Marie Déa (1912-1992): cast.
Er zijn 19 films gevonden.

Julien Fontanes, magistrat: L'âge difficile

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Serge Friedman. Met o.a. Jacques Morel, Michel Creton, Catherine Sauvage, Dora Doll en Julien Bertheau.

Nieuwsgierig gemaakt door de brief van een oude man die beweert dat hij per abuis in een medische inrichting is gestopt, gaat [KL]Julien Fontanes, magistrat[KLE] (Morel) ter plekke op onderzoek uit. Langdradig en behoorlijk vervelend.

Mariage

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Bulle Ogier, Rufus, Marie Déa, Caroline Cellier en Bernard LeCocq.

Een voor Lelouch ongewone, anti-romantische film waarin in vier episodes uit een periode van dertig jaar het mislukken van een huwelijk wordt getoond. Het overmatig groot accent op hatelijkheden, onverschilligheid en ruzies maakt het onwaarschijnlijk dat de echtelieden het zó lang bij elkaar uithouden. De acteurs doen hun best, maar worden niet zeer overtuigend ouder.

L' Auvergnat et l'autobus

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Fernand Raynaud, Christiane Minazolli, Jacques Morel, Julien Guiomar en Michel Galabru.

Een man heeft een erfenis gekregen die hij in Straatsburg moet incasseren. Hij neemt voor het eerst van zijn leven de autobus en ziet in dit vervoermiddel een vruchtbare belegging van zijn nieuwe kapitaal. Hij besteedt al zijn geld aan de aanschaf van een bus die alleen nog rijp voor de schroot blijkt. Deze zeer voorspelbare komedie rond een naïef boertje, dat een gewillige prooi is voor allerhande uitbuiters, is ondanks de zich verwoed inspannende acteurs niet leuk.

Les Ruses du diable

1965 | Drama

Frankrijk 1965. Drama van Paul Vecchiali. Met o.a. Geneviève Thénier, Jean-Claude Drouot, Danielle Ajoret, Roger Blin en Nicole Courcel.

Een meisje uit de provincie heeft een kleurloos bestaan in een Parijs` atelier. Regelmatige post met 100 francs-biljetten van een onbekende brengt kleur in haar leven, maar een kortstondige idylle, teleurstellende terugkeer in haar geboorteplaats en be[KA3]eindiging van de geldzendingen brengen haar tot zelfmoord. Ex-criticus Vecchiali probeert in zijn debuut (en volgende films) terug te grijpen naar volkse romantiek en (melo)dramatiek van de vooroorlogse film in een moderne, afstandelijker vorm, maar het resultaat is hier meer curieus dan overtuigend.

Le Glaive et la balance

1962 | Drama

Italië​/​​Spanje 1962. Drama van André Cayatte. Met o.a. Anthony Perkins, Jean-Claude Brialy, Renato Salvatori, Pascale Audret en Marie Déa.

Kind wordt gekidnapt en na plotselinge paniek bij daders gedood. Als de politie hen arresteert, zijn er ter plekke opeens drie in plaats van twee mannen van wie er één een onschuldige, toevallige passant moet zijn. Ze hebben echter alle drie voldoende op hun kerfstok voor een eventueel motief en geen waterdicht alibi. Interessant maar al te gezocht juridisch vraagstuk kreeg melodramatische uitwerking, compleet met volksgericht, die als verhaal onderhoudend blijft maar als probleemstelling nergens steek houdt.

Tendre et violente Elisabeth

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Christian Marquand, Lucille Saint Simon, Marie Déa, Jean Houbé en Paulette Dubost.

Een jonge vrouw kan niet kiezen tussen haar passie voor een als minnaar begaafde avonturier en de rustige liefde van een ernstige musicus met wie ze trouwt. Als haar minnaar terugkeert en ze een kind van hem verwacht, kiest ze voor een leven alleen met haar kind. Een oppervlakkige en melodramatische verfilming van een roman van Henri Troyat met alweer een onuitstaanbare rol van Marquand als 'homme fatal'. De slordige montage was een poging van de veteraan-regisseur om modern te doen, nadat hij A BOUT DE SOUFFLE had gezien.

La jument verte

1959 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1959. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Bourvil, Yves Robert, Francis Blanche, Valérie Lagrange en Sandra Milo.

Frankrijk, tweede helft van de negentiende eeuw. In het dorp Claquebue heerst al lang een vete tussen de boerenfamilies Haudoin en Maloret. De Haudoins danken hun voorspoed aan een gelukbrengende mascotte: een merrie met een groene vacht. Een vuige streek van de stikjaloerse Malorets zal in de loopgravenoorlog grote repercussies hebben. Verbazingwekkend boosaardige farce met krasse en misogyne scènes, waarin Autant-Lara plus scenaristen Pierre Bost en Jean Aurenche de boeren van het Second Empire portretteren als primaten. Psychologie en fantasie uit Marcel Aymés roman zijn ver te zoeken.

O.S.S. 117 n'est pas mort

1956 |

Frankrijk 1956. Jean Sacha. Met o.a. Yvan Desny, Magali Noël, Jacqueline Pierreux, Marie Déa en Danik Patisson.

Een politicus wordt verdacht van het ontvreemden van belangrijke documenten. Geheim agent 117 moet bewijzen tegen hem verzamelen, maar ontdekt dat diens dochter de schuldige is. Deze eerste film naar de spionageromans van Jean Bruce biedt onderhoudende actie, dichter bij huis dan de latere afleveringen (die overigens pas nà het succes van James Bond gemaakt zouden worden).

Ouvert contre X...

1952 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1952. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Elina Labourdette, Marie Déa, Yves Vincent, Yves Deniaud en Jean Debucourt.

Een rijke notabele is vermoord en hoewel concrete bewijzen ontbreken, wijzen alle bevooroordeelde getuigenverklaringen zijn jonge geliefde als de schuldige aan. Voor de politie-inspecteur is daarmee de zaak rond, maar zijn adjunct zet op eigen initiatief het onderzoek voort. Deze interessante, hoewel gedateerde, film over de aanvechtbare plaats die getuigenissen in de rechtspraak innemen is dor geregisseerd. De bijrol- en karakterspelers spelen een grotere rol dan gewoonlijk en krijgen daardoor boeiende kansen.

Orphée

1950 | Romantiek, Drama, Fantasy, Experimenteel

Frankrijk 1950. Romantiek van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Marais, François Périer, María Casares, Juliette Gréco en Roger Blin.

De dichter Orpheus (Marais) wordt na een ongeluk door een mysterieuze prinses (Casar[KA2]es) naar het hiernamaals gevoerd waar hij zijn overleden Eurydice (Déa) mag zoeken. Als hij haar vindt, wordt ze opnieuw van hem weggevoerd en hij wordt neergeschoten. De prinses - die de Dood is - is verliefd geworden op de dichter en stuurt het paar terug naar de aarde. Deze persoonlijke variant op de Orpheus-mythe kreeg een fascinerende sfeer door fantasierijke beelden vol verrassende symboliek die vooral picturaal werkzaam is en aan de betekenis weinig toevoegt, dus ook niet uitgelegd hoeft te worden. Een opmerkelijke rol van Casarès als de Dood. Het scenario is van regisseur Cocteau. Het camerawerk is van Nicoals Hayer. In 1949 gedraaid en op 29 september 1950 in première gegaan in Parijs. Opgedragen aan Christian Bérard. RCA Sound System, Mono.

Caroline chérie

1950 | Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1950. Historische film van Richard Pottier. Met o.a. Martine Carol, Jacques Dacqmine, Marie Déa, Pierre Cressoy en Raymond Souplex.

Op de dag dat de Franse revolutie uitbreekt wordt de jonge Caroline ontmaagd door een libertijnse officier. Zwanger trouwt ze met een Girondijn die in de al spoedig veranderde politieke situatie vogelvrij wordt. Zowel door gebruik van eigen charmes als door hulp van haar eerste minnaar weet ze zich te redden. Carol als temperamentvolle heldin in woelige tijden acteert vooral met haar decolleté, maar deze rol maakte haar een ster. Het succes van de film leidde tot twee vervolgen en een nieuwe versie in 1968. Scenario van Jean Anouilh naar de roman van Cecil Saint-Laurent. Camerawerk van Maurice Barry.

La maternelle

1949 | Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1949. Familiefilm van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Blanchette Brunoy, Marie Déa, Annette Poivre, Louise Fouquet en Denise Kerny.

Een plichtmatige en weinig persoonlijke verfilming van de roman, die Léon Frapier ervoor behoedde helemaal in de vergetelheid te raken. De film straalt iets verwelkts uit maar ook iets betoverends, te danken aan het spel van jonge en minder jonge acteurs. Kenmerkend voor de kwaliteitsfilm van die tijd.

Rouletabille joue et gagne

1947 | Avonturenfilm, Sciencefiction, Misdaad

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Christian Chamborant. Met o.a. Marie Déa, Jean Piat, Michel Vitold, Suzanne Dehelly en Monique Mélinand.

Twee bendes bestrijden elkaar om een metaal dat de wetenschap kan veranderen (belenium) om er uiteindelijk slecht gebruik van te maken maar de detective Rouletabille achtervolgt hun gelijktijdig met de politie. Alles met de charme van die goede oude 'films' van weleer. Georges Franju zou zeker van deze film gehouden hebben. Wanda, de vriendin van Rouletabille, vertelt hoe ze er toe gekomen is professor Sadjeck te vermoorden die een gevaarlijke spion was. Zij en Rouletabille trouwen als de affaire vergeten is. De hele film is niet meer dan een grote terugblik met de charme van de voorgaande ROULETABILLE JOUE ET GAGNE. Bovendien, een zekere nostalgie, een zekere ontgoocheling van de 'serial' en een zekere aankondiging. De regisseur heeft zelfmoord gepleegd na het uitkomen in Parijs van zijn vierde en laatste film.

Les atouts de M. Wens

1946 | Misdaad

België​/​​Frankrijk 1946. Misdaad van E.G. De Meyst. Met o.a. Marie Déa, Claudine Dupuis, Viviane Chantel, Denise Volny en Hélène Lefèvre.

Even vlakke als respectvolle bewerking (door Jacques Companeez) van een roman van Stanislas-André Steeman, die heel wat beter verdient. Camerawerk van Maurice Delattre.

Impasse

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van Pierre Dard. Met o.a. Marie Déa, Odette Talazac, Georges Rollin, Julien Carette en Jean d' Yd.

Een titel die een (droevige) voorspelling doet, want het is de enige film van deze regisseur. Een curiositeit omdat Dard in feite de broer is van Jean Delannoy. Voor de rest een politiefilm die het aanzien waard is, want er wordt fatsoenlijk in geacteerd. De film profiteert bovendien van een goed scenario, ondertekend door Jacques Companeez en André Tabet.

Les visiteurs du soir

1942 | Fantasy, Romantiek, Drama

Frankrijk 1942. Fantasy van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Alain Cuny, Fernand Ledoux, Marie Déa en Jules Berry.

Eind vijftiende eeuw reizen twee minstrelen (Arletty en Cuny) rond met als opdracht zieltjes te winnen voor de duivel. Tijdens een bezoek aan baron Hugues loopt het allemaal anders: de reizigers en de kasteelbewoners raken verliefd op elkaar. Poëtisch-realistisch regisseur Carné maakte dit middeleeuwse sprookje na Quai des brumes en Le jour se lève, en voor zijn meesterwerk Les enfants du paradis. Vaste scenarist Jacques Prévert situeerde het verhaal in het verre verleden, maar de goede verstaander zag er destijds natuurlijk een allegorie in voor de oorlogssituatie: liefde is het enige antwoord op het kwaad.

Premier bal

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Marie Déa, Raymond Rouleau, Gaby Sylvia, François Périer en Fernand Ledoux.

Een arts wordt verliefd op een kokette jongedame en merkt haar degelijke zuster die oprecht van hem houdt nauwelijks op. Na een huwelijkscrisis krijgt deze eindelijk de kans om haar plaats bij haar zwager in te nemen, maar de echtgenote keert berouwvol terug zodat de zuster op haar beurt aandacht krijgt voor een jarenlange stille aanbidder. Conventionele liefdesfilm werd met verfrissende lichtheid geregisseerd en vooral overtuigend geacteerd.

Documents secrets

1940 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1940. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Marie Déa, Marcelle Monthil, Raymond Rouleau, Hugo Haas en Roland Toutain.

Twee spionnen - elkaars rivalen - zitten achter documenten aan waarop de formule staat geschreven om uit zeewater benzine te maken. Bovendien wordt de heldin achterna gezeten door de afschuwelijke dokter Morenius. Wees maar niet bang, ze keert veilig en wel in de armen van haar verloofde terug. Deze rommelige film is serieus en dramatisch bedoeld, maar is alleen maar lachwekkend. Het camerawerk is van de onnavolgbare Léo Joannon. Ook bekend als MISSIONS SECRETES en LA MER EN FLAMMES.

Pièges

1939 | Thriller

Frankrijk 1939. Thriller van Robert Siodmak. Met o.a. Maurice Chevalier, Marie Déa, Erich von Stroheim, Pierre Renoir en André Brunot.

Elf jonge vrouwen zijn in Parijs spoorloos verdwenen. Een vriendin van [KA1]e[KA1]en van hen laat zich als lokvogel gebruiken door ook te reageren op advertenties voor kamermeisjes. Het behendig geconstrueerde misdaadintrige kreeg voor het thrillergenre de ideale visuele aanpak van Siodmak, maar de film is daarnaast nu ook interessant door de manier waarop de dreigende WO II in scenario (Jacques Companeez en Ernest Neuville) en dialoog zijn verwerkt. Eén van de zeer weinige ernstige rollen van Chevalier.