix in Arabia

1922 | Western, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1922. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Barbara Bedford, George Hernandez, Norman Selby en Edward Piel.

De western-fans hebben het nooit op prijs kunnen stellen als hun held naar Arabië vertrok. Hoot Gibson en Bill Boyd, om er maar een paar te noemen, deden het ook. Rudolph Valentino had succes als sjeik in de gelijknamige film en dus moesten er wat graantjes meegepikt worden. Mix wisselt met een Arabische prins die achtervolgd wordt, van identiteit en dus van kleding en maakt met de moordenaars in spe korte metten. Mix en Lynn Reynolds schreven samen. Daniel Clark nam op.

The Fighting Streak

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Tom Mix, Patsy Ruth Miller, Gerald Pring, Al Fremont en Sidney Jordan.

Mix helpt Miller, maar komt dan zelf in de problemen: denkt iemand doodgeslagen te hebben, waardoor hij zich aansluit bij een bende. De moeilijkheden stapelen zich op wanneer hij een sheriff neerschiet. Rosson maakte het scenario naar de roman Free Range Lanning van George Owen Baxter. Dan Clark deed het camerawerk, nu voor de eerste maal geheel onafhankelijk.

Sky High

1922 | Western, Zwijgende film

Verenigde Staten 1922. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, J. Farrel MacDonald, Eva Novak, Sid Jordan en William Buckley.

Mix verwisselt zijn cowboypak voor een douane-uniform om een smokkelbende bij de grens met Mexico op te rollen. Veel actie, veel spanning.

Just Tony

1922 | Western, Zwijgende film

Verenigde Staten 1922. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Claire Adams, J.P. Lockney, Duke Lee en Frank Campeau.

Westernsterren hadden hun eigen paard. William Hart had Fritz en bracht hem een paar keer een ode. Mix deed hetzelfde; zijn naam was inmiddels groter dan die van Hart, die op zijn retour was. Mix' paard was Tony: die wil hier wraak nemen op een paar schurken die hem mishandeld hebben. Mix helpt hem en uit dankbaarheid redt Tony zowel Mix als, bij een latere gelegenheid, Adams. Regisseur Reynolds schreef zelf het scenario naar de roman Alcatraz van Max Brand. Dan Clark was Mix' vaste cameraman. Het publiek was razend enthousiast.

For Big Stakes

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Patsy Ruth Miller, Sid Jordan, Bert Sprotte en Joe Harris.

Natuurlijk wordt Miller de bruid van Mix, maar niet dan nadat Tom behoorlijk in actie moest komen om een schurk uit te schakelen, die vervolgens ook nog een ranch in de fik zet en het meisje aan een boom graag levend wil laten verbranden. De westerns met Mix werden in deze tijd op goed niveau gemaakt, met een hoog budget (rond 150000 dollar) en door bekwame technici. Lynn Reynolds was scenarist, en Daniel Clark cameraman.

Do and Dare

1922 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1922. Avonturenfilm van Edward Sedgwick. Met o.a. Tom Mix, Dulcie Cooper, Claire Adams, Claude Peyton en Jack Rollins.

Uitstekende actiefilm met Mix, die het avontuur in het bloed heeft zitten en daarom naar Zuid-Amerika gaat, waar de revoluties je om de oren vliegen. Hij wordt gevangen genomen als spion, maar weet zich uit de meest nare situaties te redden. Marion Brooks leverde scenarist Sedgwick het verhaal, met Daniel Clark aan de camera.

Chasing the Moon

1922 | Western, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1922. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Tom Mix, Eva Novak, William Buckley, Sid Jordan en Elsie Danbric.

Rancher en miljonair Mix snijdt zich, en dat zou besmetting met een gif betekenen dat binnen 30 dagen dodelijk is. Alleen een Russische professor kan uitkomst bieden. Tom gaat op zoek naar de man. Ondertussen komt zijn verloofde erachter, dat er helemaal geen gif in het spel is en dat het tegengif juist dodelijk zal zijn. Zij gaat dus op jacht naar Tom. Ratjetoe, maar wel vermakelijk door Tom en Edward Sedgwick geschreven, met Benjamin Kline voor hjet camerawerk.

Catch My Smoke

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van William Beaudine. Met o.a. Tom Mix, Lillian Rich, Claude Peyton, Gordon Griffith en Harry Griffith.

Een boze verrassing wacht Mix, als hij uit Frankrijk terugkeert na daar als soldaat gevochten te hebben in WO I. De ranch van zijn vader is door Lillian Rich geërfd, omdat pa dacht dat zijn zoon gesneuveld was. Louche figuren proberen Rich weg te krijgen om de ranch zelf te bemachtigen. Voldoende te doen dus voor Tom in Jack Strumwassers scenario, gebaseerd op het boek Shoe Bar Stratton van Joseph Bushnell Ames. William Beaudine maakte in dat jaar zijn regiedebuut wat betreft hoofdfilms, na in 1915 al met korte films begonnen te zijn. Dit was zijn tweede hoofdfilm.

Trailin'

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Eva Novak, Bert Sprotte, James Gordon en Sid Jordan.

Mix is grootgebracht door iemand in wie hij weliswaar zijn vader ziet, maar die het niet is en die bovendien een andere identiteit heeft aangenomen. Mix krijgt een foto van zijn oude omgeving in handen en gaat terug naar de plaats waar zijn ouders vandaan gekomen moeten zijn, om de waarheid te achterhalen. Reynolds bewerkte het boek van Max Brand. Het camerawerk was van Benjamin Kline.

The Rough Diamond

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Tom Mix, Eva Novak, Hector Sarno, Edwin J. Brady en Sid Jordan.

Omdat hij liep te zingen, wordt Mix op een ranch als cowboy ontslagen. Hij sluit zich aan bij een circus, wordt verliefd op Novak en raakt betrokken bij een staatsgreep in een denkbeeldig staatje. Een vreemde western, maar wel onderhoudend en humoristisch. Mix schreef zelf het verhaal met Edward Sedgwick en die bewerkte het. Benjamin Kline was cameraman.

The Road Demon

1921 | Western, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1921. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Claire Anderson, Charles K. French, George Hernandez en Sid Jordan.

Welke cowboy zet zijn paard - en nog wel Tony - opzij om een oude auto aan te schaffen? Mix deed het hier in deze matig geslaagde film en weet van het ding een race-auto te maken. Reynolds bedacht het verhaal zelf. Frank B. Good en Benjamin Kline waren er voor het camerawerk.

The Night Horsemen

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, May Hopkins, Harry Lonsdale, Joseph Bennett en Sid Jordan.

Een goede western waarin Mix de dag vóór zijn huwelijk de benen neemt en in een schietpartij verzeild raakt. De broer van de neergeschotene wil wraak nemen. De vader van de aanstaande bruid ligt op sterven en wil Tom spreken, die naar hem toe gaat maar met de achtervolgers op zijn hielen. Een dramatische climax, maar met een goed eind. Harder dan in die tijd normaal was. Lynn Reynolds bewerkte het boek van Max Brand. Benjamin Kline was de cameraman.

Ridin' Romeo

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van George Marshall. Met o.a. Tom Mix, Rhea Mitchell, Pat Chrisman, Sid Jordan en Harry Dunkinson.

In deze western-komedie doet Mix alles verkeerd, maar uiteindelijk krijgt hij toch zijn Mitchell, hoewel haar vader, Dunkinson, aanvankelijk tegen was. Marshall bewerkte dit verhaal van Mix en Benjamin Kline was cameraman.

Hands Off

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van George Marshall. Met o.a. Tom Mix, Pauline Curley, Charles K. French, Frank Clark en Sid Jordan.

Veedieven vormen een geliefkoosd thema in westerns, en Jordan is hier de leider van zo'n bende, waarmee Mix in botsing komt. Tussen de bedrijven door redt hij nog twee vrouwen. Frank Howard Clark bewerkte het verhaal van William MacLeod Raine. Benjamin Kline deed het camerawerk, iets dat hij bijna 40 jaar later nog zou doen bij TV-western-series als WAGON TRAIN met Ward Bond en Robert Horton.

Big Town Round-Up

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Gilbert (Pee Wee) Holmes, Ora Carew, Harry Dunkinson en Laura La Plante.

Carew wil in deze western-komedie de aandacht trekken van Mix en dat lukt haar aardig. Ondertussen weet Tom iemand die haar alleen maar om haar centen wil trouwen, af te poeieren en zij besluiten een huwelijk aan te gaan. Reynolds bewerkte de roman van William MacLeod Raine. Benjamin Kline stond achter de camera.

After Your Own Heart

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van George Marshall. Met o.a. Tom Mix, Ora Carew, George Hernandez, William Buckley en Sid Jordan.

Mix keert terug uit het oosten om een ranch over te nemen, maar een buurman schijnt vreemde dingen uit te halen. Tom gaat eens een kijkje nemen en de voorman blijkt de schurk te zijn. Daarnaast wil de gemenerd ook nog het meisje ontvoeren en daar wenst Tom een stokje voor te steken. Ongewone titel voor een western, maar het was een geslaagde. John Montague bewerkte het verhaal After His Own Heart van William Wallace Cook. Benjamin Kline deed het camerawerk en Daniel Clark was toen reeds assistent-cameraman.

The Untamed

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Emmett J. Flynn. Met o.a. Tom Mix, Pauline Starke, George Siegmann, Philo Mc Cullough en James O. Barrows.

Max Brand behoort tot de groten onder de western-auteurs. Hij heette in werkelijkheid Frederick Faust en zal wel het meest bekend blijven door zijn DESTRY-creatie, zowel door Mix als door James Stewart en Audie Murphy en op tv nog door John Gavin gespeeld. Zijn gelijknamige roman werd hier bewerkt door H.P. Keeler. Frank B. Good deed het uitstekende camerawerk. Brand overleed in 1944.

The Three Gold Coins

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Cliff Smith. Met o.a. Tom Mix, Margaret Loomis, Frank Whitson, Bert Hadley en Dick Rush.

Een bekend western-thema, geschreven door H.H. van Loan en bewerkt door Alvin J. Neitz, die later als Alan James ook als regisseur bekend werd. Frank B. Good was de cameraman van deze goed afgewerkte western. Dat kon ook, want Fox pompte inmiddels meer dan 100000 dollar in een western met Mix die zelf een bedrag van 17500 dollar per week ontving en daarmee een aardig jaarinkomen had. Daarnaast werd hij nog betaald als hij zelf het verhaal schreef.

The Texan

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Gloria Hope, Pat Chrisman, Sid Jordan en Robert Walker.

Een bekende titel voor een westernheld die opruiming houdt en aan de andere kant een aanhanger van romantiek is. Maar Mix was geboren in Pennsylvanië als zoon van een houthakker. Werd daarna soldaat om in Cuba te vechten, werd sheriff en in die hoedanigheid werd hij in 1909 door regisseur Frank Boggs ontdekt. Er is een hele mythe geweven rond Mix's jeugd, zodat men moet oppassen met wat waar is en wat niet. Reynolds en Jules Furthman bewerkten samen het verhaal van James B. Hendryx.

The Terror

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Jacques Jaccard. Met o.a. Tom Mix, Francelia Billington, Lester Cuneo, Charles K. French en Lucille Younge.

Mix schreef het verhaal en Jaccard bewerkte het. Uiteraard is Mix weer eens hard nodig om het meisje te beschermen tegen de snoodaard. Frank B. Good was de cameraman. Mix en Cuneo speelden in deze tijd (waarin Cuneo de slechterik is) niet voor het eerst samen. Reeds in 1913 leerden zij elkaar kennen bij Selig. Ze traden samen op in diverse 10m-westerns als HOW IT HAPPENED, THE RANGE LAW, THE SHERIFF OF YAWAPAI COUNTY, THE LIFETIMER, HIS FATHER'S DUTY, THE LAW AND THE OUTLAW, THE STOLEN MOCCASINS, alle uit 1913, en in 1914 nog THE MOVING PICTURE COWBOY met Mix als regisseur.

The Daredevil

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Tom Mix. Met o.a. Tom Mix, Eva Novak, Charles K. French, Lee Shumway en Sid Jordan.

De titel voor de westerns met Mix in deze tijd wilden alleen maar aangeven hoe dapper de held was. Tom bewoog zich met zijn paard Tony snel en was goed in de actiesc[KA2]enes. Het was de enige film die Tom zelf regisseerde in de jaren dat hij bij Fox onder contract stond (1918-1928). Wel had Tom in zijn periode bij Selig al vele korte westerns geregisseerd en dat ook een keer bij Fox gedaan. Tom schreef ook zelf het verhaal, dat bewerkt werd door J. Anthony Roach. J. Dev Jennings was er weer voor het camerawerk.

The Cyclone

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Cliff Smith. Met o.a. Tom Mix, Colleen Moore, Henry Hebert, William Ellingford en Buck Jones.

Routine-western met Mix en voor de laatste maal Jones in een B-rol. Fox gaf hem na deze western zijn eigen serie. J. Anthony Roach bewerkte het verhaal van Tod Hunter Marigold. Frank B. Good stond achter de camera. Cliff Smith was een kundig actieregisseur. Hij leefde van 1894-1937 en startte in 1915 bij William Hart en THE DISCIPLE. Hij filmde tot aan zijn dood. Het laatste produkt was de serie WILD WEST DAYS voor Universal.

Prairie Trails

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van George Marshall. Met o.a. Tom Mix, Kathleen O'Connor, Gloria Hope, Charles K. French en Robert Walker.

Marshall startte als acteur, maar regisseerde vanaf 1916. Hij was hier nog in ontwikkeling, maar zijn gevoel voor humor kwam goed overeen met wat juist voor de westerns van Mix gevraagd werd. Vooral nu de ster van de sobere William Hart aan het dalen was en Toms ster rijzende. Het werd een western-komedie die onderhoudend was, naar een verhaal van James B. Hendryx, een scenario van Frank Howard Clark en met camerawerk van Frank B. Good.

Desert Love

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Jacques Jaccard. Met o.a. Tom Mix, Francelia Billington, Lester Cuneo, Eva Novak en Charles K. French.

Jaccard bewerkte zelf het verhaal dat Tom Mix had geschreven voor deze romantische western met een knipoog, met daarin Francella Billington, die spoedig de echtgenote zou worden van de net uit Frankrijk en de Eerste Wereldoorlog teruggekeerde Cuneo. Deze werd in korte tijd een western-ster, maar kwam in 1925 door zelfmoord tragisch aan zijn einde. Frank B. Good deed het camerawerk.

Treat 'Em Rough

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Jane Novak, Val Paul, Charles LeMoyne en Jack Curtis.

Een actie-western, waarin Mix laat zien goed met de revolvers overweg te kunnen en bepaald geen doetje te zijn. Reynolds bewerkte The Two-Gun Man van Charles Alden Seltzer. J. Dev Jennings deed het camerawerk.

The Wilderness Trail

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Edward J. Le Saint. Met o.a. Tom Mix, Colleen Moore, Sid Jordan, Frank Clark en Mrs. Warrenton.

In een tijd dat de pioniers zich nog moesten vestigen, waren het de voorlopers zoals Mix die de weg baanden voor de oprukkende blanken in het land van de rode man. Charles Kenyon bewerkte de roman van Frank Williams. Friend Baker was de cameraman.

The Speed Maniac

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Edward J. Le Saint. Met o.a. Tom Mix, Eva Novak, Charles K. French, Hayward Mack en Lee Shumway.

Een ietwat tegenvallenmde western-komedie, door Denison Clift geschreven naar een verhaal van H.H. Van Loan. Fred Granville achter de camera en een klein rolletje voor Jones, die hier nog één jaar van zijn ster-carrière verwijderd was.

The Feud

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Edward J. Le Saint. Met o.a. Tom Mix, Eva Novak, Claire McDowell, J. Arthur Mackley en John Cossar.

Tom Mix belandt midden in een langdurige vete en moet de orde herstellen in deze actiewestern. Geschreven door Charles Kenyon en opgenomen door J. Dev Jennings en John Leezer.

The Coming of the Law

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Jane Novak, George Nicholls, Jack Curtis en Sid Jordan.

Tom Mix als de man van de wet, die rust en orde komt scheppen. Denison Clift bewerkte de roman van Charles Alden Seltzer. J. Dev Jennings en Fred Le Roy Granville deden samen het camerawerk.

Rough Riding Romance

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Tom Mix, Juanita Hansen, Pat Chrisman, Spottiswoode Aitken en Jack Nelson.

Western met enige humor, maar vooral door Rosson met de nodige actie. Charles Kenyon was scenarist en Fred Le Roy Granville cameraman. Rosson was al een oudgediende, had voor Vitagraph gewerkt in de vroege jaren van de film, regisseerde zelf talloze westerns en actiefilms en werd vooral bekend als regisseur van de tweede opname-eenheid, de man dus die bij grote spektakelfilms de actiescènes regisseert. Hij deed dat vooral bij talloze films van Cecil B. DeMille uit de jaren dertig en veertig. Hij overleed in 1960 aan een hartkwaal, 73 jaar oud.

Hell Roarin' Reform

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Edward J. Le Saint. Met o.a. Tom Mix, Kathleen Connors, George Berrell, B.M. Turner en Jack Curtis.

In hoog tempo bracht Fox de westerns met Mix op de markt. Le Saint was niet de geschikte regisseur voor de humor die in vele Mix-films is te vinden. Charles Kenyon bewerkte het verhaal van Joseph Anthony Roach en de man achter de camera was Friend Baker.

Fighting For Gold

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Edward J. Le Saint. Met o.a. Tom Mix, Teddy Sampson, Sid Jordan, Jack Nelson en Harry Lonsdale.

Le Saint, regisseur, acteur enz. was goed op dreef in deze serieuze western, waarin ongure elementen zich meester willen maken van het goud. Een bekend thema in de western. Charles Kenyon bewerkte de roman The Highgrader van William McLeod Raine en achter de camera was Friend Baker de man.

Western Blood

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Victoria Forde, Barney Furey, Frank H. Clark en Pat Chrisman.

Mix schreef zelf het verhaal en Reynolds bewerkte het. De titel zegt in feite alles. In de tijd dat William Hart de western nog domineerde, wilde Fox een steeds duidelijker antwoord geven met humoristische westerns. Mix was een totaal andere persoonlijkheid dan de sobere Hart, maar nog steeds moest hij genoegen nemen met diens overheersing van de western-markt. In deze film maakte Jones zijn debuut; in 1920 gaf Fox hem een eigen western-serie, en ook hij zou tot de allergrootsten uit het genre gaan behoren.

Six Shooter Andy

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van Chester M. Franklin en Sidney A. Franklin. Met o.a. Tom Mix, Enid Markey, Sam De Grasse, Pat Chrisman en Bert Woodruff.

Een goede western, waarvoor Bernard McConville het scenario schreef.

Mr. Logan, U.S.A.

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Kathleen O'Connor, Dick La Reno, Charles Le Moyne en Jack W. Dill.

Een minder geslaagde film met Mix naar een verhaal van Ray Coffin en met een scenario van Reynolds zelf. Het camerawerk lag in handen van J. Dev Jennings. Mix had in ieder geval nog de tijd om even gauw een 20m durend filmpje voor Fox op te nemen: WHO'S YOUR FATHER?, dat hij zelf regisseerde.

Fame and Fortune

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Kathleen O'Connor, George Nicholls, Charles McHugh en Jack Dill.

Tom Mix laat zien hoe je met een opgewekt karakter alles kunt krijgen wat je wilt bereiken, met inbegrip natuurlijk van Kathleen O`Connor, want Toms westerns waren vol romantiek op de lichte toer. Bennett Cohen (toen al!) was de scenarist, die het verhaal Slow Burgess van Charles Alden Seltzer bewerkte. J. Dev Jennings was er voor het camerawerk.

Cupid's Roundup

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van Edward Le Saint. Met o.a. Tom Mix, Wanda Petit (Hawley), Roy Watson, E.B. Tilton en Edwin Booth.

Geslaagde western-komedie, door Charles Kenyon geschreven naar het verhaal van George Scarborough - maar de film is vooral bekend door een ander feit. In zijn periode bij Selig had Tom Mix als paard Old Blue; dat paard stierf in 1917. Beginnende met deze film was de in 1910 geboren Tony Toms paard, ook al werd in de film gezegd dat hij vier jaar oud was. Tony werd een begrip.

Ace High

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Tom Mix, Kathleen O'Connor, Virginia Lee Corbin, Pat Chrisman en Lawrence Payton.

Tom Mix op vlotte wijze in actie om de hand van zijn beminde te winnen. Lynn Reynolds was tevens de scenarist, en William Reinhardt was cameraman.

The Heart of Texas Ryan

1917 | Western

Verenigde Staten 1917. Western van E.A. Martin. Met o.a. Tom Mix, Bessie Eyton, George Fawcett, Goldie Colwell en Frank Campeau.

Tom Mix maakte zijn filmdebuut bij Selig in 1909 in de 10m durende western RANCH LIFE IN THE GREAT SOUTHWEST. Hij zou bijna 200 westerns maken voor deze producent. Dit was het afscheid van Selig, in werkelijkheid ook een 20m durende western maar door de maatschappij opgeblazen naar 50m door oud materiaal uit andere films van Mix te gebruiken. Het werd een groot succes. Tom is de voorman, verliefd op de dochter van de rancher die hem later redt uit de handen van veedieven. Gilsen Willets was scenarist. Mix' carrière zou nu pas echt van de grond komen; hij ging de volgende 12 jaar voor Fox werken, waar hij de grootste cowboy- ster werd die de wereld ooit zag.

Durand of the Bad Lands

1917 | Western

Verenigde Staten 1917. Western van Richard Stanton. Met o.a. Dustin Farnum, Tom Mix, Winifred Kingston, Frankie Lee en Babe Cressman.

De eerste verfilming van het verhaal van Maibelle Heikes Justice, dat enkele jaren later opnieuw door Fox verfilmd zou worden met Buck Jones. Het was de eerste hoofdfilm, een western, die door Fox met Tom Mix gemaakt werd - daarmee in feite de eerste lange film waarin Mix speelde (zie: THE HEART OF TEXAS RYAN). Eerder dat jaar maakte Tom vijf 20m durende westerns voor Fox, die hij ook regisseerde: HEARTS AND SADDLES, A ROMAN COWBOY, SIX CYLINDER LOVE, A SOFT TENDERFOOT en TOM AND JERRY MIX.