Wolfgang Menge: scenario.
Er zijn 11 films gevonden.

Ende der Unschuld

1991 | Oorlogsfilm

Duitsland 1991. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Jürgen Hentsch, Udo Samel, Rolf Hoppe, Hanne Hiob en Walter Kreye.

Op 6 augustus 1945 horen tien Duitse wetenschappers via de radio dat de eerste atoombom is gevallen op Hiroshima. Hoewel ze zelf al sinds 1938 aan de ontwikkeling van een kernreactor werken, reageren ze met ontsteltenis wat omslaat in nieuwsgierigheid: hoe konden de Amerikanen slagen in iets wat henzelf tot dan toe niet gelukt was? Na het einde van de oorlog worden zij in Farm Hall door de Britse geheime diensten ondervraagd. Dan blijkt dat twee wetenschappers, Otto Hahn (gespeeld door Hoppe) en Lise Meitner (gespeeld door Hiob) in 1938 het geheim van de kernsplitsing al onder de knie hadden. Maar gelukkig deden zich allerlei problemen voor, zodat het nooit tot productie is gekomen. In reportagestijl gedraaid en met de Bundesfilmpreis bekroond, is dit een bijzonder interessante kijk op de levens, de filosofie, de moeilijkheden, de houding en uiteindelijk de internering van tien Duitse fysici die aan een Duitse kernbom werkten, voor en tijdens WO II. Scenario van Wolfgang Menge.

Vier gegen die Bank

1976 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1976. Misdaad van Wolfgang Petersen. Met o.a. Herbert Bötticher, Walter Kohut, Harald Leipnitz, Günther Neutze en Ingrid van Bergen.

Door het inzakken van de economie raken Benedict Hoffmann (Bötticher, Hartmut Wredel (Kohut), Peter Pagodi (Leipnitz) en Gustav Blümel (Neutze), heren die tot nog toe goed geboerd hadden, in de rode cijfers. Door hun levensstijlen, chique vrouwen e.d., gelooft niemand dat ze de wind tegen hebben. Ze vinden elkaar en besluiten hun problemen vindingrijk op te lossen, en het geld te halen waar ze altijd gewend waren het te halen, de bank. Ze bereiden een coup voor die goed afloopt. Aardige tv-film van Petersen, die toen al vijf jaar bezig was, maar pas met Das Boot in 1979 internationaal bekend zou worden en (weer wat later zou) doorbreken tot Hollywood aan toe. Wolfgang Menge schreef het scenario naar de roman van Ralph Maloney. Het camerawerk is van Jörg Michael Baldenius.

Tatort - Stuttgarter Blüten

1973 | Mysterie

Duitsland 1973. Mysterie van Theo Mezger. Met o.a. Werner Schumacher, Willy Reichert, Max Strecker, Frank Strecker en Manfred Seipold.

In Stuttgart en omgeving duiken met de regelmaat van de klok valse briefjes van honderd mark op. De kijker weet dat de maker een oude vakman is, met een nederig baantje in een drukkerij. Buiten de stad, in Stammheim dat bekend is om de beruchte gevangenis, waarin de leden van de RAF zijn opgesloten, gebeurt een verkeersongeluk waarbij de drukplaten van het geld gevonden worden. De bestuurder van de auto is zo zwaar gewond dat hij niet gehoord kan worden. Commissaris Lutz (Schumacher) krijgt een `gouden` tip: het geld zou in de huisdrukkerij van de gevangenis vervaardigd worden. Tamelijk dom, want Lutz is er snel achter dat dit onmogelijk is. Met hulp van zijn collega uit M[KA3]unchen Oberinspektor Melchior Veigl (Bayrhammer) grijpt hij de valsmunter in zijn kladden, die ongestoord voor zijn oude dag hoopte te kunnen zorgen. Het scenario is van Wolfgang Menge en het camerawerk is van Horst Schalla. Derde zaak van Lutz en aflevering 28.

Smog

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Wolfgang Petersen. Met o.a. Wolfgang Grönebaum, Marie-Luise Marjan, Heinz Schacht, Hans Schulze en Doris Gallert.

Gedramatiseerde documentaire over de luchtvervuiling, de dikke smurrie uit de titel. Al doet hij uiterlijk wat verouderd aan, de film heeft nog steeds niets van zijn actualiteit verloren. Wolfgang Menge schreef het scenario en Jörg Michael Baldenius deed het camerawerk. Behoort tot de vroege vingeroefeningen van een regisseur die na Das Boot het zou gaan maken in Hollywood.

Das Millionenspiel

1970 | Sciencefiction, Drama

Duitsland 1970. Sciencefiction van Tom Toelle. Met o.a. Jörg Pleva, Dieter Hallervorden, Josef Fröhlich, Theo Fink en Dieter Thomas Heck.

Ergens in de 'toekomst' kijkt iedereen op de tv naar de reality show Het Spel van Je Leven. De inzet van de deelnemer is zijn eigen leven. Overleeft hij, dan wint hij ook nog eens een miljoen mark. Het scenario is geïnspireerd op een kort verhaal van de Amerikaanse SF-schrijver Robert Sheckley, maar doet heel verouderd aan.

Ich bin ein Elefant, Madame

1969 |

Duitsland 1969. Peter Zadek. Met o.a. Günther Lüders, Wolfgang Schneider, Tankred Dorst, Heinz Baumann en Maja Eigen.

Verfilming van Thomas Valentin's roman Die Unberatenen door theaterregisseur Zadek over de zwakke basis waarop studenten eind jaren zestig hun revoltes pleegden. Een niet helemaal geslaagd debuut dat toch indruk maakt. Het speelt op een gymnasium in Bremen. Bij de eerste uitzending op tv in de BRD in 1979 werden een aantal z.g. provocerende scène's door de censuur uit de film gehaald. Zestien jaar later waren ze weer terug. Scenario van Wolfgang Menge en Robert Muller. Camerawerk van Gerard Vandenberg, die later naam zou maken door een aantal afleveringen van HEIMAT te draaien.

Polizeirevier Davidswache St. Pauli

1964 | Mysterie, Actiefilm

Duitsland 1964. Mysterie van Jürgen Roland. Met o.a. Wolfgang Kieling, Günther Ungeheuer, Hannelore Schroth, Günther Neutze en Hanns Lothar.

Misdadiger Ungeheuer, net uit de gevangenis ontslagen, vervalt weer in zijn oude fouten, ondanks het feit dat zijn vriendin Schroth moeite doet hem op het rechte pad te brengen. Als commissaris Kieling hem wil arresteren, wordt hij neergeknald. Onderhoudende realistische film met sterbezetting en vol aktie, die zich afspeelt in het toenmalige pluche seksmilieu op en rond de fameuze Hamburgse Reeperbahn. Scenario van Wolfgang Menge. Zie ook: Reeperbahn-serie.

Stahlnetz - In jeder Stadt...

1962 | Misdaad

Duitsland 1962. Misdaad van Jürgen Roland. Met o.a. Heinz Engelmann, Karlheinz Gerdesmann, Ruth Hausmeister, Edgar Wenzel en Peter Ahrweiler.

In de haven van Hamburg wordt het stoffelijk overschot van een jonge vrouw opgedregd. De politie te water denkt dat er misdaad in het spel is en draagt de zaak over aan de moordbrigade. Kriminalkommissar Bade (Engelmann) en Kriminalsekret[KA3]ar Buchholz (Gerdesmann) zijn met het onderzoek belast. Als de identiteit van het slachtoffer is vastgesteld, leggen zij een bezoekje af bij de verdrietige ouders, die moeten toegeven dat zij van de handel en wandel van hun dochter niet op de hoogte waren. Een vriendin van het meisje geeft Bade en Buchholz een tip, die hen doen belanden in het wereldje van klatergoud en make-believe, waar jonge, goedgelovige vrouwen heen gelokt worden met valse beloftes om daarna als animeermeisje te worden uitgebuit. Wederom een aflevering over een afstotende, uit de hand gelopen misdaad met het realisme dat de tijdgeest van Duitsland midden in het Wirtschaftswunder nauwgezet weergeeft. Goed spel onder vaste regie van Roland. Het scenario is van Wolfgang Menge. Aflevering nummer 15. Gevolgd door een lange aflevering, getiteld SPUR.

Stahlnetz - Verbrannte Spuren

1960 | Misdaad

Duitsland 1960. Misdaad van Jürgen Roland. Met o.a. Karl-Georg Saebisch, Peter Lehmbrock, Eddi Arent, Robert Meyn en Herta Fahrenkrog.

In Pritzin, een dorpje in Schleswig-Holstein, brandt een landbouwschuur af. Tussen de resten vindt men het verkoolde lijk van een vrouw, de gesp van haar jarretelgordel, de klemmetjes, waarmee de kousen worden vastgemaakt en een deel van een boek. Het gaat om Nancy (Von Ratonoy), een vriendin van de dochter van herenboer Von Altmann (Meyn). Kommissar Strobel (Saebisch) en Ahrberg (Lehmbrock) uit Rendsburg (niet ver van Kiel) komen de zaak uitzoeken. Gaat het om brandstichting of een wraakactie van Von Altmann of heeft zijn pachter de zaak in de fik gestoken? In het dorp gonst het in ieder geval van de geruchten en kan iedereen voor een ander een motief bedenken. Onderhoudende aflevering met flashbackstructuur en bijna de volwassen lengte van een tv-film. De rollen zijn geloofwaardig. Het scenario is van Wolfgang Menge.

Stahlnetz - Die Zeugin im grünen Rock

1960 | Misdaad

Duitsland 1960. Misdaad van Jürgen Roland. Met o.a. Ruth Hausmeister, Richard Lauffen, Josef Sieber, Wolfgang Völz en Fifi Brix.

Aan de stadsrand van Düsseldorf vindt men tussen kerst en nieuwjaar het stoffelijke overschot van een rentenier. Zijn onderhuurster wordt door de politie verdacht omdat zij een strafblad heeft. Ze had voor het uitbreken van de oorlog haar echtgenoot vermoord en daarvoor gevangenisstraf gekregen die eindigde in een verblijf in een concentratiekamp. De politie probeert echter grondig te werk te gaan en stelt vast, dat de vermoorde regelmatig bezocht werd door een jonge vrouw in een groene rok. Op zijn minst willen ze haar horen, evenals een musicus. Het speuren naar de onbekende vrouw lijkt op het zoeken naar een naald in de hooiberg. Het spel is heel overtuigend en het scenario van Wolfgang Menge is gebaseerd op een werkelijke zaak. Aflevering 10.

Stahlnetz - Die Tote im Hafenbecken

1958 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1958. Misdaad van Jürgen Roland en Jurgen Roland. Met o.a. Kurt Conde, Rainer Brönnecke, Karl-Heinz Gerdesmann, Gerda Maria Jürgens en Christa Siems.

Een havenarbeider in Hamburg ziet in het water een lichaam drijven. Het is het stoffelijk overschot van de 28-jarige prostituée Helga Wieberitz, die haar werkterrein in de Tampico Bar had. Commissaris Bode kan haar laatste avond reconstrueren tot aan een taxirit met een klant naar een schip in de haven. Omdat Helga's lichaam verzwaard was met een lier denkt Bode dat het schip, waarop de dader zich zou moeten bevinden, aan de hand van scheepslijsten te kunnen achterhalen. Als het vermoedelijke schip weer een Duitse haven binnenloopt, heeft hij beet, maar het aanwijzen van de dader levert toch nog even een verrassing op. De vierde aflevering in de serie heeft wat meer dramatiek meegekregen, die hier eigenlijk storend werkt. Bij de verhoren in de Tampico Bar kunnen de bezoekers zich onwaarschijnlijk veel details herinneren van de avond, waarop Helga verdween, terwijl de gebeurtenis bijna een maand geleden was; een windas en een touw zijn te mager om een schip op een lijst te identificeren, maar anderzijds is dit zo'n aflevering die de kijker juist door het drama meer boeit. Een duidelijke voorloper van TATORT dat twaalf jaar later het licht zou aanschouwen. In de Tampico Bar zingt en speelt Freddy Quinn, die toen heel populair geworden was als schlagerzanger en het jaar daarvoor zijn eerste film gemaakt had, op zijn gitaar. De spelprestaties zijn heel overtuigend. Het scenario is van Wolfgang Menge.